Oleskeluluvan saaminen, kokemuksia

Anonyymi

Onko teillä kokemuksia oleskeluluvan saamisesta Suomeen? Mieheni ei ole EU:sta, eikä Euroopasta ollenkaan. Hän on tosin saanut toisesta EU-maasta maahantulokortin, niin hän on voinut liikkua EU:ssa.

Hän on nyt asunut kanssani kuukauden ja käsittelyaika on 6kk. Emme ole naimisissa, kihloissa ollaan ja ollaan oltu yhdessä 6kk. Mieheni ei ole töissä, koska ei ole sosiaaliturvatunnusta, eikä täten voi hakea töitä ollenkaan. Olemme minun tulojeni varassa tällä hetkellä. Vaikuttavatko nuo seikat oleskeluluvan saamiseen?

115

3272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ei saa olea. Menkää naimisiin niin sitten EHKÄ.

      • Anonyymi

        Miks naiset haluaa mustia miehiä suomeen loisimaan menkää naiset miehen kotimaahan älkää helvetissä niitä suomeen raahata kun ei oli muuta kuin haittaa ja rahanmenoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miks naiset haluaa mustia miehiä suomeen loisimaan menkää naiset miehen kotimaahan älkää helvetissä niitä suomeen raahata kun ei oli muuta kuin haittaa ja rahanmenoa

        Hälyttävä uutinen venäjältä wagner sotilas anoo turvapaikkaa norjasta putin on lähettänyt. Miten paljon tollanen lisääntyy. Toivottavasti lähettävät takas venäjälle. Ei ryssiin ole luottaminen


    • Anonyymi

      Millä perusteella hakee sitä lupaa? Perheside vai joku muu? Ilman passia ei tipu ja jos on passi niin passittavat mahdollisimman pian takaisin läpeensä. Ehkä tuo perheside voi mennä läpi, mutta sen jälkeen elätät sen silti, koska jos se jotain tienaa, niin lähettää ne kuitenkin kotimaahansa.

      • Anonyymi

        Oleskelulupia myönnetään vaikka on rikollinen tausta. Monessa kaupungissa on asuinalueita joissa mamut on ottanut vallan. Miks saavat suojelua


    • Anonyymi

      Voittehan mennä naimisiin ja esität tositetta että sulla on varaa elättäå se. Eiköhän se siitä vai miten niitä thaimaslaisia tänne rahdataan?

      • Anonyymi

        Kun thaimaalainen tulee vaimoksi suomeen niin miehen on joka kuukausi maksettava naisen kotimaahan perheelle elatusta. Siis tyttö myydään. Turha puhua rakkaudesta


    • Anonyymi

      ei saa oleskelulupaa noilla perusteilla

    • Anonyymi

      Tähänkää

    • Anonyymi

      Tähänkään ei voi vastata kun heti poistetan, vaikka mielestäni ei ollut mitään syytä.

    • Anonyymi

      Millä perusteella hakee oleskelulupaa? Perhesiteen perusteella voi onnistua jos on voimassa oleva passi. Jos menette naimisiin, niin puolisohan on sitten velvollinen elättämään. Vai mites niitä thaikkuja tänne rahdataan.

    • Anonyymi

      Hyväksikäyttävä mies, joka käyttää tilaisuutta hyväkseen.
      Valmistaudu elättämään "kotimiehesi" vastaisuudessakin.

      • Anonyymi

        Voihan sen sitten laittaa töitä hakemaan, kun paperit saa kuntoon, mutta jos se jotain tienaa niin turha odottaa, että teidän yhteiseksi eduksi. Kotimaahan ne menee. Jotenkin haistan länsi- afrikan tuoksua. Bushfalling on siellä yleinen käytäntö.


    • Anonyymi

      No, minun tulojen varassa ollaan, kun en voi edellyttää toista osallistumaan menoihin, kun ei ole tuloja ollenkaan. Pohdin vain, voiko miehen varattomuus vaikuttaa oleskeluluvan saamiseen. Vai otetaanko siinä minun tulot huomioon (itse tosin teen osa-aika työtä opiskelujen vuoksi). Mies sanoo, että maksaa takaisin heti, kun saa töitä ja tarvitsee oleskeluluvan saadakseen sotun, ja sitä kautta voi hakea töitä. Perhesiteillä oleskelulupa.

      Mikä on bushfalling?

      • Anonyymi

        Älä luota tuohon, että maksaa joskus takaisin. Jos nyt suostut elättämään, niin teet sitä jatkossakin. Mieti kannattaako ruveta toisen elättämään, vai onko lapsi tulossa.


      • Anonyymi

        Sitä että vaimo, lapset ,äiti, täti ja ehkä koko suku kotimaassa huutaa jatkuvasti rahaa ja se on ehkä passitettu niiden kustantamana tänne sitä tienaamaan. Se saattaa jopa olla kannattavaa johtuen euron ja sikäläisen valuutan isosta arvoerosta.


      • Anonyymi

        Olet todella typerä nainen. Joko olet älyttömän ruma tai lihava ja kaiken lisäksi helposti höynäytettävissä. Valkoiset miehet ei koske sinuun enää tikullakaan, olet pilannut elämäsi, lehmä!


    • Anonyymi

      Ei ole tulossa. Jäin miettimään tota, että maksaisiko takaisin. Voi mennä aikaa ennen kuin saa työtä, varsinkin, kun ei puhu suomea. Tiukkaa taloudellisesti on. Ja en tiedä miten käy oleskeluluvan kanssa... Naimisiin jos menisi, niin olisi helpompaa oleskeluvan kannalta ja voi sitä erota, jos juttu ei toimikaan

      • Anonyymi

        Näin se menee. Harkitse paljonko ja kuinka kauan olet valmis auttamaan ja toimimaan lompakkona. Lupahakemuksiakaan ei jätetä ilmaiseksi.


      • Anonyymi

        Mieti eroa kahdesti!
        Jos eroaa,tulos on:toinen raudoissa,toinen laudoissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieti eroa kahdesti!
        Jos eroaa,tulos on:toinen raudoissa,toinen laudoissa!

        Mitä se tarkoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se tarkoittaa?

        "toinen raudoissa , toinen laudoista" Sitä että, mies on vankilassa ja nainen haudassa.


    • Anonyymi

      On ne aika yritteliäitä, mutta kyllä sä olet loppupäässä siinä velkojen saamisessa.

    • Anonyymi

      Tiedän myös että lupahakemusten jättäminen ei ole halpaa.

      • Anonyymi

        Poistuu varmaan tämänkin


    • Anonyymi

      Onkohan kukaan ollut samassa tilanteessa kuin minä? Miten on käynyt hakemuksen kuin suhteenkin suhteen, oli päätös kummin vain. Mieheni on minua 10v nuorempi

      • Anonyymi

        Ovatko myös nuoremmat suomalaiset miehet olleet kiinnostuneita seurustelemaan kanssasi ?
        Kyllä niissäkin siivestäjiä löytyy.


    • Anonyymi

      Kun haet oleskelulupaa seurustelusuhteen tai avioitumistarkoituksen perusteella, Suomessa asuvan seurustelukumppanisi tuloja ei oteta huomioon, koska teidän ei Suomen lain mukaan katsota olevan perheenjäseniä.

      Toimeentuloedellytyksen täyttymiseen vaadittavien varojen (1. aikuinen/1000 €/kk) pitää olla vapaassa käytössäsi esimerkiksi omalla pankkitililläsi.

    • Anonyymi

      Kaipaisin tietoa kuitenkin siitä, mitkä seikat vaikuttavat oleskeluluvan epäämiseen? Tai myöntämiseen, jotta tiedän varautua päätökseen. Olisin siitä tiedosta kiitollinen.

      • Anonyymi

        Kai se on kirjoilla asunnossasi. Talonkirjaote.


    • Anonyymi

      On kirjoilla... Talonkirjaote? Olen vuokralla.

      Mutta mitä tarkoittaa bushfalling, mitä joku kirjoitti edellä?

      • Anonyymi

        Jos olet vain vähän aikaan tunteneet, niin älä edes harkitse avioliittoa, tuskin se oleskelulupa sillä tulis. Mieti onko mies edes tosissaan kanssa, vai keino päästä Suomeen. Sinua pistäisi miehen pellolle, mitä järkeä ruveta toista elättämään.


      • Anonyymi

        Kiitos vastauksista. Tossa eräs tuttu sanoi, että avioliitto on vain paperi, ei sen kummempaa. Itse en osaa sanoa, mihin se velvoittaa tai mihin se vaikuttaa. Vaikuttaako se minun opintorahaan, asumistukeen, vaikka toinen ei olisikaan töissä? voihan sitä erota silloinkin, jos siltä tuntuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Tossa eräs tuttu sanoi, että avioliitto on vain paperi, ei sen kummempaa. Itse en osaa sanoa, mihin se velvoittaa tai mihin se vaikuttaa. Vaikuttaako se minun opintorahaan, asumistukeen, vaikka toinen ei olisikaan töissä? voihan sitä erota silloinkin, jos siltä tuntuu?

        " voi sitä erota silloinkin, jos siltä tuntuu" Jos miehesi on muslimi, niin siitä ei niin vain erota.


      • Anonyymi

        Mitä se tarkoittaa, ettei niin vaan erota?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se tarkoittaa, ettei niin vaan erota?

        Koska olet miehen omaisuutta, vaikka haet eroa, mies seuraa jatkuvasti tekemisiäni, eikä näitä tapauksia suomessa ole kymmeniä, mies uhkailee ja vahtii .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Tossa eräs tuttu sanoi, että avioliitto on vain paperi, ei sen kummempaa. Itse en osaa sanoa, mihin se velvoittaa tai mihin se vaikuttaa. Vaikuttaako se minun opintorahaan, asumistukeen, vaikka toinen ei olisikaan töissä? voihan sitä erota silloinkin, jos siltä tuntuu?

        Tuskin vaikuttaa jos ei ole tuloja, toisinpäin kyllä. Opintorahasta en tiedä, mutta asumistukeen tietenkin kaikkien yhteenlasketut tulot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska olet miehen omaisuutta, vaikka haet eroa, mies seuraa jatkuvasti tekemisiäni, eikä näitä tapauksia suomessa ole kymmeniä, mies uhkailee ja vahtii .

        Itse olen ateisti, niin en tiedä vaikuttaako se "hallintaan" kun ei meillä ole samaa uskontoakaan. En ainakaan tällä hetkellä koe, että mies vahtisi tekemisiäni tai uhkailisi.

        Ja olen Suomessa, niin voisin hakea itse eroa, jos siltä tuntuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ateisti, niin en tiedä vaikuttaako se "hallintaan" kun ei meillä ole samaa uskontoakaan. En ainakaan tällä hetkellä koe, että mies vahtisi tekemisiäni tai uhkailisi.

        Ja olen Suomessa, niin voisin hakea itse eroa, jos siltä tuntuisi.

        Eihän se vielä tekemisiä vauhdikkaan, sehän leikkii ihanaa poikaystävää, mutta odottajan kun menette naimisiin käytös muuttuu. Tottakai sinä haet eroa ja teet kaiken muunkin, älä ole liian sinisilmäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen ateisti, niin en tiedä vaikuttaako se "hallintaan" kun ei meillä ole samaa uskontoakaan. En ainakaan tällä hetkellä koe, että mies vahtisi tekemisiäni tai uhkailisi.

        Ja olen Suomessa, niin voisin hakea itse eroa, jos siltä tuntuisi.

        Ennen avioliittoa kannattaa teettää avioehto. Muuten sinulta viedään kaikesta puolet kun ero tulee. Kokemusta on.


      • Anonyymi

        Juu, en menisi naimisiin ilman avioehtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Tossa eräs tuttu sanoi, että avioliitto on vain paperi, ei sen kummempaa. Itse en osaa sanoa, mihin se velvoittaa tai mihin se vaikuttaa. Vaikuttaako se minun opintorahaan, asumistukeen, vaikka toinen ei olisikaan töissä? voihan sitä erota silloinkin, jos siltä tuntuu?

        Se on sellainen paperi, joka velvoittaa elättämään puolison jos sillä ei ole tuloja ja sulla on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen avioliittoa kannattaa teettää avioehto. Muuten sinulta viedään kaikesta puolet kun ero tulee. Kokemusta on.

        Mitä jaettavaa erossa on naisella joka turkkilaisen kanssa on aviossa? Vuokrakolhoosi ja kelan tuet, niitä ei voi erossa jakaa


    • Anonyymi

      En minä kuitenkaan kaikkea maksa. Hän harrastaa kuntosalia, ja muuta liikunnallista, ne hän on itse kustantanut, eli saanut sukulaiselta avustusta. Hän on kirjoittanut kaikki lainaamansq rahat ylös. Alkoholia hän ei käytä, niin ei mene rahaa siihen.

    • Anonyymi

      Poistetaanko näiltä sivuilta herkemmin kommentit? Oon kommentoinut jo kahdesti ja sitä ei näy täällä. Viesti on mielestäni asiallinen

    • Anonyymi

      Siitä vaan hakemusta laittamaan. Maksaa muuten jotain 400€ ???
      Tosin sitä oleskelulupaa ette tule hänelle saamaan, mikä on sinun onnesi.

    • Anonyymi

      Sinun onni jos ei saa. Eikä varmaan saa.

      • Anonyymi

        Se tässä onkin kysymys, että millä perusteella oleskeluluvan voisi evätä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tässä onkin kysymys, että millä perusteella oleskeluluvan voisi evätä?

        Eiköhän se evätä sillä perusteella, että ei ole perusteita maassa ololle. Ei kai naisen viihdyttäminen yleensä riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tässä onkin kysymys, että millä perusteella oleskeluluvan voisi evätä?

        Tdn oleskelee maassa laittomasti. Viisumin aika ylitetty, vai onko tullut ns pakolaisena.
        Riittää hakemuksen hylkäämiseen.


    • Anonyymi

      Voihan sitä tehdä määräaikaissopimuksen. Lumeliitoissa kyllä yleensä maksava osapuoli on tuo maahanpyrkivä.

      • Anonyymi

        Mistä luulet jonkun tulottoman onnenonkijan jotain maksavan?
        Vähän kun on elämänkokemusta, tietää paljon enemmän eikä usko kaikkea mitä joku sopertaa.


      • Anonyymi

        Ei ole selvinnyt mistä kaukaa kalamies on tänne tullut. Ei ihan PA - turisti kuitenkaan voi reissailla mielin määrin euroopan ulkopuolelta, kun siihen tarvitaan kaikenlaisia lupiakin ja enemmän massia jos ei kaikki paprut ole kohdillaan.


      • Anonyymi

        Mieheni on Länsi-Afrikasta, jos tieto on tarpeen. Asunut vuosia Euroopassa, nyt Suomessa.


      • Anonyymi

        Mikä ihmeen määräaikaissopimus?

        Ja luulisi toisen ottavan varakkaamman, jos haluaisi hyötyä taloudellisesti - minä olen opiskelija ja osa-aikatöissä. Jipii...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole selvinnyt mistä kaukaa kalamies on tänne tullut. Ei ihan PA - turisti kuitenkaan voi reissailla mielin määrin euroopan ulkopuolelta, kun siihen tarvitaan kaikenlaisia lupiakin ja enemmän massia jos ei kaikki paprut ole kohdillaan.

        Vastaisin, jos ylläpito ei poistaisi viestejäni


    • Anonyymi

      voi voi kun kiva poka ystävä kato ettei ny vaan karkaa

    • Anonyymi

      Hei, kyse ei ollutkaan perhesiteillä hakemisesta, vaan töiden takia mieheni hakee. Hän hajee oleskelulupaa, jotta voi hakea töitä. En ollut varma, millä perusteella haki oleskelulupaa. Mitkä asiat vaikuttavat tässä tapauksessa?

      • Anonyymi

        Mieheni ei osaa suomea, mutta menisi heti kurssille, kun saisi oleskeluluvan, kun nyt niille ei pääse osallistumaan "ulkopuolisena"


      • Anonyymi

        Ihan vaan se työpaikan olemassaolo, minkä vuoksi sitä lupaa hakee😂.


      • Anonyymi

        Miehellä ei siis ole mitään perusteita jäädä Suomeen. Ei teidän suhde kovinkaan avoin ole,etkä tiedä miehestä mitään. Miksi pidät moista asunnossani ja elävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehellä ei siis ole mitään perusteita jäädä Suomeen. Ei teidän suhde kovinkaan avoin ole,etkä tiedä miehestä mitään. Miksi pidät moista asunnossani ja elävät.

        Hän sanoi, ettei hakemusta voinut tehdä aiemmin, koska maassa piti olla jonkin aikaa (hän on ollut yli vuoden) ennen kuin voi hakea oleskelulupaa. Pitääkö tämä paikkansa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän sanoi, ettei hakemusta voinut tehdä aiemmin, koska maassa piti olla jonkin aikaa (hän on ollut yli vuoden) ennen kuin voi hakea oleskelulupaa. Pitääkö tämä paikkansa?

        Ei todellakaan pidä.


      • Anonyymi

        Töitä varten haetaan työlupaa. Vastaa oleskelulupaa mutta on tarkoitettu työntekoa varten. Silloin yleensä on se työpaikka valmiina ja lupa päätetään tarveharkinnan jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän sanoi, ettei hakemusta voinut tehdä aiemmin, koska maassa piti olla jonkin aikaa (hän on ollut yli vuoden) ennen kuin voi hakea oleskelulupaa. Pitääkö tämä paikkansa?

        Kannattaisi lukaista sieltä maahanmuuttoviraston sivuilta, mutta sen voin sanoa, ettei lupa irtoa sen takia voisi jäädä Suomeen hakemaan töitä , mutta voi kai hyvin sen varjolla jumittaa täällä sen käsittelyajan. Sitä paitsi töitä kai täytyy ensin tarjota EU- kansalaisille.
        Paljonkos se hakemuksen jättäminen nykyään maksaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi lukaista sieltä maahanmuuttoviraston sivuilta, mutta sen voin sanoa, ettei lupa irtoa sen takia voisi jäädä Suomeen hakemaan töitä , mutta voi kai hyvin sen varjolla jumittaa täällä sen käsittelyajan. Sitä paitsi töitä kai täytyy ensin tarjota EU- kansalaisille.
        Paljonkos se hakemuksen jättäminen nykyään maksaa?

        Mutta kun hän on saanut maahantulokortin/oleskeluluvan aiemmasta EU-maasta, niin se vaikuttanee asiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi lukaista sieltä maahanmuuttoviraston sivuilta, mutta sen voin sanoa, ettei lupa irtoa sen takia voisi jäädä Suomeen hakemaan töitä , mutta voi kai hyvin sen varjolla jumittaa täällä sen käsittelyajan. Sitä paitsi töitä kai täytyy ensin tarjota EU- kansalaisille.
        Paljonkos se hakemuksen jättäminen nykyään maksaa?

        Hänellä on toisesta EU-maasta oleskelulupa. Se vaikuttanee asiaan. Töitä tehnyt muussa maassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi lukaista sieltä maahanmuuttoviraston sivuilta, mutta sen voin sanoa, ettei lupa irtoa sen takia voisi jäädä Suomeen hakemaan töitä , mutta voi kai hyvin sen varjolla jumittaa täällä sen käsittelyajan. Sitä paitsi töitä kai täytyy ensin tarjota EU- kansalaisille.
        Paljonkos se hakemuksen jättäminen nykyään maksaa?

        Joku päälle 400€, en tiedä tarkkaan kun hän itse maksoi sen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi lukaista sieltä maahanmuuttoviraston sivuilta, mutta sen voin sanoa, ettei lupa irtoa sen takia voisi jäädä Suomeen hakemaan töitä , mutta voi kai hyvin sen varjolla jumittaa täällä sen käsittelyajan. Sitä paitsi töitä kai täytyy ensin tarjota EU- kansalaisille.
        Paljonkos se hakemuksen jättäminen nykyään maksaa?

        Mutta hän ei voi hakea töitä kun ei ole sotua? Siksi tarvitsee oleskeluluvan. Ja maahanmuuttoviraston nettisivuilla ei lue rajoitteista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi lukaista sieltä maahanmuuttoviraston sivuilta, mutta sen voin sanoa, ettei lupa irtoa sen takia voisi jäädä Suomeen hakemaan töitä , mutta voi kai hyvin sen varjolla jumittaa täällä sen käsittelyajan. Sitä paitsi töitä kai täytyy ensin tarjota EU- kansalaisille.
        Paljonkos se hakemuksen jättäminen nykyään maksaa?

        Kun siellä sivulla ei puhuta rajoitteista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi lukaista sieltä maahanmuuttoviraston sivuilta, mutta sen voin sanoa, ettei lupa irtoa sen takia voisi jäädä Suomeen hakemaan töitä , mutta voi kai hyvin sen varjolla jumittaa täällä sen käsittelyajan. Sitä paitsi töitä kai täytyy ensin tarjota EU- kansalaisille.
        Paljonkos se hakemuksen jättäminen nykyään maksaa?

        Haluaisin tietää henkilökohtaisia kokemuksia, kun sitä ei kerrota noilla sivuilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan pidä.

        Näin hän sanoi, että maassa pitää olla jonkin aikaa, ennen kuin voi hakea oleskelulupaa. En tiedä mitä se tarkoittaa. Hän on asustellut kavereidensa luona ennen kuin minun luokseni muutti, ja nyt hakee oleskelulupaa.


    • Anonyymi

      Budjettikysymys, toisinaan on ohuempaa elon tiellä.

    • Anonyymi

      Olen tuonut miesystävän Nigeriasta, Ghanasta ja Marokosta ja kaikki he ovat saaneet oleskeluluvan nopeasti.

      • Anonyymi

        Anna mulle yks


    • Anonyymi

      Ei oleskeluluvan saaminen noin vain käy. Menette molemmat poliisiasemalle ja joudutte tarkkaan kuulusteluun suhteenne laadusta. Valehdella ei saa, valheet paljastuu.
      Ilman tuloja häntä ei maahan huolita ja sosiaaliturvalla ei voi tulla. Joudut lupaamaan kirjallisesti hänen elättämisen niin kauan kuin hänellä ei ole töitä ja olette pari vähintäänkin kaksi vuotta tässä maassa.
      Älä ole sinisilmäinen missään tapauksessa. Kun annat lupauksen pitää huolta hänen elättämisestä tässä maassa, olet siitä vastuussa niin kauan kuin teet eron häneen ja ilmoitat kirjallisena että et jatka hänen elättämistään. Ellei hän saa sitten töitä, ilman oleskelulupaa ei taida saada, pimeä työ ei käy. Eiköhän se suurin piirtein näin mene.
      Olet opiskelija ja ilmeisesti saatat itsesi vain pulaan, nyt järkeä. Kulttuurit on erilaisia ja ongelmia tulee vääjäämättä.

    • Anonyymi

      On kieltämättä rankkaa, kun toisella ei ole rahaa ja toinen sponssaa elämisen pienistä tuloistaan. Täytyy nipistää mm ruoasta. Tilanne tasaantuu, kun toinen saa töitä ja pystyy osallistuu taloudellisesti. Kieltämättä toisesta tulee pummi mieleen

    • Anonyymi

      Minun kumppanini hakee oleskelulupaa Suomesta. Hän ei ole Euroopasta, mutta on yhden EU-maan oleskelulupa olemassa. Onko tällä myönteinen vaikutus oleskeluluvan saamiseen Suomeen?

      • Anonyymi

        Oleskelulupaa haetaan työn perusteella. Hänellä ei tosin ole vielä töitä ja eikä voi hakea ennen kuin saa oleskeluluvan Suomesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oleskelulupaa haetaan työn perusteella. Hänellä ei tosin ole vielä töitä ja eikä voi hakea ennen kuin saa oleskeluluvan Suomesta.

        Kuten yllä todettiin ei se mene noin. Ei EU maasta tulevien pitää ensin hakea työlupaa ja sen tekee työnantaja. Prosessi menee siten että työnantaja laittaa paikan avoimeen hakuun ja jos ei löydy yhtään suomalaista/EU maan kansalaista tai maassa jo olevaa henkilöä jolla on oleskelulupa niin sitten kyseinen henkilö saa määräaikaisen työluvan.
        Käytännössä pitää olla korkeasti koulutettu ja vuosien työkokemus.
        Jos on perus kamelinkusettaja niin heikot mahdollisuudet ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten yllä todettiin ei se mene noin. Ei EU maasta tulevien pitää ensin hakea työlupaa ja sen tekee työnantaja. Prosessi menee siten että työnantaja laittaa paikan avoimeen hakuun ja jos ei löydy yhtään suomalaista/EU maan kansalaista tai maassa jo olevaa henkilöä jolla on oleskelulupa niin sitten kyseinen henkilö saa määräaikaisen työluvan.
        Käytännössä pitää olla korkeasti koulutettu ja vuosien työkokemus.
        Jos on perus kamelinkusettaja niin heikot mahdollisuudet ovat.

        Entä, jos on toisesta EU-maasta oleskelulupa toiseen maahan? Auttaako asiaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä, jos on toisesta EU-maasta oleskelulupa toiseen maahan? Auttaako asiaa?

        Ei.
        EU maiden kansalaiset voivat vapaasti liikkua EU alueella ja periaatteessa on samat oikeudet.
        Mutta turvapaikka turisteilla ei kyseisiä oikeuksia ole


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei.
        EU maiden kansalaiset voivat vapaasti liikkua EU alueella ja periaatteessa on samat oikeudet.
        Mutta turvapaikka turisteilla ei kyseisiä oikeuksia ole

        Ei ole turvapaikka kyseessä. Alunperin tullut toiseen EU-maahan töihin ja siksi on kyseisen maan oleskelulupa ja voi liikkua vapaasti EU:n sisällä. Ja nyt hakee oleskelulupaa työn vuoksi Suomesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole turvapaikka kyseessä. Alunperin tullut toiseen EU-maahan töihin ja siksi on kyseisen maan oleskelulupa ja voi liikkua vapaasti EU:n sisällä. Ja nyt hakee oleskelulupaa työn vuoksi Suomesta

        Kuten aiemmin todettu ensin pitää olla se työpaikka ja sitten voi hakea työlupaa


    • Anonyymi

      Okei. Miksköhän hakee työlupaa kun ei ole työpaikkaa edes. Ongelma on, ettei voi hakea töitä, kun ei ole sotua. Miten muut ulkomaalaiset voivat hakea töitä ilman sotua

    • Anonyymi

      En osaa sanoa oikein mitään aloittajan tilanteeseen. Haluanpahan vain valittaa Suomen järjettömistä oleskelulupakäytännöistä.

      Miesystäväni on kotoisin ETA -alueen ulkopuolisesta, Etelä-Amerikan maasta. Hän on oleskellut Suomessa kohta 5 vuotta ja opiskellut tuona aikana korkeakoulututkinnon. Työssä olleella 5 vuotta riittäisi pysyvämpään lupaan, mutta vuosi opiskelua lasketaan tuossa mielessä vain puolikkaaksi vuodeksi. Juridisesti hänen siis lasketaan olleen Suomessa vain reilun 2 vuotta. Opiskeluluvalla olleena hänellä ei tietystikään ole ollut lupaa kokopäiväiseen työskentelemiseen, joten hänellä ei ole sitäkään kautta ollut mahdollisuutta "täysiin maassaolovuosiin" :D

      Hän on nyt saanut opinnot päätökseen ja saadakseen jäädä maahan hänen pitäisi löytää työpaikka. ETA -alueen ulkopuolelta tulevana ja asiantuntijatyötä hakevana, hänen täytyisi kuitenkin heti saada ko. alan normaalia juniori -aseman palkkaa suurempaa palkkaa, voidakseen saada työperustaisen oleskeluluvan. Jokainen tajuaa kuinka mahdoton tehtävä sellaisen työn löytäminen on. Hänet on siis koulutettu Suomessa ja nyt häntä pakotetaan joko lähtemään töihin johonkin muuhun maahan, tai etsimään työtä joltain muulta alalta, jossa hän sitten voisi työskennellä vaikka kuinka matalalla palkalla. Sitten ihmetellään kun koulutetut "karkaavat" töihin Ruotsiin ja Saksaan. Suomi on kyllä ihan hölmöläisten maa :D

      Olemme seurustelleet vuoden, joten ei tässä nyt vielä haluaisi naimisiinkaan mennä. Ei varsinkaan jonkun oleskeluluvan takia.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Eräs tuttu afrikkalainen haki työperusteista oleskelulupaa, mutta ei saanut koska palkka muodostui kahden eri työnantajan maksamista. Teki niin paljon töitä ,että tienasi yhteenlaskettuna paremmin kuin moni muu pienipalkkainen täällä, n.5000 enemmän vuodessa kuin minä vetotustietojen mukaan. Ei työpaikan saamiseen välttämättä tarvita suomalaista sosiaaliturvatunnusta, mutta työnteko- oikeuden on työnantaja velvollinen tarkistamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Eräs tuttu afrikkalainen haki työperusteista oleskelulupaa, mutta ei saanut koska palkka muodostui kahden eri työnantajan maksamista. Teki niin paljon töitä ,että tienasi yhteenlaskettuna paremmin kuin moni muu pienipalkkainen täällä, n.5000 enemmän vuodessa kuin minä vetotustietojen mukaan. Ei työpaikan saamiseen välttämättä tarvita suomalaista sosiaaliturvatunnusta, mutta työnteko- oikeuden on työnantaja velvollinen tarkistamaan.

        Nyt mieheni sai sellaisen sotun, jolla voi käydä kunnallisessa lääkärissä. Sillä ei saa tukia yms. Ainoastaan voi käydä kunnan terveyskeskuksessa. Hän odottaa vielä oleskelulupapäätöstä. Onko tavallista, että myönnetään väliaikainen sotu kun odottaa päätöstä? Ennakoiko se oleskelulupaa?


    • Anonyymi

      Kuinka nopeasti pitää maasta poistua, jos tulee kielteinen päätös - ja saako Suomeen palata turistina?

      • Anonyymi

        Eikö aio valittaa,? Se täytyy tehdä aika pian mutta sitten voi jäädä Suomeen ja siinähän voi muutama vuosikin vierähtää ihan huomaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö aio valittaa,? Se täytyy tehdä aika pian mutta sitten voi jäädä Suomeen ja siinähän voi muutama vuosikin vierähtää ihan huomaamatta.

        Joo totta kai, jos tulee kielteinen päätös. tuleeko siitä lisäkuluja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo totta kai, jos tulee kielteinen päätös. tuleeko siitä lisäkuluja?

        Ei kai jos on oikeutettu oikeusapuun, mutta tuskin tässä tapauksessa.


    • Anonyymi

      Kuinka nopeasti olette saaneet tietää oleskululuvasta? Minulle sanottiin 6-9kk. Oleskeluluvan hakija ei mitenkään pystyisi sen aikaa taloudellisesti pärjäämään, kun ei voi hakea töitä tai tukia sa.

    • Anonyymi

      Toivotaan ettei lupaa ole saatu, näitä maleksijoita on jo tarpeeksi

      • Anonyymi

        Kuuluuko afrikkalaiseen kulttuuriin se, että kaikkia autetaan taloudellisesti, tai tarjoamalla majoitusta ja ruokaa, jos ei ole rahaa? Miehelläni ei ole tuloja, ja hän saa rahaa Suomessa asuvilta tutuiltaan esimerkiksi liikuntaharrastuksiin, lentolippuihin ja ruokaan. Hänen kertomansa mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluuko afrikkalaiseen kulttuuriin se, että kaikkia autetaan taloudellisesti, tai tarjoamalla majoitusta ja ruokaa, jos ei ole rahaa? Miehelläni ei ole tuloja, ja hän saa rahaa Suomessa asuvilta tutuiltaan esimerkiksi liikuntaharrastuksiin, lentolippuihin ja ruokaan. Hänen kertomansa mukaan.

        Ei. Vedättävät myös toisiaan ihan samoin kuin muitakin.


    • Anonyymi

      Miten hyvin voi tuntea ihmisen, jonka olet tuntenut 6 kk?

      Oli erittäin hyvä muutos, että oleskelulupien myöntäminen vaikeutettiin. Aikoinaan ex-mies tuli helpommin Suomeen. Painosti naimisiin alle vuoden tuntemisen jälkeen. Voit arvata että miehen luonne muuttui heti kun oltiin aviossa, kansalaisuus myönnettiin ja lapsi tulossa. Sen jälkeen alkoi vuosia kestänyt väkivallan helvetti, josta olen nyt vihdoin päässyt eroon. Pettämistä, valehtelua ja manipulointia vuosikaudet. Vieläkin puistattaa.

      Se ettei miehesi saa oleskelulupaa, voi olla sinun loppuelämäsi puolesta paras päätös koskaan. Älä luota näihin EU:n ulkopuolisiin veijareihin, varsinkin kun ovat PA.

      • Anonyymi

        Yhtään en tunne sääliä mitä sait kokea, ansiosi mukaan sait. Toivottavasti yhä useampi suomalainen nainen saa saman kohtalon


      • Anonyymi

        Mies aina kertoo, että saa rahaa Suomessa asuvilta tutuiltaan, jotka ovat samasta maasta kotoisin kuin hän. Hänellä ei ole luottokorttia, ei pankkitiliä. Lentoliput tilaa kaveri hänelle. Urheiluharrastuksiin löytyy rahaa ja -varusteisiin, vaikka tuloja ei ole. Mutta kuulemma kulttuuriin kuuluu auttaa vähempiosasisia, niin jos on hyvä verkosto, niin se riittää, jos ei ole tuloja. Mutta voiko olla mahdollista? Asuu luonani,maksan vuokran ja ruoat. Joskus tuo ruokaa kotiin.


      • Anonyymi

        Onpa ollut rankka kokemus! Miten pääsit eroon miehestä? Entä miten miehellä menee - onko löytänyt uuden narutettavan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies aina kertoo, että saa rahaa Suomessa asuvilta tutuiltaan, jotka ovat samasta maasta kotoisin kuin hän. Hänellä ei ole luottokorttia, ei pankkitiliä. Lentoliput tilaa kaveri hänelle. Urheiluharrastuksiin löytyy rahaa ja -varusteisiin, vaikka tuloja ei ole. Mutta kuulemma kulttuuriin kuuluu auttaa vähempiosasisia, niin jos on hyvä verkosto, niin se riittää, jos ei ole tuloja. Mutta voiko olla mahdollista? Asuu luonani,maksan vuokran ja ruoat. Joskus tuo ruokaa kotiin.

        Lentokentillä ollaan yleensä aika tarkkoja passien kanssa. Minkä värinen passi sillä on ja muistuttaako pärstä samaa mikä kuvassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lentokentillä ollaan yleensä aika tarkkoja passien kanssa. Minkä värinen passi sillä on ja muistuttaako pärstä samaa mikä kuvassa?

        Onkojan kyseessä huijaussuhde? Kellään kokemusta sellaisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkojan kyseessä huijaussuhde? Kellään kokemusta sellaisesta?

        Tai kellään kokemusta lumeliitosta oleskeluluvan vuoksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai kellään kokemusta lumeliitosta oleskeluluvan vuoksi?

        Minulla mies siivoaa, tiskaa tiskit ja tekee välillä ruokaa. Ja pitääkin, kun minä kustannan elämisemme tällä hetkellä, kun hänellä ei ole töitä sotun puuttumisen vuoksi ja venaa oleskelulupaa. Hän käy punttiksella, jotta saa kuntoa pidettyä yllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla mies siivoaa, tiskaa tiskit ja tekee välillä ruokaa. Ja pitääkin, kun minä kustannan elämisemme tällä hetkellä, kun hänellä ei ole töitä sotun puuttumisen vuoksi ja venaa oleskelulupaa. Hän käy punttiksella, jotta saa kuntoa pidettyä yllä.

        Mieltäisin lumeliiton yhteisesti sovituksi, toisin kuin pelkän hyväksikäytön toisen taholta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieltäisin lumeliiton yhteisesti sovituksi, toisin kuin pelkän hyväksikäytön toisen taholta.

        Minkälainen on gambialainen kulttuuri? Mieheni saa rahaa muilta maanmiehiltään Suomessa rahaa käteen avustukseksi, jotta pärjäisi Suomessa sillä välin kun hakee oleskelulupaa. Olen vaikuttunut heidän tavasta pitää toisistaan huolta, vaikka eivät olisivatkaan sukua toisilleen. He tarjoavat majoitusta ja ruokaa jos joku tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen on gambialainen kulttuuri? Mieheni saa rahaa muilta maanmiehiltään Suomessa rahaa käteen avustukseksi, jotta pärjäisi Suomessa sillä välin kun hakee oleskelulupaa. Olen vaikuttunut heidän tavasta pitää toisistaan huolta, vaikka eivät olisivatkaan sukua toisilleen. He tarjoavat majoitusta ja ruokaa jos joku tarvitsee.

        Tottakai. Rikollisjärjestölle on kannattavaa toimintaa tuollainen


      • Anonyymi

        Eipä pitäisi yleistää yksittäisen kokemuksen perusteella. Päinvastaisiakin kokemuksia on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä pitäisi yleistää yksittäisen kokemuksen perusteella. Päinvastaisiakin kokemuksia on.

        Ole-lupaa ei vieläkään ole käsitelty, mennyt yli 6kk. Löysin kristillisen opiston, joka tarjoaa suomenkielen opetusta ulkomaalaiselle. Ilmaiseksi. Sieltä saa myös aterian ilmaiseksi. Eikä vaadi sitä, että olisi ole-lupa. Voiko tämä auttaau lupapäätöksessä positiivisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ole-lupaa ei vieläkään ole käsitelty, mennyt yli 6kk. Löysin kristillisen opiston, joka tarjoaa suomenkielen opetusta ulkomaalaiselle. Ilmaiseksi. Sieltä saa myös aterian ilmaiseksi. Eikä vaadi sitä, että olisi ole-lupa. Voiko tämä auttaau lupapäätöksessä positiivisesti?

        Siis kun opiskelupaikka olisi, siinä opetetaan samalla luonnontieteitä ja matikkaa, eli peruskoulun opetusta.


    • Anonyymi

      Mites tässä on käynyt?

    • Yleensähän ei vaadita toimeentuloa, jos on suomen kansalainen ja olette avioiliitossa.

    • Anonyymi

      Mikä vika suomalaisissa naisissa on, kun haluaa maksaa miehelle siitä että antaa rakkautta ja seksiä? On miehen tehtävä elättää ja tukea naista taloudellisesti. Mikä saa järkevän ja älykkään naisen antautumaan vuosienhyväksikäyttösuhteeseen Afrikkalaisen miehen kanssa? Sanoisin että huono itsetunto ja läheisriippuvuus mm.

    • Kysy lisää liksaa, koska elätät tuota loista vielä pitkään!

    • Anonyymi

      Lykkyä tykö! 45 vuotta sitten vastaava ropleema kun hain Thaikun Suomeen .- Eila oli Migrissä ja asiat järjestyi .- 1½ vuotta sitten Suomessa ennen Ruotsiin muuttoa .-
      Nykyään molemmat pitkien työvuosien jälkeen eläkkeellä .- Aika reissu mutta tulipahan tehtyä :)

      Skånepåg

    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe