Miten kritisoida ei-mitään

Anonyymi

Ateistit väittävät, ettei Jumalaa muka olisi olemassa. Silti he kovasti kritisoivat Jumalan tekemisiä ja syyttävät Jumalaa suunnitteluvirheistä. Miten kukaan voi arvostella sellaista minkä ei usko olevan olemassa???

No ateisti voi, pitihän se arvata.

Itse en koskaan arvostele ateismia enkä ateisteja, koska heillähän ei ole Jumalaa eikä niin ollen yhtään mitään. Pelkkää tyhjää. Ja ankeutta. Eihän sellaista voi kuin sääliä.

34

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kritiikki kohdistuu ihmisten hölmöihin uskomuksiin - ei tietenkään Jumalaa vastaan.

• Anonyymi

Eli ateisti sentään kunnioittaa itseään Jumalaa?

Minä olen aina luullut ateismin olevan aivan räävitöntä ja Jumalatonta menoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten olematonta kunnioitetaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myös ateisteilla on ihan normaalit ympäröivän yhteiskunnan mukaiset moraaliarvot. Ja useinkin humaanimmat kuin lahkolaisilla tai "syvästi uskovilla". Ei ateismi ole mikään tapa elää, se tarkoittaa vain ja ainoastaan olematta uskomatta jumaliin, ja usein myös muihinkaan taruolentoihin. tai henkiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin.

Jos sinä et usko keijuihin ja pidät hölmöinä ihmisiä, jotka uskovat, niin ei tämä ole keijujen vastustamista tai kunnioittamista. Jos keijukainen lentää sinua vastaan metsässä ja alkaa juttelemaan, niin varmasti kohtelet keijukaista kuten asiaan kuuluu. Tietysti, jos kyseessä on keijukainen, jonka väitetään tappaneen lähes koko ihmiskunta aikoinaan, niin saattanet olla varovainen mitä sanot ennen kuin luotat keijukaiseen.

• Anonyymi

Eivät väitä, ja ymmärrätkö mitä on retoriikka?

• Käsityksiä ja käsitteitähän siinä kritiikissä käsitellään.

Käsitteen käyttäminen ei edellytä, että olettaisi käsitteen sisällöllä olevan reaalitodellista vastinetta.

• Anonyymi

Valitettevasti uskovat ovat täysin kyvyttömiä ymmärtämään mitä tarkoittaa teoreettinen käsite jolla ei ole reaalitodellista vastinetta.

• Anonyymi kirjoitti:

Valitettevasti uskovat ovat täysin kyvyttömiä ymmärtämään mitä tarkoittaa teoreettinen käsite jolla ei ole reaalitodellista vastinetta.

Useinkin tältä vaikuttaa.

• Anonyymi

Ateistit eivät tiedä mikä Jumala on, joten heidän kritiikkinsä menee ohi.

Ateistit kritisoivat Jumalaa siitä että Jumala on epäjumala. Ateistit kritisoivat Jumalaa siitä että Jumala on paha, kiduttaja, säälimätön, julma, sydämetön, raakalainen, alkukantainen, tyhmä, ja niin edelleen, toisin sanoen ateistit kritisoivat Jumalaa siitä että Jumala ei ole Jumala. Siinä "kritiikissä" ei tietenkään ole mitään järjen hiventäkään. Mutta turha luulla että ateistit sitä vertaa huomaavat. Sokeat.

• Anonyymi

Ei tietysti ateisti tiedä mikä jumala on, kun he eivät sellaiseen edes lähtökohtaisesti usko. Ateisti kritisoikin eri väitteitä jumalista. Kaikki tuo epäjumala kritiikki tulee nimenomaan uskovilta itseltään.

Jospa te uskovaiset ensin päättäisitte keskenänne, mikä se jumala on ja tulisitte vasta sen jälkeen kertomaan ateisteille, niin ei tulisi väärinymmärryksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tietysti ateisti tiedä mikä jumala on, kun he eivät sellaiseen edes lähtökohtaisesti usko. Ateisti kritisoikin eri väitteitä jumalista. Kaikki tuo epäjumala kritiikki tulee nimenomaan uskovilta itseltään.

Jospa te uskovaiset ensin päättäisitte keskenänne, mikä se jumala on ja tulisitte vasta sen jälkeen kertomaan ateisteille, niin ei tulisi väärinymmärryksiä.

Kuka tahansa voi uskoa mihin tahansa ja "uskovaisuus" ei ole tae mistään muusta kuin uskonnosta.

Jumala ja uskonto ovat eri asioita.

Jumala on järkiolento mutta ihminen taas ei. Vaatimus siitä että ihmisten pitäisi olla järkiolentoja, totuuden puhujia ja hyviä, ennen kuin Jumala voisi olla olemassa ateistin mielestä, on järjetön.

Jumala on ikuisesti tosi, ihmiset taas enempi tai vähempi sekaisin.

Muut ihmiset ovat muita ihmisiä, sinä olet vastuussa vain oman sielusi kohtalosta.

• Anonyymi

Ateisti tietää sen mitä uskovakin , monestikin tutustuttuaan esim raamattuun ja myös muidenkin uskontojen (myös esim antiikin ajan)kirjallisuuteen ja sisältöön. Ja tämä saa ateistin entistä vakuuttuneemmaksi jumalien inhimillisestä alkuperästä, uskontojen kehittymisestä edeltävistä uskomuksista, ja tämä evoluutio jatkuu havaittavasti edelleenkin. Usein on niin että nämä "Rakastavat" ja "kaikkivoivat" jumalat ovat tosiasiallisesti verenhimoisia öykkäreitä, kun niitä tarkastelee kriittisesti ja ilman annetun uskon vääristävää vaikutusta. Jumalat ovat kuten niin monen muunkin ihmisten keksimien tarinoiden hahmot. Ne on vain korotettu tarinassa muiden hahmojen yli. Vertaa vaikkapa kreikkalaisiin jumaltaruihin .

• >Ateistit eivät tiedä mikä Jumala on

Kukaan ei tiedä, mutta luuloja on kyllä ilmassa ihan joka lähtöön.

Aitouskovaisen tunnistaa siitä, että hän ei itse lainkaan tajua, ettei tiedä Jumalasta sen enempää kuin vaikkapa ateistitkaan.

• Anonyymi

Ateistit kritisoivat sitä kuvaa Jumalasta, minkä mm. VT ja useat uskovaiset antavat, aivan samalla tavalla kuin kirjallisuudentutkija voi kritisoida mitä hyvänsä kirjallisuuden henkilöä.

Ikävä kyllä mm. VT ja useat uskovat antavat Jumalasta sen kuvan, että hän on julma ja pahansuopa ja kaikkea muuta kuin hyvä ja rakastava. Rankaisisiko aidosti hyvä ja rakastava Jumala koko luomakuntaa syntiinlankeemuksest, joka oli yhden ainoan ihmisen erhe? Rankaisisiko aidosti hyvä ja rakastava Jumala pahintakaan syntistä ikuisella tulihelvetillä, varsinkin kun Jeesus kuulemma on jo kuollut ihmisten syntien tähden? Miettikääpä sitä, uskovaiset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka tahansa voi uskoa mihin tahansa ja "uskovaisuus" ei ole tae mistään muusta kuin uskonnosta.

Jumala ja uskonto ovat eri asioita.

Jumala on järkiolento mutta ihminen taas ei. Vaatimus siitä että ihmisten pitäisi olla järkiolentoja, totuuden puhujia ja hyviä, ennen kuin Jumala voisi olla olemassa ateistin mielestä, on järjetön.

Jumala on ikuisesti tosi, ihmiset taas enempi tai vähempi sekaisin.

Muut ihmiset ovat muita ihmisiä, sinä olet vastuussa vain oman sielusi kohtalosta.

"Jumala on järkiolento mutta ihminen taas ei."
        Sinähän sen todistat järjettömällä diibadaaballa.

"Vaatimus siitä että ihmisten pitäisi olla järkiolentoja, totuuden puhujia ja hyviä, ennen kuin Jumala voisi olla olemassa ateistin mielestä, on järjetön."

Vaatimus siitä että sellaisen jumalan pitäisi olla olemassa, jollaisen jumalaan uskovat väittävät olevan olemassa, ei tietenkään ole järjetön vaan aivan looginen ja perusteltu. Mutta jos te uskovat ette osaa edes keskenänne päättää millaiseen jumalaan te uskotte, niin aivan turha tuputtaa ristiriitaisia ja epäloogisia uskomuksianne muille.

"Jumala on ikuisesti tosi, ihmiset taas enempi tai vähempi sekaisin."
        Jumalaan uskovat ihmiset näyttävät tosiaan olevan enemmän sekaisin. Eivät millään osaa päättää millaiseen jumalaan uskovat ja silti tuputtavat typeriä harhaluulojaan toisille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ateistit kritisoivat sitä kuvaa Jumalasta, minkä mm. VT ja useat uskovaiset antavat, aivan samalla tavalla kuin kirjallisuudentutkija voi kritisoida mitä hyvänsä kirjallisuuden henkilöä.

Ikävä kyllä mm. VT ja useat uskovat antavat Jumalasta sen kuvan, että hän on julma ja pahansuopa ja kaikkea muuta kuin hyvä ja rakastava. Rankaisisiko aidosti hyvä ja rakastava Jumala koko luomakuntaa syntiinlankeemuksest, joka oli yhden ainoan ihmisen erhe? Rankaisisiko aidosti hyvä ja rakastava Jumala pahintakaan syntistä ikuisella tulihelvetillä, varsinkin kun Jeesus kuulemma on jo kuollut ihmisten syntien tähden? Miettikääpä sitä, uskovaiset.

Tämä on vastaansanomaton argumentti. Ja tällä linjalla on myös amerikkalainen ortodoksikristitty David Bentley Hart:
        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-kristinusko-on-joko-jumalallinen-rakkaustarina-tai-kosminen-painajainen#2692af51

• "Ateistit väittävät, ettei Jumalaa muka olisi olemassa. Silti he kovasti kritisoivat Jumalan tekemisiä ja syyttävät Jumalaa suunnitteluvirheistä. Miten kukaan voi arvostella sellaista minkä ei usko olevan olemassa???"

Eikö lasten mörköpelkoja voi yrittää rauhoitella loogisilla perusteilla: "Eihän niin iso mörkö edes mahdu sänkysi alle...", "Katso nyt, lattia on aivan kuiva, ei siinä ole nälkäisen mörkön kuolaa..." jne.

• Juuri tuon takia nukun mieluiten sängyssä jonka alla on vain pari senttiä ilmatilaa. Olen vakuuttunut, että sinne ei mörkö mahdu. Enintään 2 cm paksuja litteitä mörköjä ei ole olemassa. 👹

• Kummallista kun sitä ei teistit vieläkään ymmärrä.
      En uskon minkäänlaiseen jumalaan - olen ateisti.

En tarvitse tuon esittämiseen suurta kirjastoa tai lähdeluetteloa, vaan lausunto kattaa oman taustan uskonnottomuuteni.

• Anonyymi

Ei se vaikeaa ole teistinä ymmärtää tätäkään asiaa.

• Anonyymi

"Itse en koskaan arvostele ateismia enkä ateisteja, koska heillähän ei ole Jumalaa eikä niin ollen yhtään mitään. Pelkkää tyhjää. Ja ankeutta. Eihän sellaista voi kuin sääliä."

Et taida tuntea omia ajatuksiasikaan, koska samassa virkkeessä sanot, että et koskaan arvostelu ateisteja ja heti perään arvostelet ateisteja. :D

• Anonyymi

No, samat kaverit väittää jumalan olevan hyvä ja rakastava vaikkakin se samainen jumala vähän väliä joukkomassamurhaa koko planeetan populaation ja tuomitsee mielenoikuistaan ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Logiikka ja johdonmukaisuus ei taida olla näiden veljien vahvimpia puolia.

• Anonyymi

Minä ainakin kritisoin uskovan käsitystä jumalasta, koska hänhän se uskoo jumalansa olemassaoloon. Jumalahan on mielen jumala, ei siis mitään olevaista. Vain käsitys, ajatus tai tunne, ei muuta.

• Anonyymi

Ateisti voi arvostella raamatun Jumalaa ihan samalla tavalla kuin Fallout-sarjan Enclavea tai Harry Potterin Voldemorttia.

Esitätkö tyhmää vai oletko syntynyt sellaiseksi?

• Tuo uskovaisen kiemurtelu kuin mato koukussa valheiden ja epäloogisuuden pistämänä on melko huvittavaa seurattavaa. : )

• Anonyymi

"Miten kukaan voi arvostella sellaista minkä ei usko olevan olemassa???"

Niin, miten yksikään uskovainen voi arvostella Harry Potter -kirjojen maailmankuvaa? Selitäpäs nyt sitten tämäkin.

• Anonyymi

Kritisoidaanhan täällä jatkasti uskovien järkeäkin, vaikka sitäkään ei ole olemassa.

• Anonyymi

Uskovainen uskoi jumalaan, koska rupesi elämä ahdistamaan ja ei sitä ilman mielikuvituskaveria kestä.

• Anonyymi

Tuo on hyvin pitkälti totta. Uskovaiset kaipaavat auktoriteettia, jolle oman ajattelun voi ulkoistaa (toisaalta heissä on usein myös vallanhimoa, jonka he yrittävät kätkeä vetoamalla Jumalan käskyihin).

- Ilkimyksen teologitäti

• Anonyymi

Jännä ilmiö.
      Nämä Ateistit toivorikkaasti kaikessa typeryydessään kuvittelevat, että näiden aloitusten tekijä(t) jotain oppivat.
      Minuakin huvittaa.

• Eihän se nyt tyystin mahdotonta ole.

• Anonyymi

Sinä ehkä haluat jättää ihmisiä rypemään omaan kuraansa, mutta kaikki eivät halua niin tehdä. Aina on mahdollisuus sivistää tietämätöntä, ja aloittaja ei välttämättä ole ainoa aivopesty, vaan palstalle voi sattua joku joka haluaa oikeasti ymmärtää saarnaajan järjettömiä höpinöitä.

• "Miten kukaan voi arvostella sellaista minkä ei usko olevan olemassa???"

Minä arvostelen uskovaisten tapaa tuomita helvettiin ihmisiä, jotka eivät edes usko mokomaan humpuukiin.

"Itse en koskaan arvostele ateismia enkä ateisteja, koska heillähän ei ole Jumalaa eikä niin ollen yhtään mitään. Pelkkää tyhjää."

Et muka arvostele, mutta arvostelet kuitenkin. Olet naurettava hihupelle :D
      Oma elämäsi on todella ankean tyhjä mielikuvituskaverisi kanssa. Mene palvomaan häntä, ettei hän suutu, kun kirjoittellet joutavia täällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      83
      1332
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      50
      959
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      368
      791
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      142
      749
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      55
      689
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      121
      684
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      648
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      625
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      612
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56