Minkälaista viimeistelyä uusi auto tarvitsee? Ei ole valmis tullessaan tehtaalta.

Anonyymi

Aika moni uuden auton ostaja luulee, että auto on valmis sellaisenaan, kun se luovutetaan autokaupassa. Tosiasia on, että mahdollisimman halvalla massatuotettu auto vaatii aikamoista viimeistelyä ennen kuin sijoitetusta pääomasta saa irti parhaan nautinnon.

Ainakin pyöränkulmat pitää tarkastaa ja säätää. Tekniikan Maailma tekee näin kaikille testatuille autoille, koska muuten ajettavuusarvio riippuu minkälainen yksilö sattui kohdalle. Hinta n. 100 €.

Myös valojen suuntaus pitää tehdä, koska tehtaan jäljiltä se on ihan mitä sattuu. Tekniikan Maailma ja Tuulilasti joutuvat näitä säätämään valotesteissä. Hinta n. 100 €

Eturoiskeläpät on ihan ehdoton juttu, muuten lähtee maalit helmoista, sitten sinkki ja lopulta katoaa peltikin. Hinta n. 50 €

Maalipinnan tarkastus ja paikkailu, koska kuljetuksien aikana syntyy jälkiä. Korjaus hidastaa kolhujen ruostumista. Ehkäpä joku kestopinnoite tai ainakin vahaus parin kuukauden iässä. Hinta muutama sata €

Ruostesuojaus on ehdoton täällä suolan ja kuran luvatussa maassa, jossa autoilla ajetaan paljon ja pitkään. Autolehdistä huomaa, että jo muutaman vuoden ikäisissä nykyautoissa alustassa on ruostuminen vauhdissa. Hinta n. 1000 €

Kunnon lämmitin eli käytännössä Eberspächer tai Webasto. Miksei myös kiinteä akkulaturi. Hinta n. 2000 €

Kunnollinen isompi akku, koska autotehtaiden käyttämä perusakku ei toimi Suomen pakkasissa. Hinta n. 150 €

Laadukkaat renkaat (talvi- ja kesä), koska autotehtaan jäljiltä alla voi olla Michelinit tai jotkut muut tusinarenkulat. Hinta n. 600 €/sarja

Lisäkaukovalot, koska nykyautojen valoilla ei ole kiva ajella pimeässä. Hinta muutama sata €.

Parkkikiekko, akkukaapelit, lumiharja, lumilapio, vararengas, taskulamppu.

Eli kyllä sitä rahaa palaa vielä muutama tonni, ennen kuin uudella autolla kelpaa lähteä tien päälle.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi kun on paljon harhoja pojalla.

    • Anonyymi

      Tuostahan puuttuu vielä madallusjouset, paremmat hifit, näyttävät aluvanteet, moottorinohjauksen uudelleen ohjelmointi...

    • Anonyymi

      Aika paljon asiaa oli kirjoituksessasi.
      Etukuraläpät, ruostesuojaus jne ovat Suomen olosuhteissa viisas sijoitus.

      Michelin renkaissa ajatuksemme sitten eivät käyneet yhteen.
      Minusta ne ovat huippurenkaita, kuten kyllä moni muukin rengasmerkki.

    • Anonyymi

      "Etukuraläpät, ruostesuojaus jne ovat Suomen olosuhteissa viisas sijoitus."
      On varmasti silloin, jos aikoo autoaan pitää sen seuraavat kymmenen vuotta. Jos taas vaihtaa auton kolmen vuoden välein uuteen, ei tuollainen sijoitus ole todellakaan viisas.....

    • Anonyymi

      Vuntterpaumi olis hyvä olla

    • Anonyymi

      Karvanopat, tuulenohjaimet, himmennysverhot, häikäisysuojalippa tuulilasiin, ritilä takalasiin, oviin kolhimissuojat, kattotelineet, ratinsuojus, vahvistin/taajuuskorjain, pallokaiuttimet, mustekala, spoileri takaluukkuun, aurinkolasien pidike, kolikkorenki, pysköintikiekko, lampaannahka istuinsuojat, kojetaulun verhoilu karvakankaalla, tummennuskalvot laseihin, pääkaalovaihdekepinnuppi, tuulenohjaimet lasinpyyhkijiin, siniset ajovalot, huomiovalot, peruutuksen äänimerkki, FIN-merkki, lattia- ja tavaratilakaukalot...

      • Anonyymi

        Unohdit mainita 70-luvun huippu-uutuusvarusteen, kuminauha takapuskurista laahaamaan maata, ilmeisesti maadoituspiuha? Se alentaa kulutusta, päästöjä, auttaa sähköjärjestelmää maadoituksessa, parantaa potenssia, kaljuuntuminenkin vähenee, naisten suosio on taattu, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit mainita 70-luvun huippu-uutuusvarusteen, kuminauha takapuskurista laahaamaan maata, ilmeisesti maadoituspiuha? Se alentaa kulutusta, päästöjä, auttaa sähköjärjestelmää maadoituksessa, parantaa potenssia, kaljuuntuminenkin vähenee, naisten suosio on taattu, jne.

        Joo ja se magneetti polttoaineputkessa, mikä vähentää myös kulutusta. Hirvipilli on myös hyvä turvavaruste.


    • Anonyymi

      Lämmittimet ja talvirenkaat on selviö, mutta muut ei ole tarpeen, no vahaus on järkevää. On todella harvinaista jos kulmat ja valot on pielessä. Maaliviat korjataan jo ennen luovutusta ja

    • Anonyymi

      Minun mielestä tärkeysjärjestys kaikille autoille on:
      - ruosteenestokäsittely
      - lohkolämmitin tai vastaava
      - maalipinnan käsittely muutaman kuukauden jälkeen
      - kuramatot
      - roiskeläpät

      • Anonyymi

        Ruosteenestokäsittelyssä on ideaa vain jos pitää.samaa autoa kauan. Harva uuden auton ostaja pitää ja jos sen muutaman vuoden jälkeen vaihtaa uuteen, ruostesuojaus ei lisää hyvityshintaa yhtään, eikä ainakaan niin paljoa kuin on maksanut.


    • Anonyymi

      Muutamasta asiasta olen samaa mieltä

      -ruostesuojaus on ehdoton jos ei halua auton arvon alkaa laskemaan kuin lehmän häntä siinä 10v kohdalla kun ruoste alkaa leviämään. Ei välttämättä koske ekaa omistajaa, mutta käytettyjen ostajat, vältelkää suojaamattomia parhaanne mukaan tai älkää missään nimessä ainakaan maksako siitä mitään hyvää hintaa, reilu alennus jos kori on suojaamattomana käytännössä valmis mätänemään.

      -roiskeläpät eteen/taakse tietenkin pitäisi laissa määrätä pakolliseksi, ei vain omaa autoa suojaamaan vaan myös takana ajavien kannalta

      -lohko/sisälämmitin ehdoton Suomessa, Webasto ehkä korkeintaan työautoihin, kallis ja vikaherkkä

      -maalipinta vaatii suojauksen, uuteen autoon ehdottomasti joku pinnoite jolle 2-3v takuu, ikävä pilata uuden auton ulkonäköä jos jättää suojaamatta.

      -lisävaloistakin olen samaa mieltä, harvassa kunnon kaukovalot ja riski ajaa hirvi/peura-kolari suuri kun ei näe eteensä


      Muut aloituksen kommentit sitten ihan höpöä, varsinkin että vaihtaisi viime vuosien testimenestyjä Michelinit johkin huonompiin renkaisiin. Nastoissa Michelinillä täysi ylivoima, kitkoissa Misukan 7v vanha malli edelleen pysähtyy nopeimmin jäällä, kesärenkaissa Pilot Sport ja Primacy voitosta voittoon. Kaiken lisäksi Michelin todistetusti kestävin rengas. Itse en huolisi uutta autoa millään muilla kuin Misukan renkailla, todistetusti parhaita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2794
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2634
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      84
      1101
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe