Hirven kaato on katovaa kansanperinettä

Anonyymi

Oli kylläkin hyvä juttu Karjalaisessa hirvijahdista. Ikämiehet oli touhuissaan metsällä ja nuorinkin porukasta oli 45 v. - Mutta, missä nuoremmat? Ase-luvan saanti on tehty niin vaikeaksi, että nuoremmillla metsästyksestä kiinostuneilla into tyrehtyy siihen, kun on joskus tullut huimuuksissa ajettua huppelissa tai vaikkapa kaverin kanssa on oteltu pienet turpakäräjät...

11

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei nykynuorille anneta aseen osto-tai kantolupia. Saattavat vaikka ampuilla viattomia metsän eläimiä ja lintuja. Ainoat poikkeukset ovat rikollisjengiläiset, enkelit ja muut pallilaiset, joille aseluvan saanti on helppoa ainakin jos ovat vartiointiliikeen palveluksessa ja muuten nuhtettomia rikollisia.

      • Kaikenlainen vastuuttomuus lisääntyy. Aseiden lisäksi hankitaan vaarallisia taistelukoiria ihan vaan statussymboliksi ja kasvatetaan ne huonosti.


      • Anonyymi

        Kyllä se on ammuttava viattomia eläimiä kun viallisia ei juurikaan metsissä näe, joskus harvoin kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on ammuttava viattomia eläimiä kun viallisia ei juurikaan metsissä näe, joskus harvoin kuitenkin.

        Tulevaisuudessa ei tarvitse metsästää hirviä, kun ne säästetään susille.
        Tämä on sitä tasa-arvoa. Muualla Suomessa hirviä pitää ampua kyllästymiseen asti.


      • Anonyymi

        Nyt on susia enempi kuin yksi vaikka suojelijat toisin väittää! Jamalissa viimeviikolla 5 hukan lauma, Viekissä 3 hukan lauma, Kalinassa kuulemma 4 hukan lauma listinyt hirven, Vuonisjärvellä muutama susi, Vuonislahdessa ainakin 1 ja Kylänlahdessa 3 hukan lauma.
        Sokojärvellä, Inarissa, Ruunaassa, Lamminkylässä, Nurmijärvellä ja Kontiovaarassa hukkia vielä erikseen, että onhan niitä! Ampukaa mieluummin metsästykoiranne tarhaansa ennekuin viette niitä metsästyshommiin! Tilanne vielä pahenee kunhan jäät tulevat.
        Nyt olsi oiva tilaisuus sudenhalaajille mennä Ylä-Savoon Sukevalle pihasusia taputtelemaan, ja kahlita itsensä omenapuuhun riimuilla? Siellä eivät sudet pelkää ihmisiä kun tulevat pihaan syömään omenoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on susia enempi kuin yksi vaikka suojelijat toisin väittää! Jamalissa viimeviikolla 5 hukan lauma, Viekissä 3 hukan lauma, Kalinassa kuulemma 4 hukan lauma listinyt hirven, Vuonisjärvellä muutama susi, Vuonislahdessa ainakin 1 ja Kylänlahdessa 3 hukan lauma.
        Sokojärvellä, Inarissa, Ruunaassa, Lamminkylässä, Nurmijärvellä ja Kontiovaarassa hukkia vielä erikseen, että onhan niitä! Ampukaa mieluummin metsästykoiranne tarhaansa ennekuin viette niitä metsästyshommiin! Tilanne vielä pahenee kunhan jäät tulevat.
        Nyt olsi oiva tilaisuus sudenhalaajille mennä Ylä-Savoon Sukevalle pihasusia taputtelemaan, ja kahlita itsensä omenapuuhun riimuilla? Siellä eivät sudet pelkää ihmisiä kun tulevat pihaan syömään omenoita.

        Karhun olen tiennyt syövän omenoita. Se on vielä kokematta, että susi söisi omenoita. Saattaahan se pihasusipopulaatio toki kehittyä omenansyöjiksi ihan lähitulevaisuudessa, sitten kun hirvet ja koirat on syöty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karhun olen tiennyt syövän omenoita. Se on vielä kokematta, että susi söisi omenoita. Saattaahan se pihasusipopulaatio toki kehittyä omenansyöjiksi ihan lähitulevaisuudessa, sitten kun hirvet ja koirat on syöty.

        Niin, se jäi toki toteamatta, että edelliseen viitaten erehtyy luulemaan ehkä ituhippiä omenaksi, kun se niin lihalta tuoksahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, se jäi toki toteamatta, että edelliseen viitaten erehtyy luulemaan ehkä ituhippiä omenaksi, kun se niin lihalta tuoksahtaa.

        Susi syö omenoita kuten koirakin, koira tietysti syö huvikseen mutta susi nälkäänsä!
        olihan tuosta televisio uutisissakin jutua susien omenoiden syönnistä sukevalla.


      • Anonyymi
        JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:

        Kaikenlainen vastuuttomuus lisääntyy. Aseiden lisäksi hankitaan vaarallisia taistelukoiria ihan vaan statussymboliksi ja kasvatetaan ne huonosti.

        Olet osittain oikeassa. Aseiden hankinta ei ole entisestään lisääntynyt. Vanha metsästäjäkaarti on aseensa jo hankkinut ja vakiintunut tavoilleen. Nuorille uusi aselainsäädäntö on hieman, kuten aiemmin on todettu, vaikeuttanut tilannetta. Rikollismielisiä ei tunnetusti mikään lainsäädäntö hillitse, ja ne aseet eivät näy tulevassa sähköisessä rekisterissäkään. On väärin, että rehellisiä harrastajia hivutetaan lainsäädännöllä.
        Mielestäni myös lainsäädäntö on osin lipsunut vastuuttomalle mallille. Ei sellaisten henkilöiden pitäisi lakeja olla säätämässä, jotka eivät ko. asiasta ymmärrä mitään, tai jos ymmärtävätkin, niin ymmärtävät vain suppean tai vääristyneen kannan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet osittain oikeassa. Aseiden hankinta ei ole entisestään lisääntynyt. Vanha metsästäjäkaarti on aseensa jo hankkinut ja vakiintunut tavoilleen. Nuorille uusi aselainsäädäntö on hieman, kuten aiemmin on todettu, vaikeuttanut tilannetta. Rikollismielisiä ei tunnetusti mikään lainsäädäntö hillitse, ja ne aseet eivät näy tulevassa sähköisessä rekisterissäkään. On väärin, että rehellisiä harrastajia hivutetaan lainsäädännöllä.
        Mielestäni myös lainsäädäntö on osin lipsunut vastuuttomalle mallille. Ei sellaisten henkilöiden pitäisi lakeja olla säätämässä, jotka eivät ko. asiasta ymmärrä mitään, tai jos ymmärtävätkin, niin ymmärtävät vain suppean tai vääristyneen kannan.

        Kyllähän ne aseluvat on melkoisen sirkuksen takana, mutta jos tulee joku hässäkkä niin varmaan ihan aseita tarjotaan, ellei kyseessä ole joku uskonsota? Silloin annetaan periksi ja katsellaan sivusta miten meille käy. Muutenkin metsästysvastaisuus on kovassa nouskiimassa ollut jo vuosia, samoin petojen suojelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Susi syö omenoita kuten koirakin, koira tietysti syö huvikseen mutta susi nälkäänsä!
        olihan tuosta televisio uutisissakin jutua susien omenoiden syönnistä sukevalla.

        Näin näyttää olevan. Uskottava se on, kun tarkistin asian. "Susien käyttäytyminen on poikkeuksellista, sillä ne ovat syöneet pihoissa nälkäänsä omenia."
        Vielä sitä vanha pierukin oppii uusia asioita joka päivä, kuten sanotaan. 🤗


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe