Profeetan näky kolmiyhteisestä Jumalasta

HENKEÄSALPAAVA oli myös profeetta Jesajan näky, josta hän kirjoitti näin: ”Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella … Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: ’Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?’” (Jes. 6:1, 8).

Meidän?

Kuinka Jumala, joka on yksi, voi puhua itsestään ”me” muodossa?

Sama salaperäisyys tulee vastaan jo luomiskertomuksessa: ”Ja Jumala sanoi: ’TehkäämME ihminen kuvaksemME, kaltaiseksemME…” (1 Moos. 1:26). Kolme kertaa "me".

Ihmistä ei ole luotu enkelien kuvaksi. Siksi kyse ei voi olla siitä, että Jumala puhuttelisi enkeleitä. Eivätkä Israelin tuomarit tai kuninkaat milloinkaan puhuneet itsestään ”me” muodossa, joten kyse ei ole mistään kuninkaallisesta puhetavasta.

SALAISUUS AVAUTUU

Tämä mysteeri kirkastuu astuessamme Jumalan ilmoituksessa vanhan testamentin varjoista uuden testamentin valoon. Luemme vaikkapa Matteuksen evankeliumista Jeesuksen omat sanat:

”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen…” (28:19).

Ei "nimiin", vaan "nimeen". Matteus kirjoitti evankeliuminsa erityisesti juutalaisesta näkökulmasta. Juutalaisen hurskausajattelun mukaan Jumalaan viitattiin toisinaan vain "Nimenä" (Hashem). Siksi yhteen Nimeen (koska Jumala, "Hashem", on vain yksi), mutta kolmessa persoonassa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki.

Pidä kahvikupistasi nyt kaksin käsin kiinni, kun luet seuraavat rivit. Jesajan näkyyn nimittäin sisältyy jotain todella jännittävää.

KENET PROFEETTA NÄKI?

Mainittuun näkyyn (Jes. 6:1-10) viitataan uudessa testamentissa toistuvasti, mikä osoittaa sen olleen tärkeä ja jostain syystä erityisen mainitsemisen arvoinen alkuseurakunnalle. Synoptisten evankelistojen (Matt. 13:14; Mark. 4:12; Luuk. 8:10) lisäksi Johannes sekä Luukas toistamiseen apostolien teoissa viittaavat näkyyn ennustuksena Jeesuksen ajan sukupolven paatumuksesta. Mutta Johannes ja Apostolien teot tekevät jännittävän havainnon.

Viitaten Jesajaan Johannes toteaa (12:37-41), että Jesaja näki JEESUKSEN kirkkauden: ”Tämän Esaias sanoi, kun hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä.” (jae 41). Uudempi käännös (1992) on ymmärtänyt aivan oikein kääntäessään hiukan vapaammin: "Näin Jesaja sanoi, koska oli nähnyt Kristuksen kirkkauden; juuri Kristusta hän sanoillaan tarkoitti."

Luukas puolestaan viittaa Apostolien teoissa Paavalin sanoihin samasta Jesajan näystä Ussian kuolinvuotena (Apt. 28:25-28) ja sanoo, että siinä PYHÄ HENKI puhuu Jesajan kautta: ”Oikein on Pyhä Henki puhunut profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne…” (jae 25).

Kun siis Jesaja sanoo ”minä olen nähnyt Herran” (6:5) hän näki Jeesuksen, ja sanoessaan ”minä kuulin Herran äänen” hän kuuli Pyhän Hengen äänen!

Ussian kuolinvuonna nähty profeetan näky luo täten vahvan kolminaisuusopillisen sillan vanhan ja uuden testamentin ilmoitustekstien välillä.

Vaikka Isän persoonaa ei erikseen mainita, lienee selvää, että uuden testamentin kirjoittajat ovat ymmärtäneet hänen sisältyvän erottamattomasti Jesajan näkyyn, koska profeetta sanoo nähneensä Herran (JHVH).

YLISTÄ KOLMIYHTEISTÄ JUMALAA

Jesajan näky on näky kolmiyhteisestä Jumalasta! Ei ihme, että hän kuulee serafien taivaassa huutavan haltioissaan kolminkertaisen ylistyksen:

”PYHÄ, PYHÄ, PYHÄ HERRA SEBAOT; KAIKKI MAA ON TÄYNNÄ HÄNEN KUNNIAANSA.” (6:3).

Kuuntele alla olevasta linkistä hieno versio tutusta virrestä 134 ja anna sydämestäsi nousta tänä aamuna ylistys ja kiitos Pyhän kolmiyhteisen Jumalan eteen!

Sinausta viikkoosi.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

        Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
        Maailman menoa
        271
        2506
      2. Muistatko kun kerroin...

        että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
        Ikävä
        39
        1408
      3. En sitten aio sinua odotella

        Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
        Ikävä
        61
        1382
      4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

        Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
        Kotimaiset julkkisjuorut
        22
        1166
      5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

        Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
        Ikävä
        7
        1144
      6. Kuka sinä oikeen olet

        Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
        Ikävä
        48
        1136
      7. En vain ole riittävä

        Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
        Ikävä
        26
        1133
      8. Kellä on rumin tukka?

        Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
        Haapavesi
        9
        1111
      9. Oon pahoillani että

        Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
        Ikävä
        46
        1073
      10. Kuinka paljon nalle harmittaa

        Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
        Ikävä
        6
        1042
      Aihe