Anonyymi otsikoi 31.9.19 aloituksensa ”Feministikapina Taivaallista Isää vastaan”.
Sisältö käsitteli kirkon nuorisotyöntekijäopiskelijan Katriina Linnankosken mainintaa Jumalasta.
Linnankoski nimitti Jumalaa Temppeliaukion kirkon messussa pitämässään esirukouksessa taivaalliseksi vanhemmaksi Jeesuksen opettaman Taivaallisen Isän sijaan.
Jostain syystä aloitus kommentteineen on poistettu, vaikka sisällöltään se ei rikkonut sen paremmin Suomi24:n sääntöjä kuin YK:n ihmisoikeuksiakaan.
Sananvapauslakirikkomuksia esiintyy tällä palstalla liian usein.
Mikähän lienee syynä?
-jeesusfani-
Poistamisen perusteet?
22
<50
Vastaukset
Kumma kun teitä sanavapauden puolesta taistelevia ei koskaan näe missään silloin kun pitäisi pouolustaa esim. Päivi Räsästä arvostelevien tai Persuja arvostelevien tai Patmosta arvostelevien tai Trumpia arvostelevien tai Huhtasaarta arvostelevien tai Ruotsalaa arvostelevien jne. sananvapautta.
Noissa tapauksissa hiljenette täysin.
Varsin valikoivaa teikäläisten "sananvapauden puolustaminen" siis.- Anonyymi
>> Sananvapauslakirikkomuksia esiintyy tällä palstalla liian usein. <<
Kaupallinen yritys Suomi24 saa poistaa omilta palstoiltaan mitä haluaa, eikä se riko "sananvapauslakia" mitenkään.
>> Mikähän lienee syynä? <<
Väite sananvapausrikkomuksestako? Harhaluulosi. Noista poistoista palstalta kai harva tietää, ehkä palstan pitäjä ainoastaan.
Ota nyt hyvä avaaja esiin vaikka viisi keissiä, jossa sanavapautta on loukattu tai estetty.
Ehkä joillakin ryhmillä on käytössä selektiivinen sananvapaus johon liittyy armoton auktoriteettiusko.En ota kantaa mainittuun aloitukseen ja sen poistamiseen, koska en ao. aloitusta koskaan ole nähnyt. Palstan poistopolitiikka on kuitenkin näköjään kestoaihe, ja syystä. Palstan sensuuri on mielivaltaista ja poistot pitkälti perusteettomia, varsinkin kun vertaa kaikkeen siihen aivo-oksennukseen, joka palstalle saa jäädä. Sananvapauden nimissä sensuurista palstalla tulisi luopua ja ainoastaan rikoslaissa mainittuihin tapauksiin puuttua. Vähimmilläänkin sensuuri tulisi olla läpinäkyvää ja perusteet poistoille esittää ja samoin mahdollinen ilmoituksen tehnyt nimimerkki, joka myös voisi joutua esittämään perusteet ilmiannolleen.
- Anonyymi
Osta palsta itsellesi niin voit ajaa sen mihin ikinä suuntaan itse haluat. Palstan haltija voi käytännössä deletoida kaiken ja vieraina olevat nimimerkit, tunsivat he itsensä miten tärkeiksi hyvänsä, ovat vain vieraina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osta palsta itsellesi niin voit ajaa sen mihin ikinä suuntaan itse haluat. Palstan haltija voi käytännössä deletoida kaiken ja vieraina olevat nimimerkit, tunsivat he itsensä miten tärkeiksi hyvänsä, ovat vain vieraina.
Lammas! Miksi olet sensuurin puolella?
”Sananvapauden nimissä sensuurista palstalla tulisi luopua ja ainoastaan rikoslaissa mainittuihin tapauksiin puuttua.”
Sananvapaus ja moderointi ovat vähän eri asioita. Silloin se on sananvapauden rajoittamista, kun valtio kieltää esim. Suomi24 kokonaan, ja se suljetaan.
”Sananvapauteen ei sisälly oikeutta tuoda mielipiteitään esiin tietyssä mediassa tai kanavassa. Jokainen voi aina avata oman kanavansa missä kertoo mielipiteitään, sanoo viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari Helsingin yliopistosta.”
Aikoinaan lehtikirjoittelussa tämä oli vieläkin kovempaa. Tiesi jo etukäteen, mikä lehti ei jotain julkaise tai mikä lehti sen todennäköisesti julkaisee.
”…Haverisen mukaan jokaisella keskusteluryhmällä tulisi olla omat säännöt, joiden pohjalta keskustelua voidaan käydä. Silloin keskustelua voidaan käydä reilusti, kaikkien tuntemien sääntöjen pohjalta.”
Eli jokaisella palstalla on säännöt, joita toivotaan noudatettavan. Siinä mielessä ihmisillä on moraali laskenut, että se mikä ennen sanottiin parin promillen humalassa seinien sisällä, on nyt julkisesti ja selvinpäin tehtyä. Tälle halutaan sitä hyväksyntää…
”Jos sana leviää kommenttien poistamisesta, niin yleensä väki kaikkoaa ja etsii uudet keskustelupalstat…”
YLE Tutkija: "Moderointi on vallankäyttöä"25.9.2014
Tässä on se idea. Kun jonkun palstan säännöt eivät ole mieluisia, on valtava määrä muita palstoja, joissa hyväksytään huonosti käyttäytyminen.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Sananvapauden nimissä sensuurista palstalla tulisi luopua ja ainoastaan rikoslaissa mainittuihin tapauksiin puuttua.”
Sananvapaus ja moderointi ovat vähän eri asioita. Silloin se on sananvapauden rajoittamista, kun valtio kieltää esim. Suomi24 kokonaan, ja se suljetaan.
”Sananvapauteen ei sisälly oikeutta tuoda mielipiteitään esiin tietyssä mediassa tai kanavassa. Jokainen voi aina avata oman kanavansa missä kertoo mielipiteitään, sanoo viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari Helsingin yliopistosta.”
Aikoinaan lehtikirjoittelussa tämä oli vieläkin kovempaa. Tiesi jo etukäteen, mikä lehti ei jotain julkaise tai mikä lehti sen todennäköisesti julkaisee.
”…Haverisen mukaan jokaisella keskusteluryhmällä tulisi olla omat säännöt, joiden pohjalta keskustelua voidaan käydä. Silloin keskustelua voidaan käydä reilusti, kaikkien tuntemien sääntöjen pohjalta.”
Eli jokaisella palstalla on säännöt, joita toivotaan noudatettavan. Siinä mielessä ihmisillä on moraali laskenut, että se mikä ennen sanottiin parin promillen humalassa seinien sisällä, on nyt julkisesti ja selvinpäin tehtyä. Tälle halutaan sitä hyväksyntää…
”Jos sana leviää kommenttien poistamisesta, niin yleensä väki kaikkoaa ja etsii uudet keskustelupalstat…”
YLE Tutkija: "Moderointi on vallankäyttöä"25.9.2014
Tässä on se idea. Kun jonkun palstan säännöt eivät ole mieluisia, on valtava määrä muita palstoja, joissa hyväksytään huonosti käyttäytyminen.Uskon etteivät feministit ihastuisi, jos täällä alettaisiin poistamaan viestejä, jossa puolustetaan homoja ja transuja.
Tälläisilla suurilla keskustelupalstoilla on valtion tuki apuna. Vähän kuin aikauslehdet ne saavat valtiolta tukea kun laittavat etusivulle kristillisyyttä mollaavia juttuja.
Media aivopesee ja valtio tekee parhaansa että kristityt näyttäisivät ilkeiltä. Se sama media teki vuosikymmeniä sitten parhaansa jotta homoihin luotaisiin stereotypioita trendikkäinä pervoina, joiden puhetyyli on sössöttävä. Toisaalta trendihomot kuten Crystal Snow ja se Silvennoinen ovat selviä teeskentelijöitä, jotka ovat median keskellä ainoastaan koska sössöttävät ja ovat olevinaan puppeleja. Antti Tuisku seuraava... kuvittelee kaikkien uskovan hänen olevan kaappihomo, vaikka pyörii Vesalan perseen ympärillä kuin Kuu kiertää Maata.
- Anonyymi
”31.9.19”
Tuskin tuolla päivämäärällä mitään aloitusta löytyy. 😁- Anonyymi
Tämä se on. Libut ei tykkää Turusen blogeista.
” Feministikapinaa Taivaallista Isää vastaan
Temppeliaukion kirkossa Töölön seurakunnan konfirmaatiomessussa kesätyöntekijänä toimiva kirkon nuorisotyönohjaajaksi opiskeleva Katriina Linnakoski oli rukoillessaan kutsunut Taivaallista Isää Taivaalliseksi vanhemmaksi. Poikkeuksellinen sanoitus oli herättänyt keskustelua myös messun jälkeisillä kirkkokahveilla, kerrottiin Kotimaa 24.fi uutisessa (Kotimaa24.fi13.08.2019).
Linnakoski itse perustelee sanavalintaansa mielenkiintoisella tavalla:
”Kyllä, niin sanoin, sillä se on minun tapani rukoilla ja minun kokemukseni Jumalasta. En koe, että Jumala olisi ensisijaisesti isä tai mies … Mutta kyse ei myöskään ole halustani provosoida tai korostaa sukupuolineutraaliutta kielessä. Ei ole vain yhtä tapaa rukoilla ja puhutella Jumalaa. Nuoret ovat kokeneet Taivaallisen vanhemman hyvänä ja kiinnostavana ilmaisuna. Pääasiassa olen saanut hyvää palautetta ilmaisusta ja sen käyttämisestä.”
Jutun päätteeksi ”Linnakoski rohkaisee jokaista etsimään oman tapansa rukoilla ja löytämään omat sanansa, joita rukouksessa käyttää.”
”Minun tapani, minun kokemukseni.”
Linnakoski vakuuttaa viattomuuttaan siinä, ettei ole halunnut provosoida tai korostaa sukupuolineutraaliutta. Ihan silkaksi vahingoksi on silti vaikea ajatella hänen sanavalintojaan, jotka seurailevat radikaalin feministiteologian pyrkimystä sukupuolineutraaliin rukouskieleen.
Mutta hänen kommenttinsa herättävät joukon mielenkiintoisia kysymyksiä: Mikä sitten on oikea tapa puhutella Jumalaa rukouksessa? Onko sellaista? Olemmeko vapaita sanoittamaan rukouksemme oman kokemuksen pohjalta yksilöllisen mielivaltaisesti? Onko Jumala mies?
Linnakosken vastaus heijastelee jonkin sortin teologista relativismia, jossa Jumalan olemusta koskevalla filosofisella pohdinnalla höystetty ”minun tapani” ja ”minun kokemukseni” asetetaan ohjailemaan kristillistä. Mutta onko tällainen perusteltua?
Tämän näkemyksen ongelma on siinä, että Jumala itse on ilmoittanut itsensä taivaallisena Isänä, eikä vain "vanhempana". Herra Jeesus, joka on kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona lihaan tulleena, vastasi opetuslastensa kysymykseen rukouksesta todeten: ”Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän…” (Matt. 6:8; Luuk. 11:1-2). Kyse on kolmiyhteisen Jumalan itsensä ilmoittamasta tavasta sanoittaa rukousta.
Matteuksen evankeliumin luvun lopussa Jeesus juuri ennen taivaaseen ottamistaan antaa opetuslapsilleen käskyn: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (28:19). Linnakoskea seuraten jokaisen pitäisi kaiketi voida oman kokemuksensa perusteella olla ”vapaa etsimään omaa tapaansa” ja ”löytämään omat sanansa” kastaa.
Mutta Jeesus jatkaa ja sanoo: ”…ja opettamalla heidät pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.” (28:20). Tämä ulottuu myös siihen, mitä Jeesus on opettanut rukouksesta. Kukaan ei siis ole omaan kokemukseen vedoten vapaa opettamaan rukouksesta toisin, kuin Herra Jeesus on opettanut.
Muutenkin on merkillepantavaa, että Jeesus Jumalasta puhuessaan aina kutsui häntä Isäksi. Kristinuskon ilmoituksen kieli on patrisentrinen, ei sukupuolineutraali.
Apostoli Paavali korostaa kirjeessään efesolaisille: ”Sen tähden minä notkistan polveni Isän edessä, josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä…” (Ef. 3:14-15). Tai niin kuin vuoden 1992 käännös saman asian ilmaisee: ”Tämän vuoksi minä polvistun Isän eteen, hänen, jonka asemaa jokainen isän ja lapsen suhde taivaassa ja maan päällä kuvastaa."
Näistä lähtökohdista voidaan myös sanoa, että aito kokemus Jumalasta antaa kokijalle aina kokemuksen Jumalasta isänä. Jumala on ilmoittanut itsensä taivaallisena Isänä. Jumalan ilmoitus Raamatussa ei ole sukupuolineutraali. Siksi aito Pyhän Hengen antama kokemus Jumalasta on Jumalan ilmoituksen mukainen ja kirkastaa Jumalaa isänä.
Kuten Paavali sanoo, Pyhä Henki saa Jumalan lapset huudahtamaan: "Abba! Isä!" (Room. 8:15).
Jumala ei ole ihminen.
Tietenkään Jumala ei ole mies. Saatikka, että mies olisi jumala. Jumala ei myöskään ole nainen. Jumala ei ole ihminen. Jumala on Jumala. Mieheys ja naiseus, ovat biologiseen luomakuntaan kuuluvia kategorioita ja sellaisenaan ilmaus Jumalan hyvästä heteronormatiivisesta luomisjärjestyksestä. Sekä mies että nainen kantavat yhtäläisesti Jumalan kuvaisuutta (imago Dei). Sama Jumala on luonut miehen ja naisen (1 Moos. 1:27).
Kun Jumala meidän pelastukseksemme inkarnoituu ihmiseksi, hän tulee mieheksi Jeesuksen Kristuksen persoonassa, eikä ilmesty vain sukupuolineutraalina olentona. Mies, Jeesus Kristus, on kaikkien ihmisten, miesten ja naisten, pelastaja.
Jumala luojana ei ole luotu biologinen olento, vaan luomaton iankaikkinen Henki. Kuitenkin Jumalan patrisentrinen luomisjärjestys ja ilmoituksen kieli ja inkarnaatio määrittelevät sen, miten meidän tulee puhua Jumalasta ja palvella sekä rukoilla häntä raamatullisesti ja kristinuskon mukaisesti. ” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä se on. Libut ei tykkää Turusen blogeista.
” Feministikapinaa Taivaallista Isää vastaan
Temppeliaukion kirkossa Töölön seurakunnan konfirmaatiomessussa kesätyöntekijänä toimiva kirkon nuorisotyönohjaajaksi opiskeleva Katriina Linnakoski oli rukoillessaan kutsunut Taivaallista Isää Taivaalliseksi vanhemmaksi. Poikkeuksellinen sanoitus oli herättänyt keskustelua myös messun jälkeisillä kirkkokahveilla, kerrottiin Kotimaa 24.fi uutisessa (Kotimaa24.fi13.08.2019).
Linnakoski itse perustelee sanavalintaansa mielenkiintoisella tavalla:
”Kyllä, niin sanoin, sillä se on minun tapani rukoilla ja minun kokemukseni Jumalasta. En koe, että Jumala olisi ensisijaisesti isä tai mies … Mutta kyse ei myöskään ole halustani provosoida tai korostaa sukupuolineutraaliutta kielessä. Ei ole vain yhtä tapaa rukoilla ja puhutella Jumalaa. Nuoret ovat kokeneet Taivaallisen vanhemman hyvänä ja kiinnostavana ilmaisuna. Pääasiassa olen saanut hyvää palautetta ilmaisusta ja sen käyttämisestä.”
Jutun päätteeksi ”Linnakoski rohkaisee jokaista etsimään oman tapansa rukoilla ja löytämään omat sanansa, joita rukouksessa käyttää.”
”Minun tapani, minun kokemukseni.”
Linnakoski vakuuttaa viattomuuttaan siinä, ettei ole halunnut provosoida tai korostaa sukupuolineutraaliutta. Ihan silkaksi vahingoksi on silti vaikea ajatella hänen sanavalintojaan, jotka seurailevat radikaalin feministiteologian pyrkimystä sukupuolineutraaliin rukouskieleen.
Mutta hänen kommenttinsa herättävät joukon mielenkiintoisia kysymyksiä: Mikä sitten on oikea tapa puhutella Jumalaa rukouksessa? Onko sellaista? Olemmeko vapaita sanoittamaan rukouksemme oman kokemuksen pohjalta yksilöllisen mielivaltaisesti? Onko Jumala mies?
Linnakosken vastaus heijastelee jonkin sortin teologista relativismia, jossa Jumalan olemusta koskevalla filosofisella pohdinnalla höystetty ”minun tapani” ja ”minun kokemukseni” asetetaan ohjailemaan kristillistä. Mutta onko tällainen perusteltua?
Tämän näkemyksen ongelma on siinä, että Jumala itse on ilmoittanut itsensä taivaallisena Isänä, eikä vain "vanhempana". Herra Jeesus, joka on kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona lihaan tulleena, vastasi opetuslastensa kysymykseen rukouksesta todeten: ”Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän…” (Matt. 6:8; Luuk. 11:1-2). Kyse on kolmiyhteisen Jumalan itsensä ilmoittamasta tavasta sanoittaa rukousta.
Matteuksen evankeliumin luvun lopussa Jeesus juuri ennen taivaaseen ottamistaan antaa opetuslapsilleen käskyn: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (28:19). Linnakoskea seuraten jokaisen pitäisi kaiketi voida oman kokemuksensa perusteella olla ”vapaa etsimään omaa tapaansa” ja ”löytämään omat sanansa” kastaa.
Mutta Jeesus jatkaa ja sanoo: ”…ja opettamalla heidät pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.” (28:20). Tämä ulottuu myös siihen, mitä Jeesus on opettanut rukouksesta. Kukaan ei siis ole omaan kokemukseen vedoten vapaa opettamaan rukouksesta toisin, kuin Herra Jeesus on opettanut.
Muutenkin on merkillepantavaa, että Jeesus Jumalasta puhuessaan aina kutsui häntä Isäksi. Kristinuskon ilmoituksen kieli on patrisentrinen, ei sukupuolineutraali.
Apostoli Paavali korostaa kirjeessään efesolaisille: ”Sen tähden minä notkistan polveni Isän edessä, josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä…” (Ef. 3:14-15). Tai niin kuin vuoden 1992 käännös saman asian ilmaisee: ”Tämän vuoksi minä polvistun Isän eteen, hänen, jonka asemaa jokainen isän ja lapsen suhde taivaassa ja maan päällä kuvastaa."
Näistä lähtökohdista voidaan myös sanoa, että aito kokemus Jumalasta antaa kokijalle aina kokemuksen Jumalasta isänä. Jumala on ilmoittanut itsensä taivaallisena Isänä. Jumalan ilmoitus Raamatussa ei ole sukupuolineutraali. Siksi aito Pyhän Hengen antama kokemus Jumalasta on Jumalan ilmoituksen mukainen ja kirkastaa Jumalaa isänä.
Kuten Paavali sanoo, Pyhä Henki saa Jumalan lapset huudahtamaan: "Abba! Isä!" (Room. 8:15).
Jumala ei ole ihminen.
Tietenkään Jumala ei ole mies. Saatikka, että mies olisi jumala. Jumala ei myöskään ole nainen. Jumala ei ole ihminen. Jumala on Jumala. Mieheys ja naiseus, ovat biologiseen luomakuntaan kuuluvia kategorioita ja sellaisenaan ilmaus Jumalan hyvästä heteronormatiivisesta luomisjärjestyksestä. Sekä mies että nainen kantavat yhtäläisesti Jumalan kuvaisuutta (imago Dei). Sama Jumala on luonut miehen ja naisen (1 Moos. 1:27).
Kun Jumala meidän pelastukseksemme inkarnoituu ihmiseksi, hän tulee mieheksi Jeesuksen Kristuksen persoonassa, eikä ilmesty vain sukupuolineutraalina olentona. Mies, Jeesus Kristus, on kaikkien ihmisten, miesten ja naisten, pelastaja.
Jumala luojana ei ole luotu biologinen olento, vaan luomaton iankaikkinen Henki. Kuitenkin Jumalan patrisentrinen luomisjärjestys ja ilmoituksen kieli ja inkarnaatio määrittelevät sen, miten meidän tulee puhua Jumalasta ja palvella sekä rukoilla häntä raamatullisesti ja kristinuskon mukaisesti. ”Tässä vielä loppu”
Lex orandi lex credendi
Kukaan ei siis ole vapaa sanoittamaan rukousta, kokemuksiaan tai Jeesuksen opetuksia ja samalla kristinuskoa "omalla tavallaan". Rukouksen kieli on teologian kieli (lex orandi lex credendi). Siksi rukouksen tulee heijastaa raamatullista oppia, eikä luoda jotain uutta näkemystä kristinuskosta sen perusteella minkä kukin kokee "omaksi tavakseen".
Jumalaa tulee puhutella Isänä. Tämä on Jeesuksen tapa rukoilla. Tämä on apostolinen tapa rukoilla. Tämä on kristillinen tapa rukoilla.
Ja kaiken kukkuraksi viimeisenä päivänä "kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.” (Fil. 2:10-11). ” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä vielä loppu”
Lex orandi lex credendi
Kukaan ei siis ole vapaa sanoittamaan rukousta, kokemuksiaan tai Jeesuksen opetuksia ja samalla kristinuskoa "omalla tavallaan". Rukouksen kieli on teologian kieli (lex orandi lex credendi). Siksi rukouksen tulee heijastaa raamatullista oppia, eikä luoda jotain uutta näkemystä kristinuskosta sen perusteella minkä kukin kokee "omaksi tavakseen".
Jumalaa tulee puhutella Isänä. Tämä on Jeesuksen tapa rukoilla. Tämä on apostolinen tapa rukoilla. Tämä on kristillinen tapa rukoilla.
Ja kaiken kukkuraksi viimeisenä päivänä "kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.” (Fil. 2:10-11). ”Onpa taas selvää tekstiä, kiitos!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä se on. Libut ei tykkää Turusen blogeista.
” Feministikapinaa Taivaallista Isää vastaan
Temppeliaukion kirkossa Töölön seurakunnan konfirmaatiomessussa kesätyöntekijänä toimiva kirkon nuorisotyönohjaajaksi opiskeleva Katriina Linnakoski oli rukoillessaan kutsunut Taivaallista Isää Taivaalliseksi vanhemmaksi. Poikkeuksellinen sanoitus oli herättänyt keskustelua myös messun jälkeisillä kirkkokahveilla, kerrottiin Kotimaa 24.fi uutisessa (Kotimaa24.fi13.08.2019).
Linnakoski itse perustelee sanavalintaansa mielenkiintoisella tavalla:
”Kyllä, niin sanoin, sillä se on minun tapani rukoilla ja minun kokemukseni Jumalasta. En koe, että Jumala olisi ensisijaisesti isä tai mies … Mutta kyse ei myöskään ole halustani provosoida tai korostaa sukupuolineutraaliutta kielessä. Ei ole vain yhtä tapaa rukoilla ja puhutella Jumalaa. Nuoret ovat kokeneet Taivaallisen vanhemman hyvänä ja kiinnostavana ilmaisuna. Pääasiassa olen saanut hyvää palautetta ilmaisusta ja sen käyttämisestä.”
Jutun päätteeksi ”Linnakoski rohkaisee jokaista etsimään oman tapansa rukoilla ja löytämään omat sanansa, joita rukouksessa käyttää.”
”Minun tapani, minun kokemukseni.”
Linnakoski vakuuttaa viattomuuttaan siinä, ettei ole halunnut provosoida tai korostaa sukupuolineutraaliutta. Ihan silkaksi vahingoksi on silti vaikea ajatella hänen sanavalintojaan, jotka seurailevat radikaalin feministiteologian pyrkimystä sukupuolineutraaliin rukouskieleen.
Mutta hänen kommenttinsa herättävät joukon mielenkiintoisia kysymyksiä: Mikä sitten on oikea tapa puhutella Jumalaa rukouksessa? Onko sellaista? Olemmeko vapaita sanoittamaan rukouksemme oman kokemuksen pohjalta yksilöllisen mielivaltaisesti? Onko Jumala mies?
Linnakosken vastaus heijastelee jonkin sortin teologista relativismia, jossa Jumalan olemusta koskevalla filosofisella pohdinnalla höystetty ”minun tapani” ja ”minun kokemukseni” asetetaan ohjailemaan kristillistä. Mutta onko tällainen perusteltua?
Tämän näkemyksen ongelma on siinä, että Jumala itse on ilmoittanut itsensä taivaallisena Isänä, eikä vain "vanhempana". Herra Jeesus, joka on kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona lihaan tulleena, vastasi opetuslastensa kysymykseen rukouksesta todeten: ”Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän…” (Matt. 6:8; Luuk. 11:1-2). Kyse on kolmiyhteisen Jumalan itsensä ilmoittamasta tavasta sanoittaa rukousta.
Matteuksen evankeliumin luvun lopussa Jeesus juuri ennen taivaaseen ottamistaan antaa opetuslapsilleen käskyn: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (28:19). Linnakoskea seuraten jokaisen pitäisi kaiketi voida oman kokemuksensa perusteella olla ”vapaa etsimään omaa tapaansa” ja ”löytämään omat sanansa” kastaa.
Mutta Jeesus jatkaa ja sanoo: ”…ja opettamalla heidät pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.” (28:20). Tämä ulottuu myös siihen, mitä Jeesus on opettanut rukouksesta. Kukaan ei siis ole omaan kokemukseen vedoten vapaa opettamaan rukouksesta toisin, kuin Herra Jeesus on opettanut.
Muutenkin on merkillepantavaa, että Jeesus Jumalasta puhuessaan aina kutsui häntä Isäksi. Kristinuskon ilmoituksen kieli on patrisentrinen, ei sukupuolineutraali.
Apostoli Paavali korostaa kirjeessään efesolaisille: ”Sen tähden minä notkistan polveni Isän edessä, josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä…” (Ef. 3:14-15). Tai niin kuin vuoden 1992 käännös saman asian ilmaisee: ”Tämän vuoksi minä polvistun Isän eteen, hänen, jonka asemaa jokainen isän ja lapsen suhde taivaassa ja maan päällä kuvastaa."
Näistä lähtökohdista voidaan myös sanoa, että aito kokemus Jumalasta antaa kokijalle aina kokemuksen Jumalasta isänä. Jumala on ilmoittanut itsensä taivaallisena Isänä. Jumalan ilmoitus Raamatussa ei ole sukupuolineutraali. Siksi aito Pyhän Hengen antama kokemus Jumalasta on Jumalan ilmoituksen mukainen ja kirkastaa Jumalaa isänä.
Kuten Paavali sanoo, Pyhä Henki saa Jumalan lapset huudahtamaan: "Abba! Isä!" (Room. 8:15).
Jumala ei ole ihminen.
Tietenkään Jumala ei ole mies. Saatikka, että mies olisi jumala. Jumala ei myöskään ole nainen. Jumala ei ole ihminen. Jumala on Jumala. Mieheys ja naiseus, ovat biologiseen luomakuntaan kuuluvia kategorioita ja sellaisenaan ilmaus Jumalan hyvästä heteronormatiivisesta luomisjärjestyksestä. Sekä mies että nainen kantavat yhtäläisesti Jumalan kuvaisuutta (imago Dei). Sama Jumala on luonut miehen ja naisen (1 Moos. 1:27).
Kun Jumala meidän pelastukseksemme inkarnoituu ihmiseksi, hän tulee mieheksi Jeesuksen Kristuksen persoonassa, eikä ilmesty vain sukupuolineutraalina olentona. Mies, Jeesus Kristus, on kaikkien ihmisten, miesten ja naisten, pelastaja.
Jumala luojana ei ole luotu biologinen olento, vaan luomaton iankaikkinen Henki. Kuitenkin Jumalan patrisentrinen luomisjärjestys ja ilmoituksen kieli ja inkarnaatio määrittelevät sen, miten meidän tulee puhua Jumalasta ja palvella sekä rukoilla häntä raamatullisesti ja kristinuskon mukaisesti. ”Kiitos sinulle, kun pystyit palauttamaan aloituksen.
-jeesusfani1-
- Anonyymi
Kaikki asialliset aloitukset postetaan mutta ateistien vääristelyt saa olla.
- Anonyymi
Totta.
Onhan se nyt TÄRKEÄÄ, että Patmoksen jokainen teksti on täällä!
Hupaisaa on se, että tänne nostetaan lähinnä poliittissävytteisiä tekstejä Patmoksen blogeista. Uskonnolliset tekstit eivät palstan Ajattelijoille kelpaa?”Jostain syystä aloitus kommentteineen on poistettu, vaikka sisällöltään se ei rikkonut sen paremmin Suomi24:n sääntöjä kuin YK:n ihmisoikeuksiakaan.”
Suomi24:n säännöt. Suomi24-palveluissa ei saa: ”Esittää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia ja kopioida suoraa tekstiä muista julkaisuista.”
Tuolla tarkoitetaan, että kopioidaan kaikki kirjoitus ilman mitään omaa kommentointia. Otteita siis saa lainata, johon yleensä laitetaan se lähde, mistä alkuperäinen teksti löytyy. Tuossa kirjoituksessa ei muistaakseni ollut mitään aloittajan omia kommentteja?
Eivät moderaattorit automaattisesti poista mitään, vaan harkinnan jälkeen.
”Sananvapauslakirikkomuksia esiintyy tällä palstalla liian usein.”
Ei, täällä ei nimenomaan niitä ole. Suomi24 on kaikille avoin palsta. Sitä ei suomalaiset viranomaiset millään tavalla ole estäneet toimimasta.
Aller Media omistaa Suomi24 alustan, ja näin voi myös itse säätää niitä sääntöjä, joita jokaisen toivotaan noudattavan. Aivan kuten muutkin blogien yms. pitäjät voivat itse säädellä, millaisia sääntöjä he noudattavat.- Anonyymi
Totesit mummomuori, että Suomi24:n palstoilla ei saa ”Esittää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia ja kopioida suoraa tekstiä muista julkaisuista.”
Kun aloituksen lopuksi oli maininta ”-pasin blogi-”, niin lähde oli mainittu.
Mikäli patmosblogistit vetoaisivat tekijänoikeussuojaan, joka tarkoittaa sitä, että muilla ei ole oikeutta käyttää heidän blogejaan ilman heidän suostumustaan, niin toki se kävisi ilmi heidän blogeistaan.
Poisto näiltä osin ontuu.
Poiston syyksi mielsin itse tämän palstan todella allergisen ilmapiirin niin Patmosta kuin patmoslaisiakin kohtaan.
Otin itsekin kantaa aloitukseen.
Kohu nousi siitä, kun kirkon nuorisotyönohjaajaksi opiskeleva 22-vuotias Katriina Linnankoski kutsui Temppeliaukion konfirmaatiomessussa puhuessaan Jumalaa taivaalliseksi vanhemmaksi.
Ihmettelin itsekin moista ilmaisua mietiskellen syitä.
Yleisenä syynä pidin sitä, että koska eri medialähteistä (ns. sukupuolisensitiivinen kasvatus) on jo ainakin vuosikymmenen ajan rummutettu ettei pidä sanoa poikaa pojaksi, ei tyttöä tytöksi, ei miestä mieheksi, ei naista naiseksi, ei vanhempia isäksi eikä äidiksi, niin toki viestinä on aivo-ohjelmoinut nuorisoamme.
On aivo-ohjelmoinut myös kirkkomme.
Kirkon taholta sukupuolisensitiivisyyskasvatus tuli vuonna 2017 hyväksytyksi osana kirkkomme rippikouluopetusta, joka myös kirkon allekirjoittamana tarkoittaa sitä, että sukupuoli on moninaisempi asia kuin pelkkä jako tyttöihin tai poikiin, jne., jne.
Tuli myös mieleeni teologia tohtori Petri Merenlahden HS:n tämän vuoden maaliskuun artikkeli, jossa tämä tohtori otaksui Jeesuksen olevan Queer - hahmo, eli olevan outo, kummallinen ja normaaleista sukupuolikäsityksistä poikkeava.ihminen.Tohtorin mielestä nähtävästi poikkeava siksi, koska tämä Jumala-nuorimies ei tyydyttänyt seksuaalisia halujaan yhdenkään naisen, miehen, eläimen jne., jne. kanssa
Ei siis mikään ihme, että vastoin Jeesuksen opetusta, kirkon nuorisotyönohjaajaksi opiskeleva Katriina Linnamurto kutsuu Jumalaa Taivaallisen Isän sijaan taivaalliseksi vanhemmaksi.
Koska aloituskommentteja oli useita, niin valitettavasti, mummomuori, minulle minulle jäi vielä epäselväksi aloituksen poistoperusteet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totesit mummomuori, että Suomi24:n palstoilla ei saa ”Esittää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia ja kopioida suoraa tekstiä muista julkaisuista.”
Kun aloituksen lopuksi oli maininta ”-pasin blogi-”, niin lähde oli mainittu.
Mikäli patmosblogistit vetoaisivat tekijänoikeussuojaan, joka tarkoittaa sitä, että muilla ei ole oikeutta käyttää heidän blogejaan ilman heidän suostumustaan, niin toki se kävisi ilmi heidän blogeistaan.
Poisto näiltä osin ontuu.
Poiston syyksi mielsin itse tämän palstan todella allergisen ilmapiirin niin Patmosta kuin patmoslaisiakin kohtaan.
Otin itsekin kantaa aloitukseen.
Kohu nousi siitä, kun kirkon nuorisotyönohjaajaksi opiskeleva 22-vuotias Katriina Linnankoski kutsui Temppeliaukion konfirmaatiomessussa puhuessaan Jumalaa taivaalliseksi vanhemmaksi.
Ihmettelin itsekin moista ilmaisua mietiskellen syitä.
Yleisenä syynä pidin sitä, että koska eri medialähteistä (ns. sukupuolisensitiivinen kasvatus) on jo ainakin vuosikymmenen ajan rummutettu ettei pidä sanoa poikaa pojaksi, ei tyttöä tytöksi, ei miestä mieheksi, ei naista naiseksi, ei vanhempia isäksi eikä äidiksi, niin toki viestinä on aivo-ohjelmoinut nuorisoamme.
On aivo-ohjelmoinut myös kirkkomme.
Kirkon taholta sukupuolisensitiivisyyskasvatus tuli vuonna 2017 hyväksytyksi osana kirkkomme rippikouluopetusta, joka myös kirkon allekirjoittamana tarkoittaa sitä, että sukupuoli on moninaisempi asia kuin pelkkä jako tyttöihin tai poikiin, jne., jne.
Tuli myös mieleeni teologia tohtori Petri Merenlahden HS:n tämän vuoden maaliskuun artikkeli, jossa tämä tohtori otaksui Jeesuksen olevan Queer - hahmo, eli olevan outo, kummallinen ja normaaleista sukupuolikäsityksistä poikkeava.ihminen.Tohtorin mielestä nähtävästi poikkeava siksi, koska tämä Jumala-nuorimies ei tyydyttänyt seksuaalisia halujaan yhdenkään naisen, miehen, eläimen jne., jne. kanssa
Ei siis mikään ihme, että vastoin Jeesuksen opetusta, kirkon nuorisotyönohjaajaksi opiskeleva Katriina Linnamurto kutsuu Jumalaa Taivaallisen Isän sijaan taivaalliseksi vanhemmaksi.
Koska aloituskommentteja oli useita, niin valitettavasti, mummomuori, minulle minulle jäi vielä epäselväksi aloituksen poistoperusteet.Juuri noin!
- Anonyymi
Älä kälätä!
Anonyymi kirjoitti:
Totesit mummomuori, että Suomi24:n palstoilla ei saa ”Esittää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia ja kopioida suoraa tekstiä muista julkaisuista.”
Kun aloituksen lopuksi oli maininta ”-pasin blogi-”, niin lähde oli mainittu.
Mikäli patmosblogistit vetoaisivat tekijänoikeussuojaan, joka tarkoittaa sitä, että muilla ei ole oikeutta käyttää heidän blogejaan ilman heidän suostumustaan, niin toki se kävisi ilmi heidän blogeistaan.
Poisto näiltä osin ontuu.
Poiston syyksi mielsin itse tämän palstan todella allergisen ilmapiirin niin Patmosta kuin patmoslaisiakin kohtaan.
Otin itsekin kantaa aloitukseen.
Kohu nousi siitä, kun kirkon nuorisotyönohjaajaksi opiskeleva 22-vuotias Katriina Linnankoski kutsui Temppeliaukion konfirmaatiomessussa puhuessaan Jumalaa taivaalliseksi vanhemmaksi.
Ihmettelin itsekin moista ilmaisua mietiskellen syitä.
Yleisenä syynä pidin sitä, että koska eri medialähteistä (ns. sukupuolisensitiivinen kasvatus) on jo ainakin vuosikymmenen ajan rummutettu ettei pidä sanoa poikaa pojaksi, ei tyttöä tytöksi, ei miestä mieheksi, ei naista naiseksi, ei vanhempia isäksi eikä äidiksi, niin toki viestinä on aivo-ohjelmoinut nuorisoamme.
On aivo-ohjelmoinut myös kirkkomme.
Kirkon taholta sukupuolisensitiivisyyskasvatus tuli vuonna 2017 hyväksytyksi osana kirkkomme rippikouluopetusta, joka myös kirkon allekirjoittamana tarkoittaa sitä, että sukupuoli on moninaisempi asia kuin pelkkä jako tyttöihin tai poikiin, jne., jne.
Tuli myös mieleeni teologia tohtori Petri Merenlahden HS:n tämän vuoden maaliskuun artikkeli, jossa tämä tohtori otaksui Jeesuksen olevan Queer - hahmo, eli olevan outo, kummallinen ja normaaleista sukupuolikäsityksistä poikkeava.ihminen.Tohtorin mielestä nähtävästi poikkeava siksi, koska tämä Jumala-nuorimies ei tyydyttänyt seksuaalisia halujaan yhdenkään naisen, miehen, eläimen jne., jne. kanssa
Ei siis mikään ihme, että vastoin Jeesuksen opetusta, kirkon nuorisotyönohjaajaksi opiskeleva Katriina Linnamurto kutsuu Jumalaa Taivaallisen Isän sijaan taivaalliseksi vanhemmaksi.
Koska aloituskommentteja oli useita, niin valitettavasti, mummomuori, minulle minulle jäi vielä epäselväksi aloituksen poistoperusteet.”Kun aloituksen lopuksi oli maininta ”-pasin blogi-”, niin lähde oli mainittu.”
Ei sitä käytetty lähteenä, vaan kopioitiin kokonaisuudessaan tänne. Jos sitä olisi käytetty lähteenä, sieltä olisi poimittu niitä kohtia, joita aloittaja itse piti tärkeinä ja kommentoi niitä myös itse. Kun näin on tehty, niin ne ovat kyllä saaneet olla täällä aivan hyvin.
”Koska aloituskommentteja oli useita, niin valitettavasti, mummomuori, minulle minulle jäi vielä epäselväksi aloituksen poistoperusteet.”
Minulle eivät jääneet. Olen itse lukenut tuon kirjoituksen sekä kommentoinut sitä täällä vaivatta.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Kun aloituksen lopuksi oli maininta ”-pasin blogi-”, niin lähde oli mainittu.”
Ei sitä käytetty lähteenä, vaan kopioitiin kokonaisuudessaan tänne. Jos sitä olisi käytetty lähteenä, sieltä olisi poimittu niitä kohtia, joita aloittaja itse piti tärkeinä ja kommentoi niitä myös itse. Kun näin on tehty, niin ne ovat kyllä saaneet olla täällä aivan hyvin.
”Koska aloituskommentteja oli useita, niin valitettavasti, mummomuori, minulle minulle jäi vielä epäselväksi aloituksen poistoperusteet.”
Minulle eivät jääneet. Olen itse lukenut tuon kirjoituksen sekä kommentoinut sitä täällä vaivatta.Mitä wiki siitä sanoi?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631513929Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503305Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4742764Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2721783Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321443- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611300- 771278