Bensamersujen virranjakajista

W126

Merteil väittää, että M102 ja M103 tyypin koneissa on tehdasasennuksina käytetty BREMIN sytytysosia. Voiko olla totta? Kuitenkin BOSCHIA myydään enemmän ja tietysti kalliimmalla. Onko kenelläkään tietoa tästä asiasta?
Muutenkin voiko BREMIIN luottaa, minulle ihan tuntematon merkki?
KL-varaosa on muuten paljon parempi ja halvempi ostopaikka, kuin Merteil. Onneksi Jyväskylässä on KOOÄLLÄ.

Vielä: Kuinka usein vaihdatte virranjakajan kantta ja pyörijää ja minkälaisia oireita on ollut? Mulla ei meinaa käynnistyä hyvin. Tai käynnistyy, mutta sammuu heti tai käy pitkään tosi huonosti, ennenkun kerran polkaisee kaasua. Lämmin kone tärisee pirusti tyhjäkäynnillä.
Muuten kiihtyy ja toimii isommilla kierroksilla ihan OK.

28

9821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaapo

      Tuosta Bremistä en osaa sanoa mitään, kaikki vastaantulleet jakajat ovat olleet Boschin tekosia. Olkoonkin laatumerkki, niin ainakin Mersun koneissa ne ovat niitä "ensimmäisen pään" kulahtavia osia.
      Omassa M103-koneessa menee nyt kaiketi kolmas jakajankansi ja pyörijä, mikäli systeemi on vaihdettu nokka/jakopäärempan yhteydessä 150 tkm kohdalla, kuten loogista olisi. Tälle toiselle kannelle ja pyörijälle olisi siten kertynyt n. 100 tkm, ja ne alkoivat olla jo melko "valmiit". Kannessa hiushalkeamia (otti herkästi kosteutta) ja pyörijäkin jo kulunut siten, että käynnistyminen ja tyhjäkäynti ontuivat. Näistä osistahan Mersun käyntimurheita kannattaa ensin alkuun lähteä katselemaan, eivät ole lopulta kalliitakaan uusittavia.

      • nih

        ...olisi ollut mukavaa tietää, onko nimimerkillä W126 kaasari- vai ruiskukone. Eikös W126:aa tehty ainakin alussa myös perinteisellä "mehumaijalla"?

        Itselläni on käsittääkseni W201:ssa yhä alkuperäinen kansi pyörijä ja mittarissa on nyt 212 tkm.
        Kyseinen auto ryskyy sekin hetken kylmästartin jälkeen, mutta tähän asti olen ajatellut tavan johtuvan Pierburgin kaasarista. Kosteus ei kyllä autossa tunnu ja se lähtee vielä 20 asteen pakkasessa käyntiin kaavaillusti. Kylmempää ei ole kokeiltu, kun ei täällä "vesijättömaalla" nykyään juuri kylmempää tule...

        Voisiko olla, että usein kaasarista johtuvaksi luullut murheet muuten ovat kiinni jakajasta? Ajattelin vaan, W123:ni on samalla M102-myllyllä varustettu mutta virranjakajan osat on uusittu 5 tkm sitten. Käynti heti kylmänä ON paljon tätä toista autoa siistimpää. Vaan ei siinä sanomista ollut vanhoillakaan osilla.

        Summa summarum: 100 tkm kuulostaa lyhyehköltä vaihtoväliltä Boschin osille, minusta.

        Mikä muuten lie "musta laatikko" W201:n konetilassa, kuskin puolen lokasuojassa. Kyljessä teksti 6200 U/min ja valmistaja on Siemens.
        Sytkään liittyy epäilemättä, mutta miten?


      • W126

        Kiitos vinkeistä!

        Mulle M103:een -88 vaihdettiin nokka-akseli ja muut yläpään hilut viime talvena (320tkm). 2 vuotta sitten, kun ostin auton, siinä oli peräkontissa virranjakajan kansi, joten luultavasti sillon se oli vaihdettu. Olen ajanut tolla 65tkm, joten saattaa kansi/pyörijä olla entisiä.

        Setäni aikoinaan vaihtoi kantta kerran vuodessa, ei taida sekään olla liioteltua?

        Tiesitkö muuten, että joskus -88-90 luvulla M103:n nokka-akselin materiaali muuttui, sitä uudemmissa ne kestää ainakin 0,5 milj. Ensimmäisiin M103:iin alko tulla 80-luvun lopulla niitä nokka-akselivikoja ja luonnollista on ,että MB teki asialle jotain. Kahdesta sellasesta uudemmasta on kokemuksia, nytkun mulle pantiin uusi nokka, sen pitäisi olla sitä kestävämpää, mutta kukapa tietää. Nolo tyyppivika noissa 6-sylinterisissä se on silti.

        Taidan lähteä KL:ään ostamaan BOSCHIA.


      • Silver
        W126 kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä!

        Mulle M103:een -88 vaihdettiin nokka-akseli ja muut yläpään hilut viime talvena (320tkm). 2 vuotta sitten, kun ostin auton, siinä oli peräkontissa virranjakajan kansi, joten luultavasti sillon se oli vaihdettu. Olen ajanut tolla 65tkm, joten saattaa kansi/pyörijä olla entisiä.

        Setäni aikoinaan vaihtoi kantta kerran vuodessa, ei taida sekään olla liioteltua?

        Tiesitkö muuten, että joskus -88-90 luvulla M103:n nokka-akselin materiaali muuttui, sitä uudemmissa ne kestää ainakin 0,5 milj. Ensimmäisiin M103:iin alko tulla 80-luvun lopulla niitä nokka-akselivikoja ja luonnollista on ,että MB teki asialle jotain. Kahdesta sellasesta uudemmasta on kokemuksia, nytkun mulle pantiin uusi nokka, sen pitäisi olla sitä kestävämpää, mutta kukapa tietää. Nolo tyyppivika noissa 6-sylinterisissä se on silti.

        Taidan lähteä KL:ään ostamaan BOSCHIA.

        kannattaa käyttää. Eli alkuperäisiä tai alkuperäisen kaltaisia osia.
        Virranjakajan osista näitä ovat juuri Bosch,
        Bremi, ja Beru. Yleensä MB:llä on aina kaksi
        alihankkijaa tarvittaville osille. Kyseiset merkit
        ovat hyvämaineisia saksalaismerkkejä.
        Mitä näistä on pakattu MB-pakkauksiin on vaikea
        sanoa, mutta ovat ainakin jolloinkin olleet
        "hovihankkijoita".

        Yksi vikamahdollisuus vielä on nuo tulpanjohdot,
        joista muutama päivä sitten olikin juttua.


      • silver
        nih kirjoitti:

        ...olisi ollut mukavaa tietää, onko nimimerkillä W126 kaasari- vai ruiskukone. Eikös W126:aa tehty ainakin alussa myös perinteisellä "mehumaijalla"?

        Itselläni on käsittääkseni W201:ssa yhä alkuperäinen kansi pyörijä ja mittarissa on nyt 212 tkm.
        Kyseinen auto ryskyy sekin hetken kylmästartin jälkeen, mutta tähän asti olen ajatellut tavan johtuvan Pierburgin kaasarista. Kosteus ei kyllä autossa tunnu ja se lähtee vielä 20 asteen pakkasessa käyntiin kaavaillusti. Kylmempää ei ole kokeiltu, kun ei täällä "vesijättömaalla" nykyään juuri kylmempää tule...

        Voisiko olla, että usein kaasarista johtuvaksi luullut murheet muuten ovat kiinni jakajasta? Ajattelin vaan, W123:ni on samalla M102-myllyllä varustettu mutta virranjakajan osat on uusittu 5 tkm sitten. Käynti heti kylmänä ON paljon tätä toista autoa siistimpää. Vaan ei siinä sanomista ollut vanhoillakaan osilla.

        Summa summarum: 100 tkm kuulostaa lyhyehköltä vaihtoväliltä Boschin osille, minusta.

        Mikä muuten lie "musta laatikko" W201:n konetilassa, kuskin puolen lokasuojassa. Kyljessä teksti 6200 U/min ja valmistaja on Siemens.
        Sytkään liittyy epäilemättä, mutta miten?

        W126 oli alkuvaiheessa saatavilla 280 S kaasarimallina.

        Kansi pyörijä taitaa olla lähellä vaihtoa
        noilla kilometreillä ? Kun otat auki, niin miltä
        pinnat näyttää ?

        Samalla voisi voidella jakajan ennakonsäädön.
        Tämä yleensä unohtuu, kun ei tarvi avata. Eli
        kun ottaa pyörijän pois paikaltaan, niin akselin
        päässä oleva huopa pitäisi kastella parilla öljytipalla ajoittain.

        Tuo boxi voisi olla sytytyksen ohjausyksikkö.
        Siitä menee varmaankin vihreä johtojakajaan ?


      • W126
        nih kirjoitti:

        ...olisi ollut mukavaa tietää, onko nimimerkillä W126 kaasari- vai ruiskukone. Eikös W126:aa tehty ainakin alussa myös perinteisellä "mehumaijalla"?

        Itselläni on käsittääkseni W201:ssa yhä alkuperäinen kansi pyörijä ja mittarissa on nyt 212 tkm.
        Kyseinen auto ryskyy sekin hetken kylmästartin jälkeen, mutta tähän asti olen ajatellut tavan johtuvan Pierburgin kaasarista. Kosteus ei kyllä autossa tunnu ja se lähtee vielä 20 asteen pakkasessa käyntiin kaavaillusti. Kylmempää ei ole kokeiltu, kun ei täällä "vesijättömaalla" nykyään juuri kylmempää tule...

        Voisiko olla, että usein kaasarista johtuvaksi luullut murheet muuten ovat kiinni jakajasta? Ajattelin vaan, W123:ni on samalla M102-myllyllä varustettu mutta virranjakajan osat on uusittu 5 tkm sitten. Käynti heti kylmänä ON paljon tätä toista autoa siistimpää. Vaan ei siinä sanomista ollut vanhoillakaan osilla.

        Summa summarum: 100 tkm kuulostaa lyhyehköltä vaihtoväliltä Boschin osille, minusta.

        Mikä muuten lie "musta laatikko" W201:n konetilassa, kuskin puolen lokasuojassa. Kyljessä teksti 6200 U/min ja valmistaja on Siemens.
        Sytkään liittyy epäilemättä, mutta miten?

        Vain ekana valmistusvuotena eli vuonna -81 on mielestäni tehty 280S- mallia, jossa on kaasari. Vuonna -85 tuli markkinoille nuo M103 koneet, jotka ovat 260 ja 300 kokosia tietysti ruiskuja.


      • Timo L.
        W126 kirjoitti:

        Vain ekana valmistusvuotena eli vuonna -81 on mielestäni tehty 280S- mallia, jossa on kaasari. Vuonna -85 tuli markkinoille nuo M103 koneet, jotka ovat 260 ja 300 kokosia tietysti ruiskuja.

        ..vaan kaasutin-M110 oli mukana heti alusta (1979) alkaen aina 1985 faceliftiin saakka.


      • W126
        Timo L. kirjoitti:

        ..vaan kaasutin-M110 oli mukana heti alusta (1979) alkaen aina 1985 faceliftiin saakka.

        Sorry vaan tuo moka, olet oikeassa. Tarkistin asian sivulta http://www.mercedes-seite.de

        Kannattaa käydä, jos ette ole jo käyneet. Siellä on kaikki maailman mersut, teknisine tietoineen ja valokuvineen ja sepustuksineen. Hyvä sivu käydä tarkistamassa tehoja ja valmistusvuosia.


      • sorppi
        silver kirjoitti:

        W126 oli alkuvaiheessa saatavilla 280 S kaasarimallina.

        Kansi pyörijä taitaa olla lähellä vaihtoa
        noilla kilometreillä ? Kun otat auki, niin miltä
        pinnat näyttää ?

        Samalla voisi voidella jakajan ennakonsäädön.
        Tämä yleensä unohtuu, kun ei tarvi avata. Eli
        kun ottaa pyörijän pois paikaltaan, niin akselin
        päässä oleva huopa pitäisi kastella parilla öljytipalla ajoittain.

        Tuo boxi voisi olla sytytyksen ohjausyksikkö.
        Siitä menee varmaankin vihreä johtojakajaan ?

        En sitten ostanutkaan mitään osia, vaan päätin
        kokeilla vielä kotikonsteja.
        Jakajan kansi auki ja hioin hiomapaperilla
        kosketuspintoja ja tiputin puukonkärjellä muutaman
        tipan öljyä siihen huopapalaseen. Ensimmäinen
        startti ei luvannut hyvää, mutta sen jälkeen on
        toiminut. Ei vaella enää. Pitää nyt tietysti
        vielä tarkkailla, ettei se ole vain väliaikanen
        parannus, mutta jos se tällä korjaantui, niin olen
        kiitoksen velkaa silverille!


      • silver
        sorppi kirjoitti:

        En sitten ostanutkaan mitään osia, vaan päätin
        kokeilla vielä kotikonsteja.
        Jakajan kansi auki ja hioin hiomapaperilla
        kosketuspintoja ja tiputin puukonkärjellä muutaman
        tipan öljyä siihen huopapalaseen. Ensimmäinen
        startti ei luvannut hyvää, mutta sen jälkeen on
        toiminut. Ei vaella enää. Pitää nyt tietysti
        vielä tarkkailla, ettei se ole vain väliaikanen
        parannus, mutta jos se tällä korjaantui, niin olen
        kiitoksen velkaa silverille!

        ei kestä kiitellä - joka päivä me kaikki opimme
        jotakin uutta.

        Ainoa tapa tuohon puhdistukseen on juuri hionta
        ( mieluiten vesihiomapaperia - ei naarmuta ).
        Pulmana on se, että kontaktipinnoissa on
        suojalakkaus, joka samalla lopullisesti menee.
        Elikä kestää, minkä kestää, toisaalta kuitenkin
        nyt vikalähde on tullut paikallistettua.

        Tosiaan, jos tuo ennakonsäätö hapettuu öljynpuutteesta jumiin, niin silloin ei
        ennakonsäätö toimi.


      • sorppi
        silver kirjoitti:

        ei kestä kiitellä - joka päivä me kaikki opimme
        jotakin uutta.

        Ainoa tapa tuohon puhdistukseen on juuri hionta
        ( mieluiten vesihiomapaperia - ei naarmuta ).
        Pulmana on se, että kontaktipinnoissa on
        suojalakkaus, joka samalla lopullisesti menee.
        Elikä kestää, minkä kestää, toisaalta kuitenkin
        nyt vikalähde on tullut paikallistettua.

        Tosiaan, jos tuo ennakonsäätö hapettuu öljynpuutteesta jumiin, niin silloin ei
        ennakonsäätö toimi.

        Eikö suojalakkaus sitten kulu kipinöinnistä?
        Hiomapaperina oli kyllä aika karkea oisko ollu
        80.Tai jopa 40. Ja kyllä naarmutti, mutta toisaalta
        kontaktipinnat oli kyllä aika mustuneet ja muovi
        siitä ympäriltä. Niinkuin sanoit, nyt tietää tärinän/
        kierrosten vaeltelun aiheuttajan ja kun sitä seuraavan
        kerran ilmenee, niin pitää sitten ostaa uutta Bremi-osaa.

        Voiko se ennakonsäätö(huopa?) ottaa itseensä liiasta
        öljystä? Jos vaikka vähän liikaa laittaisi, ettei
        tarvitse hetikohta olla lisäämässä.


      • Silver
        sorppi kirjoitti:

        Eikö suojalakkaus sitten kulu kipinöinnistä?
        Hiomapaperina oli kyllä aika karkea oisko ollu
        80.Tai jopa 40. Ja kyllä naarmutti, mutta toisaalta
        kontaktipinnat oli kyllä aika mustuneet ja muovi
        siitä ympäriltä. Niinkuin sanoit, nyt tietää tärinän/
        kierrosten vaeltelun aiheuttajan ja kun sitä seuraavan
        kerran ilmenee, niin pitää sitten ostaa uutta Bremi-osaa.

        Voiko se ennakonsäätö(huopa?) ottaa itseensä liiasta
        öljystä? Jos vaikka vähän liikaa laittaisi, ettei
        tarvitse hetikohta olla lisäämässä.

        Olet oikeassa, kyllä kuluu, ja teit aivan oikein.
        Kirjoitinkin siksi "että lopullisesti menee ".
        Eli ei kannata hioa, silloin jos ei vielä ole selvää syytä näkyvissä. Nythän oli...

        Öljyä riittä pari tippaa, liika öljy voi levitä
        jakajaan ja häiritä toimintaa. Öljyn on tarkoitus
        mennä huovan läpi jakajan alaosaan, jossa tuo
        ennakon säätö sijaitsee. Tähän liittyy tuo kalvo-
        purkki jakajan kyljessä, johon menee alipaineletku.


      • napero
        nih kirjoitti:

        ...olisi ollut mukavaa tietää, onko nimimerkillä W126 kaasari- vai ruiskukone. Eikös W126:aa tehty ainakin alussa myös perinteisellä "mehumaijalla"?

        Itselläni on käsittääkseni W201:ssa yhä alkuperäinen kansi pyörijä ja mittarissa on nyt 212 tkm.
        Kyseinen auto ryskyy sekin hetken kylmästartin jälkeen, mutta tähän asti olen ajatellut tavan johtuvan Pierburgin kaasarista. Kosteus ei kyllä autossa tunnu ja se lähtee vielä 20 asteen pakkasessa käyntiin kaavaillusti. Kylmempää ei ole kokeiltu, kun ei täällä "vesijättömaalla" nykyään juuri kylmempää tule...

        Voisiko olla, että usein kaasarista johtuvaksi luullut murheet muuten ovat kiinni jakajasta? Ajattelin vaan, W123:ni on samalla M102-myllyllä varustettu mutta virranjakajan osat on uusittu 5 tkm sitten. Käynti heti kylmänä ON paljon tätä toista autoa siistimpää. Vaan ei siinä sanomista ollut vanhoillakaan osilla.

        Summa summarum: 100 tkm kuulostaa lyhyehköltä vaihtoväliltä Boschin osille, minusta.

        Mikä muuten lie "musta laatikko" W201:n konetilassa, kuskin puolen lokasuojassa. Kyljessä teksti 6200 U/min ja valmistaja on Siemens.
        Sytkään liittyy epäilemättä, mutta miten?

        Muistaakseni kaasarimallisessa W201ssä on transistoroitu katkojalla varustettu induktiosytysjärjestelmä.?? Tällöin katkojan kärkien kautta kulkee vain erillisen - "musta rasia jossa lukee Siemens..." - kytkentälaitteessa olevan transistorin kantavirta. Tällä transistorilla ohjataan sytytyspuolan ensiövirtaa, joka on n. 10*suurempi kuin kärkien kautta kulkeva transistorin kantavirta. Koska katkojapiirissä ei ole käämiä ei kärkien välissä tapahdu kipinöintiä ja kärjet kestävät "ikuisesti". Jakajassa itsessään tietenkin tapahtuu kulumista ja siksi huoltotarvetta silläkin suunnalla riittää.
        En tunne asiaa, mutta ihmettelen jos kaasarimallisissa Mersuissa 80-luvun alun jälkeen ei olisi alkujaan transistoroitua sytytysjärjestelmää. Tämmöisen systeemin jälkiasennus on myös suht' yksinkertaista. Uusi puola, kytkentälaite ja hieman johdotuksen muutosta.


      • napero
        napero kirjoitti:

        Muistaakseni kaasarimallisessa W201ssä on transistoroitu katkojalla varustettu induktiosytysjärjestelmä.?? Tällöin katkojan kärkien kautta kulkee vain erillisen - "musta rasia jossa lukee Siemens..." - kytkentälaitteessa olevan transistorin kantavirta. Tällä transistorilla ohjataan sytytyspuolan ensiövirtaa, joka on n. 10*suurempi kuin kärkien kautta kulkeva transistorin kantavirta. Koska katkojapiirissä ei ole käämiä ei kärkien välissä tapahdu kipinöintiä ja kärjet kestävät "ikuisesti". Jakajassa itsessään tietenkin tapahtuu kulumista ja siksi huoltotarvetta silläkin suunnalla riittää.
        En tunne asiaa, mutta ihmettelen jos kaasarimallisissa Mersuissa 80-luvun alun jälkeen ei olisi alkujaan transistoroitua sytytysjärjestelmää. Tämmöisen systeemin jälkiasennus on myös suht' yksinkertaista. Uusi puola, kytkentälaite ja hieman johdotuksen muutosta.

        Autot tulee ja menee eikä Mersukaan säily, eikä muistiinsa pitäisi luottaa ollenkaan. Tarkemmin asiaa mietittyäni niin W201ssa taisi olla jakaja ilman kärjillä varustettua katkojaa. Kärkien sijaan jakajassa on impulssianturi ohjaamassa transistoria. Pääpiirteissään sytytys on edellä kuvatun kaltainen.


      • Silver
        napero kirjoitti:

        Autot tulee ja menee eikä Mersukaan säily, eikä muistiinsa pitäisi luottaa ollenkaan. Tarkemmin asiaa mietittyäni niin W201ssa taisi olla jakaja ilman kärjillä varustettua katkojaa. Kärkien sijaan jakajassa on impulssianturi ohjaamassa transistoria. Pääpiirteissään sytytys on edellä kuvatun kaltainen.

        Tässä kyseessä olevat "mustakantiset"-koneet
        oli '80- eteenpäin kärjettömiä. ( M102 ).

        Mutta boxeja on myös Bosch- merkkisiä,
        eli tässä tulemme taas siihen , että alihankkijoita on aina ainakin kaksi.


      • napero
        nih kirjoitti:

        ...olisi ollut mukavaa tietää, onko nimimerkillä W126 kaasari- vai ruiskukone. Eikös W126:aa tehty ainakin alussa myös perinteisellä "mehumaijalla"?

        Itselläni on käsittääkseni W201:ssa yhä alkuperäinen kansi pyörijä ja mittarissa on nyt 212 tkm.
        Kyseinen auto ryskyy sekin hetken kylmästartin jälkeen, mutta tähän asti olen ajatellut tavan johtuvan Pierburgin kaasarista. Kosteus ei kyllä autossa tunnu ja se lähtee vielä 20 asteen pakkasessa käyntiin kaavaillusti. Kylmempää ei ole kokeiltu, kun ei täällä "vesijättömaalla" nykyään juuri kylmempää tule...

        Voisiko olla, että usein kaasarista johtuvaksi luullut murheet muuten ovat kiinni jakajasta? Ajattelin vaan, W123:ni on samalla M102-myllyllä varustettu mutta virranjakajan osat on uusittu 5 tkm sitten. Käynti heti kylmänä ON paljon tätä toista autoa siistimpää. Vaan ei siinä sanomista ollut vanhoillakaan osilla.

        Summa summarum: 100 tkm kuulostaa lyhyehköltä vaihtoväliltä Boschin osille, minusta.

        Mikä muuten lie "musta laatikko" W201:n konetilassa, kuskin puolen lokasuojassa. Kyljessä teksti 6200 U/min ja valmistaja on Siemens.
        Sytkään liittyy epäilemättä, mutta miten?

        Kaasari-Mersun mustaan laatikkon liittyy useita muitakin toimintoja kuin pelkästään puolan ensiövirran ohjaus. Esim. moottorin kierrosluvun rajoitus. Jos kotelon kannessa on teksi "6200 U/min", niin se tarkoittaa kierroslukua jonka yläpuolella kone alkaa "hyytyä".


    • sorppi

      Niin. Sanonpa nyt tässäkin, kun minulle sanoi
      erään MB/BMW-korjaamon setä, että kansi ja pyörijä
      pitää vaihtaa kerran vuodessa, jos haluaa että
      mersu rykimättä käy. Tänään menen Merteilistä
      ostamaan Bremiä. Siellä tosiaan sanoivat, että
      Bremi on ensiasennuskamaa. Jos joku pystyy todistamaan
      muuta, niin olisi hyvä mennä kuittaamaan.
      Niin ja mulla autona 200E -89 210tkm

      • W126

        Kerro sitten kuinka BREMI pelaa...

        PS. Ai lav juu!!!!


      • silver
        W126 kirjoitti:

        Kerro sitten kuinka BREMI pelaa...

        PS. Ai lav juu!!!!

        Olen käyttänyt Bremi-osia ainakin 10-vuotta
        ilman ongelmia, kun tuo lähikauppa merkkiä
        myös edustaa.


    • 260 E w124

      Mulla on käsittääkseni alkuperäinen
      virranjakajan kansi , motti on m103 .
      Hyvin tuntuu laakista lähtevän ja muutenkin
      toimivan ,kilsoja on jo 246000km..
      Miksi vaihtaa ,vain onko se noin varmuuden
      vuosi hyvä vaihtaa..??
      Itse kuulin kun myyjä kertoi boschin ja
      muun merkkisen virranjakajan kannen eron, eli bosch virranjakajan kannen sisäpuolella on jotain
      lakkaa joka hylkii kosteutta ,..jossa kosteus
      ikään kuin helmeilee(käynnistyy paremmin)

      • W126

        Eihän toimivaa kannata tietenkään vaihtaa. Sulla on kyllä hyvä tuuri ollut, kun olet noin kauan samalla pärjännyt.


      • Kallonkutistaja
        W126 kirjoitti:

        Eihän toimivaa kannata tietenkään vaihtaa. Sulla on kyllä hyvä tuuri ollut, kun olet noin kauan samalla pärjännyt.

        Ei se ole pelkkää tuuria, että se kansi kestää. Omassani (260/124) kesti myös reilusti yli 250tkm, muistaakseni n. 290tkm oli määrä, jossa oli pakko vaihtaa. Alkuperäisessä oli valmistuvuosimerkintä näkyvissä, joten siitä tiedän, ettei ollut aiemmin vaihdettu.

        Virranjakajan ongelmat yleensä oireilevat sitten aina, kun on kostea ilma. Ja kyllähän sen kantta ja pyorijää katsomallakin tietää, milloin ne on aika vaihtaa. Kuluminen näkyy selvästi.

        Toisaalta ei sekään tainnut olla tuurista kiinni, että (200/123) Bilteman kansi kesti käyttöä vain 30tkm. Onhan niissä hintaeroakin Boschin kanssa melkein kymmenkertaisesti. Käyttöiät näyttävät vaihtelevan eri tyyppisillä kansilla, ei tässä Boschkaan kestänyt kuin n. 100tkm. 320tkm kohdalla oli jo viides kansi menossa tuo Biltema mukaan lukien.

        Olisiko kiinntystavalla vaikutusta: 260:ssa kansi on kiinni kolmella ruuvilla, 200:ssa puolestaan jousikoukuilla. Aiemmassa ei ainakaan välykset pääse muuttumaan missään vaiheessa.


      • silver
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Ei se ole pelkkää tuuria, että se kansi kestää. Omassani (260/124) kesti myös reilusti yli 250tkm, muistaakseni n. 290tkm oli määrä, jossa oli pakko vaihtaa. Alkuperäisessä oli valmistuvuosimerkintä näkyvissä, joten siitä tiedän, ettei ollut aiemmin vaihdettu.

        Virranjakajan ongelmat yleensä oireilevat sitten aina, kun on kostea ilma. Ja kyllähän sen kantta ja pyorijää katsomallakin tietää, milloin ne on aika vaihtaa. Kuluminen näkyy selvästi.

        Toisaalta ei sekään tainnut olla tuurista kiinni, että (200/123) Bilteman kansi kesti käyttöä vain 30tkm. Onhan niissä hintaeroakin Boschin kanssa melkein kymmenkertaisesti. Käyttöiät näyttävät vaihtelevan eri tyyppisillä kansilla, ei tässä Boschkaan kestänyt kuin n. 100tkm. 320tkm kohdalla oli jo viides kansi menossa tuo Biltema mukaan lukien.

        Olisiko kiinntystavalla vaikutusta: 260:ssa kansi on kiinni kolmella ruuvilla, 200:ssa puolestaan jousikoukuilla. Aiemmassa ei ainakaan välykset pääse muuttumaan missään vaiheessa.

        tuo jousikoukku kiinnitys vaatii tiettyä hulellisuutta, muuten pyörijä voi muuttua "sorviksi", jos kansi jää kallelleen.


      • nih
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Ei se ole pelkkää tuuria, että se kansi kestää. Omassani (260/124) kesti myös reilusti yli 250tkm, muistaakseni n. 290tkm oli määrä, jossa oli pakko vaihtaa. Alkuperäisessä oli valmistuvuosimerkintä näkyvissä, joten siitä tiedän, ettei ollut aiemmin vaihdettu.

        Virranjakajan ongelmat yleensä oireilevat sitten aina, kun on kostea ilma. Ja kyllähän sen kantta ja pyorijää katsomallakin tietää, milloin ne on aika vaihtaa. Kuluminen näkyy selvästi.

        Toisaalta ei sekään tainnut olla tuurista kiinni, että (200/123) Bilteman kansi kesti käyttöä vain 30tkm. Onhan niissä hintaeroakin Boschin kanssa melkein kymmenkertaisesti. Käyttöiät näyttävät vaihtelevan eri tyyppisillä kansilla, ei tässä Boschkaan kestänyt kuin n. 100tkm. 320tkm kohdalla oli jo viides kansi menossa tuo Biltema mukaan lukien.

        Olisiko kiinntystavalla vaikutusta: 260:ssa kansi on kiinni kolmella ruuvilla, 200:ssa puolestaan jousikoukuilla. Aiemmassa ei ainakaan välykset pääse muuttumaan missään vaiheessa.

        Puhut paljon, mutta asiaa: noista Bilteman sytytysosista ei ole paljoa kehuja kuulunut.
        Toisaalta, ei ole Motonetinkään kansissa kuulemma kehumista. Oman W123:ni ex-omistaja kertoi ostaneensa Motonetista nämä virranjakajan liikkuvat osat aiemmin ja 30 tkm jälkeen kuluma oli ollut sitä luokkaa, että sahaushommiksi oli mennyt.
        Uudet tilalle Vehosta (vahingosta viisastuneena) ja vot!

        Taitaa Veho ainakin Turun puolessa myydä muuten vain Boschin osia?
        Vaan eihän niistä valittamista. Kuten todettua, itsellä on 212 tkm kestänyt hyvin.


    • W126

      Eli vika oli tämä:
      1. vaihtoehto: Startatessa lähti heti käyntiin, mutta sammui, usein kylmänä.
      2.vaihtoehto: Lähti käyntiin kävi kauhealla tärinällä ja rykien n. 10 sekuntia, ellei painanut kaasua, lämpimänä.
      3. vaihtoehto:
      Lähti käyntiin, kierrokset nousivat 1500, sitten tippui 400 ja kävi rykien, eikä meinannut rykiminen loppua edes kaasua painaessa, lämpimänä.

      Ja autohan oli 300SE.


      Äsken otin jakajan irti ja vähän katsastelin..huh, huh! Kylläpähän oli aika kulahtaneet kosketuspinnat. No, hävittävää ei ollut, joten hioin niitä. Pyörijän pinta oli eriyisen ruvella ja noessa.

      Merkki oli muuten Bosch ja mersun leimat noissa vehkeissä, voisiko olla alkuperäiset (340tkm)?

      Tuli taas todettua, että on ahtaat paikat noissa 6-koneitten nokalla. No aukesihan se alimmainenkin ruuvi siitä jakajasta kuitenkin. Muutama haava tuli sormiin...no entiset olivatkin jo ehtineet parantua.

      No.. laitoin hilut takasin paikalleen ja ensimmäinen startti hieman ryki, mutta alkoi heti käymään OK. Toinen startti lähti käyntiin, ei rykinyt yhtään, kävi kuin ompelukone. Sen jälkeen ajoin koneen lämpimäksi ja starttailin huvikseni monta kertaa. Lähti käyntiin siististi ilman kaasua ja rykimistä.

      Toistaiseksi olen tyytyväinen tuohon, mutta sen verta oli kuluneet pinnat, että uuden osto on varmasti lähellä. Ja merkki tulee olemaan BOSCH, kuten nuo "alkuperäisetkin" oli.

      Nautinnollisia ajeluhetkiä aurinkoisessa kevätsäässää kaikille mersukuskeille. Itse aion nauttia täysin rinnoin.

      Nyt, vanteita vahaileen!

      • jetro

        Kannattaa vaihtaa uusi kansi ja pyörijä käyttäen
        alkuperäisosia, muuten tästä jakajan kannesta tulee
        sellainen temppuilija, joka yllättää aina huonoimmalla
        mahdollisella kelillä eli kaatosateella tms.


      • w124
        jetro kirjoitti:

        Kannattaa vaihtaa uusi kansi ja pyörijä käyttäen
        alkuperäisosia, muuten tästä jakajan kannesta tulee
        sellainen temppuilija, joka yllättää aina huonoimmalla
        mahdollisella kelillä eli kaatosateella tms.

        Siksi ostinkin Boschin virranjakajan kannen
        pyörtimen kanssa yhteis hintaan 100 € !!
        Veholta !!! (M103 moottori eli suorakutonen)
        Sain tingittyä hintaa aika hyvin..
        kl-auto myi samaa pakettia 103 € eli Veho
        alkaa olla aika kilpailu kykyinen varaosissa
        jos vertaa tarvike kauppoihin!!!
        Vain Bosch merkki on virranjakajan osissa
        alkuperäinen jota siis vehokin myy..
        muut eivät toimi vastaavalla tavalla.
        Siksi en osta muuta kun Boschia!!


    • Anonyymi

      Moro, olen ajanu 190E 2.0 ruisku pelillä 360thkm sen jälkeen kun ostin sen veljeltä ja siihen vaihettiin jo ennen tuota Bosch virranjakajan kansi ja pyörijä mutta täytyy sanoa että kyllä joutuu kuivaamaan tätä boschin kanttakin kun pakkaselta tipahtaa plussalle ja nytkin oli auto ajamatta joulun 3 päivää niin heti lähti käyntiin mutta kun ajoin 4km kaupan pihaan ja sammutin ja sitten kauppareissun jälkeen käynnistin nii ei saakeli millään lähe käyntiin vaikka mitenkä sahaa. no auton omistaneena jo 7 vuotta niin heti tiesin että virranjakajassa on kosteutta nyt ja niihän siellä oli ja kuivasin paperilla ja ruuvasin siinä kaupan pihassa sen kiinni ja sehän lähti silmänräpäyksessä käyntiin sen jälkeen ja ajelin sitten 100km kotia siitä. olen tutkaillu nettiä että saako siihen mitään tiivistettä ja onko niissä ikinä ollu ja joskus kokeilin tehä silikoonista ohuen tiivistepinnan siihien mutta ei sekään muistaakseni toiminu kovin hyvin.
      Sanoisin että jos jakajan nappuloissa on hyvät pinnat ja pyörijässä niin kuivaus riittää aina ja ei kannata päästää kosteutta yhtään ylimääräistä konehuoneeseen ja kannattaa ajella päivittäin niin että kuivaa paikat konehuoneesta. En ole vaihtanut sitä kantta enkä pyörijää varmaankin 7 vuoteen tai sen jälkeen kun se boschi sinne laitettiin. tulppina oon käyttäny 4kärki tulppia bosch super plus jos muistan ja nekin toimii monta vuotta ja ajan tuolla noin 27 000km vuoteen työajoa maantietä lähinnä. Kyllä kai se bremi ihan ok kamaa on ja on ollu tuossakin joskus bremiä sytkäosissa, tarkoituksella tuli metsästettyä ihan bosch kamaa että ei olisi ainakaan laadusta kiinni mutta todellakin kyllä se tässä minun autossa se bosch jakajan kansikin kerää kosteutta mutta kuivaus riittää ja taas mennään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4918
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3582
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3169
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2056
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1871
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      30
      1813
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1803
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1633
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1627
    Aihe