Höyrypäät taas vauhdissa

Anonyymi

Mikähän kumma teillä höyrypäisillä dieseleiden vihaajilla on, kun pitää suorastaan valheita suoltaa jatkuvasti kaikenmaailman yleisistä dieselkielloista yms huuhaasta. Ja perustelunnekin päästöjen/ilmastohaittojen muka vähenemisellä on täyttä valetta.

Faktahan on, ettei missään ole tulossa mitään erillisiä dieselkieltoja. Joitain rajoituksia noin kymmenen vuotta vanhoille dieselautoille on suunnitteilla jossakin ja ehkä jo onkin. Samat rajoituksethan koskevat myös vanhoja bensa-autoja.
Lisäksi on jossain vaadittu polttomoottoriautojen kieltoja ja rajoituksia jonnekin noin kymmenen vuoden päähän. Siis uusien myyntiä. Joku jopa ehdottanut jo 2025 alkaen. Tämä koskisi kaikkia polttomoottoriautoja, ei vain dieseleitä. Uskoo muuten kuka haluaa...

Dieselien päästöt ovat selkeästi vähäisempiä kuin vastaavien bensa-autojen. Näin on kaikissa Euro6-luokitelluissa autoissa eli syksyn 2014 jälkeen valmistetuissa. Erityisesti ilmastomuutosta aiheuttavat kasvihuonekaasupäästöt ovat dieseleissä huomattavasti vähäisemmät kuin vastaavien bensa-autojen.

Verotus muuten perustuu nimenomaan kasvihuonekaasu CO2- päästöihin, joten enemmän se rokottaa bensa-autoja kuin dieseleitä koska nämä ovat huomattavasti korkeammat kuin vastaavien dieselautojen. Ja nimenomaanhan tulevat kiristykset koskevat juuri CO2-päästöjä.

8

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa peretyä siihen mitä pitkin Eurooppaa todella ollaan kaavailemassa, vaikka vakavaien suunnitelmien kirjo onkin krjava, joka ei tee tilanteesta suinkaan helpompaa.

      Se, että uusien polttomoorien valmistukselle on eri paikoin kaavailtu takarajaa, eli senkin jälkeen saa edellee ajaa on yksi asia.

      Toinen on se, että monin paikoin, eri alueilla / kaupungeissa tehtaillaan vuodesta x alkaen kaikille polttomoottisille ajokieltoa, eli liikkumisesta tulee erityisne haastvaa ja GPS tulisi voida parametroida uudella tavalla nähdäkseen misä on oikeus ajaa.

      Useampi maa ja / tai maan sisäinen alue on jo linjannut vuosilkuja kaikkien polttomoottoreiden kielloille, eli perustrendi on raskas ja tekee seuraavaa autoa hankkivalle valinnan haasteelliseksi ja varsinkin kaikille niille, jota ko. alueilla asuvat.

      *

      Yksi esimerkki. Belgian Wallonie suunnittelee kieltävänsä dieselin progressiivisesti vuodesta 2023 alkaen ja sen lopullinen kielto on suunniteltu vuoteen 2030 mennessä.

      Barcelona suunnittelee keskustaansa pääsyn vain "puhtaille" autoille vuodesta 2019 alkaen.

      Samankin maan sisällä olevat erilaiset kiellot ja niiden ajoitukset tekevät liikkumisesta haasteellista, joka on pakko ottaa huomioon autonvaihtoa suunitelessaan.

      Alla olevassa artikkelissa on melko hyvä katsaus tilanteeseen, mutta en jaksa sitä kääntää, eli siitä kiinnostuneet voivat laittaa sen Google-kääntäjään, joka tekee varsin hyvää tulosta mm. fr - en välillä.

      - http://www.7sur7.be/7s7/fr/2765/Environnement/article/detail/3378236/2018/03/03/Le-diesel-c-est-bientot-fini.dhtml

      *

      Näissä asioissa ei yksilön mielipiteet paina kun poliitikot ovat saaneet osatotuuksiin ja / tai jopa ideologiaan perustuvia pakkomieteitä ratkaisuihinsa.

      Pitkin Eurooppaa ollaan käyttömaksuja luokittelemassa CO2:n lisäksi myös muihin päästöihin perustuen ja yksityisautoilua koetetaan eri tavoin laittaa pikku hiljaa yhä ahtammalle.

      Valitettavasti toistaiseksi ei edelleenkään ole olemassa aidon ekologista vaihtoehtoa.

      Yksi keskeinen ongelma on myös se, että suurimmalla osalla "kansoja" ei yksikertaisesti ole varaa päivittää autoaan edes Euro 6 luokkaiseksi, josta olisi jo merkittävä etu ympäristölle.

    • Anonyymi

      Yleisempi polttomoottoriautojen rajoitukset ja kiellotkin ovat olleet esillä ennustukset jo vuosikausia monissa Euroopan maissa koskien reilun kymmenen vuoden päässä olevaa ajankohtaa. Silloinkin kyseessä lähinnä uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämistä. Tässäkin on hyvä huomata, että se koskisi kaikkia polttomoottoriautoja eikä vain dieselautoja kuten näissä keskusteluissa niin mielellään syystä tai toisesta annetaan ymmärtää.

      Toinen kovasti esillä olleet rajoitukset koskevat vanhoja, useinmiten yli kymmenen vanhojen dieselautojen rajoitukset. Tosiasiassahan vastaavat rajoitukset koskevat myös vanhoja bensa-autoja, vaikka uutisoinneissa korostuu lähes poikkeuksetta dieselit. Syitä moiseen korostuksiin voi spekuloida, mutta yksi lienee dieselautojen selkeästi muita suurempi osuus autokannassa erityisesti Euroopassa, jossa rajoitusia on pohdittu vakavammin ja jopa jossain toteutettukin.

      Se, että autokanta on vanhaa Euroopassakin eikä uudistu kovin nopeasti, on ongelma. Ja Suomessa varsinkin iso ongelma, onhan täällä Euroopan vanhimpia autokantoja.

      Euro6 tuli voimaan syksyllä 2014, jonka jälkeen valmistut autot ovat kaikki euro6-luokiteltuja. Eli viisi vuotta ja sitä nuoremmat valmistetut autot olisi päästöjen kannalta huikeasti ympäristöystävällisempiä kuin sitä vanhemmat. Suomessa autokanta keskimäärin on yli 12 vuotta vanhaa, eli suuri osa, vähintään puolet, autoista on tuota vanhempaa, eli vuoden 2007 malleja tai vanhempia. Ymmärtää hyvin, ettei Suomessa ainakaan autokannan uudistaminen euro6-tasoisiksi onnistu millään lähivuosina, tuskin edes vuoteen 2030 mennessä.

    • Anonyymi

      diisseli onneksi kallistuu koska suoltaa noxia paaljon enempi taivaalle, bensa autot 10 000km vuosi ja kiisselit km40 000 ja noissa kiisseleis 90% on vanhoja niin voi äkkiseltään laskee että päästöjä tulee 10 x enemmän kiisseleilt.
      onneksi nousee niin loppuu turha kärryjen vetely ja kruisailu ja ja elvistely(en ymmärrä että miten voi nokivasaralla elvistellä)

      • Anonyymi

        Diisseli ei ole kallistumassa sen enempää kuin bensakaan.
        Uudet dieselit eli syksyn 2014 jälkeen valmistetut Euro6-dieselit ei tuota nox-päästöjä käytännössä sen enempää kuin Euro6-bensa-autotkaan. Euro6-dieselit ovat selkeästi vähäpäästöisempiä kuin vastaavat Euro6-bensa-autot.

        Ongelma on tietysti vanhat dieselit kuten vanhat bensatkin. Mitenkähän saataisiin kaikki vanhojen autojen omistajat hankkimaan uuden auton? Ja päästönäkökulma huomioiden, niin vielä dieselauton, jos sähköauto ei vielä ole riittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diisseli ei ole kallistumassa sen enempää kuin bensakaan.
        Uudet dieselit eli syksyn 2014 jälkeen valmistetut Euro6-dieselit ei tuota nox-päästöjä käytännössä sen enempää kuin Euro6-bensa-autotkaan. Euro6-dieselit ovat selkeästi vähäpäästöisempiä kuin vastaavat Euro6-bensa-autot.

        Ongelma on tietysti vanhat dieselit kuten vanhat bensatkin. Mitenkähän saataisiin kaikki vanhojen autojen omistajat hankkimaan uuden auton? Ja päästönäkökulma huomioiden, niin vielä dieselauton, jos sähköauto ei vielä ole riittävä.

        työntämällä dieselit romikselle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        työntämällä dieselit romikselle

        Sama juttu bensojen osalta. Romikselle, niin ilmasto paranee ja ilmastomuutos hidastuu.


    • Anonyymi

      dieseleissähän on huijattu kunnolla näyttämään puhtaammilta, siksi kiellot paukkuu koska ne tuottaa noxia paljon

      • Anonyymi

        Poliisien sähköauto sammui pikitielle takaa-ajossa.
        Roistot ajoivat nauraen dieselillä pakosalle.
        Onko Kylmässä Perä-Pohjolassa kaikkien, köyhinkin, PAKKO, ajaa uudella sähikäisellä ?
        Helsinjin ja Portimon ilmanlaatu on kaksi eri asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      468
      4167
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1732
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      117
      1567
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1494
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1428
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      60
      1395
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1356
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1272
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      45
      1119
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      34
      1098
    Aihe