Sainko aiheettoman varoituksen?

Anonyymi

Onko syytä aloittaa prosessi esimiestäni vastaan? Työskentelen julkisella sektorilla.

Sain pian kesälomalta palattuani esimieheltäni varoituksen asiattomasta käytöksestä, koska olin luottamuksellisessa sähköpostiviestissä moittinut tehtävien jakoa organisaatiossa. Kerroin oman ja työtoverini huolen siitä, että henkilö X ei sovellu hommiin, joihin hänet oli laitettu. Lainasin nimeltä mainitsematta työtoveriani, jonka mukaan henkilö X:n henkinen kapasiteetti ei riitä annettuun tehtävään. Samassa viestissä toin esiin myös toisen seikan, jossa esimieskaarti on mielestäni toiminut jo pitkään vastuuttomasti.

Asiaa puitiin ennen kesälomaani kahdenkeskisessä keskustelussa. Esimieheni mukaan häntä sopii kritisoida, mutta työyhteisön muita jäseniä ei saa panetella eikä mustamaalata, ei varsinkaan epäillä mielenterveyttä. Vetosin viestini luottamuksellisuuteen (olin viestissä erityisesti korostanut luottamuksellisuutta), mutta se ei esimieheni mielestä ole lieventävä tekijä.

Mainittakoon, että henkilö X oli lomani aikana vapautettu tehtävistä, joihin hän ei soveltunut. X tekee nyt muita hommia, joista tuntuu itsekin nauttivan.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valtiolla esimiehenä toimineena voin sanoa, että meitä esimiehiä nimenomaan ohjattiin pitämään alaiset kurissa a) mielistelemällä ja b) tarvittaessa uhkailemalla. Mielistely ei tapauksessasi enää auttanut.

    • Anonyymi

      Ylen artikkelista

      Viisas vinkki työntekijälle, jolle pomo on lyönyt varoituslapun kouraan?

      Koskinen: Pidä pää kylmänä. Jos varoitus on todistettavasti asiallinen ja perusteltu, pyristeleminen sitä vastaan on hyödytöntä. Kannattaa pokata, ryhdistäytyä ja jatkaa työntekoa ilman suurta draamaa. Jos taas varoitus on selvästi perusteeton, ota yhteys vähintäänkin luottamusmieheen.

      Paanetoja: Rauhoitu ensin – tunnekuohun vallassa ei kannata tehdä yhtään mitään. Jos varoitus on aiheellinen, on syytä ojentua, koska uusi samanlainen teko saattaa johtaa irtisanomiseen. Jos taas varoitus on perusteeton, kannattaa reklamoida eli kiistää varoitus ja sen peruste kirjallisesti mahdollisimman pian. Kerää todistusaineistoksesi todellisista tapahtumista tietävien kertomuksia. Jälkikäteen, mahdollisessa irtisanomisoikeudenkäynnissä, asioiden todistaminen on silloin helpompaa

      Lue koko juttu https://yle.fi/uutiset/3-9480015

    • Anonyymi

      En ymmärrä, miksi työtovereista edes pitäisi kertoa työnjohdolle yhtään mitään. Jos itse toimisin vastaavalla tavalla, kuin aloituksessa kuvattu teko, saisin välittömät potkut.
      Oma työni on yksityisellä, kaikki työtoverini eivät ole ihania, mutta ihmisiä jokaikinen, ja työtuloksen onnistumiseksi jokainen paiskimme omien mahdollisuuksiemme ja persoonamme mukaan, minkä ennätämme ja jaksamme. Meillä on hyvä pomo, jonka mielestä kukin saa olla oma itsensä. Näin löytyy jokaisesta joku tai useampi vahvuusalue- kun itse työ on fyysistä asiakaspalvelua eri muodoissaan, tarvitaan kaikki voimat itse työhön.
      Jos yhteisön johto ei puuttuisi selviin selkäänpuukottamisiin, miten itse ajattelisit jos osuisi omalle kohdallesi? Työtoverisihan voi viedä asian käräjille halutessaan. Suosittelisin anteeksipyyntöliikettä.

      • Anonyymi

        En ole AP, mutta tässä tapauksessa työnjohto vaikuttaa tehneen joko virherekrytoinnin tai arvioineen aiemmin palkatun työntekijän kyvyt väärin. Siitä kertoo se, että työntekijä X on vapautettu kyseisistä tehtävistä. Jos kyse on esim. hoitotyöstä, niin työnjohdon virhe saattoi olla jopa rangaistava.

        Sähköpostiviestin luottamuksellisuus on hieman niin ja näin, jos lähettää viestin työsähköpostista toiseen. AP olisi voinut kysyä esimieheltä etukäteen sopiiko viestitellä luottamuksellisesti, vaikka kankealta toki kuulostaa. Olen kerran itse toiminut näin.


    • Anonyymi

      Ei ollut riittävän rangaistavaa varoitukseen asti, mutta anna olla. Varmaan huomasit ettei
      esimiehiä kannata haastaa.

    • Anonyymi

      Olisit voinut esittää asian niin ettet mene henkilöön liittyviin asioihin. Puhu asioista asioina, älä arvostele ihmisiä ihmisinä.
      Ja todella, asiatonta on mennä kenenkään mielenterveydestä arvioita esittämään.

    • Anonyymi

      Nämä "Hyvä-Veli" jäsenet työpaikoilla ovat perseestä.
      Sotkevat kaikki Vuosilomat ja teetävät muilla työt. Joista raapivat vielä kaikki
      edut itselleen."Esimiehet työ paikoilla tulee panna seurantaan"! Työpaikat voivat huonosti,eivätkä pääse tuottamaan tulosta jos työpaikoilla on näitä hyvä-veli tiimejä?.
      Jos huomaat tällaista työpaikallasi,on hyvä myös osakeomistajien tietää.
      Osakeomistajien euroja käytetään työpaikkojen eteenpäinviemiseen.
      Palkkiot maksetaan todellisille osaajille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe