4v. autoni eturenkaan ylläoleva jousi katkesi, kun peruutin autoa perkkipaikalla.
Hinausliikkeeen miehet olivat niin kiireisiä, ettei heiltä ehtinyt kysyä asiasta.
Osaako joku kertoa, miksi jousi katkeaa tosta vain?
Soitin autokorjaamoon ja heillä vaan todettiin, että jousen ei pitäisi katkea noin vain.
Mistä syystä jousi voi katketa?
Kokemuksia?
Renkaan yllä oleva jousi katkesi
17
4384
Vastaukset
- käy
metalli väsyy.....
- varmaan
Uusimaan molemmat jouset edestä, maksaa noin 150€:sta ylöspäin työ veloitus 100€.
- Jamppa1
sitten uusit vaan sen katkenneen alkuperäisellä jousella. Itse uusisin molemmat etujouset laadukkailla tarvikejousilla (esim. Lesjöfors, Kilen) joiden hinnat on alkaen parikymppiä kappale.
- katsastuksesta läpi
Jamppa1 kirjoitti:
sitten uusit vaan sen katkenneen alkuperäisellä jousella. Itse uusisin molemmat etujouset laadukkailla tarvikejousilla (esim. Lesjöfors, Kilen) joiden hinnat on alkaen parikymppiä kappale.
Kun jousissa olisi liikaa eroa uudella ja vanhalla. Mutta toi hinta on ihan ok.. ja kun vie jollekkin ns. Nyrkkipajalle laiettavaksi niin ei tule asennus hintaa niin kamalasti.
- Jamppa1
katsastuksesta läpi kirjoitti:
Kun jousissa olisi liikaa eroa uudella ja vanhalla. Mutta toi hinta on ihan ok.. ja kun vie jollekkin ns. Nyrkkipajalle laiettavaksi niin ei tule asennus hintaa niin kamalasti.
ehdotinkin että jos orkkisjouset on tuollaista scheissea niin parempi vaihtaa molemmmat ettei mene kohta toinenkin poikki. Katsastuksessa vaikuttaa iskarit enemmän, tuskin 4v vanhassa jousessa on jäykkyydessä kovin suuria eroja.
- Hinata??
Jouset ovat tehty jousiteräksestä joka ei väsy, mutta on muilta ominaisuuksiltaan kuin valurauta.
On mahdollista että jousen sisälle on jäännyt epäpuhtautta tai ilmaa.
Kestävät yleensä n. 10 vuotta- Jamppa1
muuten väsyvät jos ollaan ihan tarkkoja. Sekä kierre- että vääntösauvajouset kuten sellaisetkin systeemitmitä käytetään lähinnä ranskiksien taka-akseleissa. Kori painuu vanhemmiten alemmaksi.
Valmistusvika jousessa, tai joustintukilaakerin jumittuminen varmaan syynä katkeamiseen, tuskin on ruostunut neljässä vuodessa.
- Autoteknikko
joillekin automerkeille/malleille esim. MB, Ford, Renault, Opel. Etujousien katkeamiseen voi syynä olla esim. takerteleva/juuttunut joustintuen laakeri ja tietenkin väsyminen. Jouset kannattaa vaihtaa aina akseleittain, varsinkin jos kilometrejä on kertynyt, sillä toinen (se vielä ehjä) jousi on saattanut jo kuoleentua. Huomaa yleensä siitä, että auton toinen puoli on alempana kuin toinen.
kuullut, että joskus on jossakin (VW?) autossa jousi katkennut.
Ajoin 270 000 km Escortilla, suunnilleen saman verran Citroen Visalla ja nyt on Pösö 205:n mittarissa 265 000. Koskaan ei ole minulla jousi katkennut eikä kuoleentunut.
Jos teräsjousi katkeaa, täytyy siinä olla valmistusvika, mitoitusvika tai mekaaninen vaurio. Eikä teräs kuoleennu.
Toteaa sitroen, itsekin autoteknikko.- jousi.
sitroen kirjoitti:
kuullut, että joskus on jossakin (VW?) autossa jousi katkennut.
Ajoin 270 000 km Escortilla, suunnilleen saman verran Citroen Visalla ja nyt on Pösö 205:n mittarissa 265 000. Koskaan ei ole minulla jousi katkennut eikä kuoleentunut.
Jos teräsjousi katkeaa, täytyy siinä olla valmistusvika, mitoitusvika tai mekaaninen vaurio. Eikä teräs kuoleennu.
Toteaa sitroen, itsekin autoteknikko.Tekussa opettaja kehui Suomen terästeollisuutta, esim mersun jouset (15v sitten) Suomalaisesta raaka-aineesta, siis kierrätetystä. No niinpä katkeavat jouset ovat korostetusti saksalaisten autojen ominaisuus. Japsista ei jousi katkea (no 323 mazdasta kyllä).
- Autoteknikko
sitroen kirjoitti:
kuullut, että joskus on jossakin (VW?) autossa jousi katkennut.
Ajoin 270 000 km Escortilla, suunnilleen saman verran Citroen Visalla ja nyt on Pösö 205:n mittarissa 265 000. Koskaan ei ole minulla jousi katkennut eikä kuoleentunut.
Jos teräsjousi katkeaa, täytyy siinä olla valmistusvika, mitoitusvika tai mekaaninen vaurio. Eikä teräs kuoleennu.
Toteaa sitroen, itsekin autoteknikko.Siis, väitätkö tosissas, ettei teräsjousi voi kuoleentua?!? Ja väität vielä olevas autoteknikko! Siinä kyllä oot oikeassa, et jos jousi katkeaa, siinä voi olla mitoituksessa tai valmistuksessa tullut virhe tai mekaaninen vaurio. Myös aiemmin mainitsemani syy voi sen aiheuttaa. Ja jousen katkeaminen todellakin on mainitsemieni merkkien "ominaisuus". Sanoit, että olet kuullut joskus katkenneesta jousesta. Et ole tainnut hyvin paljoa olla autojen kanssa tekemisissä valmistuttuasi!
- Minä9876
Autoteknikko kirjoitti:
Siis, väitätkö tosissas, ettei teräsjousi voi kuoleentua?!? Ja väität vielä olevas autoteknikko! Siinä kyllä oot oikeassa, et jos jousi katkeaa, siinä voi olla mitoituksessa tai valmistuksessa tullut virhe tai mekaaninen vaurio. Myös aiemmin mainitsemani syy voi sen aiheuttaa. Ja jousen katkeaminen todellakin on mainitsemieni merkkien "ominaisuus". Sanoit, että olet kuullut joskus katkenneesta jousesta. Et ole tainnut hyvin paljoa olla autojen kanssa tekemisissä valmistuttuasi!
No, jokatapauksessa jouset meni vaihtoon 80e merkkihuollossa ja lisäksi kummatkin eturenkaat piti vaihtaa. Lisäksi liike yritti laittaa kaikkia 4 rengasta vaihtoon, koska sen merkkisiä renkaita ei kuulemma enää myydä. Nyt sitten tyydyttiin kompromissiin, koska en halunnut ostaa 3 uutta renkasta turhan takia. Yhteensä asenuksineen homman hinnaksi tuli 400e.
Lisäksi mukava ylläri oli, kun Ifin täyskasko ilmoitti, etteivät he korvaa tätä. - Anonyymi
Minä9876 kirjoitti:
No, jokatapauksessa jouset meni vaihtoon 80e merkkihuollossa ja lisäksi kummatkin eturenkaat piti vaihtaa. Lisäksi liike yritti laittaa kaikkia 4 rengasta vaihtoon, koska sen merkkisiä renkaita ei kuulemma enää myydä. Nyt sitten tyydyttiin kompromissiin, koska en halunnut ostaa 3 uutta renkasta turhan takia. Yhteensä asenuksineen homman hinnaksi tuli 400e.
Lisäksi mukava ylläri oli, kun Ifin täyskasko ilmoitti, etteivät he korvaa tätä.Sehän noissa vakuutuksissa on, että makselet vuosikausia ja sitten kun jotain sattuu, niin löytyy joku pykälä, ettei kuulu korvattaviin. Alle 5000 e autoissa ei enää kannata pitää kaskoa, säästää nekin rahat sukanvarteen.
- Anonyymi
Jousen voi osaava hitsari myös kestävästi korjata. Kokemusta on Escortista, liian krapiat jouset.
- Anonyymi
Jos jousiterästä hitsaa, niin se kuumenee ja pehmenee hitsauskohdasta ja syntyy vaara, että se katkeaa hitsauksen vierestä. Jousi pitäisi hitsauksen jälkeen kuumentaa kokonaan ja sen jälkeen karkaista uudelleen esim öljyssä.
- Anonyymi
Saturnuksen renkaan yläpuolinen jousi katkesi vai?
- Anonyymi
penisrenkaasta meni nostojousi poikki
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017393
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?784913- 794809
- 1324218
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan82998- 522639
- 402541
- 462186
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102181Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211810