Nuoret ja töhalut?

Anonyymi

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tama-koulu-uudistus-meni-taysin-metsaan-pelit-ja-some-kiinnostavat-enemman-kuin-tyot-nuorten-elamanhallinta-retuperalla/58478a7d-f2c3-4b54-b42a-60dbeb9eb4ce?ref=iltalehti:566d&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.103156864.1840426559.1570801173-1677989849.1570801173

Ei ole elämänmeno kyllä menossa hyvään suuntaan. Taitaa tähän olla syynä tämä vapaakasvatus.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varmaankin totta, ainakin osittain. Täytyy myös muistaa, ettei enää ole yhtä paljon sellaisia (kesä)työpaikkoja kuin 30 vuotta sitten minun ollessani teini. Aloitin 15-vuotiaana pienellä rakennustyömaalla, jossa pyöritin koko kesän betonimyllyä. Seuraava kesä meni energialaitoksella ruohoa leikatessa ja muissa sekalaisissa huolto- ja kunnossapitohommissa sekä varastolla trukkia ajaessa. Tämän kesän jälkeen minulle soitettiin joka talvi ja kysyttiin taas kesäksi töihin. Olisin saanut energialaitokselta vakituisen työpaikan, mutta halusin sellaisen, joka oli enemmän opintojani vastaava. Yhdeksäs kesä meni töissä konepajalla ja sen jälkeen valmistuin.

      Oma esikoiseni kirjoitti keväällä ylioppilaaksi ja sai elokuussa vähän ennen 19-vuotispäiväänsä elämänsä ensimmäisen palkallisen työn osa-aikaisena. 15-17-vuotiaana eivät työhakemukset tuottaneet minkäänlaista tulosta. Ja syyskuussa löytyi toinen työpaikka, jossa voi sitten tehdä keikkaa sen mukaan miten toiselta työltään ehtii ja jaksaa. Kuopus on ollut vasta koulun TET-jaksoilla palkattomassa työhön tutustumisessa, mutta sitäkään paikkaa ei ollut helppo löytää. Minun nuoruudessani oltiin usein kesätöissä isän tai äidin työpaikalla, nykyään se ei taida olla enää kovin yleistä eikä meidän työpaikassa edes oteta kuin AMK- tai korkeakouluharjoittelijoita kesätöihin.

      Eli ei se työn tekeminen tai työttömyys aina ole pelkästään siitä nuoresta kiinni. Työelämä ja tehtävät ovat muuttuneet, samoin työlainsäädäntö. Ei tänä päivänä 15- vuotias saa mitään betonimyllyä päätyökseen käyttää, eikä 16-vuotias kurvailla haarukkatrukilla pitkin ulko- ja sisävarastoja.

      Palkkaerotkin ovat kaventuneet entisestään ja ostovoima heikentynyt. Esikoisen tuntipalkka ensimmäisessä työssään on 11,9 eur/h € ja äitinsä saa "hyvän työehtosopimuksen" ansiosta 15,5 eur/h 22 vuoden työkokemuksella. Jos kaupan kassalle maksetaan 10 eur/h ja harjoittelijalle joku 3/4 siitä, niin ei sekään nuoria kauheasti töihin houkuttele. 30 vuotta sitten energialaitoksella kaikki duunaritkin asuivat omistusasunnoissa, nyt meillä töissä yli puolet 35-vuotiaista korkeakoulutetuista asuu vuokralla.

      • Anonyymi

        Aika hyvä alkupalkka. Itse olen ollut n. 13,5 vuotta rakennuspuusepäteollisuustyössä ja tuntipalkka on 11,47e vuorolisät.
        Ensimmäinen työpaikka itsellä oli 15-vuotiaana mainostenjakelijana. Surkea palkka oli kyllä siinäkin, aloitin sen 1990 ja lopetin jo seuraavana vuonna.
        Kauppiksen olen käynyt mutta 90-luvun lama pilasi työelämään siirtymisen, vain pariin puhelinmyyntihommaan pääsin mutta niissäkin oli, yllätys yllätys, surkea palkka.
        Tilanne on edelleen se, että asun vuokralla eikä taida olla toivoakaan enää tässä elämässä omistusasuntoa saada. Teollisuustyökin on aiheuttanut jo selkävaivoja että en tiedä kauanko enää pystyn sitäkään tekemään. Työterveyskin on työnantajan lahjoma niin ettei työterveys auta millään tavalla minua, vedättäisi vaan selän aivan paskaksi turruttamalla kivut lääkkeillä, sairaslomia ei myönnetä, ei kirjoiteta lausuntoja että pääsisi kevyempään työhön, jne.
        Työelämästä on tullut sellaista helvettiä että ei ihme jos nykynuoriso ei tällaista hyväksy, ymmärrän täysin!!


    • Anonyymi

      Nykynuoret ymmärtävät, että täällä eletään vain kerran ja lyhyestä elämästä pitää nauttia.

      Työntekijää ei nykyisin arvosteta yhtään, joten miksi työn tekemistä pitäisi arvostaa? Nuoret ymmärtävät, että elämässä voi tehdä muutakin, kuin raataa itsensä työuupumuksen partaalle surkealla palkalla ja viettää sitten sairaita eläkevuosia vielä surkeammalla eläkkeellä.

      Nuorissa on tulevaisuus. Aina.

      • Anonyymi

        Kuka meidät sitten tulevaisuudessa elättää jos ei nuoret halua tehdä työtä?. Kysyn vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka meidät sitten tulevaisuudessa elättää jos ei nuoret halua tehdä työtä?. Kysyn vaan.

        Itse tehdään ja ansaitaan, kunnes kaadutaan kuolleina maahan.

        Muuten olen sitä mieltä, että 12-päiväinen työviikko on hyvä ja alle 100 tuntia viikossa tekekevät ovat lasikoja tyhjäntoimittajia.


      • Anonyymi

        Mistä sen tietää elääkö vain kerran? Olettamus sekin. Reinkarnaatiota taas ei haluta ajatella koska se pakottaisi ajattelemaan tekojensa seurauksia. Maailma toimii siitä huolimatta syyn ja seurauksen lain mukaan. Kuka tietää?


      • Anonyymi

        Nuorissa OLI tulevaisuus mutta nykypäivän pullamössönuoriso on järjettömän uusavutonta ja tyhmää. Odotappa vain vielä joitakin vuosia niin nykynuorison avuttomuus ja osaamattomuus kostautuvat meille kaikille.

        Tällä hetkellä me veronmaksajat pääsemme vielä helpolla mutta tulevaisuudessa olemme helisemässä koska veroja tullaan korottamaan jatkuvasti. Miksikö? No siksi, koska 90% näistä nykypäivän nuorista makaa työttömänä päihteitä käyttäen, somea selaten ja sosiaalikorvauksia nostaen. Kuka sen "lystin" maksaa? Me veronmaksajat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorissa OLI tulevaisuus mutta nykypäivän pullamössönuoriso on järjettömän uusavutonta ja tyhmää. Odotappa vain vielä joitakin vuosia niin nykynuorison avuttomuus ja osaamattomuus kostautuvat meille kaikille.

        Tällä hetkellä me veronmaksajat pääsemme vielä helpolla mutta tulevaisuudessa olemme helisemässä koska veroja tullaan korottamaan jatkuvasti. Miksikö? No siksi, koska 90% näistä nykypäivän nuorista makaa työttömänä päihteitä käyttäen, somea selaten ja sosiaalikorvauksia nostaen. Kuka sen "lystin" maksaa? Me veronmaksajat!

        Ja työllisetkö eivät käytä päihteitä ja selaa somea?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1614
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1462
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      53
      1365
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1318
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1275
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe