Mikähän kumma teillä höyrypäisillä dieseleiden vihaajilla on, kun pitää suorastaan valheita suoltaa jatkuvasti kaikenmaailman yleisistä dieselkielloista yms huuhaasta. Ja perustelunnekin päästöjen/ilmastohaittojen muka vähenemisellä on täyttä valetta.
Faktahan on, ettei missään ole tulossa mitään erillisiä dieselkieltoja. Joitain rajoituksia noin kymmenen vuotta vanhoille dieselautoille on suunnitteilla jossakin ja ehkä jo onkin. Samat rajoituksethan koskevat myös vanhoja bensa-autoja.
Lisäksi on jossain vaadittu polttomoottoriautojen kieltoja ja rajoituksia jonnekin noin kymmenen vuoden päähän. Siis uusien myyntiä. Joku jopa ehdottanut jo 2025 alkaen. Tämä koskisi kaikkia polttomoottoriautoja, ei vain dieseleitä. Uskoo muuten kuka haluaa...
Dieselien päästöt ovat selkeästi vähäisempiä kuin vastaavien bensa-autojen. Näin on kaikissa Euro6-luokitelluissa autoissa eli syksyn 2014 jälkeen valmistetuissa. Erityisesti ilmastomuutosta aiheuttavat kasvihuonekaasupäästöt ovat dieseleissä huomattavasti vähäisemmät kuin vastaavien bensa-autojen.
Verotus muuten perustuu nimenomaan kasvihuonekaasu CO2- päästöihin, joten enemmän se rokottaa bensa-autoja kuin dieseleitä koska nämä ovat huomattavasti korkeammat kuin vastaavien dieselautojen. Ja nimenomaanhan tulevat kiristykset koskevat juuri CO2-päästöjä.
Höyrypäät taas vauhdissa
8
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa peretyä siihen mitä pitkin Eurooppaa todella ollaan kaavailemassa, vaikka vakavaien suunnitelmien kirjo onkin krjava, joka ei tee tilanteesta suinkaan helpompaa.
Se, että uusien polttomoorien valmistukselle on eri paikoin kaavailtu takarajaa, eli senkin jälkeen saa edellee ajaa on yksi asia.
Toinen on se, että monin paikoin, eri alueilla / kaupungeissa tehtaillaan vuodesta x alkaen kaikille polttomoottisille ajokieltoa, eli liikkumisesta tulee erityisne haastvaa ja GPS tulisi voida parametroida uudella tavalla nähdäkseen misä on oikeus ajaa.
Useampi maa ja / tai maan sisäinen alue on jo linjannut vuosilkuja kaikkien polttomoottoreiden kielloille, eli perustrendi on raskas ja tekee seuraavaa autoa hankkivalle valinnan haasteelliseksi ja varsinkin kaikille niille, jota ko. alueilla asuvat.
*
Yksi esimerkki. Belgian Wallonie suunnittelee kieltävänsä dieselin progressiivisesti vuodesta 2023 alkaen ja sen lopullinen kielto on suunniteltu vuoteen 2030 mennessä.
Barcelona suunnittelee keskustaansa pääsyn vain "puhtaille" autoille vuodesta 2019 alkaen.
Samankin maan sisällä olevat erilaiset kiellot ja niiden ajoitukset tekevät liikkumisesta haasteellista, joka on pakko ottaa huomioon autonvaihtoa suunitelessaan.
Alla olevassa artikkelissa on melko hyvä katsaus tilanteeseen, mutta en jaksa sitä kääntää, eli siitä kiinnostuneet voivat laittaa sen Google-kääntäjään, joka tekee varsin hyvää tulosta mm. fr - en välillä.
- http://www.7sur7.be/7s7/fr/2765/Environnement/article/detail/3378236/2018/03/03/Le-diesel-c-est-bientot-fini.dhtml
*
Näissä asioissa ei yksilön mielipiteet paina kun poliitikot ovat saaneet osatotuuksiin ja / tai jopa ideologiaan perustuvia pakkomieteitä ratkaisuihinsa.
Pitkin Eurooppaa ollaan käyttömaksuja luokittelemassa CO2:n lisäksi myös muihin päästöihin perustuen ja yksityisautoilua koetetaan eri tavoin laittaa pikku hiljaa yhä ahtammalle.
Valitettavasti toistaiseksi ei edelleenkään ole olemassa aidon ekologista vaihtoehtoa.
Yksi keskeinen ongelma on myös se, että suurimmalla osalla "kansoja" ei yksikertaisesti ole varaa päivittää autoaan edes Euro 6 luokkaiseksi, josta olisi jo merkittävä etu ympäristölle. - Anonyymi
Yleisempi polttomoottoriautojen rajoitukset ja kiellotkin ovat olleet esillä ennustukset jo vuosikausia monissa Euroopan maissa koskien reilun kymmenen vuoden päässä olevaa ajankohtaa. Silloinkin kyseessä lähinnä uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämistä. Tässäkin on hyvä huomata, että se koskisi kaikkia polttomoottoriautoja eikä vain dieselautoja kuten näissä keskusteluissa niin mielellään syystä tai toisesta annetaan ymmärtää.
Toinen kovasti esillä olleet rajoitukset koskevat vanhoja, useinmiten yli kymmenen vanhojen dieselautojen rajoitukset. Tosiasiassahan vastaavat rajoitukset koskevat myös vanhoja bensa-autoja, vaikka uutisoinneissa korostuu lähes poikkeuksetta dieselit. Syitä moiseen korostuksiin voi spekuloida, mutta yksi lienee dieselautojen selkeästi muita suurempi osuus autokannassa erityisesti Euroopassa, jossa rajoitusia on pohdittu vakavammin ja jopa jossain toteutettukin.
Se, että autokanta on vanhaa Euroopassakin eikä uudistu kovin nopeasti, on ongelma. Ja Suomessa varsinkin iso ongelma, onhan täällä Euroopan vanhimpia autokantoja.
Euro6 tuli voimaan syksyllä 2014, jonka jälkeen valmistut autot ovat kaikki euro6-luokiteltuja. Eli viisi vuotta ja sitä nuoremmat valmistetut autot olisi päästöjen kannalta huikeasti ympäristöystävällisempiä kuin sitä vanhemmat. Suomessa autokanta keskimäärin on yli 12 vuotta vanhaa, eli suuri osa, vähintään puolet, autoista on tuota vanhempaa, eli vuoden 2007 malleja tai vanhempia. Ymmärtää hyvin, ettei Suomessa ainakaan autokannan uudistaminen euro6-tasoisiksi onnistu millään lähivuosina, tuskin edes vuoteen 2030 mennessä. - Anonyymi
diisseli onneksi kallistuu koska suoltaa noxia paaljon enempi taivaalle, bensa autot 10 000km vuosi ja kiisselit km40 000 ja noissa kiisseleis 90% on vanhoja niin voi äkkiseltään laskee että päästöjä tulee 10 x enemmän kiisseleilt.
onneksi nousee niin loppuu turha kärryjen vetely ja kruisailu ja ja elvistely(en ymmärrä että miten voi nokivasaralla elvistellä)- Anonyymi
Diisseli ei ole kallistumassa sen enempää kuin bensakaan.
Uudet dieselit eli syksyn 2014 jälkeen valmistetut Euro6-dieselit ei tuota nox-päästöjä käytännössä sen enempää kuin Euro6-bensa-autotkaan. Euro6-dieselit ovat selkeästi vähäpäästöisempiä kuin vastaavat Euro6-bensa-autot.
Ongelma on tietysti vanhat dieselit kuten vanhat bensatkin. Mitenkähän saataisiin kaikki vanhojen autojen omistajat hankkimaan uuden auton? Ja päästönäkökulma huomioiden, niin vielä dieselauton, jos sähköauto ei vielä ole riittävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diisseli ei ole kallistumassa sen enempää kuin bensakaan.
Uudet dieselit eli syksyn 2014 jälkeen valmistetut Euro6-dieselit ei tuota nox-päästöjä käytännössä sen enempää kuin Euro6-bensa-autotkaan. Euro6-dieselit ovat selkeästi vähäpäästöisempiä kuin vastaavat Euro6-bensa-autot.
Ongelma on tietysti vanhat dieselit kuten vanhat bensatkin. Mitenkähän saataisiin kaikki vanhojen autojen omistajat hankkimaan uuden auton? Ja päästönäkökulma huomioiden, niin vielä dieselauton, jos sähköauto ei vielä ole riittävä.työntämällä dieselit romikselle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
työntämällä dieselit romikselle
Sama juttu bensojen osalta. Romikselle, niin ilmasto paranee ja ilmastomuutos hidastuu.
- Anonyymi
dieseleissähän on huijattu kunnolla näyttämään puhtaammilta, siksi kiellot paukkuu koska ne tuottaa noxia paljon
- Anonyymi
Poliisien sähköauto sammui pikitielle takaa-ajossa.
Roistot ajoivat nauraen dieselillä pakosalle.
Onko Kylmässä Perä-Pohjolassa kaikkien, köyhinkin, PAKKO, ajaa uudella sähikäisellä ?
Helsinjin ja Portimon ilmanlaatu on kaksi eri asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869