Aurinkoviikset

Viiksien vihaaja

Moi!

Mulla on tällainen ongelma: Oltuani auringonpaisteessa mun ylähuuliin (luonnollisesti juuri viiksien kohdalle) alkaa kertyä tummentumaa, joka näyttää erehdyttävästi viiksiltä. Tummilta sellaisilta. Etenkin näin keväthangilla tämä todella häiritsee, kun tulee oltua ulkona paljon.

Kyse on ilmeisesti jostain pigmenttihäiriöstä tms. Ilmiö on todella kiusallinen, koska en haluaisi esiintyä viiksekkäänä naisena. Onhan minulla hieman karvoja viiksien kohdalla, mutta ne ovat vaaleita ja ohuita eivätkä ne näy kauas. Ilmiö on kiusannut minua vasta n. vuoden ja kauhukuvanani on, että se vain pahenee iän myötä.

Onko kenelläkään vastaavaa ongelmaa, tai tietäisikö joku, kuinka tällaisesta ongelmasta pääsee eroon. Tämä on ärsyttävää.

10

3303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nina

      Minulla on vaaleat tavallisen näköiset karvat ylähuulessa, tai niinhän sitä voisi luulla, kunnes menen aurinkoon tai johonkin kirkkaaseen valoon, missä "viikseni" näyttävät tummilta! Mutta tavallisessa valossa vaalealta,(outoa) Minä alan syömään kohta sen nimisiä e-pillereitä kuin Diane Nova, saa nähdä poistaako Diane Novan syönti tummia karvojani, joita minulla ei ennen ole ollut.

      Tietysti neulaepilaatiolla saa ehkä karvat pysyvästi pois, mutta on kallista ja kys. hoidoissa pitäisi käydä ehkä jopa 10 kertaa, ennen kuin karvat ei enää kasva, mutta saattaa jäädä ikuiset jäljet "viikisien" kohdalle.

      Ensin kokeilen Diane Nova pillereitä, ja vasta viimoisena vaihtoehtona neulaepilaatiota.

      Kosmetologi voi vahata "viikset" pois .5-10€ Ja kun kasvaa takaisin, ei sänkeä tule, koska vaha ottaa karvat juurineen pois. joillakin vahauksen jälkeen kestää iho sileänä ilman karvan karvaa jopa 4 viikkoa, minulla n. 3päivää.

      Jos epäilet, että sinun karvankasvu ei ole normaalia, voit tietysti mennä oman lääkärin kautta hormoni tutkimuksiin yms.

      Hyvää kesää :)

      • Nina

        Auringon väitetään vaalentavan karvaa, hiuksia yms, joten en oikein ymmärrä, miten aurinko voi tummentaa sinun karvoja. Oletko varma, ettei "viiksesi" vain näytä kirkkaassa valossa tummilta, toisin kuin normaalissa valaistuksessa?


      • nainen
        Nina kirjoitti:

        Auringon väitetään vaalentavan karvaa, hiuksia yms, joten en oikein ymmärrä, miten aurinko voi tummentaa sinun karvoja. Oletko varma, ettei "viiksesi" vain näytä kirkkaassa valossa tummilta, toisin kuin normaalissa valaistuksessa?

        Nina et ymmärtänyt mistä "viiksistä" on kyse. Luulen että alkuperäinen tarkoitti pigmenttiviiksiä jotka tulevat ylähuuleen ja johtuvat auringosta.Eli ihoon kertyy sille alueelle liikaa tummaa pigmenttiä ja kaukaa katsottuna ne näyttävät tummilta viiksiltä. Monille tulee pigmenttihäiriötä myös otsaan ja tätä otsan ja viiksialueen väritystä olen kuullut jossain kutsuttavan ns. raskausnaamioksi. Se johtuu hormooneista.

        Mulle tulee myös samanlaiset,en ole raskaana, mutta olen käyttänyt e-pillereitä(Diane Novaa), jotka ainakin aiheuttavat moisen ilmiön. Voi pigmenttihäiriöitä tulla ilman pillereitäkin, johtuen elimistön liiaallisesta pigmentinmuodostus taipumuksesta.

        Ja, mitä niille voi tehdä? Voit kokeilla erilaisia voiteita, Arbutin, Fade Out yms. mutta en tiedä onko niistä mistään lopullista apua. Mulle ei ole ollut apua mistään voiteesta, eikä mikrohionnasta. Tosin niillä saa hiukan pigmenttiä vaalenemaan. Kannattaa yrittää ennaltaehkäistä ja käyttää aina päivävoidetta jossa on aurinkosuoja.


      • Viiksien vihaaja
        nainen kirjoitti:

        Nina et ymmärtänyt mistä "viiksistä" on kyse. Luulen että alkuperäinen tarkoitti pigmenttiviiksiä jotka tulevat ylähuuleen ja johtuvat auringosta.Eli ihoon kertyy sille alueelle liikaa tummaa pigmenttiä ja kaukaa katsottuna ne näyttävät tummilta viiksiltä. Monille tulee pigmenttihäiriötä myös otsaan ja tätä otsan ja viiksialueen väritystä olen kuullut jossain kutsuttavan ns. raskausnaamioksi. Se johtuu hormooneista.

        Mulle tulee myös samanlaiset,en ole raskaana, mutta olen käyttänyt e-pillereitä(Diane Novaa), jotka ainakin aiheuttavat moisen ilmiön. Voi pigmenttihäiriöitä tulla ilman pillereitäkin, johtuen elimistön liiaallisesta pigmentinmuodostus taipumuksesta.

        Ja, mitä niille voi tehdä? Voit kokeilla erilaisia voiteita, Arbutin, Fade Out yms. mutta en tiedä onko niistä mistään lopullista apua. Mulle ei ole ollut apua mistään voiteesta, eikä mikrohionnasta. Tosin niillä saa hiukan pigmenttiä vaalenemaan. Kannattaa yrittää ennaltaehkäistä ja käyttää aina päivävoidetta jossa on aurinkosuoja.

        Kiitos teille molemmille vastauksista.

        Tosiaan kyseessä on pigmenttiviikset, elikkä iho- nimenomaan iho- tummentuu huulien yläosasta viiksien kohdalta. Tottahan minulta myös pienimuotoiset karvaviikset löytyy, mutta ovat huomaamattomat ja näkyvät vain läheltä tarkasteltuna.

        Arbutinia olen itsekin kokeillut epätoivoissani, mutta en ole huomannut sen auttavan. Tosin en ole käyttänyt sitä kovin säännöllisesti.

        Vai että ei oikein mistään ole apua... Voi harmi. En käytä e-pillereitä enkä ole raskaana joten kohdallani kyse lienee tuosta liiallisesta pigmentinmuodostustaipumuksesta. Tai sit jos hormonit alkaa jyllätä näin kolmenkympin rajapyykin kohta taittuessa.

        Ainut keino lienee sitten käyttää auringossa ollessani viiksialueelle jotain 20 suojakerrointa olevaa aurinkorasvaa.

        Tosin huomasin että Lumenella on jotain pigmenttiä vaalentavaa rasvaa, jospa kokeilisin kuitenkin sitäkin...

        Viiksikarvojen poistosta tuskin olisi apua, koska kyse on iho-ongelmasta.

        Hyvää kesää! (ja toivottavasti viiksetöntä)


      • Pääsin eroon
        Viiksien vihaaja kirjoitti:

        Kiitos teille molemmille vastauksista.

        Tosiaan kyseessä on pigmenttiviikset, elikkä iho- nimenomaan iho- tummentuu huulien yläosasta viiksien kohdalta. Tottahan minulta myös pienimuotoiset karvaviikset löytyy, mutta ovat huomaamattomat ja näkyvät vain läheltä tarkasteltuna.

        Arbutinia olen itsekin kokeillut epätoivoissani, mutta en ole huomannut sen auttavan. Tosin en ole käyttänyt sitä kovin säännöllisesti.

        Vai että ei oikein mistään ole apua... Voi harmi. En käytä e-pillereitä enkä ole raskaana joten kohdallani kyse lienee tuosta liiallisesta pigmentinmuodostustaipumuksesta. Tai sit jos hormonit alkaa jyllätä näin kolmenkympin rajapyykin kohta taittuessa.

        Ainut keino lienee sitten käyttää auringossa ollessani viiksialueelle jotain 20 suojakerrointa olevaa aurinkorasvaa.

        Tosin huomasin että Lumenella on jotain pigmenttiä vaalentavaa rasvaa, jospa kokeilisin kuitenkin sitäkin...

        Viiksikarvojen poistosta tuskin olisi apua, koska kyse on iho-ongelmasta.

        Hyvää kesää! (ja toivottavasti viiksetöntä)

        Fade Out -voiteella, Arbutinia ei kannata edes hankkia. Se on yhtä tyhjän kanssa, maksaa vaan kamalasti, mutta olen kuullut hyvin hyvin monilta, että ei auta. Ei auttanut minullekaan.


      • Viiksien vihaaja
        Pääsin eroon kirjoitti:

        Fade Out -voiteella, Arbutinia ei kannata edes hankkia. Se on yhtä tyhjän kanssa, maksaa vaan kamalasti, mutta olen kuullut hyvin hyvin monilta, että ei auta. Ei auttanut minullekaan.

        Onko Fade out apteekista saatava tuote vai jonkun tietyn valmistajan (Lumene tms)?


      • täältä

    • Ktat1

      ajankohtainen taasen kesän myötä, osikos jotain helpottavaa tullut markkinoille. Samasta kärsitään, eli iho ei karvat

      • kkkkko

        Paras apu on ennaltaehkäisy. Kunnollinen aurinkosuoja, mielellään suojakerroin 50 ongelmakohtiin. Ja nimenomaan joka päivä, ei pelkästään niinä päivinä kun tietää olevansa erityisen paljon auringossa.


      • Ihanakamalaaurinko

        Täällä kanssa sama ongelma 😥 Eipä ole paljoa auttanut vaikka 50 aurinkovoidetta olen päivittäin käyttänyt jo varmaan maaliskuusta lähtien.. 🙁 Kaikki niksit ja toimivaksi todetut keinot on erittäin tervetulleita, tiedän että todella moni kärsii tästä samasta ongelmasta ( vaikka välillä tuntuukin, että kenelläkään muulla ei varmasti ole tämmöisiä "viiksiä" )


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2816
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      100
      2114
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      146
      908
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe