Mulla on oik. puolen ylähammasta alkanut jomottamaan aivan hirveästi. Särky on jatkunut viikkotolkulla. Hammas on se ainoa mikä on jäljellä kulmahampaan takana.
Siis särky on todella kauheata, joten menin hammaslääkäriin, joka otti ison röntgenkuvan ja vielä pari pientä röntgenkuvaa. Kuvissa näkyi, että oik. puolen hampaassa on vetäytäytymää kiinnityskudoksissa(?). Lisäksi hammaslääkäri sanoi hampaan liikkuvan. Ientaskuja tai ientulehdusta ei kuitenkaan ollut. Tämän jälkeen hammaslääkäri sanoi, että hänen mielestään särky johtuu kovasta purennasta.
Ihmettelen vaan muutamaa asiaa:
1. Mikään hammas ei ollut korkea (tarkastettin paperilla)
2. Hammasta särkee ja jomottaa älyttömästi ja burana tai mikään särkylääke ei auta yhtään!
3. Ei siellä toisella puolellakaan ole kuin yksi ylähammas kulmahampaan takana, joten miksi sitä ei särje?
Niin ja en todellakaan narskuttele hampaitani öisin! Päivisin kyllä joskus puren lujaa hampaita yhteen.
Mitähän pitäisi tehdä? Poistattaa "ongelmahammas"? Itse asiassa kysyinkin tätä, mutta minulle sanottiin, että niin ei voi tehdä missään tapauksessa.
Jatkuva hammassärky?
8
6047
Vastaukset
- jomottaa
Kerroit, että siinä hampaassasi on myös ienvetäytymä.
Minulla on myös vastaavaa, ja helvetinmoinen jomotus ko. hampaan alueella m.m. leukaluussa! Aihetta on ihmetelty, mutta mitään syytä tähän sietämättömään kiputilaan ei kuitenkaan löytynyt!
Itsekseni kuitenkin olin jo pitemmän aikaa kummastellut tuntumaa, kun esim. sormen kynttä liuuttaa ko. hampaan kaulalla, siinä tuntuu ikäänkuin jonkinlainen kolo!
Kun taas oli mentävä hammaslääkärille mainitsin ko. asiasta. Siihen laitettiin jotain lakkaa.
Tuntuu kuin se olisi jonkin verran lievittänyt, tätä helvetillistä jomotusta, ja repimistä!
Olisi mielenkiintoista nähdä, jonkun asiaa paremmin tuntevan henkilön näkemys asiasta, mista tässä on kysymys? Voiko joku lakan sively ko. alueelle auttaa tällaisessa tapauksessa???- dr x
Eka kysyja kertoi,että kulmahampaasta seuraavassa hampaassa kova särky,mutta kuvissa ei näy selvää syytä,ienvetäytymää kuitenkin.
1.hammas on ilm. nelonen(kulmahampaasta seuraava taaksepäin,kulmahammas on kolmonen),jossa 2 juurta.Onko se kuollut tai ja juurihoidettu? Jos on,se voi olla halki=silloin särkee kunnolla eika kuvissa aina heti näy muuta kuin ienvetäytymää. Tarkistuta asia pikimmiten!!
2.jos juurihoidettu,onko juurihoidon uusintatarvetta?se nimittäin aika tavallinen syy moiseen oireiluun.
Toinen vastaaja kertoi,että vihloo kovasti,kun kuljettaa kynttä ienrajassa: hänellä elävä hammas,jossa "harjausvaurio"=kiilteen ja hampaan juuren rajalla voimakkaasta harjauksesta johtuva herkkä kohta,kun juuren sementti on kulunut ja ien vetäytynyt.Tämä on helppo "nakki":hammas elävä ja oikea hoito on juuri "lakkaus"=fluoraus,joka kovettaa sementtiä.
Vaihda harjaustyyliäsi:aloita harjaus muualta kuin vas.ylhäältä(oikeakätinen) tai oik.ylhäältä(vasenkätinen) ja osta fluoritabletteja apteekista ilman reseptiä,käytä kuurina.Jo vain auttaa. - jomottaa
dr x kirjoitti:
Eka kysyja kertoi,että kulmahampaasta seuraavassa hampaassa kova särky,mutta kuvissa ei näy selvää syytä,ienvetäytymää kuitenkin.
1.hammas on ilm. nelonen(kulmahampaasta seuraava taaksepäin,kulmahammas on kolmonen),jossa 2 juurta.Onko se kuollut tai ja juurihoidettu? Jos on,se voi olla halki=silloin särkee kunnolla eika kuvissa aina heti näy muuta kuin ienvetäytymää. Tarkistuta asia pikimmiten!!
2.jos juurihoidettu,onko juurihoidon uusintatarvetta?se nimittäin aika tavallinen syy moiseen oireiluun.
Toinen vastaaja kertoi,että vihloo kovasti,kun kuljettaa kynttä ienrajassa: hänellä elävä hammas,jossa "harjausvaurio"=kiilteen ja hampaan juuren rajalla voimakkaasta harjauksesta johtuva herkkä kohta,kun juuren sementti on kulunut ja ien vetäytynyt.Tämä on helppo "nakki":hammas elävä ja oikea hoito on juuri "lakkaus"=fluoraus,joka kovettaa sementtiä.
Vaihda harjaustyyliäsi:aloita harjaus muualta kuin vas.ylhäältä(oikeakätinen) tai oik.ylhäältä(vasenkätinen) ja osta fluoritabletteja apteekista ilman reseptiä,käytä kuurina.Jo vain auttaa.Kiitoksia vastauksestasi! Kiinnostukseni aiheesta senkun kasvoi!
Oletan, että sinulla on tästä aiheesta enemmänkin tietoa! Olisin kiinnostunut, jos viitsit aiheesta pistää muutaman rivin lisää!
Minkälaiset on sen tyypilliset kivut, myös pitkäaikainen esim.vuosia?
Pitkäaikaiset vaikutukset ylesemminkin?
Kuinka yleisiä tämmöiset "harjausvauriot" ovat? Tuntuu hiukan uskomattomalta, että yksistään harjaus voisi tällaista aiheuttaa? Onko siihen jotain myötävaikuttavaa mukana?
Onko sille mitään varsinaista nimeä? ym. ym. Etukäteen kiitäen! - Sama vika
jomottaa kirjoitti:
Kiitoksia vastauksestasi! Kiinnostukseni aiheesta senkun kasvoi!
Oletan, että sinulla on tästä aiheesta enemmänkin tietoa! Olisin kiinnostunut, jos viitsit aiheesta pistää muutaman rivin lisää!
Minkälaiset on sen tyypilliset kivut, myös pitkäaikainen esim.vuosia?
Pitkäaikaiset vaikutukset ylesemminkin?
Kuinka yleisiä tämmöiset "harjausvauriot" ovat? Tuntuu hiukan uskomattomalta, että yksistään harjaus voisi tällaista aiheuttaa? Onko siihen jotain myötävaikuttavaa mukana?
Onko sille mitään varsinaista nimeä? ym. ym. Etukäteen kiitäen!Minulla on samanlaista vaivaa ollut. Sain lääkäriltä Elmexin-dentaaligeeliä ja harjaan sillä hampaat kerran viikossa. Välillä hampaita / ienvetäytymäkohdat vihloo ja jomottaa niin vietävästi. Minulle on sanottu, että hampaat ovat eläviä ja ne eivät tarvitse juurihoitoa - ainakaan vielä.
Fluorilla pitäisi tämäkin ikävä vaiva / riesa helpottua. Välillä on oikein kipua sellaista vihlonnan ja kivun sekamuotoa, josta ei selvää saa.
Minä sain lääkäriltä pehmeäharjaksisen hammasharjan ja olen harjaillut sillä hellävaraisesti näitä vihlovia vetäytyneitä kohtia.En sitten tiedä onko harjausvauriot yksi ja ainoa syy moiseen vaivaan. Hampaissa on tosin selviä kuoppakohtia ja ienvetäytymää on myös parin hampaan väleissäkin.Välillä hampaat on ihan ok, mutta sitten alkaa taas se vihlonta ja jomotus. Ei ole helppoo, kun ei aina tiedä mitä tekisi. Mistäköhän sen tietää, koska on se juurihoidon paikka ? Minulla on laitettu sellaista pinnoitetta näihin vetäytymiin, mutta kuluuhan sekin aikaa myöden pois ja on aika kallista huvia sekin, kun sitä joutuu aina uusimaan.
- Riesana
Miten se yleislääkäri selvittää näitä hampaiden jomotuksia ja vihlomisia ? Jos potilaalla on selvät ienvetäytymät niistä johtuen vihlontaa sekä välillä jomotustakin, niin eikö ole aika hammasperäistä vaivaa ?
Onkohan jotain yleissairauksia, missä olisi samantyyppistä vaivaa mukana ? Mille lääkärille pitäisi mennä ? Neurologi, yleislääkäri, psykiatri ???? Itsellä on kyseisiä vaivoja vain alahampaissa.- Anonyymi
Itse olen kokenut ettei suu kipuihin saa oikeaa apua mistään. En tiedä sitten olenko käynyt väärillä lääkäreillä mutta 44 kertaa vuodessa suun kivusta ja todella törkeää auttamista olen kohdannut.
Siis 3 juurihoitoa tehty päin peetä ja kipu jonka koen ei ole hampaista johtuvaa. Huh huh
- Anonyymi
Pulpiitti on yleensä syy kipuihin. Ei näy röntgenkuvissa. 🦷🦷🦷
- Anonyymi
ludwigin angiina 😯
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662278Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381873Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241548Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711530Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851264Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841194Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101105En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939