Kun käy verikokeessa

Anonyymi

Voiko lääkäri silloin todeta, että potilas kuolee pian?

16

50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä verikokeesta lääkäri voi päätelmiä tehdä. Maksasairaus taitaa taas olla kysymyksessä...? Useimmiten tarvitaan muitakin tutkimuksia, ei pelkkä verikoe kerro aina kaikkea. Tsemppiä sinulle !

    • Anonyymi

      Kyllä pitäisi monien eri veriarvojen olla aivan vinksallaan ennenkuin kuoleman kohtaa. Eikä silloinkaan välttämättä kuole pian. Aloittaja ei kuitenkaan kerro missä yhteydessä tai minkä takia on verikokeita ja mitä kokeita otettu. Joku mainitsi että olisiko kyseessä maksa. Sitäkään ei verikokeet kerro missä kunnossa maksa on, tai jotain viitettä toki antaa mutta ei kerro kaikkea.

      • Anonyymi

        Mitä lääkäri tekee, jos viitteitä maksasairaudesta näkyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä lääkäri tekee, jos viitteitä maksasairaudesta näkyy?

        Kun epäilyksiä veriarvojen perusteella on, tehdään tarkempia tutkimuksia. Potilaan ei ole pakko suostua, ellei halua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä lääkäri tekee, jos viitteitä maksasairaudesta näkyy?

        Ensin yleensä otetaan labrakokeet, perusverenkuva trombosyytit,
        ja alat, afos ja GT ainakin.
        Tuloksesta riippuen tarkempia labrakokeita voi ottaa ja otetaankin, jos on syytä.
        Maksan tilaa voi tutkia mm. yläavatsa-ultralla ja magneettikuvalla.
        Näin alkajaisiksi.


    • Anonyymi

      Mä valittelin kipuja maksan kohdalla yli kolme vuotta kunnes vuosi sitten yksi päivystävä lääkäri kuunteli ja välitti, laittoi lähetteen vatsapuolelle ja multa otettiin aika pian koepala maksasta. Siitä selvisi että on pidemmälle edennyt rasvamaksa eli steatohepatiitti, maksassa on tulehdusta ja vähän sidekudosta. Mulla oli pitkään maksa-arvot koholla vaikka olin ilman alkoholiakin ollut pidemmän aikaa. Kuitenkin koepalan jälkeen lääkäri sanoi vain että tuota maksasairautta ei voi hoitaa. Ihmettelin asiaa mutta ei kait auta kuin elintavoilla yrittää. Koepalan otosta on vuosi ja nyt mulla on ollut aika kovia kipuja maksan kohdalla ja samalla hikoilen kovasti, on myös etova olo usein. Kun makaan oikealla kyljellä tuntuu kuin olisi joku möykky kyljen/vatsan alla. Onneksi kipu ei ole jatkuvaa vaan tulee ajoittain.

      • Anonyymi

        Toivottavasti maksasi toipuisi elintavoilla.
        Ylävatsa-ultrassa näkyisi jos sinulla olisikin jotain muuta sen lisäksi esim. sappikiviä, jotka aiheuttavat kipusi ja muut oireesi. Maksa on aika laaja, sen kohdalle osuu muitakin mahdollisia kivun aiheuttajia. Maksa ei kuulemani mukaan tunne kipuja ennenkuin jossain maksasairauden ihan loppuvaiheessa. Epäilisin sappea. Sydänoireetkin pistävät hikoiluttamaan. Sinuna menisin lääkärille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti maksasi toipuisi elintavoilla.
        Ylävatsa-ultrassa näkyisi jos sinulla olisikin jotain muuta sen lisäksi esim. sappikiviä, jotka aiheuttavat kipusi ja muut oireesi. Maksa on aika laaja, sen kohdalle osuu muitakin mahdollisia kivun aiheuttajia. Maksa ei kuulemani mukaan tunne kipuja ennenkuin jossain maksasairauden ihan loppuvaiheessa. Epäilisin sappea. Sydänoireetkin pistävät hikoiluttamaan. Sinuna menisin lääkärille.

        Edelliseen vastaisin että mulla ei ainakaan sappi itsessään vaivaa koska on sappirakko poistettu, tosin sappiteissä on usein kuvissa näkynyt jotain mitä ei ehkä kuuluisi olla. Eikä ole kovin kauaa kun otettiin sydänfilmikin joka oli ihan ok. Se hikoilu tulee kivusta, sen olen huomannut. Ja lisänä vielä vaihdevuosioireet tekevät kaikenlaista. Mulla on tarkoitus jossain vaiheessa puhua lääkärille maksa-asioista senkin takia kun on selkäleikkaus edessä ja ehkä olisi hyvä ottaa ainakin maksa-arvot että suunnilleen tietää missä mennään. Kun on sitä sidekudosta jo kehittynyt maksaan niin on mahdollista että sitä kertyy sinne lisää. Valitettavasti edelleen polttelen tupakkaa joka sekin olisi maksan takia hyvä jättää pois, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Alkoa olen yrittänyt vältellä mutta sitäkin on tullut muutaman kerran otettua vaikka sehän se on kaikkein pahin maksamyrkky. Toisaalta en jaksaisi kauheasti juosta valittamassa lääkärissä kun on tähänkin asti ollut aika vaikeaa tulla kuulluksi. Mulla on sellainen menneisyys joka ei ole ihan kaikille kelvollinen, siitä joudun ajoittain kärsimään. Mutta se on asia erikseen, asennekysymyksiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelliseen vastaisin että mulla ei ainakaan sappi itsessään vaivaa koska on sappirakko poistettu, tosin sappiteissä on usein kuvissa näkynyt jotain mitä ei ehkä kuuluisi olla. Eikä ole kovin kauaa kun otettiin sydänfilmikin joka oli ihan ok. Se hikoilu tulee kivusta, sen olen huomannut. Ja lisänä vielä vaihdevuosioireet tekevät kaikenlaista. Mulla on tarkoitus jossain vaiheessa puhua lääkärille maksa-asioista senkin takia kun on selkäleikkaus edessä ja ehkä olisi hyvä ottaa ainakin maksa-arvot että suunnilleen tietää missä mennään. Kun on sitä sidekudosta jo kehittynyt maksaan niin on mahdollista että sitä kertyy sinne lisää. Valitettavasti edelleen polttelen tupakkaa joka sekin olisi maksan takia hyvä jättää pois, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Alkoa olen yrittänyt vältellä mutta sitäkin on tullut muutaman kerran otettua vaikka sehän se on kaikkein pahin maksamyrkky. Toisaalta en jaksaisi kauheasti juosta valittamassa lääkärissä kun on tähänkin asti ollut aika vaikeaa tulla kuulluksi. Mulla on sellainen menneisyys joka ei ole ihan kaikille kelvollinen, siitä joudun ajoittain kärsimään. Mutta se on asia erikseen, asennekysymyksiä...

        Ymmärrän tilannettasi, mikä ei ole helppo.
        Ennen leikkausta otatetaan kokeita, mutta tietenkin sinun pitää puhua ajoissa maksasta, vaikka kyllä lääkärit näkee kaikki tiedot, jos tietävät tai hoksaavat katsoa...

        Älä kiusaa itseäsi ottamalla joskus. Lopeta kokonaan alkoholi, jos vain suinkin voit,
        niin maksasairauden mahdollinen eteneminen hidastuu.
        Jos sinulla on sidekudosta, lopeta ehdottomasti.
        Ymmärthän mihin se voi johtaa ?

        Tupakasta on älyttömän vaikea päästä eroon.
        Olen itsekin voimakkaasti riippuvainen.
        Olen saanut vähennetyä vähän vähältä,
        yritä sinäkin, tsemppiä !

        Lääkärillä ei aina tule kuulluksi, täytyisi pitää sinnikkäästi puolensa,
        mutta se on vaikeaa.
        Kaikkea hyvää sinulle ! Mielenrauhaa !

        T. eläkeläistytsykkä ;))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän tilannettasi, mikä ei ole helppo.
        Ennen leikkausta otatetaan kokeita, mutta tietenkin sinun pitää puhua ajoissa maksasta, vaikka kyllä lääkärit näkee kaikki tiedot, jos tietävät tai hoksaavat katsoa...

        Älä kiusaa itseäsi ottamalla joskus. Lopeta kokonaan alkoholi, jos vain suinkin voit,
        niin maksasairauden mahdollinen eteneminen hidastuu.
        Jos sinulla on sidekudosta, lopeta ehdottomasti.
        Ymmärthän mihin se voi johtaa ?

        Tupakasta on älyttömän vaikea päästä eroon.
        Olen itsekin voimakkaasti riippuvainen.
        Olen saanut vähennetyä vähän vähältä,
        yritä sinäkin, tsemppiä !

        Lääkärillä ei aina tule kuulluksi, täytyisi pitää sinnikkäästi puolensa,
        mutta se on vaikeaa.
        Kaikkea hyvää sinulle ! Mielenrauhaa !

        T. eläkeläistytsykkä ;))

        Kiitos tsempeistä eläkeläistytsykälle, itse olen myös eläkkeellä. Kyllä mä yritän olla ilman alkoa ja aika hyvin onnistunkin, joskus lähtee vähän lapasesta fiiliksen mukaan, mutta onneksi jää aina yhteen iltaan. Ainoa ongelma on määrä kun en osaa jättää yhteen tai kahteen. Mulla on taustalla menneisyydessä tosi pahaa päihdeongelmaa ja muuta sekoilua. Onneks oon sentään päässyt yli niistä ajoista. Tiedän mitä saattaa seurata jos jatkan juomista enkä pysty edes millään tavalla selittämään juomistani silloin tällöin, olen aina ajatellut että ei juomiseen tarvitse keksiä mitään selityksiä. Mielestäni on kuitenkin paljon kivempaa olla selvin päin kun sen vihdoin hoksasin kasvettuani aikuiseksi kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen. Mutta näillä se on mentävä mitä on, hyväksyttävä itsensä sellaisena kuin on. Vaikka vaivoja onkin niin muuten elämä on ihan ok ja asiat kaikenkaikkiaan hyvin. Tsempit antavat aina voimia. Kaikkea hyvää sinullekkin!


    • Anonyymi

      Minulla ollut jo toistakymmentä vuotta ajoittain kipua öisin oikealla puolen kun nukun samalla kyljellä. Kipu esiintyy yleensä raskaan aterian ja siihen kuuluvien alkoholijuomien kulutuksen jälkeen. Kipu vähenee kun käännyn vasemmalle kyljelle. Nykyään on myös alkanut olla selittämätöntä etovaa tunnetta aika ajoin.
      Maksa-arvoista vain alat ja asat mitattu. Olisko syytä ottaa laajempi skaala tutkittavaksi?
      Nimimerkki "Huolestunut"

    • Anonyymi

      Nykyään tällainen terveyspalsta alkaa olla ainoa missä saa edes jonkinlaista neuvoa ja ohjausta terveysasioissa.
      Terveyskeskukset ja vastaavat ovat toivottomia tapauksia jos aikoja saa vasta 4 - 6 viikon aikakuvioissa.

      Onko kellään tietoa, missä olisi joku toinenkin sivusto, mistä myös löytyisi terveysasioiden tietoa?

      • Anonyymi

        Duodecim Terveyskirjasto
        on jättitietopankki, jossa on ihan kaikki.
        Siellä on suomalaisten erikoislääkäreiden kirjoittamat artikkelit jokaisesta sairaudesta,
        oireista ja hoidosta.
        Googlaa esim:
        maksasairaudet duodecim
        tai maksasairaudet terveyskirjasto
        tai terveyskirjasto maksasairaudet
        tai maksatulehdus
        maksa-arvot
        mitä vain
        miten päin vain,
        Oikeassa reunassa sivulla on linkkejä samaan aiheeseen.
        Siellä on kaikki labrakokeistakin,
        käytä hakua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Duodecim Terveyskirjasto
        on jättitietopankki, jossa on ihan kaikki.
        Siellä on suomalaisten erikoislääkäreiden kirjoittamat artikkelit jokaisesta sairaudesta,
        oireista ja hoidosta.
        Googlaa esim:
        maksasairaudet duodecim
        tai maksasairaudet terveyskirjasto
        tai terveyskirjasto maksasairaudet
        tai maksatulehdus
        maksa-arvot
        mitä vain
        miten päin vain,
        Oikeassa reunassa sivulla on linkkejä samaan aiheeseen.
        Siellä on kaikki labrakokeistakin,
        käytä hakua.

        Mikset laittanut linkkiä?
        Tuossa se on:
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti

        Ei tarvi osaamattomien turhaa ihmetellä ja harhailla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset laittanut linkkiä?
        Tuossa se on:
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti

        Ei tarvi osaamattomien turhaa ihmetellä ja harhailla.

        Anteeksi, mutta en osaa laittaa linkkiä :DDD
        olen vanha kalkkis, yksin rimpuilen tietsikan kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe