paha tilanne, todella paha...
https://www.is.fi/aihe/diesel/
diesel juna meni jo tuuut tuuuuttt......
ei hyvältä näytä nytten
9
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Nykyajan pienet litraset bensakoneet on jo kehittyneet niin pitkälle että diesel on väliinputoaja. Päästöt on pienet ja tehoja löytyy jos vertaa esim litran dieseliä vs bensiiniä. Ja ei veroja bensiinissä. Tanska 2040 laittaa kieltoon jo muutaman vuoden vanhat autot. Suomi seuraa perässä.. Varautukaa siis.
Esimerkiksi litran 3 pyttynen bensaturbo ajossa pieksee joka alueella 1.6 dieselin.- Anonyymi
Litran 3-sylinterinen pytty toki riittää lähiajoon ja kaupoareissuihin pienemmällä ja jopa keskikokoisellakin autolla oikein hyvin aikansa. Moottorista on revitty kyllä tehojakin takavuosien moottoreihin ihan reippaasti. Ja noin pienen moottorin päästötkin on saatu jo ihan isompien, esim vanhemman 1.6, dieselien tasolle.
Vieläkö noinkin pienikokoisia dieseleitä valmistetaan? Ehkä sitten.
Miten niin bensiinissä ei ole veroja? Vai mitä tarkoitit? Niitähän on pumppuhinnassa dieseliäkin enemmän. Osa dieselpolttoaineen veroista kerätään käyttövoimamaksuna ja siksihän dieselin pumppuhinta on alhaisempi. Näin tuetaan paljonajavien ja ammattiliikenteen dieselkäyttöä. Se, jos mikä on ympäristöteko niin kauan kuin käytännössä ei vielä polttomoottorille ole toimivaa vaihtoehtoa, tuskin ammattiliikenne siirtyisi bensa-autoihin, mitta osa paljon ajavista saattaisi siirtyä ja ilmaston kannalta se olisi huono juttu. Jo nyt näkyy keski-Euroopassa päästöjen, kasvihuonekaasujen, lisääntyminen, kun dieselautojen osuus on supistunut. Jos käyttövoimavero siirrettäisiin pumppuhintaa, niin dieselin hinta nousisi suunnilleen bensan tasolle.
Sitten voikin kysyä kuinka vaihtoautona kiinnostaa tiukaksi kiristetty 100 tkm ajettu 3-pyttyinen vajaa litran moottorilla varustettu keskikoinen auto. Itse en koskisi tikullakaan moiseen.
Haluaisinpa nähdä jostain tuon väittämäsi Tanskan päätöksen kieltää muutaman vuoden vanhat polttomoottoriautot. Ei liene mahdollista ottaa ihmisiltä pois laillisesti hankittuja autoja. Joten pistätkö linkin väitteesi tueksi.. kiitos etukäteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litran 3-sylinterinen pytty toki riittää lähiajoon ja kaupoareissuihin pienemmällä ja jopa keskikokoisellakin autolla oikein hyvin aikansa. Moottorista on revitty kyllä tehojakin takavuosien moottoreihin ihan reippaasti. Ja noin pienen moottorin päästötkin on saatu jo ihan isompien, esim vanhemman 1.6, dieselien tasolle.
Vieläkö noinkin pienikokoisia dieseleitä valmistetaan? Ehkä sitten.
Miten niin bensiinissä ei ole veroja? Vai mitä tarkoitit? Niitähän on pumppuhinnassa dieseliäkin enemmän. Osa dieselpolttoaineen veroista kerätään käyttövoimamaksuna ja siksihän dieselin pumppuhinta on alhaisempi. Näin tuetaan paljonajavien ja ammattiliikenteen dieselkäyttöä. Se, jos mikä on ympäristöteko niin kauan kuin käytännössä ei vielä polttomoottorille ole toimivaa vaihtoehtoa, tuskin ammattiliikenne siirtyisi bensa-autoihin, mitta osa paljon ajavista saattaisi siirtyä ja ilmaston kannalta se olisi huono juttu. Jo nyt näkyy keski-Euroopassa päästöjen, kasvihuonekaasujen, lisääntyminen, kun dieselautojen osuus on supistunut. Jos käyttövoimavero siirrettäisiin pumppuhintaa, niin dieselin hinta nousisi suunnilleen bensan tasolle.
Sitten voikin kysyä kuinka vaihtoautona kiinnostaa tiukaksi kiristetty 100 tkm ajettu 3-pyttyinen vajaa litran moottorilla varustettu keskikoinen auto. Itse en koskisi tikullakaan moiseen.
Haluaisinpa nähdä jostain tuon väittämäsi Tanskan päätöksen kieltää muutaman vuoden vanhat polttomoottoriautot. Ei liene mahdollista ottaa ihmisiltä pois laillisesti hankittuja autoja. Joten pistätkö linkin väitteesi tueksi.. kiitos etukäteen.tuolla on juttua tanskan kielloista,'
https://www.is.fi/autot/art-2000006262882.html - Anonyymi
Pienten turbojen valmistus on lopetettu suuripäästöisinä ja suurikulutuksoisina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienten turbojen valmistus on lopetettu suuripäästöisinä ja suurikulutuksoisina.
Eikös se ollut juurikin päinvastoin? 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tuolla on juttua tanskan kielloista,'
https://www.is.fi/autot/art-2000006262882.htmlKysehän tuon artikkelin mukaan ei ole päätöksestä kieltää kaikki polttomoottoriautot vuoteen 2040 mennessä, vaan Tanskassa jotkut ehdottaa tuollaista. Melkoinen ero on päätöksen ja ehdotuksen välillä.
Vuoteen 2040 on 20 vuotta, joten nykyisistä polttomoottoriautoista ei Euroopassa ole kovin montaa jäljellä, Suomessa toki valtaosa, jos nykymeno edelleen jatkuu. Aikaa varautumiseen on kuitenkin melkoisesti, jos nyt omistaa polttomoottoriauton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tuolla on juttua tanskan kielloista,'
https://www.is.fi/autot/art-2000006262882.htmlTanska kehottaa kieltämään. Pitääkö selittää mitä tuo tarkoittaa ?
- Anonyymi
Hyvä kooste vanhoista artikkeleista. Se mikä noissa nyt on jokin uusi ’paha’ ja kenelle ja miten, jäi vähän epäselväksi, mutta niinhän se aina ennenkin..
- Anonyymi
entinen diesel vei 7 llitraa satasella je verot 700 e vuosi. nyt uudella bensiinillä 4 litraa satasella ja alle 80 euroa verot vuodessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859