Psykologinen painonhallinta

Anonyymi

Sain ravitsemusterapeutilta vinkin Hyväksymis- ja omistautumisterapian hyvästä tehosta painonhallinnasta. Huomasin heti, että se oli puuttuva lenkki painonpudotusprojektissani.

Liian usein keskitytään pelkkään ruokavalioon ja liikuntaan. Ongelma ei usein ole ruokavalion ja liikunnan tehossa, vaan siinä, kuinka saisi sinnikkyyttä ja voimaa hyväksi havaitun ruokavalion ja liikuntaohjelman noudattamiseen. (ruokavalion osuus on tärkeämpi)

Olen alempana tässä ketjussa tuonutkin jo esiin HOT-terapiaa ketjussa nimeltä: "Näin laihduin". Kyseistä terapiaa varten ei välttämättä tarvitse tavata terapeuttia, vaan sitä voi alkaa toteuttamaan antamieni ohjeiden mukaisesti.

Kiinnostaisi tietää, onko muita, jotka ovat onnistuneet psykologian avulla pääsemään päämääräänsä ja pysymään siellä.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      psykologeilla on harvemmin mitään tietoa ravinnosta. Vielä vähemmän kuin lääkäreillä.

      Turha etsiä oikoteitä jollei tieto kelpaa.

      • Anonyymi

        Trollit liikkeellä. Käytät argumentaatiovirhettä nimeltä: Olkinukke. Rakennat olkinuken, väität sitä minun tekeleeksi ja mätkit sitä.

        Kukaan ei ole väittänyt psykologien tietävän ravinnosta yhtään mitään. Kyse ei ole myöskään oikotiestä, mutta kieltämättä helpommasta tavasta laihduttaa ihan sillä samalla vanhalla metodilla, että syö vähemmän kuin kuluttaa, muuta tapaa ei ole.

        Hyväksymis- ja omistautumisterapian avulla on mahdollista saada henkiset voimavarat muutoksen toteutukseen. Siitä on kysymys.


    • Anonyymi

      "kuinka saisi sinnikkyyttä ja voimaa"

      Niitä ei saa saamalla. Laihduttajalla pitää olla motivaatio, jokin painava, realistinen syy sille että haluaa laihtua, mielen harhailu ei riitä siihen (siis ajatelma siitä että nytpä haluan laihtua, koska niin haluan). Siis laihduttaja tarvitseen jokin realistisen ja konkreettisen tavoiteen jonka haluaa saavuttaa, muun kuin vain toiveen tulla keveämmäksi. Sen jälkeen kun motivaatio on olemassa, on enää kyse siitä pitääkö laihdutuspäätös. Jos ei pidä niin motivaatio oli liian heikko.

      Psykologisesti voi ehkä narrata itsensä aloittamaan laihdutus mutta se ei koskaan yllä tavoitteeseen. Aivan sama asia kuin tupakanpolton lopettaminen, sekin onnistuu vain kun on riittävän vahva motivaatio (joka siis sikiää siitä konkreettisesta tavoitteesta jonka savuttomuudella haluaa saavuttaa).

      • Anonyymi

        Eikös se "omistautuminen" asialle ole sama kuin motivaatio?


      • Anonyymi

        Sekoitat (todennäköisesti tahallasi) tavoitteen ja motivaation keskenään. Nämäkin ovat tietysti tärkeitä, mutta väittäisin, ettei motivaation puute ole juuri koskaan syynä laihdutuksessa epäonnistumiselle. Ihmiset ovat myös hyviä asettamaan tavoitteita, ja tavoitteita voi aina matkan varrella muuttaa.

        Psykologinen painonhallinta jättää tavoitteiden laatimisen jokaiselle itselleen, jokainen laatii tavoitteensa itse. Itse halusin normaalipainoiseksi - ei enempää eikä vähempää. Jollekin toiselle riittää 5-10% pudotus painosta.

        Hyväksymis- ja omistautumisterapia lähtee siitä, että sen avulla pystyy hiljentämään ihmiselle luontaista pessimismiä ja kielellistä negatiivisuutta, jota tulee pääasiassa omista ajatuksista, mutta myös ympäristön mainoksista, mediasta, muilta ihmisiltä, nettitrolleilta jne. Kun häiritsevät ajatukset saavat oman lokeron, jossa ne eivät häiritse laihdutusta/painonhallintaa, saa yhtäkkiä huomata, kuinka paljon helpompaa laihdutus on, kuin aiemmin oli kuvitellut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekoitat (todennäköisesti tahallasi) tavoitteen ja motivaation keskenään. Nämäkin ovat tietysti tärkeitä, mutta väittäisin, ettei motivaation puute ole juuri koskaan syynä laihdutuksessa epäonnistumiselle. Ihmiset ovat myös hyviä asettamaan tavoitteita, ja tavoitteita voi aina matkan varrella muuttaa.

        Psykologinen painonhallinta jättää tavoitteiden laatimisen jokaiselle itselleen, jokainen laatii tavoitteensa itse. Itse halusin normaalipainoiseksi - ei enempää eikä vähempää. Jollekin toiselle riittää 5-10% pudotus painosta.

        Hyväksymis- ja omistautumisterapia lähtee siitä, että sen avulla pystyy hiljentämään ihmiselle luontaista pessimismiä ja kielellistä negatiivisuutta, jota tulee pääasiassa omista ajatuksista, mutta myös ympäristön mainoksista, mediasta, muilta ihmisiltä, nettitrolleilta jne. Kun häiritsevät ajatukset saavat oman lokeron, jossa ne eivät häiritse laihdutusta/painonhallintaa, saa yhtäkkiä huomata, kuinka paljon helpompaa laihdutus on, kuin aiemmin oli kuvitellut.

        Tarkoitan tavoitteella muuta tavaoitetta kuin jotain kg -arvoa joka on jonkun verran pienempi kuin se mitä vaaka laihdutusta aloittaessa näyttää. Kuten yritin kertoa.

        Tavoite on siis jotain jonka saavuttamiseksi pitää laihtua. Ja motivaatio syntyy siitä että kovasti haluaa saavuttaa e.m. tavoitteeen.

        Laihduttaminen vain laihduttamisen takia ei ikinä onnistu. Koska ei ole (riittävää) motivaatiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitan tavoitteella muuta tavaoitetta kuin jotain kg -arvoa joka on jonkun verran pienempi kuin se mitä vaaka laihdutusta aloittaessa näyttää. Kuten yritin kertoa.

        Tavoite on siis jotain jonka saavuttamiseksi pitää laihtua. Ja motivaatio syntyy siitä että kovasti haluaa saavuttaa e.m. tavoitteeen.

        Laihduttaminen vain laihduttamisen takia ei ikinä onnistu. Koska ei ole (riittävää) motivaatiota.

        Juuri tuollaisia aivopieruja vastaan psykologiset painonhallintakeinot toimivat.

        On näet niin, ettei ihminen voi välttyä törmäämästä mitä oudoimpiin ajatuksiin, mutta niiden ajatusten vaikutus voidaan tukahduttaa esimerkiksi Hyväksymis- ja omistautumisterapian avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitan tavoitteella muuta tavaoitetta kuin jotain kg -arvoa joka on jonkun verran pienempi kuin se mitä vaaka laihdutusta aloittaessa näyttää. Kuten yritin kertoa.

        Tavoite on siis jotain jonka saavuttamiseksi pitää laihtua. Ja motivaatio syntyy siitä että kovasti haluaa saavuttaa e.m. tavoitteeen.

        Laihduttaminen vain laihduttamisen takia ei ikinä onnistu. Koska ei ole (riittävää) motivaatiota.

        Ainoa konsti estää turha herkkujen syöminen on lähtä heti esim vaikka kävelelylle,sitä ei pysty muuten estämään.
        Syö vasta sitten kun on tullut lenkiltä,senkin jälkeen pitää olla muuta toimintaa kuin syöminen.
        Syöminen pitää siis korvata muulla tekemisellä,muuten ihminen syö ajankulukseen,vaikka ei nälkää olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa konsti estää turha herkkujen syöminen on lähtä heti esim vaikka kävelelylle,sitä ei pysty muuten estämään.
        Syö vasta sitten kun on tullut lenkiltä,senkin jälkeen pitää olla muuta toimintaa kuin syöminen.
        Syöminen pitää siis korvata muulla tekemisellä,muuten ihminen syö ajankulukseen,vaikka ei nälkää olisi.

        Paras konsti on jättää tuollaisten hyvien neuvojen mukaan meuhkaaminen sikseen ja pysyä omassa suunnitelmassa.

        Pyysin kommentteja lähinnä sellaisilta ihmisiltä, jotka ovat onnistuneet psykologian avulla pääsemään päämääräänsä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe