filosofia

Pirkko35

Kuka on kiinnostunut filosofia päivistä Tampere-talosta? Voisimme aloittaa keskustelun aiheesta. Mikä siellä käsitellään vuonna 2005? Oletko saanut tietää ohjelmasta? Tiedän ajankohdan eli 3.-4.4. odotan keskustelua, Pirkko35

57

3104

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

Pirkko rakas, täällä monikin on kiinnostunut filosofiasta, mutta asuuko filosofia Tampereella, on toinen juttu. Jotkut haluavat tavata Ruotsin laivalla, kuka missäkin.

Mutta nämä ovat keskustelupalstat tässä ja nyt. Minä olen erikoisen kiinnostunut filosofiasta. Kirjahyllyni on täynnä teoksia Platonista Hegeliin ja siltä väliltä.

Mutta tiedätkö Pirkko? Nämä ihmiset täällä ( näen, että olet uusi täällä) ovat filosofeja kaikki tyynni. Tämän kaiken kerron rakkaudella.

• Sens-Ori

Alotetaanpa määritelmästä:
        - Kreikan filosofia,
        - Marxin filosofia,
        - Bourdieun filosofia vaiko
        - Konsta Pylkkerön filosofia?
        Ajatuksia kannattaa "reistata" yhdessä ja sitten nettidebatoida.
        Odotan innolla tesktejä.

• Maalaismies*
        Sens-Ori kirjoitti:

Alotetaanpa määritelmästä:
        - Kreikan filosofia,
        - Marxin filosofia,
        - Bourdieun filosofia vaiko
        - Konsta Pylkkerön filosofia?
        Ajatuksia kannattaa "reistata" yhdessä ja sitten nettidebatoida.
        Odotan innolla tesktejä.

Lähdetäänkö liikkeelle länsimaisesta filosofiasta? Sehän eroaa muista demokraattisen pyrkimyksensä puolesta. Itämaiset hienot filosofiat ovat yläluokasta syntyneitä.

Yleisesti ottaen kaikki suuret filosofiat ovat patriarkaalisia, miesten luomia. Siinä niiden heikkous tai lievennetäänkö rajoittuneisuus. Konsta Pylkkäsen filosofia lienee hyvä lähtökohta nettidebattiin.

• Reetta
        Maalaismies* kirjoitti:

Lähdetäänkö liikkeelle länsimaisesta filosofiasta? Sehän eroaa muista demokraattisen pyrkimyksensä puolesta. Itämaiset hienot filosofiat ovat yläluokasta syntyneitä.

Yleisesti ottaen kaikki suuret filosofiat ovat patriarkaalisia, miesten luomia. Siinä niiden heikkous tai lievennetäänkö rajoittuneisuus. Konsta Pylkkäsen filosofia lienee hyvä lähtökohta nettidebattiin.

Mietitään tätä omaa palstamme sisäänlämpiävyyttä, mitä se on merkinnyt palstalle ja kirjoittajien
        kiinnostukseen.
        Mikä johtaa tasapäistymiseen ja minkä vuoksi 60 palstalla.
        Oli vierailijoita viikonvaihteen ajan ja nyt yksin jäätyäni aloin miettiä virtuaalielämän mielekkyyttä. Sitä tuoko se mukanaan virikkeitä ajatusmaailmaan ja millaiseksi se voi muovata ihmisen luovuutta, jos yritetään tukahduttaa luovuuden kipinä luomisvimman alkumetreillä.

Oman luonteeni ja filosofiani mukaisesti olen ulkona kuin lumiukko, miten kirjoittajien juttuja kohdellaan ja miksi luokkaeroja halutaan tehdä?
        En todella ymmärrä.
        Luen edelleen palstaa ja huomioin hyvin palstan hengen.

• Voisinko minakin olla siis filosofi, mina huonosti sivistynyt maalaispoika.

Olen joskus seurannut filosofisia keskusteluja televisiossa ja tullut siihen tulokseen, etta nama vaittelevat ja pohtivat asioita paatymatta mihinkaan.

Pitaahan tekemisella olla jokin tarkoitus ja saavuttaa jokin lopputuloskin. Eiko?

• Maalaismies*
        Ruuneperi kirjoitti:

Voisinko minakin olla siis filosofi, mina huonosti sivistynyt maalaispoika.

Olen joskus seurannut filosofisia keskusteluja televisiossa ja tullut siihen tulokseen, etta nama vaittelevat ja pohtivat asioita paatymatta mihinkaan.

Pitaahan tekemisella olla jokin tarkoitus ja saavuttaa jokin lopputuloskin. Eiko?

Jo vain sinussa, Ruuneperi, on kaikki filosofin ainekset. Sopivalta etäisyydeltä katselet tänne päin ja näet asiat selkeämmin. Kauempaa katsoen näkee paremmin - kumma juttu. Taidatpa sitäpaitsi olla palstojen kokenein konkari.

Filosofista pohdiskelua tarvitaan niin kauan kuin on elämää - ja varsinkin kuolemaa. Sanotaankin ettei ilman kuolemaa olisi koko filosofiaa olemassa. Pohdiskelua rauhasta ja oikeudesta, sanojen ja asioiden merkityksistä - eiväthän ne asiat ikinä valmiiksi tule. Jatketaan filosofoimista!

• Maalaismies* kirjoitti:

Jo vain sinussa, Ruuneperi, on kaikki filosofin ainekset. Sopivalta etäisyydeltä katselet tänne päin ja näet asiat selkeämmin. Kauempaa katsoen näkee paremmin - kumma juttu. Taidatpa sitäpaitsi olla palstojen kokenein konkari.

Filosofista pohdiskelua tarvitaan niin kauan kuin on elämää - ja varsinkin kuolemaa. Sanotaankin ettei ilman kuolemaa olisi koko filosofiaa olemassa. Pohdiskelua rauhasta ja oikeudesta, sanojen ja asioiden merkityksistä - eiväthän ne asiat ikinä valmiiksi tule. Jatketaan filosofoimista!

Minun taytyisi sanoa talla tavalla, ettei palsta vaittaisi minun kirjoittavan naimisesta kun kirjoitan asioiden nakemisesta.

Olen tosiaan palstan konkari, lyylin, nykyisen Señora lyylin tavoin.

Tulin palstalle v. 2000 ja paljon kokenut palstamatkalla. Kohta tulen Suomeen ja saan kirjoitettua oikeata suomea.

Filosoimisiin! Ruuneperi

• tapiiri35

Maalaismies! Kiitos vastauksesta. En löydä kirjaustumismahdollisuuttani.
        1. Tänään olen tutustunut viesteihin Kirkkojen AGAPE prosessista. Onko sinulle tuttu? 2. Tampereella on aikasemmin ollut kiinnostavia filosofiapäivä, ehkä ensi viikollakin. 3. Mielestäni Platon sopisi suomalais-ugrilaisen ajattelun perustaksi nykyisenä liiallisen lineaarisen ajattelun ajalla.
        Toivon keskustelun kehittyvän
        ystävällisesti tervehtien Pirkko

• tapiiri35
        Maalaismies* kirjoitti:

Eikös Konsta Pylkkänen, Havukka-ahon ajattelija ollut Pentti Haanpään luomus. Radiossa sanottiin, että hänellä oli vaikeuksia kohdata aikuinen nainen. Sitä kuitenkin tarvitaan suomalaisessa yhteiskunnassa. Sotaurhoista ja erakoituvista miehistä on kirjoitettu paljon. Naisten ja lasten ääni on unohtunut kunnan asioista. Humanismia ja ajattelua kokonaisuuden kannalta kaivataan. Kaipaan kaupunkilaisia mukaan keskusteluun.
        Miten tavoittaa kehittyvä yhteisö? terveisin Pirkko

• tapiiri35

Tule mukaan löytämään Tampereen filosofia. Aprillia alun kohdalla etsin lämpöä keskusteluun. Alma Emilia ei tunne lämpöä ihmisiä kohtaan ja sen ymmärtää kun esimerkiksi Kriitikko tylysti katkaisee keskustelun tyrmäyksellä. Voimme silti lähteä etsimään kulttuurin yhtiestä pienintä kehittymisen yksikköä möys Tampereelta. Kehittymistä toivottaen!

• tapiiri35 kirjoitti:

Eikös Konsta Pylkkänen, Havukka-ahon ajattelija ollut Pentti Haanpään luomus. Radiossa sanottiin, että hänellä oli vaikeuksia kohdata aikuinen nainen. Sitä kuitenkin tarvitaan suomalaisessa yhteiskunnassa. Sotaurhoista ja erakoituvista miehistä on kirjoitettu paljon. Naisten ja lasten ääni on unohtunut kunnan asioista. Humanismia ja ajattelua kokonaisuuden kannalta kaivataan. Kaipaan kaupunkilaisia mukaan keskusteluun.
        Miten tavoittaa kehittyvä yhteisö? terveisin Pirkko

oli tämä Konsta Pylkkänen...

"Havukka-ahon ajattelija makasi liikkumatta ja katseli taivasta läpitunkevasti. -Jos maailmankaikkeus, hän ajatteli, jos avaruus olisi vähänkään suurempi kun se nykyään on, niin se olisi turhan iso... Mutta luonto on tarkotuksenmukanen, ei se käytä tiiliskiviään tuhlaten, paitsi joskus. Minä luulen, että avaruus on tehty justiinsa siten, että siihen mahtuu kaikki mitä täällä on... Jos jostain syystä ilmestyisi uusi tähti, niinkun siellä Itämailla, niin sille on varattu omituinen pinta-ala etukäteen. Jos taas pyrstötähti haipuu olemattomiin omilla reissuillaan, niin ei sekään mitään haittaa... Mitä sitä lähtee typerehtimään! Pysyisi kotonaan... Ja voipihan sille vanhalle, lämpimälle sijalle uusi tähti tehä pesänsä.
        Ei avaruuvessa olla turhan nuukia, ei siellä ole kukaan toistaan nyhtämässä. Lääniä on jokaiselle, ja sitä saa ahnaskin hamuta itelleen niin paljon kuin ikinä kerkiää. Ne avaruusvalloitukset on triljoonia hehtaareja, eikä tarvita kuin nuolipyssy ja linkkuveihti aseeksi, eikä aina niitäkään...Siksi on raketti kieltämätä hyvä, sillä saapi paljon ja huokeella... "(Veikko Huovinen)

• Ajomies
        tapiiri35 kirjoitti:

Tule mukaan löytämään Tampereen filosofia. Aprillia alun kohdalla etsin lämpöä keskusteluun. Alma Emilia ei tunne lämpöä ihmisiä kohtaan ja sen ymmärtää kun esimerkiksi Kriitikko tylysti katkaisee keskustelun tyrmäyksellä. Voimme silti lähteä etsimään kulttuurin yhtiestä pienintä kehittymisen yksikköä möys Tampereelta. Kehittymistä toivottaen!

Epäilen suuresti ettei minulla ole tässä ketjussa
        käytettyjen puheenvuorojen esittäjien kanssa mitään mahdollisuuksia minkäänlaiseen syvällisempään ajatustenvaihtoon
        - valitettavasti.

• tapiiri35
        MdK-MdK kirjoitti:

oli tämä Konsta Pylkkänen...

"Havukka-ahon ajattelija makasi liikkumatta ja katseli taivasta läpitunkevasti. -Jos maailmankaikkeus, hän ajatteli, jos avaruus olisi vähänkään suurempi kun se nykyään on, niin se olisi turhan iso... Mutta luonto on tarkotuksenmukanen, ei se käytä tiiliskiviään tuhlaten, paitsi joskus. Minä luulen, että avaruus on tehty justiinsa siten, että siihen mahtuu kaikki mitä täällä on... Jos jostain syystä ilmestyisi uusi tähti, niinkun siellä Itämailla, niin sille on varattu omituinen pinta-ala etukäteen. Jos taas pyrstötähti haipuu olemattomiin omilla reissuillaan, niin ei sekään mitään haittaa... Mitä sitä lähtee typerehtimään! Pysyisi kotonaan... Ja voipihan sille vanhalle, lämpimälle sijalle uusi tähti tehä pesänsä.
        Ei avaruuvessa olla turhan nuukia, ei siellä ole kukaan toistaan nyhtämässä. Lääniä on jokaiselle, ja sitä saa ahnaskin hamuta itelleen niin paljon kuin ikinä kerkiää. Ne avaruusvalloitukset on triljoonia hehtaareja, eikä tarvita kuin nuolipyssy ja linkkuveihti aseeksi, eikä aina niitäkään...Siksi on raketti kieltämätä hyvä, sillä saapi paljon ja huokeella... "(Veikko Huovinen)

Kiitos Konsta Pylkkäsen ajatuksista. Annoit minulle pienen matkan Suomen luontoon ja metsään. Toisaalla kirjoitat, ettet asu Suomessa. Ehkä minäkään en pääse filosofia-päiville (kuumeen takia),vaikka olen Tampereella, mutta meemit kiinnostavat. Miten löytää yhteisiä kulttuuria rakentavia tekijöitä?

• tapiiri35
        Ajomies kirjoitti:

Epäilen suuresti ettei minulla ole tässä ketjussa
        käytettyjen puheenvuorojen esittäjien kanssa mitään mahdollisuuksia minkäänlaiseen syvällisempään ajatustenvaihtoon
        - valitettavasti.

Voisitko auttaa löytämään meemit, joista Susan Blackmore tulee filosofiapäiville puhumaan? Kuumeen takia en taida päästä Tampere-taloon. yst. terv.

• tapiiri35 kirjoitti:

Voisitko auttaa löytämään meemit, joista Susan Blackmore tulee filosofiapäiville puhumaan? Kuumeen takia en taida päästä Tampere-taloon. yst. terv.

Laita hakusanaksi "meemit" niin saat tietoa kuinka paljon tahansa.

• tapiiri35
        MdK-MdK kirjoitti:

Laita hakusanaksi "meemit" niin saat tietoa kuinka paljon tahansa.

Kiitos MdK-Mdk! On lohdullista saada hyviä vastauksiasi. Yritän päästä käsittelemään tutkimusaihettani metakielellä ja tarvitsen vihjeita. Sivusi tuli esille ja huomaan, että meillä on samantapaiset vastaukset jo lähdössä. Missä kaukana asut?
        yst. terv. tapiiri35

• Tyynentyttöä

Monet meistä ovat arkipäivän filosofeja ja monesti haluaa pohdiskella asioita useammalta kantilta.Pikku Prinssihän on loistava filosofinen teos ja eikös nämä Nalle Puhitkin.En varmaan Tampereelle lähde mutta keskustelua voisi käydä.

• TaikaröNsy

..niin.." ainoastaan sydämellä näkee hyvin"..elämän arkifilosofia ja Sofian maailma ;Nalle Puhin ja Pikku Prinssin kanssa,Sokrateen:"Tunne itsesi "lauseeseen on kaikki meillä täällä..mietitään vaan yhdessä..Tampereelle tuskin lähden..."elämä-kuin kuvajainen vedessä..otat sen kämmenelle..kummeksit..onko sitä.."

• tapiiri35

Nykyisenä mammonan vallan aikana tarvitaan vaihtoehtoista filosofiaa. Hyvä alku löytyi Vanhan Testamentin Aamoksen kirjasta 5:24. ""Mutta oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro." Lastenkirjat ja vanhat suomalaiset tarinat ovat parasta filosofiaa. Minulle on sanottu "olet naivi". Se tarkoittaa vilpitön, joten ihan hyvä. terv. Pirkko35

• Reetta

Selaillessa palstan kirjoituksia ei voi välttyä huomiolta, tasapäistä pitää kirjoitusten olla jos mieli saada viestinsä pysymään näkyvissä. Miksi ei siedetä erilaisuutta? Pitääkö kaikki viestit olla:olen samaa mieltä, äsken olin kyllä toista mieltä, mutta kun ....

Jos tätä mietiskelyä jatkaa, on tosi tylsiä ketjuja mielin määrin. Ymmärrän suorat provot, mutta hauskat sutkaukset ja viestien värittäminen antaa lukijalle enempi
      mielenkiintoa lukea juttu.

Miksi tehdä hauskasta typerä, poistamalla kaikki
      jotka eivät miellytä - tuloksena aina sama selitys jonka kaikki jo osaavat ulkoa.

Ei kait ylläpitokaan vaadi "lä-su"tyyliin kirjoittamaan, tasasta tympeetä tekstiä? Vai onko todella tarkoitus yrittää muovata kaikista kirjoittajista samalaisen tekstin suoltajia, kuten Juice laulussaan laulaa:"Kun maailma tasapäistyy, niin persoonat sivuun väistyy..."

Ne, ne persoonat antavat palstalle kirjoittamiseen kiinnostuksen, sillä värikkyyttä ja puhtia monista löytyy, joilla on taito ja tieto antaa sanansäilän lentää.

Tässä olisi filosofeille pohdintaa, tekstistä löytyy jyviä mielin määrin.

• Malla

Johan sinä veit sanat suustani,sellaista minäkin olen täällä yrittänyt sitä tuoda julki,mutta viestit poistuvat sitä mukaa kun saan niitä tänne palstalle,joten tarttis tehdä jotakin.

• MUMMELI1
        Malla kirjoitti:

Johan sinä veit sanat suustani,sellaista minäkin olen täällä yrittänyt sitä tuoda julki,mutta viestit poistuvat sitä mukaa kun saan niitä tänne palstalle,joten tarttis tehdä jotakin.

Allekirjoitatko sellaista kuin kokemuksen filosofia? Tai kansanmiehen filosofia?
        Minä sain nauttia sellaista isäni pohtimana ja hänellä 5 vuotta sodassa olleella tyhjästä elämänsä aloittaneella sitä mielestäni oli.Hän ei kuitenkaan jäänyt polkemaan paikoilleen vaan oli politiikkassa ja yhteikunnallisessa elämässä mukana niillä keinoin mitkä hän oppi ja opetteli. Hän oli kirkosta eronnut vaan ei ateisti.
        Sieltä koituu nyt meidän 5 lapsen kautta filosofiaa lapsenlapsillemme . He myöntävät monesti ,että Martti ukki sanoi tämmöiseen asiaan sitä ja tätä ja myöntävät niin oikein olleen. Isä oli vielä kova suomalaisesten sananparsien käyttäjä ja häneltä muodostui perheeseemme myös lukemattomia omia sanontoja jotka ovat nyt uusien sukupolvien käytössä tietyissä tilanteissa.
        Tätä "filosofiaa" olen minä puolestani jatkanut ja monesti eritilanteissa ne pätevät yhä.
        Esim . sananlaskuun "minkä taakseen jättää sen edestään löytää " liittyy ihan filosofisia ajatuksia mielestäni. Tämä on sitä arjen filosofiaa.
        En ole tutustunut eri tyyppisiin filosofin lajeihin tarkemmin.
        Konsta Pylkkäsen filosofia on hauska ja toisaalta viisaskin. Samanlaista filosofiaahan löytyy Arto Paasilinnan muistakin teoksista.
        Hyvää filosofiaa esim. elokuvassa Koiran kynnen leikkaaja.
        Monen filosofin ajatuksiin on helppo yhtyä ja yhtä ainoaa oikaa lajia ei ole,ei vaan osaa tuoda ehkä asiaa esiin ensin kuin joku viisaasti aloittaa jostakin keskustelun? Antakaapa vai tulla!

• Ei palstalta poisteta viesteja niiden erilaisuuden eika erimielisyyksienkaan takia. Lahinna kirjoittajan henkiloon menevia, loukkaavia viesteja poistetaan. Tasta on jo tarpeeksi keskusteltu mutta ei ymmarretty. Loukkaavan viestin jalkeen poistuvat myos hyvat viestit.

Sheriffi ja yllapito ovat varmaan tyytyvaisia jos palstat toimivat ilman, etta heidan pitaa puuttua asioihin.

• Tyynentyttö
        MUMMELI1 kirjoitti:

Allekirjoitatko sellaista kuin kokemuksen filosofia? Tai kansanmiehen filosofia?
        Minä sain nauttia sellaista isäni pohtimana ja hänellä 5 vuotta sodassa olleella tyhjästä elämänsä aloittaneella sitä mielestäni oli.Hän ei kuitenkaan jäänyt polkemaan paikoilleen vaan oli politiikkassa ja yhteikunnallisessa elämässä mukana niillä keinoin mitkä hän oppi ja opetteli. Hän oli kirkosta eronnut vaan ei ateisti.
        Sieltä koituu nyt meidän 5 lapsen kautta filosofiaa lapsenlapsillemme . He myöntävät monesti ,että Martti ukki sanoi tämmöiseen asiaan sitä ja tätä ja myöntävät niin oikein olleen. Isä oli vielä kova suomalaisesten sananparsien käyttäjä ja häneltä muodostui perheeseemme myös lukemattomia omia sanontoja jotka ovat nyt uusien sukupolvien käytössä tietyissä tilanteissa.
        Tätä "filosofiaa" olen minä puolestani jatkanut ja monesti eritilanteissa ne pätevät yhä.
        Esim . sananlaskuun "minkä taakseen jättää sen edestään löytää " liittyy ihan filosofisia ajatuksia mielestäni. Tämä on sitä arjen filosofiaa.
        Konsta Pylkkäsen filosofia on hauska ja toisaalta viisaskin. Samanlaista filosofiaahan löytyy Arto Paasilinnan muistakin teoksista.
        Monen filosofin ajatuksiin on helppo yhtyä ja yhtä ainoaa oikaa lajia ei ole,ei vaan osaa tuoda ehkä asiaa esiin ensin kuin joku viisaasti aloittaa jostakin keskustelun? Antakaapa vai tulla!

Mielestäni juuri se sopii hyvin.Asioiden syvällisempää pohdintaa. Kaipa meistä juuri useimmat olemme näitä kotifilosofeja joiden ajatusmaailmassa on muitakin värejä kuin valkoinen ja musta.

• fiiuliN

Tämä kaikki tällainen on minun filosofiaani mitä olen täällä palstoilla kirjoitellut.
        En todellakaan ymmärrä edes, mitä koko sana tarkoittaa.
        Olen vain kansakoulun käynyt, ja ompelijana itseni ja perheeni elättänyt, filosofoimaan en ole ehtinyt, eikä kukaan minulle sitä ole opettanut.
        Siksi arvelutti, rohkenenko tätä ketjua tulla pilaamaan, mutta kun luin viestin johon nyt vastaan, tuntui kuin minua olisi tarkoitettu juuri tuolla: olen samaa mieltä, äsken olin kyllä toista mieltä, mutta kun.....jne.

Useasti toistettu sananparsi: se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa, ... miettii varmaan jokainen tästä kirjoituksestani. Ja hän on oikeassa.
        Olen hyvin ailahteleva luonne. Kimpaannun, vihastun... ja anteeksi annan.
        Mutta jos jatkuvasti loukataan, siinä on pakko sopeutua, tai yrittää saada ainakin sopu jonkinlaiseen hallintaan sovittelemalla.
        Jopa alistumalla, ettei syntyisi sotaa.

Monessa asiassa olen kanssasi (kanssanne) samaa mieltä, mutta olen oikean sodankin kokenut, sellaista en halua enää virtuaalisesti käydä.

Mitä tämä on, ei luultavasti ainakaan filosofiaa :D

• jotenkin vähän "hienolta" tuntuu,näin arkipäiväisen ihmisen näkökenttään tullessaan.

Filosofia on sana ,niinkuin politiikkakin,jotka pitävät tavallaan sisällään koko tämän maailman kirjon.
        Poliittisiä on melkein kaikki asiat mitä päivittäin touhuamme,laki laaditaan ja sen mukaan toimimme,joka asiassa.
        Mietiskely ,eikös se kata myös paljon,emmekö pohdi elämän ,toimeentulon,kaikkien toimintojemme filosofiaa.
        Havukka-ahon ajattelija pohti muurahaisen elämän kulkua,mietiskelijöitä olemme arjaessa kaikki.

Tuosta persoonien katoamisesta pohdiskelen seuraavaa, kun joku yrittää tuoda esiin omalla tavallaan, jotakin omaansa,tulee joku toinen ja mitätöi,,,,pohdinnan tulos,joko puolustaudun,tai alistun,eli lopetan.

Minusta on huumori se, mitä pitäisi viljellä,siitä saa hyvän mielen ja ei liian vakavasti suhtauduta asioihin.
        Toki on myös asiallisia asioita ja aiheita ja ne tietenkin kulkee omalla erillaisella painollaan.
        Taas pohdinnan tulosta,nyt lopetan enenkuin joku hermostuu.

• Reetta
        Ruuneperi kirjoitti:

Ei palstalta poisteta viesteja niiden erilaisuuden eika erimielisyyksienkaan takia. Lahinna kirjoittajan henkiloon menevia, loukkaavia viesteja poistetaan. Tasta on jo tarpeeksi keskusteltu mutta ei ymmarretty. Loukkaavan viestin jalkeen poistuvat myos hyvat viestit.

Sheriffi ja yllapito ovat varmaan tyytyvaisia jos palstat toimivat ilman, etta heidan pitaa puuttua asioihin.

Hupsista Ruuneperi, kyll nää palstat ovat sellaisen peukalon alla joka haluaa tehdä tasapäisten yhdyskunnan .
        Minkäs voit kun kirjoittajat ovat hyvin fiksuja.

Toisaalta tarkastus ei ole koskaan täydellinen ellei ole jotain poistetavaa tai huomauttamista.
        Tämähän toteutuu.

• my.mm.eli
        Tyynentyttö kirjoitti:

Mielestäni juuri se sopii hyvin.Asioiden syvällisempää pohdintaa. Kaipa meistä juuri useimmat olemme näitä kotifilosofeja joiden ajatusmaailmassa on muitakin värejä kuin valkoinen ja musta.

onkin hyvä sana, siksi minäkin kutsuisin omia pohdintojani. Ovat joskus syvällisempiä, toiste vähemmän syvällisiä, kunhan mietiskelen milloin mitäkin. En minä muista kuka filosofi mitäkin nerokasta on milloinkin sanonut tai mistä ilmansuunnasta. Kokemuksen filosofia ainakin on niitä värejä ajatteluuni runsaasti tuonut, ja väriskaala laajentunut vuosivuodelta.

• Ajomies
        Ruuneperi kirjoitti:

Ei palstalta poisteta viesteja niiden erilaisuuden eika erimielisyyksienkaan takia. Lahinna kirjoittajan henkiloon menevia, loukkaavia viesteja poistetaan. Tasta on jo tarpeeksi keskusteltu mutta ei ymmarretty. Loukkaavan viestin jalkeen poistuvat myos hyvat viestit.

Ruuneperi,
        minä toivoisin hartaasti asian olevan näin kuin kerroit. Todellisuus vain ei ole näin kuin kuvittelet. Nähneekö tämäkään viesti päivänvaloa ?

• Ajomies
        Reetta kirjoitti:

Hupsista Ruuneperi, kyll nää palstat ovat sellaisen peukalon alla joka haluaa tehdä tasapäisten yhdyskunnan .
        Minkäs voit kun kirjoittajat ovat hyvin fiksuja.

Toisaalta tarkastus ei ole koskaan täydellinen ellei ole jotain poistetavaa tai huomauttamista.
        Tämähän toteutuu.

Usein käy, että juuri ne parhaat katoavat.
        En tunne milloinkaan kirjoittaneeni säännösten vastaisesti ja joskus on täysin mahdoton saada mitään palstalle.

Pahimpana pidän kun eräät hyvät ystävät ovat rohkaistuneet kirjoittamaan ja joskus päiväkausia miettiineet, korjanneet ja lukeneet viestiään ennenkuin lähettävät todetakseen vain, että se kohta on poistettu.
        Niistä on toki heillä itselläkin kopiot.

Minulta ei ole missään muualla milloinkaan poistettu eikä huomautettu, päinvastoin kiitelty jopa eräitten operaattorien johdon taholta.

• Reetta
        fiiuliN kirjoitti:

Tämä kaikki tällainen on minun filosofiaani mitä olen täällä palstoilla kirjoitellut.
        Olen vain kansakoulun käynyt, ja ompelijana itseni ja perheeni elättänyt, filosofoimaan en ole ehtinyt, eikä kukaan minulle sitä ole opettanut.
        Siksi arvelutti, rohkenenko tätä ketjua tulla pilaamaan, mutta kun luin viestin johon nyt vastaan, tuntui kuin minua olisi tarkoitettu juuri tuolla: olen samaa mieltä, äsken olin kyllä toista mieltä, mutta kun.....jne.

Useasti toistettu sananparsi: se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa, ... miettii varmaan jokainen tästä kirjoituksestani. Ja hän on oikeassa.
        Mutta jos jatkuvasti loukataan, siinä on pakko sopeutua, tai yrittää saada ainakin sopu jonkinlaiseen hallintaan sovittelemalla.

Monessa asiassa olen kanssasi (kanssanne) samaa mieltä, mutta olen oikean sodankin kokenut, sellaista en halua enää virtuaalisesti käydä.

Kirjoita vain runojasi ja ajatuksiasi ketjuihin. Ne antavat sysäyksen ajatusmaailmaan sisältävät sitäpaitsi eletyn elämän vaiherikkaita kausia kaikkien mietittäväksi. Monenlaista elämän kirjoa on meille jokaiselle matkan varrella kertynyt.
        Sitäpaitsi puolensa on pidettävä asioissa jos tuntee itsensä väärin ymmärretyksi.

Laita kädet "puskaan" rinnan päälle ja sano minä olen minä, en enempää enkä vähempää ja olen hyvä tällaisena. Tämä lause sopii kaikille. Olen elämän taitekohdissa tätä käyttänyt, kun olen ns "turpiin" saanut.

• hurmaa
        Ajomies kirjoitti:

Ruuneperi,
        minä toivoisin hartaasti asian olevan näin kuin kerroit. Todellisuus vain ei ole näin kuin kuvittelet. Nähneekö tämäkään viesti päivänvaloa ?

"Sitä oppii vain silloin tällöin,
        mutta unohtaa koko päivän"

Filosofi Arthur Schopenhauer

• tapiiri35

Hyvä Reetta! Käy taisteluun tasapäisyyttä, alistamista ja välivaltaisuutta vastaan! Luodaan inhimillistä vuorovaikutusta. terveisin Pirkko35

• tapiiri35
        fiiuliN kirjoitti:

fiiuliN ! Ymmärrys siitähän on kyse. Filosofia on yhteisten asioiden ajattelemista, jos kerran politiikka on yhteisten asioitten hoitamista. Tuntuu, että yhteisten asioitten hoitajat ovat uupuneet ja kulkeneet kauas toreilta ja jalkakäytäviltä. Nyt tarvitaan yhteistä ajattelemista. Sotaa emme tarvitse. Vapautus ammattisotilaille, joilla ei ole muuta vihtoehtoa leivän hankkimiseen.!
        Tule mukaan kertomaan, miten suomalainen yhteiskunta huomaa hennot ja heikot. tervehtien Pirkko 35

• tapiiri35
        SkillaN kirjoitti:

jotenkin vähän "hienolta" tuntuu,näin arkipäiväisen ihmisen näkökenttään tullessaan.

Filosofia on sana ,niinkuin politiikkakin,jotka pitävät tavallaan sisällään koko tämän maailman kirjon.
        Poliittisiä on melkein kaikki asiat mitä päivittäin touhuamme,laki laaditaan ja sen mukaan toimimme,joka asiassa.
        Mietiskely ,eikös se kata myös paljon,emmekö pohdi elämän ,toimeentulon,kaikkien toimintojemme filosofiaa.
        Havukka-ahon ajattelija pohti muurahaisen elämän kulkua,mietiskelijöitä olemme arjaessa kaikki.

Tuosta persoonien katoamisesta pohdiskelen seuraavaa, kun joku yrittää tuoda esiin omalla tavallaan, jotakin omaansa,tulee joku toinen ja mitätöi,,,,pohdinnan tulos,joko puolustaudun,tai alistun,eli lopetan.

Minusta on huumori se, mitä pitäisi viljellä,siitä saa hyvän mielen ja ei liian vakavasti suhtauduta asioihin.
        Toki on myös asiallisia asioita ja aiheita ja ne tietenkin kulkee omalla erillaisella painollaan.
        Taas pohdinnan tulosta,nyt lopetan enenkuin joku hermostuu.

Miten saamme yhteiseen ajatteluun toistemme huomioimisen ja herkkyyden hiljaisia viestejä kohtaan? Huumoria kaivataan, onko sinulla se hallussa? Auta meitä tosikkoja, Pirkko35

• tapiiri35
        MUMMELI1 kirjoitti:

Konsta Pylkkäsen, Arto Paasilinnan ja Pentti Haanpään rinnalle on elvytettävä saneva suomalainen ajattelija ja kirjoittaja Maria Jotuni viisaine oivalluksineen, jotka pätevät nykyisyydessäkin. Eeva Kilven ajatukset suomalaisena naisena olemisesta ovat tarpeellisia kovin sotaurhomaisessa mielikuvien maailmassa. Mistä löydämme sen hyvän perustan, jonka kansakoulu loi ajattelulle. Teknomaailma tuottaa uutta tietoa ja erilaisia välineitä. Ehtiikö sielujemme ja tunteidemme kehitys mukaan? Miten saamme aikaa ja tilaa sopusoinnulle, itseluottamukselle joss toiset ovat tasavertaisia ja turha voiton tavoittelu on tarpeetonta. Tarvitsemme turvallisuutta ja aikaa elämän nautinnollisuuden havaitsemiseen. Televisio voisi kertoa kuvataiteilijoiden ajatuksista ja mietteistä. Raakaa kilpailua kuvataan liiaksi. Olen vankasti sitä mieltä, että lapset tarvitsevat hyviä tarinoita ajankohtaisissa tilanteissa kauaskantoisia ratkaisuja tehdessään. Pirkko35

• tapiiri35 kirjoitti:

Miten saamme yhteiseen ajatteluun toistemme huomioimisen ja herkkyyden hiljaisia viestejä kohtaan? Huumoria kaivataan, onko sinulla se hallussa? Auta meitä tosikkoja, Pirkko35

hauska olevani ,mutta leikkimielinen,kun joku alkaa kivan huumoria sisältävän sanailun ,siihen mielelläni osallistun.
        Kärkevät sanatkin huumorilla höystettynä ,niiltä kärki katkeaa ja on helpompi antaa anteeksi.

Opissahan tässä koko ajan ollaan ,ja luonnetta kasvatellaan,valmista ei ehdi tullakkaan.;))))

Vaikeaa kysyt,kun tuosta yhteisestä ajattelusta puhut.
        Herkkyys on varmasti jokaisen sisäistettävä ja huomioon ottaminen,se on kai vain aistittava.

• isoäiti*

Richard Bachin *Lokki Joonatanissa* on filosofista viisautta.
      *Täydellisyydellä ei ole rajoja.
      Täydellinen nopeus, poikani, on perillä olemista*

Dalai Laman kiteytti myös filosofiansa erittäin
      arkisesti Konstan tapaan.
      Hänen luentonsa jäi mieleeni unohtumattomana.

• Maalaismies*

Kaikki tietävät, kuinka Sokrates Ateenan toreilla keskusteli ja väitteli kaikkien kanssa. Platon kirjoitteli näitä tarinoita muistiin. Sillä tavalla länsimainen filosofia syntyi.

Arkinen siis oli alku. Eräänlainen tori on tämäkin keskustelusivusto. Mikä ettei pohdittaisi kysymyksiä elämän ja kuoleman välimaastossa?

• Reetta
        Maalaismies* kirjoitti:

Kaikki tietävät, kuinka Sokrates Ateenan toreilla keskusteli ja väitteli kaikkien kanssa. Platon kirjoitteli näitä tarinoita muistiin. Sillä tavalla länsimainen filosofia syntyi.

Arkinen siis oli alku. Eräänlainen tori on tämäkin keskustelusivusto. Mikä ettei pohdittaisi kysymyksiä elämän ja kuoleman välimaastossa?

Muistelen palstallakin joku vuosi sitten jonkun kirjoittaneen samansuuntaisesti filosofian alkujuurista.
        Opiskelu ajoilta muistan vielä tosi tarinan Sokrateen persoonasta. Hän oli aviossa? Ksantippa nimisen naisen kanssa. Sokrates kun mietiskeli jatkuvasti, hän ei kuullut eikä nähnyt mitään.

Ksantipalla oli sanansa sanottavana ja Sokrates ei reagoinnut siihen mitenkään, silloin Ksantippa kiukustuneena otti ämpärillisen kaivosta vettä ja kaatoi sen Sokrateen niskaan, johon S vastasi lakoonisesti, Ompas alkanut kauniilla säällä satamaan ja jatkoi mietiskelyä.

Olen melkein varma miesten ottaneen oppia Sokrateesta, koska miehillä on hyvin usein päällä ns valikoiva kuulo, varsinkin kun asia ei heitä kiinnosta esim. vaimon pyytäessä heitä tekemään jotakin. En ole kuullutkaan koskaan mitään pyyntöä on usein vastaus.

• Reetta kirjoitti:

Muistelen palstallakin joku vuosi sitten jonkun kirjoittaneen samansuuntaisesti filosofian alkujuurista.
        Opiskelu ajoilta muistan vielä tosi tarinan Sokrateen persoonasta. Hän oli aviossa? Ksantippa nimisen naisen kanssa. Sokrates kun mietiskeli jatkuvasti, hän ei kuullut eikä nähnyt mitään.

Ksantipalla oli sanansa sanottavana ja Sokrates ei reagoinnut siihen mitenkään, silloin Ksantippa kiukustuneena otti ämpärillisen kaivosta vettä ja kaatoi sen Sokrateen niskaan, johon S vastasi lakoonisesti, Ompas alkanut kauniilla säällä satamaan ja jatkoi mietiskelyä.

Olen melkein varma miesten ottaneen oppia Sokrateesta, koska miehillä on hyvin usein päällä ns valikoiva kuulo, varsinkin kun asia ei heitä kiinnosta esim. vaimon pyytäessä heitä tekemään jotakin. En ole kuullutkaan koskaan mitään pyyntöä on usein vastaus.

tunne,mutta tämä omalta kohdalta on totta.Jos olen jotain puuhaamassa,en kyllä näe enkä kuule mitään.
        Luulisin sen olevan enemmän geeiperimässä kuin opitussa mallin ottamisesta.

Poikani harrastaa musiikkia,kun hän kitaran kanssa tietokoneelle'säveltää'tuskin hän juuri reagoisi vaikka sen vesiämpärin päällensä saisi.

Pitänee oikein testata.

• Maalaismies*
        Maalaismies* kirjoitti:

Ksantipasta on tehnyt naisellisen ilkeyden symboli. Sokrateen tarinoissa en kuitenkaan koskaan ole havainnut hänen sanovan pahaa sanaa vaimostaan.

Sokrates ei sanonut koskaan ketään muita tyhmäksi ja tietämättömäksi kuin itsensä. Kun Delfoin Oraakkeli oli nimennyt hänet viisaimmaksi ihmiseksi, Sokrates ihmetteli, että kuinka hän, jonka pitää jatkuvasti kerätä tietoa, voi olla viisas?

Antiikin Kreikan suhtautumista naiselliseen viisauteen kuvastanee se, että Delfoin Oraakkeli oli nainen. Hänen luokseen mentiin kysymään neuvoa pulmissa. Sen tekivät niin herrat kuin narritkin.

• my.mm.eli
        emw34 kirjoitti:

tunne,mutta tämä omalta kohdalta on totta.Jos olen jotain puuhaamassa,en kyllä näe enkä kuule mitään.
        Luulisin sen olevan enemmän geeiperimässä kuin opitussa mallin ottamisesta.

Poikani harrastaa musiikkia,kun hän kitaran kanssa tietokoneelle'säveltää'tuskin hän juuri reagoisi vaikka sen vesiämpärin päällensä saisi.

Pitänee oikein testata.

miehiä voi syyttää "valikoivasta kuulosta". Kyllä monessa miehessä olen oireen havainnut, mutta minäkin kallistuisin enemmän tuon geeniperimä-teorian kannalle. Kyllä minä, vaikka nainen olenkin, omaan ihan samat taipumukset. Kun keskityn johonkin asiaan tai työhön, niin en kuule enkä näe mitä ympärillä tapahtuu. En kai ole - vai olenko - "erilainen nainen"! (Vert. sanontaan "erilainen nuori")?

• nikki
        Maalaismies* kirjoitti:

Ksantipasta on tehnyt naisellisen ilkeyden symboli. Sokrateen tarinoissa en kuitenkaan koskaan ole havainnut hänen sanovan pahaa sanaa vaimostaan.

Sokrates ei sanonut koskaan ketään muita tyhmäksi ja tietämättömäksi kuin itsensä. Kun Delfoin Oraakkeli oli nimennyt hänet viisaimmaksi ihmiseksi, Sokrates ihmetteli, että kuinka hän, jonka pitää jatkuvasti kerätä tietoa, voi olla viisas?

Antiikin Kreikan suhtautumista naiselliseen viisauteen kuvastanee se, että Delfoin Oraakkeli oli nainen. Hänen luokseen mentiin kysymään neuvoa pulmissa. Sen tekivät niin herrat kuin narritkin.

Ksantipa on ollut täällä erään herran nikkinäkin
        siitäkähän on ollut niin ilkeämielinen kun sellaisen nikin otti,ehkä se antoi jonkunlaisen korvikkeen.

• my.mm.eli kirjoitti:

miehiä voi syyttää "valikoivasta kuulosta". Kyllä monessa miehessä olen oireen havainnut, mutta minäkin kallistuisin enemmän tuon geeniperimä-teorian kannalle. Kyllä minä, vaikka nainen olenkin, omaan ihan samat taipumukset. Kun keskityn johonkin asiaan tai työhön, niin en kuule enkä näe mitä ympärillä tapahtuu. En kai ole - vai olenko - "erilainen nainen"! (Vert. sanontaan "erilainen nuori")?

nainen perinteisen käytännön mukaan kotia(arkea) pyörittäessään on joutunut moneen asiaan kerralla ajatuksiaan ja "säätöjä"tekemään ja luulen että ainakin omalta kohdalta en pystyisi laittamaan ruokaa,kaitsemaan lapsia,järjestämään aikatauluja ja omaa ajankäyttöä usein muiden tarpeiden mukaan soviteltuna.

Siksi itse ainakin vaimoani ja naisia yleensä arvostan ja tunnen vajavaisuuteni heidän rinnallaan.(siitä galleriasivun Esa Saarinen vertaus).Toki paljon muitakin asioita naisen ja miehen välisessä suhteessa arvostan.

• tapiiri35
        Maalaismies* kirjoitti:

Toivoa antavaa keskustelua torilla. Tätä mahdollisuutta olen kaivannut. Vahinko, että yritystukea on jouduttu antamaan niin paljon pubien perustajille ja keskustelu tuntuu juuttuneen kaljakuppilatasolle. Missä meille hennommille äänille olisi tapaamispaikka raittiissa ilmassa, suojassa tuulelta?
        Miten voisimme vaikuttaa talousjärjestelmän kehittämiseen hyväksi suomalaiseksi malliksi?
        Suomalaiset ovat selviytyjä kansa, jota monet tarvitsevat avukseen.
        Suomen elinkeinorakenteen kehittyminen kunnissa tuntuu kulkevan säästöjen suuntaan. Kunnan tehtävät ja toisistamme huolehtiminen unohtuvat. Mikä filosofia auttaa?
        terveisin Pirkko35

• tapiiri35

Hei Mummeli! Ihmisyhteisön matka maapallolla on yhteinen. Kiihtyvä vauhti mammonan keräämiseksi on kuitenkin harhaa. Emme ehdi nähdä naapureitamme. Kreikkalaisessa kirkossa matka ja yheinen kulkeminen alttarille ovat tärkeitä. Katolisissa kirkoissa tavoitteena on perille pääsy. Alkaisimme elää, jakaa maan antimet ja ymmärtää tulevaisuutta. Hyviä keskusteluja ja käytännön neuvoja toivoo Pirkko35.

• tapiiri35
        nikki kirjoitti:

Ksantipa on ollut täällä erään herran nikkinäkin
        siitäkähän on ollut niin ilkeämielinen kun sellaisen nikin otti,ehkä se antoi jonkunlaisen korvikkeen.

Nikki hei! Miten tämä elämäntaival muuttuu iloksi jokaiselle? terveisin Pirkko 35

• Maalaismies*
        tapiiri35 kirjoitti:

Toivoa antavaa keskustelua torilla. Tätä mahdollisuutta olen kaivannut. Vahinko, että yritystukea on jouduttu antamaan niin paljon pubien perustajille ja keskustelu tuntuu juuttuneen kaljakuppilatasolle. Missä meille hennommille äänille olisi tapaamispaikka raittiissa ilmassa, suojassa tuulelta?
        Miten voisimme vaikuttaa talousjärjestelmän kehittämiseen hyväksi suomalaiseksi malliksi?
        Suomalaiset ovat selviytyjä kansa, jota monet tarvitsevat avukseen.
        Suomen elinkeinorakenteen kehittyminen kunnissa tuntuu kulkevan säästöjen suuntaan. Kunnan tehtävät ja toisistamme huolehtiminen unohtuvat. Mikä filosofia auttaa?
        terveisin Pirkko35

Ateenan toreilta alkanut pohdinta asioiden oikeellisuudesta on monien mutkien tuloksena yli 2000 vuoden aikana luonut ns. länsimaisen kulttuurin. Se otti ensimmäisen kerran huomioon tavallisen ihmisen. Siitä johtuu tunku Eurooppaan tänäkin päivänä.

On sanottu, että hallitsijoiden pitäisi olla filosofeja ja filosofien hallitsijoita. Meillä Suomessa oli onni saada filosofi (J.V. Snellman) tärkeälle paikalle silloin, kun itsenäistä Suomea luotiin. Hänen vaikutuksensa kantoi pitkälle ns. hyvinvointivaltion perustamisessa.

Nyt kun olemme sulautumassa EU:hun olemme saamassa uuden perustuslain. Se ei ole tehty meitä varten. Olet oikeassa tapiiri35, että nyt jos koskaan pitäisi ajatella, kuinka tässä ja nyt pitäisi toimia?

Tietenkin filosofialla, niinkuin tieteellä ja taiteellakin on oma elämänsä menipä maailmassa kuinka hyvänsä. Sitä luulisi Sokrateen ja Platonin aikojen olleen rauhallisia. Eivät olleet. Sokrates oli ollut sodissa hänkin ja Platon jopa orjana.

• tapiiri35
        Maalaismies* kirjoitti:

Ateenan toreilta alkanut pohdinta asioiden oikeellisuudesta on monien mutkien tuloksena yli 2000 vuoden aikana luonut ns. länsimaisen kulttuurin. Se otti ensimmäisen kerran huomioon tavallisen ihmisen. Siitä johtuu tunku Eurooppaan tänäkin päivänä.

On sanottu, että hallitsijoiden pitäisi olla filosofeja ja filosofien hallitsijoita. Meillä Suomessa oli onni saada filosofi (J.V. Snellman) tärkeälle paikalle silloin, kun itsenäistä Suomea luotiin. Hänen vaikutuksensa kantoi pitkälle ns. hyvinvointivaltion perustamisessa.

Nyt kun olemme sulautumassa EU:hun olemme saamassa uuden perustuslain. Se ei ole tehty meitä varten. Olet oikeassa tapiiri35, että nyt jos koskaan pitäisi ajatella, kuinka tässä ja nyt pitäisi toimia?

Tietenkin filosofialla, niinkuin tieteellä ja taiteellakin on oma elämänsä menipä maailmassa kuinka hyvänsä. Sitä luulisi Sokrateen ja Platonin aikojen olleen rauhallisia. Eivät olleet. Sokrates oli ollut sodissa hänkin ja Platon jopa orjana.

Lainsäädäntö muuttuu vinhaa vauhtia. Kansalaisena en pysy perässä. Mikä kiikre EU:n perustuslaki nyt on saattaa Eurooppaan? Usassakin on joka osavaltiolla omat lakinsa. Siitä on varmasti epäkohtia. Mutta EUn valtioiden perinteet poikkeavat toisistaan. Näin nopeasti runnottu lain muutos tuo mukanaan sellaisia näkymiä, joita tavallinen suomalainen ei voi ymmärtää. Missä on kirjattu jokamiehen oikeudet? Sinulla on hyvät perustiedot. Voisitko tarkastella elämänmenoa ja kertoa lisää. Mikä on vapaan Suomen kansalaisen oikeus ja turva? Käräjäoikeuden haluun etsiä totuutta olen menettänyt luottamukseni. Miten kuntalaiset voivat pitää puoliaan? Missä on yhteisvastuu ja sosiaaliturva? yst. terv.

• Anna Emilia

ja löysin vuoden 2003 filosofiapäivät, mutta mistä saisi tietää tämän vuoden ohjelman?

• tapiiri35

Anna Emilia kerro minullekin Tampereen ensi viikon filosofia päivien ohjelma aion osallistua lauantaina ja sunnuntaina, mutta mistä saisin tiedon ohjelmasta. tervisin Pirkko

• tapiiri35 kirjoitti:

Anna Emilia kerro minullekin Tampereen ensi viikon filosofia päivien ohjelma aion osallistua lauantaina ja sunnuntaina, mutta mistä saisin tiedon ohjelmasta. tervisin Pirkko

www.tampere-talo.fi/

Tampere-talon kotisivulta ehkä löydät tarvittavat tiedot.

• tapiiri35
        MdK-MdK kirjoitti:

www.tampere-talo.fi/

Tampere-talon kotisivulta ehkä löydät tarvittavat tiedot.

Kiitos sunnuntaina sain Metson kirjastosta ohjelman. Mikä aihe sinua kiinnostaa? Ajattelin mennä kuuntelemaan lauantain esitelmän aamupäivällä. yst. terveisin

• tapiiri35 kirjoitti:

Kiitos sunnuntaina sain Metson kirjastosta ohjelman. Mikä aihe sinua kiinnostaa? Ajattelin mennä kuuntelemaan lauantain esitelmän aamupäivällä. yst. terveisin

en asu Suomessa, joten filosofiapäiviin en voi osallistua. Siellä on varmasti mielenkiintoinen ohjelma.

• Filosofiasta kiinnostunut

Oletteko ihan tosissanne kiinnostuneet filosofiasta.
      Tämä keskustelu ei ainakaan osoita minkäänlaisia merkkejä siitä.
      Huit hapeleita avaajaa myöten.
      Tampereen filosofiapäivillä onperinteitä ja avaaja ei tiedä enempää kuin sika pohjantähteistä !

• tapiiri35

Kerro Tampereen filosofia-päivästä. Sunnuntaina löysin Metson kirjastosta ohjelman. Minua kiinnostaa lauantain ohjelma klo 10. Mikä Sinua kiinnostaa? Tuo tasoa keskusteluun. terveisin

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      68
      4286
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      68
      4136
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3552
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3123
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2792
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2562
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2324
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      21
      1446
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      157
      1272
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      74
      1049
    Aihe