https://www.youtube.com/watch?v=bDZieLmya_I
Hämmentävää...
Hämmentävä todennäköisyyslasku
8
86
Vastaukset
- Anonyymi
Onkohan tuossa vähän sama problematiikka kuin seuraavissa tilanteissa. Tapaan tuttuni, jonka perheestä minulla ei ole tietoa, nuoren naishenkilön. Hän sanoo: "minulla on kasi lasta, tässä on toinen heistä". Toisessa vaihtoehdossa hän sanoo: "Minulla on kaksi lasta, tässä on vanhempi heistä".
Alan pohtimaan, mikä on todennäköisyys, että toinen lapsi on poika. Ensimmäisessä vaihtoehdossa pohdin, että on neljä mahdollisuutta: ikäjärjestyksessä pp, pt, tp ja tt. Tapaamisen perusteella ensimmäinen on poissuljettu ja todennäköisyys, että toinen on poika on 2/3.
Toisessa vaihtoehdossa, kun vanhin on tyttö, jää vain kaksi vaihtoehtoa, ja pojan todennäköisyys on 1/2.- Anonyymi
Yhtä hyvin voisi kysyä että millä todennäköisyydellä toisella heitolla tulee kruunu tai klaava jos joku jossain tietää mitä ensimmäisellä heitolla tuli.
Tilanteet BG ja GB eivät ole toisensa poissulkevia tai erillisiä tuloksia kun ei kerran järjestyksellä ole väliä joten 1/3 on väärin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä hyvin voisi kysyä että millä todennäköisyydellä toisella heitolla tulee kruunu tai klaava jos joku jossain tietää mitä ensimmäisellä heitolla tuli.
Tilanteet BG ja GB eivät ole toisensa poissulkevia tai erillisiä tuloksia kun ei kerran järjestyksellä ole väliä joten 1/3 on väärin.No tuota todennäköisyyttä 1/3 ei edes esiintynyt, joten sikäli kommenttisi on käsittämätön. Mutta vaikeutetaan juttua ja mennään lähemmäs tuota alkuviestin tapausta. Mitä jos tuttuni tavattuamme nuren naishenkilön sanoo: "Minulla on kaksi lasta, tässä on toinen heistä, ja minulla on tytär jonka nimi on Julia". Tämä on käsittääkseni lähellä aloitusviestin tapausta. Mikä on silloin todennäköisyyss, että toinen lapsi on poika?
- Anonyymi
Voisiko joku auttaa visualisoimaan asian esim. Vennin diagrammin avulla...?
- Anonyymi
Idioottimainen video, vei uskon ihmiskuntaan.
- Anonyymi
1. Kahden lapsen tapauksessa meillä on tnavaruus, jossa on 4 alkiota: tt,tp,pt,pp joilla on sama tn = 1/4.
Mutta kun tiedetään, että toinen lapsista on tyttö, tnavaruus on (tt,tp,pt) ja näillä on sama tn = 1/3. Siis P(tt) = 1/3.
2. Ehdollisella todennäköisyydellä:
P(molemmat ovat tyttöjä l toinen on on tyttö) = P(tt) / P((tt,tp,pt)) = ( 1/4 ) / (3/4) = 1/3. - Anonyymi
Monty Hallin probleema on vielä jännempi.
- Anonyymi
Mutta tämähän ei ollut "jännä". Aivan alkeellinen.Se, että netistä löytyy tällaisestakin trivialiteetista höpinää, oikein videokin, kuvastaa hyvin sitä tietotasoa mikä nettitiedoissa joskus on..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1773641
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851618Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek261347- 1581252
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit1941033Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut161023- 351001
Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?85961Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk99883- 62775