Vapaa autoetu-ajopäiväkirja-verotus??

DonaldD

Tervehdys,

Nyt tarvittaisiin asiantuntija-apua:

Eli olen saamassa vapaan autoedun palkan päälle, mikä tietysti hyvä. Mutta työpaikkani sijaitsee vain noin 10 kilsan päässä kotoa eikä muutenkaan ajoja tule kovin paljoa. Ehkä 12000 kilsaa vuodessa on arvioni.

Autoedun verotusarvohan on kuulemma laskettu 18000 kilsan mukaan, joten ajopäiväkirjaa pitämällä saanen aikanaan veronpalautusta vai mitä? Onko tuon ajopäiväkirjan pitämiseen jotain selkeää ohjetta miten se pitää tehdä ja mitä sisältää? Miten paljon esim. nuo minun kilsani pienentävät autoedun verotusarvoa?

Vastauksista etukäteen kiittäen!

17

6580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vormulakuski

      Voin kokemuksesta kertoa, että ajopäiväkirjan pitäminen on aika syvältä. Jos olet luonteeltasi pedanttinen ja tykkäät räknätä kilometrejä, jotta säästät muutaman kolikon, niin siitä vaan, mutta muussa tapauksessa unohda koko ajopäiväkirja.

      • pedantti

        Itse asiassa seuraava menetelmä toimi kohdallani OK:
        -- Kirjaa ylös vuoden alku- ja loppulukema
        -- Kirjaa työajot erikseen. Tämä onnistuu vaikkapa jälkikäteen almanakasta katsoen (kilo-
        metrilukemat tulee sitten vain arvioida). Koska
        ajomääräsi on noin pieni, näitä on varmaan aika vähän, eli ei juuri mitään vaivaa pitää.

        Yksityisajohan on tällöin helppo osoittaa.

        Itselläni verottaja hyväksyi tämän sukkana.


      • DonaldD

        Ei tuo ajopäiväkirjan pitäminen ainakaan näin etukäteen tunnu kovin vaivalloiselta. Esim. kerran viikossa laittaa Exceliin edeltävän viikon ajot, jotka omalla kohdallani tulevat olemaan, jotain tyyliin: Töihin x 5, muutama kerta kauppaan & harrastuksiin tms. Jos esim. tuollainen Excel-taulukko olisi ok verottajalle, niin aikaa tähän päiväkirjan pitämiseen menisi ehkä minuutti viikossa. Ei paha mielestäni. Ja Excelihän laskee halutessa/tarvittaessa koko vuoden ajot yhteen, joten sitäkään ei tarvitse enää myöhemmin erikseen tehdä. Tuntuu helpolta, onkohan nyt jotain mitä en tajua?

        Ja tuosta säästöstä:
        Enkö minä säästäisi satoja euroja, jos ajan esim. tuon 12000 kilsaa vuodessa? En tietenkään rupea päiväkirjan pitoon, jos säästö on "muutamia kolikoita".

        Vielä yksi juttu: Kun työmatka on noin lyhyt, niin eihän minun tarvitse kaikkia muita ajoja edes merkata päiväkirjaa, vai voiko verottaja muka tätä jotenkin valvoa??? Työmatkahan on käytännössä ainoa yksityisajo, jonka verottaja voi todistaa tapahtuvan. Siis totta kai jokaisella on muitakin ajoja, mutta eikö näistä voisi jättää merkkaamatta aina jonkun sieltä täältä...siis jos haluaisi vähän huijata...??


      • DonaldD
        pedantti kirjoitti:

        Itse asiassa seuraava menetelmä toimi kohdallani OK:
        -- Kirjaa ylös vuoden alku- ja loppulukema
        -- Kirjaa työajot erikseen. Tämä onnistuu vaikkapa jälkikäteen almanakasta katsoen (kilo-
        metrilukemat tulee sitten vain arvioida). Koska
        ajomääräsi on noin pieni, näitä on varmaan aika vähän, eli ei juuri mitään vaivaa pitää.

        Yksityisajohan on tällöin helppo osoittaa.

        Itselläni verottaja hyväksyi tämän sukkana.

        Siis ei kai työajoja pidä erikseen ilmoittaa vai? Autoedussahan "etu" on nimenomaan yksityisajoihin kohdistuva. Työajojahan voi olla vaikka kuinka paljon, mitä se verottajalle kuuluu tai miksi niitä pitäisi erikseen merkitä ylös?

        Ja miksi pitäisi merkata ylipäänsä mitään vuoden alku ja loppumittarilukemia?

        Sorry tyhmät kysymykset, mutta vaikuttaa hieman vielä sekavalta tämä asia. Jos/kun ajopäiväkirjan pitoon ryhdyn, niin tietty haluaisin tehdä sen oikein. Onko hajua muuten paljon noilla mun kilsoilla tuota säästöä syntyy vuodessa? Siis kannattaako ajopäiväkirjan pito?


      • vormulakuski
        DonaldD kirjoitti:

        Siis ei kai työajoja pidä erikseen ilmoittaa vai? Autoedussahan "etu" on nimenomaan yksityisajoihin kohdistuva. Työajojahan voi olla vaikka kuinka paljon, mitä se verottajalle kuuluu tai miksi niitä pitäisi erikseen merkitä ylös?

        Ja miksi pitäisi merkata ylipäänsä mitään vuoden alku ja loppumittarilukemia?

        Sorry tyhmät kysymykset, mutta vaikuttaa hieman vielä sekavalta tämä asia. Jos/kun ajopäiväkirjan pitoon ryhdyn, niin tietty haluaisin tehdä sen oikein. Onko hajua muuten paljon noilla mun kilsoilla tuota säästöä syntyy vuodessa? Siis kannattaako ajopäiväkirjan pito?

        Niin, ajopäiväkirja tarkoittaa todellakin ajopäiväkirjaa, eli merkkaat sinne ajamasi ajot, kilometrit, mistä-mihin ja milloin. Valtava urakka.

        Jonkun vastaus vuoden alku- ja loppumittarilukemia, perustui siihen, että osoitat kuinka paljon ajat kaiken kaikkiaan vuodessa ja otat siitä pois työajot, jolloin jäljelle jää oamt ajot. Jos omia ajoja on vähemmän kuin ilmoittamasi 18000 km (en ole tarkastanut määrää), saat verottajalta veronpalautusta seuraavana vuonna. Comprende?

        "paljon noilla mun kilsoilla tuota säästöä syntyy vuodessa? Siis kannattaako ajopäiväkirjan pito?"

        Ajopäiväkirjan pitoon vaadittavaan työmäärään verrattuna säästö on mitätön. Muista, että jos alat ajopöiväkirjaa pitämään, sun on pidettävä sitä sitten koko vuosi kerrallaan, jotta siitä olisi mitään hyötyä.


      • vormulakuski
        DonaldD kirjoitti:

        Ei tuo ajopäiväkirjan pitäminen ainakaan näin etukäteen tunnu kovin vaivalloiselta. Esim. kerran viikossa laittaa Exceliin edeltävän viikon ajot, jotka omalla kohdallani tulevat olemaan, jotain tyyliin: Töihin x 5, muutama kerta kauppaan & harrastuksiin tms. Jos esim. tuollainen Excel-taulukko olisi ok verottajalle, niin aikaa tähän päiväkirjan pitämiseen menisi ehkä minuutti viikossa. Ei paha mielestäni. Ja Excelihän laskee halutessa/tarvittaessa koko vuoden ajot yhteen, joten sitäkään ei tarvitse enää myöhemmin erikseen tehdä. Tuntuu helpolta, onkohan nyt jotain mitä en tajua?

        Ja tuosta säästöstä:
        Enkö minä säästäisi satoja euroja, jos ajan esim. tuon 12000 kilsaa vuodessa? En tietenkään rupea päiväkirjan pitoon, jos säästö on "muutamia kolikoita".

        Vielä yksi juttu: Kun työmatka on noin lyhyt, niin eihän minun tarvitse kaikkia muita ajoja edes merkata päiväkirjaa, vai voiko verottaja muka tätä jotenkin valvoa??? Työmatkahan on käytännössä ainoa yksityisajo, jonka verottaja voi todistaa tapahtuvan. Siis totta kai jokaisella on muitakin ajoja, mutta eikö näistä voisi jättää merkkaamatta aina jonkun sieltä täältä...siis jos haluaisi vähän huijata...??

        Ei verottaja ole tyhmä. Tottakai sinun pitää osoitttaa _kaikki_ ajosi koko vuodelta jos veronpalautusta haluat. Toisin sanoen sinun pitää esittää verottajalle ajopäiväkirjalla kuinka monta kilometriä on työajoa ja kuinka monta kilometriä on omia ajoja ja näiden on täsmättävä ajoneuvon kilometrimittariin. Ei verottaja hyväksy mitään epämääräisiä sepustuksia.

        "Työmatkahan on käytännössä ainoa yksityisajo, jonka verottaja voi todistaa tapahtuvan"

        Verottaja ei todista mitään, vaan todistustaakka on sinulla. Parhaassa tapauksessa verottaja lätkäisee sinulle lisäverot jos katsoo, että yritit petosta, tai parhaassa tapauksessa tekee rikosilmoituksen.

        Jos tämä asia ei sinulle auennut, parasta on soittaa verottajalle ja kysyä sieltä, he vastaavat ihan viran puolesta näihin kysymyksiin.


      • Jaska
        DonaldD kirjoitti:

        Ei tuo ajopäiväkirjan pitäminen ainakaan näin etukäteen tunnu kovin vaivalloiselta. Esim. kerran viikossa laittaa Exceliin edeltävän viikon ajot, jotka omalla kohdallani tulevat olemaan, jotain tyyliin: Töihin x 5, muutama kerta kauppaan & harrastuksiin tms. Jos esim. tuollainen Excel-taulukko olisi ok verottajalle, niin aikaa tähän päiväkirjan pitämiseen menisi ehkä minuutti viikossa. Ei paha mielestäni. Ja Excelihän laskee halutessa/tarvittaessa koko vuoden ajot yhteen, joten sitäkään ei tarvitse enää myöhemmin erikseen tehdä. Tuntuu helpolta, onkohan nyt jotain mitä en tajua?

        Ja tuosta säästöstä:
        Enkö minä säästäisi satoja euroja, jos ajan esim. tuon 12000 kilsaa vuodessa? En tietenkään rupea päiväkirjan pitoon, jos säästö on "muutamia kolikoita".

        Vielä yksi juttu: Kun työmatka on noin lyhyt, niin eihän minun tarvitse kaikkia muita ajoja edes merkata päiväkirjaa, vai voiko verottaja muka tätä jotenkin valvoa??? Työmatkahan on käytännössä ainoa yksityisajo, jonka verottaja voi todistaa tapahtuvan. Siis totta kai jokaisella on muitakin ajoja, mutta eikö näistä voisi jättää merkkaamatta aina jonkun sieltä täältä...siis jos haluaisi vähän huijata...??

        Vapaan autoedun verotusarvo lasketaan näin:

        1.4 % auton hinnasta 250 € TAI
        1.4 % auton hinnasta 0.16 € /km

        Kuukausiarvo (250) on laskettu 18000 vuotuisen kilometrin mukaan.

        Esim. 30 000 € hintaisen auton verotusarvo on 670 €/kk oletuskilometreillä. Jos kilometrejä on vain 12000 vuodessa, on verotusarvo 580 €/kk. Säästöä tulee siis 90 €/kk. Tuolla summalla ainakin minä pitäisin ajopäiväkirjaa. Säästö on muuten sama auton hinnasta riippumatta, koska auton hinta ei vaikuta kilometrihintaan eikä 250 € perusosaan.

        Ota verottajalta etukäteen selvää riittääkö selvitykseksi pelkkä mittarilukema vuoden alussa ja lopussa vai pitääkö pitää yksityiskohtaista ajopäiväkirjaa. Silloin ainakin, jos sinulle tulee myös työajoa, täytyy varmaankin pitää ajopäiväkirjaa.


      • DonaldD
        Jaska kirjoitti:

        Vapaan autoedun verotusarvo lasketaan näin:

        1.4 % auton hinnasta 250 € TAI
        1.4 % auton hinnasta 0.16 € /km

        Kuukausiarvo (250) on laskettu 18000 vuotuisen kilometrin mukaan.

        Esim. 30 000 € hintaisen auton verotusarvo on 670 €/kk oletuskilometreillä. Jos kilometrejä on vain 12000 vuodessa, on verotusarvo 580 €/kk. Säästöä tulee siis 90 €/kk. Tuolla summalla ainakin minä pitäisin ajopäiväkirjaa. Säästö on muuten sama auton hinnasta riippumatta, koska auton hinta ei vaikuta kilometrihintaan eikä 250 € perusosaan.

        Ota verottajalta etukäteen selvää riittääkö selvitykseksi pelkkä mittarilukema vuoden alussa ja lopussa vai pitääkö pitää yksityiskohtaista ajopäiväkirjaa. Silloin ainakin, jos sinulle tulee myös työajoa, täytyy varmaankin pitää ajopäiväkirjaa.

        Soitin Verohallintoon. Yllätyksekseni asia ei ollut kovinkaan selvä niille parille virkailijalle, joiden kanssa juttelin.

        Osa noista sinun mainitsemistasi seikoista selvisi, kuten myös se, että TYÖajoista pitää pitää yksityiskohtaista päiväkirjaa (mittarilukema, mistä-mihin, kellonajat), kun taas yksityisajoista ei tarvita kuin kilsat ja päivämäärä.

        Tuon laskelmasi mukaan käteen jää mun tuloilla ehkä 60 % tuosta 90 euron autoedun verotusarvon alennuksesta. No, onhan se sellainen summa, että kenties tuota ajopäiväkirjaa vois alkaa pitämäänkin. Onhan se sitten aikanaan pitkälti yli 500 euroa palautuksia. Ja tuo ajopäiväkirjan sorvaaminenkin kun on pitkälti omatunnon kysymys, siis sen suhteen, että miten totuudenmukainen siinä on työ/omien ajojen suhde. Meinaan, että jos olet vaikkapa liikkuvassa ammatissa työskentelevä, niin sinnehän voi "upottaa" työajoihin juuri niin paljon yksityisajoja kuin kehtaa. Vai mitä?


      • Vähän ajava
        DonaldD kirjoitti:

        Soitin Verohallintoon. Yllätyksekseni asia ei ollut kovinkaan selvä niille parille virkailijalle, joiden kanssa juttelin.

        Osa noista sinun mainitsemistasi seikoista selvisi, kuten myös se, että TYÖajoista pitää pitää yksityiskohtaista päiväkirjaa (mittarilukema, mistä-mihin, kellonajat), kun taas yksityisajoista ei tarvita kuin kilsat ja päivämäärä.

        Tuon laskelmasi mukaan käteen jää mun tuloilla ehkä 60 % tuosta 90 euron autoedun verotusarvon alennuksesta. No, onhan se sellainen summa, että kenties tuota ajopäiväkirjaa vois alkaa pitämäänkin. Onhan se sitten aikanaan pitkälti yli 500 euroa palautuksia. Ja tuo ajopäiväkirjan sorvaaminenkin kun on pitkälti omatunnon kysymys, siis sen suhteen, että miten totuudenmukainen siinä on työ/omien ajojen suhde. Meinaan, että jos olet vaikkapa liikkuvassa ammatissa työskentelevä, niin sinnehän voi "upottaa" työajoihin juuri niin paljon yksityisajoja kuin kehtaa. Vai mitä?

        ..samasta aiheesta on seuraava: omia kilometrejä vuodessa tulee n.12000, ja työajoa on niukasti. Soitto omaan verotoimistoon selvitti että mittarilukema vuoden alussa ja vuoden lopussa riittää, työajoista erikseen erittely. Virkailija kertoi että olisi hyvä jos saisi kilometrilukemista virallisen lapun firmasta.
        Sattui hyvä tuuri että auto tuli heti tammikuun alussa jolloin lukemat menevät samaan tahtiin verovuoden kanssa.
        Näin siis omassa veropiirissäni, kannattaa kysyä kanta omasta. En tiedä mistä vormulakuski on oman tietonsa saanut, tällä palstalla ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee. Parhaat vinkit yleensä viittaavat johonkin lähteeseen tai kehottavat ottamaan oikeasta paikasta selvää, eivätkä perustu mutuun.


      • osaltani
        Vähän ajava kirjoitti:

        ..samasta aiheesta on seuraava: omia kilometrejä vuodessa tulee n.12000, ja työajoa on niukasti. Soitto omaan verotoimistoon selvitti että mittarilukema vuoden alussa ja vuoden lopussa riittää, työajoista erikseen erittely. Virkailija kertoi että olisi hyvä jos saisi kilometrilukemista virallisen lapun firmasta.
        Sattui hyvä tuuri että auto tuli heti tammikuun alussa jolloin lukemat menevät samaan tahtiin verovuoden kanssa.
        Näin siis omassa veropiirissäni, kannattaa kysyä kanta omasta. En tiedä mistä vormulakuski on oman tietonsa saanut, tällä palstalla ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee. Parhaat vinkit yleensä viittaavat johonkin lähteeseen tai kehottavat ottamaan oikeasta paikasta selvää, eivätkä perustu mutuun.

        Harrastuksenani on kirjata auton kulutus ylös Excel-taulukkoon (kilometrit, kulunut polttoaine, keskikulutus, missä tankkasin, paljonko maksoi, jne.). Lähetin siitä kopion verottajalle sekä mainitsin, että olin ajanut pari vähän pidempää työreissua, joihin meni niin ja niin paljon kilometrejä.

        Läpi meni, niin kuin kuuluukin. Verolaissa sanotaan jotenkin että "ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys ajokilometreistä". Helppoa.

        Jos ajat vain 12000 niin ilman muuta kannattaa tehdä selvitys verottajalle.


      • pedantti
        vormulakuski kirjoitti:

        Niin, ajopäiväkirja tarkoittaa todellakin ajopäiväkirjaa, eli merkkaat sinne ajamasi ajot, kilometrit, mistä-mihin ja milloin. Valtava urakka.

        Jonkun vastaus vuoden alku- ja loppumittarilukemia, perustui siihen, että osoitat kuinka paljon ajat kaiken kaikkiaan vuodessa ja otat siitä pois työajot, jolloin jäljelle jää oamt ajot. Jos omia ajoja on vähemmän kuin ilmoittamasi 18000 km (en ole tarkastanut määrää), saat verottajalta veronpalautusta seuraavana vuonna. Comprende?

        "paljon noilla mun kilsoilla tuota säästöä syntyy vuodessa? Siis kannattaako ajopäiväkirjan pito?"

        Ajopäiväkirjan pitoon vaadittavaan työmäärään verrattuna säästö on mitätön. Muista, että jos alat ajopöiväkirjaa pitämään, sun on pidettävä sitä sitten koko vuosi kerrallaan, jotta siitä olisi mitään hyötyä.

        Vapaalla autoedulla säästöä (bruttoansiossa) tulee muistaakseni 16 snt/km, joten 50% marginaaliverolla ja 15000 vuosiajolla pussinpohjalle jää 240 Euroa.

        Verottaja EI vaadi välttämättä ajopäiväkirjaa vaan muukin luotettava selvitys kelpaa.

        Jos ajat vuoden aikana vain yksityisajoa, riittää alku- ja loppulukema. Pyydä vaikkapa työkaveri todistamaan (kerran vuodessa!).

        Jos tulee muutama työajo, ei näiden kirjaaminen
        ole kovinkaan työlästä. Jos työpalaverit ovat
        vaikkapa almanakassa niin tuollaisen "luotettavan selvityksen" jopa muutama työajo/työviikko tasolle tekee helposti tunnissa, eli tuntipalkoille pääsee.


      • DonaldD
        osaltani kirjoitti:

        Harrastuksenani on kirjata auton kulutus ylös Excel-taulukkoon (kilometrit, kulunut polttoaine, keskikulutus, missä tankkasin, paljonko maksoi, jne.). Lähetin siitä kopion verottajalle sekä mainitsin, että olin ajanut pari vähän pidempää työreissua, joihin meni niin ja niin paljon kilometrejä.

        Läpi meni, niin kuin kuuluukin. Verolaissa sanotaan jotenkin että "ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys ajokilometreistä". Helppoa.

        Jos ajat vain 12000 niin ilman muuta kannattaa tehdä selvitys verottajalle.

        Kiitoksia hyvistä kommenteista.
        Selvää tuntuu nyt olevan, että jonkilaista ajopäiväkirjaa tai vastaavaa ryhdyn pitämään. Nyt pitäisi vain päättää se helpoin, mutta varmasti toimiva tapa. Verotoimistoon kun soittaa, niin sieltä todennäköisesti kehottavat "varmuuden vuoksi" tekemään selvityksen vaikeamman kautta, mikä ei laiskaa houkuttele.

        Mites "vähän ajava", siis et kirjannut yksityisajoja lainkaan ylös, vain työajot, niinkö? Tämä kuulostaa helpolta, jos se näin onnistuu. Mikä ihme tämä verottajan pyytämä "virallinen selvitys kilometreistä" oikein voisi olla? Siis käytännössä? Tuleva firmani on sellainen kymmenen ihmisen toimisto, jossa ei tosiaan mitään "autovastaavia" ole, ketkä voisivat luotettavia selvityksiä antaa.


      • DonaldD
        osaltani kirjoitti:

        Harrastuksenani on kirjata auton kulutus ylös Excel-taulukkoon (kilometrit, kulunut polttoaine, keskikulutus, missä tankkasin, paljonko maksoi, jne.). Lähetin siitä kopion verottajalle sekä mainitsin, että olin ajanut pari vähän pidempää työreissua, joihin meni niin ja niin paljon kilometrejä.

        Läpi meni, niin kuin kuuluukin. Verolaissa sanotaan jotenkin että "ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys ajokilometreistä". Helppoa.

        Jos ajat vain 12000 niin ilman muuta kannattaa tehdä selvitys verottajalle.

        ...Verohallinnon päätöksestä alla. Eli tämän mukaan ajopäiväkirjasta tai vastaavasta on käytävä ilmi autolla PÄIVITTÄIN ajettu km-määrä. Näin ollen pelkkä työajojen selvitys ei riittäisi mikäli tämä pätee vaan päivittäin pitäisi myös yksityisajojen kilomäärä. Yksityisajoista ei tietty tarvitse muuta selvitystä kuin km-määrät, mutta kyllähän tämä työllistää jo tämäkin suht paljon.

        Edellä 17 §:ssä tarkoitetusta ajopäiväkirjasta on käytävä ilmi autolla verovuonna päivittäin ajettu kilometrimäärä.

        Autolla ajetuista työajoista on ajopäiväkirjaan merkittävä päivittäin seuraavat tiedot:

        ajon alkamis- ja päättymisajankohta,
        ajon alkamis- ja päättymispaikka sekä tarvittaessa ajoreitti,
        matkamittarin lukema ajon alkaessa ja päättyessä,
        matkan pituus,
        ajon tarkoitus ja
        auton käyttäjä.


      • pedantti
        DonaldD kirjoitti:

        ...Verohallinnon päätöksestä alla. Eli tämän mukaan ajopäiväkirjasta tai vastaavasta on käytävä ilmi autolla PÄIVITTÄIN ajettu km-määrä. Näin ollen pelkkä työajojen selvitys ei riittäisi mikäli tämä pätee vaan päivittäin pitäisi myös yksityisajojen kilomäärä. Yksityisajoista ei tietty tarvitse muuta selvitystä kuin km-määrät, mutta kyllähän tämä työllistää jo tämäkin suht paljon.

        Edellä 17 §:ssä tarkoitetusta ajopäiväkirjasta on käytävä ilmi autolla verovuonna päivittäin ajettu kilometrimäärä.

        Autolla ajetuista työajoista on ajopäiväkirjaan merkittävä päivittäin seuraavat tiedot:

        ajon alkamis- ja päättymisajankohta,
        ajon alkamis- ja päättymispaikka sekä tarvittaessa ajoreitti,
        matkamittarin lukema ajon alkaessa ja päättyessä,
        matkan pituus,
        ajon tarkoitus ja
        auton käyttäjä.

        Kuten yllä kirjoitin, tämä on edelleen tosi helppo tehdä, vaikkapa almanakan avulla jälkikäteen:
        -- Vuoden alku- ja loppu km:t talteen (kerran
        vuodessa)
        -- Almanakan pohjalta kerran vuodessa Exceliin
        "ajopäiväkirjamerkinnät" vaaditulla tavalla,
        kilometrilukematkin on pikku pohdinnalla
        helppo laittaa suht kot oikein
        -- Joka väliin sitten vain sopivasti "yksityisajoa", alkulukema edellisen loppulukema ja loppulukema seuraavan alkulukema.

        Jos tähän menee enemmän kuin tunti / vuosi niin on aika tumpelo!


      • DonaldD
        pedantti kirjoitti:

        Kuten yllä kirjoitin, tämä on edelleen tosi helppo tehdä, vaikkapa almanakan avulla jälkikäteen:
        -- Vuoden alku- ja loppu km:t talteen (kerran
        vuodessa)
        -- Almanakan pohjalta kerran vuodessa Exceliin
        "ajopäiväkirjamerkinnät" vaaditulla tavalla,
        kilometrilukematkin on pikku pohdinnalla
        helppo laittaa suht kot oikein
        -- Joka väliin sitten vain sopivasti "yksityisajoa", alkulukema edellisen loppulukema ja loppulukema seuraavan alkulukema.

        Jos tähän menee enemmän kuin tunti / vuosi niin on aika tumpelo!

        Totta, kyllähän tuo noin jälkikäteen suht pienellä vaivalla onnistuu. Merkkasitko muuten itse työajot kuten tuossa asetuksessa on vaadittu, eli siis varsin tarkat tiedot?

        Täytyy kyllä sanoa, että jos vain oma työmatka normaalityöpaikalle, siis yleensä konttorille, on lyhyt esim. alle 10 kilsaa suunta, niin on kyllä naurettavan helppo vähän "viilata" lukuja itselle suosiolliseen suuntaan. Konttorille ajothan ovat ainoita yksityisajoja, joita normaaliduunarilla varmasti on ja joiden puutteeseen verottajan olisi helppo puuttua. Mutta muuten, niin eihän noihin pääse millään ilveellä jälkikäteen kiinni kunhan ei mitään typeriä virheitä tee, eli esim. jälkikäteen laita pyhä/sunnuntaipäiville työajoja tms.


      • Jännä
        DonaldD kirjoitti:

        Soitin Verohallintoon. Yllätyksekseni asia ei ollut kovinkaan selvä niille parille virkailijalle, joiden kanssa juttelin.

        Osa noista sinun mainitsemistasi seikoista selvisi, kuten myös se, että TYÖajoista pitää pitää yksityiskohtaista päiväkirjaa (mittarilukema, mistä-mihin, kellonajat), kun taas yksityisajoista ei tarvita kuin kilsat ja päivämäärä.

        Tuon laskelmasi mukaan käteen jää mun tuloilla ehkä 60 % tuosta 90 euron autoedun verotusarvon alennuksesta. No, onhan se sellainen summa, että kenties tuota ajopäiväkirjaa vois alkaa pitämäänkin. Onhan se sitten aikanaan pitkälti yli 500 euroa palautuksia. Ja tuo ajopäiväkirjan sorvaaminenkin kun on pitkälti omatunnon kysymys, siis sen suhteen, että miten totuudenmukainen siinä on työ/omien ajojen suhde. Meinaan, että jos olet vaikkapa liikkuvassa ammatissa työskentelevä, niin sinnehän voi "upottaa" työajoihin juuri niin paljon yksityisajoja kuin kehtaa. Vai mitä?

        No sehän on selvä, ettei verotoimistosta kannata mitään kysyä. Jos haluat ajan tasalla olevaa tietoa, kysy tilitoimistosta. Sieltä ne verovirkailijatkin tietonsa hankkii.

        Kysyit mitä tahansa verotoimistosta, aina ne yrittää vääntää asian niin, että veroja menis mahdollisimman paljon.

        Eikä niitten edes tarvii vastata tyhmien kansalaisten kyselyihin, koska ne on VIRASTO.
        Niillä ei oo kilpailijoita, ei tartte välittää asiakaspalvelusta.

        Saako verotoimistosta edes kiinni ketään? Yleensähän ne on kahvilla tai muissa tärkeissä "palavereissa".


      • DonaldD
        Jännä kirjoitti:

        No sehän on selvä, ettei verotoimistosta kannata mitään kysyä. Jos haluat ajan tasalla olevaa tietoa, kysy tilitoimistosta. Sieltä ne verovirkailijatkin tietonsa hankkii.

        Kysyit mitä tahansa verotoimistosta, aina ne yrittää vääntää asian niin, että veroja menis mahdollisimman paljon.

        Eikä niitten edes tarvii vastata tyhmien kansalaisten kyselyihin, koska ne on VIRASTO.
        Niillä ei oo kilpailijoita, ei tartte välittää asiakaspalvelusta.

        Saako verotoimistosta edes kiinni ketään? Yleensähän ne on kahvilla tai muissa tärkeissä "palavereissa".

        Onhan se selvä, että Verohallinnon ohjeita ja neuvoja pitää tulkita suodattimen läpi. Tilitoimisto on tietty hyvä vinkki, mutta tuskin ne ilmaiseksi neuvoja jakelevat ja tähän asiaan liittyvistä neuvoista en ajatellut maksaa, koska niin moni kuitenkin käytännössä tietää miten tämä asia hoidetaan fiksuiten. Tosin tältä palstalta nyt ei ihan valtavasti vinkkejä tullut, mutta riittävästi kuitenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe