Tulkkauspalvelut ovat hyvä bisnes joillekkin

Anonyymi

maksajina taas toimii pääasiassa valtio ja kunnat.

Pelkästään työ- ja elinkeinoministeriön vastuulle kuuluvien kansainvälistä suojelua saavien kotoutumispalveluiden osalta tulkkauskustannukset olivat vuonna 2018 yhteensä 21 469 795,13 euroa. Kulut ovat olleet vastaavaa tasoa vuodesta 2015 alkaen, eivätkä ne ole ainakaan vähentymään päin. Poliisin ja oikeuslaitoksen osalta tulkkauskulut kasvavat vuosi vuodelta asiakaskunnan ”ulkomaalaistuessa.”

Eri tulkkausta tarjoavat yritykset ja yksityishenkilöt laskuttavat työstään asianajajien palkkioihin verrattavia summia, eli toista sataa euroa tunnilta. Kun Suomessa on tulkkausta tarvitsevia tulevia kansalaisia kymmenin- ellei jopa satatuhatta, niin summa kasvaa vuositasolla eittämättä hyvin korkeaksi. TEM:n kustannukset, reilut 21 miljoonaa vuodessa antaa tästä hyvän viitearvon. Poliisin budjetista tulkkien käyttöön kuluu noin 3-4 miljoonaa euroa.

Peruspalveluistahan nuokin rahat ovat pois. Tuolla 21 miljoonalla saisi jo kaikenlaista aikaan esim. vanhustenpalveluissa.

6

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärrän, että pyrit tällä aloituksellasi taas johonkin, mutta tulkkaus työnä sisältää paljon muutakin. Et voi syyllistää tulkkeja ja kielenkääntäjiäkin järjestelmän hyväksikäyttäjäksi tällä perusteella mikä sinulla on mielessäsi.

      • Anonyymi

        Johan pannkokin heräsi matuja puolustamaan. Jotkut käyttää tulkkeja hyväkseen, eikö ne ole se sivistyneistö.


      • Anonyymi

        Olet siis joka alan asiantuntija kuten pankko, eli tulitko hänen tilalleen vai vaihtuiko vaan nimmari?

        Tulkkauspalvelut nielee rahaa. Onko järkevää tarjota tulkkipalveluita ”firman piikkiin” enää siinä vaiheessa, jos asiakkaan maahanmuuttamisesta on kulunut aikaa toistakymmentä vuotta? Kielitaidottomuus siinä vaiheessa kertoo lähinnä haluttomuudesta integroitua, tämä on varsinkin muslimien ongelma? Kielilakia tulisikin muuttaa siten, että kulujen omavastuu kasvaa maassa vietettyjen vuosien mukaan ja viimeistään viiden maassaolovuoden jälkeen tulkkaus olisi asiakkaan itsensä maksettava, osasi maan kieltä tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis joka alan asiantuntija kuten pankko, eli tulitko hänen tilalleen vai vaihtuiko vaan nimmari?

        Tulkkauspalvelut nielee rahaa. Onko järkevää tarjota tulkkipalveluita ”firman piikkiin” enää siinä vaiheessa, jos asiakkaan maahanmuuttamisesta on kulunut aikaa toistakymmentä vuotta? Kielitaidottomuus siinä vaiheessa kertoo lähinnä haluttomuudesta integroitua, tämä on varsinkin muslimien ongelma? Kielilakia tulisikin muuttaa siten, että kulujen omavastuu kasvaa maassa vietettyjen vuosien mukaan ja viimeistään viiden maassaolovuoden jälkeen tulkkaus olisi asiakkaan itsensä maksettava, osasi maan kieltä tai ei.

        Somali somalin tulkkina epävirallisesti, laskutti kuntaa 60€ / tunti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Somali somalin tulkkina epävirallisesti, laskutti kuntaa 60€ / tunti.

        Onkohan Lieksassa tunkkauspalvelua tarjoavia yrityksiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan Lieksassa tunkkauspalvelua tarjoavia yrityksiä?

        On, mutta voit mennä sinne yritykseen ja sanoa,,,pitäkää tunkkinne.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe