Avoero, lapset ja yhteinen koti

Anonyymi

Olemme eroamassa avopuolisoni kanssa ja olen ite muuttamassa lasten kanssa pian vuokra asuntoon. Mies on jäämässä asumaan meidän yhteisestä omistuksessa olevaan taloon, jossa myös lainaa molempien nimissä. Miehellä ei ole mahdollista saada lainaa omiin nimiinsä ja talon arvo on romahtanut niin ettemme myydessä saisi välttämättä edes loppu velkaa maksettua. Myyminen on myös asunnon sijainnin kannalta lähes mahdottomuus tällä hetkellä. Olemme sopineet että mies jää tänne asumaan ja maksaa lainan lyhennykset ja kaikki muut asumiskulut yksin jatkossa. Nimeni on siis silti vielä talossa ja lainassa. Vaikuttaako tämä johonkin? Tai onko joku lakipykälä jonka mukaan tämä on käytännössä mahdotonta? Vai vaikuttaako tämä vain esim kelan perustoimeentukeen, jos sitä joku hakisi?

3

86

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sopikaa (kirjallisesti), että nuo lyhennykset yms koituvat sitten molempien hyväksi. Eli siis jos talon arvo on vaikkapa 75000 ja teillä on velkaa 90 000.

Jos siis miehesi on 10-vuoden kuluttua maksanut velat pois, niin saat edelleen puolet tuosta asunnon arvosta myydessä tai sitten mies rupeaa maksamaan sitä sinulle.

Tuo sinun jalomielisyys on kyllä ilmaista lainaa miehellesi ja lisäksi se tulee vaikuttamaan joskus siihen miten paljon saat lainaa esimerkiksi uutta asuntoa tai kesämökkiä varten.

• Anonyymi

En osaa sanoa vaikuttaako tuki jne. Mutta kuten edellinen kommentoi. Kaikki sopimukset kirjallisesti. Vaikka kuinka sopuisa ero olisi, niin ei kukaan voi sanoa, mikä on tilanne 10 vuoden kulutta. Tai mitä tapahtuu tulevaisuudessa.

• Anonyymi

Olin itse joitain vuosia sitten lähes samanlaisessa tilanteessa. Hoitakaa tosiaan ihan kaikki sopimanne paperille, nyt kun asiat ovat sopuisia. Asiat voivat muuttua ja nopeasti. Jos et tätä tee, niin voi olla pian ihan kusessa tuon kuvion kanssa. Itse päädyin tilanteeseen, jossa exäni asui lähes kolme vuotta uuden naisensa kanssa talossa, jonka laina oli puoliksi minun nimissäni. He eivät maksaneet minulle penniäkään asumisestaan. Asuntolaina oli ison osan tuosta ajasta lyhennysvapaalla, joten sitäkään kautta ei tullut mitään kompensaatiota. Tilanne ei ratkennut ilman asianajajaa ja uskottua miestä, joka puski talon myymistä eteenpäin. Lopulta exä ja uusi avokkinsa lunastivat minun lainaosuuteni, jotteivät olisi joutuneet asunnottomiksi ja talo mennyt myyntiin pilkkahintaan. Takkiin tuli itse kullekin ja lujaa, mutta pääsin sotkusta eroon.

Tuohon Kela-juttuun sen verran, että jos kertomasi asiat ovat paperilla ylhäällä, niin Kela hyväksyy tuon. Tehkää siis sopimus, johon kirjaatte, että mies asuu talossa ja vastaa sen kuluista. Sinä omistat osan talosta pakkotilanteessa, koska mies ei voi lunastaa sinua ulos ja talon tämänhetkinen myyntiarvo ei riitä kattamaan velkaa. Kiinteistönvälittäjän arvio talon arvosta on myös hyvä olla. Talon voi myös laittaa myyntiin hinnalla, joka kattaisi velan ja kirjaatte sitten kaiken myymiseenkin liittyvän sopimukseen. Eihänän se varmaankaan kaupaksi mene, mutta osoittaa että tilanne todella on mikä on. Ottakaa ammattilainen mukaan laatimaan sopimusta, vaikka olisittekin ihan sovussa sitä tekemässä. Sopimus menee paremmin läpi viranomaistahoille, kun se on viimeisenpäälle asianmukaisesti tehty.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      3020
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      34
      2732
    3. 150
      2328
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2269
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1920
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      392
      1737
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      109
      1695
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      319
      1598
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1479
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      15
      1472
    Aihe