Opamox / Kuinka nopeasti vieroitusoireet?

Anonyymi

Olen lääkärin ohjeistuksella ottanut muutamien viikkojen ajan 30mg Opamoxia yöksi koska herään yöllisiin paniikkikohtaukseen.
Nyt päivätkin on menneet ihan hirveiksi ja mietin että onko mahdollista että koska annosten välissä on 24h, kroppaan puskee jo vieroitusoireita ennen illan seuraavaa annosta. Oireet tuntuvat niin kovin fyysisiltä, toispuoleista lihaskipua, levottomuutta, ahdistavia ajatuksia, joita en oikein itse edes tunnista omikseni. Olen epätoivoissani ottanut puolikkaan tabletin (7,5mg) päivällä tasoittamaan oloa ja tämä auttaakin n. 4-5 tunnin ajan.

38

14284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisään vielä että en käytä, enkä ole käyttänyt muita lääkkeitä, ja olen aina kokenut lääkkeiden vaikutukset kovin vahvoina.

      Pystyykö esim ihan työterveyslääkäri auttamaan minut irti tästä Opamoxista johon selkeästi olen jäämässä koukkuun ihan muutaman viikon käytön jälkeen. Ilman päivittäistä ”lisä-puolikasta” en ole toimintakykyinen kun olo on niin ”hullu”.

      • Anonyymi

        Jos ei pääse omin voimin irti aineesta, että täytyy ottaa joka päivä, täytyy mennä katkolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei pääse omin voimin irti aineesta, että täytyy ottaa joka päivä, täytyy mennä katkolle.

        Jo muutaman viikon käytön jälkeen?
        En tiedä, olenko riippuvuuteen altis ihminen, en ole ennen ollut riippuvainen lääkkeistä.


      • Anonyymi

        Pystyy työterveyslääkäri auttamaan sinut pois bentsoista. Älä anna lopettaa seinään, vaan pyydä vähennys, suosittelen, jos meinaat lopettaa.


    • Anonyymi

      No ei tarvi mennä katkolle. Et sentään ihan rappiolla ole bentsomäärien suhteen. Itse alkaisin vähennellä tuota iltapilleriä, jättäisin tuo 7,5 mg päivään joksikin aikaa ja ottaisit iltapillerit sitten illasta pienentäen annosta pikkuhiljaa.

      Tai vaihtaisin pitkävaikutteiseen (Diapam) cross-over vaiheen jälkeen, missä molempia lääkkeitä syödään hetki päällekäin kunnes siirrytään pamiin. Tätä suositellaan mm. Järvenpään sosiaalisairaalan bentsomatskussa. Sitä puoltaisi se, että sinulla heittelee olot tuota lääkettä syötäessä, mutta toisaalta jotkut lääkärit näkevät sen jotenkin voimakkaampana tavarana suhteessa Opamoxiin eivätkä kernaasti sitä ole määräämässä. Kaikille ei sovi bentsojen vaihtaminen, koska vaikutus ei aina tunnu samalta eikä vaihto aina onnistu, ja onhan siinä omat ongelmansa.

      Huolehtisin, että bentsojen määrä kropassa olisi mahdollisimman tasainen, että olot ei heittelisi päivän mittaan, ja vähentäisit nuo pois sitten jos niistä on koitunut ongelmia.

      Vähennystahdiksi ottaisin sen että olo pysyy mahdollisimman oireettomana, että pärjäät arjessa. Tietenkin jos saat bentsoista itsestään haittavaikutuksia niin vähän ongelmallistahan tuo on. Oja tai allikko. Seinään ei kannata lopettaa, vaan jos pitempään olet käyttänyt, vähennä ne pois.

      • Anonyymi

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Vähensin nyt iltalääkettä neljäsosalla ja heittelehdin sängyssä unettomana ja hikisinä koko yön. Tänään hirveä tokkura päällä ja olo entistä kamalampi. Ajattelin että jatkan silti tänään samalla annoksella eli 1 1/2 tbl. Eikös se tämä Opamox ole sen verran nopeasti elimistöstä poistuva että seuraava yö voi olla jo helpompi.


    • Anonyymi

      Opamoxiin voi koukuttua lyhyenkin käytön takia ja pienelläkin annoksella.
      En selvinnyt vieroituksesta ilman että otin sitä tasaisesti koko vuorokauden ajan.
      Vieroitusoireet alkoi heti kun tabu oli poistumassa elimistöstä.

      Jos ottaa vain yöksi 30 mg eikä yhtään päiväksi, tulee todennäköisesti kauhea olotilojen vuoristorata.

      Olet nyt siis vähentänyt neljänneksen.
      Kokeile vähentää vain puolet siitäkin ja pidä se annos ainakin pari viikkoa jos ei enemmänkin ja vähennä vasta sitten lisää yhtä pieni pala.

      Jos olisin ottanut yöksi 30 mg, olisin päivällä tullut hulluksi.
      Pienemmälläkin annostuksella vieroitusoireita tuli niin paljon ja ne tuntuivat kauhistuttavilta. Yritin pitää pääni kylmänä ja ajatella, että se kaikki johtuu vain vieroituksesta, ei minulla ole pelättävää,
      mutta ei itseni psyykkaaminen oikein hyvin onnistunut.
      Tein aika nopean vieroituksen sitten pitkän loman aikana, se oli ainoa vaihtoehto minulle.
      En olisi pystynyt olemaan töissä. Siihen meni se loma, mutta selvisin.

      Voimia, tsemppiä !

      • Anonyymi

        Kuinka usein ja millaisella annoksella otit päivisin Opamoxia?

        Huomaan että minulla tuo 7,5mg jo auttaa oloon mutta sen vaikutus ei kovin montaa tuntia kest


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka usein ja millaisella annoksella otit päivisin Opamoxia?

        Huomaan että minulla tuo 7,5mg jo auttaa oloon mutta sen vaikutus ei kovin montaa tuntia kest

        Olen kai harvinaisen herkkä lääkkeitten vaikutuksille, ainakin Opamoxille.
        Otin sitä vain 7,5 mg 3 x vrk:ssa ahdistuneisuuteen.

        (Lääkäri kyllä kirjoitti 15 mg 3 x vrk:ssa,
        mutta itseni tietäen ja tuntien kokeilin siis puolikkaalla aluksi ja se riittikin)

        Kokeilin alkaa vähentää neljännekseen ja annokseni (7,5 mg) pienuuteen nähden
        sain yllätyksekseni paniikkihäiriömäisen olon
        ja pelkotiloja, että sekoan, kuolen, nykimisiä ja "heitätyshuimausta",
        sydämenhyppelyjä ja ties mitä. Luulin, että lopetan niin pienen annoksen "tosta vaan" viikossa-parissa eikä tunnu juuri missään.

        Piti yrittää alkaa uudestaan vähentämällä vain noin 1-2 milligramman kerrallaan.
        Sillä lailla etenin neljässä viikossa (itselleni) nopeassa tahdissa.
        Se oli vaikeaa, mutta hoin itselleni, että vaikka tämä on kauheaa,
        en kuole tähän ! Pakko kestää ! Huomenna olen jo pykälän eteenpäin.
        Huomenna on jo helpompaa. Tavoite täytyy pitää koko ajan mielessä eli
        se että kun on lopettanut, voi paremmin ennenkuin aloitti.

        Koko neljä viikkoa oli yhtä tuskaa ja vähän sen jälkeenkin,
        mutta se oli pientä. Jos sen neljän viikon jälkeen oikein ahdistus löi päälle,
        annoin armon itselleni, otin pienen hitusen, että pääsin sen yli.
        Annoin sen sulaa suussa.
        Täällä joku vinkkasi, että kun antaa murusen sulaa suussa, se vaikuttaa vähän nopeammin.
        Opamox ei ole pikalääke äkkiä nousseeseen ahdistukseen tai paniikkihäiriöön,
        sen teho on maksimissaan vasta tunnin tai puolentoista tunnin kuluttua.

        Se että lääkäri määrää yöksi Opamoxia ihmetyttää minua.
        Minusta se kertoo siitä, että lääkäri ei tunne lääkkeen vaikutusta eikä sen vaikutuksen loppumista. On päivänselvää (omasta mielestäni) että päiväksi tulee vieroitusoireet,
        jos yöllä ottaa 30 mg:aa eikä päivällä ota ollenkaan.
        Eikö yhtä hyvin unilääke, josta ei tule viekkareita olisi auttanut ?
        Unilääke turruttaa myös keskushermostoa, rauhoittaa tavallaan kuten Opamox.

        Unilääke on myös huono vaihtoehto alkaa käyttää. En suosittele,
        vaikka itse nyt käytän vähän.
        Nyt en oikein hyvin saa unta ilman sitä, mutta ei ole vieroitusoireita päivisin.
        Olen pysynyt Imovanessakin pienessä annoksessa, puolikas Imovanea.
        Viikonloppuisin en ota sitä ollenkaan, etten koukuttuisi niihin kun
        niissäkin toleranssi nousee
        ja sitten on taas liemessä ja unilääkkeet pilaa ihmisen normaalin uni-valvetilan.
        Ei saa unta ilman niitä, kun tottuu.

        Mitä vähemmän otat yöllä sitä vähemmän tarvitset päivällä, mutta tuskin voit yöpilleriä vähentää onnistuneesti kuin pari mg kerrallaan parin-kolmen viikon jaksoissa (?)
        mutta se on jo loistavaa !!!

        Anna itsellesi aikaa vierotukseen. Luota itseesi kun etsit sopivaa tahtia ja mene sen mukaan, mikä tuntuu sinusta ookoolta,
        hidas tahti on paras, se on todettu täällä aikaisemminkin.

        Joku voisi ehkä minun pienellä annoksellani lopettaa seinään.
        Minä en voinut. Jokainen on yksilöllinen. Oma keinoni sopi vain minulle,
        kun oli lomalla pakko hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä.
        En olisi voinut olla sairaslomalla vieroituksen takia.

        Kyllä tuli pitkä sössötys, koita kestää :))
        ja toivon, että pääset alkuun ja löydät balanssin
        annoksen suhteen vähentämisessä.

        Viralliset erikoislääkäreitten ohjeet on oikeimmat ja parhaimmat,
        lue ehdottomasti niitäkin, koska sinun annoksesikin on 30 mg.
        Joku laittoikin sinulle linkin ?


    • Anonyymi

      ”Mitä vähemmän otat yöllä sitä vähemmän tarvitset päivällä.”

      Tämä on varmasti aivan totta! Tuntuu helpottavalta että joku muukin on kokenut näitä samoja fiiliksiä ja lisäksi vielä selvinnyt niistä.

      Ajattelin nyt alustavasti vähentää yöannosta 3-4 yön välein 1/4 tablettia. Ehkä reipas tahti mutta ei takanakaan ole käyttöä kuin reilun kuukauden...

      • Anonyymi

        Toivottavasti vierotus suunnittelemallasi tavalla onnistuu !
        Aika nopea tahti kylläkin.... mutta tsemppaan tietysti sinua onnistumaan !
        Voi aloittaa "alusta" pienemmällä vähennyksellä ja hitaammin vähentäen
        jos tuntuu liian vaikealta.
        Tule kertomaan miten menee !
        Kokemustieto on muille avuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti vierotus suunnittelemallasi tavalla onnistuu !
        Aika nopea tahti kylläkin.... mutta tsemppaan tietysti sinua onnistumaan !
        Voi aloittaa "alusta" pienemmällä vähennyksellä ja hitaammin vähentäen
        jos tuntuu liian vaikealta.
        Tule kertomaan miten menee !
        Kokemustieto on muille avuksi.

        Aika nopea tahti kyllä. Itse en kiirehtisi. Ajalla ei väliä vaan sillä että säilytät olosi kohtuullisena. Älä mieti tarkkaan monenko päivän välein vähennät, vaan ennenkaikkea mikä olosi on vähentäessä. Aina voi pitää pikku breikin jolloin antaa tilanteelle aikaa tasapainottua. Hyvä että olet noin alkuvaiheessa vähentämässä niin todennäköisesti lääkkeestä saamasi ongelmat ovat lievempiä.

        Vertaisin bentsojen liian nopeaa alasajoa kuin patoluukkuun joka avataan liian nopeaa ja lopussa se on ihan hallitsematon se tilanne. Silloin oireet vyöryy tulvimalla päälle ja joutuu sitten kestämään epämukavia oloja niin pitkään että tilanne tasapainottuu, se on yleensä hankalampaa jos oireet on päässeet suuriksi. Joskus jos bentsot ajaa liian alas useita annoksia nopeassa tahdissa, se on kuin pallo joka lähtee pyörimään aina vaan nopeampaa mäessä jota on hankala pysäyttää. Yhtäkkiä voi alkaa tuntea ne liian nopeaa tehdyt vähennykset kun ei ole edellisestäkään toipunut, ja on hankala saada oloa hallintaan. Sen sijaan,jos vieroittautuu hitaammin, dramaattisia juttuja ei tapahdu ja etenkin kun taustalla vaikka tosi pitkäaikaista käyttöä, oppii strategioita pärjätä oireidensa kanssa.

        Sinun oireet voi olla monenlainen vyyhti kaikkea. Bentsojen haittavaikutuksia, ehkä toleranssin syntymistä? joissain tapauksissa, annosten välisiä oireita ja tietenkin vaikuttaa myös ne omat oireet mihin bentsot alunperin määrättiin jotka voi lopettaessa pahentua hetkellisesti vieroituksessa ja sen jälkeen (rebound) ja voi tulla myös muita lopetusoireita.

        Itse olen kanssa vieroittautunut unilääkkeestä, vielä on pilleristä palanen jäljellä. Minulle määrättiin päiväsaikaan toista bentsoa ahdistukseen, mutta vieroittauduin siitä ensimmäisenä koska se teki olon jotenkin turtuneeksi ja masentuneeksi. Kestän annosten väliset oireet paremmin, ja olen saanut ahdistuksen hallintaan. Mitä pienempi annos niin sen parempi olo. Mulle määrättiin bentsoja niin pitkäaikaisesti, että olen joutunut tosi kauan käyttämään vähentämiseen.

        Minulla olo bentsoja käyttäessä on ollut tosi kummallinen koko ajan. Inhottava lääke jonka haitat on omalla kohdalla menneet hyötyjen ohi.


      • Anonyymi

        Jos pärjäät 7,5 mg:n päiväannoksella, ei kannatakaan sitä alkaa vähentää ennenkuin olet päässyt tasapainoon yöannoksen vähennyksen kanssa.

        Juuri tuo suuri annosero 30 mg:n ja 7,5 mg:n välillä aiheuttaa vierotusoiretta.

        Kun saat yöannosta paljon alas, vasta sitten kannatta päiväannostakin pienentää.

        Ymmärtäisin niin, että paras käyttö- ja vähennystasapaino on kun annos on yhtäsuuri koko vuorokauden. Ei tule vuoristorata-efektiä.


    • Anonyymi

      Minä käytin muutama vuosi sitten bentsoja 4 kuukautta, jonka jälkeen vähensin annosta 3 kuukautta. Vieroitusoireita oli koko vähennyksen ajana ja noin puoli vuotta sen jälkeen. Nyt on kulunut noin 2 vuotta viimeisestä lääkkeestä ja kaikki ok. Unettomuutta, hikoilua, käsien tärinää, ihmeellisiä tuntemuksia, ahdistusta jne oli mutta kyllä kannatti lääkkeen lopettaminen ja jos oliisn tiennyt jotain bentsoista kun lekuri niitä määräsi niin en olisi niihin koskenut. Lue linkin kautta löytyvä opus, se lienee paras mitä on olemassa. Kannattaa vaan taistella vähennys läpi vaikka kuinka tuntuu pahalta ja tarvittaessa saanet apua oman kuapungin/kunnan päihdevieroituksesta. Ainakin Helsingissä siellä oli tosi osaava lääkäri tukena eikä maksanut mitään. Kävin 3kk kerran viikossa ja lekurin kanssa pohdimme lääkkeen vähennysmääriä yms. Tsemppiä! Parasta on se, että tietää vieritusoireiden päättyvän aikanaan.

      http://www.sosiaalisairaala.fi/koulutusmateriaalia/bentsodiatsepiini_hoitomanuaali.pdf

      • Anonyymi

        lopeta, vielä kun voit !?

        koukuttaa siinä määrin, että kohta olet kuin Zombi, ja "kaupanpäällisenä" saat loputtoman masennuksen.

        - vähennys, max 1/4 kuukaudessa. (vertaa: huumevieroitussivustoilta/lääkehuumeet)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lopeta, vielä kun voit !?

        koukuttaa siinä määrin, että kohta olet kuin Zombi, ja "kaupanpäällisenä" saat loputtoman masennuksen.

        - vähennys, max 1/4 kuukaudessa. (vertaa: huumevieroitussivustoilta/lääkehuumeet)

        Noinko sinulle on käynyt?


      • Anonyymi

        Hei anonyymi! Mitä bentsoa käytit ja mikä oli annostuksesi, ennenkuin aloit vieroittautumaan?


    • Anonyymi

      Olen nyt vähentänyt reilussa viikossa yöannosta 30mg -> 11,25mg (eli 3/4 tbl). Parin yön välein olen siis vähentänyt 1/4 tbl. Päiväannos on vähentyny 2x7,5mg -> 1x7,5mg, tämä ihan voinnin mukaan eli otan kun tulee tarve.

      En edelleenkään nuku hyvin, mutta toisaalta, ei Opamoxkaan juuri yöuniani parantanut... Muuta kamala, hikisenä ja ahdistuneena pyöritty yö on takana, mutta olen niistäkin selvinnyt.

      En ole jäämässä ns tyhjän päälle vaan esim työterveyspsykologin käynnit jatkuvat loppuvuoden. Ehkä se on oikeampi polku kuin tämä rauhoittavilla olon korjailu.

      • Anonyymi

        Jos sulla on paljon tuommoisia oloja että oot ahistunut ja pyörit hikisenä yöt, niin stoppaa hetkeksi vähennys. Olet lyhyen aikaa käyttänyt, mutta silti. Aina kannattaa varman päälle pelata.


    • Anonyymi

      Olen ketjun aloittaja ja tulin kommentoimaan että että sain kahdessa viikossa lopetettua Opamoxin käytön. Ehdin siis käyttää näitä kuutisen viikkoa annostuksella 2-3 tbl / vrk, viimeisinä viikkoina yleensä 2tbl yöksi ja 2 x 0,5 tbl päivän aikana. Pienensin ensin yöksi otettavaa annosta 1/4 tbl parin yön välein ja tämä auttoi vähentämään myös päivän annosta, kun olo ei ollut enää ison yöannoksen takia niin vaihteleva. Viimeisinä päivinä otin enää iltapäivästä 1/4 tbl millä ei varmaan enää ollut kuin henkistä vaikutusta.

      Toiste en näihin enää koske kuin äärimmäisessä hädässä.

      • Anonyymi

        vieroitusoireita voi tulla vielä 2-3 viikon kuluttua, vaikka olisit ns. nollalinjalla, - et älä pelästy sitten, kyllä siitä pikkuhiljaa vähenee.

        mulla oli käyttöä samantapainen lääkitys, niin useita vuosia, ja viekkarit vielä useita kuukausia sen jälkeen, kun jo olin nollalinjalla, niin se menee.
        moni ei uskoisikaan kuinka kauan elimistön kokonaisvaltainen puhdistuminen vie lääke"jäämistä".

        tsemppiä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vieroitusoireita voi tulla vielä 2-3 viikon kuluttua, vaikka olisit ns. nollalinjalla, - et älä pelästy sitten, kyllä siitä pikkuhiljaa vähenee.

        mulla oli käyttöä samantapainen lääkitys, niin useita vuosia, ja viekkarit vielä useita kuukausia sen jälkeen, kun jo olin nollalinjalla, niin se menee.
        moni ei uskoisikaan kuinka kauan elimistön kokonaisvaltainen puhdistuminen vie lääke"jäämistä".

        tsemppiä !

        Onnea AP:lle

        Ja ylläolevaan kommenttiin. Tuskin ne pitkittyneet vieroitusoireet johtuu siitä, että elimistö puhdistuu lääkejäämistä hitaasti. Joissakin tosi pitkävaikutteisissa bentsoissa kuten pamit voi kyllä kestää aikansa, että lääke poistuu elimistöstä, mutta jos vieroitusoireet pitkittyy, niin silloin on kyse siitä, että lääke on saanut muutoksia elimistön homeostaasiin ja kun lääke poistetaan, elimistöllä kestää taas aikansa päästä uuteen homeostaasiin eli uuteen tasapainoon, missä se ei enää nojaa lääkkeen vaikutuksiin. Lääkkeeseen on voinut tulla fyysinen riippuvuus, missä keho alkaa tarvita lääkeainetta ja kaikki elimistön mekanismit sopeutuvat toimimaan lääkkeen vaikutuksen alla. Bentsojen tapauksessa kun niihin iskee toleranssi tai tulee riippuvuus, sitä voisi kuvata vauriona aivojen ja kehon kemialliseen normaaliin toimintaan ja vaikutukset ulottuu laajalle kehossa, koska gaba on niin laajasti vaikuttava välittäjäaine mihin bentsot vaikuttaa. Kun yrittää tässä tilassa lopettaa bentsot, etenkin nopeaa, tästä on seurauksena vieroitusoireet, mitä on fyysisiä ja henkisiä. Nuo ovat merkki siitä, että kaikki ei toimi kehossa ihan niinkuin pitäisi ja se tuntuu fyysisinä oireina. Keho pyrkii korjaamaan tuon vaurion, ja se ei tapahdu ihan välttämättä tosi nopeassakaan ajassa. Joillakin voi mennä pitkään että olo täysin normalisoituu, kun lopettaa bentsojen käytön. Osa ei tunne bentsojen käytönkään aikana oloaan normaaliksi, koska annosten väliset vieroitusoireet, koska haittavaikutukset ja koska mahdollinen toleranssin nousu.

        Sitä voi miettiä ja Heather Ashtonin oppaassa mietitäänkin,jääkö bentsojen pitkäaikaisesta käytöstä mahdollisesti vaurioita. Sitäkin voi miettiä vaurioittaako jatkuva bentsojen käyttö gabareseptoreita ja muuttaa esimerkiksi niiden määrää tjtn... Voihan tuota spekuloida jääkö siitä jotain vauriota joillekin...
        https://www.psychologytoday.com/intl/blog/side-effects/201011/brain-damage-benzodiazepines

        Mutta ei siitä liikaa huolta kannata kantaa, koska elimistö kyllä pyrkii palautumaan kaikenlaisesta.

        Mutta joo ei bentsot ole mikään aspiriini, jota otetaan joka vaikuttaa muutaman tunnin ja seuraamuksia ei jää. Kyllä vuositolkulla säännöllisesti käyttämisestä voi jotain pitempiaikaisiakin muutoksia ja vaikutuksia olla kehossa niin voimakkaiden riippuvuutta aiheuttavien aineiden kuin bentsodiatsepiinien kanssa. tuntuu että moni lääkäri luulee että kun lääke on lopetettu, sitä ei ole enää kehossa, sitä ei ole viikkokausiin syöty niin ei pitäisi mitään vieroitusoireita olla.

        En tiedä miksi niitä sitten edes kutsua? Pitkittyneet vieroitusoireet? Joita jotkut kokee kuukausi- ja jopa vuosikaupalla bentsojen jälkeen. Jotain niistä mainittu Ashton Manualissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea AP:lle

        Ja ylläolevaan kommenttiin. Tuskin ne pitkittyneet vieroitusoireet johtuu siitä, että elimistö puhdistuu lääkejäämistä hitaasti. Joissakin tosi pitkävaikutteisissa bentsoissa kuten pamit voi kyllä kestää aikansa, että lääke poistuu elimistöstä, mutta jos vieroitusoireet pitkittyy, niin silloin on kyse siitä, että lääke on saanut muutoksia elimistön homeostaasiin ja kun lääke poistetaan, elimistöllä kestää taas aikansa päästä uuteen homeostaasiin eli uuteen tasapainoon, missä se ei enää nojaa lääkkeen vaikutuksiin. Lääkkeeseen on voinut tulla fyysinen riippuvuus, missä keho alkaa tarvita lääkeainetta ja kaikki elimistön mekanismit sopeutuvat toimimaan lääkkeen vaikutuksen alla. Bentsojen tapauksessa kun niihin iskee toleranssi tai tulee riippuvuus, sitä voisi kuvata vauriona aivojen ja kehon kemialliseen normaaliin toimintaan ja vaikutukset ulottuu laajalle kehossa, koska gaba on niin laajasti vaikuttava välittäjäaine mihin bentsot vaikuttaa. Kun yrittää tässä tilassa lopettaa bentsot, etenkin nopeaa, tästä on seurauksena vieroitusoireet, mitä on fyysisiä ja henkisiä. Nuo ovat merkki siitä, että kaikki ei toimi kehossa ihan niinkuin pitäisi ja se tuntuu fyysisinä oireina. Keho pyrkii korjaamaan tuon vaurion, ja se ei tapahdu ihan välttämättä tosi nopeassakaan ajassa. Joillakin voi mennä pitkään että olo täysin normalisoituu, kun lopettaa bentsojen käytön. Osa ei tunne bentsojen käytönkään aikana oloaan normaaliksi, koska annosten väliset vieroitusoireet, koska haittavaikutukset ja koska mahdollinen toleranssin nousu.

        Sitä voi miettiä ja Heather Ashtonin oppaassa mietitäänkin,jääkö bentsojen pitkäaikaisesta käytöstä mahdollisesti vaurioita. Sitäkin voi miettiä vaurioittaako jatkuva bentsojen käyttö gabareseptoreita ja muuttaa esimerkiksi niiden määrää tjtn... Voihan tuota spekuloida jääkö siitä jotain vauriota joillekin...
        https://www.psychologytoday.com/intl/blog/side-effects/201011/brain-damage-benzodiazepines

        Mutta ei siitä liikaa huolta kannata kantaa, koska elimistö kyllä pyrkii palautumaan kaikenlaisesta.

        Mutta joo ei bentsot ole mikään aspiriini, jota otetaan joka vaikuttaa muutaman tunnin ja seuraamuksia ei jää. Kyllä vuositolkulla säännöllisesti käyttämisestä voi jotain pitempiaikaisiakin muutoksia ja vaikutuksia olla kehossa niin voimakkaiden riippuvuutta aiheuttavien aineiden kuin bentsodiatsepiinien kanssa. tuntuu että moni lääkäri luulee että kun lääke on lopetettu, sitä ei ole enää kehossa, sitä ei ole viikkokausiin syöty niin ei pitäisi mitään vieroitusoireita olla.

        En tiedä miksi niitä sitten edes kutsua? Pitkittyneet vieroitusoireet? Joita jotkut kokee kuukausi- ja jopa vuosikaupalla bentsojen jälkeen. Jotain niistä mainittu Ashton Manualissa.

        Jostain luin, että pitkäaikaiskäytössä bentsot kulkeutuu jopa luuytimeen ja sieltä sen poistuminen vie kauan, kuukausia tai vuosia. En tiedä onko totta vai tarua mutta ashton manuaali on kyllä hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain luin, että pitkäaikaiskäytössä bentsot kulkeutuu jopa luuytimeen ja sieltä sen poistuminen vie kauan, kuukausia tai vuosia. En tiedä onko totta vai tarua mutta ashton manuaali on kyllä hyvä.

        Onko se joku suomalainen manual , suomeksi ?
        eipä varmaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se joku suomalainen manual , suomeksi ?
        eipä varmaan...

        Ihmiset on erilaisia. Itse söin ihan aiheeseen n 3 kk joka päivä opamoxeja n 30-90 Mg per päivä. Kun pää alkoi palautumaan niin nykyään vain satunnaisesti kun ahdistus on sietämätön tai pari yötä mennyt murheissa pyöriskellessä. Ehkä aiheutti kovimmankäytön aikana lopetellessa pääkipua ja unettomuutta mutta tähän ei tullut himo koska ei juurikaan aiheuta euforiaa. Sitten viinan ja opiodien kanssa onkin ollut vaikeampaa...


      • Anonyymi

        Kirjaan ylös vielä oman vähennysohjelmani (annokset aamulla, päivällä, illalla):
        Pe: 1/2, 1/2, 1 3/4
        La: 1/2, 1/2, 1 3/4
        Su: 1/2, 1/2, 1 1/2
        Ma: 1/2, 1/2, 1 1/2
        Ti: 1/2, 1/2, 1 1/4
        Ke: 1/2, 1/2, 1 1/4
        To: 1/2, 1/4, 1
        Pe: 1/2, 1/4, 1
        La: -, 1/2, 3/4
        Su: -, 1/2, 3/4
        Ma: -, 1/2, 3/4
        Ti: -, 1/2, 1/2
        Ke: -, 1/2, 1 2
        To: -, 1/2, 1/2
        Pe: -, 1/4, 1/2
        La: -, -, 1/2
        Su: -, -, 1/4
        Ma: -, -, 1/4
        Ti: -, -, 1/4

        Henkisesti vaikeinta oli vähentää yöksi tuosta puolikkaasta. 1/4 tbl ei ole enää juuri mitään joten jännitin miten selviän yöstä. Päivällä otin rauhoittavaa tarpeen mukaan ja oli rohkaisevaa huomata miten tarve väheni sitä mukaan kun sain yöannosta pienemmäksi. Nyt en tosiaan ole enää hetkeen ottanut ollenkaan ja olo on tasainen.


    • Anonyymi

      Kauheesti kiitos kaikille tähän ketjuun kirjoittaneelle! Nyt mä kirjaan tähän ekan kerran, mutta jo parikin kertaa olen kaiken lukenut. Välillä vähän henkeäni haukkoen, välillä rohkaistuen. Minäkin jatkuvasti funtsaan psyykenlääkityksiäni ja välillä iskee epätoivo, ettei niistä pääse irti koskaan. Kokeiltu on!
      Onneksi olen jo vanhempi henkilö, ei matkaa kovin paljon edessä, lohtu sekin. Opamoxia käytän 1/2 eli 7,5 mg iltaisin, ja paljon viisastuin kertomistanne kokemustiedoista. Apua nukkumiseen tarvitsen. Opamoxin kanssa minulla on 5 mg amitriptyliiniä. Näillä nyt menty. Oireista kärsin kyllä, eniten haittaa masennus. Ahdistuksen kanssa pärjää, kun se välillä jää sivuun kuitenkin, on eräänlaisia kohtauksia ne.

      • Anonyymi

        Miksiköhän et ole saanut unilääkkeeksi unilääkettä, esim. Imovanea tai Zopinoxia, niistä ei tule päiväoireita, mutta luonnollisen unen ne tuhoaa pitkään käytettäessä.

        Klotriptyl nukuttaa makeasti ja nostaa mielialoja, mutta se ei käy sydänoireiselle.
        Kokeilin sitä, puolikkaalla annoksella mitä lääkäri kirjoitti ja nukuin makeammin kuin ikinä,
        mutta jo toisena päivänä sydänoireeni pahenivat kamalaksi.
        Sitä ei saakaan kirjoittaa sydän- ja verisuonitauteja potevalle.
        Minulla ei ole diagnoosia niistä, mutta oireita on ja ne pahenivat.

        terveisin akka 70v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän et ole saanut unilääkkeeksi unilääkettä, esim. Imovanea tai Zopinoxia, niistä ei tule päiväoireita, mutta luonnollisen unen ne tuhoaa pitkään käytettäessä.

        Klotriptyl nukuttaa makeasti ja nostaa mielialoja, mutta se ei käy sydänoireiselle.
        Kokeilin sitä, puolikkaalla annoksella mitä lääkäri kirjoitti ja nukuin makeammin kuin ikinä,
        mutta jo toisena päivänä sydänoireeni pahenivat kamalaksi.
        Sitä ei saakaan kirjoittaa sydän- ja verisuonitauteja potevalle.
        Minulla ei ole diagnoosia niistä, mutta oireita on ja ne pahenivat.

        terveisin akka 70v.

        toinen lääke toisen lääkkeen tilalle, on sama kuin menisi: "ojasta aallikkoon!"

        ei ne "psyyke" respat oikein "mene putkeen"

        lue:

        Aku Kopakkala
        Antti Heikkilä


      • Anonyymi

        Ainakin itsellä ahdistus pakkoajatuksineen oli niinlamaava että en edes välitä vaikka söisin mitä mömmöjä kunhan elämästä edes vähän nauttii. Eli itse sain heti alkuun onneksi sopivan lääkityksen ja opamox tukena ja kaiken kaikkiaan näillä ei niin pahoja sivuvaikutuksia että olisi jotenkin merkittäviä. Sitä paitsi ennen lääkkeitä hoidin ahdistusta tietämättäni alkoholilla jonka käyttö vähentynyt murtoosaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin itsellä ahdistus pakkoajatuksineen oli niinlamaava että en edes välitä vaikka söisin mitä mömmöjä kunhan elämästä edes vähän nauttii. Eli itse sain heti alkuun onneksi sopivan lääkityksen ja opamox tukena ja kaiken kaikkiaan näillä ei niin pahoja sivuvaikutuksia että olisi jotenkin merkittäviä. Sitä paitsi ennen lääkkeitä hoidin ahdistusta tietämättäni alkoholilla jonka käyttö vähentynyt murtoosaan

        22.28 kirjoittanut, hei! Juuri tuolla välillä minäkin ajatuksissani taiteilen! Keskusteluissa usein tahtovat hyvät lääkkeistä avun saamisen tapaukset jäädä varjoon, tulee esiin vain tätä kriittistä tai kielteistä puolta. Minä senkin tiedän, että ihan oikeasti olen psyykeltäni sairas eli häiriintynyt ja kyllä siihen on aina hyväksi avuksi rauhoittavat sekä masennuslääkkeet olleet. Käsitän, että niiden avulla olen saanut elämäni vaatimuksineen kuitenkin kohtuullisesti elettyä, nyt oon jo vanha. Kärsinyt olen kyllä henkisesti, mutta roikkunut mukana ns. normaalien ihmisten lailla elämän kulussa. Kyllä, lääkkeistä on hyötyä ja niitä ehdottomasti tarvitaan, kunhan löytyy sopiva annos oikeaa tuotetta. Tätä on niin vaikea tietää ja puntaroida, kun emmehän tiedä millaista olisi ihan ilman jotakin tiettyä lääkettä. Vaikea on verrata oloja ilman ja lääkkeen kanssa ja vaikea tietää, mikä on ihan oikeasti minun omaa tuskaista oireistoani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin itsellä ahdistus pakkoajatuksineen oli niinlamaava että en edes välitä vaikka söisin mitä mömmöjä kunhan elämästä edes vähän nauttii. Eli itse sain heti alkuun onneksi sopivan lääkityksen ja opamox tukena ja kaiken kaikkiaan näillä ei niin pahoja sivuvaikutuksia että olisi jotenkin merkittäviä. Sitä paitsi ennen lääkkeitä hoidin ahdistusta tietämättäni alkoholilla jonka käyttö vähentynyt murtoosaan

        Voimia...pärjäät


    • Anonyymi

      Hei akka 70 v, täällä :) toinen 70 v! Olen tuo joka kirjoitti just 15.54. Kiitän kommentistasi, ajatuksistasi. En tiedä, miksei se unilääkkeestä puhunut. Tosin, olen wanha mielenterveysasiakas ja on ollut näitä psyykeen vaikuttavia tai siis niistä yritetty kokonaisvaltaisempaa apua. Tiedänkin tuon sydänjutun Triptylistä, ei oireile mulla. Minustakin 5 mg on ihan riittävä iltaisin. Haluaisin nyt hiljalleen päästä tilanteeseen, että pärjäisin pelkällä sillä ja voisin vähitellen jättää Opamoxin kokonaan pois. En tiedä, mitä kaikkea se on, mutta Opamox ei ole hyväksi psyykelle. Kai se on rauhoittanut, mutta toisaalta? Psst, vielä tiedoksi että joudun ottamaan aamuisin 15 mg ssri fluoksetiinia, sillä yrityksistäni huolimatta en ole pystynyt sitä jättämään pois. Välillä saanut sen kyllä 5 milliin. - Voih, apua, tätä viidakkoa!

      • Anonyymi

        Hei, taidan toistaa itseäni, mutta minulle ei sopisi ollenkaan unilääkkeeksi Opamox juuri sen takia, että siitä alkaa viekkarit heti aamupäivän kuluessa. Riipppuu millaisen annoksen olisin ottanut illalla. Zopinoxista ei tule, otan sitä hiukan vaille kokonaisen, siis 2/3 pilleriä.
        En sillä vahvasti nuku ja heräilen vähän yöllä, mutta nukun jotenkuten.
        Jos alan ottaa kokonaisen, jossain vaiheessa päivää alkaa huimaukset.
        "Suo siellä, vetelä täällä" näitten keskushermostoon vaikuttavien pillereitten kanssa.

        Minulla ei kai ole toivoakaan päästä Zopinoxista irti.
        En tiedä mitä kun kun lääkäri sanoo "sopimuksen irti".
        70-vuoden kieppeissä ne lakkaa kirjoittamasta unilääkkeitä,
        ettei vanhat kompuroi tokkurassa itseään sairaalaan ja vanhoille aivoille ei kai tee hyvää...hmh... eipä tietenkään.... Ei nuoremmillekaan.

        iloisin terveisin akka 70.
        :DDD


    • Anonyymi

      Olen niitä ihmisiä jotka on syöny useita bentsoja ilman respaa ja joskus pikkasen isommalla annoksella, mutta kommentoin nyt rationaalisella puolellani enkä nistilogiikalla.
      Lääkäreillä näyttää tuo opamox olevan tämänhetkinen lemmikki koska se on yksi mitäänsanomattomimmista lääkkeistä - mun näkökulmasta, ja lääkärit ei haluu ihmisiä koukkuun tai joitakin voi jopa sapettaa että joku saisi mielihyvää ahdistuksen helpotuksesta kun se olis niin kamalan nistiä sellanen - eihän pkv-lääkkeistä saa nauttia tai muuten on narkkari(?) Mutta jos se opamoxi riittää niin tietysti se on mahtava juttu ja kannattaa syödä mahdollisimman pienellä annoksella.
      Siinä on kuitenkin käsittääkseni sellanen oikku että vaikka vaikutuksen alkamisessa kestää niin vaikutukset on silti vaan muutaman tunnin, eikä aktiivisia metaboliitteja. Eli vähän niinkuin nopeasti ja hitaasti imeytyvien bentsojen huonot puolet samassa paketissa. Et varmaan jaksa googlettaa mistä puhun mutta ikäänkuin Xanorin ja Risolidin paskimmat puolet. Juuri se, että vaikutus lakkaa seinään.
      Järkevin ratkaisu olisi diapam, (jopa risolid, sen valmistus suomessa lopetettiin) varmaan perus 5-10 milligrammaa. Se sedatoi, nousee suht nopeaan muttei jyrkästi ja laskee loivasti. Kerroit nimenomaan siitä, että tulee jälkiahdistusta. Diapamin kanssa näin ei olisi. Diapam laskee silleen että siitä tulee monia aktiivisia metaboliitteja jotka ovat vielä miedompia bentsoja kuten nordiatsepaami ja kyllä - oksatsepaami eli opamox!
      Mutta ongelma on se että oot syöny kuukauden. Oon mä joskus syöny kuukauden rivatrilleja 120mg opamoxia vastaavalla vrk/annoksella ja pikku ylivilkkaudella ja unettomuudella selvinny, ei ollu kova arki sillon mutta unettomuus oli saatanasta kun piti saada nukutuksi ennen herätystä. Ei se silti oo hyvä asia syödä bentsoa mielellään edes paria viikkoa peräkkäin vaan maksimissaan viikko. Ja sitten diapamissa, rivatrillissa ym. pitkävaikutteisissa se lääke kertyy vielä elimistöön koska poistuu niin helvetin hitaasti. En kyllä keksi järkevää anksiolyyttiä mikä sedatoi mutta ei kokuta. Jos olet taikauskoinen niin kokeile vaikka L-teaniini magnesium meditaatio comboa, pääset varmaan huipputripille.

      Ja et tarvii katkoa todellakaan. Pikku hiki pitää kestää. Saat pahat vieroitusoireet helposti, sun täytyy vaan ekan pienen arkisen nolon jutun jälkeen todeta olevas niin kamalan ahdistunut ja googlettaa jotain "bentsojen vieroitusoireet" tai "bentsot paradoksaali ahdistus" -tyyppistä niin neuroosi on taattu. Mutta ole huoleti, kun tämän tiedät niin että sinun ei tarvitse ryhtyä luulosairaaksi. Ei siitä hyödy mitään. Ja sekin vielä että jos et alat pikku oireita lääkitsemään niin pian oot lääkenarkki ja tajuat sen vasta kun olet jo kusessa. Bentsojen alasajosta kysy lääkäriltä mutta kouluja käymättömänä junttina laskisin 7,5mg kerrallaan viikon välein. Mieluiten osa annoksista diapamina ja vaihto siihen alasajon loppua kohden.

    • Anonyymi

      Luin viestiketjun läpi ja kiinnitinkin heti huomiota erilaisiin kokemuksiin. Ihmiset ovat yksilöitä lääkkeiden suhteen. Aloittaja tuntuu olevan hyvinkin herkkä saamaan vieroitusoireita, kun taas joku toinen selviää helpommalla. Minullakin on henk. koht. kokemuksia opamoxista. Itse en saanut mainittavia oireita, vaikka lopetin 90mg/pv kerrasta. Tällä hetkellä käytössä oleva Temesta taas aiheuttaa pahoja vieroitusoireita. Tosin loratsepaami onkin hieman vahvempi ja muutkin ovat todenneet sen aiheuttavan ikäviä vieroitusoireita.

    • Anonyymi

      Moikka, jos joku käy täällä lukemassa vielä aiheesta niin voin auttaa omalla kokemuksella.
      Nappailin 5 vuotta opamoxia kun sitä työterveydestä tiputeltiin, söin yhden tai kaks tabua illassa kun oli mukamas niin pirun kivaa.
      Päätin sitten, että eiköhän tämä pelleily saa riittää ja lopetin ihan omalla suunnitelmalla, homma kesti 7 päivää, eikä ollut ongelmia.
      Tiputin puolikkaaseen ekat 4 päivää ja sitten 1/4 loput 3 päivää ja se oli siinä.
      Tein vielä niin, että odotin ilta kasiin niin oli rauhalliset yöt.
      Oli siinä vielä juhlat ja tuli hörpittyä juomaa pari päivää tuon lopettamisen jälkeen ja meni kyllä tosi kivuttomasti.
      Ennen tuota iltakasia oli alkuun aika höpsö olo mutta tuo pieni määrä lääkettä auttoi hyvin yön ja pitkälle seuraavaan päivään, noin klo 17.00, sitten kitusin kasiin.
      Mitään fyysisiä oireita ei tullut ja huomasin, että lenkkeily ja ulkoilu viel turhat ajattelut pois.
      Joten jos jollain lääkkeet on vähissä, niin kyllä ne riittää lopettamaan koko touhun kun jakaa sen viikkoon tai kahteen.
      Paskamaista, että näitä saa niin helpolla usein yksityiseltä, tsemppiä kaikille!

    • Anonyymi

      On aika tyhmää mitätöidä jonkun toisen vierotusoireet. Lääkkeet vaikuttavat
      niin eri tavalla ihmisiin.
      Itse sain vaikeita oireita lääkkeestä, jonka joku toinen kertoi lopettaneensa
      laakista.
      Vieroitusoireet eivät ole kuvittelua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2774
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2614
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1825
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1729
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1703
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1649
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1242
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1057
    10. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      64
      1050
    Aihe