Ratkaisuja ruokahävikkiin

No niin, ratkaistaanpa tämä ruokahävikkihomma kun on olut kovasti tapetilla viime päivinä eikä pomminvarmaa ratkaisua minusta ole noissa lehtijutuissa esitetty:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006284382.html?ref=rss

Minun ehdotus:

Isommissa aamiasibuffeteissa joissa muuutenkin henkilökunnan edustaja koko ajan paikalla valvomassa, ja pienemmissä respasta, ruokailija noutaa tiskiltä huoneen numeroa/avainta vastaan tarjottimen jossa tarvittavat astiat & aterimet, esim. Isot syvä ja matala lautanen, joku kulho, pari pienempää lautasta, pari juomalasia, kahvi- ja teekuppi asetteineen, yhteensä tuossa 9 kpl astioita veitsi, haarukka ym. Kyllä noilla pitäisi suurestikin nälkäisen pystyä ruokailemaan.

Sitten kun on syönyt ruokailija palauttaa saamansa astiat samaan paikkaan mistä ne ottikin, jos jotain puuttuu tai astioilla on hävikkiruokaa siitä lisätään asianmukainen veloitus huoneen hintaan, hävikistä riippuen se voisi olla vaikka 5-20e, näin toimien uskoisin hävikin olevan minimaalista.

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti jakamaan ruokaa tiskille, kuten joskus peruskoulussa. Kysyttiin iso vai pieni annos ja täti sitten kippasi näkemyksensä mukaisen ison tai pienen annoksen. Lisää sai hakea kerran.

      Ehkä lisälaskutus olisi tehokkaampi tapa vähentää överiä. Toisaalta lapsiperheissä tuppaa jäämään yli vaikka annokset olisi pieniäkin. Tai ruoka ei maistunut sillä kertaa syystä tai toisesta.

      • Luulen, että ruoan överi hamstraaminen on muutenkin ns. hyvinvointi valtioiden väestön vitsaus. Muuallakin, kun Suomessa.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Luulen, että ruoan överi hamstraaminen on muutenkin ns. hyvinvointi valtioiden väestön vitsaus. Muuallakin, kun Suomessa.

        No minusta tuossa minun ratkaisussa ei sitoisi nykyistä enempää henkilökuntaa, toki tuo täti jakamassa ruokaa olisi hyvä mutta sen tädin pitäisi siinä koko ajan vahtia sitten.

        Joo, siinä yhdessä jutussahan olikin että lapset ja nuoret, ne ilmastouhrit juurikin eniten jättää syömättä. Johtuiskohan se siitä että ei oo kotonakaan opetettu syömään lautasta tyhjäksi? No sakkomaksu varmaan kannustaisi iskää ja äiskää oppimaan sitä annostelua ja olisi ihan oikein. Jos ei tenava saa syötyä sitten iskä ja/tai äippä syö liiat tai maksaa, jos joutuu vaikka kympinkin per penska maksamaan joka aamu minä luulen että alkaa perhe oppimaan pikkuhiljaa mikä maistuu ja mikä ei.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No minusta tuossa minun ratkaisussa ei sitoisi nykyistä enempää henkilökuntaa, toki tuo täti jakamassa ruokaa olisi hyvä mutta sen tädin pitäisi siinä koko ajan vahtia sitten.

        Joo, siinä yhdessä jutussahan olikin että lapset ja nuoret, ne ilmastouhrit juurikin eniten jättää syömättä. Johtuiskohan se siitä että ei oo kotonakaan opetettu syömään lautasta tyhjäksi? No sakkomaksu varmaan kannustaisi iskää ja äiskää oppimaan sitä annostelua ja olisi ihan oikein. Jos ei tenava saa syötyä sitten iskä ja/tai äippä syö liiat tai maksaa, jos joutuu vaikka kympinkin per penska maksamaan joka aamu minä luulen että alkaa perhe oppimaan pikkuhiljaa mikä maistuu ja mikä ei.

        No joo, kyllähän se auttaa asiaan kun opettaa ottamaan sen mitä syö. Ensin vähän ja lisää, jos jää nälkä. Ei huono oppi ole.

        Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä ne muksut sen oppii kun opettaa. Ettei silmä ahnehdi enemmän, kun vatsa jaksaa. Ja iskäthän ne monesti toimii "lautasen tyhjentäjänä."

        Jämät hukkuu isukin suihin. Ja maistiainen voisi olla lusikallinen tai kaksi esimerkiksi.

        Tätiä voisi vaihtaa välillä. Ettei yksi täti nökötä turhan pitkään ruokaa jakamassa. Kyllä se toimii sekin.

        Kyllähän kassatkin joutuu nököttämään kusihädässäkin kassalla, kunnes vaihdetaan.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        No joo, kyllähän se auttaa asiaan kun opettaa ottamaan sen mitä syö. Ensin vähän ja lisää, jos jää nälkä. Ei huono oppi ole.

        Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä ne muksut sen oppii kun opettaa. Ettei silmä ahnehdi enemmän, kun vatsa jaksaa. Ja iskäthän ne monesti toimii "lautasen tyhjentäjänä."

        Jämät hukkuu isukin suihin. Ja maistiainen voisi olla lusikallinen tai kaksi esimerkiksi.

        Tätiä voisi vaihtaa välillä. Ettei yksi täti nökötä turhan pitkään ruokaa jakamassa. Kyllä se toimii sekin.

        Kyllähän kassatkin joutuu nököttämään kusihädässäkin kassalla, kunnes vaihdetaan.

        Tuli täti mieleen ihan hygienia syistäkin, siinä kun vieressä on joskus katsellut mitä porukka touhuaa ennen kun tarttuu siiven kauhaan mihin sinäkin, niin hirvittää koskea samaan kauhaan. Ruoista löytyy hiuksia, ruokalajikkeet voi olla tiputeltuina sekaisin ja tosiaan sormi nenästä kauhaan näky vie ruokahaluja.

        Aika moni likainen käsi koskettelee annosteluvälineitä. Eipähän tuu paljon syötyä kun kattelee nenää/korvaa/päätä/persettä kaivavia ruoan kimpussa. 😃


      • Kysyttiin myös että montako perunaa..

        Ja sitten joku täti vois olla muistuttamassa, että Afrikassa lapset näkee nälkää, jos meinaa lautaselle jäädä jotakin..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kysyttiin myös että montako perunaa..

        Ja sitten joku täti vois olla muistuttamassa, että Afrikassa lapset näkee nälkää, jos meinaa lautaselle jäädä jotakin..

        Joo, eikä olleet muuten valmiiksi kuorittuja. Afrikkakorttia käytettiin mun kotona, äiti hyvin usein. Olin huono syömään.

        Olen kokeillut itsekin samaa korttia muksujeni kanssa, kyllä ne pysähtyy miettimään ääneenkin asiaa. Eikö jollain ole ruokaa niin ku meillä?! 🤨


    • Anonyymi

      kummatkohan käy hotelleissa työläiset ja duunarit vai korkeastikoulutetut ja varakkaat ja koulutetut tinderinaiset eli seuralaiset aika sikamaista käytöstä mutta he on jänniä ihmisiä

      • Kylpylähotelleissa käy paljon perheellisiä duunareita. 😉

        Me mukaan lukien.


    • Kotikasvatuksesta se kaikki lähtee...
      En muista, että olisin ikinä lapsenakaan jättänyt ruokaa lautaselle.
      En minä ole koksaan ymmärtänyt miksi ihminen lastaa lautaselle tavaraa enemmän kuin on tarkoitus syödä.
      -Käsittämätön homma, että globaalisti meillä on tilanne, että 1/3 osaa ruoasta kipataan jätteisiin ja samaan aikaan eräät lätisevät jostain lihan syönnistä....Kun edes söisivät, mutta että eletään moisessa yltäkylläisyydessä kuin sikapossut.
      -Omassa taloudessani ruokahävikki on lähellä nollaa.

      • Ja kyllä näissä noutopöydissä voisi olla jonkinlaisia ohjeistuksiakin siitä, että otetaan vain sen minkä syökin.....
        Vetoaako sitten vaikka ympäristöasioihin tai jotain.


      • Nimenomaan ja sama vika, joskus tosi harvoin kun joutuu esim, vanhentunutta maitoa kaatamaan viemäriin sekin harmittaa. Mutta joo, kyllä se noissa hotelliaamiaisissa on että hirveästi lastaavat ruokaa kerralla, itse aina teen niin että eka kierroksella otan hillitysti välttämättömät ja haen sitten toisen kierroksen jos haluan vielä jotain syödä, senkin jälkeen voi vielä hakea, ei ne ruuat sieltä mihinkään karkaa.


    • Anonyymi

      Tyson Dog - Eat The Rich, on muaiikkikappale, josta myös motorhead teki myös uudemman version.

      Kun syödään rikkaat ja tehdään Wahlroos-makkaraakin :D:D

    • Anonyymi

      Ulkomailla monissa hotelleissa on ollut tarjoilu pöytiin ja tarjottavat saa valita, kun istuu pöytään ja raksii listasta. Tuo ei tosin buffet-aamiaisen ruokahävikkiin vaikuta, koska tuskin suomalaiset hotellit buffet-aamiaisesta luopuu. Ehkä ruokahävikkiin auttaa vain asennemuutos. Pitäisi syödä aina se, mitä ottaa lautaselle.

    • Anonyymi

      Älä syö mitään niin ei häviä ruokaa. Noh opettele syömään sen verran kun jaksat. Ei siinä ole muita konsteja. Itse harvoin heitän ruokaa roskiin.

    • Anonyymi

      Ei haittaa jos parasta ennen päivä meni jo, sit ne on vaa toka parasta :D

    • Anonyymi

      En tiedä kuka muista mammanpojista ajattelee vaatteidenkin huoltoa, asuvat liian lähellä äitiänsä, kun äiti huolehtii, kai sitten alusvaatteistakin.

      Mutta niin... antaa olla, luuseri mammanpoikahan sellainen on joka kåy jokainen viikko äitinsä luona.

    • hyvä avaus!
      ja valitettavan usein tosiaan unohtuu näissä nykypäivän ruokavalioväittelyissä, et söit sitä taikka tätä älä hävikkiä jätä..

      mun ratkaisu tuohon buffetti-hävikkiin olis vähemmän vaihtoehtoja tarjolle,
      ihmisellä on valitettava taipumus A. syödä enemmän ja B. ottaa lautaselleen enemmän, mitä enemmän eri vaihtoehtoja on tarjolla..
      ja ehkä joo, vähemmän astioita, mitä saa kerralla ottaa.. niihin voi sit santsata jos tuntuu et jäi vielä nälkä taikka jano..

    • Jossainhan tuo käytäntö onkin jo olemassa..

      Aika usein oon käynyt tuossa yhdessä kesäravintolassa oluella tai syömässä, siellä on seisova pöytä, mutta johtuuko sitten valikoiman rajallisuudesta vai mistä, niin ei siellä jengi mätä lautasiaan kukkuratäyteen.

    • Mun on ideologisesti hirveän vaikea innostua jostakin "isoveli valvoo" systeemistä, jossa aikuisia ihmisiä pitää valvoa ja paimentaa. Mun mielestä normaali ihminen osaa ottaa sen verran ruokaa itselleen minkä tietää syövänsä. Ei pitäisi olla vaikeaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      143
      2152
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1284
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1157
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1037
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      93
      966
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      958
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      77
      957
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      45
      868
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      840
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      743
    Aihe