Tykkäättekö peuran lihasta. Sain tänään 12 kg peuran jauhelihaa ja lihaa enolta.
Peuran lihaa
20
710
Vastaukset
- Anonyymi
Minunkin eno ajo autolla peuran päälle. Erikoinen yhteensattuma, että eno ja peura ja peuran liha.
- Anonyymi
Peura on kyllä ollut mielessä. Olen metsästänyt yhtä jo tovin ja luulen hänenkin huomanneen metsästäjänsä.
Kaunis jalo eläin. Saakohan häntä ikinä kiinni.- Anonyymi
Missäpäin metsästät?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missäpäin metsästät?
Paikassa, jossa eräs pitkät mustat hiukset omaava liikkuu ainakin. Erittäin luokseen kutsuva näky.
Todennäköisesti nähdään tänäänkin ☺️
- Anonyymi
Peuran lihaa voi sekoittaa normi jauhelihaan ja tehdä lihapullia.
- Anonyymi
Ja peuran lihaan ei sitten kyllä tarvitse sekoittaa mitään teollista lihaa. Jos on kuivaa niin se on sitten ihan itse pilattu.
- Anonyymi
Se on sitten alettava metsästämään peuroja ja muita elikoita autolla törmäämällä, kun ei virkavalta anna aseenkantolupaa, että saisi ampua lihaelukan metsästä.
Ajelin autolla ja siellä pellon perukoilla seisoskeli hirvi, josta olisi saanut keittolihaa ja paistilihaa moneksi vuodeksi, mutta ei tullut tielle, vaan pellolla seisoskeli.
Ei sinne pellolle autolla olisi pystynyt ajaa hirven päälle, kun juuttuu auto kiinni pehmeään peltoon.
Pyörätiellä huomasin tuoteen jänisken raadon, jota korpit nokkivat.
Selkäranka ja kylkiluut vaan näkyi, oli joku elukka sen pyydystänyt ja pyörätielle laskenut.
Siitä olisi jänis paistin saanut, mutta en ottanut mukaan, kun korpit olivat jo syömässä. - Anonyymi
Ei kuulu peura eikä mikään mukaan ns. punainen liha ruokavalioon. Kolme koota riittää mulle, kalkkuna, kana ja kala.
- Anonyymi
On tuokin oikein ohjelmis: "asukkaat ovan nyt menneet jo nukkumaan".
Selviytyjät josta pidä on mielestäni hauska kun on hyviä kilpailuja aina. - Anonyymi
Ihan hyviä nuo kolme koota, niitä minäkin suosin, mutt peuran, kauriin ja hirvenlihaakin syön. Ne eivät kuulu niin sanottuun "punaiseen lihaan", jonka tuottaminen olisi ympäristölle epäedullista. Ne syövät pääasiassa ravintonsa metsis;sä/stä ja joskus maanviljeliöiden pelloilta ja nuoria puuntaimia tuhoamalla, kuten puiden latvustojen syönnillä... Maantie turvallisuudessa ne ovat hengenvaarallisia. Ainakin pimeällä maantiellä peltivaurioita tulee vahinko tilanteessa, tuottavat siis monenlaista tuhoa.
Joten pitäisikö sinusta niidenkin antaa lisääntyä vapaasti... olisi ruokaa lisääntyvälle susi ja karhu kannallemme.
Turku on kaupunki etelä-Suomessa ns. ruuhka seutu aluetta, meilläkin on jo noita villieläimiä nähty kaupunki alueella. Ei paljon naurata, jos kohtaamisia elukoiden ja ihmisen kanssa tulee aamuisin töihin/kouluun mennessä, taikka iltamyöhäisellä varsinkaan kunto lenkkeilyä harrastaville. Saattaa olla ettei ihmisen kunto oikein riitä noille eläimille.
Ps. harvemmin ostan naudan-, sian- tai hevosenlihaa, vaikka syön niitä kyllä, jos joku toinen esim. on niitä valmistanut ruuaksi ja tarjoaa mullekin. En siis ylenkatso niitäkään, olen näet sekasyöjä.
ex-trollikka
- Anonyymi
Kyllä peuran paahtopaistia on pakkasessa.
Jalopeura on parasta. Njamnjam.
- Anonyymi
Jalopeura eli leijona :) Mutta niin tuollaisista riistoista, hirvenlihakin viherpippurilla käristettynä on aika joo, maksahan on herkullisempaa, mutta vaikeampi käsitellä sellaista ja sotkuista niiden kalvojen poistossa.
Eilen näin pellolla 2 peuraa
- Anonyymi
Broidi toi mulle n.2kg peuran jauhelihaa ja pyöröpaistin, soppaluut, yhden ulkofileen ja sisäfileen, sekä yhden paahtopaistin. Mä puolestani lupasin hänelle kahdet pitkä vartiset saapassukat. (villasukat, joulukuun alkuun mennessä)
Ihan kelpo vaihtokauppa, vai mitä!
ex-trollikka- Anonyymi
Aika hauska juttu sinänsä kun joku ase ja erä -lehti lähetteli joulunumeronsa luettavaksi, en tiedä mikä käytäntö nyt on, mutta: hyviä ideoita saa sitten tuollaisilta... haulikkoarvosteluja ja sellaisiakin, ihan mukavia luettavia sinänsä :)
- Anonyymi
Ei peurassa mitään vikaa ole. Tärkeintä on, että sen osaa valmistaa oikein. Moni saa sen valmistettua ihan liian kuivaksi.
Olen lapista koroisin ja lapsuudenkodissani syötiin lähinnä vain poroa ja hirveä. Peura ei paljonkaan porosta eroa. Joidenkin mielestä peurassa on riistan maku, mutta itse en sitä peurasta juuri tunnista. Aikuinen hirvi maistuu riistalta, eikä ole aina ihan omaan makuuni sopiva. Sekin on tosin täysin kokista kiinni. Riistan maku on muutenkin jännä juttu. Minulle se poron tai peuran "riistan maku" taitaa olla ns. oikea lihan maku. En meinaan voi sietää naudanlihaa ja possua olen inhonnut jo ihan pienenä.
Mutta joo, tee oikeutta sille peurarukalle ja laita siitä hyvää ruokaa.
ex. lapintyttö- Anonyymi
Peurakäristystä teen lappilaiseen tapaan... jahka ehdin ensin ostaa puikulaperunia.
Suolakurkkua ehkä pöytään ja ohrarieskaa. ( ehkä voita, jos muitakin on syömässä)
Ite en juo oikeastaan mitään tuon ruuan kanssa, vasta jälkikäteen juon sen verran kuin janottaa.
Jälkkäriks vois laittaa leipäjuustoa kermassa (mikrossa) lämmitettynä, ja pannukahvit!
Tuota jälkkäriä laitan vain jos tulee vieraita, yksin ollessani leipäjuusto joutaa kahviin.
Olen oppinut nuo tavat Lapissa lomailessa ollessani, lappalaisperheissä maksavana turisti vieraana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peurakäristystä teen lappilaiseen tapaan... jahka ehdin ensin ostaa puikulaperunia.
Suolakurkkua ehkä pöytään ja ohrarieskaa. ( ehkä voita, jos muitakin on syömässä)
Ite en juo oikeastaan mitään tuon ruuan kanssa, vasta jälkikäteen juon sen verran kuin janottaa.
Jälkkäriks vois laittaa leipäjuustoa kermassa (mikrossa) lämmitettynä, ja pannukahvit!
Tuota jälkkäriä laitan vain jos tulee vieraita, yksin ollessani leipäjuusto joutaa kahviin.
Olen oppinut nuo tavat Lapissa lomailessa ollessani, lappalaisperheissä maksavana turisti vieraana.Noissa on kyllä monta sellasta juttua, jotka ei ole kuuluneet niihin pöytiin joissa itse olen Lapissa ollut. Ehkä noissa on vähän vieraslisää :)
Meillä käristys oli aina poroa tai hirveä. Peurankäristystä en ole vielä missään Lapissa syönyt. Mikä jottei, samalta se maistuu kun poro.
Suolakurkku ei kyllä meillä kuulunut missään tapauksessa käristyksen viereen. Saattaahan se sopia, mutta otan silti omani mielummin puolukkasurvoksella. Ohrareska käy hyvin, jos on lappilaisella tyylillä tehty. Meillä leivottiin aina rieskat kotona, leivinuunissa. Kaupan rieskat ovat ihan eri tavaraa.
Kaikkein oudoin on tuo leipäjuusto kermassa. En ole ikinä kuullutkaan. Mikrossa voi toki lämmittää ja lapsena söin aina narsujuustot isän kahvista. Tuo kermassa mikrossa kuullostas tosi eksoottiselta. Leipäjuusto, vähän lämmitettynä, hillojen kera (tai saa siinä olla joukossa vähän mansikkaakin) ... noin se meillä syötiin ... ja mummilassa ... ja kavereiden luona kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noissa on kyllä monta sellasta juttua, jotka ei ole kuuluneet niihin pöytiin joissa itse olen Lapissa ollut. Ehkä noissa on vähän vieraslisää :)
Meillä käristys oli aina poroa tai hirveä. Peurankäristystä en ole vielä missään Lapissa syönyt. Mikä jottei, samalta se maistuu kun poro.
Suolakurkku ei kyllä meillä kuulunut missään tapauksessa käristyksen viereen. Saattaahan se sopia, mutta otan silti omani mielummin puolukkasurvoksella. Ohrareska käy hyvin, jos on lappilaisella tyylillä tehty. Meillä leivottiin aina rieskat kotona, leivinuunissa. Kaupan rieskat ovat ihan eri tavaraa.
Kaikkein oudoin on tuo leipäjuusto kermassa. En ole ikinä kuullutkaan. Mikrossa voi toki lämmittää ja lapsena söin aina narsujuustot isän kahvista. Tuo kermassa mikrossa kuullostas tosi eksoottiselta. Leipäjuusto, vähän lämmitettynä, hillojen kera (tai saa siinä olla joukossa vähän mansikkaakin) ... noin se meillä syötiin ... ja mummilassa ... ja kavereiden luona kanssa.Tuo peura on mulla vain poroa korvaavana lihana käristyksessä. Peuran mä pystyisin itsekin kaatamaan metsästä tai pellonreunasta, mutt jätin nyt ne asiat miesten huoleksi. Aika ei riitä kaikkeen... enkä ole käynyt tänä vuonna edes ampumaharjotuksissa.
Kivääristänikin aion luopua... veljelleni, kunhan saadaan asiat sovittua laillisesti viranomaisten kanssa.
Teen joskus pakosta ohrarieskaa sähköuunissa, mutt olet oikeassa, kyllä arinalla paistettu rieska on parempaa... siinä on ihan oma makunsa.
Tuo leipäjuuston lämmittäminen kerman kera, on kyllä meidän eteläsuomalaisten oma tapa ja varmaan kehittynyt näinä aikoina kun mikro on yleistynyt jokakodin koneeksi.
Ei se juusto missään kermassa suorastaan ui, kerma on vain kostukkeena ettei juustosta tule kumipalloa. Juuston leikkaan sopiviksi suupaloiksi jo valmiiksi, siitä on helppo jokaisen ottaa itselleen sopiva annos juustopaloja sekä hilloa, mitä lajia milloinkin.
Sulle se taitaa lakkahillo olla se oikea hillo.
Mä laitan kuitenkin joka tapauksessa ne kermaiset leipäjuuston palaset kahviini hetkeksi aikaa. Enkä käytä hilloakaan, jos vieraat eivät ole kovin erikoisia vieraita, vaan kavereitani tai sukulaisia... eikä mun tarvitse silloin olla vieraskorea.
ex-trollikka
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835