Ohimolla tunnetta, niska kipeä

Anonyymi

Voiko niskajäykkyys tehdä outoa tunnetta ohimon alueelle? Niskat olleet jäykät vuosia, satunnaisesti yrittänyt niitä jumpata ja venytellä. Nyt puolen vuoden ajan ollut erikoista tuntemusta ohimolla. Ei kipua, mutta kuin elohiiri tai väpätyksen tunnetta ohimolla ja vain tällä vasemmalla puolella. Päänsärkyä ei ole ollut eikä ohimolla patteja eikä kipua, hieman pientä tunnetta kuin kevyesti sormella painaisi. Vasen korva myös saattaa rutista joskus kun on kova meteli tai itse huudan niin hetken saattaa äänet kuulua oudosti kuin kuuluisi rutinaa korvasta. Menee nopeasti ohi. Niska myös rutisee/naksuu kun kääntelen päätä. Niskat ja hartiat tosiaan jäykät, stessiä paljon. Välillä kun en ole viikkoihin hieronut niskaa tai jumpannut, niin väpätys ja tunne meni pois. Nyt taas tuntuu päivittäin ja lähes koko päivän tuota tunnetta. Neuro testissä ei ollut ihmeitä eikä lääkäri näillä oireilla suostunut laittamaan pään kuvaukseen. Kenelläkään samanlaista, mistä on johtunut ja mikä auttaisi?

17

3215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niskan jäykkyys vaikuttaa päähän yllättävän paljon. Voi tulla päänsärkyä, ehkä jopa oudolta tuntuvia kipuja päässä, sekä puutumisen tunnetta melkeinpä missä kohtaa päätä tahansa. Kun niskat ovat jumissa se vaikuttaa verenkiertoon joka kulkee niskan kautta päähän, myös niskassa olevat hermoradat voivat jäädä jumiin. Eli kannattaa yrittää jumpata ja venytellä niskaa mahdollisimman paljon.

    • Anonyymi

      En uskalla sanoa mitään mistä sinun vaivasi johtuvat, mutta koska minulla on samantapaisia kerron seuraavaa:

      Niskassa ja kallon päällä on (hämmästyttävän) paljon pieniä ja isompia lihaksia.
      (Googlasin kerran niskan ja pään lihakset)

      Kun niskan lihakset jäykistyvät, verenkierto huononee niskassa ja päässä.
      Kun päässä, ohimoilla on kipuja se johtuu usein jäykistyneistä lihaksista.
      Paitsi, että niska on jumissa, voi nykiä, vihloa a "polttaa" missä kohdassa kalloa vain.

      Päälaella minulla on joskus koskettaessa aran tuntuisia kohtia.
      Pelkään joskus että verisuoni pamahtaa, mutta se on kainvain joku lihassäie.
      Nukun usein niskat "krampissa", sekin aiheuttaa päiväsaikaankin epämääräisiä jälkituntemuksia.

      Niska rutisee minullakin aika ajoin kuin olisi hiekkaa nivelien välissä.
      En tiedä mistä se johtuu tai millä sen saisi pois. Se rutina vaan joskus tulee,
      on aikansa ja menee pois.

      Stressaantunut ihminen jännittää lähes aina tiedostamattaan niskoja.
      Rentoutan omiani "nostamalla" olkapäät korviin ja annan niitten pudota vapaasti alas. Muutamakin kertaa auttaa jo vähän.

      "Ilmaan nyrkkeily" rentouttaa myös aika hyvin niskat.
      Lyön nopeita kovia iskuja suoraan eteen vuoronperään molemmilla käsillä.
      Jotenkin se "irrottaa" niskoja.

      Korvassa voi olla kuulevinaan rutinaa ja muuta leukanivelien takia. Moni stressaantunut puree hampaita yhteen unissaan.
      Leukanivelet on ne pallurat poskessa ihan korvien edessä, ne tuntee sormenpäillään. Ronksuukohan ne sinulla ?
      Minulla ronksuu ja joskus tuntuu lievää "polttavan" tuntuista kipua.

      Onko paikkakunnallasi Synlabia ?
      Siellä voi otattaa pään magneettikuvan ilman lääkärin lähetettä,
      hinnat on muistaakseni kaikille tutkimuksille noin 150 euroa
      eli tosi edullista yksityisiin lääkäriasemiin verrattuna.

      Saat kuvasta lausunnon, jota voit yrittää tulkita itse tai mennä lääkärin vastaanotolle selvennyksiä saamaan.

      Pään vaivat hermostuttavat ihmistä, joka on jo valmiiksi stressaantunut.
      Jo mielenrauhankin takia olisi hyödyllistä kuva otattaa.

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista. Voi hyvinkin sitten olla, että johtuu niskoista. Kyselin viimeksi lääkäriltä ja näillä oirella ei laittanut minua kuvauksiin. Olisin halunnut kuitenkin. Synlabia ei ole täälä. Minulla ei painaessa tai kosketellessa tunnu arkoja kohtia päässä eikä patteja. Ei ole puutumis oireita. Leukanivelet rutisi hieman aiemmin, ei nyt enää niin tunnu. Ehkä käyn huomenna fysioterapialla kysymässä mistä apua. Yhdesti kävin, eikä juuri apuja ollut. Venytysohjeita antoi vaan.

    • Anonyymi

      Olen yrittänyt jumppailla niskaa, mutta en päivittäin. Putkirullalla rullannut selkää/yläselkää (en niskaa) ja kipukoukulla hieronut, se tuntuu ehkä jopa pahentavan oireita. Ehkä sitten joku hermo jumissa joka säleilee päähän "sykkimisenä"? Olisiko hieronnasta apua tai jostain muusta? Ihmettelen vaan, että miksi tuntemukset on aina vaan vasemmalla puolella, vaikka myös oikealla puolella on niskan jäykkyyttä? Nukun yleensä oikealla kyljellä, että ehkä yön aikana vasen puoli sitten on jännityksessä aina.

      Ja lääkäriltä kysyin viimeksi voinko itse mennä (itse maksaa) magneettikuviin, hän sanoi et tarvii silti olla lähete, joten en pystynyt menemään. AP

    • Anonyymi

      Synlabiin pääsee ilman lähetettä.
      Siellähän ei ole lääkärin vastaanottoja ollenkaan.
      Tulosten selvittäminen jää itselle
      tai sille lääkärille jolla käy tai jollekin uudelle erikoislääkärille,
      minkä alan kuvauksessa on sitten käynytkään.
      Kävin itse ylävatsan magneettikuvassa ja tilasin ajan sisätautilääkärille sen jälkeen koska minulla oli kysyttää tuloksesta.

      Magneettikuva yksit. lääkärikeskuksessa maksaa ainakin kolme kertaa enemmän kuin Synlabissa, joka sekin on siis yksityinen, mutta ottaa vain kuvia, tekee magneetti- ym. tutkimuksia ja laboratoriokokeita.
      Röntgenkuvaan sinne ei pääse ilman lääkärin lähetettä säteilyn vuoksi.
      Lääkärin pitää arvioida tutkimuksen tarve ja muut asiat.

      Pään ja niskan oireista tuli vielä mieleen,
      että hermoradat voivat aiheuttaa kipuja.
      Mehän olemme hermoratoja "täynnä".
      Kipu voi johtua (kulkea) hermorataa pitkin kauemmaksi kuin missä itse kipu on,
      vaikka niskasta päähän.

      Ihminen ei ole symmetrinen, kivutkaan eivät ole symmetrisiä.
      Minullakin on enemmän kipuja vasemmalla puolella päätä.
      Voi johtua myös jostain tavasta mitä en tiedosta,
      vaikka siitä että nukun useimmiten samalla kyljellä.
      Joku lihas käsivarressa, olassa, kaulassa tai niskassa ärsyyntyy.
      En osaa nukkua rennossa asennossa.
      Pitäisi kai rentouttaa itseään kun menee sänkyyn.
      "Lihasjännitteet" pois ennen nukahtamista.

    • Anonyymi

      Ice gel eli kylmägeeli tekee hyvää jäykille kramppiniskoille !
      Tuntuu suorastaan mahtavalta niinkuin ei sitä kipeää niskaa olisikaan.
      Lakkaa jännittämästäkin niskaa.

    • Anonyymi

      Mulla alkoi samantapaisia vaivoja aikoinaan
      kun jouduin töissä alkaa olemaan enemmän päätteellä,
      istun epäergonomisessa asennossa töissä ja kotona illalla
      netissä 1-2 tuntia. Selästä päälakeen riipii joskus.

    • Anonyymi

      Edellinen, saitko sitten apua oireisiin vai vieläkö vaivaa? Nyt kun hieroin enemmän, tunnetta päässäkin on enemmän ja vasen korvakin "kuumottaa". Tietyissä kipupisteissä tuntui säteilevän juuri vasemmalle päähän. Mietin jos hermo puristuksissa, niin auttaako siihen muu kuin rentoutus/jumppa? Että pahentaako vaan oireita, jos hieroo siitä hermon kohdilta. Voi kun menisi joskus ohi.

      • Anonyymi

        Hei,
        aloin korjata istuma-asentoani, yritin vähentää tuolissa rötköttelyä etunojassa
        ja nousin aina välillä rentouttamaan hartioitani.

        Kun etukumarassa oli tapanani istua, sellainen vastaliikekin oli hyvä,
        että venyttää hartioita taaksepäin (lapaluut niin yhteen kuin saa).
        Tein oma keksimiä rentoutusliikkeitä, olkapäitten "pyöritystä",
        seisten oikein perusteellista venyttelyä (kurkotusta) käsillä ylös kattoa kohti vuorokäsin. Kattoa kohti kurkotus tekee selälle hyvää.
        Koko yläkropalle on hyvä saada rentoutusta. Voi tehdä vaihtelevasti mitä vain liikkeitä keksii. Minkä huomaa erikoisen hyväksi, ottaa sen joka päivä ohjelmaan. Jouduin ainakin 3-4 kertaa jumppauttamaan itseäni.
        Ei sen tarvitse olla kuin muutaman minuutin "ohjelma" kerrallaan.

        Aloitin myös "kokovartalorentoutuksen" eli reipasta kävelyä joka päivä ainakin puoli tuntia, vaikkei se ole kummosempaa liikuntaa, se teki hyvää selälle ja hartiajumeillkin istumisen vastapainoksi.

        Myös huomasin sellaisen asian, että tyynyni oli liian matala ja huono.
        Kun nukun kyljelläni se ei antanut sopivasti tukea päälle ja niskalle.

        En usko, että asiaa pahentaa jos itse yrittää hieroa kunhan ei runno.
        Minäkin tein niin, mutta ei se itseltä oikein onnistu.
        Täysinoppinut hieroja tietää tarkasti lihakset ja hermoradat ja
        saa olla itse rentona ja nauttia.
        Olin yhden kerran hartia-päänhieronnassa, se teki niin hyvää, ettei sanotuksi saa. Ihan autuaallisen rento tunne tuli, kaikki krempat hävisi hetkeksi aikaa,
        veri lähti päässä ja niskoissa kiertämään niin että kuumotti oikein, mutta sitä hierontaa pitäisi ottaa sarja. En ollut silloin kovin varoissani, kävin vain kerran.
        Se on kyllä hintansa väärti. Fysioterapiasta/hieronnasta saa vähän takaisin KELAlta, jos terkkarilekuri esimerkiksi lähetteen antaisi.

        Hieronta oli ehdottomasti parasta omaan vaivaani.
        Se olisi tod.näk. auttanut nopeammin ja tehokkaammin
        jos olisi ollut varaa käydä useampi kerta.
        Yksi kerta ei kauan auta.

        Sinun vaivasi ovat vähän toisenlaiset, pahemmat luulen, täytyy olla äärimmäisen rasittavaa kun ohimolla väpättää ja korvat ja niskat käyttäytyy omituisesti. Onkohan se joku hermo vai suoni vai mikä kun väpättää tai tykyttää sinulla ohimolla ? Mahtaa olla hirveän ärsyttävää ja huolestuttavaakin.
        Minäkin toivon sinun puolestasi, että se menisi pois yhtä äkkiä kun on tullutkin.
        Uskoen, että meneekin.

        Minuakin eniten häiritsi pään oireet, kun niille ei itse voinut mitään.
        Niskoille ja hartioille voi ja niitä "hoitelemalla" kai sitten hävisi pään oireenikin vähitellen, mutta aikaa se vei. Stressiä oli minullakin liikaa ja liian kauan.
        Stressi "asuu" fyysisestikin yläkropassa.

        Jos sinulla on mahdollisuus, harkitse jossain vaiheessa magneettikuvaa
        ellei oireet häivy. Ihmettelen mikä siellä päässä rutisee. Korvalääkäriäkin kannattaisi harkita ?
        Jos niitä stressin syitä saisit pois sekin auttaisi.
        Koita jaksella ! Tsemppiä !

        PS. Anteeksi tuli kauhean pitkä juttu. En huomannut kun näpyttelin vaan menemään.


    • Anonyymi

      Kiva lukea viestisi. Nyt pari päivää kun otin rennommin enkä hieronut niskaa enkä venytellyt enkä jumpannut, oli parempi olla eikä juuri mitään oireita. Nyt taas kun venyttelin eilen ja vähän hieroin, on ollut taas tuntemuksia. Alkaa kyllä huolestuttaa, kun näin kauan ollut oireita, keväästä asti, ei toki päivittäin mutta putkeen saattaa olla päiviä/viikkoja ja sitten hetkeksi helpottaa kunnes taas enemmän tai vähemmän. Välillä kuumottaa korvaakin. En tunne mitään ylimääräisiä patteja missään. Olen huono menemään lääkäriin ja viimeksi keväällä lääkäri sanoi että ei laita minua kuvauksiin, niin tuli olo ettei minua oteta vakavasti ja pelkään jos taas menen lääkäriin samasta vaivasta, ne sanoo että ei voi edelleenkään laittaa lähetettä. Toki pelottaa, jos onkin esim kasvain, mutta ei ole särkyä, ei epileptisiä kohtauksia, ei silmäoireita, ei tasapaino ongelmia jne. Vain tätä inhottavaa tunnetta ohimolla/vasemman korvan yläpuolella/korvassakin. Ehkä joku päivä käyn fyssarilla ja hieronnassa, jos saan aikaa. Ei kenelläkään muulla ole ollut "väpätystä" päässä, vähän kuin elohiiri mutta ei niin kovaa, tai kuin sormella naputtaisi päätä/satunnaisia nykäisyjä. Voiko olla lihasnykäisyjä... Tuntuu ihan päänahan pinnassa. Miettinyt myös painaako silmälasien sanka siitä aina huonosti mutta miksi ei sitten toisella puolella. Aina vaan vasemmalla. Punkkikin on purrut lähes joka kesä viimeisten parin vuoden aikana, mutta rinkulaa ei ole koskaan tullut, että ei varmaan punkinkaan aiheuttamaa oireitta ole?

    • Anonyymi

      Väpätyksiä taitaa olla joskus itse kullakin.
      Minullakin on juuri samassa kohtaa,
      ohimon ja korvan tienoilla tai siinä välimailla.
      Ne ärsyttävät ja herättävät levottomuutta,
      mutta koska niitä on ollut 20 vuotta jo
      yritän olla hermostumatta.
      Kerran olen ollut huimauksen takia
      pään magneettikuvassa,
      siinä ei tullut näkyviin mitään poikkeavaa
      eli ei väpätyksen syitäkään näkynyt.
      Minulla on joskus voimakas elohiiri silmämunassa.
      Se on paha tunne.
      Kuin mato kulkisi silmämunassa
      ja pelkää räjähtääkö suoni silmässä
      vai mitä ihmettä ?!
      Ei ole kiva sekään . . .
      B-vitamiinien sanotaan jeesaavan hermoihin ja hermoratoihin
      jos niistä on kyse,
      itse suhtaudun epäilevästi niitten tuomaan apuun.

      • Anonyymi

        Minulla ilmeni silmälääkärissä, että silmässäni on ollut veritulppa joskus
        tietämättäni.


    • Anonyymi

      Edelleen samoja oireita on ja olen miettinyt jos kävisin yksityisellä naapurikunnassa kuvauksessa kun ei lääkärit kerran laita kuviin. Sen verran huolestuttaa kun tunnetta aina samalla puolella, että onko sittenkin kasvain. Edelleen kysyn onko muilla samantapaista? Yksi ilta menin nukkumaan, tunsin tämän "elohiiren" sormella ohimolla. Oli sellainen yksittäinen sykäys välillä, ei nopeaa ja jatkuvaa niinkuin elohiiressä. Ei sykkeen tahtiin. Muutama nykäisy tuli. Ohimon kohdalla kireyttä tai jotain tunnetta, ei päänsärkyä, ei kunnon kipua. Niskat on todella jumissa, olen yrittänyt jumpata niitä ja hieroa. En saa auki. Silmässä (myös vasen) oli hieman sumeaa tunnetta parina päivänä ja meni ohi, ei silmälääkäri löytänyt vikaa ja voimat oli käsissä ok ja kasvojen testeissä ei hoitaja löytänyt vikoja... Ehkä varaan yksityiseltä magneettikuvan? Pelottaa.

    • Anonyymi

      Olen myös alkanut miettiä borrelioosin mahdollisuutta. Voisiko se tehdä tällaisia oireita? Punkkeja ollut iholla monia.

    • Anonyymi

      Kävin magneetissa, eikä löytynyt vikaa. Täytyy sitten uskoa, että niskajumi tai hermojumi tai jokin tekee tällaisia oireita. Jollei sitten se borrelioosi tai jokin muu. Ap.

    • Anonyymi

      Kävin hierojalla, oli kireyttä ja hän ehdotti että kävisin fyssarilta kysymässä mielipidettä. Nyt pari päivää olin hieromatta niskaa enkä venytellyt ja taas oli parempi olo, tänään ei paljoa ole muljahduksia ollut ohimollakaan kunnes äsken koskin kallonpohjassa olevaa kireää kohtaa vasemmalla puolella ja heti alkoi kova väpätys vasemmalla ohimolla. Jatkuu vieläkin väpätys, eli välillä muljahtaa, sitten tauko ja sitten taas muljahdus tai pari ohimolla. Välillä muljuaa monta peräkkäin ja sitten tauko. Tuntuu sormella. Voiko kallonpohjassa olla jokin hermopinne tai jänne tai mikä tuo voisi olla ja se on yhteydessä ohimoon... Täytyy huomenna käydä fyssarilla kysymässä mikä voi olla ja tarviiko lisää tutkimuksia. Onko muilla kokemusta? Oikealla puolella niskassa ei tuollaista kohtaa ole. Tuntuu kuin olisi jänne tai jokin kireä "viiva", joka menee poikkisuunnassa niskaa vasten.

      • Anonyymi

        Löytyikö se ongelman aiheuttaja?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7901
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      86
      3982
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1343
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1095
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1052
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1017
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      125
      848
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      728
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      725
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      40
      689
    Aihe