Ei taida atte ateisteilla ollakaan enää niin riemun päivät kuin joskus takavuosina, kun erotahti oli suuri....?
Vastaukset 27
- Anonyymi
Joka päivä eroaa porukkaa kirkosta ja loppuvuotta kohden tahti taas kiihtyy !!! Kannattaa katsoa eroa kirkosta sivuja niin näkee tilastot.
- Anonyymi
Eihän siellä ole enää paljon keitä erota. Nuorista monet eroaa kun tulevat täysi-ikäisiksi ja vanhukset kun kuolevat. Ei lepakot ja homotkaan täytä kirkkoja, tuskin jäseninäkään seurakunnissa, kunhan vaan halusivat saada hajaannusta ja saada pervoimmat sinnekin sisään.
- Anonyymi
Kirkoilla ja muilla uskonnollisilla yhdyskunnilla ja lahkoillahan onkin perinteisesti ollut tapana vetää sisäänsä eriasteisia perverssejä, koska tietävät saavansa yleensä touhuta niiden sisällä pelkäämättä kiinni jäämistä, koska yhteisö suojelee heitä ja vähättelee uhrejaan. Näistä tapauksista ei varmaankaan tarvitse esimerkkejä netistä kaivaa? Kaivan toki jos halutaan.
- Anonyymi
Taitaa eläkeikäiset olla eroajista enemmistönä he kun noudattavat elämänsä varrella vakiintuneita periaatteita. Kirkon homoistuminen on yksi heidän periaatteittensa vastainen ilmiö ja siksi yksi merkittävä eroamisen syy. Itselläni tullee sopivasti 80 v. elämän mittariin ja olen tehnyt ratkaisun että eroan kirkosta syntymäpäiväni kunniaksi ja protestina kirkon homoistumiselle. Jäljellä olevien elinvuosieni kirkollisveroja en halua käytettävän homojen toimintaan. Homojen etujärjestö Seta on aktivoitunut entisestään järjestämään eri paikkakunnilla n.15 vuotiaille nuorille "seksuaalisuuttaan ja sukupuoltaan" pohtiville nuorille"
yhteistyössä seurakunnan koulutettujen seksuaalineuvojien kanssa !!!!
Seta järjestää lisäksi oikein koulutustilaisuuksia aiheesta !!!!! - Anonyymi
Mitä ihmetä varten pitäisi kuulua kirkkoon? Kukaan ei ole koskaan nähnyt Jumalaa tai hänen poikaansa.Täytyisihän heidän joskus vierailla maanpäällä, vaikka,näyttämässä mitenkä vakavasti halvaantunut nousee ylös kun , tämä Jumala häntä koskettaa, olisi se hyvää mainosta.
Taitaa olla että pari heppua on keksinyt leipätyön,sanimalla et perustetaan kirkko.
Kannattaa kirkonmaksut laittaa sijoituksiin.
- Anonyymi
Olet oikeassa!
Täytyy pyytää Päivi Räsästä apuun.
Homoagenda toimii. Kiitos kysymästä.
Vuoden 2018 ev-lut kirkon jäsenmäärä painui ensi kertaa alle 70%:iin väestöstä. Kirkkoon kuuluu alle 3.8 miljoonaa jäsentä, vain 55% avioliitoista solmitaan kirkossa ja alle puolet syntyneistä lapsista kastetaan kirkon verovelvollisiksi. Kovin monen vuoden päässä ei ole se, että Helsingin hiippakunnassa alle puolet väestöstä kuuluu kirkkoon. Huolimatta piispa Teemu Laajasalon pyyteettömästä työstään helsinkiläisten sielujen pelastamiseksi, jota Laajasalo tekee nimellistä kymppitonnin kuukausipalkkaa vastaan.
Viime vuonna erosi runsaat 55.000 ja tähän asti erotahti on tänä vuonna ollut hieman viime vuotta vilkkaampaa. Loppuvuosi toki ratkaisee, koska viimeinen vuosineljännes tuo yli puolet eroista.- Anonyymi
No en ihmettele , että sinä ilmestyit paikalle, kun muutenkin halveksit uskontoa ja uskovaisia.
Anonyymi kirjoitti:
No en ihmettele , että sinä ilmestyit paikalle, kun muutenkin halveksit uskontoa ja uskovaisia.
En minä halveksi uskovaisia. Vielä vähemmän ev.lut. kirkon jäseniä. Tuohon liki 3,8 miljoonan joukkoon mahtuu monenmoista. Varmasti sellaisiakin, jotka tekevät halveksittavia tekoja, mutta paljon muitakin.
- Anonyymi
Kilgore.Trout kirjoitti:
En minä halveksi uskovaisia. Vielä vähemmän ev.lut. kirkon jäseniä. Tuohon liki 3,8 miljoonan joukkoon mahtuu monenmoista. Varmasti sellaisiakin, jotka tekevät halveksittavia tekoja, mutta paljon muitakin.
Selväksi tuli - halveksinet vain uskontoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selväksi tuli - halveksinet vain uskontoa.
Ei halveksi, tosin halveksittavaahan uskonnoissa ja lieveilmiöissään kyllä riittää ihan älyttömästi.
Anonyymi kirjoitti:
Ei halveksi, tosin halveksittavaahan uskonnoissa ja lieveilmiöissään kyllä riittää ihan älyttömästi.
Juuri näin. Uskonto on abstraktio ja kunkin uskonnon uskovaiset ovat aivan liian suuri joukko että heitä voisi luokitella yhdenlaiseksi.
On uskonnon nimissä tehtyjä tekoja ja on uskovaisten tekoja ja näitä tekoja voi arvioida.
- Anonyymi
Moni tosin liittyy takaisin eläkkeellä tai kun kuolema lähestyy. Samoin riittää niitä veivaajia, jotka eroavat ennen vuodenvaihdetta ja liittyvät sen jälkeen, ettei tarvitse maksaa veroja. Monille työttömille, kuten itsellekin eroaminen oli pakko, kun rahat eivät enää aktiivilain jälkeen riittäneet.
- Anonyymi
Itse asiassa minulle ateistina on täysin yhdentekevää onko kirkossa 5,5 miljoonaa vai 5 jäsentä niin kauan kun kirkko ei yritä sekaantua minun tai läheisteni elämään millään tavoin.
- Anonyymi
Itse asiassa mitä enemmän jäseniä jollain uskonnollisella yhteisöllä on, sen enemmän se pyrkii sekaantumaan muidenkin asioihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa mitä enemmän jäseniä jollain uskonnollisella yhteisöllä on, sen enemmän se pyrkii sekaantumaan muidenkin asioihin.
Tiedän. Siksi maallistuminen ja sekulaarimpi elämäntapa onkin parempi vaihtoehto. Kaikille, myös uskoville itselleen.
Anonyymi kirjoitti:
Eroamisten merkitys on juuri siinä, että mitä pienemmäksi kirkon jäsenosuus käy, sitä huonommin perusteltua on ev-lut kirkon perustuslakia myöten määritelty valtionkirkko-asema. Ortodoksien asema on melkein sama, mutta käytännössä kyse on ev-lut kirkosta.
Olen samaa mieltä siinä, että sinällään jos kirkkoon liityttäisiin omalla tietoisella päätöksellä (aivan kuin sieltä erotaan), niin minulle olisi aivan sama kuinka monta jäsentä kirkkoon kuuluu. Se mikä hiertää on valtionkirkkoasema verotusoikeuksineen, joka ei länsimaiseen demokratiaan sovi.
- Anonyymi
"Kirkkoon kuuluu alle 3.8 miljoonaa jäsentä," - jännästi tuokin piti muotoilla ikäänkuin kyse olisi vähäisestä määrästä.
Olisi voinut sanoa vaikkapa, että "kirkkoon kuulu peräti yli 3,7 miljoonaa jäsentä.." ;).
Se on väkiluvun huomioiden varsin korkea luku.- Anonyymi
Vuonna 1970 kirkkoon kuului 95% kansalaisista. Vuonna 1990 kirkon jäseniä oli 87,6%. Vuonna 2000 jäseniä oli 85%. Vuonna 2010 enää 78,2%. Viime vuonna jäseniä oli alle 70%.
Samalla kastettujen määrä on laskenut alle 70 prosentin. Kastettujen prosentuaalinen osuus syntyneistä ei ole koskaan aiemmin ollut niin pieni kuin se on ollut 2010-luvulla Oleellista on suunta, joka on jatkuvasti ja vääjäämättömästi alas. "Alle 3,8 miljoonaa" kertoo sen mikä rajapyykki on viimeksi ohitettu matkalla kohti seuraavaa joka on sinun toivomalla tavalla ilmaistuna on "yli 3,6 miljoonaa". Tämä saavutetaan ehkä ensi vuoden lopussa.
Helsingissä kirkkoon kuuluvien osuus laskenee alle 50%:n todennäköisesti seuraavan 4 vuoden sisällä. Vantaalla eikä Espoossa ei ollut enää 2018 yhtään seurakuntaa, joiden alueella yli 65% kuuluisi kirkkoon. Vielä vuonna 2010 Espoossa ei ollut yhtään seurakuntaa, jossa jäsenten osuus olisi ollut alle 70% alueen väestöstä.
- Anonyymi
Kirkosta eroaminen ei tarkoita ateistiksi muuttumista. Monissa vapaaseurakunnissa ei läheskään kaikki kuulu ev.lut. kirkkoon. Vapaaseurakunnissa ei ole kirkollisveroa, vaan jäsenet maksavat omantuntonsa mukaan kolehtiin, tai ovat maksamatta mitään!
- Anonyymi
Totta, ihan kuten kirkkoon kuuluminen ei tarkoita sitä että henkilö olisi uskovainen.
Anonyymi kirjoitti:
Totta, ihan kuten kirkkoon kuuluminen ei tarkoita sitä että henkilö olisi uskovainen.
Juuri näin. Kirkon omien tutkimustenkin mukaan vähemmistö suomalaisista uskoo kuten ev-lut kirkko opettaa. Siksi kirkosta eroaminen ei hidastu, vaikka kirkon jäsenmäärä hupenee. On vielä pitkä matka siihen, että kirkosta on lähtenyt valtaosa heistä jotka eivät jaa luterilaista uskoa.
- Anonyymi
Kahjot ja pakanat, eroaa kirkosta.
Omapa on asianne.- Anonyymi
Lahtareiden aktiivilain ja vuokrankiskonnan takia työttmilläja muilla köyhillä ei ole varaa maksaa kirkollisveroja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lahtareiden aktiivilain ja vuokrankiskonnan takia työttmilläja muilla köyhillä ei ole varaa maksaa kirkollisveroja.
kyllä ne varat menee vastikkeettomaan haittamaahanmuuttoon ja kehitysapuun
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kyllä ne varat menee vastikkeettomaan haittamaahanmuuttoon ja kehitysapuun
Itse asiassa valtionkirkon budjetista vain hiukan alle puoli prosenttia kuluu ns. hyväntekeväisyyteenm josta häviävän pieni osa rajojen ulkopuolelle. Loput itse organisaation pyörittämiseen. Melko tehotonta, sanoisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html5901434Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän43797Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl471689Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll5549- 34519
- 40505
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin28494Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37490Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE151438- 22432