Heippa,
Löytyiskö täältä harmonikan korjaustaitoisia?
Kyseessä postissa vaurioitunut käytetty, jonka sisuksissa on käynyt lukuisten osien "pakeneminen". Kuulostaa kuin kymmeniä osia olisi irrallaan. Mitähän nämä osat ovat ja onko helppo korjata?
Ensimmäiseksi pitää tietysti saada vehje auki. Kyseessä ei ole mikään kovin arvokas soitin...käsittääkseni. Pianohaitari ja 80 bassoa. Olisi ihan mielenkiintoinen pikku projekti ;)
Haitarin korjaus
9
5262
Vastaukset
- Pihlajamaa
Missä tämä hanuri sijaitsee?
- Weltmeister
Lähinnä kaipailen vinkkejä omatoimiseen korjailuun...
- Pihlajamaa
Weltmeister kirjoitti:
Lähinnä kaipailen vinkkejä omatoimiseen korjailuun...
Tietysti voit itse alkaa korjata haitariasi mutta...Onko sinulla mitään tietoa/taitoa ko. soittimen rakenteesta,toiminnasta yms???Haitari ei ole mikään virkkuukoukku!
Lykkyä tykö vain projektissasi.Sitä todella tarvitset. - Weltmeister
Pihlajamaa kirjoitti:
Tietysti voit itse alkaa korjata haitariasi mutta...Onko sinulla mitään tietoa/taitoa ko. soittimen rakenteesta,toiminnasta yms???Haitari ei ole mikään virkkuukoukku!
Lykkyä tykö vain projektissasi.Sitä todella tarvitset.No, sitä tietohan tässä ollaan juuri hakemassa. Ihmisen tekemä laitehan se on....
Löytyisiköhän asiasta sopivaa nettisivua? - Pihlajamaa
Weltmeister kirjoitti:
No, sitä tietohan tässä ollaan juuri hakemassa. Ihmisen tekemä laitehan se on....
Löytyisiköhän asiasta sopivaa nettisivua?ihmisen tekemä on myös Stardivari-viulu.Mutta kuka pystyy tekemään saman pelkän kirjatiedon avulla???
Kyllä siihen haitarin korjaamiseen tarvitaan hieman muutakin kuin tietoa.
Näitä tee-se-itse-miehiä on jonoiksi asti kiikuttamassa omakorjaamiaan soittimia ammattilaisille.Eivätkä kehtaa edes myöntää että itse ovat sössineet soittimen lopullisesti.Aina on jokin selitys vioille vaikka heti näkee että amatööri on ollut asialla. :D
- Titano
on oikea paikka, en veisi muualle.
http://www.ahvenainen.net/- Arimo
no kovin myöhässä tämä viesti tulee, mutta; ei muuta kuin peli auki, mutta merkitse teipillä tms. mikä paikka kuuluu mitäkin vasten, ettei takaisinsovittelussa tule ongelmia. Yleensä aukeaa näppäämällä palkeiden ja päätykoteloiden pitimet, pienet pallopäiset nupinaulat irti. Joissain on ruuvit. kielet ovat mehiläisvahalla kiinni kielisilloissa, jotka puolestaan irtoavat avaamalla pitimet tai ruuvit. Muista merkitä kaikki jotta osaat kasata oikein, vaikkakaan ei väärinkasaus yleensä onnistu niin, ettei sitä huomaa. Nyt on helppo tarkistaa, toimivatko kaikki kosketinvarsien päässäolevat ilmaläpät oikein. Harvoin ne muuttavat asentoaan ellei ole jotain tärskyä tullut. Silloin myös koskettimen asento naapureihin muuttuu, ja varovaisella taivuttelulla sen saa kohdalleen. Bassokoneistossa saattaa koskettimen perässä olevassa koneistossa nostinpykälä lipsahtaa vastinkappaleensa yli, jolloin joku ääni saattaa soida koko ajan, tai joku sointu soi väärin. Tätä voi olla aluksi vaikea havaita, mutta kun loogisesti miettii, mitkä läpät pitäisi nousta milläkin soinnulla, sen kyllä sitten lopuksi keksii! Irronneet kielet kiinnitetään paikoilleen sulattamalla esim. juotoskolvilla kiinnikkeenä oleva mehiläisvaha. Varovasti, ettei liiaksi sulanut vaha valu pois! Jos tippuneita kieliä on useita, eikä tiedä niiden paikkaa, voi yrittää napsauttaa kieltä ja kuunnella sen sävel, tai puhaltaa siihen. Vaatii hiljaisen paikan! Oikeankäden puolella paikka löytyy helposti, mutta sointupuolella vaatii hieman sointuoppia ja päättelyä. Sitten vain kasaan ja kokeilemaan! Saattaa vaatia useamman yrityksen, mutta kyllä se siitä...
- läski-jussi
Minä käyttäisin ihan tavan vasaraa: löisin sillä niin kauan, että palaset vaan lentää. Sitte, kun koko haitari on tuhannen päreinä, lakaisisin jäänteet lattialta ja heitäisin roskiin.
- bugari
vastailenpa minäkin huvikseni, vaikka alkuperäinen kyselijä kai jo haitarinsa korjannu,
tosiaan ihmisen tekemiä ne on,
muutaman satasen haitarin voi yrittää korjata itsekin, jos on taipuvainen kaikenlaiseen huolelliseen napräämiseen,
itsekin korjailin pari halpaa laitetta, joilla opettelin soittamaan, uteliaisuuttani piti nähdä,
mitä kotelon sisällä on,
myöhemmin myin ne pois ja nyt on kaksi vähän parempaa hanuria,
viimeksi ostin vähän käytetyn bugarin, sen sisälle en ole katsonut, kun se soi niin hienosti,
ei ole ollut tarvetta,
kalliinpien haitarien kohdalla ehkä kannattaa kääntyä ammattilaisten puoleen,
jos tuntee epävarmuutta, ettei tule pilanneeksi laitetta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818