SSH-päätteessä tietoturvaongelma

Anonyymi

Käyttäessä SSH-päätettä etätyöpöytänä pilvipalvelussa olevan palvelimen kautta syntyy tietoturvaongelma.

Nimittäin SSH-pääte juoruaa käyttäjän koneen tiedot sellaisenaan eteenpäin, kuten vaikkapa näytön resoluution.

Myös popup-ikkunat aukeavat etäkäyttäjän koneeseen uusiksi ikkunoiksi.

Iso tietoturva-aukko, josta kannattaa olla tietoinen.

13

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No nyt ei pidä paikkaansa. Minulla on serveri, jossa ei ole näytönohjainta laisinkaan. Siihen otan ssh-yhteyden ja voin tehdä konfigurointeja X-ohjelmien kautta. Ainoa tieto, mitä siellä välittyy on X-yhteensopivien näyttöelementtien viestit tyyliin normaaliin tyyliin, eli eventtejä pukkaa tyyliin TButton.onMouseClick1(), jne.
      Sen sijaan jos siirrät ikkunointia jollain ohjelmalla(vnc?), niin sitten se on periaatteessa mahdollisesti kuva jota klikkailet ja vastapäälle lähetetään klikin koordinaatit ilman hajuakaan mistään ikkunointi protokollista.

      • Anonyymi

        No pitää paikkansa, koska esimerkiksi whatsmyip.org-sivuston kautta näkyyy esimerkiksi käyttäjän koneen selaimen resoluutio. Lähetin muuten tämän aloituksenkin SSH-päätteen kautta, ja jostain syystä tuli moneen kertaan.


    • Anonyymi

      Popup-ikkunat luodaan X11-protokollan mukaisesti omalla koneellasi. Siinä ei ole tietoturvan kannalta mitään ihmeellistä, vai onko oman koneesi tietoturva retuperällä niin pahasti, että ikkuna-managerisi ei ole ajan tasalla? Oma koneesi siis luo käyttäjänäkymän ohjelmaan - ei itse ohjelmaa, joka on edelleen siellä vastapään serverillä. Ainoa mitä se voi serverille välittää on widgettien täytöt ja nitkuttelut. Ei sinne pysty mitään koodia saamaan sekaan, koska välitetään pelkkiä widgettejä!

    • Anonyymi

      Paljon isompi riski on ssh-login, koska pääset sillä toiselle koneelle suorittamaan komentoja, vaikka koodaamaan oman ohjelman gcc:llä, mikäli sellainen on asennettuna. Sekös siten ei ole riski?

    • Anonyymi

      No ei siis ytään sen isompi kuin pilvipalvelut ylipäätään.

      Muksi tää kysymys on Ubuntu palstalla?

      • Anonyymi

        Pilvessä on Ubuntu-serveri ja etäkäyttökoneessa on Ubuntu-desktop.


    • Anonyymi

      Miksuhilta ihan hyvä purkaus, kiitos siitä.

      Osaatko kertoa miksi SSH-päätteen pitää kertoa päätteen isännän näytön käyttämä resoluutio yhteyden vastaanottajalle? Eikö riittäisi että kerrotaan etäpäätteen ikkunan koko? Ikkunassahan niitä ajellaan.

      Ymmärrän toki miksi joku resoluutio-tieto tarvitaan, koska muuten ei pystytä renderöimään.

    • Anonyymi

      Onko Ubuntulle muita ssh-päätteitä kuin se vakiovarusteena oleva ssh? Windowsillehan on ainakin Putty.

      • Anonyymi

        Kyllähän Puttyn saa ainakin Debian-johdannaisille, mutta sen tuoma lisäarvo on makuasia.


    • Anonyymi

      Resoluutiotiedon välittäminen johtuu X11-forwardoinnista, eikä liity mitenkään ssh-clienttiin.

      • Anonyymi

        liittyy se siten, että jos ssh-clientin -X vipusella avaat, niin kyllä se resoluution välittää silloin.
        Ja pakkohan sen on, koska mistäpäs ohjelma muuten tietäisi minkä kokoinen ikkuna hän saa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        liittyy se siten, että jos ssh-clientin -X vipusella avaat, niin kyllä se resoluution välittää silloin.
        Ja pakkohan sen on, koska mistäpäs ohjelma muuten tietäisi minkä kokoinen ikkuna hän saa olla.

        Jep, kirjoitin vähän huolimattomasti. Tarkoitus oli kertoa ettei se liity erityisesti siihen tiettyyn ssh-clientiin.


    • Anonyymi

      Minusta kaikki pilvipalvelut ovat tietoturvaongelmia, kun niiden tietoturvaan ei voi itse vaikuttaa, kuin vaan erittäin vahvalla salasanalla, joka tieten muutetaan tiheään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      132
      1308
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1175
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      24
      804
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      147
      798
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      736
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      723
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      149
      705
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      698
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      578
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      36
      551
    Aihe