Annoin itselleni vapauden kuunnella ei suomalaisten eli maahanmuuttajien tarinoita työllistymisestä Suomessa. Ikähaarukka oli noin 20-45 vuotta. Esimerkiksi thaimaalainen sairaanhoitaja, joka on lähtömaassaan työskennellyt opiskelemassaan ammatissa, joutuu Suomessa opiskelemaan 1,5-3 vuotta että täyttää suomen lain kriteerit. Tuo 3 vuotta tarkoittaa lähes uudelleen opiskelua jo opittuun ammattiin. Sinänsä mielenkiintoista kun suurin osa heistä puhuivat ymmärrettävästi suomea eli mistään kielikylvystä ei ole kysymys. Asia vielä mielenkiintoistuu sikäli, että jopa hoitajien koulutuksesta yli 1/3 tapahtuu netissä ja harjoittelupaikkoja eli lähinnä sairaaloiden ja ns vanhainkotien henkilökunta kuormittuu opetusvelvollisuudesta. Se taas tietty kuormittaa henkilökuntaa. Että tällainen pläjäys tännään. Tietenkin ne yritykset, jotka yrittävät tehdä asiakkaistaan vieläkin enemmän some- riippuvaisia ottavat jo valmiin ja hyvän ohjelmistosuunnittelijan vaikka Timbuktusta...
Lapin ukko
Työperäinen maahanmuutto
Anonyymi
2
133
Vastaukset
- Anonyymi
saattaapi alan vaatimustaso Suomessa olla vallan jotain muuta kuin Thaimaassa. Heidän puheensa ammattitaidostansa on heidän oma värittynyt tulkintansa osaamisestansa. Ainahan ihminen on taipuvainen kehumaan itseänsä ja osaamistansa. Niin me suomalaisetkin tuppaamme tehdä.
- Anonyymi
Tyoperainenmaahan muutto on verrattain pienta viela. kasvun paikkaa olisi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1481997Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3041691- 931547
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001180Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois761162- 671120
- 221027
- 48987
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73936Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei23907