Naisena olemisen haitat ja hyödyt?

Nainen on ollut hyödyke,kun lukee tota historiaa ja jopa raamattua.
Kuinka paljon nainen on saanut taistella olemassaolostaan?
Kuinka monta tyttölasta on surmattu sentähden,että ovat syntyneet tyttöinä?
Naisen asema nykyyhteiskunnassa ei vieläkään hääppönen?
Naisten tasaarvoisuus,onko sitä?

227

675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Montako nuorta miestä on kuollut sodissa, joutuneet rintamalle vain siksi, että ovat pojiksi syntyneet . Sodissa kuolleet puolustaessaan isänmaata, naisia ja lapsia.

      • Kukahan ne miehet ja isäinmaamme puolustajat on synnyttänyt?
        Olihan siellä rintamalla lottiakin.
        Sinun on aivan turhaa uhota mitä meidän esiisämme ovat tehneet.
        Mitä sinä teet tänä päivänä,tuskin synnytät,tusskin saat huonompaa palkkaa,kuin
        nainen.
        Mi ä tiedän mitä on paeta sotaa kahdenvanhana pentuna.
        Sinä uhoat vain jotain inttiä ja oletko edes käynyt sitä?


      • Anonyymi
        rituliini_38 kirjoitti:

        Kukahan ne miehet ja isäinmaamme puolustajat on synnyttänyt?
        Olihan siellä rintamalla lottiakin.
        Sinun on aivan turhaa uhota mitä meidän esiisämme ovat tehneet.
        Mitä sinä teet tänä päivänä,tuskin synnytät,tusskin saat huonompaa palkkaa,kuin
        nainen.
        Mi ä tiedän mitä on paeta sotaa kahdenvanhana pentuna.
        Sinä uhoat vain jotain inttiä ja oletko edes käynyt sitä?

        Ittepähän sinä ketjun aloitit historia alku-ajoista alkaen !
        Nm. Joko unohtui ?


      • Anonyymi
        rituliini_38 kirjoitti:

        Kukahan ne miehet ja isäinmaamme puolustajat on synnyttänyt?
        Olihan siellä rintamalla lottiakin.
        Sinun on aivan turhaa uhota mitä meidän esiisämme ovat tehneet.
        Mitä sinä teet tänä päivänä,tuskin synnytät,tusskin saat huonompaa palkkaa,kuin
        nainen.
        Mi ä tiedän mitä on paeta sotaa kahdenvanhana pentuna.
        Sinä uhoat vain jotain inttiä ja oletko edes käynyt sitä?

        En ole uhonnut mistään intistä enkä muustakaan. Mutta en pidä naisten osaa mitenkään lähtökohtaisesti huonompana kuin miesten. Synnyttäminen on ainakin minulle ollut suuri ilo, ylpeys ja etuoikeus. Sekä tyttö- että poikalapsen saaminen oli minulle yhtä suuri siunaus. En ole sotaa paennut ja vasta sodan jälkeen syntynyt, mutta kaipa lapset sodasta kärsivät samalla tavalla, olivat tyttöjä tai poikia. Minun elämässäni on ollut hyviä, vastuullisia miehiä, niin isä, veljet, oma mies , oma poika ja vävy. On muunkinlaisia miehiä, mutta myös vastuuttomia itsekkäitä naisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ittepähän sinä ketjun aloitit historia alku-ajoista alkaen !
        Nm. Joko unohtui ?

        Aivan todella!
        Nyt toivon aikuisten keskustelua,en kertomuksia mitä isoisä on kertonut.?
        Toi rääpiminen keskusteluun,joka ei kanna on mielestänini aivan tushaa,
        En tarkoittanut aloitustani pikkukakkoseen,kiitos osallistumisestä ama


      • Anonyymi

        Kukahan ne sotimiset aloittaa? Miehet!


      • Anonyymi

        Kuinka monta sotaa on syttynyt, kun erimieliset miehet eivät ole pystyneet sopimaan asioista?
        Kuinka paljon miehiä nämä keisarit, kuninkaat ja sotaherrat ja poliitikot ovat tuhonneet vetoamalla miesten jaloon velvollisuuteen puolustaa naisia ja lapsia?


      • Anonyymi

        Nykyään lähtevät karkuun tuolta Bosporintakaa , jäävät sinne lapset ja vaimot kun miehet tunkee pakoon eurooppaan :(


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään lähtevät karkuun tuolta Bosporintakaa , jäävät sinne lapset ja vaimot kun miehet tunkee pakoon eurooppaan :(

        Nimenomaan miehet lähtevät sotapakolaiseiksi ja tänne tultuaan alkavat raiskaamaan lapsia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole uhonnut mistään intistä enkä muustakaan. Mutta en pidä naisten osaa mitenkään lähtökohtaisesti huonompana kuin miesten. Synnyttäminen on ainakin minulle ollut suuri ilo, ylpeys ja etuoikeus. Sekä tyttö- että poikalapsen saaminen oli minulle yhtä suuri siunaus. En ole sotaa paennut ja vasta sodan jälkeen syntynyt, mutta kaipa lapset sodasta kärsivät samalla tavalla, olivat tyttöjä tai poikia. Minun elämässäni on ollut hyviä, vastuullisia miehiä, niin isä, veljet, oma mies , oma poika ja vävy. On muunkinlaisia miehiä, mutta myös vastuuttomia itsekkäitä naisia.

        Kaiketi se,että olen niinsanottu "huoramukula"nostaakin naisenaolemisen eriarvoiseen kategoriaan.
        Olen saanut todella taistella olemassaolostani tässä yhteiskunnassa.
        Itsekäs nainen karahtaa hieman?

        Jos nainen on omillaan niinsanotusti pärjäävä,onko hän itsekäs?


    • Elena Ferrante kirjoittaa myös tuosta teemasta erittäin terävästi ja mielenkiintoisesti. Raamatun mukaan nainen ei ole edes olemassa omana itsenään vaan jostain kylkiluusta tempaistuna, miehen lisäkkeenä ja täydennyksenä? Että nainen on vain miehen tekemä konstruktio ja on olemassa vain miehen lihasta ja luusta tehtynä, kun mies on taas tehty jumalan kuvaksi.

      • Anonyymi

        Ferrantesta on siis tullut sinulle naisena olemisen profeetta, Oliko se niin että nainen saa toteuttaa mielihalujaan, jättää lapsensakin lähtiessään uuden rakkauden perään ?


      • Mutta sehän oli vain se ensimmäinen nainen, joka tehtiin Aatamin kylkiluusta.
        Kyllähän sen jälkeen syntyneillä sekä miehillä että naisilla on yhtä monta kylkiluuta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ferrantesta on siis tullut sinulle naisena olemisen profeetta, Oliko se niin että nainen saa toteuttaa mielihalujaan, jättää lapsensakin lähtiessään uuden rakkauden perään ?

        Enpä menisi noinkaan sanomaan. Ainoastaan että hänellä on muutamia hyvin teräviä huomioita siitä, miten nainen on "rakennettu" miesten ehdoilla ja täyttämään sitä roolia ja paikkaa minkä mies ja patriarkaatti (siis miesvalta) on hänelle tarkoittanut. Hän myös pohtii sitä hintaa minkä nainen joutuu usein maksamaan jos hän tietoisesti irrottautuu tästä hänelle määrätystä roolista.
        Ferrantehan on pseudonyymi ja emme edes tiedä onko hän nainen vai mies, eli kaikki puhe että hän oikeuttaa naisen valinnan jättää lapset ja aviomiehen ja seurata rakastajaansa on pelkkää spekulaatiota ja kirjan henkilön ajatuksia. (Ne jotka lähtevät ja ne jotka jäävät).
        Henkilökohtaisesti olen ottanut vastuun aina ensimmäiseksi omista lapsistani ja en voisi kuvitellakaan tekeväni koskaan mitään muuta valintaa, mutta haluan ymmärtää ja olla tuomitsematta naisia jotka valitsevat toisin.


    • Anonyymi

      Elätte vielä Raamatun aikaa ?
      Minulla ei ole ollut ongelmia naiseuteni ja tasa-arvon kanssa.
      Jos haluatte uhriutua menneisyydessäkin, niin jatkakaa luun kaluamista.
      Sitä on kaluttu 100 vuotta vähintään.

      • Kuka niin on väittänyt,että elämme raamatunaikaa?
        Taitaa sisko olla jälkijunassa sen kaluamisensuhteen??


    • Anonyymi

      Naisena olemisen haitat ja hyödyt ?
      Miten absurdi kysymys. Vähän niinkuin hylje kysyisi itseltään:
      Mitkä on hylkeenä olon haitat ja hyödyt ?

      • Tarkoitin nimenomaan aloituksellani,että mitkä ovat olleet ne haitat,että olet syntynyt
        feminiininä tähän yhteeiskuntaan.


      • Aivan todella!
        Vaikka hylje onkin niin ihana eläin,niin kylmä minäkään en naisena ole,että aivan hyljeksin hyljettä!
        Minulle tulee Luontolehti ja saimaannorpansuojeluun annan roposeni!


    • Anonyymi

      Kysyin äsken naapurin Arskalta ennenkuin se lähti kotiinsa,
      oletko koskaan pohdiskellut, mitkä on miehenä olemisen haitat ja hyödyt ?
      Se räjähti nauruun. Sitten se suhautti suupielestään: Yksi on, arvaat varmaan mikä !
      Vastasin: Juu kiitos arvaan ja sama toisinpäin !

    • Anonyymi

      Naisen emansipaatiota on jauhettu noin 100 vuotta.

      • Olen kokenut ja koen yhä naisen etuoikeutetun aseman elämän synnyttäjänä ja vaalijana. En ole koskaan kyseenalaistanut asemaani miehen rinnalla.
        Jos nyt Raamatussa halutaan kuvata naisen tehdyn miehen kylkiluusta, voiko läheisempää yhteyttä sitten ollakaan? Liha lihastaan ja luu hänen luustaan. Mikäpä siinä, hyvä siinä kainalossa on ollut nukahtaa.

        Nainen elämän vaalijana on kyllä kattanut hoivan omille jälkeläisille kuin vanhenevallekin ikäpolvelle, jopa palkollisille.

        Työelämään siirtyessään vaurastutti naiset myös omalta osaltaan yhteiskuntaa, edesauttoivat vaatimuksillaan myös sen kehittymistä sosiaalipalveluineen.
        Ilo on katsella omia nuoriaan, jossa kotityö on jaettu itsestään selvyytenä, joka ei todella omassa nuoruudessani vielä ollut itsestään selvää.


      • sini.s kirjoitti:

        Olen kokenut ja koen yhä naisen etuoikeutetun aseman elämän synnyttäjänä ja vaalijana. En ole koskaan kyseenalaistanut asemaani miehen rinnalla.
        Jos nyt Raamatussa halutaan kuvata naisen tehdyn miehen kylkiluusta, voiko läheisempää yhteyttä sitten ollakaan? Liha lihastaan ja luu hänen luustaan. Mikäpä siinä, hyvä siinä kainalossa on ollut nukahtaa.

        Nainen elämän vaalijana on kyllä kattanut hoivan omille jälkeläisille kuin vanhenevallekin ikäpolvelle, jopa palkollisille.

        Työelämään siirtyessään vaurastutti naiset myös omalta osaltaan yhteiskuntaa, edesauttoivat vaatimuksillaan myös sen kehittymistä sosiaalipalveluineen.
        Ilo on katsella omia nuoriaan, jossa kotityö on jaettu itsestään selvyytenä, joka ei todella omassa nuoruudessani vielä ollut itsestään selvää.

        Sini.sirkku hyvä!
        Raamatun ovat kirjoittaneet miehet,eivät naiset?
        Raamattua olen aika paljon lukenut ja ilmastonmuutos on aistittavissa siinä pyhässäkirjassa?


    • En minä ole huomaannut, että minulle olisi ollut mitään haittaa naisena olemisesta.
      Ei minun ole tarvinnut taistella olemassaolostanikaan. Sen taistelivat isä ja äiti keskenään jo hyvissä ajoin ennen syntymääni.

      Se hyötyhän siitä on olla nainen, ettei minun tarvitse olla mies.

    • Anonyymi

      Kyllä nainen ihmiselle hyvä apu on, sitä ei voi kiistää, ja monissa asioissa parempikin, kuten siivoaminen tai rintaruokinta, ja onhan tuohon lisättävä = jonkunlainen tekijä myös seksihommissa.

    • Anonyymi

      Pelkkiä etuja. Naisen elämä on helppoa, huoletonta eikä vastuuta muusta kuin jälkikasvusta muutaman vuoden ajan.
      Mies vastaa olemisen ja asumisen puitteista. Mies vastaa perheen toimeentulosta. Mies huolehtii naisen kaikinpuolisesta hyvinvoinnista.
      Vastavuoroisesti mies odottaa vain hieman joustavuutta elämän aallokossa!
      Tämä on minun kokemukseni yli 50:n vuoden avioliiton jälkeenkin.
      Uskallan väittää, että vaimoni on samaa mieltä.

      • Anonyymi

        Vaimosi on varmasti kiitollinen sinusta ! Olen osittain samaa mieltä, mutta kyllä yhteisvastuulla on lapset hoidettu aikuisiksi ja se ns. joustavuus ollut molemminpuolista. Miehelle mahdollistin mittavan uran hoitamalla enemmän lapsia, mutta tein sen mielelläni ja ehdin uraa tehdä itsekin . Minua on aina pidetty kuin kukkaa kämmenellä, siinähän on niin ihanaa kukoistaa ja availla nuppujaan🌹❤️😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimosi on varmasti kiitollinen sinusta ! Olen osittain samaa mieltä, mutta kyllä yhteisvastuulla on lapset hoidettu aikuisiksi ja se ns. joustavuus ollut molemminpuolista. Miehelle mahdollistin mittavan uran hoitamalla enemmän lapsia, mutta tein sen mielelläni ja ehdin uraa tehdä itsekin . Minua on aina pidetty kuin kukkaa kämmenellä, siinähän on niin ihanaa kukoistaa ja availla nuppujaan🌹❤️😊

        Tuo kasvatuksen yhteisvastuullisuus on itsestään selvää. Jo seursteluvaiheessa tuli keskustelujen lpmassa ilmi meidän yhteiset näkemyksemme lasten kasvatuksessa.
        Samoin käsitys rahan käytöstä, yheiskunnallisista kysymyksistä, yhteisiä kiinnostuksen kohteita mm. urheilu ja matkustelu. Ja paljon muuta.

        Mutta tosiasia on, että alusta alkaen oli selviö, että minä vastaan asioista kuitenkaan rajoittamatta vaimoni elämää. Jotkut asiat kaatuivat hänen niskaansa. Ennen nettiaikaa vaimoni hoiti kaiken maksuliikenteen. Hänellä oli siihen parempi mahdollisuus.
        Toisaalta, kotiäitinä hänen oli helppo muuttaa mukanani minun työni perässä kunnes hän, useamman muuton jälkeen, yhden lapsen kanssa ja toinen tulossa, sanoi, että hän haluaisi pysyä paikallaan hiemanpitempään. Pysyimme ko. paikkakunnalla 14 vuotta mutta muutimme asuntoa kahdesti.


      • Ole onnellinen!
        Olet valinnut juuri oikean miehen.
        Aivan ihanaa lukea,että naisena oleminen on tuonut onnen.


      • Anonyymi

        Olet varmasti aika harvinainen ja samoin vaimosi.
        Jos hän tyytyi olemaan "muutaman vuoden " hyödyllinen huolehtiessaan jälkikasvusta, niin taidatte elää 1800-luvun säätyläisten elämää. Nainen ei voinut käydä koulua, vain taideharrastusta, käsitöitä ja ranskan kieltä. Keittiö oli hänelle tuntematon paikka. Avioliitto parikymppisenä.
        Leskeksi jäätyään hänellä ei ollut mitään mahdollisuutta ansaita leipää itselleen ja lapsilleen, vaan joutui turvautumaan nyrpeisiin sukulaisiinsa.
        Onneksi sinun vaimollasi on ollut tuki ja turva jo puoli vuosisataa.


    • Anonyymi

      Eikö mies ole ollut hyödyke ?

      • Sinä voit avata sen miehisenkyselykananavan!
        Tämä on meille feministelle?
        Me kerrotaan mitä on olla nainen nykyisessä yhteiskunnassa?


      • Anonyymi
        rituliini_38 kirjoitti:

        Sinä voit avata sen miehisenkyselykananavan!
        Tämä on meille feministelle?
        Me kerrotaan mitä on olla nainen nykyisessä yhteiskunnassa?

        Te kerrotte mitä on olla nainen nykyisessä yhteiskunnassa???
        Kelle te kerrotte ???
        Kertokaa kukin vain ihan omasta puolestanne.
        Te ette edusta kuin itseänne.


    • En ole kokenut varsinaisesti mitään haittaa naisena olemisesta, mutta oletan sen olevan osittain siitä syystä että asetin ammatinvalinnassani riman niin alas että en ole joutunut koskaan kilpailemaan miesten kanssa palkasta tai asemasta.

      En voi kuitenkaan sulkea silmiäni ja väittää ettemmekö vuosisatojen saatossa ole olleet pahasti patriarkaatin alaisena. Sekä lain silmissä että tapakulttuurin sääntöjen alaisena. Pahin naisen alistaja on ollut lähi-idästä tulleet uskonnot: kristinusko ja islam.

      Että naisen roolin rajat ja hänen asemansa perheessä ja yhteiskunnassa eivät olisi miesten määritelmiä on ummistaa silmänsä historialliselta tosiasialta.

      • Anonyymi

        Vai että paloma kokenut kristittynä samaa naisen alistamista kuin musliminaiset islamin takia ? Ilmanko tuo Ferrantelaisuus niin kiehtoo ! On tainnut olla epäonnea miesasioissa pahemman kerran, otan osaa.


      • Anonyymi

        Tämän päivän netin uutisvirrassa on ehdotus, että islam-seurakunnat saisivat verotusoikeuden samalla tavoin kuin luterilaiset ja ortodoksit.
        Onko kansakunnan uskonnonkäsitys muuttumassa? Saavatko myös Aasian vanhat uskonnot saman oikeuden, jos lakeja aletaan muuttaa!
        Makriina, en ole kirjoittautunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän päivän netin uutisvirrassa on ehdotus, että islam-seurakunnat saisivat verotusoikeuden samalla tavoin kuin luterilaiset ja ortodoksit.
        Onko kansakunnan uskonnonkäsitys muuttumassa? Saavatko myös Aasian vanhat uskonnot saman oikeuden, jos lakeja aletaan muuttaa!
        Makriina, en ole kirjoittautunut.

        Se olisikin suotavaa, että ne seurakunnat maksaisivat itse juttunsa omilla verotuloillaan. Verotuksen pitäisi olla pakko, saisivat maksaa omat kulunsa. Nyt varmaan tarvitaan valtion apua ja eikös ainakin hautauksia tehdä kristillisille hautausmaille ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se olisikin suotavaa, että ne seurakunnat maksaisivat itse juttunsa omilla verotuloillaan. Verotuksen pitäisi olla pakko, saisivat maksaa omat kulunsa. Nyt varmaan tarvitaan valtion apua ja eikös ainakin hautauksia tehdä kristillisille hautausmaille ?

        Eiköhän Amerikoissa niin olekin? Joka puolella on kirkkoja ja pieniä seurakuntia, jotka ovat kuin kerhoja, joissa on paljon muutakin toimintaa kuin sunnuntain jumalanpalvelus.
        Mutta siellä muukin sosiaalinen auttaminen on vapaaehtoisuuden varassa. Pienet seurakunnat pitävät omistaan huolen, ja varakkaat ihmiset osallistuvat ruuan jakeluun ja muuhun jaloon auttamistyöhön kunhan kiireiltään ennättävät.
        Verovaroilla Suoimen kirkko tekee saman, ja on se paljon järkevämpi menetelmä.
        Mutta Suomi on kristitty maa, ja sillä on kaksi valtionkirkkoa, luterilaiset ja ortodoksit. Sen enempää uskonnollisuutta täällä ei kaivata.
        Olisi todella kummallista, jos jollekin uususkonnolle annettaisiin verotusoikeus. Silloin se olisi annettavat kaikille maahan muuttaneille uskonnoille. Älytöntä edes ehdottaa.

        Suomi ei edes ole kovin uskonnollinen maa. Minun mielestäni uskonnon opetus tulisi poistaa kokonaan kouluista tai muuttaa se vapaaehtoiseksi aineeksi. Koulun opetus tulisi kuitenkin olla hyväksytyn ja alalle koulutetun opettajan käsissä. Uskonto on varmasti hyvin vaativa oppiaine.
        Usein pienten uskontojen opetus on jonkun paikallisen saarnaajan kontolla, ja silloin voisivat oppilaat saada aivan väärän kuvan opetettavasta uskonnosta.
        Tälläkin hetkellä monissa kouluissa on järjestetty uskonnon opetusta ei-kristityille oppilaille. Kuinka pätevyys mahdetaan tarkistaa, ennen kuin opetuslupa heltiää!


      • rituliini_38
        Makriina2 kirjoitti:

        Eiköhän Amerikoissa niin olekin? Joka puolella on kirkkoja ja pieniä seurakuntia, jotka ovat kuin kerhoja, joissa on paljon muutakin toimintaa kuin sunnuntain jumalanpalvelus.
        Mutta siellä muukin sosiaalinen auttaminen on vapaaehtoisuuden varassa. Pienet seurakunnat pitävät omistaan huolen, ja varakkaat ihmiset osallistuvat ruuan jakeluun ja muuhun jaloon auttamistyöhön kunhan kiireiltään ennättävät.
        Verovaroilla Suoimen kirkko tekee saman, ja on se paljon järkevämpi menetelmä.
        Mutta Suomi on kristitty maa, ja sillä on kaksi valtionkirkkoa, luterilaiset ja ortodoksit. Sen enempää uskonnollisuutta täällä ei kaivata.
        Olisi todella kummallista, jos jollekin uususkonnolle annettaisiin verotusoikeus. Silloin se olisi annettavat kaikille maahan muuttaneille uskonnoille. Älytöntä edes ehdottaa.

        Suomi ei edes ole kovin uskonnollinen maa. Minun mielestäni uskonnon opetus tulisi poistaa kokonaan kouluista tai muuttaa se vapaaehtoiseksi aineeksi. Koulun opetus tulisi kuitenkin olla hyväksytyn ja alalle koulutetun opettajan käsissä. Uskonto on varmasti hyvin vaativa oppiaine.
        Usein pienten uskontojen opetus on jonkun paikallisen saarnaajan kontolla, ja silloin voisivat oppilaat saada aivan väärän kuvan opetettavasta uskonnosta.
        Tälläkin hetkellä monissa kouluissa on järjestetty uskonnon opetusta ei-kristityille oppilaille. Kuinka pätevyys mahdetaan tarkistaa, ennen kuin opetuslupa heltiää!

        Todella asiaa taas Makriina2 !
        Uskonto ja uskonnonhistoria voitais korvata vaikka tähtitieteellä ja vaikka sielunvaellusopilla parapsykologialla?
        Tiedän,että nyt heitin pahan,mutta näin ajattelee ama


    • Anonyymi

      Vanhat kertaa vanhaa. Aihe on menettänyt viimeisenkin tuoreutensa noin 50 vuotta sitten.

    • Anonyymi

      Minkälaista lässytystä !
      Kuin Regina-lehdestä 60-luvulla:
      Ihanaa kun naisena oleminen on tuonut onnen !

      • Anonyymi

        Regina oli aikoinaan tyttöjen ja nuorten naisten oiva kynttilä, mutta oli lehden tyyli muuttunut, kun toistakymmentä vuotta sitten jossain käteeni otin, vilkaisten , mitä näinkään romanttisten ritarien ja valkoisten ratsujen tilalla olivat; lihaksikkaat adonikset, suonikkain paisuvin elimin , valmiina tunkeutumaan kosteaan lemmenluolaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Regina oli aikoinaan tyttöjen ja nuorten naisten oiva kynttilä, mutta oli lehden tyyli muuttunut, kun toistakymmentä vuotta sitten jossain käteeni otin, vilkaisten , mitä näinkään romanttisten ritarien ja valkoisten ratsujen tilalla olivat; lihaksikkaat adonikset, suonikkain paisuvin elimin , valmiina tunkeutumaan kosteaan lemmenluolaan!

        Onko nykyinen Regiina jo luisunut hormoonienkäyttöön miesvartaloiden ylläpisossa?
        Voi noita tuli luettua ja odotin aittani rappusilla sitä valkoista ratsua??
        Ei tullut ei,täytyi lähteä linjaautolla Korsoon isolle kauppapuutarhalle töihin??


    • Anonyymi

      En ole koskaan kokenut olevani mikään hyödyke, ei myöskään äitini (s1920), kun hänen kanssaan aikoinaan juttelin naisen asemasta.

      Minusta on huvittavaa se, että nämä naiset, jotka paasaavat naisten tasa-arvosta ja naisen asemasta, niin eivät voi olla ilman miestä. Uutta putkeen vaan, kun vanha suhde päättyy tavalla tai toisella. Haetaanko siinä sitten elättäjää vai renkipoikaa?
      Tuonkin ymmärtäisin, jos kyseessä olisi nuori nainen, mutta kun miestä hakevat yli 60-vuotiaatkin..no kaiketi se on sitten tätä "nykyistä tasa-arvoa".

      Minä olen onnellinen nainen, eikä minulla ole ongelmaa naisten tasa-arvosta.

      • "Minusta on huvittavaa se, että nämä naiset, jotka paasaavat naisten tasa-arvosta ja naisen asemasta, niin eivät voi olla ilman miestä. Uutta putkeen vaan, kun vanha suhde päättyy tavalla tai toisella. Haetaanko siinä sitten elättäjää vai renkipoikaa?"
        kirjoittaa edellinen kommentoija ( Anonyymi
        Tänään 11:28)
        Aika rankka oletus ja yleistys.
        En ole koskaan kokenut olevani alistettu parisuhteessani. En yksinkertaisesti ole tuntenut vetoa sellaisiin miehiin joiden arvomaailma on liian perinteinen. Omassa kotonani tasa-arvo on ollut aina itsestäänselvyys, vaikka työnjakoakin on ollut, niin se on ollut enemminkin mieltymyksien ja osaamisien mukaan, kuin että joku työ olisi miehen tai naisen . Elikkä ei siis elättäjää eikä renkipoikaa. Molemmat patriarkaatin muodostamia stereotyyppejä miehen roolista pysyvässä suhteessa.
        Olen myös onnellinen nainen, mutta en kauaa viihtyisi parisuhteessa, jossa ei olisi tasa-arvoa.
        Ja siitä yksinään pärjäämisestä: Olen asunut yksin tai yksin lasteni kanssa (pieniä parisuhdejaksoja lukuun ottamatta) siitä saakka kun mieheni kuoli 1983 ja siihen saakka kun muutimme Legon kanssa yhteen v. 2012. Elättänyt itseni ja lapseni omalla pienellä palkallani, nurisematta ja valittamatta, koska se oli oma valintani.
        Joten arvoisa anonyymi voi osoittaa sormeaan jollekin muulle taholle.
        En ole myöskään mikään aktiivifeministi, mutta perinteinen patriarkaatti ja alistunut naisen rooli etoo.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Minusta on huvittavaa se, että nämä naiset, jotka paasaavat naisten tasa-arvosta ja naisen asemasta, niin eivät voi olla ilman miestä. Uutta putkeen vaan, kun vanha suhde päättyy tavalla tai toisella. Haetaanko siinä sitten elättäjää vai renkipoikaa?"
        kirjoittaa edellinen kommentoija ( Anonyymi
        Tänään 11:28)
        Aika rankka oletus ja yleistys.
        En ole koskaan kokenut olevani alistettu parisuhteessani. En yksinkertaisesti ole tuntenut vetoa sellaisiin miehiin joiden arvomaailma on liian perinteinen. Omassa kotonani tasa-arvo on ollut aina itsestäänselvyys, vaikka työnjakoakin on ollut, niin se on ollut enemminkin mieltymyksien ja osaamisien mukaan, kuin että joku työ olisi miehen tai naisen . Elikkä ei siis elättäjää eikä renkipoikaa. Molemmat patriarkaatin muodostamia stereotyyppejä miehen roolista pysyvässä suhteessa.
        Olen myös onnellinen nainen, mutta en kauaa viihtyisi parisuhteessa, jossa ei olisi tasa-arvoa.
        Ja siitä yksinään pärjäämisestä: Olen asunut yksin tai yksin lasteni kanssa (pieniä parisuhdejaksoja lukuun ottamatta) siitä saakka kun mieheni kuoli 1983 ja siihen saakka kun muutimme Legon kanssa yhteen v. 2012. Elättänyt itseni ja lapseni omalla pienellä palkallani, nurisematta ja valittamatta, koska se oli oma valintani.
        Joten arvoisa anonyymi voi osoittaa sormeaan jollekin muulle taholle.
        En ole myöskään mikään aktiivifeministi, mutta perinteinen patriarkaatti ja alistunut naisen rooli etoo.

        Kukaan ei sinulta pyytänyt selvitystä lastesi elatuksesta. Mikä hinku on selostaa täällä yksityisasiansa ? Alistuvaa naisroolia tai patriarkaattia ei Suomessa ole ollut koskaan. Paasaat kuin olisit jotain erikoisen itsenäistä ja uhrautuvaa. Kyllä sosiaalihuolto on apuna yksinhuoltajille.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Minusta on huvittavaa se, että nämä naiset, jotka paasaavat naisten tasa-arvosta ja naisen asemasta, niin eivät voi olla ilman miestä. Uutta putkeen vaan, kun vanha suhde päättyy tavalla tai toisella. Haetaanko siinä sitten elättäjää vai renkipoikaa?"
        kirjoittaa edellinen kommentoija ( Anonyymi
        Tänään 11:28)
        Aika rankka oletus ja yleistys.
        En ole koskaan kokenut olevani alistettu parisuhteessani. En yksinkertaisesti ole tuntenut vetoa sellaisiin miehiin joiden arvomaailma on liian perinteinen. Omassa kotonani tasa-arvo on ollut aina itsestäänselvyys, vaikka työnjakoakin on ollut, niin se on ollut enemminkin mieltymyksien ja osaamisien mukaan, kuin että joku työ olisi miehen tai naisen . Elikkä ei siis elättäjää eikä renkipoikaa. Molemmat patriarkaatin muodostamia stereotyyppejä miehen roolista pysyvässä suhteessa.
        Olen myös onnellinen nainen, mutta en kauaa viihtyisi parisuhteessa, jossa ei olisi tasa-arvoa.
        Ja siitä yksinään pärjäämisestä: Olen asunut yksin tai yksin lasteni kanssa (pieniä parisuhdejaksoja lukuun ottamatta) siitä saakka kun mieheni kuoli 1983 ja siihen saakka kun muutimme Legon kanssa yhteen v. 2012. Elättänyt itseni ja lapseni omalla pienellä palkallani, nurisematta ja valittamatta, koska se oli oma valintani.
        Joten arvoisa anonyymi voi osoittaa sormeaan jollekin muulle taholle.
        En ole myöskään mikään aktiivifeministi, mutta perinteinen patriarkaatti ja alistunut naisen rooli etoo.

        Arvoisa Paloma!

        Oliko tuo viesti sinulle kirjoitettu? Ei ollut. Ei ollut myöskään kenellekään palstalaiselle.

        .


      • Anonyymi

        Hyvä puheenvuoro 12.28. . Kummallista kun yksin jäänyt/jätetty korostaa olevansa vahva itsenäinen nainen, osaa jopa miesten työt . Silti joka väliin laittaa jopa nimeltä mainiten miessuhteen , kehuu mitä kaikkea tuo suhde mahdollistaa. Nainen voi olla terveellä tavalla itsenäinen ja omanarvontuntoinen , että voi täällä yleisellä palstalla esiintyä vain omissa nimissään, vaikka hänellä olisi aviomies/avomies/miesystävä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arvoisa Paloma!

        Oliko tuo viesti sinulle kirjoitettu? Ei ollut. Ei ollut myöskään kenellekään palstalaiselle.

        .

        Ok, olin ajatellut että se oli tavallaan minulle osoitettu. Taidan olla lähestulkoon ainut (aloittajan lisäksi) joka kirjoittaa feministin näkökulmasta. Sorry!

        .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei sinulta pyytänyt selvitystä lastesi elatuksesta. Mikä hinku on selostaa täällä yksityisasiansa ? Alistuvaa naisroolia tai patriarkaattia ei Suomessa ole ollut koskaan. Paasaat kuin olisit jotain erikoisen itsenäistä ja uhrautuvaa. Kyllä sosiaalihuolto on apuna yksinhuoltajille.

        Patriarkaatti alkoi Suomessa hiljalleen väistyä kuusikymmentäluvun puolivälistä eteenpäin. Ellet sitä näe tai tunnusta niin et sitten tiedä mikä patriarkaatti on. Guuglaa, jos tietoa ei ole. Ei minulla ole koskaan ollut mahdollista turvautua yhteiskunnan tarjoamiin tukiin. Kyllä minä olen osoittanut omassa elämässäni että nainen tulee toimeen, vaikka ei olekaan ketään elättäjää eikä mitään sosiaalia myöskään. Käärimällä hihat ylös ja tekemällä duunia ja elämään tulojen mukaisesti.
        Kommenttini on aivan täysin aloituksen linjalla.
        Jos se häiritsee sinua niin en voi kuin pahoitella.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Patriarkaatti alkoi Suomessa hiljalleen väistyä kuusikymmentäluvun puolivälistä eteenpäin. Ellet sitä näe tai tunnusta niin et sitten tiedä mikä patriarkaatti on. Guuglaa, jos tietoa ei ole. Ei minulla ole koskaan ollut mahdollista turvautua yhteiskunnan tarjoamiin tukiin. Kyllä minä olen osoittanut omassa elämässäni että nainen tulee toimeen, vaikka ei olekaan ketään elättäjää eikä mitään sosiaalia myöskään. Käärimällä hihat ylös ja tekemällä duunia ja elämään tulojen mukaisesti.
        Kommenttini on aivan täysin aloituksen linjalla.
        Jos se häiritsee sinua niin en voi kuin pahoitella.

        Minun ei tarvitse googlata. Patriarkaatti ei ole kuulunut suomalaiseen agraarikulttuuriin, vaan naiset ovat olleet tärkeitä tasaveroisia työkumppaneita ja päätöksentekijöitä maataloudessa. Patriarkaatti kuuluu ortodoksikirkkoon. Suomen naiset saivat ensimmäisenä maailmassa äänioikeuden, joka pohjautuu vanhaan naisten vahvaan asemaan. Meillä ei ole pakotettu avioliittoon tyttöjä, ei halveksittu sukupuolen takia, tytöt ovat päässeet kouluun siinä missä pojatkin. Yhteiskunta on jo meidän ikäisiä ja meidän lapsia tukenut monin tavoin, esimerkiksi ilmainen peruskoulutus, sairaanhoito , yksinhuoltajien tukia, leskeneläke, lapsilisät ym.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun ei tarvitse googlata. Patriarkaatti ei ole kuulunut suomalaiseen agraarikulttuuriin, vaan naiset ovat olleet tärkeitä tasaveroisia työkumppaneita ja päätöksentekijöitä maataloudessa. Patriarkaatti kuuluu ortodoksikirkkoon. Suomen naiset saivat ensimmäisenä maailmassa äänioikeuden, joka pohjautuu vanhaan naisten vahvaan asemaan. Meillä ei ole pakotettu avioliittoon tyttöjä, ei halveksittu sukupuolen takia, tytöt ovat päässeet kouluun siinä missä pojatkin. Yhteiskunta on jo meidän ikäisiä ja meidän lapsia tukenut monin tavoin, esimerkiksi ilmainen peruskoulutus, sairaanhoito , yksinhuoltajien tukia, leskeneläke, lapsilisät ym.

        Sinä puhut nyt jostain toisesta patriarkaatista.
        Kirkollisesta sellaisesta.
        Minä puhun patriarkaatista yhteiskunnallisena ilmiönä joka siis tarkoittaa (omilla sanoillani) yhteiskunnallista rakennetta joka on ollut vallalla jo sivistyksen alusta ja joka on rakennettu miesten ehdoilla. Nainen on siinä ollut pääasiassa arvokas ainoastaan kahdesta syystä: joko kauppatavarana, jos hän oli rikkaan miehen tytär tai aatelinen tai perijätär tai sitten työjuhtana. Tuo tasa-arvoisuus, mistä puhut, on tullut joskus kuin poikkeuksena sääntöön, yhteiskunnissa joissa miehet ovat olleet pois kotoa sodassa ja naiset ovat joutuneet kantamaan administratiivisen taakan työpanoksensa ohella. Tähän pohjautui esim. viikinkiajan naisten näennäinen itsenäisyys: he olivat vahvoja ja määräsivät kotona, mutta vain silloin kun miehet olivat ryöstöretkillä.

        Tämä tasavertaisuus josta puhut on uusi ilmiö, yhteiskunnallisen uudistuksen ja kuohumatilan tulos ja naisen emansipaation tulos. Suomalainen nainen on ollut aivan yhtä alistettu kuin kuka tahansa länsimainen sisarensa, paitsi ehkä sota-aikoina ja silloin kun naisten työpanosta ollaan erityisesti tarvittu. Viime vuosisadan vaihteessa naisasialiike, naisten äänioikeus ympäri maailmaa, ei ainoastaan Suomessa, mutta myös USA:ssa, Uudessa Seelannissa jne. joka asetti Marskin ja piikatytön samalle lähtöviivalle poliittisesti, vaikka ei se tosielämässä noin tietenkään mennyt.

        Mutta ei ainoastaan länsimaalaisessa kulttuurissa nainen ole (ole ollut) miehen määräämisvallanalaisena. Roomalaisen lain mukaan mies oli perheen edustaja ja päätösvaltainen (patria potestad), joka muutettiin esim. Kolumbiassa vasta 1976, presidentti Alfonso Lopez Michelsenin valtakaudella. Viime viikolla saimme lukea mediasta Thaimaan virallisen kuninkaallisen rakastajattaren kohtalosta, joka oli alennettu virastaan ja jolta oli riistetty vieläpä taistelulentäjän arvo ja paperit. Syy: Hän oli ollut "epäkunnioittava" virallista kuningatarta kohtaan.

        Patriarkaatin ote on heikentynyt, se näkyy kaikessa. Trumpit ja muut vahvan patriarkaatin edustajat ovat helisemässä naispuolisen poliittisen establishmentin kourissa, MeToo-ilmiö murensi sitä edelleen todella voimakkaasti ja nyt kun vielä näkisimme sen päivän että yhtiöiden johtokunnissa ja yliopistojen tohtoreiden ja tutkijoiden joukossa on yhtä paljon naisia kuin miehiä, niin alamme puhua tasa-arvoisuudesta.


      • Hei tämä on aivan vapaakanava!
        Ei minusta täällä paasata,jokainen saa kertoa oman mielipiteensä,kuinka on kokenut naisenaolemisen,joko haittana tai hyötynä?

        Turhaa täällä on hyökätä nainen naistavastaan!
        Meistä useinmat ovat kokeneet naiseuden ihanana kokemuksena!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun ei tarvitse googlata. Patriarkaatti ei ole kuulunut suomalaiseen agraarikulttuuriin, vaan naiset ovat olleet tärkeitä tasaveroisia työkumppaneita ja päätöksentekijöitä maataloudessa. Patriarkaatti kuuluu ortodoksikirkkoon. Suomen naiset saivat ensimmäisenä maailmassa äänioikeuden, joka pohjautuu vanhaan naisten vahvaan asemaan. Meillä ei ole pakotettu avioliittoon tyttöjä, ei halveksittu sukupuolen takia, tytöt ovat päässeet kouluun siinä missä pojatkin. Yhteiskunta on jo meidän ikäisiä ja meidän lapsia tukenut monin tavoin, esimerkiksi ilmainen peruskoulutus, sairaanhoito , yksinhuoltajien tukia, leskeneläke, lapsilisät ym.

        Toi tasavertaisuus maataloudessa vähän kalskahtaa?
        Kyllä minä täällä "landella" olin kasvattiäitini huushollissa pelkkä piika!
        Tosin vaikka hän oli tätini,niin hän oli tyranni!
        Olisin kyllä päässyt maalaistaloon miniäksi,mutta minä valitsin toisin,valitsinko oikein no se on taas eriasia??


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Sinä puhut nyt jostain toisesta patriarkaatista.
        Kirkollisesta sellaisesta.
        Minä puhun patriarkaatista yhteiskunnallisena ilmiönä joka siis tarkoittaa (omilla sanoillani) yhteiskunnallista rakennetta joka on ollut vallalla jo sivistyksen alusta ja joka on rakennettu miesten ehdoilla. Nainen on siinä ollut pääasiassa arvokas ainoastaan kahdesta syystä: joko kauppatavarana, jos hän oli rikkaan miehen tytär tai aatelinen tai perijätär tai sitten työjuhtana. Tuo tasa-arvoisuus, mistä puhut, on tullut joskus kuin poikkeuksena sääntöön, yhteiskunnissa joissa miehet ovat olleet pois kotoa sodassa ja naiset ovat joutuneet kantamaan administratiivisen taakan työpanoksensa ohella. Tähän pohjautui esim. viikinkiajan naisten näennäinen itsenäisyys: he olivat vahvoja ja määräsivät kotona, mutta vain silloin kun miehet olivat ryöstöretkillä.

        Tämä tasavertaisuus josta puhut on uusi ilmiö, yhteiskunnallisen uudistuksen ja kuohumatilan tulos ja naisen emansipaation tulos. Suomalainen nainen on ollut aivan yhtä alistettu kuin kuka tahansa länsimainen sisarensa, paitsi ehkä sota-aikoina ja silloin kun naisten työpanosta ollaan erityisesti tarvittu. Viime vuosisadan vaihteessa naisasialiike, naisten äänioikeus ympäri maailmaa, ei ainoastaan Suomessa, mutta myös USA:ssa, Uudessa Seelannissa jne. joka asetti Marskin ja piikatytön samalle lähtöviivalle poliittisesti, vaikka ei se tosielämässä noin tietenkään mennyt.

        Mutta ei ainoastaan länsimaalaisessa kulttuurissa nainen ole (ole ollut) miehen määräämisvallanalaisena. Roomalaisen lain mukaan mies oli perheen edustaja ja päätösvaltainen (patria potestad), joka muutettiin esim. Kolumbiassa vasta 1976, presidentti Alfonso Lopez Michelsenin valtakaudella. Viime viikolla saimme lukea mediasta Thaimaan virallisen kuninkaallisen rakastajattaren kohtalosta, joka oli alennettu virastaan ja jolta oli riistetty vieläpä taistelulentäjän arvo ja paperit. Syy: Hän oli ollut "epäkunnioittava" virallista kuningatarta kohtaan.

        Patriarkaatin ote on heikentynyt, se näkyy kaikessa. Trumpit ja muut vahvan patriarkaatin edustajat ovat helisemässä naispuolisen poliittisen establishmentin kourissa, MeToo-ilmiö murensi sitä edelleen todella voimakkaasti ja nyt kun vielä näkisimme sen päivän että yhtiöiden johtokunnissa ja yliopistojen tohtoreiden ja tutkijoiden joukossa on yhtä paljon naisia kuin miehiä, niin alamme puhua tasa-arvoisuudesta.

        Nyt on kyllä tosikovaa kamaa,siis tekstiä!
        amakin joutuu käyttämään sivistysanakirjaa!

        Kaiken lukemani jälkeen tunnen olevani onnellinen,että synnyin naisena
        tähän yhteiskuntaan ja kiitos teille ihanat ihmiset ja jatketaan mielipitedenvaihtoa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei sinulta pyytänyt selvitystä lastesi elatuksesta. Mikä hinku on selostaa täällä yksityisasiansa ? Alistuvaa naisroolia tai patriarkaattia ei Suomessa ole ollut koskaan. Paasaat kuin olisit jotain erikoisen itsenäistä ja uhrautuvaa. Kyllä sosiaalihuolto on apuna yksinhuoltajille.

        "Kyllä sosiaalihuolto on apuna yksinhuoltajille."
        Oletpa luottavainen. Moniko yksinhuoltaja on samaa mieltä?

        Moni yksinhuoltaja joutuu olemaan yksinhuoltajan asemassa jo avioliittonsa aikana. kun viihteelle pysyvästi siirtynyt aviomies tulee kotiin joka ilta nälkäisenä ja rahattomana.
        Vaimo joutuu maksamaan maksut ja elättämään koko perheen, myös miehen, jonka taloudellinen tilanne on huoleton: Rahat lompsaan tilipäivänä, aina kavereita, aina hyvät humalat, ilmainen asunto, puhtaus ja ruoka.

        Kun tästä taakasta pääsee, yksinhuoltajalle avautuu huolettomampi elämä. Yksi suu vähemmän ruokittavana.
        En tiedä, kuinka innokkaasti yh käy sossun luukulla.


    • Anonyymi

      Ihmisen historiakin on yhtä kasvutarinaa.
      Pienestä isompaan.
      Joka tapahtuu tosi nopeasti.

      Tällä skaalalla epäilemättä naiseen on osunut monesti.

      Kali Yuga kausi on naisen oikeuksia puolustava.

      Uskon että naisen itsensäoivalluksen kautta, myös mies kasvaa isommaksi.

    • Anonyymi

      Nostan jalkani sohvan selkämykselle. Mukava loikoilla. Kiva on olla nainen. Vanheneva nainen on pirpsakka ja pärjää.

    • Anonyymi

      Eevan vika, houkutteli Aatamin ottamaan omenan. (Raamattu)

      • Ei ainakaan mun raamatussani mitään omenasta puhuta.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Ei ainakaan mun raamatussani mitään omenasta puhuta.

        Rehellistä kerrontaa symbolisesti,
        Eeva otti hedelmän hyvän ja pahan tiedonpuusta, ja tuli tietoiseksi, niin siihen loppui Aatamin elukkaparatiisi.


      • Eliaana kirjoitti:

        Ei ainakaan mun raamatussani mitään omenasta puhuta.

        Eikö se aataminomena ole se kyhmy miehillä siellä kaulassa??
        Mitähän sekin oikein tarkoittaa?
        Onkohan sekin naisten,siis Eevan syytä??


    • Anonyymi

      On olemassa patriarkaalisia ja matriarkaalisia yhteiskuntia.
      Ei patriarkaalinen tarkoita ainoastaan ortodoksikirkkoa.
      Yleissivistys on hyvä olemassa, ei tarvitse googlata,
      eikä googlen yksi hakutulos kerro aina kaikkea.

      • Anonyymi

        Ei Suomi siinä mielessä ole koskaan ollut patriarkaalinen yhteiskunta sanan varsinaisessa merkityksessä kuin esim. joku Irak tai Syyria. Matriarkaalisia on ollut jossain primitiivisissä yhteiskunnissa. Suurin osa yhteiskunnista ei kuulu kumpaankaan kategoriaan. Ottakaa itse selvää muualtakin kuin Wikistä, jossa on vain pintapuolinen raapaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Suomi siinä mielessä ole koskaan ollut patriarkaalinen yhteiskunta sanan varsinaisessa merkityksessä kuin esim. joku Irak tai Syyria. Matriarkaalisia on ollut jossain primitiivisissä yhteiskunnissa. Suurin osa yhteiskunnista ei kuulu kumpaankaan kategoriaan. Ottakaa itse selvää muualtakin kuin Wikistä, jossa on vain pintapuolinen raapaisu.

        Ei olisi minulle tarvinnut selittää, mutta kiitos kuitenkin.
        Maailmassa on miljoonia tietämättään feministejä ilmeisesti,
        jos yksinhuoltajuus automaattisesti tarkoittaisi feminismiä.
        Globaalistikin ajatellen yksinhuoltajuus on useimmille olosuhteitten pakko.
        On myös miehiä yksinhuoltajina.


    • Anonyymi

      Tämä raamatussa lähes alussa vain onko suomalainen käännetty taas uudestaan- Eeva Aatami--kyllä oli oikea vastaus tästä omenapuusta.

      Jeesuskin teki hyvän teon kun otti vanhan huoran vaimokseen. Ajamme historia on hyvin nuori.

      Mitä tulee kuolemaan ehkä niin kuin raamatussa sanotaan en tiedä-- tiedän henki ei kuole on niin paljon kokemuksia, vähentyneet sitten 2007 jälkeen. Kyllä varmaan monella muullakin.

    • Anonyymi

      Kyllä naiset joutuvat tekemään paljon töitä näin aina ollut nykyään vain lisääntynyt.

      Itse autoin kotitöissä, siivosin laitoin ruokaa jne.

      • Anonyymi

        Tilanteen mukaan. 12 vuoden ajan vaimoni hoiti kaiken. 163m2 ok, kävi osa-aikaisessa marketin kassatyössä, lapset auttoivat kykyjensä mukaan. Alkuun vähemmän, sittemmin enemmän kunnes he häipyivät omilleen ja kaikki jäi vaimoni kontolle. Tiekarhun tekemän, jäisen vallin poistamiseen hän haki apua naapurin ukolta.
        Ko. naisihminen oli reilusti alle 60kg.
        Hän hoiti myös kaiken maksuliikenteen silloisilla pankin maksuautomaateilla.
        Jaksoi vielä viidyttää minua viikonloppuisin.
        Teki todella paljon töitä joista osa oli perinteisesti miesten askareita.
        Kun kotiuduin kokoaikaiseksi kotimieheksi niin tietenkin asiat muuttuivat.
        Luulen, että joku muu nainen olisi ainakin purnannut raatamisesta mutta en kuullut yhtään tyytymättömyyden ilmausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanteen mukaan. 12 vuoden ajan vaimoni hoiti kaiken. 163m2 ok, kävi osa-aikaisessa marketin kassatyössä, lapset auttoivat kykyjensä mukaan. Alkuun vähemmän, sittemmin enemmän kunnes he häipyivät omilleen ja kaikki jäi vaimoni kontolle. Tiekarhun tekemän, jäisen vallin poistamiseen hän haki apua naapurin ukolta.
        Ko. naisihminen oli reilusti alle 60kg.
        Hän hoiti myös kaiken maksuliikenteen silloisilla pankin maksuautomaateilla.
        Jaksoi vielä viidyttää minua viikonloppuisin.
        Teki todella paljon töitä joista osa oli perinteisesti miesten askareita.
        Kun kotiuduin kokoaikaiseksi kotimieheksi niin tietenkin asiat muuttuivat.
        Luulen, että joku muu nainen olisi ainakin purnannut raatamisesta mutta en kuullut yhtään tyytymättömyyden ilmausta.

        Vaimosi on niitä vanhan ajan kunnon naisia, jotka menevät ja tekevät , eivätkä itke ja narise patriarkaatteja vai mitä helvetin partikkeleitä, kun on niin hienoja sanoja joillain sivistyneillä muka!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanteen mukaan. 12 vuoden ajan vaimoni hoiti kaiken. 163m2 ok, kävi osa-aikaisessa marketin kassatyössä, lapset auttoivat kykyjensä mukaan. Alkuun vähemmän, sittemmin enemmän kunnes he häipyivät omilleen ja kaikki jäi vaimoni kontolle. Tiekarhun tekemän, jäisen vallin poistamiseen hän haki apua naapurin ukolta.
        Ko. naisihminen oli reilusti alle 60kg.
        Hän hoiti myös kaiken maksuliikenteen silloisilla pankin maksuautomaateilla.
        Jaksoi vielä viidyttää minua viikonloppuisin.
        Teki todella paljon töitä joista osa oli perinteisesti miesten askareita.
        Kun kotiuduin kokoaikaiseksi kotimieheksi niin tietenkin asiat muuttuivat.
        Luulen, että joku muu nainen olisi ainakin purnannut raatamisesta mutta en kuullut yhtään tyytymättömyyden ilmausta.

        Pieni siro nainen onkin tarmokas ja jaksaa, kun ei tarvitse liikapainoa kanniskella. Eikä varmaan tehnyt numeroa suomi 24 palstalle yhteisen kodin ja lasten hyväksi ahertamisestaan, sinäkin tietysti hyvänä osasit ja osaat pitää. Älyäkin tuntuu olevan, kun kaikki maksuasiatkin näppärästi hoituivat. Olet onnekas, kun sinulla on tuollainen aarre, kaikkea hyvää teille molemmille eteenpäinkin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimosi on niitä vanhan ajan kunnon naisia, jotka menevät ja tekevät , eivätkä itke ja narise patriarkaatteja vai mitä helvetin partikkeleitä, kun on niin hienoja sanoja joillain sivistyneillä muka!

        Olisin halunnut että vaimoni haluaisi eläkkeen 50 , ei halunnut tein aina kuin hän halusi.

        Surullusta--- hänen henki elää tavallaan, ei ole kuolemaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pieni siro nainen onkin tarmokas ja jaksaa, kun ei tarvitse liikapainoa kanniskella. Eikä varmaan tehnyt numeroa suomi 24 palstalle yhteisen kodin ja lasten hyväksi ahertamisestaan, sinäkin tietysti hyvänä osasit ja osaat pitää. Älyäkin tuntuu olevan, kun kaikki maksuasiatkin näppärästi hoituivat. Olet onnekas, kun sinulla on tuollainen aarre, kaikkea hyvää teille molemmille eteenpäinkin !

        Hehe….kuulostaa vähän kuin kaksi isäntämiestä olisivat kehumassa hevosiaan.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Hehe….kuulostaa vähän kuin kaksi isäntämiestä olisivat kehumassa hevosiaan.

        Olipas taas kommentti, mutta tasosihan siinä pidit.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Hehe….kuulostaa vähän kuin kaksi isäntämiestä olisivat kehumassa hevosiaan.

        Käypikös palomalla katteeks ? Minä kehuin tuota ilmeisen tuttua miestä vaimon valinnasta ja kohtelusta. Itse olen päässyt vähemmällä kerrostalon asukkina ja lapset vein hoitotädille. Mutta nätti ja siro olin ja olen minäkin. Ja hyvin kohdellaan. 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käypikös palomalla katteeks ? Minä kehuin tuota ilmeisen tuttua miestä vaimon valinnasta ja kohtelusta. Itse olen päässyt vähemmällä kerrostalon asukkina ja lapset vein hoitotädille. Mutta nätti ja siro olin ja olen minäkin. Ja hyvin kohdellaan. 😊

        "Hevosenkehujan" jatko. Noiden puuttentorjunnan vuosien jälkeen, viimeisten 18 vuoden aikana, vaimoni vaativin tehtävä on ollut omien banaaniensa ja leipiensä ostaminen.
        Pesukoneen kimppuun hän ei minua laske koska väittää minun pilaavan tekstiilit.
        En puuhastele velvollisuuden tunnosta vaan siksi, että vaimoni pitää "kotihelposta" elämästä minua enemmän.
        Olen myös vahvempi asunnon puhtaana pitämisen vaatimissa työvaiheissa. Koska olen värisokea niin vaimoni saa sijoitella matot oikeille paikoilleen.
        Arkielämän harmonia palkitsee itsensä monella tavalla.
        Ps. Akoittaessani kotipuolison elämän vaimoni ensimmäisiä toimia oli luopuminen ajokortistaan. Meillä on vain yksi auto ja siinä on yksi kuljettajan paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hevosenkehujan" jatko. Noiden puuttentorjunnan vuosien jälkeen, viimeisten 18 vuoden aikana, vaimoni vaativin tehtävä on ollut omien banaaniensa ja leipiensä ostaminen.
        Pesukoneen kimppuun hän ei minua laske koska väittää minun pilaavan tekstiilit.
        En puuhastele velvollisuuden tunnosta vaan siksi, että vaimoni pitää "kotihelposta" elämästä minua enemmän.
        Olen myös vahvempi asunnon puhtaana pitämisen vaatimissa työvaiheissa. Koska olen värisokea niin vaimoni saa sijoitella matot oikeille paikoilleen.
        Arkielämän harmonia palkitsee itsensä monella tavalla.
        Ps. Akoittaessani kotipuolison elämän vaimoni ensimmäisiä toimia oli luopuminen ajokortistaan. Meillä on vain yksi auto ja siinä on yksi kuljettajan paikka.

        Oli miten oli, ei saa puhua pahaa muista 70 .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas taas kommentti, mutta tasosihan siinä pidit.

        Tuli selväksi taas Pn kateus. Siinähän omaa yksinhuoltajuuttaan ylistää eikä muilla saisi olla paremmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Hevosenkehujan" jatko. Noiden puuttentorjunnan vuosien jälkeen, viimeisten 18 vuoden aikana, vaimoni vaativin tehtävä on ollut omien banaaniensa ja leipiensä ostaminen.
        Pesukoneen kimppuun hän ei minua laske koska väittää minun pilaavan tekstiilit.
        En puuhastele velvollisuuden tunnosta vaan siksi, että vaimoni pitää "kotihelposta" elämästä minua enemmän.
        Olen myös vahvempi asunnon puhtaana pitämisen vaatimissa työvaiheissa. Koska olen värisokea niin vaimoni saa sijoitella matot oikeille paikoilleen.
        Arkielämän harmonia palkitsee itsensä monella tavalla.
        Ps. Akoittaessani kotipuolison elämän vaimoni ensimmäisiä toimia oli luopuminen ajokortistaan. Meillä on vain yksi auto ja siinä on yksi kuljettajan paikka.

        Olipahan hyvä mielipide!
        Tuli mieleeni vanha sanonta: en tosin edes muista sitä,mutta jotenkin tähänsuuntaan se meni,
        Hullu kehuu hevostaan ja mielipuoli akkaansa?
        No kyllä nainen on tietenkin ollut sivistyneessä mailmassa muutakin kuin synnyttäjä!
        Ajatelkaa meidän vahvat naisemme Miina Sillanpää, Hella Wuolijoki, Minna Canth
        Voi Tämä Niskavuori elokuva kertoo hänestä Loviisasta,kuinka häneen oli ladattu kaikki suomalainen sisu naisen hahmoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni siro nainen onkin tarmokas ja jaksaa, kun ei tarvitse liikapainoa kanniskella. Eikä varmaan tehnyt numeroa suomi 24 palstalle yhteisen kodin ja lasten hyväksi ahertamisestaan, sinäkin tietysti hyvänä osasit ja osaat pitää. Älyäkin tuntuu olevan, kun kaikki maksuasiatkin näppärästi hoituivat. Olet onnekas, kun sinulla on tuollainen aarre, kaikkea hyvää teille molemmille eteenpäinkin !

        Kiitoksia toivotuksesta. Vietimme 50v hääpäiväämme viime syyskuussa kuten myös yli kahtakymmentä edellistäkin Espanjan asunnollamme.
        Vaimoni rasittavin kotiaskare siellä on tiskaus ja teepussin liottaminen aamuisin parvekkeella odottaen minun tuomaa kurpitsahillo rinkeliä. Kasvojen kokoinen, tuore leivonnainen.


    • Anonyymi

      Suomessa naisella on ollut perinteisesti vahva asema.
      Nainen on hallinnut kotipiiriä ja varsinkin kun metsästys ja kalastus olivat hyvin tärkeä osa elämistä niin ukkojen ollessa saalistamassa tai tappelemassa naapurikylän äijien kanssa oli koko kotipiirin hoitaminen naisten vastuulla diktatorisin valtuuksin.

      • Anonyymi

        juu oli vastuu ilman valtaa niin kauan kun äijät tuli kotiin.


    • "On parempi olla vanhan miehen lemmikki kuin nuoren miehen orja", sanoo vanha irlantilainen sananlasku. Siinäpä se: patriarkaatin ehdot naiselle kahdessa lauseessa.
      Patriarkaatti tarkoittaa vain sitä kenellä on valta perheessä ja yhteisössä: vuosisatoja, kenties tuhansia, se on ollut sillä joka pitää kukkaron nyöreistä kiinni ja se on ollut perheen isä, yhteiskunnan vanhat miehet, papit ja kuninkaat. Naisten asema on määrittynyt sen mukaan mikä on heidän suhteensa näihin vallanpitäjiin. Täällä Pohjolassakin ainoat todella tasa-arvoiset naiset olivat rikkaiden miesten lesket. Koska naiset saivat periä he edustivat silloin edesmenneen yhteiskunnallista asemaa.
      Agraariyhteiskunnassa, perinteisessä. kartanon rouvan asema oli paras, mutta vain niin kauan kuin hän oli naimisissa kartanonherran kanssa. Piiat ja mäkitupalaisten vaimot ja tyttäret olivat arvokkaita vain sen mukaan kuinka paljon työtunteja heistä voi puristaa tai mahdollisesti jos piika oli nuori ja nätti ja suostui avaamaan aitan oven, varaventtiilinä kun rouva oli estynyt lähempään kanssakäymiseen lakanoiden välissä. Naisen asema tasavertaisena kumppanina on todella uusi ilmiö ja alkoi kehittyä vasta sääty-yhteiskunnan kaaduttua ja etenkin sotien aikana.

      En minä ole mitenkään kateellinen tai katkera; katselen vain naisen asemaa historiassa patriarkaatin ehdoilla. Minulla ei ole mitään riitaa miesten kanssa henkilökohtaisella tasolla; kaikki miehet jotka ovat minua rakastaneet ovat nähneet minussa jumalattaren kasvot. (sanoo Morgaine LeFay Avalonin usvissa)

      • Anonyymi

        seliselijasössönsössön. Vai että jumalattaren kasvot 🤪


      • Anonyymi

        Hohhoh tuota suunnatonta itsensä ylistämistä.


      • Minä olen kuullut sanonnan,että parenpi vanhan parran alla,kun nuoren vallan alla?
        Mieheni oli minua kymmenen vuotta vanhenpi tämä toinen.
        Ensimmäisen kanssa tein lapset ja tämän viimeisen vanhenman puolison kanssa nautin naisenaolemisesta.Hän todella oli hyvä mies!Ei sanonta,että kuollut mies on aina se parhain??


    • Anonyymi

      Nyt en enää vaihtaisi osaani kolmijalkaisten ystäviemme kanssa, mutta joskus nuorena harmittelin monta kertaa, etten ollut poika. Olisi ollut lupia paljon enemmän kuin sen ajan tyttölapsella. - Nm. Mahikset minimissä

    • Kautta historian nainen on ollut kakkosluokan kansalainen, kuitenkin on aina ollut myös vahvoja naisia ja myös naisia, jotka taustavaikuttajina ovat olleet historia lehtiä kääntämässä.
      Heitä meidän on kiittäminen tämän hetken tasa-arvoisemmasta maailmasta.
      Myös niissä maissa, missä naisen asema on vielä aamunkoitossa, naiset liikehtivät jo.
      Kehitys on hidasta, eikä yhdessä sukupolvessa ihmeitä tapahdu, mutta eteenpäin mennään.
      Tarkoitus ei ole, ainakaan pitäisi olla, että pääsee määräilemään toista sukupuolta, vaan, että maskuliininen ja feminiininen energia olisivat tasapainossa.

      • Anonyymi

        Hyvin kirjoitettu sinulta Eliaana.

        Eteenpäin mennään ja tuo tasa-arvo pitäisi lähteä jo kotoa ja siitä sitten eteenpäin esim. esikouluissa, kouluissa jne, mutta valitettavasti se ei vieläkään mene niin.


      • Todella!
        Islamistisissä maissa naiset ovat hunnutettuja ja lapsia tehdään,vaikkei heille olis edes elinmahdollisuuksia,kun nainen on miehen omaisuutta.
        Lisääntykää ja täyttäkää maa on jo tehty!
        Liikakansoittumisen haitat alkavat näkyä jopa ilmaston lämpenemisenä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu sinulta Eliaana.

        Eteenpäin mennään ja tuo tasa-arvo pitäisi lähteä jo kotoa ja siitä sitten eteenpäin esim. esikouluissa, kouluissa jne, mutta valitettavasti se ei vieläkään mene niin.

        Kiitos.
        Monasti olen miettinyt sitä, että kuitenkin useissa kulttureissa ainakin ne lapsen ensimmäiset vuodet ovat enimmäkseen äidin hoidossa ja silti muutos on niin kovin hidasta.
        Syynä kai lienee oma kasvatus, se mikä on itselle lapsena päähän taottu, istuu sitkeenä siellä.
        Osa voi olla myös pelkoa, jos vallitsevia käsityksiä ja tapoja yrittää muuttaa uuden sukupolven kautta.


      • Samaa mieltä lähes kaikessa, Eliaana. Ei yllätyksiä. Minä ehkä painottaisin enemmän yhteiskunnallista kehitystä kollektiivina, ei niinkään yksityisten, rohkeiden, vahvojen tulisielujen ansiona pelkästään, vaan se että naisasianaisemme. kuten Minna Canth jne.ovat onnistuneet tuomaan julkisuuteen, tapetille ja jopa lainsäädäntöön naisen heikon aseman on ollut se että he olivat tulleet sopivaan saumaan eli aika oli ollut kypsä heidän työlleen. Suomalaisen naisen tasa-arvoisuuden nopea paraneminen on myös seuraus viime vuosisadan sodista ja etenkin siitä että häviäjänä meille tuli osaksi suuri sotakorvausten maksuja samalla yhteiskunnan uudelleen rakentaminen: naisiamme tarvittiin yhä enemmän ja enemmän sekä tehdastyössä että maaseudulla, koska miesten määrä ja työpanos yksinään ei ollut riittävä tähän jättisatsaukseen.
        Tuo energioiden tasapaino viimeisessä lauseessasi osui aivan nappiin.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Samaa mieltä lähes kaikessa, Eliaana. Ei yllätyksiä. Minä ehkä painottaisin enemmän yhteiskunnallista kehitystä kollektiivina, ei niinkään yksityisten, rohkeiden, vahvojen tulisielujen ansiona pelkästään, vaan se että naisasianaisemme. kuten Minna Canth jne.ovat onnistuneet tuomaan julkisuuteen, tapetille ja jopa lainsäädäntöön naisen heikon aseman on ollut se että he olivat tulleet sopivaan saumaan eli aika oli ollut kypsä heidän työlleen. Suomalaisen naisen tasa-arvoisuuden nopea paraneminen on myös seuraus viime vuosisadan sodista ja etenkin siitä että häviäjänä meille tuli osaksi suuri sotakorvausten maksuja samalla yhteiskunnan uudelleen rakentaminen: naisiamme tarvittiin yhä enemmän ja enemmän sekä tehdastyössä että maaseudulla, koska miesten määrä ja työpanos yksinään ei ollut riittävä tähän jättisatsaukseen.
        Tuo energioiden tasapaino viimeisessä lauseessasi osui aivan nappiin.

        Kyllä myös tuon allekirjoitan.
        Monessa muussakin asiassa on käynyt juuri niin, että asia hautautuu vuosikymmeniksi, kun niinsanotusti, aika ei ole ollut kypsä.
        Kuvaaminasi aikoina tosiaan piti puhaltaa ´´yhteen hiileen´´ muuhun ei ollut varaa.
        Se avasi tietä tasa-arvon kehittymiselle.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kyllä myös tuon allekirjoitan.
        Monessa muussakin asiassa on käynyt juuri niin, että asia hautautuu vuosikymmeniksi, kun niinsanotusti, aika ei ole ollut kypsä.
        Kuvaaminasi aikoina tosiaan piti puhaltaa ´´yhteen hiileen´´ muuhun ei ollut varaa.
        Se avasi tietä tasa-arvon kehittymiselle.

        Hyviä kirjoituksia Eliaanalla. Ilmeisesti uusi kirjoittaja, tervetuloa palstalle !!!!


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kyllä myös tuon allekirjoitan.
        Monessa muussakin asiassa on käynyt juuri niin, että asia hautautuu vuosikymmeniksi, kun niinsanotusti, aika ei ole ollut kypsä.
        Kuvaaminasi aikoina tosiaan piti puhaltaa ´´yhteen hiileen´´ muuhun ei ollut varaa.
        Se avasi tietä tasa-arvon kehittymiselle.

        En nyt allekirjoita tuota, että joku tehdastyö paransi naisten asemaa (ei se näytä parantavan lastenkaan asemaa noissa kehitysmaissa) Luonnollisesti kaikkia tarvittiin rakentaan maamme uudelleen rakentamiseen.

        Pitänee muistaa niinkin suuri asia, että vuonna 1907 eduskunnassa oli jo 19 naista


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä kirjoituksia Eliaanalla. Ilmeisesti uusi kirjoittaja, tervetuloa palstalle !!!!

        Kiitos tervetulotoivotuksesta.
        Olen tuolta 60 tänne tullut, vaihdoin vaan takkia. (eppu2)


      • Anonyymi kirjoitti:

        En nyt allekirjoita tuota, että joku tehdastyö paransi naisten asemaa (ei se näytä parantavan lastenkaan asemaa noissa kehitysmaissa) Luonnollisesti kaikkia tarvittiin rakentaan maamme uudelleen rakentamiseen.

        Pitänee muistaa niinkin suuri asia, että vuonna 1907 eduskunnassa oli jo 19 naista

        En oikein näe, että meidän sota- ja sen jälkeinen aika, olisi verrattavissa nykyiseen kehitysmaiden lapsityövoimaan.
        Minusta kaikkea mitä verrataan, pitäisi verrata aikalaisiin.
        On muutenkin pulmallista, jos yksi asia irroitetaan kokonaisuudesta


    • Anonyymi

      Nainen nuorena on myös hyödyllinen yhteiskunnan talouden kannalta. Ei ole sattumaa, että Frankfurtin Bahnhofsviertelissä on taloja, joissa miehet voivat vaikkapa ruokatunnilla käydä rentoutumassa ja sen jälkeen jatkaa hyvinvoinnin rakentamista työpaikoillaan.

      • Niinpäniin kukahan näitä ilotaloja pitää yllä ja kuka niistä hyötyy....mies!


      • Anonyymi
        rituliini_38 kirjoitti:

        Niinpäniin kukahan näitä ilotaloja pitää yllä ja kuka niistä hyötyy....mies!

        Eikös siinä hyödy molemmat. Mies saa helpotusta tarpeilleen ja nainen rahaa.

        Mikä myöskään estää sen, että tehtäisiin ilotaloja, johon nainen voisi mennä asiakkaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös siinä hyödy molemmat. Mies saa helpotusta tarpeilleen ja nainen rahaa.

        Mikä myöskään estää sen, että tehtäisiin ilotaloja, johon nainen voisi mennä asiakkaaksi.

        Naiset matkustaa Gambiaan ja varmaan Suomessakin saa naiset ostaa palveluita miehiltä. Tarvitseeko siihen kokonaista ilotaloa ?


    • Anonyymi

      Katsoisin hyödyksi sen etten ole tarvinnut mennä auton romun alle vaihtamaan rikki olevia iskareta, palloniveliä, enkä ole tarvinnut mennä paskakaivoon selvittämään tunkeutumatta viemäriä..:)
      Mies kai tykkäsi kun ruoka oli aina valmiina ja vaatteet pestyä, lapset huolehdittu jne..tunsin olevani tasa-arvoinen nainen..

      Mutta silloin kun iso iso äitimme elivät, heillä ei ollut muuta omaisuutta talossa kuin työpanoksensa, tilat meni pojille isännän kuoltua ja nainen se iso iso mummo oli kuin ruotimummo nurkissa pahimmillaan, hyljeksittynä ja hyljeksittynä miniän sysittävänä.

      Nyt on hyvin siinäkin suhteessa, miehen kuoltua saa pitää oman osansa jakamattona, ellei lapset vaadi koskaan, ja vaikka vaativat saavat vain isänsä osan.ä

      • Anonyymi

        Pirre vaan.


      • Anonyymi

        Kyllä se niin on, että taloudellisesti riippumaton naisen pitää olla. Asunto pitää aina ostaa molempien nimiin, vaikka mies tienaisi enemmän tai olisi ainut tienaaja. Nainen antaa isomman panoksen yhteisen talouden ja lasten hoitoon, se on laskettava naisen panostukseksi.


      • Anonyymi

        ....tukkoon mennyttä viemäriä..

        Pirre


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se niin on, että taloudellisesti riippumaton naisen pitää olla. Asunto pitää aina ostaa molempien nimiin, vaikka mies tienaisi enemmän tai olisi ainut tienaaja. Nainen antaa isomman panoksen yhteisen talouden ja lasten hoitoon, se on laskettava naisen panostukseksi.

        Minä olen aina ostanut asunnot omiinnimiini ja aina ollut avioehtosopimus!


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Minä olen aina ostanut asunnot omiinnimiini ja aina ollut avioehtosopimus!

        Ja vielä lapseni eivät ole perineet isältään,kuin luonteenpiirteet!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se niin on, että taloudellisesti riippumaton naisen pitää olla. Asunto pitää aina ostaa molempien nimiin, vaikka mies tienaisi enemmän tai olisi ainut tienaaja. Nainen antaa isomman panoksen yhteisen talouden ja lasten hoitoon, se on laskettava naisen panostukseksi.

        Nyt sisko puhuu asiaa!
        Todella,jos nainen ei valvo etujaan avioliitossa,niin nainen voi rakastuneena laittaa nimensä lainapaperiin,kun pitäis laittaa nimi yhteiseen kauppakirjaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se niin on, että taloudellisesti riippumaton naisen pitää olla. Asunto pitää aina ostaa molempien nimiin, vaikka mies tienaisi enemmän tai olisi ainut tienaaja. Nainen antaa isomman panoksen yhteisen talouden ja lasten hoitoon, se on laskettava naisen panostukseksi.

        20%:n panoksella melkein 100% valta. Tuo melkein tarkoittaa molempien nimissä olevaa asuntoa.
        Loppu tarkoittaa sitä, että vaimoni voisi milloin tahansa siirtää molempien tiliemme rahat itselleen. Samoin hän voisi realisoida pörssiomaisuutemme halutessaan yhden pankkipäivän aikaa.
        Minulle jäisi vain Espanjan asuntomme.
        Tuo alun 20% tarkoittaa vaimoni osuutta perheemme tuloista aktiivivuosina. Eläkkeidemme suhde ei ole aivan noin hurja.
        Täytyy sanoa, ettei vaimoni ole koskaan valittanut osaansa eikä edes osoittanut lievääkään tyytymättömyyttä huolimatta niistä 12:sta raatamisvuodesta.


      • Anonyymi

        ..ei koskaan, vaan osaansa...


    • Olitko laskenut tuohin 20% mukaan vaimon tekemien kotitöiden palkka jos olisit joutunut ulkoistamaan kaiken huushollin, ruuanlaiton, pyykinpesun, siivoukset, ostoksien tekemisen jne jne? Jo ikkunoiden pesukin kun teettää vieraalla on tyyristä puuhaa. Oletan että tuo 20% tarkoittaa vain palkkatyötä kodin ulkopuolelta.

      • Anonyymi

        Jos on 100prosenttinen rakkaus ja luottamus avioliitossa, ei tarvitse laskeskella yhteiseen talouteen uhrattuja rahoja tai työpanosta. Ainakaan kenellekkään ulkopuoliselle asia ei kuulu. Minä on päässyt monen mielestä vähällä, kun miehellä on ollut suuret tulot ja perittyä omaisuutta yhdessä hankitun lisäksi. Vaikka en ole laittanut penniäkään, on kesäpaikka ja oktalo molempien nimissä, minulla nimissäni oma auto. Olen ollut välillä osa-aikaisessa työssä ja kotiin on palkattu siivooja ja pihatyötkin melkein ulkoistettu. Lapsia olen kyllä enemmän hoitanut, mutta katson sen etuoikeudeksi, mies on ollut työn takia paljon matkoilla. Aika kauan on saanut verovähennykset kotona teetettävästä työstä, mutta sekin on kateutta herättänyt vaikka on tarjottu siten työtä.


      • Anonyymi

        En laskenut omia kotitöitänikään. Talon rakentamisen aja puurtaminen. Muutaman vanhan autonraiskan hengissäpitäminen. Keväisin ja syksyisin kulun varmistusoperaatiot ja mm. kaksi koneremonttia.
        Tietenkin ok:n perinteiset miesten työt.
        Viimeiset 18 vuotta olen tehnyt kotona kaiken muun paitsi en ole käyttänyt pesu- enkä tiskikonetta enkä ostanut vaimoni banaaneja ja leipiä.
        Minun pitäisi hinnoitella näiden vuosien panokseni asunnon pienissä remonteissa, siivouksissa joissa vaimoni osuus on rajoittunut imuroinnin aloittamiseen, minä olen jatkanut kun olen saanut matot ulos. Vaimo on ehtinyt aloittamaan moppauksen ja minä hoidan siitä suurimman osan. Sillä aikaa vaimo saattaa sipua pölyjä tai sitten ei.
        Hinnoittelu?

        Näiden ja aikeisempienkin vuosien kuljetuspalvelut. Yhteenlaskettuna 5:n vuoden tulkkipalvelut ja Euroopan automatkojen 160000km:n ajajapalkkiot.

        Selvyyden vuoksi. En tarvitse ruokahuollossa apua koska hoidan sen itse alusta loppuun, Teen siivouksista ylivoimaisesti suurimman osan.
        6 vuotta asuin yksin viikot kakkosasunnossamme työn vuoksi. En tarvinnut ulkopuolista apua muussa kuin remontin yhteydessä sähköasennuksissa. Luvan varaista!

        En viitsi ryhtyä hinnoittelemaan tekemisiäni. Ylipäätään kotitöiden hinnoittelu on ajatuksenakin irvokas. Yhteinen talous kaikissa suhteissa. Se tekee jolla on mahdollisuus, osaa tai inhoaa vähemmän. Eräs, ehkä naurettava ajatus on tehdä kumppanin elämä mukavammaksi.

        Epäilysi avuttomuudestani on suorastaan loukkaavan feministinen!


      • Anonyymi kirjoitti:

        En laskenut omia kotitöitänikään. Talon rakentamisen aja puurtaminen. Muutaman vanhan autonraiskan hengissäpitäminen. Keväisin ja syksyisin kulun varmistusoperaatiot ja mm. kaksi koneremonttia.
        Tietenkin ok:n perinteiset miesten työt.
        Viimeiset 18 vuotta olen tehnyt kotona kaiken muun paitsi en ole käyttänyt pesu- enkä tiskikonetta enkä ostanut vaimoni banaaneja ja leipiä.
        Minun pitäisi hinnoitella näiden vuosien panokseni asunnon pienissä remonteissa, siivouksissa joissa vaimoni osuus on rajoittunut imuroinnin aloittamiseen, minä olen jatkanut kun olen saanut matot ulos. Vaimo on ehtinyt aloittamaan moppauksen ja minä hoidan siitä suurimman osan. Sillä aikaa vaimo saattaa sipua pölyjä tai sitten ei.
        Hinnoittelu?

        Näiden ja aikeisempienkin vuosien kuljetuspalvelut. Yhteenlaskettuna 5:n vuoden tulkkipalvelut ja Euroopan automatkojen 160000km:n ajajapalkkiot.

        Selvyyden vuoksi. En tarvitse ruokahuollossa apua koska hoidan sen itse alusta loppuun, Teen siivouksista ylivoimaisesti suurimman osan.
        6 vuotta asuin yksin viikot kakkosasunnossamme työn vuoksi. En tarvinnut ulkopuolista apua muussa kuin remontin yhteydessä sähköasennuksissa. Luvan varaista!

        En viitsi ryhtyä hinnoittelemaan tekemisiäni. Ylipäätään kotitöiden hinnoittelu on ajatuksenakin irvokas. Yhteinen talous kaikissa suhteissa. Se tekee jolla on mahdollisuus, osaa tai inhoaa vähemmän. Eräs, ehkä naurettava ajatus on tehdä kumppanin elämä mukavammaksi.

        Epäilysi avuttomuudestani on suorastaan loukkaavan feministinen!

        "Epäilysi avuttomuudestani on suorastaan loukkaavan feministinen!"
        ei se kuitenkaan ollut tarkoitettu loukkaavaksi, tai edes henkilökohtaisesti juuri sinulle. Olen vetänyt tiukasti feminististä linjaa tässä keskustelussa ja vaikka katsonkin että naisen työpanos kodin seinien sisäpuolella on ollut perinteisesti lähes 100% ei-palkattua työtä, niin tilannehan vaihtelee suuresti ja etenkin nykyisin ja nuorissa perheissä roolit voivat olla täysin päinvastoin ja työnjako ja palkkatyö jaetaan aivan erilaisilla ehdoilla kuin perinteisessä litossa.
        Varallisuuden mukaan uskonkin kotitöidenkin ulkoistamisen lisääntyvän meidän ikäluokassamme.
        Meillä vedetään myös kohtalaisen perinteistä linjaa, mutta vain koska Lego ei viihdy keittiössä ja minä pidän ruuanlaittoa luovana aktiviteettina, minä en viihdy verstaalla enkä rasvatrasseleiden hajussa enkä vaihda renkaita (pidin renkaitani rengashotellissa siihen saakka kun Lego sanoi haetaan pois ne), minä hoidan sisäkukat ja puutarhan , mutta Lego saa kitkeä porkkanamaan ja istuttaa sipulit ja kastella sadettajalla tai letkulla kesällä. Minä hoidan kurkut ja tomaatit ja physaliksen punssiverannan ikkunalla, Lego katkaisee ruohon ja hoitaa pois lajitellut roskat. Tämä kaikki vain esimerkkinä siitä miten työt voi jakautua vanhempien ihmisten huushollissa, kun molemmat ovat vielä työkykyisiä: ollaan eläkkeellä ja hoidetaan koti ja puutarha ja piha yhdessä kukin taitojensa ja taipumuksiensa mukaan. Lakanat viikataan yhdessä ja Lego kantaa raskaat kassit ja pyykkikorit.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Epäilysi avuttomuudestani on suorastaan loukkaavan feministinen!"
        ei se kuitenkaan ollut tarkoitettu loukkaavaksi, tai edes henkilökohtaisesti juuri sinulle. Olen vetänyt tiukasti feminististä linjaa tässä keskustelussa ja vaikka katsonkin että naisen työpanos kodin seinien sisäpuolella on ollut perinteisesti lähes 100% ei-palkattua työtä, niin tilannehan vaihtelee suuresti ja etenkin nykyisin ja nuorissa perheissä roolit voivat olla täysin päinvastoin ja työnjako ja palkkatyö jaetaan aivan erilaisilla ehdoilla kuin perinteisessä litossa.
        Varallisuuden mukaan uskonkin kotitöidenkin ulkoistamisen lisääntyvän meidän ikäluokassamme.
        Meillä vedetään myös kohtalaisen perinteistä linjaa, mutta vain koska Lego ei viihdy keittiössä ja minä pidän ruuanlaittoa luovana aktiviteettina, minä en viihdy verstaalla enkä rasvatrasseleiden hajussa enkä vaihda renkaita (pidin renkaitani rengashotellissa siihen saakka kun Lego sanoi haetaan pois ne), minä hoidan sisäkukat ja puutarhan , mutta Lego saa kitkeä porkkanamaan ja istuttaa sipulit ja kastella sadettajalla tai letkulla kesällä. Minä hoidan kurkut ja tomaatit ja physaliksen punssiverannan ikkunalla, Lego katkaisee ruohon ja hoitaa pois lajitellut roskat. Tämä kaikki vain esimerkkinä siitä miten työt voi jakautua vanhempien ihmisten huushollissa, kun molemmat ovat vielä työkykyisiä: ollaan eläkkeellä ja hoidetaan koti ja puutarha ja piha yhdessä kukin taitojensa ja taipumuksiensa mukaan. Lakanat viikataan yhdessä ja Lego kantaa raskaat kassit ja pyykkikorit.

        Entäpäs miten aikuinen poikasi osallistuu kodin töihin vai kasvatatko hänestä (feministi kun olet) sovinistisikaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entäpäs miten aikuinen poikasi osallistuu kodin töihin vai kasvatatko hänestä (feministi kun olet) sovinistisikaa?

        Ensiksikin, en ole feministi, ja poikani ei oikeastaan kuulu tähän yhtälöön; hän valmistuu ensi keväänä ja muuttaa sitten taas omilleen. En minä aikuista miestä "kasvata" miksikään. Hän hoitaa omat siivouksensa ja pyykkinsä ja laittaa oman lounaansa ja ottaa säännöllisesti iltatiskit.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Epäilysi avuttomuudestani on suorastaan loukkaavan feministinen!"
        ei se kuitenkaan ollut tarkoitettu loukkaavaksi, tai edes henkilökohtaisesti juuri sinulle. Olen vetänyt tiukasti feminististä linjaa tässä keskustelussa ja vaikka katsonkin että naisen työpanos kodin seinien sisäpuolella on ollut perinteisesti lähes 100% ei-palkattua työtä, niin tilannehan vaihtelee suuresti ja etenkin nykyisin ja nuorissa perheissä roolit voivat olla täysin päinvastoin ja työnjako ja palkkatyö jaetaan aivan erilaisilla ehdoilla kuin perinteisessä litossa.
        Varallisuuden mukaan uskonkin kotitöidenkin ulkoistamisen lisääntyvän meidän ikäluokassamme.
        Meillä vedetään myös kohtalaisen perinteistä linjaa, mutta vain koska Lego ei viihdy keittiössä ja minä pidän ruuanlaittoa luovana aktiviteettina, minä en viihdy verstaalla enkä rasvatrasseleiden hajussa enkä vaihda renkaita (pidin renkaitani rengashotellissa siihen saakka kun Lego sanoi haetaan pois ne), minä hoidan sisäkukat ja puutarhan , mutta Lego saa kitkeä porkkanamaan ja istuttaa sipulit ja kastella sadettajalla tai letkulla kesällä. Minä hoidan kurkut ja tomaatit ja physaliksen punssiverannan ikkunalla, Lego katkaisee ruohon ja hoitaa pois lajitellut roskat. Tämä kaikki vain esimerkkinä siitä miten työt voi jakautua vanhempien ihmisten huushollissa, kun molemmat ovat vielä työkykyisiä: ollaan eläkkeellä ja hoidetaan koti ja puutarha ja piha yhdessä kukin taitojensa ja taipumuksiensa mukaan. Lakanat viikataan yhdessä ja Lego kantaa raskaat kassit ja pyykkikorit.

        Arvoisa Paloma!

        Voisitko selittää, mitä tarkoitat tällä:"naisen työpanos kodin seinien sisäpuolella on ollut perinteisesti lähes 100% ei-palkattua työtä"

        Teinkö minä palkatonta työtä, kun olin kotiäitinä lasten ollessa pieniä? Mies maksoi asuntolainoja, ruokamme, vaatteemme, kampaajani jne.

        Mieheni joutui työnsä puolesta olemaan joskus matkoilla, mutta niin joudun minäkin, kun palasin työelämään ja siinä ei ollut miehelläni mitään mahdollisuutta sanoa, ettei hän viihdy keittiössä. Kyllä hänen oli pakko tehdä lapsille ruokaa ja koti oli puhdas, kun palasin työmatkalta. Samoin koti oli puhdas, kun mieheni tuli vastaavasti kotiin.

        Luin tuota miten teillä työt nyt jaetaan ja sinähän teet huomattavasti enemmän tuon mukaan. Ruokaa tehdä joka päivä, nuo muut työthän ei ole jokaisena päivänä tehtäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvoisa Paloma!

        Voisitko selittää, mitä tarkoitat tällä:"naisen työpanos kodin seinien sisäpuolella on ollut perinteisesti lähes 100% ei-palkattua työtä"

        Teinkö minä palkatonta työtä, kun olin kotiäitinä lasten ollessa pieniä? Mies maksoi asuntolainoja, ruokamme, vaatteemme, kampaajani jne.

        Mieheni joutui työnsä puolesta olemaan joskus matkoilla, mutta niin joudun minäkin, kun palasin työelämään ja siinä ei ollut miehelläni mitään mahdollisuutta sanoa, ettei hän viihdy keittiössä. Kyllä hänen oli pakko tehdä lapsille ruokaa ja koti oli puhdas, kun palasin työmatkalta. Samoin koti oli puhdas, kun mieheni tuli vastaavasti kotiin.

        Luin tuota miten teillä työt nyt jaetaan ja sinähän teet huomattavasti enemmän tuon mukaan. Ruokaa tehdä joka päivä, nuo muut työthän ei ole jokaisena päivänä tehtäviä.

        Onhan se nyt ihan naurettavaa vertailla työssäkäyvän lapsiperheen arkea kahden eläkeläisen ja yhden peräkammarinpojan huusholliin. Luulisi senvertaiset puuhat tekevän ihan mielellään jos ei ihan liikuntakyvytön ole. Kummallista että vanhukset katkerina muistelee ja laskee työtuntejaan. Jonkun kukan hoito läpi vuoden on niin vaativa ponnistus että pitää saada lisää korvausta siitä, renkaan vaihto vain pari kertaa vuodessa. Ei olisi kannattanut lapsia tehdä, niistä kun on vastuu yöt ja päivät. Mitä maksoi valvottu yö sairaan lapsen vuoteen äärellä ? Oliko tuplataksat ?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ensiksikin, en ole feministi, ja poikani ei oikeastaan kuulu tähän yhtälöön; hän valmistuu ensi keväänä ja muuttaa sitten taas omilleen. En minä aikuista miestä "kasvata" miksikään. Hän hoitaa omat siivouksensa ja pyykkinsä ja laittaa oman lounaansa ja ottaa säännöllisesti iltatiskit.

        Uskottavuutesi kärsii.

        Kirjoitat ylempänä näin:
        "Ok, olin ajatellut että se oli tavallaan minulle osoitettu. Taidan olla lähestulkoon ainut (aloittajan lisäksi) joka kirjoittaa feministin näkökulmasta. Sorry!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskottavuutesi kärsii.

        Kirjoitat ylempänä näin:
        "Ok, olin ajatellut että se oli tavallaan minulle osoitettu. Taidan olla lähestulkoon ainut (aloittajan lisäksi) joka kirjoittaa feministin näkökulmasta. Sorry!"

        Tähän aikaan kuuluu kaikille laskettava hinta, joka näkyy nykyajan liitoissa.
        Riitaa tulee äkkiä hinnoittelusta, toisen työn aliarvostamisesta ja oman puolestaan arvokkaasta, joka voi olla jopa vedätystä.
        Olen huomannut etenkin 2. kierroksen liitoissa vielä tarkempaa hinnoittelua ja jakamista , sekä pyrkimystä tasapäistämään enempi kuin vuosikymmeniä aiemmin oli.
        Vanhoina hyvinä aikoina maaseudulla oli selvät nokkimajärjestykset, isäntä teki miten parhaaksi näki ja pulinat pois.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arvoisa Paloma!

        Voisitko selittää, mitä tarkoitat tällä:"naisen työpanos kodin seinien sisäpuolella on ollut perinteisesti lähes 100% ei-palkattua työtä"

        Teinkö minä palkatonta työtä, kun olin kotiäitinä lasten ollessa pieniä? Mies maksoi asuntolainoja, ruokamme, vaatteemme, kampaajani jne.

        Mieheni joutui työnsä puolesta olemaan joskus matkoilla, mutta niin joudun minäkin, kun palasin työelämään ja siinä ei ollut miehelläni mitään mahdollisuutta sanoa, ettei hän viihdy keittiössä. Kyllä hänen oli pakko tehdä lapsille ruokaa ja koti oli puhdas, kun palasin työmatkalta. Samoin koti oli puhdas, kun mieheni tuli vastaavasti kotiin.

        Luin tuota miten teillä työt nyt jaetaan ja sinähän teet huomattavasti enemmän tuon mukaan. Ruokaa tehdä joka päivä, nuo muut työthän ei ole jokaisena päivänä tehtäviä.

        "Luin tuota miten teillä työt nyt jaetaan ja sinähän teet huomattavasti enemmän tuon mukaan. "
        Niin se varmasti menee, mutta nuo siivoukset ja ruuanlaitot ja pyykit tekisin joka tapauksessa vaikka asuisin yksinkin. Ei ne ole paljoakaan lisääntyneet siitä että huushollissa on toinen. Rahassa en ole koskaan arvioinut omaa työpanostani; olen hieman suurpiirteinen ja boheemi ja vaikka meillä on puhdasta ja siistiä ja pyykit viikattu ja vessat pesty, niin kaikki ei tarvi muuten olla niin viimeisen päälle. Keittiössä uusin kalustoa ja kantelen vanhoja paistinpannuja metallinkeräykseen tarpeen mukaan, mutta kaikki ei tarvi olla uutta ja kiiltävää.
        Naisen tekemä työ huushollissa on yleensä aina ollut palkatonta ja aliarvioitua. Perinteisesti. Arvostus on toki noussut ja nyt kun miehetkin osallistuvat taloudenhoitoon niin mopin ja luutun status on noussut. On tosin aina ollut miehiäkin, jotka eivät ole pelänneet tarttua tiskiharjaan kun tarve on sitä vaatinut.
        Minä kirjoitan vain trendeistä, en yksittäisistä tapauksista, koska jokainen perhe, jokainen koti on oma mikrokosmoksensa ja voin ainoastaan puhua siitä miten on meillä. Ai niin, silloinhan olisin itsekeskeinen, eturivin edla, levittelisin yksityisasioitani palstalla.
        Mutta antsii olla.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Luin tuota miten teillä työt nyt jaetaan ja sinähän teet huomattavasti enemmän tuon mukaan. "
        Niin se varmasti menee, mutta nuo siivoukset ja ruuanlaitot ja pyykit tekisin joka tapauksessa vaikka asuisin yksinkin. Ei ne ole paljoakaan lisääntyneet siitä että huushollissa on toinen. Rahassa en ole koskaan arvioinut omaa työpanostani; olen hieman suurpiirteinen ja boheemi ja vaikka meillä on puhdasta ja siistiä ja pyykit viikattu ja vessat pesty, niin kaikki ei tarvi muuten olla niin viimeisen päälle. Keittiössä uusin kalustoa ja kantelen vanhoja paistinpannuja metallinkeräykseen tarpeen mukaan, mutta kaikki ei tarvi olla uutta ja kiiltävää.
        Naisen tekemä työ huushollissa on yleensä aina ollut palkatonta ja aliarvioitua. Perinteisesti. Arvostus on toki noussut ja nyt kun miehetkin osallistuvat taloudenhoitoon niin mopin ja luutun status on noussut. On tosin aina ollut miehiäkin, jotka eivät ole pelänneet tarttua tiskiharjaan kun tarve on sitä vaatinut.
        Minä kirjoitan vain trendeistä, en yksittäisistä tapauksista, koska jokainen perhe, jokainen koti on oma mikrokosmoksensa ja voin ainoastaan puhua siitä miten on meillä. Ai niin, silloinhan olisin itsekeskeinen, eturivin edla, levittelisin yksityisasioitani palstalla.
        Mutta antsii olla.

        Kiitos vastauksestasi, mutta et vastannut siihen, että teinkö minä palkatonta työtä?

        Tiedän olevani sinua nuorempi, mutta en pysty ajattelemaan niin feministisesti, että olisin tehnyt palkatonta työtä ollessani kotiäiti. En edes ajattele niin, että olisin elänyt mieheni siivellä. Kuten sinäkin kirjoitit tuossa, että tekisit nuo työt, jos asuisit yksin, niinpä minäkin olisin joutunut kustantamaan tuolloin kaikki menoni (kotiäitinä ollessani) jos olisin ollut vapaa nainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, mutta et vastannut siihen, että teinkö minä palkatonta työtä?

        Tiedän olevani sinua nuorempi, mutta en pysty ajattelemaan niin feministisesti, että olisin tehnyt palkatonta työtä ollessani kotiäiti. En edes ajattele niin, että olisin elänyt mieheni siivellä. Kuten sinäkin kirjoitit tuossa, että tekisit nuo työt, jos asuisit yksin, niinpä minäkin olisin joutunut kustantamaan tuolloin kaikki menoni (kotiäitinä ollessani) jos olisin ollut vapaa nainen.

        Tavallaan teit kyllä palkatonta työtä, jos et saanut rahallista korvausta siitä. Rajaa on vaikea vetää koska tarvii ottaa huomioon kuinka paljon arkesi työtaakka lisääntyi siitä että hoidit kaiken "markserviisin" yhteisessä kodissa. Se on ok, kahden puolison välinen sopimus: sinä sait korvausta ehkä paremmassa elintasossa, turvallisuudessa, en puutu siihen. Yhteistalouksissa on vaikea eritellä kuka maksaa minkäkin, mutta jos rahaa tulee vain miehen työstä/liiketoiminnasta/yrittämisestä jne niin silloin on olemassa jonkinlainen epätasapaino, etenkin jos naisen työ ei ole arvostettua.
        Toisaalta, ei ole mitään kauniimpaa kuin solidaarinen, tasa-arvoinen pariskunta rakentamassa yhteistä kotiaan hellyyden ja luottamuksen ehdoilla ja eihän siinä lasketa eikä katsota kuka tienaa eniten ja kuka tekee enemmän. Jos vaimolla on parempi koulutus tai ammatti niin mieskin voi jäädä koti-isäksi hoitamaan lapsia ja tekemään kotitöitä. Palkatta :)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Luin tuota miten teillä työt nyt jaetaan ja sinähän teet huomattavasti enemmän tuon mukaan. "
        Niin se varmasti menee, mutta nuo siivoukset ja ruuanlaitot ja pyykit tekisin joka tapauksessa vaikka asuisin yksinkin. Ei ne ole paljoakaan lisääntyneet siitä että huushollissa on toinen. Rahassa en ole koskaan arvioinut omaa työpanostani; olen hieman suurpiirteinen ja boheemi ja vaikka meillä on puhdasta ja siistiä ja pyykit viikattu ja vessat pesty, niin kaikki ei tarvi muuten olla niin viimeisen päälle. Keittiössä uusin kalustoa ja kantelen vanhoja paistinpannuja metallinkeräykseen tarpeen mukaan, mutta kaikki ei tarvi olla uutta ja kiiltävää.
        Naisen tekemä työ huushollissa on yleensä aina ollut palkatonta ja aliarvioitua. Perinteisesti. Arvostus on toki noussut ja nyt kun miehetkin osallistuvat taloudenhoitoon niin mopin ja luutun status on noussut. On tosin aina ollut miehiäkin, jotka eivät ole pelänneet tarttua tiskiharjaan kun tarve on sitä vaatinut.
        Minä kirjoitan vain trendeistä, en yksittäisistä tapauksista, koska jokainen perhe, jokainen koti on oma mikrokosmoksensa ja voin ainoastaan puhua siitä miten on meillä. Ai niin, silloinhan olisin itsekeskeinen, eturivin edla, levittelisin yksityisasioitani palstalla.
        Mutta antsii olla.

        eli teet palkatonta työtä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        eli teet palkatonta työtä.

        Kyllä, en sitä kiellä. Mutta pakkohan minun on jotain askarrella täällä kotona muuten tulisi aika pitkäksi.
        :)
        Olen aina tehnyt palkatonta työtä kotona, joskus enemmän, joskus vähemmän. Jos huushollissa asuu useampia henkilöitä olisi toivottavaa että kotityöt jakautuisivat kutakuinkin tasapuolisesti, mutta ei siihen mitään erityistä sääntöä ole, miten.

        Joskus muistelen kaiholla niitä aikoja, kaukana menneisyydessä, kun minulla oli parikin palkattua kotiapulaista. Kyllä katettuun pöytään on mukava istua aamulla, mutta sitä ovat harvat meidän ikäisemme naiset saaneet kokea. Nuoremmat kylläkin.


    • Anonyymi

      Kaksinaamaisuus ja monen persoonan "ylläpito" täällä ei ole kiellettyä,
      mutta viehän se pohjan ihmisen uskottavuudelta.

      Samainen persoona ja halveerajakaverinsa ovat muissa ketjuissa estoitta kehuneet itseään ja omaa erinomaisuuttaan ja nostaneet itsensä kaikkien muitten yläpuolelle
      nimittäen muita kirjoittajia "tasaiseksi massaksi", "alemmaksi kastiksi",
      "heikommaksi ainekseksi" ja jopa lahopäiksi.
      Heidän kommenttinsa ovat hämmästyttävän mauttomia ja ala-arvoisia siihenkin nähden kuinka erinomaisina ja yli-fiksuina he pitävät itseään.

      Täällä samainen persoona paasaa ja yrittää päteä esittäen olevansa pesunkestävä feministi.
      Naisen ja miehen tasa-arvon kannattaja.

      Miten olisi semmoinen perusasia,
      että jos opettelisi ensin antamaan kaikille muillekin ihmisille edes ihmisarvon ?
      Ei vain itselleen.

      • Anonyymi

        Monet, useimmat ovatkin ansainneet kunnioituksen muiden silmissä, mutta
        jatkuvat syynäämiset ja moittimiset, ei onnistu koskaan enään!


        Muuten tyypillistä tuo! Kaikki negatiiviset maininnat teistä ja lausunnoistanne laitetaan noiden 2 piikkiin ? Ihan kuin ei täällä muutkin osaisi sanoa mielipidettään teistä perässäroikkujissa. Pah!
        Suurennuslasilla etsitte paskiaiset virheitä iloisista ihmisistä, läpinäkyvää, niin että etoo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet, useimmat ovatkin ansainneet kunnioituksen muiden silmissä, mutta
        jatkuvat syynäämiset ja moittimiset, ei onnistu koskaan enään!


        Muuten tyypillistä tuo! Kaikki negatiiviset maininnat teistä ja lausunnoistanne laitetaan noiden 2 piikkiin ? Ihan kuin ei täällä muutkin osaisi sanoa mielipidettään teistä perässäroikkujissa. Pah!
        Suurennuslasilla etsitte paskiaiset virheitä iloisista ihmisistä, läpinäkyvää, niin että etoo!

        Ai että iloisista ihmisistä. Siitä on ilo kaukana, kun sitä iloaan (katkeruus paistaa kyllä läpi) pitää epätoivoisesti jossain palstoilla vakuutella. Mitä perässäroikkujia muut muka ovat ? Itse roikutte epätoivon vimmalla täällä yötäpäivää ja kyyläätte, onko joku takarivin tahvo uskaltanut kyseenalaistaa juttujanne.. Pitäkää sitä hauskaa siellä livessä, mitä teidän asiat muille kuuluu ? Itse te tarvitsette pönkitystä kuvittelemalla että muilla ei ole mitään, vain teilla eturiviin itsensä nostaneilla. Tosin suoli24:n eturiviläisyyttä ei kukaan muu edes arvosta.


      • Nämä jutut mitä tuossa esität asuvat vain omassa päässäsi.
        Ikinä en ole ollut mitään muuta kuin 100 % tasa-arvoisuuden kannattaja.
        Vive la liberté, fraternité, egalité!
        En ole ikinä puhunut "massoista", "alemmasta kastista", "heikommasta aineksesta" paitsi kun olen lainannut termiä jonkun toisen kirjoituksesta ja yrittänyt sanavalinallani valottaa jotain pointtia.
        Mistä minä voisin tietää mitä pääsi sisällä liikkuu, mutta ulosantisi on katkeruuden sävyttämää.
        No es culpa mia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai että iloisista ihmisistä. Siitä on ilo kaukana, kun sitä iloaan (katkeruus paistaa kyllä läpi) pitää epätoivoisesti jossain palstoilla vakuutella. Mitä perässäroikkujia muut muka ovat ? Itse roikutte epätoivon vimmalla täällä yötäpäivää ja kyyläätte, onko joku takarivin tahvo uskaltanut kyseenalaistaa juttujanne.. Pitäkää sitä hauskaa siellä livessä, mitä teidän asiat muille kuuluu ? Itse te tarvitsette pönkitystä kuvittelemalla että muilla ei ole mitään, vain teilla eturiviin itsensä nostaneilla. Tosin suoli24:n eturiviläisyyttä ei kukaan muu edes arvosta.

        Sieltä se 'todellinen minä paljastui'.!

        näkijä


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nämä jutut mitä tuossa esität asuvat vain omassa päässäsi.
        Ikinä en ole ollut mitään muuta kuin 100 % tasa-arvoisuuden kannattaja.
        Vive la liberté, fraternité, egalité!
        En ole ikinä puhunut "massoista", "alemmasta kastista", "heikommasta aineksesta" paitsi kun olen lainannut termiä jonkun toisen kirjoituksesta ja yrittänyt sanavalinallani valottaa jotain pointtia.
        Mistä minä voisin tietää mitä pääsi sisällä liikkuu, mutta ulosantisi on katkeruuden sävyttämää.
        No es culpa mia!

        Kaikki on kaikkien luettavissa eri ketjuista. Turha kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet, useimmat ovatkin ansainneet kunnioituksen muiden silmissä, mutta
        jatkuvat syynäämiset ja moittimiset, ei onnistu koskaan enään!


        Muuten tyypillistä tuo! Kaikki negatiiviset maininnat teistä ja lausunnoistanne laitetaan noiden 2 piikkiin ? Ihan kuin ei täällä muutkin osaisi sanoa mielipidettään teistä perässäroikkujissa. Pah!
        Suurennuslasilla etsitte paskiaiset virheitä iloisista ihmisistä, läpinäkyvää, niin että etoo!

        Ai siis sinä jumaloit noita kahta ala-arvoisten kommenttien kirjoittajaa
        heidän itsensä lisäksi ?
        No, jumaloi ihan rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai siis sinä jumaloit noita kahta ala-arvoisten kommenttien kirjoittajaa
        heidän itsensä lisäksi ?
        No, jumaloi ihan rauhassa.

        Menehän nyt 'riitapukari ' rauhoittumaan, ja yritä edes olla normaali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet, useimmat ovatkin ansainneet kunnioituksen muiden silmissä, mutta
        jatkuvat syynäämiset ja moittimiset, ei onnistu koskaan enään!


        Muuten tyypillistä tuo! Kaikki negatiiviset maininnat teistä ja lausunnoistanne laitetaan noiden 2 piikkiin ? Ihan kuin ei täällä muutkin osaisi sanoa mielipidettään teistä perässäroikkujissa. Pah!
        Suurennuslasilla etsitte paskiaiset virheitä iloisista ihmisistä, läpinäkyvää, niin että etoo!

        Näin puskakirjoittajana kysyn, keitä nuo mainitsemasi 2 eturivin kirjoittajaa ovat?
        Onko kenties nimim. Paloma?
        Mielestäni , hän on hyvä kirjoittaja, vaikka olen monesta asiasta eri mieltä, niin en pidä häntä ilkeänä ja ikävänä, päinvastoin tuo eri näkökantoja juttuihin.
        Olisiko korppis, tuo korpikuusien kätköistä laukova savenvalaja, joka ilmiselvästi heittää sytykkeitä juttuihinsa. Kiehnää nyt alavilla mailla.


    • En lukenut koko ketjua, mutta viimeisimmissä kommenteissa kerrottiin töiden jaosta parisuhteissa. En ikinä ole tehnyt numeroa mitkä velvollisuudet tai vastuut ovat parisuhteissa miesten ja mitkä naisten kontolla.

      Lapsuuteni elin tyypillisessä nelkyt/viiskytluvun kodissai, äidin työ oli kotona isä kodin ulkopuolella. Pöydällä tuoretta pullaa ja lasi maitoa koulusta kotiin palattuani. Äidin työhön kuului kodinhoito ja navettatyöt. Äiti elätti perhettämme perusruoan tuottajana. Isän työhön kuului muun taloudellisen hyvän toimeentulon eteen.

      Itse aloin elättämään itseni hyvin nuorena. Opin miesten ja naisten työt. En erotellut. Parisuhteissani minulla on ollut aina oma tili ja oma työ, kotona tasa-arvoinen työnjako.

      Nyt eläkeläisenä elän ilman "elättämisen" velvollisuuksia. Turvaverkkoni pitää huolen hyvinvoinnistani.

      Täkin ketju on kääntynyt palstakirjoittajat toinen toisiaan vastaan. Piti keskustella naisen asemasta yhteiskunnan muutosten keskellä. Pääteemaksi näyttää syntyvän kahtiajako naisten välillä. On takarivin tyynet ja eturivin elsat ja elsathan ovat koppavia ja tyynet vaatimattomia, miehillä tähän tasa-arvon  epäsuhtaan ei ole osaa ei arpaa. Miesten kanssa on helppo saada tasa-arvo aikaan. Naisten välillä se on mahdottomuus.

      Niin ja tässä huushollissa jossa nyt touhuilen, minä teen ruoat ja puolisoni tiskaa, yhdessä hoituu siivous ja pyykkikone pesee likapyykit.

    • Anonyymi

      Kukaan ei halua olla "tasa-arvoinen" petolintujen kanssa.
      Niin alas ei kukaan halua vajota.
      Nouskaa te petolinnut ylös muitten tasolle - jos pystytte.

      • Anonyymi

        Sinä se olet kovapäinen et ikinä opi kertomaan omaa henkilökohtaista mielipidettäsi vetämättä muita kirjoittajia mukaan mielipiteesi pönkittäjäksi, sehän todistaa omaa epävarmuuttasi kirjoittajana.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se olet kovapäinen et ikinä opi kertomaan omaa henkilökohtaista mielipidettäsi vetämättä muita kirjoittajia mukaan mielipiteesi pönkittäjäksi, sehän todistaa omaa epävarmuuttasi kirjoittajana.

        Korppis

        Meitä on monta joita olet nimitellyt mm. lahopäiksi.
        Toivomme, että menet itseesi, peilin eteen katsomaan, josko se lahopää olisikin siellä.


    • Anonyymi

      En ole koskaan tullut ajatelleeksikaan, etten olisi tasa-arvoinen mieheni kanssa, vaikka hän tienaa vieläkin monta kertaa enemmän kuin minä. Silti hän on osallistunut varsinkin lasten hoitoon, siivoustyöt on pääosin teetetty ammattilaisilla. Kiinteistöt ovat molempien nimissä, eron tai kuoleman sattuessa en olisi jäänyt tyhjän päälle. Ruuanlaitto on nykyisin miehelle harrastus, minä teen usein arkiruokaa ja käydään paljon ulkona syömässä muutenkin kuin matkoilla. Lastenlasten kanssa yhteisen ajan vietto on parasta, alkavat kyllä olla jo isoja ja omat kaverinsa vievät aikaa. Isompia on kiva ottaa mukaan ulkomaan matkoille, syyslomalla oltiin isolla porukalla Kroatiassa. Kaikki kotiin liittyvä aika on merkinnyt aina ihanaa etuoikeutta olla rakkaitten kanssa, miten joku voi pitää omien lastensa tai lastenlastensa hoitoa työnä, jonka voisi laskea rahassa ? Muutenkin omien rahojen suojelu visusti on ihan outoa, eikös avioliitto ole yhteinen projekti jossa kaikki jaetaan. Meillä on aina ollut yhteinen käyttelytili, ei ole tarvinnut kertoa mihin sitä käytän. On tavallista että mies tienaa enemmän, mutta työkin on usein vaativampaa ja vastuullista , firmoissa ison joukon elannosta kyse, vastuusta maksetaan.

      • Tämä on se perinteinen näkemys miehen ja naisen rooleista ja palkkatyöstä. Ei siinä sinänänsä ole mitään väärää, niin kauan kun se tekee molemmat onnellisiksi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tämä on se perinteinen näkemys miehen ja naisen rooleista ja palkkatyöstä. Ei siinä sinänänsä ole mitään väärää, niin kauan kun se tekee molemmat onnellisiksi.

        Mikä sinä olet kenenkään vieraan onnellisuutta arvioimaan , huolehdi vaan omasta onnestasi? Tuossa 12.51 oli kyllä hyvinkin modernia, anteliasta ja avaraa ajattelua, onnestain on puolet sinun ja ansioistanikin. Taidat ajaa samapalkkaisuutta, siivoojalle sama liksa kuin toimitusjohtajalle.


    • Anonyymi

      Kun palstaa selaa, ei voi olla saamatta kuvaa, että nimim, korppis on nälvimisen
      aloittaja, ylläpitäjä ja vastuussa siitä.
      Hänen vastuullaan on se myös lopettaa.
      Muuten ei ilmapiiri parane.

      Ikäihmisellä kai sen verran on älliä,
      että tajuaa, ettei meihin sivullisiin kannata elämänsä katkeruutta ja
      pahaa oloaan purkaa.
      Syyttömiä me olemme siihen.

      • Anonyymi

        Tämä nälvintä vai miksi sitä nyt kutsuukin, on alkanut muilta palstoilta, joten törkeää tuoda se tänne mukanaan ja osoitella sormella ihan asiaan osattomia ja tietämättömiä . Eikö se järki sano, että jotain mätää pitää olla itsessä, jos ei millään palstalla tule toimeen ? Ei tuollainen mistään hyvästä olosta kerro, eikä myöskään se, että pitää vähän väliä vakuuttaa olevansa niin onnistunut kaikessa ja yhtä juhlaa koko elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä nälvintä vai miksi sitä nyt kutsuukin, on alkanut muilta palstoilta, joten törkeää tuoda se tänne mukanaan ja osoitella sormella ihan asiaan osattomia ja tietämättömiä . Eikö se järki sano, että jotain mätää pitää olla itsessä, jos ei millään palstalla tule toimeen ? Ei tuollainen mistään hyvästä olosta kerro, eikä myöskään se, että pitää vähän väliä vakuuttaa olevansa niin onnistunut kaikessa ja yhtä juhlaa koko elämä.

        Pallo on nyt nälvimisen aloittajalla, sen ylläpitäjällä, henkilöllä, joka on siitä vastuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä nälvintä vai miksi sitä nyt kutsuukin, on alkanut muilta palstoilta, joten törkeää tuoda se tänne mukanaan ja osoitella sormella ihan asiaan osattomia ja tietämättömiä . Eikö se järki sano, että jotain mätää pitää olla itsessä, jos ei millään palstalla tule toimeen ? Ei tuollainen mistään hyvästä olosta kerro, eikä myöskään se, että pitää vähän väliä vakuuttaa olevansa niin onnistunut kaikessa ja yhtä juhlaa koko elämä.

        Sairas ihminenhän se on.


    • Anonyymi

      Ketjussa käsitellään kotitöiden hinnoittelua tai ainakin arvostusta.
      Meillä oli muutaman usean kuukauden jakso jolta ajalta vaimoni työpanos olisi jotenkin ollut hinnoiteltavissa.

      Kun pakoputkeani lyhennettiin 30cm niin kotiuduttuani 9:n vrk:n jälkeen kutsuimme kotihoitsun suorittamaan avannepussin pohjan kunnostuksen joka oli tehtävä muutaman kerran viikossa.
      Tuli 2 tippaiitaa. "Hui! Oot sie tehny? En oo. En oo miekää". Eivät tulleet kahta metriä lähemmäksi. Vaimoni oli saanut ohjeet avannehoitsulta ja alkoi opettelemaan puuhaa. Rutinoitui nopeasti ja hyvänä puolena oli se, ettei vaihtoa ja kunnostusta tarvinnut tilata vaan se tehtiin tarvittaessa, Muutaman kerran viikossa 3kk:n ajan.
      Tämä olisi ollut hinnoiteltavissa mutta vaimoni ei esittänyt laskua.

      Avanteen sulkemisen jälkeen alkoi roiskukausi. Matot seinustoille ja lattioille sanomalehtiä. Muutaman viikon ajan oli ylimääräistä siivoilua joka hissukseen väheni. En osaa arvata paljonko joku ulkopuolinen siivooja olisi laskuttanut tuon sortin työstä.

      Kun tilanne vakiintui parissa kuukaudessa ja olin jo täysin omatoiminen niin vaimoni kysyi uskallanko lähteä tavanomaiselle joulumarkkinamatkallemme Saksaan. Silloin oli Berliini vuorossa.
      En ollut siinä kunnossa mutta sanoin, että jos se hänen vakiokaverinsa voi lähteä niin menkää hiivatissa. Niin menivät. Kolkkohan se viikko oli mutta ei ollut mitään hankaluutta.

      Joten, vaikka tiettyjen jaksojen töille olisi löytynyt hinnoitteluoerusteet niin vaimoni oli niin suuripiirteinen, ettei esittänyt laskua. Ehkä arveli oman korttinsa riittäväksi kompensatioksi.

      Ps. Olemme eläneet toisenkin suuntaisia aikoja. Vuoden päivät oli tilanne sellainen, että matkoillamme kuljetin mukana omatekoista uretaanikoteloa jossa olivat vaimoni kylmäsäilytystä vaatineet sytostaatti piikit. Vuoden jälkeen saimme vaihtaa kapseleihin. Pikkujuttuhan tuo oli mutta mainitsenpa kuitenkin.

      Nyt taas joku, jos sattuu lukemaan, kiusaantuu kun noin hirveän intiimejä ja salattavia asioita repostellaan. yrittäkää kestää!

      • Anonyymi

        Eipä tässä mitään, tuttujahan nuo vaiheesi on jo monelle! Sinänsä ei sukupuolten tasa-arvoa voi ihan yksinkertaisesti selittää, ehkä luonnosta saa esikuvia.

        Tyttökukkanenko arvokkaampi kuin siemenen dna jonka se kehittää ?
        Eikö siemenen aihion dna juuri täydennä kukintaa, ja ole siksi aivan yhtä arvokas?
        Minusta ihanin tunne on tajuta kaiken elollisen luonnossa erikoistunen elämän jatkumoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tässä mitään, tuttujahan nuo vaiheesi on jo monelle! Sinänsä ei sukupuolten tasa-arvoa voi ihan yksinkertaisesti selittää, ehkä luonnosta saa esikuvia.

        Tyttökukkanenko arvokkaampi kuin siemenen dna jonka se kehittää ?
        Eikö siemenen aihion dna juuri täydennä kukintaa, ja ole siksi aivan yhtä arvokas?
        Minusta ihanin tunne on tajuta kaiken elollisen luonnossa erikoistunen elämän jatkumoon.

        Mutta kotityön hinnoittelun näkökulmasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kotityön hinnoittelun näkökulmasta!

        Se on näiden feministien suuri hätä, kun nainen hoitaa lapsiaan kotona. En usko, että kukaan mies naista on siihen pakottanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on näiden feministien suuri hätä, kun nainen hoitaa lapsiaan kotona. En usko, että kukaan mies naista on siihen pakottanut.

        No jaa, ajan henki ehkä,...

        Muuten hyvää ja hihittävää aamupäivää! Niin, aamuaikaisesta huomaan hihitelleeni elämälle, poikani & vaimo kun on tulossa ruokailemaan, eikä olla nähty, kun flunssat piti perhekunnat erossa. Soudettiin ja huovattiin kuin brexi'tissä, että milloin ???

        Niin, tuosta hinnoittelusta en ole ollut tietoinen, eihän naiveista naivein voi itseään hinnoitella ?
        Kilohinta vai mitens,.tsi .nyt taas alkaa hihityttää, paras mennä pöydän kattaukseen,...hei då
        sini.s


      • Anonyymi

        Kiitos rehellisyydestäsi ja avoimmuudestasi, viestisi teki selväksi, mitä todellinen rakkaus on.

        Itsekin tiedän mieheni syöpäsairauden vaiheet koettuani, ja viimein hänet syövälle menetettyäni, mitä todellinen rakkaus toista ihmistä kohtaan on.


      • Anonyymi

        Kiitos rehellisyydestäsi ja avoimmuudestasi, viestisi teki selväksi, mitä todellinen rakkaus on.

        Itsekin tiedän mieheni syöpäsairauden vaiheet koettuani, ja viimein hänet syövälle menetettyäni, mitä todellinen rakkaus toista ihmistä kohtaan on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jaa, ajan henki ehkä,...

        Muuten hyvää ja hihittävää aamupäivää! Niin, aamuaikaisesta huomaan hihitelleeni elämälle, poikani & vaimo kun on tulossa ruokailemaan, eikä olla nähty, kun flunssat piti perhekunnat erossa. Soudettiin ja huovattiin kuin brexi'tissä, että milloin ???

        Niin, tuosta hinnoittelusta en ole ollut tietoinen, eihän naiveista naivein voi itseään hinnoitella ?
        Kilohinta vai mitens,.tsi .nyt taas alkaa hihityttää, paras mennä pöydän kattaukseen,...hei då
        sini.s

        Siniselle
        Hej då!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jaa, ajan henki ehkä,...

        Muuten hyvää ja hihittävää aamupäivää! Niin, aamuaikaisesta huomaan hihitelleeni elämälle, poikani & vaimo kun on tulossa ruokailemaan, eikä olla nähty, kun flunssat piti perhekunnat erossa. Soudettiin ja huovattiin kuin brexi'tissä, että milloin ???

        Niin, tuosta hinnoittelusta en ole ollut tietoinen, eihän naiveista naivein voi itseään hinnoitella ?
        Kilohinta vai mitens,.tsi .nyt taas alkaa hihityttää, paras mennä pöydän kattaukseen,...hei då
        sini.s

        Noo, äläpäs nyt ss liiottele. Varmaan ekaan lapsiavioliittoosi menit naivina. Mutta kyllä ainakin se viimeinen tuntui tuoneen sinulle paljon maallistakin hyvää, ainakin sitä olet painottanut .


    • Anonyymi

      "Feministeillä" todellinen rakkaus on näköjään palveluksiensa hinnoittelua.

      • Anonyymi

        Älkääs nyt sentään lätkäiskö ihan hetimiten leimoja toisiinne eikä minuun ainaskaan yhtään!
        Just tulin suihkusta ja puhtain mielin yritään elämää katsella,..kas' influoituuhan sitä itse kukin joistakin aatesuunnista, ,....jos sitä just silloin tarvitsee, sanoi Sipoon Doddi muuten se mennä taas päin pylloa 😔 .
        Pohjallahan meillä on ne ihan omat ajatukset, joiden kanssa pitää pärjäillä.

        Kiitos kiitos, vai kiittäisinkö minä 😎)) sanoi appiukko aikanaan hämillään,... nyt pitää sipaista kutreille hieman sinistä utua.
        Palataan taas asiallisimmissa tunnelmissa kun keritään, moi moi!
        Rekkaus ei luonaa tänään

        sini.s


    • Anonyymi

      Kyllä sitä tasa-arvoa on Suomenmaassa totuttu pitämään jo itsestään selvänä asiana, eikä se muuksi muutu vaikka jotkut feministit vielä "Enemmän ja Enemmän" haluaisivat - vaikkakin sehän menisi jo enemmänkin naisten voittopuoliseksi silloin.

      Nämä samat feministit niin outoa kuin se onkin ovat kovin kiinnostuneita ulkomaisista miehistä, kansallisuuksista jotka eivät sitä naisen asemaa arvosta aasia korkeammalle? Suomalainen mies ei ole mitään?
      Ksenofiliaa?

      Naiselle järjenkäyttö, arvostelukyky ja kokonaisuuksien hahmotteleminen ilmeisen vaikeaa, jollei jopa mahdotonta?

      Tämän asian todentaminen helppoa: Katsotaanpa sitä sukupuolijakaumaa nk. suvaitsevissa, joista 90%naisia, ja loput vasemmistolaisesti suuntautuneita "miehiä" tai sellaisiksi itsensä laskevia?

      • Anonyymi

        Asia on niin, että nämä ulkomaan miehet luikertelee naisten suosioon imartelemalla pahemmankinnäköistä eetlaa ihanaksi ja kauniiksi, mitä suomalainen rehellinen mies ei tee . Tarkoitus on päästä avioliittoon ja nauttimaan Suomen sosiaaliturvasta. Sitten kun on kansalaisuus saatu, voikin alkaa katsella oman kulttuurinsa kaunista tyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on niin, että nämä ulkomaan miehet luikertelee naisten suosioon imartelemalla pahemmankinnäköistä eetlaa ihanaksi ja kauniiksi, mitä suomalainen rehellinen mies ei tee . Tarkoitus on päästä avioliittoon ja nauttimaan Suomen sosiaaliturvasta. Sitten kun on kansalaisuus saatu, voikin alkaa katsella oman kulttuurinsa kaunista tyttöä.

        Sinähän kommentoit kuin parempikin sovinistisika. Et sitten satu tietämään, että ne miehetkin hakevat ulkomailta puolisoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on niin, että nämä ulkomaan miehet luikertelee naisten suosioon imartelemalla pahemmankinnäköistä eetlaa ihanaksi ja kauniiksi, mitä suomalainen rehellinen mies ei tee . Tarkoitus on päästä avioliittoon ja nauttimaan Suomen sosiaaliturvasta. Sitten kun on kansalaisuus saatu, voikin alkaa katsella oman kulttuurinsa kaunista tyttöä.

        Hölö hölö, äkkiä ne sen sortin sosialistitmiehet on nähty köykäisiksi, ja heivattu niskasta hevon kuuseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän kommentoit kuin parempikin sovinistisika. Et sitten satu tietämään, että ne miehetkin hakevat ulkomailta puolisoa.

        lisäys...siis suomalaiset miehet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lisäys...siis suomalaiset miehet

        Juu, sieltähän niitä tuli pakolaismiehiä Lähi-idästä, vuonna 2015. Melkein kaikilla älykännykkä mukanaan, siihen oli varaa.

        Mutta älykännykkä oli heille tarpeellinen. Sen avulla oli helppo suunnistaa maahan, joka tarjosi parhaan elämisen jatkossa. Älykännykässä toimii arabinkielisiä Facebook-ryhmiä, jotka antavat tietoja eri maista. Sieltä he saavat neuvoja rakkaushuoliinsa, byrokratiaviidakossa elämiseen, jne. Sieltä oli helppo lukea, että Suomessa pääministerikin lupaa asuntonsa pakolaisten käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, sieltähän niitä tuli pakolaismiehiä Lähi-idästä, vuonna 2015. Melkein kaikilla älykännykkä mukanaan, siihen oli varaa.

        Mutta älykännykkä oli heille tarpeellinen. Sen avulla oli helppo suunnistaa maahan, joka tarjosi parhaan elämisen jatkossa. Älykännykässä toimii arabinkielisiä Facebook-ryhmiä, jotka antavat tietoja eri maista. Sieltä he saavat neuvoja rakkaushuoliinsa, byrokratiaviidakossa elämiseen, jne. Sieltä oli helppo lukea, että Suomessa pääministerikin lupaa asuntonsa pakolaisten käyttöön.

        Lähi-Idästä lähdettiin sotaa pakoon.
        Sotaa pakenevat ovat erilaisista yhteiskunnallisista oloista.
        Kyllä kännykkä saa olla ihmisellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähi-Idästä lähdettiin sotaa pakoon.
        Sotaa pakenevat ovat erilaisista yhteiskunnallisista oloista.
        Kyllä kännykkä saa olla ihmisellä.

        Tietenkin saa kännykkä olla, asiassa vai yksi pikkuinen kummallisuus: Passit ja muutkin papeerit hukkuivat mereen, mutta puhelin ei?

        Lähi-Idästä lähdettiin sotaa pakoon - kyllä, mutta naiset ja lapset ja myös vanhukset jätettiin sinne, pärjätköön kuten parhaaksi näkevät?

        Noita pelkuriraukkoja ei voi miehiksi kutsua, sotilaskarkureita ja rikollisia lähes kaikki.
        (ja noita vellihousuja on suomalais-nainen valmis paapomaan)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin saa kännykkä olla, asiassa vai yksi pikkuinen kummallisuus: Passit ja muutkin papeerit hukkuivat mereen, mutta puhelin ei?

        Lähi-Idästä lähdettiin sotaa pakoon - kyllä, mutta naiset ja lapset ja myös vanhukset jätettiin sinne, pärjätköön kuten parhaaksi näkevät?

        Noita pelkuriraukkoja ei voi miehiksi kutsua, sotilaskarkureita ja rikollisia lähes kaikki.
        (ja noita vellihousuja on suomalais-nainen valmis paapomaan)

        Perheellisiä pakolaisia on lähimaitten pakolaisleireillä, jos on tilaa, ne ovat tupaten täynnä. Pienessä Libanonissa on pari miljoona syyrialaispakolaista pakolaisleireillä Turkissa ainakin saman verran pakolaisleireillä. Monet ovat olleet niissä vuosia.

        Pienten lasten kanssa on vaikea tehdä mantereen pituisia matkoja sotaa pakoon.

        Syyrialaisilla ei ole edes kunnon aseita taistella diktaattori al-Assadin armeijaa vastaan,
        jolla on kaikki mahdolliset, raskaatkin aseet käytettävissään ja Venäjän "apu",
        venäläiset pommikoneet.

        "Mummu Kälviältä" on jäävi arvostelemaan mitään,
        kun mitään asiallista tietoa ei ole, on vain vihaa muunmaalaisia hädässä olevia kohtaan,
        sitä sanotaan rasismiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perheellisiä pakolaisia on lähimaitten pakolaisleireillä, jos on tilaa, ne ovat tupaten täynnä. Pienessä Libanonissa on pari miljoona syyrialaispakolaista pakolaisleireillä Turkissa ainakin saman verran pakolaisleireillä. Monet ovat olleet niissä vuosia.

        Pienten lasten kanssa on vaikea tehdä mantereen pituisia matkoja sotaa pakoon.

        Syyrialaisilla ei ole edes kunnon aseita taistella diktaattori al-Assadin armeijaa vastaan,
        jolla on kaikki mahdolliset, raskaatkin aseet käytettävissään ja Venäjän "apu",
        venäläiset pommikoneet.

        "Mummu Kälviältä" on jäävi arvostelemaan mitään,
        kun mitään asiallista tietoa ei ole, on vain vihaa muunmaalaisia hädässä olevia kohtaan,
        sitä sanotaan rasismiksi.

        Kerronpa miksi sanotaan hyväuskoisen hölmön hyväksikäyttämistä: Se on kusettamista.

        Johon syyllistyvät nämä sotarikolliset - uhreinaan hyväuskoiset sinisilmä suvakit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perheellisiä pakolaisia on lähimaitten pakolaisleireillä, jos on tilaa, ne ovat tupaten täynnä. Pienessä Libanonissa on pari miljoona syyrialaispakolaista pakolaisleireillä Turkissa ainakin saman verran pakolaisleireillä. Monet ovat olleet niissä vuosia.

        Pienten lasten kanssa on vaikea tehdä mantereen pituisia matkoja sotaa pakoon.

        Syyrialaisilla ei ole edes kunnon aseita taistella diktaattori al-Assadin armeijaa vastaan,
        jolla on kaikki mahdolliset, raskaatkin aseet käytettävissään ja Venäjän "apu",
        venäläiset pommikoneet.

        "Mummu Kälviältä" on jäävi arvostelemaan mitään,
        kun mitään asiallista tietoa ei ole, on vain vihaa muunmaalaisia hädässä olevia kohtaan,
        sitä sanotaan rasismiksi.

        Kuulehan, ei se sinun "rasismi" sanasi kaikkea peitä, pakoon sieltä pötkivät vain ne joilla rahaa, kaikkein pahimmat pelkuriraukat, tottakai ne köyhät jäivät leireille

        Ja mitäpä nämä kyseiset "herrasmiehet" niistä lapsistaan tai vaimoista, niitähän saa helposti uusia, ainakin suomalaisnainen on heti rähmällään tummempaa nahkaa ja ananastukkaa nähdessään..
        (ikään katsomatta) eikä haittaa lainkaan vaikka tiedossa olisikin että kukaties siellä vaimo jossakin odottaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan, ei se sinun "rasismi" sanasi kaikkea peitä, pakoon sieltä pötkivät vain ne joilla rahaa, kaikkein pahimmat pelkuriraukat, tottakai ne köyhät jäivät leireille

        Ja mitäpä nämä kyseiset "herrasmiehet" niistä lapsistaan tai vaimoista, niitähän saa helposti uusia, ainakin suomalaisnainen on heti rähmällään tummempaa nahkaa ja ananastukkaa nähdessään..
        (ikään katsomatta) eikä haittaa lainkaan vaikka tiedossa olisikin että kukaties siellä vaimo jossakin odottaa?

        Köyhä ei todellakaan pysty maksamaan salakuljettajille päästäkseen pakoon
        ja monilla perheillä on niin vähän rahaa, että vain yksi voi yrittää pakoon,
        kun koko suvun rahat kootaan yhteen.
        Se yksi kuvittelee voivansa auttaa muita, kun saa töitä.
        Se yksi ei tiedä, että se joutuu olemaan mitään tekemättä pari vuotta pakolaiskeskuksessa Suomessa ennenkuin saa mitään päätöstä mistään.
        Ennen päätöstä ei voi edes hakea töitä.

        Suomea paljon pienempi ja köyhempi Libanon on ottanut miljoonia (!)
        pakolaisia. Meillä ruikutetaan siihen nähden minimaalisesta pakolaismäärästä.

        Hävettää ne rasistiset etnofobiset suomalaiset, joilla pitää aina olla joku vihankohde.
        Jos se ei olisi pakolainen, se olisi romani tai naapuri.
        Vihan katkeroittamalle ihmiselle löytää aina yllin kyllin vihankohteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhä ei todellakaan pysty maksamaan salakuljettajille päästäkseen pakoon
        ja monilla perheillä on niin vähän rahaa, että vain yksi voi yrittää pakoon,
        kun koko suvun rahat kootaan yhteen.
        Se yksi kuvittelee voivansa auttaa muita, kun saa töitä.
        Se yksi ei tiedä, että se joutuu olemaan mitään tekemättä pari vuotta pakolaiskeskuksessa Suomessa ennenkuin saa mitään päätöstä mistään.
        Ennen päätöstä ei voi edes hakea töitä.

        Suomea paljon pienempi ja köyhempi Libanon on ottanut miljoonia (!)
        pakolaisia. Meillä ruikutetaan siihen nähden minimaalisesta pakolaismäärästä.

        Hävettää ne rasistiset etnofobiset suomalaiset, joilla pitää aina olla joku vihankohde.
        Jos se ei olisi pakolainen, se olisi romani tai naapuri.
        Vihan katkeroittamalle ihmiselle löytää aina yllin kyllin vihankohteita.

        Vastineeksi kirjoitukseesi: Käsittämättömän rikas Saudi-Arabia ei ole ottanut eikä ota ainuttakaan tuosta populasta, vaikka ovat saman uskonnon harjoittajia: Eivät tahdo paskasakin mukanaan tuomia rikoksi/hankaluuksia. Eikä VOI olla etnofobiasta kyse! Ymmärrätkö!

        Samaa lajia kun ovat.

        Ja noista sinun "ressukoistasi" siellä Vok:issa kysymys: Miksi lähi-idän mies raiskaa Suomessa? Tutkimuksien mukaan 40 kertainen prosenttimäärä verrattuna suomalaiseen?

        Minua hävettää se, että meissä suomalaisissakin on sinun kaltaisia ääliöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan, ei se sinun "rasismi" sanasi kaikkea peitä, pakoon sieltä pötkivät vain ne joilla rahaa, kaikkein pahimmat pelkuriraukat, tottakai ne köyhät jäivät leireille

        Ja mitäpä nämä kyseiset "herrasmiehet" niistä lapsistaan tai vaimoista, niitähän saa helposti uusia, ainakin suomalaisnainen on heti rähmällään tummempaa nahkaa ja ananastukkaa nähdessään..
        (ikään katsomatta) eikä haittaa lainkaan vaikka tiedossa olisikin että kukaties siellä vaimo jossakin odottaa?

        Suomalaisnainen rähmällään ???
        Ehkä sinä, kirjoittelehan vain edelleenkin omasta puolestasi !!!
        Äläkä nyt ihan niitten varpaita nuole,
        ettei ne luule että me muut suomalaiset naiset ollaan yhtä helppoja nakkeja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Köyhä ei todellakaan pysty maksamaan salakuljettajille päästäkseen pakoon
        ja monilla perheillä on niin vähän rahaa, että vain yksi voi yrittää pakoon,
        kun koko suvun rahat kootaan yhteen.
        Se yksi kuvittelee voivansa auttaa muita, kun saa töitä.
        Se yksi ei tiedä, että se joutuu olemaan mitään tekemättä pari vuotta pakolaiskeskuksessa Suomessa ennenkuin saa mitään päätöstä mistään.
        Ennen päätöstä ei voi edes hakea töitä.

        Suomea paljon pienempi ja köyhempi Libanon on ottanut miljoonia (!)
        pakolaisia. Meillä ruikutetaan siihen nähden minimaalisesta pakolaismäärästä.

        Hävettää ne rasistiset etnofobiset suomalaiset, joilla pitää aina olla joku vihankohde.
        Jos se ei olisi pakolainen, se olisi romani tai naapuri.
        Vihan katkeroittamalle ihmiselle löytää aina yllin kyllin vihankohteita.

        Todella! Onhan se aivan järkyttävää,että ihmisten hädänalaisuudella tehdään rahaa.
        He olivat maksaneet yli kymmenentuhatta egee jokainen kuolemasta pakasterekassa.
        Eikö tämä ihmiskauppa pysähdytä teitä?
        He olivat vielä nuoria ihmisiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastineeksi kirjoitukseesi: Käsittämättömän rikas Saudi-Arabia ei ole ottanut eikä ota ainuttakaan tuosta populasta, vaikka ovat saman uskonnon harjoittajia: Eivät tahdo paskasakin mukanaan tuomia rikoksi/hankaluuksia. Eikä VOI olla etnofobiasta kyse! Ymmärrätkö!

        Samaa lajia kun ovat.

        Ja noista sinun "ressukoistasi" siellä Vok:issa kysymys: Miksi lähi-idän mies raiskaa Suomessa? Tutkimuksien mukaan 40 kertainen prosenttimäärä verrattuna suomalaiseen?

        Minua hävettää se, että meissä suomalaisissakin on sinun kaltaisia ääliöitä.

        Ei saudit ole samaa uskonryhmää. Islam jakautuu moneen eri lohkoon.
        Ei minulla tarvitse olla vastausta siihen, mikseivät saudit ota heitä,
        eikä minun ratkaista maailman ongelmia ja vastata hönöjen tyhmiin kysymyksiin,
        mutta syyrialaisilla olisi 5000 kilometriä hiekkaerämaata ensiksin tarvottavana,
        että he pääsisivät saudien asutuskeskuksiin.
        Mieti sinä sitä ongelmaa ja jatka vihaamistasi kun et muuhunkaan pysty.
        Älylliseen ajatteluun esimerkiksi.

        En ole tästä "Kälviän ompelukerhotasoisesta" dementoituneitten eläkeläis-rasistiakkojen vihapuheesta sen enempää kiinnostunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saudit ole samaa uskonryhmää. Islam jakautuu moneen eri lohkoon.
        Ei minulla tarvitse olla vastausta siihen, mikseivät saudit ota heitä,
        eikä minun ratkaista maailman ongelmia ja vastata hönöjen tyhmiin kysymyksiin,
        mutta syyrialaisilla olisi 5000 kilometriä hiekkaerämaata ensiksin tarvottavana,
        että he pääsisivät saudien asutuskeskuksiin.
        Mieti sinä sitä ongelmaa ja jatka vihaamistasi kun et muuhunkaan pysty.
        Älylliseen ajatteluun esimerkiksi.

        En ole tästä "Kälviän ompelukerhotasoisesta" dementoituneitten eläkeläis-rasistiakkojen vihapuheesta sen enempää kiinnostunut.

        Melkoisen paljon LYHYEMPI matka kuin tänne Pohjolan perukoille Suomeen..

        Eipä löytynyt vastausta kysymykseen, kuten ei mihinkään muuhunkaan...Paitsi:

        Suvakki on loputtoman tyhmä, hämmästyttävä on uskonsa lujuus omiin kusettajiinsa?

        Muistatko, kuinka kävikään Porissa seurakunnan naispuoleiselle työntekijälle muslimin käsissä?


    • Anonyymi

      Viitsi enää edes kirjautua kun tää saitti heittää heti ulos ensimmäisen aktiviteetin jälkeen.
      Huomotani on herättänyt miten vaikeaa om teorisoida asioita ja miten kaikki mitä kirjoittaa esim selittääkseen jotain tiettyä näkökulmaa oletetaan olevan kirjoittajan omaa tarinaa. Olen lukenut kohtalaisen paljon feminismisävytteistä proosaa, mikä ei tietenkään tee minusta sitä tai tätä, ainoastaan avaa ovea tiettyyn tapaan ajatella asioita.
      Jokainen ratkaisee tämän työnjaon perheessä tavallaan ja ei ole olemassa mitään yhtä parasta tapaa, niin kauan kuin se tehdään demokraattisesti ja molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla. En kuitenkaan menisi laskemaan prosentteja kuinka paljon puolisot ovat tuoneet yhteiseen pesään. Ei miehen ja naisen työn arvoa voi verrata suoraan, koska siihen että esim. lapsiperheen arki toimii tai ei toimi vaikuttaa kovin monta tekijää.
      Esimerkki: kuinka usein korkeatuloinen isukki jää hoitamaan sairasta lasta kotiin ja vaimo lähtee matalapalkkaisempaan työhön? Mitä tapahtuisi jos äiti katsoisi että hänen työpanoksensa on niin paljon yhteiskunnalle tärkeä (lastenhoito, koulutus terveydenhoito jne) että hänellä ei ole mahdollisuutta olla kotona hoitamassa sairasta lasta vaan että isä saa ilmoittautua jäävänsä kotiin viikoksi lastaan hoitamaan.
      Paloma non sequitur

      • Anonyymi

        Millähän vuosisadalla sinä elät? Ensinnäkin, monessa perheessä on nykyisin äiti enemmän ansaitseva osapuoli. Toisekseen, kyllä ne isät jää siinä missä äitikin hoitamaan sairasta lastaan, oli se koulutus mikä oli.

        Mitä tulee sinun kirjoitustesi tulkintaan, niin melko poukkoilevaa se tahtoo olla.
        Tässäkin ketjussa kirjoitat olevasi feministi ja sitten taas, ettet ole feministi. Minulle tulee mieleen kirjoituksiasi lukiessa, että sinä et muista enää parin tunnin päästä mitä olit kirjoittanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän vuosisadalla sinä elät? Ensinnäkin, monessa perheessä on nykyisin äiti enemmän ansaitseva osapuoli. Toisekseen, kyllä ne isät jää siinä missä äitikin hoitamaan sairasta lastaan, oli se koulutus mikä oli.

        Mitä tulee sinun kirjoitustesi tulkintaan, niin melko poukkoilevaa se tahtoo olla.
        Tässäkin ketjussa kirjoitat olevasi feministi ja sitten taas, ettet ole feministi. Minulle tulee mieleen kirjoituksiasi lukiessa, että sinä et muista enää parin tunnin päästä mitä olit kirjoittanut.

        Ensiksikin, en ole missään kohdassa sanonut olevani feministi. Minulla on tietty feministinen tapa katsoa asioita, mutta en missään tapauksessa ole väittänyt että se on se ainoa. Sanoinkin tuossa ylempänä, että olen esittänyt asioita feministisestä näkökulmasta, . Olen yrittänyt teorisoida ja yleistää, irrottautua omasta, henkilökohtaisesta historiastani.

        Palatakseni esimerkkiini: kyllä täällä Ruotsissa ainakin se vanhempi jolla on heikommat tulot jää yleensä, jopa suosiolla, hoitamaan sairasta lasta. Mutta minulle se ei olisi ollut itsestäänselvyys, silloin kun lapseni tarvitsivat hoitoa. Hyvätuloiset, korkeassa asemassa olevat miehet ovat harvoin kotona hoitamassa lapsia, koska katsotaan että perheenyhteinen ekonomia kärsii siitä. Jos Suomessa konsernien johtajat tarjoutuvat hoitamaan sairaita lapsiaan kotona koska äiti menee päiväkotiin hoitamaan muiden ihmisten lapsia ja jos hän ei menisi työhönsä, niin siitä taas koituisi harmia ja lisää työtaakkaa työtovereille ja koska hänellä on esim sisäänkoulutus ja sen onnistuminen on äärimmäisen tärkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän vuosisadalla sinä elät? Ensinnäkin, monessa perheessä on nykyisin äiti enemmän ansaitseva osapuoli. Toisekseen, kyllä ne isät jää siinä missä äitikin hoitamaan sairasta lastaan, oli se koulutus mikä oli.

        Mitä tulee sinun kirjoitustesi tulkintaan, niin melko poukkoilevaa se tahtoo olla.
        Tässäkin ketjussa kirjoitat olevasi feministi ja sitten taas, ettet ole feministi. Minulle tulee mieleen kirjoituksiasi lukiessa, että sinä et muista enää parin tunnin päästä mitä olit kirjoittanut.

        Saman huomannut, että vaahtoaa aina päinvastaista kuin muut, sitten unohtaa mitä tuli hölistyä. On niin yksinhuoltajaraukkafeministiä, mutta kun joku muu kirjoittaa paremmista oloistaan, iskee kateus ja pitää jotain huomautettavaa keksiä , että saisi mitätöityä kaksinhuoltajien onnelliset olosuhteet.


      • Anonyymi

        Minun oli helpompi saada sijainen töihin kuin miehelläni, jolla oli paljon sovittuja palavereja, matkoja , isoja päätöksiä, joita kukaan muu ei voinut tehdä. Äitini tuli usein apuun, näin selvittiin eikä tullut mieleenkään urputtaa miehelleni sairastuneiden lastemme hoidosta. Mieheni panostus koko perheen hyvinvointiin on aina ollut suurenmoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensiksikin, en ole missään kohdassa sanonut olevani feministi. Minulla on tietty feministinen tapa katsoa asioita, mutta en missään tapauksessa ole väittänyt että se on se ainoa. Sanoinkin tuossa ylempänä, että olen esittänyt asioita feministisestä näkökulmasta, . Olen yrittänyt teorisoida ja yleistää, irrottautua omasta, henkilökohtaisesta historiastani.

        Palatakseni esimerkkiini: kyllä täällä Ruotsissa ainakin se vanhempi jolla on heikommat tulot jää yleensä, jopa suosiolla, hoitamaan sairasta lasta. Mutta minulle se ei olisi ollut itsestäänselvyys, silloin kun lapseni tarvitsivat hoitoa. Hyvätuloiset, korkeassa asemassa olevat miehet ovat harvoin kotona hoitamassa lapsia, koska katsotaan että perheenyhteinen ekonomia kärsii siitä. Jos Suomessa konsernien johtajat tarjoutuvat hoitamaan sairaita lapsiaan kotona koska äiti menee päiväkotiin hoitamaan muiden ihmisten lapsia ja jos hän ei menisi työhönsä, niin siitä taas koituisi harmia ja lisää työtaakkaa työtovereille ja koska hänellä on esim sisäänkoulutus ja sen onnistuminen on äärimmäisen tärkeää.

        Olisi ollut hyväntavan mukaista, että olisit jo heti kertonut, että esimerkisi tulee Ruotsista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi ollut hyväntavan mukaista, että olisit jo heti kertonut, että esimerkisi tulee Ruotsista

        Ruotsista tulee sitä "esimerkkiä" niin paljon nykyisin, että viisaampaa olisi alkaa seuraamaan jonkun muun maan, vaikkapa Itävallan tai Puolan "esimerkkiä" kuin sen "pakolaisille" menetetyn Ruotsin hulluutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsista tulee sitä "esimerkkiä" niin paljon nykyisin, että viisaampaa olisi alkaa seuraamaan jonkun muun maan, vaikkapa Itävallan tai Puolan "esimerkkiä" kuin sen "pakolaisille" menetetyn Ruotsin hulluutta.

        Niin totta, toki Ruotsi on varakkaampi, heillä on varaa enemmän kuin
        eurossa kuihtuneella Suomella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsista tulee sitä "esimerkkiä" niin paljon nykyisin, että viisaampaa olisi alkaa seuraamaan jonkun muun maan, vaikkapa Itävallan tai Puolan "esimerkkiä" kuin sen "pakolaisille" menetetyn Ruotsin hulluutta.

        Hupsistakeikkaa!
        Onhan ketju edennyt.
        Kaiketi naiseus ja naisena oleminen eivät ole kohdanneet??
        No minulle eivät roolijaot ole koskaan olleet peiliinpiirettyviiva.
        Ensimmäinen mieltymykseni "mutterinpyörittäjäksi" ilmeni jo alta kouluikäisenä?
        Yritin hajoittaa separaattorin ja yhdestä mutterista jo sain selkäsaunan.
        Tiedän,olen kertonut tämän stooryn aikaisenminkin,muttaq kerroin sen vielä??

        Nyt alan setaamaan,mitä teidän naiseutenne ja naisenaolemisenne on saanut tuta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensiksikin, en ole missään kohdassa sanonut olevani feministi. Minulla on tietty feministinen tapa katsoa asioita, mutta en missään tapauksessa ole väittänyt että se on se ainoa. Sanoinkin tuossa ylempänä, että olen esittänyt asioita feministisestä näkökulmasta, . Olen yrittänyt teorisoida ja yleistää, irrottautua omasta, henkilökohtaisesta historiastani.

        Palatakseni esimerkkiini: kyllä täällä Ruotsissa ainakin se vanhempi jolla on heikommat tulot jää yleensä, jopa suosiolla, hoitamaan sairasta lasta. Mutta minulle se ei olisi ollut itsestäänselvyys, silloin kun lapseni tarvitsivat hoitoa. Hyvätuloiset, korkeassa asemassa olevat miehet ovat harvoin kotona hoitamassa lapsia, koska katsotaan että perheenyhteinen ekonomia kärsii siitä. Jos Suomessa konsernien johtajat tarjoutuvat hoitamaan sairaita lapsiaan kotona koska äiti menee päiväkotiin hoitamaan muiden ihmisten lapsia ja jos hän ei menisi työhönsä, niin siitä taas koituisi harmia ja lisää työtaakkaa työtovereille ja koska hänellä on esim sisäänkoulutus ja sen onnistuminen on äärimmäisen tärkeää.

        Mitä on sisäänkoulutus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensiksikin, en ole missään kohdassa sanonut olevani feministi. Minulla on tietty feministinen tapa katsoa asioita, mutta en missään tapauksessa ole väittänyt että se on se ainoa. Sanoinkin tuossa ylempänä, että olen esittänyt asioita feministisestä näkökulmasta, . Olen yrittänyt teorisoida ja yleistää, irrottautua omasta, henkilökohtaisesta historiastani.

        Palatakseni esimerkkiini: kyllä täällä Ruotsissa ainakin se vanhempi jolla on heikommat tulot jää yleensä, jopa suosiolla, hoitamaan sairasta lasta. Mutta minulle se ei olisi ollut itsestäänselvyys, silloin kun lapseni tarvitsivat hoitoa. Hyvätuloiset, korkeassa asemassa olevat miehet ovat harvoin kotona hoitamassa lapsia, koska katsotaan että perheenyhteinen ekonomia kärsii siitä. Jos Suomessa konsernien johtajat tarjoutuvat hoitamaan sairaita lapsiaan kotona koska äiti menee päiväkotiin hoitamaan muiden ihmisten lapsia ja jos hän ei menisi työhönsä, niin siitä taas koituisi harmia ja lisää työtaakkaa työtovereille ja koska hänellä on esim sisäänkoulutus ja sen onnistuminen on äärimmäisen tärkeää.

        On luettu kirjoituksesi, jossa kirjoitat, että olet feministi, kelaa alkuunpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on sisäänkoulutus?

        Tässä yhteydessä, päiväkotiin tai esikouluun totuttautuminen. Onnistunut sisäänkoulutus/totuttautuminen ensimmäiseen kodin ulkopuoliseen yhteisöön on aivan ratkaisevaa lapsen sosialisoitumisen onnistumisessa.
        Paloma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On luettu kirjoituksesi, jossa kirjoitat, että olet feministi, kelaa alkuunpäin.

        On kelattu, on luettu. En missään kohtaa kirjoita olevani feministi. Ainoastaan että olen vetänyt tiukka feministilinjaa keskustelussa keskustelun dynamiikan edistämiseksi. Luonnollisestikin, ikäluokkani naisena ellen olisi jossain määrin saanut vaikutteita feminismistä niin olisin kaiketi kasvanut tynnyrissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kelattu, on luettu. En missään kohtaa kirjoita olevani feministi. Ainoastaan että olen vetänyt tiukka feministilinjaa keskustelussa keskustelun dynamiikan edistämiseksi. Luonnollisestikin, ikäluokkani naisena ellen olisi jossain määrin saanut vaikutteita feminismistä niin olisin kaiketi kasvanut tynnyrissä.

        Olet siis poistanut kirjoituksiasi, niin kameleontti vaihtaa väriä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä yhteydessä, päiväkotiin tai esikouluun totuttautuminen. Onnistunut sisäänkoulutus/totuttautuminen ensimmäiseen kodin ulkopuoliseen yhteisöön on aivan ratkaisevaa lapsen sosialisoitumisen onnistumisessa.
        Paloma

        No johan on sitten onnetonta, jos sitä pitää joka päivä tehdä, hehee


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis poistanut kirjoituksiasi, niin kameleontti vaihtaa väriä...

        En todellakaan ole poistanut mitään (en edes pystyisi siihen). Ei ole minun syytäni että olet tehnyt vääriä johtopäätöksiä ja tulkinnut väärin luettua tekstiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No johan on sitten onnetonta, jos sitä pitää joka päivä tehdä, hehee

        No voi herranpieksut taas...kun sisäänkoulutus on tehty niin se on sitten ohi. Ikäryhmästä riippuen 3-10 päivää. Vanhempi lähes aina mukana ainakin kolme ensimmäistä päivää.
        Tuokaa minulle iso vyyhti RAUTALANKAA, please!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kelattu, on luettu. En missään kohtaa kirjoita olevani feministi. Ainoastaan että olen vetänyt tiukka feministilinjaa keskustelussa keskustelun dynamiikan edistämiseksi. Luonnollisestikin, ikäluokkani naisena ellen olisi jossain määrin saanut vaikutteita feminismistä niin olisin kaiketi kasvanut tynnyrissä.

        Vedät vaan tiukkaa feminististä linjaa, jotta saisit dynamiikkaa keskusteluun ! Siis vedät ja vedätät täällä , et siis ole tosissasi sitä mitä esität. Nyt meni viimeinenkin luotto moiseen roolin vetäjään !


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        No voi herranpieksut taas...kun sisäänkoulutus on tehty niin se on sitten ohi. Ikäryhmästä riippuen 3-10 päivää. Vanhempi lähes aina mukana ainakin kolme ensimmäistä päivää.
        Tuokaa minulle iso vyyhti RAUTALANKAA, please!

        "koska äiti menee päiväkotiin hoitamaan muiden ihmisten lapsia ja jos hän ei menisi työhönsä, niin siitä taas koituisi harmia ja lisää työtaakkaa työtovereille ja koska hänellä on esim sisäänkoulutus ja sen onnistuminen on äärimmäisen tärkeää."

        otti ja tuota....ja ilmojakin on pidellyt


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vedät vaan tiukkaa feminististä linjaa, jotta saisit dynamiikkaa keskusteluun ! Siis vedät ja vedätät täällä , et siis ole tosissasi sitä mitä esität. Nyt meni viimeinenkin luotto moiseen roolin vetäjään !

        Ymmärrätkö tahallasi väärin vai onko se vain jostain muusta kiinni?
        En minä "vedätä" älä viitsi olla noin yksinkertainen. Valotan asian äärilaitaa. Ei tämä mikään oikeussali ole, eikä edes opintosali. Keskustelemme feminismistä. Onko nainen hyödyke? Minä asetan naista historiallista taustaa vasten. Jos et ymmärrä miten keskustellaan siten että otetaan huomioon useampia mielipiteitä ja näkökantoja niin voisit tyytyä vain lukemaan. ;)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ymmärrätkö tahallasi väärin vai onko se vain jostain muusta kiinni?
        En minä "vedätä" älä viitsi olla noin yksinkertainen. Valotan asian äärilaitaa. Ei tämä mikään oikeussali ole, eikä edes opintosali. Keskustelemme feminismistä. Onko nainen hyödyke? Minä asetan naista historiallista taustaa vasten. Jos et ymmärrä miten keskustellaan siten että otetaan huomioon useampia mielipiteitä ja näkökantoja niin voisit tyytyä vain lukemaan. ;)

        Siis keskustelette feminismistä. Ketkä te ? Valotat, opetat keskustelemaan , miten otetaan useampia mielipiteitä huomioon. Minun mielipiteeni on, että tuo hölynpölysi ei ole lukemisen arvoista. Joten turha siinä kehotella tyytyä lukemaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis keskustelette feminismistä. Ketkä te ? Valotat, opetat keskustelemaan , miten otetaan useampia mielipiteitä huomioon. Minun mielipiteeni on, että tuo hölynpölysi ei ole lukemisen arvoista. Joten turha siinä kehotella tyytyä lukemaan.

        Esimerkiksi ketjun aloittaja, muutama muukin, jotka haluavat pitää keskustelun asialinjalla. Sinä ainoastaan häiriköit syyttelyilläsi, henkilöön kohdistuvilla hyökkäyksillä, asiattomuuksillasi, stalkkauksellasi. Ellet pysty antamaan mitään näkökulmaa keskusteluun, valottamaan mitään asiaa, ellei sinulla ole edes mitään mielipidettä mistään muusta kuin minun persoonastani niin tekisit meille keskustelijoille palveluksen jos et veisi turhaan palstatilaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Esimerkiksi ketjun aloittaja, muutama muukin, jotka haluavat pitää keskustelun asialinjalla. Sinä ainoastaan häiriköit syyttelyilläsi, henkilöön kohdistuvilla hyökkäyksillä, asiattomuuksillasi, stalkkauksellasi. Ellet pysty antamaan mitään näkökulmaa keskusteluun, valottamaan mitään asiaa, ellei sinulla ole edes mitään mielipidettä mistään muusta kuin minun persoonastani niin tekisit meille keskustelijoille palveluksen jos et veisi turhaan palstatilaa.

        Ihan turhaan pelihousujasi siinä revit. Kirjoitin tähän ketjuun vain tuon viestin 19.56 , kun näytti pahalta tuo miten pöllytit edellistä kirjoittajaa. Sinä et sentään palstatilan jakaja ole, vaikka puhutkin "meidän keskustelijoiden" puolesta. Mutta eipä ole halujakaan sinun viestejäsi tämän koommin availla. Enkä nytkään PERSOONASTASI mitään sanonut.


    • Anonyymi

      "Tekoälyllistä paskanjauhantaa" tämä on.

    • Anonyymi

      Naisena olemisessa ei ole mitään haittoja! Vain pelkkiä hyötyjä.
      Vaimoni on järkevä, johdonmukaisesti ajatteleva ihminen.
      Hänelle on ollut aina itsestään selvää, että avioliitossa mies vastaa perheen toimeentulosta, materiaalisista puitteista ja kaikinpuolisesta turvallisuudesta.
      Nainen hoitaa oman tonttinsa yhteisen talouden puitteissa.
      Mies ei tunne muuta kuin muodollisen kohteliasta mielenkiintoa naisen joidenkin mielenkiinnon kohteiden, kuten asunnon kalustaminen yms. suhteen.
      Vapaa-aika ja harrastukset jakautuvat kummankin omien, ja myös yhteisten intressien mukaan.

      Siis, miehellä on vastuu ja velvollisuudet. Naisella on mahdollisuus toteuttaa itseään varsin laajoissa puitteissa. Jos tämä ei ole etuus niin mikä sitten?

    • Anonyymi

      Kun nainen pannaan keskustelun aiheeksi, niin kyllä keskustelua riittää.
      Aiheen käsittely jatkuu.
      Monet odottelevat jo jännityksellä, milloin ruvetaan käsittelemään seksin kannalta.

      • Nainen,kuinka niin keskustelun kohokohta!
        Naiset ovat nykyaikana valveutuneita,koulutettuja ja jopa omillaantoimeentulevia,kuten amakin


    • Anonyymi

      Täällä mies vielä ajattelee naisen puolesta. Tietää, mitä mieltä nainen on
      tai mitä mieltä hänen kuuluisi olla.

    • Anonyymi

      Pitäisiköhän suomalaisen miehen alkaa koventamaan otteitaan, ja ottaa mallia noista lähi-idän miehistä? "Mies on mies" tuntuu olevan ratkaisu ja väkivallan sumeilematon käyttö? Kuitenkaan näiden veikkosten "ottaminen" tänne vävypojiksi ei tunnu olevan ollenkaan mahdotonta vaan jopa mieluisaa, eniten niille naisille jotka jonkunlaista "fennofobiaa" potevat?

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/094f5234-28ac-43cd-a8f9-6f74ddea0228

      • Anonyymi

        Monesti nuo naiset, jotkat noita Välimeren takaa tulleita aviosiipakseen ottavat, niin ovat hieman kakkoslaatua , mitä tulee markkina-arvoon avioliitto markkinoilla tai muita väliinputoojia.
        Nuo öljypäät osaavat käyttää härskisti naisia hyväkseen, ja porukoissaan nauravat niskakeikkoja.


    • Rituliini!
      Niin kävi tässä taas, että kun teit aloituksen, toivoit keskustelua naisen asemasta yhteiskunnassa, onko mikään muuttunut ja mikä.
      Vastaus on yhä: Ei ole miksikään muuttunut,
      Eipä kauan kestänyt, kun nainen sujautettiin vanhan muottiin, miehen holhokseen, lastenhoitoon, kodin sydämeksi, joka hellin käsin hoivaa perheensä, tekee ruuat, ja uskoo ja palvoo miestään, joka kaikkia vastuksia vastaan taistellen elättää perheensä, jolta ei pidä mitään puuttuman.

      Miten nyt vaan jäikin mieleeni uutinen, jossa mainittiin, että evioliittojen määrä on laskussa, yksin elävien määrä on lisääntynyt huomattavasti, kaupungeissa on huutava pula pienistä asunnoista, yksiöistä ja kaksioista. Suurimmassa osassa pienasuntoja asuu yksi henkilö.
      Kyllä minulla on se tuntuma, että suurin osa näistä itsekseen asuvista on naisia, koulutettuja, itsenäisiä ihmisiä, joilla on ura ja tavoitteita.

      Lapsien lukumäärä perheissä pienenee kaiken aikaa, naisilla ei ole aikaa jäädä kotiin hoitamaan taloutta ja päästää ammattinsa rapautumaan. Ei vieläkään äidin paikka ei ole sellaisessa työssä, johon kuuluu matkustaminen tai neuvottelut, seminaarit ja muut. Äidin pitää tulla töistä kotiin bussilla, hakea lapset päivähoidosta klo 17, mennä kauppoihin ja tehdä ruoka, että isi päässee syömään, kun tulee klo 18 uudella bemarillaan.

      Kirjoitin jo aikaisemmin kipakasti palstalle, mutta kirjoitus ei mennyt läpi, saa nähdä, miten tämän käy. LOL-

      • Anonyymi

        Nykyperheissä on äidilläkin oma auto. Moni yksinasujista on eronneita, ja kun omaisuus jaetaan, jää mahdollisuus molemmille vain pieneen asuntoon. Yksineläjiä on myös lesket, jotkut jäävät hallinnoimaan entistä suurta asuntoaan lain turvin. Yksin vuokransa maksavat asuvat pienissä kopperoissa, koska vuokrat on tosi korkeita . Opiskelijat saavat asumistukea, monet voisivat muuten asua vielä lapsuuskodissaan. Syitä pieniin asunnonkopperoihin on paljon.
        Mutta laskiko Makriina leikkiä siitä että naiset yhä hoitaa yksin perheen ? Kyllä nykyiset miehet hoitaa lapsiaan, vie harrastuksiin, tekee ruokaa yms. Lasten lukumäärä suomalaisilla naisilla kyllä on laskenut, mutta jos on hyvät turvaverkot, ihan hyvin naisen onnistuu yhdistää ura ja lapset. Moni vähäisen koulutuksen omaava ei tee lapsia omaa mukavuuttaan ajatellen, ei siinä sen kummemmin aina mitään uraa luoda. Mitäs pahaa siinä on, jos lapset ja perhe on tärkeämpi kuin ura, joka ei monella sittenkään ole muuta kuin toisen leivissä puurtamista. Kyllä yhteiskunta sitten vanhana maksaa takuueläkkeen ja tukee muutenkin. Urasta on vaan tullut muotisana, kaupan kassallakin on ura.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyperheissä on äidilläkin oma auto. Moni yksinasujista on eronneita, ja kun omaisuus jaetaan, jää mahdollisuus molemmille vain pieneen asuntoon. Yksineläjiä on myös lesket, jotkut jäävät hallinnoimaan entistä suurta asuntoaan lain turvin. Yksin vuokransa maksavat asuvat pienissä kopperoissa, koska vuokrat on tosi korkeita . Opiskelijat saavat asumistukea, monet voisivat muuten asua vielä lapsuuskodissaan. Syitä pieniin asunnonkopperoihin on paljon.
        Mutta laskiko Makriina leikkiä siitä että naiset yhä hoitaa yksin perheen ? Kyllä nykyiset miehet hoitaa lapsiaan, vie harrastuksiin, tekee ruokaa yms. Lasten lukumäärä suomalaisilla naisilla kyllä on laskenut, mutta jos on hyvät turvaverkot, ihan hyvin naisen onnistuu yhdistää ura ja lapset. Moni vähäisen koulutuksen omaava ei tee lapsia omaa mukavuuttaan ajatellen, ei siinä sen kummemmin aina mitään uraa luoda. Mitäs pahaa siinä on, jos lapset ja perhe on tärkeämpi kuin ura, joka ei monella sittenkään ole muuta kuin toisen leivissä puurtamista. Kyllä yhteiskunta sitten vanhana maksaa takuueläkkeen ja tukee muutenkin. Urasta on vaan tullut muotisana, kaupan kassallakin on ura.

        Nykynaisen elämän päätarkoitus on selfieiden ottaminen, kaveriporukoissa baareissa luuhaaminen - mitään eivät osaa oikeasti tehdä!
        Tämä koskee valtaosaa alle kolmekymppisistä sinkuista.
        Ja se puhelin, se on oikeasti syödessäkin kädessä.

        Koska se "some" on se maailman tärkein asia!

        Seuraavaksi olennaisin on vaatetus johon ne mahdolliset tulot
        sijoitetaan.
        Sittenpä tuleekin matkailu.

        Päivi R


      • Anonyymi

        Nyt Makriina et tiedä mitään jos tuollaista väität tämän päivän naisista ja lapsiperheistä.

        Ei tuollaista ollut edes 70-80 luvun taitteessa, kun minun lapset oli pieniä.

        Kyllä moni isä haki silloin ja hakee nyt lapsensa päiväkodista kotiin. Suurin osa miehistä tekee ruokaa siinä missä naisetkin ja jos ei tee, niin se on sitten sen miehen äidin vika, että on passanut poikansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykynaisen elämän päätarkoitus on selfieiden ottaminen, kaveriporukoissa baareissa luuhaaminen - mitään eivät osaa oikeasti tehdä!
        Tämä koskee valtaosaa alle kolmekymppisistä sinkuista.
        Ja se puhelin, se on oikeasti syödessäkin kädessä.

        Koska se "some" on se maailman tärkein asia!

        Seuraavaksi olennaisin on vaatetus johon ne mahdolliset tulot
        sijoitetaan.
        Sittenpä tuleekin matkailu.

        Päivi R

        Aika typerää yleistystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykynaisen elämän päätarkoitus on selfieiden ottaminen, kaveriporukoissa baareissa luuhaaminen - mitään eivät osaa oikeasti tehdä!
        Tämä koskee valtaosaa alle kolmekymppisistä sinkuista.
        Ja se puhelin, se on oikeasti syödessäkin kädessä.

        Koska se "some" on se maailman tärkein asia!

        Seuraavaksi olennaisin on vaatetus johon ne mahdolliset tulot
        sijoitetaan.
        Sittenpä tuleekin matkailu.

        Päivi R

        Nauti hyvä ihminen siitä omasta olostasi siellä baarissa, äläkä seuraa mitä nuoret naiset tekee.

        Näyttää se some olevan monella yli 70 tärkeä ja selfieiden ottaminenkin on tärkeää.


      • Voi Makriina2 aika on ajanut meistä ohi!
        Me voimme vain muistella menneitä,emme puuttua nykyisyyteen?

        Voi nykyiset miehet,siis minunkin lastenilapsien kumppanit osallistuisivat vaipanvaihtoihin,
        mutta he eivät hanki jälkikasvua.
        Olen aina kiitellyt heitä viisaita naisia!
        Se raamatunkehoitus lisääntykää ja täyttäkää maa on jo toteutettu.


    • Kun vertaa meidän nuoruutemme ajan ja vanhempiemme elämää, niin nykynuoriin verrattuna, kyllä roolit ovat paljon muuttuneet ja sulautuneet toisiinsa.
      Ei silloin ennen nähnyt miehen työntävän lastenvaunuja, joka tänäpäivänä on ihan normaali näky, noin niinkuin esimerkiksi sanoen.
      Naisten töitä ja miesten töitä periaatteessa ei ole enää muualla, kun vanhemman väen päässä.
      Nykynuorten perheissä se mitä kukakin tekee ja milloin riippuu ihan elämäntilanteista, miten paremmin mennään eteenpäin. Ei niinkään siitä roolijaosta, joka nykynuorille on jo historiaa.
      Toki on monenlaista mallia, joka taas johtuu ihmisten luonteenpiirteistä.

    • Luin jostakin että Suomi on yksi maailman maista missä isät osallistuvat eniten lastenhoitoon ja kodinhoitotyöhön.
      Minä taas otan esimerkkini ruotsalaisesta yhteiskunnasta, jossa valitettavan usein tapahtuu että työtoveri esikoulussa sanoo että mieheni satsaa nyt aktiivisesti omaan urakehitykseensä ja minä olen suostunut ottamaa kaikki lasten sairaspäivät itselleni, että tiedätte mistä on kysymys jos olen paljon poissa.

      Onhan äideilläkin melkein aina oma auto. Se kun on vain yleensä se perheen kakkosauto. Mies ajaa bemarilla töihin, vaimo Suzuki altolla. Tai fillarilla lapsi tarakalla .

      • Anonyymi

        Mikä vika on Suzukissa, kunhan se pelaa ? Sillähän ajetaan vain lyhyitä matkoja. Miehellä on ainakin Suomessa yleensä firman autoetu, auton käyttö kuuluu osana palkkaukseen , ja siitä verotetaan. Fillari on ihan ok, silloinhan hoitopaikka on lähellä ja tulee kuntoilua. Talvella voi vetää pulkalla.
        On se outoa, jos oman sairastuneen lapsen hoito on noin vastenmielistä, että siitä pitää noin ynseästi kirjoittaa. Se on lakisääteinen etu, lapsen parhaaksi ja hoitopaikan etu, ettei sairaana viedä päiväkotiin. Naiset, ehkä feministit, ovat edun taistelleet, miksi sitä ei hyvällä omallatunnolla voisi käyttää ? Ei pidä hankkia lapsia, jos heidän sairastelunsa katsotaan noin kamalaksi esteeksi uralle. Normaalisti lapsi sairastaa muutaman flunssan ja mahataudin vuodessa, päiväkotilapset enemmän kuin kotona hoidetut. Onlaitonta irtisanoa ja syrjiä vanhempia lasten sairastelun takia.


    • Olin todella positiivisesti yllättynyt aloituksestani,kuinka kumpuilevaa,kuinka kantaa ottavaa oli osallistuminen naisenasemaan nyky- yhteiskunnassa!
      Voi, eivät meidän suuret naisasiainedelläkävijät eläneet todella turhaan,

      • Anonyymi

        Hyvä Rituliini ! Tee vaan usein näitä aloituksia, saat ihmiset mukaan olemalla oma itsesi, reilu ja konstailematon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä Rituliini ! Tee vaan usein näitä aloituksia, saat ihmiset mukaan olemalla oma itsesi, reilu ja konstailematon.

        Kiitos sinulle!
        Aloitukseni oli terapiaa minulle!
        Unohdin hetkeksi menetykseni ja varmaankin moni kirjoitti vain tukeakseen??
        Kaikenkaikkiaan keskustelu sujui mallikkaasti,luovaillen ja kareja väistellen,veneilijänkielellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä Rituliini ! Tee vaan usein näitä aloituksia, saat ihmiset mukaan olemalla oma itsesi, reilu ja konstailematon.

        Sen olen huomioinut täällä aloituksilla täytyy haastaa?
        Ja kertoa johdanto,että mitä on itse kokenut ja mitä on itse tehnyt.
        Pelkät median lehtileikkeet eivät sytytä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä Rituliini ! Tee vaan usein näitä aloituksia, saat ihmiset mukaan olemalla oma itsesi, reilu ja konstailematon.

        Niin todella se valmetlainen hyvä jätkä?
        No minua ei ole puettu siihen prinsessamekkoon!
        Olen lypsänyt lehmiä,olen luonut lantaa,joskin olen
        ollut puotipuksuna ja sillei?
        En minä näe,että minun täytyisi itseni nostaa rahvaasta ylimistöön,jonne en lainkaan kuulu??
        Kaiketi sen kieltäis lakikin??


    • Anonyymi

      Paloma on elänyt kahdehtivaa hyvinvointivaltioelämää taloineen
      kaksine autoineen ja mielenkiintoisine ihmissuhteineen huomioineen ja seikkailuineen useissa maissa ja vielä
      siten että autonrenkaatkin ovat hotellissa ja ongelmana on kurpitsanaamarin
      rakentaminen näppärästi tai vastaava problematiikka

      Mikä siinä sitten puuttuu vielä tai tarttuu kurkkuun palana, että pitää kirjoittaa täällä junttipalstalla,
      miten tällainen palsta voi herättää enää intohimoa tai esiintymishalua tämän elämänkirjon jälkeen?

      Onko siinä se, että taviksen huippuelämä ei saa huomiota riittävästi missään? Vaikka ne kirjoittaa kirjaksi?

      • Anonyymi

        Jos ei osaa kirjoittaa, silläkään kirjallakaan ei saa haluamaansa huomiota, koska sitä ei kukaan lue.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei osaa kirjoittaa, silläkään kirjallakaan ei saa haluamaansa huomiota, koska sitä ei kukaan lue.

        Kohderyhmäni odottaa innolla seuraavaa. Helmetissäkin on jonotusta. Et saanut aamuani pilattua, koska ne jotka ovat ostaneet kirjan ja jopa lukeneet sen ovat pääasiallisesti suhtautuneet varsin positiivisesti. Käännös valmistuu jouluksi. Sitten uuden projektin kimppuun.
        On kivaa kun elämällä on muutakin tarkoitusta kuin vain rutiininomaisia huushollitöitä ja telkun tuijotusta.
        Ja nyt tekemään kalkkunanrinnoista safkaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kohderyhmäni odottaa innolla seuraavaa. Helmetissäkin on jonotusta. Et saanut aamuani pilattua, koska ne jotka ovat ostaneet kirjan ja jopa lukeneet sen ovat pääasiallisesti suhtautuneet varsin positiivisesti. Käännös valmistuu jouluksi. Sitten uuden projektin kimppuun.
        On kivaa kun elämällä on muutakin tarkoitusta kuin vain rutiininomaisia huushollitöitä ja telkun tuijotusta.
        Ja nyt tekemään kalkkunanrinnoista safkaa.

        On tässä muillakin elämän tarkoitusta kuin vain sinulla. Ei vaan kaikki ole elämäänsä täällä raportoimassa luullen sitä joksikin hyvin erinomaiseksi ja erikoiseksi kuten sinä ja korppis. Mikä kellekkin on se tarkoitus, sinulle omakustannus kirjat, pidä vaan hyvänäsi. Onneksi ei ole pakko edes kohteliaisuudesta lukea. Eikös nuo kalkkunan rinnatkin ole ihan rutiinia, meillä Suomessa ei vaan puhuta rinnoista kuin naisilla.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kohderyhmäni odottaa innolla seuraavaa. Helmetissäkin on jonotusta. Et saanut aamuani pilattua, koska ne jotka ovat ostaneet kirjan ja jopa lukeneet sen ovat pääasiallisesti suhtautuneet varsin positiivisesti. Käännös valmistuu jouluksi. Sitten uuden projektin kimppuun.
        On kivaa kun elämällä on muutakin tarkoitusta kuin vain rutiininomaisia huushollitöitä ja telkun tuijotusta.
        Ja nyt tekemään kalkkunanrinnoista safkaa.

        ja kaikki tämä tapahtuu samojen seinien sisällä, mutta pääasia, että on kivaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kohderyhmäni odottaa innolla seuraavaa. Helmetissäkin on jonotusta. Et saanut aamuani pilattua, koska ne jotka ovat ostaneet kirjan ja jopa lukeneet sen ovat pääasiallisesti suhtautuneet varsin positiivisesti. Käännös valmistuu jouluksi. Sitten uuden projektin kimppuun.
        On kivaa kun elämällä on muutakin tarkoitusta kuin vain rutiininomaisia huushollitöitä ja telkun tuijotusta.
        Ja nyt tekemään kalkkunanrinnoista safkaa.

        Ei kai kukaan kehtaa päin naamaa vanhan ihmisen kirjaa haukkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan kehtaa päin naamaa vanhan ihmisen kirjaa haukkua.

        Säälikehuja ei usko kukaan terveitsetuntoinen.


    • Anonyymi

      Penetraatiorajoittuneisuus on kyllä harmittava vaiva. On tosin hoitokeinoja.

      • Anonyymi

        Vanhenevat miehet ovat kärsineet siitä maailman sivu, vaan on onneksi saatu apua.
        Naiset puolestaan kärsineet oudosta päänsärystä, joka iskee vallan yllättäen miehen mielihalujen kaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhenevat miehet ovat kärsineet siitä maailman sivu, vaan on onneksi saatu apua.
        Naiset puolestaan kärsineet oudosta päänsärystä, joka iskee vallan yllättäen miehen mielihalujen kaa.

        Mekaaninen Viagra. Vaimoni sitoo kengännauhan kivesteni ja koko alasysteemin ympärille sopivaan tiukkuuteen. En tarvitse kemia-avustusta!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      184
      4065
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      210
      2041
    3. 133
      1607
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1273
    5. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      60
      994
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      75
      979
    7. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      162
      937
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      922
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      895
    10. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      894
    Aihe