Ongelmia e-pillereistä

Haluaisin tietää, minkälaisia fyysisiä ongelmia teillä on tullut e-pillereistä. Itse sain todella pahan migreenin tai vastaavan päänsäryn, joka teki tunnottomaksi toisen puolen päästäni. Lisäksi en pystynyt kävelemään suoraan ja olo oli niin kamala, etten koskaan ole vastaavaa kokenut. En aluksi ymmärtänyt, mistä säryt johtuivat, eivätkä myöskään lääkärit. Lopulta ne pahentuivat niin paljon, että jouduin sairaalaan. Aluksi minulla epäiltiin aivoverenvuotoa tai aivohalvausta. Näitä minulta ei onneksi löytynyt ja ainoaksi oireideni syyksi jäi e-pillerit, joita lääkäri kielsi minua enää koskaan syömästä, jos en halua leikkiä omalla hengelläni. Vielä lopetettuani pillereiden syönnin migreeni jatkui yhtäjaksoisena parisen viikkoa. Tämän jälkeen en ole enää vastaavasta särystä kärsinyt. Onko teillä muilla huonoja kokemuksia pillereistä? Ja mitä ehkäisyä käytätte nyt? Itse kokeilin minipillereitä, mutta ne aiheuttivat hiustenlähtöä, uneliaisuutta ja ihon liiallista rasvoittumista. Voisikohan merkin vaihto auttaa?
61053
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Lisäksi minipillerit aiheuttivat jatkuvaa pientä tiputteluvuotoa. Söin minipillereitä 2,5kk, jonka jälkeen kyllästyin hiustenlähtöön ja tiputteluun. Olisivatkohan nämä vaivat menneet ohi, jos olisin jatkanut syömistä. Nyt ainoana ehkäisynä kondomi, mutta se ei tunnu kovin varmalta ei mukavalta.

Äänestä
  • Yhdistelmäpillerit on niitä, joita mun ei saa syödä, mutta minipillerit, joissa vain keltarauhashormoneja, vaikuttaa eri tavoin. En tosin tiedä, haluanko niitäkään ottaa ja siksi olenkin ollut ilman. Ei se jatkuva pillereiden tuoma väsymyskään ja tiputtelu niin mukavaa ole. Sattuuks kierukan laitto paljonkin ja saako näin nuori ottaa sellaisen. Joskus oon kuullut, ett sellaista suositellaan vasta, kun on jo saanut lapsia, koska on olemassa riski, että kohtu tulehtuu kierukasta.

    Äänestä

noin rajuilla oireilla ei ehkä kannata lähteä edes yritämään merkin vaihtoa, seurauksista olen melkein samaa mieltä kuin lääkärisi. Voithan yrittää keskustella eri pillereiden vaikuttavien aineiden komboista ja pillereiden eroista, mutta todella varma pitää olla, ennen kuin lähtee uutta merkkiä koekilemaan. Jos saisi selville, mihin aineeseen reagoit, niin voisi - ehkä - valita merkin, jossa tätä ei ole.

Migreeni tuntuu valitettavasti olevan se tavallisin sivuvaikutus. Itsellänikin on tiettyä migreenialtiutta ja Microgynonin myötä tulleet kuukausittaiset pitkäkestoiset migreenit eivät lähteneet palattuani Harmonetiin. Omat kohtaukseni eivät ole läheskään yhtä rajuja kuin kuvaamasi, mutta särky on riittävän kova häiritsemään elämää ja olo muutenkin huono. Lisäksi ne pirulaiset eivät lähde ilman lääkkeitä.

Tilanteesi huomioiden, voisit ehkä kysäistä kuparikierukkaa. Silläkin on huonot puolensa, mutta ainakaan siinä ei ole hormoneita. Toinen, tosin epävarma, mahdollisuus voisi olla rengas tai hormonikierukka, onhan niissä samoja aineita kuin minipillereitä, mutta vapautuvat kai tasaisemmin. Minipillereissäkin on kai eroja merkkien välillä, joten jos yksi ei sopinut, ehkä joku muu sopisi.

Äänestä
  • Ehkäisyrenkaassa ja hormonikierukassa etuna on se, että ne vaikuttavat paikallisesti ja siksi sivuvaikutukset jäävät usein vähäisiksi.

    Äänestä

Sinuna en enää koskisi mihinkään hormonivalmisteisiin, olkoonkin, että esim. noissa laastareissa ja renkaissa hormonit vapautuu tasaisesti jne. Loppujen lopuksi kaikissa on suurin piirtein sama vaikutusmekanismi. Lisäksi kaikki nykyiset e-pillerit ovat aika matalahormonisia, joten jos jostain merkistä on saanut noin voimakkaat oireet, niin seuraamukset voi olla aika ikävät, jos jatkat kokeilua = (

Äänestä

Alotin pilleri urani n. 6 vuotta sitten Meliane-pillereillä ja seurauksena mielettömät mielentila heittelyt ja raivo kohtaukset, huima lihominen ja kaikkea muuta pientä kivaa. Seuraavaksi oli vuorossa mercilon-pillerit , joista seurauksena akne selkään ja ikuiset arvet. Nämä vaihdettiin Yasmin matalahormoni-pillereihin, joista seurauksena migreeni. Todella paha sellainen. Nyt migreeniin punaisen kolmion lääkkeet ja pilleri kielto! Kaksi viikkoa pillereiden lopettamisesta ja limakalvot kun saharan autiomaa.(onko muilla samaja ongelmia siis pillereiden lopettamisen jälkeen) Lopputulos: ei mitään hormoonia enään ikinä!!

Äänestä

Kommentoi aloitusta


tyttö 21-v kirjoitti:

Haluaisin tietää, minkälaisia fyysisiä ongelmia teillä on tullut e-pillereistä. Itse sain todella pahan migreenin tai vastaavan päänsäryn, joka teki tunnottomaksi toisen puolen päästäni. Lisäksi en pystynyt kävelemään suoraan ja olo oli niin kamala, etten koskaan ole vastaavaa kokenut. En aluksi ymmärtänyt, mistä säryt johtuivat, eivätkä myöskään lääkärit. Lopulta ne pahentuivat niin paljon, että jouduin sairaalaan. Aluksi minulla epäiltiin aivoverenvuotoa tai aivohalvausta. Näitä minulta ei onneksi löytynyt ja ainoaksi oireideni syyksi jäi e-pillerit, joita lääkäri kielsi minua enää koskaan syömästä, jos en halua leikkiä omalla hengelläni. Vielä lopetettuani pillereiden syönnin migreeni jatkui yhtäjaksoisena parisen viikkoa. Tämän jälkeen en ole enää vastaavasta särystä kärsinyt. Onko teillä muilla huonoja kokemuksia pillereistä? Ja mitä ehkäisyä käytätte nyt? Itse kokeilin minipillereitä, mutta ne aiheuttivat hiustenlähtöä, uneliaisuutta ja ihon liiallista rasvoittumista. Voisikohan merkin vaihto auttaa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu