Yliammuttua meritautihysteriaa?

Anonyymi

Tulin juuri purjehdusreissulta kotisatamaan ja luin iltapäivälehtiä netistä. Hämmästyin, miksi meritaudin takia joku venekunta oli hälyyttänyt ulkopuolista apua Tallinnan retkellään. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006239594.html
Maksetaanko helikopterikuljetus verovaroillamme?

54

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaa ihmettelin, olikohan vaihe "pelkää kuolevansa" vaiko "pelkää ettei kuolekaan"?? No ehkä joku sairaus tms joka vaikutti evakuointipäätökseen ennaltaehkäisevästi. Ihme touhua joka topauksessa, keli oli tiedossa.

    • Anonyymi

      Luitko edes mitä uutisessa sanottiin, vai jäikö sisältö vaan ymmärtämättä?
      "omaiset päättivät hälyttää apua."
      "huvialuksen miehillä meni aikaa aprikoidessa, tarvitsevatko pelastamista"

      Kirjoitit: "Hämmästyin, miksi meritaudin takia joku venekunta oli hälyyttänyt ulkopuolista apua Tallinnan retkellään"

      Ja kuten yllä lainatuista pätkistä ilmenee hämmästyit turhaan. Venekunta EI OLLUT hälyttänyt ulkopuolista apua, vaan ulkopuoliset olivat hälyttäneet apua venekunnalle. Ja se ilmeisesti tuli venekunnalle yllätyksenä, kun piti avun ilmaantuessa paikalle vielä miettiä lähteäkö mukaan vai ei.
      Keli oli siis venekunnan tiedossa, se ei ollut että joku ulkopuolinen hälyttää sen takia apua vaikkei siihen ollut pakottavaa tarvetta. Jos kukaan ei apua olisi turhaan hälyttänyt olisi vene päässyt miehistöineen aiottuun määränpäähänsä ilman apujakin.

      • Anonyymi

        Mistään ei pysty päättelemään oliko tämä toinen mies se omainen vai joku kolmas osapuoli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistään ei pysty päättelemään oliko tämä toinen mies se omainen vai joku kolmas osapuoli.

        Veikkaan että helikopteri soitettiin rahtilaivalta. Sehän oli ensimmäisenä turmapaikalla.


    • Anonyymi

      Onneksi palstan lääkäri pelasti tilanteen!
      Meillä muilla ammattilaisilla ei olisi onnistunut iäkkään miehen huonovointisuuden diagnostointi netin kautta.

      Pyydämme aloittajaa mukaan ensivastetoimintaan niin, että hän tekee diagnoosin lukemalla lehtiä. Se säästää paljon turhaa aikaa, vaivaa ja rahaa. Vastaisuudessä ei enään mennä "vääriin hälyytyksiin".

      • Anonyymi

        Sopii tältä istumalta vakuutusyhtiön lääkäriksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopii tältä istumalta vakuutusyhtiön lääkäriksi.

        Yllättäviä kommentteja! Matalapaineen lähestyminen ja tuuli aallokkovaroitukset oli ilmoitettu sääennusteissa. Luulisi, että Suomenlahtea ylittäessä ko veneessä olisi seurattu säätä ja harkittu kannattaako lähteä ylitykseen juuri silloin.
        Meritaudin diagnoosiin ei varmaankaan tarvita vakuutusyhtiön lääkäriä :-)
        Ollaanko oikeasti sitä mieltä, että meritaudiin vuoksi kannattaa Suomenlhdella pyytää apua laivalta saadakseen siltä tuulen suojaa?

        Meritautiin on yksi varmaksi todettu hoito: pannaan selkä männynrunkoa vasten. Olo helpottuu nopeasti.


    • Anonyymi

      Aika reipasta veneeseen jääneelle kuitenkin jatkaa matkaa yksikseen, vaikka eipä siinä vissiin muukaan auttanut.

      Nuo paiskovat tilanteet voi tosiaan olla ikääntyneille rankkoja kun ei saisi luitakaan katketa sun muuta tai voi alkaa loppusuora ennen aikojaan.

    • Anonyymi

      Niin siis kyseessä oli vain huonovointisuus, ei mikään muu. Pelastettava jatkoi matkaansa taksilla. Huono olo tuli kalliiksi veronmaksajille. Olisi muuten kannattanut katsoa sääennusteita.

      • Anonyymi

        Niin, oireet ovat muuten samat kuin sydäninfarktilla.
        Tule tiimiin tarvitsemme ensihoitoon ennustajia. Teenlehdistälukijan paikka on täyttämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, oireet ovat muuten samat kuin sydäninfarktilla.
        Tule tiimiin tarvitsemme ensihoitoon ennustajia. Teenlehdistälukijan paikka on täyttämättä.

        Väität siis, että merenkäynnissä kehittyyvä pahoinvointi ja oksentelu onkin yhtä hyvin sydäninfarkti kuin merisairaus/matkapahoinvointi.
        Aika heikolta sinun "ensihoitosi tiimin" ammattitaito vaikuttaa, kun keskustelupalstalla ilmoitat tarvitsevasi tiimiisi "ennustajia" ja "teenlehdistälukijoita" ;-)
        Niin tai näin. Olisiko parempi pysytellä satamassa, kunnes merenkäynti rauhoittuu - varsinkin, jos itsellä tai miehistöllä ei ole kokemusta merenkäynnistä tai terveydentila on syystä tai toisesta huono. Helikopterin tilaaminen pelkästään meritaudin takia ei liene sinunkaan suosituksesi - vai onko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, oireet ovat muuten samat kuin sydäninfarktilla.
        Tule tiimiin tarvitsemme ensihoitoon ennustajia. Teenlehdistälukijan paikka on täyttämättä.

        Selvä. Minulla oli muuten su-aamuna pahoinvointia. Epäilen että se olisi ollut krapula mutta nyt kun sanot että oireet ovat samat kuin sydänkohtauksessa niin olisi pitänyt tilata Medi-Heli. Tiedätkö muuten että sydänkohtaus on usein jopa oireeton. Pitäisikö minun muuttaa varmuuden vuoksi teho-osastolle?


    • Anonyymi

      Kyllähän tällaiset keikat ovat kopterimiehistöille tervetulleita. Niitä on niin vähän, että ammattitaidon yllä pitäminen on jo valmiiksi vaikeaa.

      • Anonyymi

        Keksi parempi provo.
        Alat toistamaan itseäsi.
        Onko elämäsi yksinäistä ja vaikeaa?


      • Anonyymi

        Leikkihetkitrolli


    • Anonyymi

      Vene oli matkalla Tallinnasta Porvooseen kovassa länsi-lounaistuulessa. Aallokon suojaan sisään Suomen puolella olisi päässyt monesta kohtaa. Sohvasta pannaan pehmusteet veneen lattialle ja niiden päälle meritautinen vadin kera. Avomereltä pääsi siis muutamassa tunnissa pois. Mihin ihmeessä sitä helikopterikuljetusta riskialttiin potilasnoston kanssa tarvittiin?

      • Anonyymi

        Taktinen trolli


    • Anonyymi

      Tietysti vähän herättää ihmetystä. Kunnon pahoinvointi merellä tulee ihmisille hyvin eritavoin. Yksi ei sairastu koskaan ja toinen on aina valkoinen kun vähänkin heiluttaa. Tuossahan ei kerrota minkä ikäinen herra oli kyseessä jne.

      Meritautihan ei helpota ennen kuin pääsee heiluvasta veneestä pois. Odotus, että rahtilaivan katveessa vietetty puolituntinen veisi meritaulun pois ei toimi.

      Olen itse ollut kerran oikein kunnolla meritaudissa ja kyllä silloin helposti tulee fiilis, että jos vain vaikka kopterilla pääsisi pois, niin se olisi parempi, kuin kärsiä tunteja punkanpohjalla tai laidalla yrjöten. Pohjalla itselläni oli pari päivää aiemmin kärsitty vatsatauti joten voimat oli muutenkin vähissä.

      Ei kannata laiturilta huudella, kun ei tiedä tilannetta. Vaikka 80 vuotias sokeritaudista ja sydänvaivoista kärsivä henkilö vetää ihan letkuksi kovassa merenkäynnissä... kutsuisin itsekin kopterin hakemaan pois.

      • Anonyymi

        Kuka on vastuussa ja samalla pitäisi olla koko lystin maksaja, kun 80-vuotias, sokeritautinen ja sydänvaivoista kärsivä lähtee avomerelle, jonne ennustetaan 17 m/s tuulta sekä yli 2,5 metristä aallokkoa? Tuollaisiin keleihin ei mennä huonosti valmistautuneena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on vastuussa ja samalla pitäisi olla koko lystin maksaja, kun 80-vuotias, sokeritautinen ja sydänvaivoista kärsivä lähtee avomerelle, jonne ennustetaan 17 m/s tuulta sekä yli 2,5 metristä aallokkoa? Tuollaisiin keleihin ei mennä huonosti valmistautuneena.

        Jos verotietoja katsoo, niin 60% kotitalouksista saa enemmän tukia kuin maksaa veroja. He eivät siis ainakaan ole maksajina koska tuet paikkaavat aina kaikki verot.
        Välillä 60-70% ihmiset elävät kutakuinkin omillaan.

        Maksajana on siis se varakkain/suurituloisin 30%, kuten aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos verotietoja katsoo, niin 60% kotitalouksista saa enemmän tukia kuin maksaa veroja. He eivät siis ainakaan ole maksajina koska tuet paikkaavat aina kaikki verot.
        Välillä 60-70% ihmiset elävät kutakuinkin omillaan.

        Maksajana on siis se varakkain/suurituloisin 30%, kuten aina.

        Tulovero ei ole ainoa veromuoto. Kun lasket myös ALV:n mukaan veroihin, jollainen se todellisuudessa on, huomaat prosettiesi olevan todellisuutta vastaamattomia. ALV:n maksaa kuluttaja ostaessaan, minkä yritys tilittää eteenpäin verottajalle kuluttajan puolesta.
        Nettomaksajia on siis paljon enemmän kuin luulet.


    • Anonyymi

      Eilen iltapäivällä oli muuten aika rajuja sadekuuro/ukkospuuskia. Olin ottamassa seilejä pois veneestä; puolipilvinen sää muuttui minuutissa melko rajuksi. Lauttasaaressa.
      Olin melko tyytyväinen, etten ollut laituria pidemmällä.

      • Toissapäivä klo 23 aikaan lähestyin Seiliä. Ensin ihasteltiin kuutamoa leppeässä kelissä. 5 minuutin kuluttua tuuli puhalsi 15 m/s vastaan ja sadetta tuli taivaan täydeltä. Oli vaikea päästä laituriin, kun tuuli työnsi keulan sivuun aina, kun hidasti vauhtia. Oltiin reissussa 5 päivää saariston kylissä, nähtiin 4 tyyppiä, juteltiin yhden kanssa. Oltiin ainoa vene joka satamassa.


      • Bossu
        Bossu kirjoitti:

        Toissapäivä klo 23 aikaan lähestyin Seiliä. Ensin ihasteltiin kuutamoa leppeässä kelissä. 5 minuutin kuluttua tuuli puhalsi 15 m/s vastaan ja sadetta tuli taivaan täydeltä. Oli vaikea päästä laituriin, kun tuuli työnsi keulan sivuun aina, kun hidasti vauhtia. Oltiin reissussa 5 päivää saariston kylissä, nähtiin 4 tyyppiä, juteltiin yhden kanssa. Oltiin ainoa vene joka satamassa.

        Harvoin olen ollut noin puuskaisessa tuulessa kuin nyt koko viikonlopun, lisäksi tuuli oli muutenkin kovaa.


    • Anonyymi

      Turha syytellä helikopterikyydin tilailusta. Ei sellaista kukaan voi itse tilata. Helikopterin on paikalle lähettänyt viranomainen. Ei ole väärin ilmoittaa viranomaisille tilanteestaan ja jättää avuntarve ammattilaisen harkittavaksi.

    • Anonyymi

      Markka-aikana puhuttiin 24 000 markan tuntiveloituksesta turhan hälytyksen aiheuttaman kulun kattamiseksi helikopteriyksikölle. 20 vuotta siihen inflaatiota ja euroiksi muunnettuna puhumme noin 5-6 000 euron huonovointisuudesta, jos keikkaan meni puoli tuntia suunta.

      Olin joku vuosi sitten kunnan kirurgilla leikattavana pienen polyyypin takia, joka olisi maksanut 900 euroa. Eli huonovuontisuuden kestämisellä loppumatkan, samalla veronmaksajilta väkisin otetuilla verorahoilla 5 kansalaista olisi saanut ilmaisen leikkauksen.

      • Anonyymi

        Airbusin (es Super Puma) kopetrin kulu on kaksinkertainen verrattuna vanhoihin Agusta / Agusta Bell AB412 koptereihin. Kyllä se lentotunti nykyisin vähintään 10000 euroa maksaa.


      • Anonyymi

        Sun leikkauskulusi on rankasti ylimitoitettu. Yksityisellä tuollainen polyypin poisto maksaa alle 200€ ilman yhteiskunnan osallistumista kuluihin. Tämä oli tilanne Suomessa vuonna 2016.


    • Anonyymi

      Aslakin kulut ovat 2,5 miljoonaa vuodessa.

      "Viime vuonna pelastustoimen pyytämiä tehtäviä tehtiin Aslakin kopterilla 26 kertaa ja autolla 21 kertaa kohteeseen asti. "

      Jos hälytykset jakautuisivat tasaisesti, niitä tulisi reilun viikon välein. Kopterihälytyksiä tulisi kahden viikon välein.

      Onko sinusta järkevää, että pelastusmiehistön palkka juoksee koko ajan, mutta tehtäviä ei ole? Kalliisti koulutettu ja kovapalkkainen lääkäri ja hyvin palkattu lentäjä istuvat ryystämässä kahvia, kun ei muutakaan tekemistä ole.

      Tämäkö on sinun ihannekuvasi pelastusorganisaatiosta?

      https://seura.fi/asiat/tutkivat/minne-aslakin-rahat-menevat-pelastushelikopteri-aslakia-puhutaan-lentavana-laakarina-vaikka-se-ei-ole-tehnyt-laakintalentoja-yli-puoleentoista-vuoteen/

      Pirkanmaalla noustaan ilmaan varmuuden vuoksikin.

      https://yle.fi/uutiset/3-9048667

      Ymmärtäisin kritiikin, jos se kohdistuisi itse pelastusorganisaatiota ja sen tarpeellisuutta kohtaan. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että kun organisaatio kerran on perustettu, niin siihen ei saisi koskaan turvautua.

      Loppujen lopuksi juuri mikään hätätilanne ei ole todellinen, jos yksilön vastuuseen vedotaan. Sinun maailmassasi infarktin sattuessakin hätäkeskuspäivystäjä kaiketi rupeaisi tivaamaan, paljonko on aikaisemmassa elämässä kulunut kovia rasvoja. Lihapainotteiseen ruokavalioon turvautuneelle ei apua paikalle toimitettaisi.

      • Anonyymi

        Aslak on ihan eri kopetri kun meripelastuskykyiset Airbusit. Aslak on yksimoottorinen Bölkow Bo 105 joka on kevyt. Meripelastuskopterit on kaksimoottorisia Airbusin AS 332/H215 ja sisältävät enemmän tekniikkaa ja painoa. Lentotuntien hintaa ei voi verrata mitenkään keskenään. Agusta AB/B 412 on sitten noiden välissä, mutta Agustat on kaikki siirretty jo Lappiin (yksi saattaa olla vielä varakopterina, kun Super Puman uusinnat on vielä kesken).

        Aslak ei ole pelastusorganisaatio eikä Aslak ole pelastuskopteri sanan varsinaisessa merkityksessä. Kyseessä on lääkärifirman pyörittämä yktyinen koperi, joka ei hätäkeskuksen kautta hälytetä tehtviin. Lapissa on muut reusrssit eli viranomaisten koperit. Finhemsin lääkärikoperi ja Rajavartiolaitoksen pelastuskopteri.


      • Anonyymi

        "Onko sinusta järkevää, että pelastusmiehistön palkka juoksee koko ajan, mutta tehtäviä ei ole? Kalliisti koulutettu ja kovapalkkainen lääkäri ja hyvin palkattu lentäjä istuvat ryystämässä kahvia, kun ei muutakaan tekemistä ole."

        Aslakin kohdalla lääkäri ei lennä kopterilla ja tekee töitä yksityisellä klinikalla. Aslakkia pyörittää ykstyinen lääkärifirma. Rahat Aslakin pyörittämiseen ei tule yhteiskunnan rahoista, ei edes Veikkauksen rahoista. Pääsääntöisesti Aslakin rahat tulevat lahjoituksista (Lapin pelastustuki ry:n keräämänä).

        Tämä firma:
        http://laakariasema.auttaa.fi/

        Tässä ei mainita, että lääkäri lentää :
        http://laakariasema.auttaa.fi/


        Lapin alueella toimii Valtion pyärittämä lääkärikopteri, FinnHems. Sillä on tehtäviä keskimäärin viisi vuorokaudessa ja vuodessa noin 1900:

        https://finnhems.fi/tukikohdat/rovaniemi/


    • Anonyymi

      Merihätään joudutaan tavanomaisesti arviointikyvyn täydellisestä puuttumisesta.

      Syseemin järjettömyyttä ei ole koskaan laitettu testiin joka osoittaisi sen mielettömyyden. Siksi suorastaan kannustan kaikkia yli 60-vuotiaita ostamaan veneen ja lähtemällä myrskyllä merille. Mitä enemmän ylipainoa ja vaivoja, sitä parempi. Venekauppiaat voisivat kohdentaa raivokkaasti mainontaa vuodeosastoihin, vanhainkoteihin ja palvelutaloihin. Suomeen julistettaisiin poikkeustila, jos kaikki yli 60 vuotiaat vajaakuntoiset jotka taloudellisesti pystyisivät ostamaan vaikkapa 5 metrisen takakoppiveneen joka oikein haukkaisi sisään tulevia aaltoja kaatamaan veneen, ostaisivat ja lähtisivät myrskyyn.
      Mutta koska näinhän ei tietenkään tapahdu, niin seuraavaksi parhaimpina ehdotuksina on seuraavat:

      Meripelastuskustannukset tulisi jälkiverottaa kohteelta taannehtivasti. Tämän voisi korvata joko yhdyskuntapalvelulla lähihoitajan tehtävissä tai osallistumalla seuraavaan meripelastusoperaatioon, ja sitä varten olisi kouluttauduttava joko sairaanhoitajaksi, ensihoitajaksi tai helikopterinkuljettajaksi. Tältä ajalta ei maksettaisi opintotukea lainkaan, koska kyseessä olisi itseaiheutettu koulutustarve. Pelastuksen tulisi aina tapahtua vain ja ainoastaan pelastettavan pyynnöstä, ei koskaan ulkopuolisen näkö, kuulo tai luulohavainnon pohjalta ja kaikkein vähiten viranomaiselta, joka omalla hyvin palkatulla työllään hyötyy pelastuksesta taloudellisesti suoraan. Mikäli pelastettavalla on terveys joka ei mahdollista takaisinmaksua työllä tai verolla, tulisi tämän ajoneuvo, talo tai vene takavarikoida valtiolle.

    • Anonyymi

      "Meripelastuskustannukset tulisi jälkiverottaa kohteelta taannehtivasti."

      Ymmärrän tuon näkökulman, jos sovellat sitä kaikkeen muuhunkin julkisen rahan käyttöön.

      Jos pystytään osoittamaan, ettei ihminen ole syönyt ravintosuositusten mukaan, hänen on maksettava omat syöpähoitonsa.

      Jos ihminen on ylipainoinen, häntä ei tule hoitaa lainkaan.

    • Anonyymi

      Pelastus-systeemiä ei tietenkään ole rakennettu eikä tarkoitettu sellaiselle mielettömyydelle että kaikki heikkokuntoisimmat lähtevät tahallaan myrskyyn yhtaikaa, joten ainoastaan kuvailemasi systeemin testaustapa on mieletön, ei itse systeemi.

    • Anonyymi

      Millä ihmeen erityis- oikeudella joku satunnainen matkailija, yksittäinen lööppeihin päätynyt vanhus sitten hakee viinalastin tallinnasta myrskyvaroituksella ja tulee kopterikyydillä kotiin kun heikottaa? ... ainiin, sinun poikeusluvallasi

      kaikilta muilta iäkkäiltä veneily on hiljaisesti kielletty myrskyssä, systeemiä ei saa testata. Ainoastaan ovelat ja tarpeeksi röyhkeyttä käyttävät saa käyttää systeemiä kunhan heitä on vain muutama, ja silloin se on sinunkin mielestä cool. Systeemi on siis hyvä kun vain muutamat hyötyy.
      Moraalisi on mieletön.

      • Anonyymi

        Typeryyttäkin joudutaan sietämään tietty määrä, vaihtoehtona on diktatuuri, ja se on typerämpi ja huonompi vaihtoehto. Lohduttaudu vaikka sillä, että kyseinen vanhus tuskin nautti tästä ulkomaanmatkastaan:-D


      • Anonyymi

        Jos ymmärrän oikein, niin olet sitä mieltä, että kaikki arviointi- ja muista virheistä aiheutuvat kustannukset pitää laittaa ihmisen itsensä maksettavaksi.

        Hyväksytkö saman itsesi kohdalta?
        Kannattaa muistaa, että silloin ei riitä, että sinä et omasta mielestäsi ottanut riskiä vaan sen päättää joku muu.

        Leikki leikkinä. narsistikorttia käytetään usein väärin, mutta jso narsistin yksi piirre on se, ettei tajua koskaan olevansa väärässä, niin täytät sen kohdan mainiosti. Mysökin empatiakykysi on heikompi kuin alligaattorilla ja se on aika vähän se.

        Veikaan, että sinulla ei ole parisuhdetta ja jso on joskus ollut, se on kaatunut asioihin, joita et ymmärrä.

        Se kyökkipsykologiasta, itse kärsit itsesäsi pajon enemmän kuin kukaan meistä. Sinä katoat, kun käännän sivua :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ymmärrän oikein, niin olet sitä mieltä, että kaikki arviointi- ja muista virheistä aiheutuvat kustannukset pitää laittaa ihmisen itsensä maksettavaksi.

        Hyväksytkö saman itsesi kohdalta?
        Kannattaa muistaa, että silloin ei riitä, että sinä et omasta mielestäsi ottanut riskiä vaan sen päättää joku muu.

        Leikki leikkinä. narsistikorttia käytetään usein väärin, mutta jso narsistin yksi piirre on se, ettei tajua koskaan olevansa väärässä, niin täytät sen kohdan mainiosti. Mysökin empatiakykysi on heikompi kuin alligaattorilla ja se on aika vähän se.

        Veikaan, että sinulla ei ole parisuhdetta ja jso on joskus ollut, se on kaatunut asioihin, joita et ymmärrä.

        Se kyökkipsykologiasta, itse kärsit itsesäsi pajon enemmän kuin kukaan meistä. Sinä katoat, kun käännän sivua :D

        Päinvastoin, annat itsestäsi koko ajan näytettä että sen lisäksi että olet narsisti, saattasit itse tehdä täysin saman tempun kun lööpin vanhus.
        Älä uskottele itsellesi, että keskustelu päättyy ja käännät lehden. Heitit herjaa väärälle ihmiselle jos luulet etten tiedä narsistista muuta kuin iltapäivälehtitiedot. oln terveysalan koulutettu ja asia kuuluu ammattiosaamiseeni. Koska vaikutat narsistille, pyrit sanomaan viimeisen sanan, myös tässäketjussa. Osoitan sen sinulle ja muille täällä seuraavina päivinä kun väittelysi jatkuu.

        vastuuttomasta riskinotosta maksetaan yksilötasolla kaikkialla muuallakin. Liikenteessä, lakituvassa, sairasvuoteella, sijoittamisessa... On vain luonnollista että siitä maksetaan myös pelastustehtävissä.

        Lisäkysymys; oletko asunut joskus Kuubassa? vaikutat niin rakastuneen kommunistisiin ajatuksiin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin, annat itsestäsi koko ajan näytettä että sen lisäksi että olet narsisti, saattasit itse tehdä täysin saman tempun kun lööpin vanhus.
        Älä uskottele itsellesi, että keskustelu päättyy ja käännät lehden. Heitit herjaa väärälle ihmiselle jos luulet etten tiedä narsistista muuta kuin iltapäivälehtitiedot. oln terveysalan koulutettu ja asia kuuluu ammattiosaamiseeni. Koska vaikutat narsistille, pyrit sanomaan viimeisen sanan, myös tässäketjussa. Osoitan sen sinulle ja muille täällä seuraavina päivinä kun väittelysi jatkuu.

        vastuuttomasta riskinotosta maksetaan yksilötasolla kaikkialla muuallakin. Liikenteessä, lakituvassa, sairasvuoteella, sijoittamisessa... On vain luonnollista että siitä maksetaan myös pelastustehtävissä.

        Lisäkysymys; oletko asunut joskus Kuubassa? vaikutat niin rakastuneen kommunistisiin ajatuksiin ?

        Nyt vain lisää höyryä tähän hekumointiin, sillä tämä ketju on vielä melko lyhyt.
        Luuletko että veneilijä voi itse tilata helikopterikyydin kun ei enää jaksa istua siellä rynkytyksessä?
        Kyllä siellä joku jolla on valtuudet lähettää kalustoa ja pelastajia paikalle on sen päätöksen tehnyt.
        Noita päätöksiä ei tehdä kruuna tai klaava menetelmällä, vaan ne perustuvat aina johonkin faktaan, jota meiltä ei tulla kysymään.
        T. Provon tarkatus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin, annat itsestäsi koko ajan näytettä että sen lisäksi että olet narsisti, saattasit itse tehdä täysin saman tempun kun lööpin vanhus.
        Älä uskottele itsellesi, että keskustelu päättyy ja käännät lehden. Heitit herjaa väärälle ihmiselle jos luulet etten tiedä narsistista muuta kuin iltapäivälehtitiedot. oln terveysalan koulutettu ja asia kuuluu ammattiosaamiseeni. Koska vaikutat narsistille, pyrit sanomaan viimeisen sanan, myös tässäketjussa. Osoitan sen sinulle ja muille täällä seuraavina päivinä kun väittelysi jatkuu.

        vastuuttomasta riskinotosta maksetaan yksilötasolla kaikkialla muuallakin. Liikenteessä, lakituvassa, sairasvuoteella, sijoittamisessa... On vain luonnollista että siitä maksetaan myös pelastustehtävissä.

        Lisäkysymys; oletko asunut joskus Kuubassa? vaikutat niin rakastuneen kommunistisiin ajatuksiin ?

        Kas, kas :D
        Pisteet kotiin :D

        Et sinä osoita kenellekään yhtään mitään.
        Sinusta vain ei ole siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt vain lisää höyryä tähän hekumointiin, sillä tämä ketju on vielä melko lyhyt.
        Luuletko että veneilijä voi itse tilata helikopterikyydin kun ei enää jaksa istua siellä rynkytyksessä?
        Kyllä siellä joku jolla on valtuudet lähettää kalustoa ja pelastajia paikalle on sen päätöksen tehnyt.
        Noita päätöksiä ei tehdä kruuna tai klaava menetelmällä, vaan ne perustuvat aina johonkin faktaan, jota meiltä ei tulla kysymään.
        T. Provon tarkatus

        Kannattaa lukea onnettomuusraportti Mariellasta ahvenanmaan black-outissa parinkymmenenvuoden takaa, niin ymmärtää paremmin mikä logiikka toimii pelastusväen toiminnassa. On sinisilmäistä kuvitella, että meripelastusalan viranomaiset- puhumattakaan vapaaehtoisjärjestöistä, olisivat jotain joulupukkeja odottamassa hätään joutuneen puhelua mereltä. Kaukana siitä. Maailma on huomattavasti inhorealistisempi paikka, ja ymmärtääkseen paremmin sitä täytyy asettautua pelastusviranomaisen kenkiin ja katsoa, miten asiat makaavat sieltä käsin.

        jutellaan lisää aiheesta jahka ollaan katsottu tuon Narsisti-kommunistin elkeet ja käännökset ja naurettu sille siinä sivussa hiukan ;))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt vain lisää höyryä tähän hekumointiin, sillä tämä ketju on vielä melko lyhyt.
        Luuletko että veneilijä voi itse tilata helikopterikyydin kun ei enää jaksa istua siellä rynkytyksessä?
        Kyllä siellä joku jolla on valtuudet lähettää kalustoa ja pelastajia paikalle on sen päätöksen tehnyt.
        Noita päätöksiä ei tehdä kruuna tai klaava menetelmällä, vaan ne perustuvat aina johonkin faktaan, jota meiltä ei tulla kysymään.
        T. Provon tarkatus

        Kyllä voi. Veneilijä voi käytännössä tilata helikopterin itselleen ja jatkaa matkaa sitten taksilla. Riittää kun huonossa kelissä soittaa Meripelastuskeskukseen ja valittaa huonovointisuutta. Heillä ei ole mitään mahdollisuutta arvioida todellista avuntarvetta puhelimen päässä joten käytännössä ainoa vaihtoehto on laittaa helikopteri ilmaan. Vaikka he siellä huomaisivatkin että hätä ei ole tämännäköinen, luuletko että he kääntyisivät pois ja jättäisivät henkilön sinne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voi. Veneilijä voi käytännössä tilata helikopterin itselleen ja jatkaa matkaa sitten taksilla. Riittää kun huonossa kelissä soittaa Meripelastuskeskukseen ja valittaa huonovointisuutta. Heillä ei ole mitään mahdollisuutta arvioida todellista avuntarvetta puhelimen päässä joten käytännössä ainoa vaihtoehto on laittaa helikopteri ilmaan. Vaikka he siellä huomaisivatkin että hätä ei ole tämännäköinen, luuletko että he kääntyisivät pois ja jättäisivät henkilön sinne?

        Olet väärässä. Kyllä meripelastuskeskuksessa voidaan kysyä oireita, ja niiden viitatessa vaarattomaan tilanteeseen ohjeistaa soittamaan uudelleen, jos tilanne muuttuu. Ei läheskään kaikki puhelut hätäkeskukseen tai meripelastuskeskukseen johda pelastusyksiköiden lähettämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Kyllä meripelastuskeskuksessa voidaan kysyä oireita, ja niiden viitatessa vaarattomaan tilanteeseen ohjeistaa soittamaan uudelleen, jos tilanne muuttuu. Ei läheskään kaikki puhelut hätäkeskukseen tai meripelastuskeskukseen johda pelastusyksiköiden lähettämiseen.

        Niin eli kaikki on kiinni siitä mitä sanot. MOT.


    • Anonyymi

      Osoitin jo ;) et vain tajua sitä. Voi pientä miten tulen pumppaamaan verenpainettasi ylös täällä lähipäivinä...

    • Anonyymi

      "Meripelastuskopterit on kaksimoottorisia Airbusin AS 332/H215 ja sisältävät enemmän tekniikkaa ja painoa. Lentotuntien hintaa ei voi verrata mitenkään keskenään."

      Ainakin osa Suomen pelastuskoptereista on kaksimoottorisia. Ja yleensä niissä lentää lääkäri mukana. Nelosen Ruudussa on aiheesta tositeeveesarjakin. Siellä lääkäri jutustelee.

      En oikein ymmärrä, mihin vertaat lentotunnin hintaa. Lentäjät tarvitsevat tietyn määrän tunteja, jotta taidot pysyvät yllä ja kehittyvät. Mitä todellisempi tehtäväkenttä on, sitä paremmin se taitoja kehittää.

      Parempi on lentäjille purjevenekeikka kuin tällainen satama-altaassa puuhastelu.

      https://www.youtube.com/watch?v=Br0Q5tWy9OA

      Ilmavoimat lennättää melkoisen tuntimäärän hävittäjiäänkin erilaisissa ilmailutapahtumissa sekä Suomessa että maailmalla ihan vain viihteen vuoksi. Näihin tempauksiin verrattuna satunnainen pelastus viranomaisen kopterilla on aivan mitätön kulu.

      Eivät nämä mitenkään edistä Suomen puolustusta. Kunhan ovat veronmaksajien rahojen tuhlausta.

      https://www.youtube.com/watch?v=j-AMPepY4UQ
      https://www.youtube.com/watch?v=Y8ijWQt4VMU

      • Anonyymi

        "Ainakin osa Suomen pelastuskoptereista on kaksimoottorisia. "

        Ei ole. Tai siis Rajavartiolaitoksen kopterit on, mutta ainoa ns. pelastuskoperti eli Aslak ei ole. Lääkärikopterit (FinnHems) eivät ole pelastuskopterita. Ne kuuluvat ensihoitojärjestelmään (Sairaanhoitopiirien) eikä niillä ole mitää pelastuskykyä. Niissä ei ole edes vinssiä eli lääkärin on päästävä astumaan maihin - ei pääse veneeseen. Ainoa toimija joka hoitaa pelastusta ja ensihoitoa merellä on Rajavartiolaitos (voi vinssata ensihoitajat veneeseen). Lääkärikoperi voi toki laskeutua suurempaan saareen tietyin ehdoin, mutta veneen tulee olla kyseisessä saaressa.


        "En oikein ymmärrä, mihin vertaat lentotunnin hintaa. Lentäjät tarvitsevat tietyn määrän tunteja, jotta taidot pysyvät yllä ja kehittyvät"

        Rajavartiolaitoksella lentotunteja tulee riittävästi primääritehtävästä eli rajavalvonnan lennoilta. Lentotuntihinta taas muodostuu suurelta osin huollon ja polttoaineen hinasta, ei niinkäänn palkkakuluista. Tietyn lentotuntimäärän jälkeen koneille tehdään kalliita huoltoja (esim. mooottorit puretaan atomeiksi), joten siksi lentotunti maksaa polttoaineen lisäksi. Siksi niillä "turhilla" lennoilla on merkitys.

        Rajavartilaitoksen huoltohallissa on aina useita koptereita huollossa samaan aikaan ja aina joku niistä on purettu aivan atomeiksi. Saattaisit yllättyä jos näkisit kysiesen hallin sisältä ja kuinka paljon yksi huolto vaatii työtä ja osien tarkastusta / vaihtoa. Huoltotoiminta on keskitetty Suomessa Helsinki-Vantaan toimipisteeseen. Turun ja Rovaniemen kopterit huolletaan myös siellä.


        "Parempi on lentäjille purjevenekeikka kuin tällainen satama-altaassa puuhastelu."

        Et taida ymmärtää harjoittelun merkitystä tai primääristä tarkoitusta. Lisäksi nuo harjoitukset voidaan tehdä vartiolentojen yhteydessä. Ei noita varten tarvitse lähteä merelle erikseen lentelemäään.

        Oikeassa purjevenkeikassa on paljon osin hallitsemattomiakin riskejä. Videon harjoittelussa riskit on minimoitu, saatu kuitenkin rutiiini toimintaan. Videon harjoittelu on parempi kuin oikea keikka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ainakin osa Suomen pelastuskoptereista on kaksimoottorisia. "

        Ei ole. Tai siis Rajavartiolaitoksen kopterit on, mutta ainoa ns. pelastuskoperti eli Aslak ei ole. Lääkärikopterit (FinnHems) eivät ole pelastuskopterita. Ne kuuluvat ensihoitojärjestelmään (Sairaanhoitopiirien) eikä niillä ole mitää pelastuskykyä. Niissä ei ole edes vinssiä eli lääkärin on päästävä astumaan maihin - ei pääse veneeseen. Ainoa toimija joka hoitaa pelastusta ja ensihoitoa merellä on Rajavartiolaitos (voi vinssata ensihoitajat veneeseen). Lääkärikoperi voi toki laskeutua suurempaan saareen tietyin ehdoin, mutta veneen tulee olla kyseisessä saaressa.


        "En oikein ymmärrä, mihin vertaat lentotunnin hintaa. Lentäjät tarvitsevat tietyn määrän tunteja, jotta taidot pysyvät yllä ja kehittyvät"

        Rajavartiolaitoksella lentotunteja tulee riittävästi primääritehtävästä eli rajavalvonnan lennoilta. Lentotuntihinta taas muodostuu suurelta osin huollon ja polttoaineen hinasta, ei niinkäänn palkkakuluista. Tietyn lentotuntimäärän jälkeen koneille tehdään kalliita huoltoja (esim. mooottorit puretaan atomeiksi), joten siksi lentotunti maksaa polttoaineen lisäksi. Siksi niillä "turhilla" lennoilla on merkitys.

        Rajavartilaitoksen huoltohallissa on aina useita koptereita huollossa samaan aikaan ja aina joku niistä on purettu aivan atomeiksi. Saattaisit yllättyä jos näkisit kysiesen hallin sisältä ja kuinka paljon yksi huolto vaatii työtä ja osien tarkastusta / vaihtoa. Huoltotoiminta on keskitetty Suomessa Helsinki-Vantaan toimipisteeseen. Turun ja Rovaniemen kopterit huolletaan myös siellä.


        "Parempi on lentäjille purjevenekeikka kuin tällainen satama-altaassa puuhastelu."

        Et taida ymmärtää harjoittelun merkitystä tai primääristä tarkoitusta. Lisäksi nuo harjoitukset voidaan tehdä vartiolentojen yhteydessä. Ei noita varten tarvitse lähteä merelle erikseen lentelemäään.

        Oikeassa purjevenkeikassa on paljon osin hallitsemattomiakin riskejä. Videon harjoittelussa riskit on minimoitu, saatu kuitenkin rutiiini toimintaan. Videon harjoittelu on parempi kuin oikea keikka.

        Mistä päätellään, että kyseessä oli purjevene?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainakin osa Suomen pelastuskoptereista on kaksimoottorisia. "

        Ei ole. Tai siis Rajavartiolaitoksen kopterit on, mutta ainoa ns. pelastuskoperti eli Aslak ei ole. Lääkärikopterit (FinnHems) eivät ole pelastuskopterita. Ne kuuluvat ensihoitojärjestelmään (Sairaanhoitopiirien) eikä niillä ole mitää pelastuskykyä. Niissä ei ole edes vinssiä eli lääkärin on päästävä astumaan maihin - ei pääse veneeseen. Ainoa toimija joka hoitaa pelastusta ja ensihoitoa merellä on Rajavartiolaitos (voi vinssata ensihoitajat veneeseen). Lääkärikoperi voi toki laskeutua suurempaan saareen tietyin ehdoin, mutta veneen tulee olla kyseisessä saaressa.


        "En oikein ymmärrä, mihin vertaat lentotunnin hintaa. Lentäjät tarvitsevat tietyn määrän tunteja, jotta taidot pysyvät yllä ja kehittyvät"

        Rajavartiolaitoksella lentotunteja tulee riittävästi primääritehtävästä eli rajavalvonnan lennoilta. Lentotuntihinta taas muodostuu suurelta osin huollon ja polttoaineen hinasta, ei niinkäänn palkkakuluista. Tietyn lentotuntimäärän jälkeen koneille tehdään kalliita huoltoja (esim. mooottorit puretaan atomeiksi), joten siksi lentotunti maksaa polttoaineen lisäksi. Siksi niillä "turhilla" lennoilla on merkitys.

        Rajavartilaitoksen huoltohallissa on aina useita koptereita huollossa samaan aikaan ja aina joku niistä on purettu aivan atomeiksi. Saattaisit yllättyä jos näkisit kysiesen hallin sisältä ja kuinka paljon yksi huolto vaatii työtä ja osien tarkastusta / vaihtoa. Huoltotoiminta on keskitetty Suomessa Helsinki-Vantaan toimipisteeseen. Turun ja Rovaniemen kopterit huolletaan myös siellä.


        "Parempi on lentäjille purjevenekeikka kuin tällainen satama-altaassa puuhastelu."

        Et taida ymmärtää harjoittelun merkitystä tai primääristä tarkoitusta. Lisäksi nuo harjoitukset voidaan tehdä vartiolentojen yhteydessä. Ei noita varten tarvitse lähteä merelle erikseen lentelemäään.

        Oikeassa purjevenkeikassa on paljon osin hallitsemattomiakin riskejä. Videon harjoittelussa riskit on minimoitu, saatu kuitenkin rutiiini toimintaan. Videon harjoittelu on parempi kuin oikea keikka.

        Rajavartiolaitoksen itsensä mukaan sillä on kuusi ydintoimintoa, joista yksi on merialueen turvallisuus.

        Minä uskon Rajaa enemmän kuin sinua.


      • Anonyymi

        Kyseinen ilmavoimien toiminta edistää maanpuolustusta täsmälleen niin kauan kuin Suomi on sotilaallisesti liittoutumaton. Se näet parantaa mahdollisuutta saada tarpeen vaatiessa ulkopuolista apua, mikä riippuu Muiden valtioiden politiikasta, mikä puoletsaan riippuu kyseisten valtioiden kansalaismielipiteestä, joihin noilla ilmailunäytöksillä vaikutetaan.
        Sotilaalliseti liittoutuneena ne todellakin olisivat veronmaksajien rahojen tuhlausta, mutta Suomi ei todellakaan ole liittoutunut. Ja vain siinä mielessä, että käyttämällä sama raha toisin lentäjien sotilaallista osaamista edistettäisiin tehokkaammin, ei siksi etteikö lentonäytöskin edistäisi lentäjän sotilaallisessa maanpuolustuksessa tarvittavia taitoja.


    • Anonyymi

      Rajavartiolaitoksen ensisijainen ulkoa ylhäältä annettu tehtävä on valvoa rajoja. Rajavartiolaitoksen henkilökunnan ensisijainen oma etu on vaalia omia etuja ja että ne joko pysyvät tai laajenevat. Siihen kuuluu oman toiminnan puollustaminen kaikissa eri muodoissaan. Mikäli alkuperäisiä valtion päättäviltä taholta tulleita annettuja tehtäviä ei ole, niitä keksitään lisää itse. Ei tule sellaista päivää, että rajavartiolaitoksen työntekijät sanoisi yhteen ääneen;

      " ei täällä kukaan yritä maahan laittomasti veneellä. Me keski-iältämme 50 vuotiaat niche koulutuksen saaneet jotka emme voi nykyisellä koulutuksellamme juuri muualle työllistyä kuin lähiöpubin portsariksi, irtisanoudumme ja siirrymme työttömyyspäivärahalle etsimään muita töitä. Myykää kalusto ja vähentäkää valtiovelkaa. ".

      Ei tule ei. Pikemminkin tulee loputon virta ideoita miten toimintaa voi laajentaa niin tehtävien kuin kellonaikojen osalta ja hankkia lisää kalustoa sitä toteuttamaan. Päivärahat, viikonloppukorvaukset , yölisät jne. tikittää ja maksajana on naamaton suuri taho; veronmaksajat.

      • Anonyymi

        Ei ole, keksit tuo omasta päästäsi.

        Käy Rajan sivuilla lukemassa, mitkä sen tehtävät ovat.


      • Anonyymi

        Rajavartiolaitokselle on määritelty kuusi ydintoimintoa: rajojen valvonta, rajatarkastukset, rikostorjunta, merialueen turvallisuus, kansainvälinen yhteistyö ja maanpuolustus.

        Ja oli oikeastaan ihan itsestäänselvää ettei sinulla ole mitään koulutusta.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe