Huollossa vaihdettu jäähdytysneste MIKÄ VAHVUUS ym. APUA

Anonyymi

Ongelmana on että kesällä autokorjaamo toimi omapäisesti ja vaihtoi yhtä jos toista pyytämättä pyydetyn lisäksi ja hinta sen mukainen. Tämän hetken ongelmaksi tuli mitähän vahvuutta ja mitä jäähdytysnestettä on käytetty. Tarkistaessani nyt syksyllä määrää, totesin että neste ei haise miltään ja on täysin väritöntä.
Laskussa lukee omituisesti hintaluokassa 7euroa ja yksikkönä 6. yhteissummana 42 euroa. MIKÄ on YKSIKKÖ. 6? Autoni jäähdytysnestesäiliön tilavuus on 4,2l.

14

542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Täälläkö pitäisi tietää mitä moottoriisi on laitettu? Mene takaisin sinne huoltoliikkeeseen ja vaadi tieto nesteen pakkaskestävyydestä. Se kuuluu merkitä johonkin tarraan tai huoltokirjaan jos nesteet on vaihdettu.

• Anonyymi

Ei sitä mittaamatta tiedä. Voit joko hankkia oman mittarin tai mittauttaa jossain huollossa jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden.
      Laskutustieto vaikuttaa sekavalta kyllä mutta eipä tuosta tiedä onko tuossa myös työveloitus mukana?

• Anonyymi

Yleensä laittavat vähintään -36c vahvuudelle jäähdytinnesteen. Jotkut jopa -38c.

• Anonyymi

Tuo vaikuttaa olevan 6 litraa.

• Anonyymi

En halua ikinä mennä enää ko. liikkeeseen. Tekivät vielä paljon muuta ylimääräistä ja omituista suurella rahalla. Liike oli aikaisemmin tuttu, turvallinen ja ammattipätevä (henkilökunnan vaihdos?)
        Löysin jäähdytysnesteen nimen laskusta, kyseisen nesteen pitäisi olla punaista ja siihen ei voi lisätä esim. sinistä. Seuraavaksi löysin, että ko. nestettä saa myös värittömänä, johon voi lisätä muun väristäkin. Ostin sen mittarin jo muutama päivä sitten. Ongelmana on että minulla on Fiat Punto, jonka jäähdytysnestesäiliön "kurkku" on pitkä ja kapea ja mittari ei mahdu sinne. Nyt en tiedä onko minulla väritöntä nestettä, mutta riittävän vahvaa vai pelkkää vettä. Omat laittamani ovat aina haisseet kunnolla. Lisäksi yksikköhinta 6 kpl on vähintäänkin arveluttava. Yleensä laitetaan 50%/50%, jolloin jäähdytysnestettä olisi kulunut 2l. litraa olisi tarkoittanut 100% liuosta, ja minun autolle varatusta ja maksetusta nesteestä vielä olisi riittänyt toiseenkin samanlaiseen autoon normaaliprosenttista nestettä. Litran hinnaksi 7euroa on paljon kun myymälähinta on maksimissaan 5 euroa litra. Neste on paperin mukaan tyyppiä 12G, joka siis on vielä kaiken lisäksi punaista. Jos nyt ette tiedä mitä minun autoon on laitettu, osaisitteko neuvoa, miten saan sen mitattua ja ainakin miten saan sitä nestettä pois sieltä säiliöstä. KIITÄN JO ETUKÄTEEN

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En halua ikinä mennä enää ko. liikkeeseen. Tekivät vielä paljon muuta ylimääräistä ja omituista suurella rahalla. Liike oli aikaisemmin tuttu, turvallinen ja ammattipätevä (henkilökunnan vaihdos?)
        Löysin jäähdytysnesteen nimen laskusta, kyseisen nesteen pitäisi olla punaista ja siihen ei voi lisätä esim. sinistä. Seuraavaksi löysin, että ko. nestettä saa myös värittömänä, johon voi lisätä muun väristäkin. Ostin sen mittarin jo muutama päivä sitten. Ongelmana on että minulla on Fiat Punto, jonka jäähdytysnestesäiliön "kurkku" on pitkä ja kapea ja mittari ei mahdu sinne. Nyt en tiedä onko minulla väritöntä nestettä, mutta riittävän vahvaa vai pelkkää vettä. Omat laittamani ovat aina haisseet kunnolla. Lisäksi yksikköhinta 6 kpl on vähintäänkin arveluttava. Yleensä laitetaan 50%/50%, jolloin jäähdytysnestettä olisi kulunut 2l. litraa olisi tarkoittanut 100% liuosta, ja minun autolle varatusta ja maksetusta nesteestä vielä olisi riittänyt toiseenkin samanlaiseen autoon normaaliprosenttista nestettä. Litran hinnaksi 7euroa on paljon kun myymälähinta on maksimissaan 5 euroa litra. Neste on paperin mukaan tyyppiä 12G, joka siis on vielä kaiken lisäksi punaista. Jos nyt ette tiedä mitä minun autoon on laitettu, osaisitteko neuvoa, miten saan sen mitattua ja ainakin miten saan sitä nestettä pois sieltä säiliöstä. KIITÄN JO ETUKÄTEEN

Yllä olevaan putkahti painovirhe , tarkoitin siis että 6l nesteestä olisi riittänyt autooni 100% liuos ja jäänyt vielä 2 litraa muualle käyttöön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saako mittariin liitettyä jatkoletkun että mahtuu/yltää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Neste voi hyvinkin olla valmista seosta, joten korjaamo ei ole lantrannut veden kanssa. Korjaamon litrahinta ei aina ole sama kuin myymälän.
        Yksikkömäärään ei voi ottaa kantaa, kun ei tiedä millaisissa astioissa se neste siellä korjaamossa on.

Jos se noin pahasti mieltä vaivaa, niin kannattaa suoraan kysyä sieltä korjaamolta ja vaikka jossain toisella korjaamolla mittauttaa se neste, etenkin jos itseltä onnistu. Voisiko sitä nestettä imeä paisarista jollain pumpulla pitkän letkun avulla?

• Anonyymi

Voihan sen mitata suoraan jäähdyttimestäkin avaamalla korkin, kun neste on kylmää.
      (Ei siis ajon jälkeen. )

• Anonyymi

Voiko? En ole perehtynyt, mutta asia ei ole pelkkää mielen askartelua, vaan vakava tilanne, jos koko jäähdytysjärjestelmä jäätyy ja pitää uusia tai auto jättää tien päälle. Näin olen joskus oppaista lukenut autoiluni alkuvuosina. Minulla oli autossani ennen "huoltoa"vahva jäähdytysneste, jonka vahvuuden hyvin tiesin, nyt pelkään että siellä on pelkkää vettä. Ei ko. tavalla todellakaan saisi tehdä. Ilman nettiä en tietäisi että neste voi vaikka vaurioittaa autoni, jos se on sitä punaista, vaikka väri ei näykkään. ja itse lisään sinistä. Mittarin käyttökin edellyttää että tietää onko neste metanolia vai etanolia. Olen autoillut yli 30 vuotta eikä koskaan vastaavaa ole sattunut kohdalle. Laskussa tai korkissa pitäisi olla tarkka tieto nesteen laadusta ja prosenttiluku näkyvissä. Vaikka ostin mittarin, sekään ei auta. Ikkunapesupulloissa on pumppu, mutta niidenkin letkut ovat liian lyhyet. Alan yhdessä liikkeessä myydään juuri jäähdytysnesteelle tarkoitettua tyhjennyspumppua, hinta 66 euroa. Mittarin päähän voi liittää lisäletkun, mutta sen on oltava puhdas ja tiivis jotta imu syntyy. Ko. liikkeeseen ei voi luottaa enää edes tarkistuksen verran, niin paljon nyt tuli huijatuksi, sillä liike korjasi muutakin, joka oli ihan kunnossa ja useammalla satasella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voiko? En ole perehtynyt, mutta asia ei ole pelkkää mielen askartelua, vaan vakava tilanne, jos koko jäähdytysjärjestelmä jäätyy ja pitää uusia tai auto jättää tien päälle. Näin olen joskus oppaista lukenut autoiluni alkuvuosina. Minulla oli autossani ennen "huoltoa"vahva jäähdytysneste, jonka vahvuuden hyvin tiesin, nyt pelkään että siellä on pelkkää vettä. Ei ko. tavalla todellakaan saisi tehdä. Ilman nettiä en tietäisi että neste voi vaikka vaurioittaa autoni, jos se on sitä punaista, vaikka väri ei näykkään. ja itse lisään sinistä. Mittarin käyttökin edellyttää että tietää onko neste metanolia vai etanolia. Olen autoillut yli 30 vuotta eikä koskaan vastaavaa ole sattunut kohdalle. Laskussa tai korkissa pitäisi olla tarkka tieto nesteen laadusta ja prosenttiluku näkyvissä. Vaikka ostin mittarin, sekään ei auta. Ikkunapesupulloissa on pumppu, mutta niidenkin letkut ovat liian lyhyet. Alan yhdessä liikkeessä myydään juuri jäähdytysnesteelle tarkoitettua tyhjennyspumppua, hinta 66 euroa. Mittarin päähän voi liittää lisäletkun, mutta sen on oltava puhdas ja tiivis jotta imu syntyy. Ko. liikkeeseen ei voi luottaa enää edes tarkistuksen verran, niin paljon nyt tuli huijatuksi, sillä liike korjasi muutakin, joka oli ihan kunnossa ja useammalla satasella.

Pääasiassa jäähdytinnesteet on monoetyleeniglykolia, niin nuo g12 nesteetkin.
        Mikäli korjaamo olisi täyttänyt järjestelmän pelkällä vedellä, ovat he myös vastuussa siitä. Ei minkään korjaamon kannata sellaista tahallisesti tehdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pääasiassa jäähdytinnesteet on monoetyleeniglykolia, niin nuo g12 nesteetkin.
        Mikäli korjaamo olisi täyttänyt järjestelmän pelkällä vedellä, ovat he myös vastuussa siitä. Ei minkään korjaamon kannata sellaista tahallisesti tehdä.

Etyleeniin minäkin päädyin, kunhan vaan pääsisi mittaaman. Olisi muutakin tärkeää ja huoltoa myös terveydenhoidon aihealueella. Ulkoilma jäähtyy koko ajan ja räntää luvassa, parkkipaikkatyö ei ole huvittelua. Minulla piti olla kunnossa oleva auto syksyä varten, öljyt vaihdettuna ja ylimääräisenä vaihdettiin juuri katsastetun auton jakopään hihnakin, joka nyt vinkuu aina lähdettäessä. Alla nettitiedot ko. jäähdytysnesteestä. On kaiketi todennäköistä että korjaamolla käytetään tietyn vahvuista nestettä aina. Käyttövalmis punainen neste maksaa kaupassa nettitietojen mukaan 10 euroa/4l. Pahin rajan menon lisäksi on se epävarmuus kaikesta ja se että ei itse voi tehdä mitään edes räntäsateessa. Kun kastoin metallitikun jossa sanomalehti ympärillä nesteeseen, ei näkynyt väriä eikä tuntunut hajua.
        Punainen G-12 jäähdytysneste otettiin käyttöön VAG-konsernin autoissa vuonna 1996. Sen vaihtoväli on noin 4 vuotta.
        Punaista G-12 nestettä ei saa sekoittaa vanhempiin vihreisiin tai sinisiin nesteisiin. Mikäli punaista jostain syystä sekoitetaan vihreisiin tai sinisiin nesteisiin muuttuu väri ruskeaksi ja moottorin alumiiniosat voi syöpyä ja neste hyytelöityä. Huom. Hätätilanteessa 2 dl lisääminen ei vielä aiheuta ongelma, mutta suuria määriä ei kannata sekoittaa.

• Anonyymi

Saahan ne korjata autoa enemmänkin kuin on pyydetty mutta ei siitä tartte maksaa.

• Anonyymi

Minä kyllä maksoin. Onneksi eivät koskeneet pissapoikaan. Joku on edes varmuudella omilta jäljiltäni. Saakohan ne huoltamoillakaan mitattua kapeakurkkuisen säiliön nestettä. Säiliössä on lisäksi keskellä kurkkua ulkonema. Jostain kun löytyisi sopivan paksuinen letkun pätkä jatkeeksi, olisi vähän viisaampi. Alla lisäys tietoihin.. se väritön vaihtoehto
        JÄÄHDYTYSNESTE G12, VÄRITÖN, KING

KING G12 Longlife jäähdytysneste soveltuu erinomaisesti nykyaikaisille bensiini- ja dieselmoottoreille joissa käytetään perinteisten materiaalien ohella alumiinia. Suojaa jäätymiseltä ja estää korroosion sekä syöpymisen. Tuote on sekoituskelpoinen vanhojen silikaatteja sisältävien nesteiden kanssa ja sopii lisäysnesteeksi etyleeniglykoli-pohjaisille jäähdytinnesteille. Nitriitti-, fosfaatti-, silikaatti-, amiini- ja boraattivapaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe