Asiakkaan maksujen kohdistuksesta

Voinko kuitata asiakkaan laskut maksetuksi vanhimmasta lähtien vaikka asiakas maksaa uusien laskujen viitteellä?

Asiakkaan mielestä hän on maksanut kaikki laskunsa mutta kun ei ole. Laskut on kirjattu velaksi tilinpäätöksessä ja asiakas on allekirjoittanut tilinpäätöksen.

11

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laki ja kirjanpitolaki sallii kyllä kirjaamisen tuolla haluamallasi tavalla. Ei se asia ketään ulkopuolisia kiinnosta, muuta kuin teitä kahta.

      Tuota tilinpäätöksen allekirjoituksen selostusta en ymmärtänyt. Siis kummanko firman tilinpäätöstä se asiakkaasi oikein on allekirjoitellut, ja kuinka sinä sen tilinpäätöksen sisällön noin tarkkaan tiedät?

      • Allekirjoitettu tilinpäätös on se, jossa maksamattomat laskut on velkana.

        Tiedän tp sisällön, koska olen tehnyt ko tilinpäätöksen ja laskut ovat maksamattomia kirjanpitolaskuja.


      • Anonyymi

        Et voi tehdä tuolla tavalla - silloinhan voisit esimerkiksi kohdistaa suorituksen sellaiseen myyntilaskuun, josta asiakas on tehnyt reklamaation. Tällöin avoimeksi jäisi vain niitä laskuja joissa ei ole epäselvyyttä ja jpiden maksuvelvoitetta asiakas ei voi kiistää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et voi tehdä tuolla tavalla - silloinhan voisit esimerkiksi kohdistaa suorituksen sellaiseen myyntilaskuun, josta asiakas on tehnyt reklamaation. Tällöin avoimeksi jäisi vain niitä laskuja joissa ei ole epäselvyyttä ja jpiden maksuvelvoitetta asiakas ei voi kiistää.

        Mulla ei roiku reskissä vanhoja reklamoituja laskuja. Ne selvitetään.


    • Anonyymi

      Miten kirjanpitäjä kysyy tuollaista? Eikös tämä nyt ole aivan peruskauraa. Sinä pidät asiakkaastasi velallisreskontraa. Kun lähetät laskun, velka kasvaa, kun asiakas maksaa, velka vähenee. Reskon saldo ratkaisee.

      Mietipäs tilannetta toisin päin: asiakas unohtaa yhden maksun välistä. Sitten kahden vuoden päästä karhuat laskua ja kahden vuoden viivekorkoja. Onnistuuko? Ei onnistu. Maksu kohdistuu aina vanhimpaan erääntyneeseen.

      Totta kai on hyödyllistä pitää kirjaa mitkä laskunumerot on mkasettu, mitkä ei. Silloin voit sanoa asiakkaallesi, että "sinulta jäi 2/2019 ja 7/2019 maksamatta". Mutta tämä on eria asia, kuin velallisreskontra ja velkasaldon ylläpito.

      Jos olet lähettänyt laskun, mutta asiakas ei ole maksanut sitä, todistustaakka on asiakkaalla. Hänen on näytettävä toteen, että on maksanut. Pelkkä väite on yksinään naurettava ja arvoton.

      • Anonyymi

        Maksu ei kohdistu vanhimpaan erääntyneeseen vaan siihen myyntisaatavaan, jota maksu koskee. Tämä pitäisi olla itsestäänselvää taloushallinnon parissa työskenteleville.

        Toki, jos maksua ei mitenkään ole eroteltu esim. viitenumerolla tai viestillä, voisi sen kenties ajatella kohdistuneen vanhimpaan saatavaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maksu ei kohdistu vanhimpaan erääntyneeseen vaan siihen myyntisaatavaan, jota maksu koskee. Tämä pitäisi olla itsestäänselvää taloushallinnon parissa työskenteleville.

        Toki, jos maksua ei mitenkään ole eroteltu esim. viitenumerolla tai viestillä, voisi sen kenties ajatella kohdistuneen vanhimpaan saatavaan.

        Minusta itsestään selvää on, että vanhin lasku maksetaan ensin.

        Entä jos kysymys olisi vaikka vuokrasta. Vuokralaisella on helmikuun vuokra pystyssä ja nyt maksaa joulukuun (laittaa viestiksi joulukuu 2019) - kumpaa kuittaisit, helmikuun vai joulukuun vuokran?


      • Anonyymi
        Siriina2 kirjoitti:

        Minusta itsestään selvää on, että vanhin lasku maksetaan ensin.

        Entä jos kysymys olisi vaikka vuokrasta. Vuokralaisella on helmikuun vuokra pystyssä ja nyt maksaa joulukuun (laittaa viestiksi joulukuu 2019) - kumpaa kuittaisit, helmikuun vai joulukuun vuokran?

        Jos maksu on yksilöity viitenumerolla tai viestillä tiettyyn laskuun, vaikkapa juuri joulukuu 2019 niin se on sitten se.


    • Anonyymi

      Ketjussa on hyviä vastauksia. Joskus tuntuu kuitenkin unohtuvan, että eivät jonkun laskutusohjelman koodanneet ohjelmoijat päätä, miten käräjäoikeus näitä asioita tulkitsee.

      Ensinnäkin on hyvä huomata, että kaupan (ja maksun) ehdot sovitaan kauppaa tehtäessä. Myyjän jälkeenpäin laskuun kirjoittamat määräykset ovat myyjän yksipuolisia tahdonilmauksia, eivätkä sido maksajaa. Monesti laskussa lukee, että "omistusoikeus tavaraan säilyy myyjällä, kunnes maksu on kokonaisuudessaan suoritettu". Joskus taas, että "maksu voidaan suorittaa pätevästi ainostaan viitenumeroa käyttämällä". Tällaiset lauseet ovat pätemättömiä, elleivät osapuolet voi vedota etukäteen tehtyyn sopimukseen tahi vakiintuneeseen kauppa- tai toimintatapaan. Pääsääntö on, että maksajan velvollisuus on huolehtia, että maksu on myyjän disponoitavissa (määräysvallassa) sovittuna aikana. Myyjän oma reskontranhoito, käsin tai automaattisesti viitenumeron mukaan, on myyjän sisäinen ongelma.

      Maksujen kohdistaminen ei ole yksiselitteistä. Esimerkiksi huoneenvuokraan kohdistuvat maksut kohdistetaan aikajärjestyksessä, vanhin vuokravelka maksetaan ensin. Näin tehdään riippumatta siitä, mitä maksutositteen viitenumerossa lukee. Tässä sovelletaan velkakirjalain tulkintoja sekä vakiintunutta oikeuskäytäntöä

      Tähän samaan kategoriaan kuuluvat teleyhtiöiden laskut, vesilaskut, sähkölaskut, jne.

      Sama koskee useaa muutakin jatkuvasti käytettävää hyödykettä. Esimerkkinä siivousfirma, jonka asiakkaalta oli "jäänyt väliin" muutama lasku. Firma lähti perintätoimiston kautta perimään maksuja ja lähes vuoden viivästyskorkoja. Perintätoimisto kieltäytyi ja hyväksyi ainoastaan avoimen, erääntyneen saldon viivästysajan koron perusteeksi. Toimisto oli ottanut opikseen aiemmin oikeudessa häviämästään tapauksesta.

      Kun ostetaan erillisiä tavaroita, vaikkapa venefirmasta airot ja sitten seuraavalla viikolla perämoottori, niin kummastakin tulee oma laskunsa, jotka ovat itsenäisiä ja joita peritään itsenäisesti. Ellei sitten ole muuta sovittu.

    • Laskut hoidossa, älkä kysykö miten.

    • Anonyymi

      Luottotietobineksistä ei muuten ole juurikaan kuulunut edes tukianomusten muodossa. Asiakastietohan on aina ollut senkaltainen karenssiyhtiö myös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6144
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3172
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2456
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2118
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      351
      1772
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

      Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

      Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1666
    8. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1646
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

      Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1541
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

      Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1384
    Aihe