Moraalinen kysymys

Anonyymi

Saako opettaja ihastua aikuiseen opiskelijaan?

55

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Saako tunnistelija olla ilman lääkitystä?

• Anonyymi

Määrittele "aikuinen"?

Toisekseen kyse ei ole moraalista koska moraali vaatii tekoja.
      Ihastuminen ei ole tekoja vaan tunnekokemus ja elämys.

• Anonyymi

Aikuinen on itsellinen omillaan oleva ihminen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aikuinen on itsellinen omillaan oleva ihminen

Ihastuminen johtaa helposti aina jonkilaisiin tekoihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihastuminen johtaa helposti aina jonkilaisiin tekoihin.

Ei sillä ole väliä johtaako ne vai ei.
        Moraali kertoo ihmisen teoista, toki voidaan puhua myös ajatuksista sekä tunteiden vaikutuksista niihin.

Mutta yleensä lähtökohtaisesti "tunnen näin ja se on väärin" tai "tunnen näin ja se on oikein" ei ole hyvä lähtökohta millekään moraalille.

• Anonyymi

Pusuja entiselle opettajalle 😘😘😘😘

• Anonyymi

Mielestäni siinä ei voi olla mitään väärää jos kaksi aikuista ihmistä ja kumpikin tahtoo samaa!!

• Anonyymi

Ihastuminen tapahtuu jos sille on tilaa ihmisessä.
      On yksinäinen, surullinen, on jäänyt jotain vaille.
      Aattelen, että ennemmin on kyse siitä mitä tekee tunteiden vaikutuksen alaisena. Antaako vain tunteiden viedä mukanaan vai käsitteleekö ihastumista/rakastumista myös järjen tasolla.
      Tätä oon joutunut pohtimaan omassa elämässäni.

• Anonyymi

Tuosta olen totaalisesti erimieltä. Riippuu yksilöstä. Kaikki voi olla hyvin ja kuitenkin törmää ihmiseen jossa vaan sitä jotain. Järjellä ei voi rakkaushormoneja säädellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuosta olen totaalisesti erimieltä. Riippuu yksilöstä. Kaikki voi olla hyvin ja kuitenkin törmää ihmiseen jossa vaan sitä jotain. Järjellä ei voi rakkaushormoneja säädellä.

Kirjoitinkin itsestäni. Sinun tilanteesi on omasi.
        Minulla ei ole tapana törmäillä ihmisiin.

• Anonyymi

Voi kunpa saisi. Olen nimittäin elämäni aikana ihastunut aika moneenkin opettajaan;)

• Anonyymi

Samoin, mäkin olen. Viimeisenä yliopistossa.

• Anonyymi

Yhden ainoan kerran olen opettajaani ihastunut ja tämä tunne tuli jäädäkseen. Mielessä on ja pysyy vaikkei enää oikeastaan edes nähdä.

• Anonyymi

Oletko nainen vai mies?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko nainen vai mies?

Nainen.

• Anonyymi

Totta kai saa. Mikä ihme kysymys tuo oli? Ei tunteilla ole mitään vikaa. Ihastua saa aina. Varsinkin, jos molemmat ovat aikuisia ;)

• Anonyymi

Onko tämä kysymys opettajan vai oppilaan näkökulmasta?

• Anonyymi

Miksei aikuinen saisi aikuiseen.
      Jos opettaja alkaa kokemaan ja näyttämään tunteita alaikäiseen, niin asiasta tietävien pitää ottaa samantien yhteys lastensuojeluviranomaisiin.
      Myöskin jos epäilee jotain....

• Anonyymi

Meinaatko ruveta opettamaan pojalle asentoja?

• Anonyymi

Eiköhän tuo taida olla sen pojan tarve....? 😁

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän tuo taida olla sen pojan tarve....? 😁

Kyllä nykynuoret aikuiset asennoista perille, eri asia onko saanut toteuttaa?

• Anonyymi

Luulisi että saa mutta kaippa siinäkin sitä ettei saisi suosia tätä tai tuodakoka julki??

• Anonyymi

Voiko suosimista estää?se on automaattista.

• Anonyymi

Onko nyt kyse ihan vain teoreettisesta kysymyksestä? Vai onko kyseessä henkilö, joka pohtii tätä kysymystä käytännön näkökulmasta (on itse kyseisessä tilanteessa tai seuraa sitä sivusta)?

• Anonyymi

Onko sillä väliä? Toisaalta ei kai tällaista kukaan huvikseen mieti tai trollaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sillä väliä? Toisaalta ei kai tällaista kukaan huvikseen mieti tai trollaa.

Juuri sen takia kysyin. Siis, että jos muuten vain miettii asiaa. Esim. jos haluaa kirjoittaa aiheesta blogiin tai kirjaan.

• Anonyymi

Yleensä se tarkoittaa sitä että halutaan oppilaan lopettavan koulun. Tahallista ja tarkoituksenmukaista kiusaa. Sitä se on. En ole koskaan havainnut kiinnostuksen tai rakkauden tarkoittavan mitään hyvää. Ainoa tarkoitus on toisen huono olo, ei mikään muu.

• Anonyymi

Ihan eri mieltä. Ei ihastuminen ole koskaan (ei ainakaan pitäisi olla) negatiivista. Ja jos oppilas on (esim.) pian valmistumassa koulusta, ei ole mitään syytä ajatella, että oppilaan olisi lopetettava koulu.

Eikä siinä muutenkaan ole mitään järkeä. En väitä, etteivät jotkut olisi kavalia, mutta useimmiten ihastuminen on positiivista. Itse ainakin näen asian niin. Uskon myös siihen, positiivisuuteen.

• Anonyymi

Ihan eri mieltä. Ei ihastuminen ole koskaan (ei ainakaan pitäisi olla) negatiivista. Ja jos oppilas on (esim.) pian valmistumassa koulusta, ei ole mitään syytä ajatella, että oppilaan olisi lopetettava koulu.

Eikä siinä muutenkaan ole mitään järkeä. En väitä, etteivät jotkut olisi kavalia, mutta useimmiten ihastuminen on positiivista. Itse ainakin näen asian niin. Uskon myös siihen, positiivisuuteen.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se kuitenkin on negatiivista joillekkin! Esimerkiksi itselleni, koen sellaisen todella ahdistava ja pelkästään tahallisena kiusana. Tunteet on järkyttävintä mitä koko maailma kantaa sylissään oli ne sitten olevinaan hyviä tai pahoja, itselleni ne ovat kaikki pahoja ja koen ne negatiivisena hyökkäyksenä kohtaani tarkoituksena tehdä pahaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihastuminen on myös asia jota ei voi valita. Se on kavalaa aivokemiaa❤

• Oon aina ihastunut älykkäisiin ”opettajaan” se on sellainen juttu kun on lähellä ja toinen kertoon niin älykkäästi asiat.

• Oon sen vuoksi kannalla tytöille nainen ja pojille mies opettaja.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Oon sen vuoksi kannalla tytöille nainen ja pojille mies opettaja.

Eihän sillä ole mitään eroa. Nainen voi ihastua mieheen tai/ja naiseen. Mies voi ihastua naiseen ja/tai mieheen.

• Anonyymi kirjoitti:

Eihän sillä ole mitään eroa. Nainen voi ihastua mieheen tai/ja naiseen. Mies voi ihastua naiseen ja/tai mieheen.

Onhan sillä eroa. Niillä yleensä kehityksessä ollut poikkeamaa joilla on ihastusta samaa sukupuoleen.
        Katso jokainen ei ole syntyjään homo. Joten se merkitys on hyvin pieni.

• opettaja auktoriteetti asemassa, oppilaaseen nähden. Ja miten se " aikuinen " määritellään...

eiköhän ihastumisia tule kaikkialla, ammattitaustoista riippumatta ja eri- ikäisten aikuisten kesken, toki johtaako ne mihinkään tai yrityksiin ( metoo kampanja on nykyaikaa) tai ihastumisiin molemmin puolisiin vielä, on taas asiat erikseen...

• Anonyymi

Onko aloittaja nainen vai mies? Ja oletko itse ihastunut opiskelijaan? Jos olet, onko kyseessä nainen vai mies?

• Anonyymi

Tunteilleen kun ei mitään voi. Ei pelkässä ihastumisessa ole mitään väärää.
      En ota kantaa taas tuohon ammattikysymykseen, koska en oo perehtynyt.

Teot määrittää ihmisen..Tunteet ei!! Pelkkä tunne on viatonta. Mieti aikuisillakin ihmisillä on vielä jotain viatonta ja alkukantaista elämässään. Mikäs siinä?!

• Anonyymi

Jos ei tykkää parrasta, on se pois ajettava. Ja noin muutenkin omasta mielestä.

• Anonyymi

Edelleen hyvä kysymys.

• Anonyymi

Olen itse ollut urani aikana ihastunut aikuiseen opiskelijaan kahdesti. Ensimmäisellä kerralla aloitteen minua kohtaan teki opiskelija ja tapailimme kollegoilta ja muilta opiskelijoilta salaa muutamia kertoja (en enää kyllä silloin opettanut häntä, vaikka samassa koulussa olimmekin). Olemme silloin tällöin yhteyksissä edelleen, vuosien jäĺkeenkin. Toisen kanssa molemminpuolista (?) kiinnostusta ehkä olisi, mutta opiskelija onneksi minua järkevämpi ja peli vihellettiin poikki.

• Anonyymi

Et ole varma toisen tunteista, mutta millä tavalla tilanne sitten katkesi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ole varma toisen tunteista, mutta millä tavalla tilanne sitten katkesi?

Hän oli järkevä ja vihelsi pelin poikki ennen kuin tein itsestäni säälittävän vanhan opettajan - ei halunnut asian menevän sinne, minne minä ehkä olisin halunnut sen menevän... halusi pitää asiat yksinkertaisempina. Kiitos siitä!

• Anonyymi

En suosittele. Opettaja kuitenkin pitäisi arvioida oppilaansa puolueettomasti. Luulen, että aikuisoppilaitoksissakin opettajille annetaan sellaiset ohjeet, että suhde opiskelijan kanssa ei ole suotavaa. Tiedän kuitenkin, että yliopistolla on syntynyt suhteita opiskelijan ja opettajien/lehtorien/professorien välille. En suosittele silti.

• Anonyymi

Täytyy muistaa että opettaja ei opeta kaikkia opiskelijoita. Siitä huolimatta tosi vaikea tilanne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täytyy muistaa että opettaja ei opeta kaikkia opiskelijoita. Siitä huolimatta tosi vaikea tilanne.

Totta. Jos toisessa tiedekunnassa opettaa, se on tietysti ihan ok. Kun valmistuu ja alkaa sen jälkeen tapailemaan opettajaa/lehtoria/professoria, ihan ok. Jos se opettaja ei arvostele sinun tenttejä ja et käy sen kursseilla, vaikka olisi saman tiedekunnan tai laitoksenkin opettaja, silloin varmaan ihan ok. Se suhde ei saisi vaan vaikuttaa mihinkään tenttien tai esseiden tai mihinkään muuhun arviointiin.

• Anonyymi

Jos olet mun musiikinopettaja ja olen sun aikuisopiskelija, niin saat mielihyvin ihastua!!!

• Anonyymi

Sori, en ole

• Anonyymi

Vanha mutta hyvä aihe. Vastaus kyllä saa. Tekeekö opetusaikana mitään asialle.. niin ei pidä tehdä... Koulun loputtua olette vain ihmisiä, kuten vapaa-aikanakin. Ei aikuiset ihmiset tunteelle voi mitään. Saako opettaja käyttää toisen ihastusta hyväkseen ei ei saa. Mutta niin kävi minulle. Minä kun luulin olevani niitä ihmisiä kun ei helpolla ihastu.

• Anonyymi

Ha haa, mun aloitus kaivettu esille....

• Anonyymi

EI SAA! Pitäisi ymmärtää kysymättäkin.

• Anonyymi

Oletko itse ope vai mistä asiantuntemus kumpuaa?

• Anonyymi

Saa. Olen käynyt iltalukion ja siellä psykologian opettajana toimiva nainen oli parisuhteessa oppilaansa kanssa. Olivat tutustuneet kun mies oli tullut oppilaaksi kouluun. Olivat olleet yhdessä monta vuotta.

• Anonyymi

Mun entiselle *opelle* <3 Oot edelleen mun ajatuksissa päivittäin.. Hyvää yötä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2218
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      192
      1832
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      56
      1432
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      168
      1232
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1198
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1016
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      912
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      897
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      874
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      831
    Aihe