Tuhkausten osuus hautauksissa Helsingin seudulla

Anonyymi

Tuhkauksen osuus pk-seudun isoissa kaupungeissa (v. 2018) oli seuraava.
Helsingissä 86 %
Espoossa 82 %
Vantaalla 74 % ( Vantaalla vuonna 2000 luku oli 52 %.)

Vert. Pohjoisin krematorio on Oulussa, joten Lapissa tuhkausten osuus on hyvin pieni.

53

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kirkkon on jarruttanut tuhkauksen laajentumista, mutta joutunut kuitenkin myöntymään siihen. Tuhkaus mahdollistaa tuhkan hautaamisen tai sirottelun kirkon hautausmaiden ulkopuolelle.

      • Tuohon on kyllä aiemmin ollut jotain teologisiakin syitä. Edelleenkin kai ruumishautaus on jotenkin periaatteessa parempana pidetty vaihtoehto.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tuohon on kyllä aiemmin ollut jotain teologisiakin syitä. Edelleenkin kai ruumishautaus on jotenkin periaatteessa parempana pidetty vaihtoehto.

        Kirkolla on myös oma taloudellinen etu mielessä kun se on puolustanut arkkuhautausta ja yrittänyt pitää tuhkauksen mahdollisimman vähäisenä. Arkkuhautaus kalliimpana kun tuottaa kirkolle enemmän katetta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirkolla on myös oma taloudellinen etu mielessä kun se on puolustanut arkkuhautausta ja yrittänyt pitää tuhkauksen mahdollisimman vähäisenä. Arkkuhautaus kalliimpana kun tuottaa kirkolle enemmän katetta.

        Ehkä nykyään, mutta eikö liene arkkuhautausta puolustettu silloinkin kun kaikkien oli pakko kuulua kirkkoon.


      • Anonyymi

        Kirkko jarruttaa kehitystä minkä voi, mutta lopulta joutuu antamaan periksi yleisen paineen alla, koska pelkää menettävänsä julkista valtaa ja tulovirtansa (kirkollisverot). Seuraavaksi kirkko joutuu antamaan periksi tuhkauurnan siunauksessa.

        "Piispa ei sallisi tuhkauurnan siunaamista hautajaisissa arkun sijaan – professori uskoo kirkon kannan muuttuvan"

        https://www.uusimaa.fi/artikkeli/814323-piispa-ei-sallisi-tuhkauurnan-siunaamista-hautajaisissa-arkun-sijaan-professori


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkko jarruttaa kehitystä minkä voi, mutta lopulta joutuu antamaan periksi yleisen paineen alla, koska pelkää menettävänsä julkista valtaa ja tulovirtansa (kirkollisverot). Seuraavaksi kirkko joutuu antamaan periksi tuhkauurnan siunauksessa.

        "Piispa ei sallisi tuhkauurnan siunaamista hautajaisissa arkun sijaan – professori uskoo kirkon kannan muuttuvan"

        https://www.uusimaa.fi/artikkeli/814323-piispa-ei-sallisi-tuhkauurnan-siunaamista-hautajaisissa-arkun-sijaan-professori

        Tuhkauurnan siunaaminen tuntuu kyllä aika tylyltä. Mutta varmaan siihen mennään ja totutaan. Poistuisiko silloin tilaongelmakin? Vapaa-ajattelija hakisi uurnan hautaustoimistosta, siirtyisi lähibaariin, löisi uurnan vainajan vakipöytään ja muistelu voisi alkaa.
        Hautajaiset ovat eläviä varten, ei kuolleita. Elävät jättävät jäähyväisiä, muistelevat kuollutta ja siten käsittelevät surua. Vaikkakin Jeesus tylyttää sanoessaan, "antaa kuolleiden haudata kuolleensa." Kai se liittyy ajatukseen, että ihminen on hengellisesti kuollut eläessään erossa Jumalasta.
        Hautaustapojen muuttuessa muutama "maallinen" toimija menettää tuloja. Hautajaiskukkiin ja muuhun hörhellykseen tarvittavat rahat voisi ohjata eläville hyväntekeväisyyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhkauurnan siunaaminen tuntuu kyllä aika tylyltä. Mutta varmaan siihen mennään ja totutaan. Poistuisiko silloin tilaongelmakin? Vapaa-ajattelija hakisi uurnan hautaustoimistosta, siirtyisi lähibaariin, löisi uurnan vainajan vakipöytään ja muistelu voisi alkaa.
        Hautajaiset ovat eläviä varten, ei kuolleita. Elävät jättävät jäähyväisiä, muistelevat kuollutta ja siten käsittelevät surua. Vaikkakin Jeesus tylyttää sanoessaan, "antaa kuolleiden haudata kuolleensa." Kai se liittyy ajatukseen, että ihminen on hengellisesti kuollut eläessään erossa Jumalasta.
        Hautaustapojen muuttuessa muutama "maallinen" toimija menettää tuloja. Hautajaiskukkiin ja muuhun hörhellykseen tarvittavat rahat voisi ohjata eläville hyväntekeväisyyteen.

        "Hautaustapojen muuttuessa muutama "maallinen" toimija menettää tuloja."

        Myös kirkko menettää tulojaan, joidenka menetystä vastaan se raivoisasti taistelee. Esimerkiksi tuhkahautaus ei tuo läheskään niin paljon tuloja kirkolle kuin arkkuhautaus.

        Tuhkauurnan siunauksen salliminen tulisi edelleen laskemaan kirkon tuloja, koska nykykäytäntö pakottaa tuhkauksessa kaksiosaiseen tilaisuuteen. Ensin on siunaustilaisuus arkun kanssa ja tuhkauksen jälkeen on toinen tilaisuus, jossa uurna haudataan. Jos uurnan siunaus sallittaisiin toimitus voitaisiin suorittaa yhdellä tilaisuudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkko jarruttaa kehitystä minkä voi, mutta lopulta joutuu antamaan periksi yleisen paineen alla, koska pelkää menettävänsä julkista valtaa ja tulovirtansa (kirkollisverot). Seuraavaksi kirkko joutuu antamaan periksi tuhkauurnan siunauksessa.

        "Piispa ei sallisi tuhkauurnan siunaamista hautajaisissa arkun sijaan – professori uskoo kirkon kannan muuttuvan"

        https://www.uusimaa.fi/artikkeli/814323-piispa-ei-sallisi-tuhkauurnan-siunaamista-hautajaisissa-arkun-sijaan-professori

        Paine kirkkoa kohtaan kasvaa. Myös Iltalehti kirjoittaa kirkon hankoittelusta. Veikkaanpa ettei mene kuin 1-3 vuotta kun kirkko on pakotettu siunaamaan myös turkauurnat.

        Kirkko palvoo ennenkaikkea Rahaa. Seuraavan palautteen edessä kirkko taipuu muuttamaan linjaansa varsin nopeasti.

        "Hautausurakoitsijan mukaan evankelisluterilainen kirkko kuitenkin vaatii siunausta arkussa ennen tuhkausta.

        – Moni kirkkoon kuuluva ei tiedä tätä laatiessaan hautaustestamenttia. Viimeksi pari viikkoa sitten vainajan puoliso sanoi eroavansa kirkosta, koska hänen miehensä viimeistä tahtoa ei kunnioiteta, hautausurakoitsija kertoo."

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b1dcd2b-64ff-42cd-bf1a-a45493092479


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkko jarruttaa kehitystä minkä voi, mutta lopulta joutuu antamaan periksi yleisen paineen alla, koska pelkää menettävänsä julkista valtaa ja tulovirtansa (kirkollisverot). Seuraavaksi kirkko joutuu antamaan periksi tuhkauurnan siunauksessa.

        "Piispa ei sallisi tuhkauurnan siunaamista hautajaisissa arkun sijaan – professori uskoo kirkon kannan muuttuvan"

        https://www.uusimaa.fi/artikkeli/814323-piispa-ei-sallisi-tuhkauurnan-siunaamista-hautajaisissa-arkun-sijaan-professori

        Tässä vielä toinen hautaustoimeen liittyvä asia, jossa kirkko on kahta mieltä: http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2019/04/28/hautaustoimen-yhdenvertaisuusongelmat-hallitusohjelmaan/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paine kirkkoa kohtaan kasvaa. Myös Iltalehti kirjoittaa kirkon hankoittelusta. Veikkaanpa ettei mene kuin 1-3 vuotta kun kirkko on pakotettu siunaamaan myös turkauurnat.

        Kirkko palvoo ennenkaikkea Rahaa. Seuraavan palautteen edessä kirkko taipuu muuttamaan linjaansa varsin nopeasti.

        "Hautausurakoitsijan mukaan evankelisluterilainen kirkko kuitenkin vaatii siunausta arkussa ennen tuhkausta.

        – Moni kirkkoon kuuluva ei tiedä tätä laatiessaan hautaustestamenttia. Viimeksi pari viikkoa sitten vainajan puoliso sanoi eroavansa kirkosta, koska hänen miehensä viimeistä tahtoa ei kunnioiteta, hautausurakoitsija kertoo."

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b1dcd2b-64ff-42cd-bf1a-a45493092479

        Juuri tänään alkaa kirkolliskokous, joka tulee "sallimaan" kasteen yhden kummin kanssa. Nythän "vaaditaan" kaksi kummia, mutta poikkeustapauksessa riittää yksi. Aika analogiselta tämä vaikuttaa, jos nyt sallitaan tuhkan siunaaminen vain poikkeustapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhkauurnan siunaaminen tuntuu kyllä aika tylyltä. Mutta varmaan siihen mennään ja totutaan. Poistuisiko silloin tilaongelmakin? Vapaa-ajattelija hakisi uurnan hautaustoimistosta, siirtyisi lähibaariin, löisi uurnan vainajan vakipöytään ja muistelu voisi alkaa.
        Hautajaiset ovat eläviä varten, ei kuolleita. Elävät jättävät jäähyväisiä, muistelevat kuollutta ja siten käsittelevät surua. Vaikkakin Jeesus tylyttää sanoessaan, "antaa kuolleiden haudata kuolleensa." Kai se liittyy ajatukseen, että ihminen on hengellisesti kuollut eläessään erossa Jumalasta.
        Hautaustapojen muuttuessa muutama "maallinen" toimija menettää tuloja. Hautajaiskukkiin ja muuhun hörhellykseen tarvittavat rahat voisi ohjata eläville hyväntekeväisyyteen.

        Jännä juttu tuossa hautaamisessa ilman kirkkoa on se, että kirkko saa korvauksen vaikka kuinka monesta ilman sen apua suoritetusta hautauksesta.

        Sama 20€/kuntalainen/vuosi työnnetään valtiolta kirkon tilille, vaikkei kirkolla olisi mitään kuluja vainajista.

        Mahtaako tuo täyttää hyvän hallintatavan tunnusmerkit?


    • Anonyymi

      Vuonna 2018 kaikista evlut kirkon suorittamista hautauksista tuhkaamalla suoritettiin enemmistö, 53,8 prosenttia.

      • Anonyymi

        Maaseudulla tietenkin pitkä kuljetusmatka krematorioon vähentää halua tuhkaukseen. Ja onhan maaseudulla tilaa arkkuhautauksiinkin.


    • Anonyymi

      On tullut toive jonkinlaisesa muistopaikasa, joka ei olisi yhteen hautausmaahan sidottu, ja joka sopisi kaikille. Jotkut toivovat myös paikka muistolaatoille.

      • Anonyymi

        Siis muistopaikka, joka ei olisi hautausmaa. Koska vainajista osa lienee tuhana laitettu mereen, paikka voisi olla jotenkin lähellä mertas?


    • Anonyymi

      Tuo Espoon lukema tarkoittaa, että hautajaisjärjestelyjä mietitään ottaen huomioon seurakuntien hautausmaiden syrjivät käytönnöt eli kappelien kielto siviilihautajaistilaisuuksille.

      • Anonyymi

        Espoon kaupungin pitäisi tarttua asiaan - eikö mikään puolue tai kukaan poliitikko uskaltautuisi ilman että pelkäisi Espoon piispan hyökkäävän kimppuun?!


    • Anonyymi

      "Vapaa-ajattelija hakisi uurnan hautaustoimistosta, siirtyisi lähibaariin, löisi uurnan vainajan vakipöytään ja muistelu voisi alkaa. "

      Käyttävätkö baarivaparit yleensä lopuksi tuhkan eli tekevät siitä teetä ja juovat pois

    • Anonyymi

      Hassau että jotkut kristityt ottavat "ruumiin ylösnousemuksen" niin sananmukaisesti, että kropan tuhkaus ei siihen oikein sovi. Vaikka kaikki ei-vielä-viimeiselle-tuomiolle-joutuneet ovat haudoissaan maatuneina.

    • Anonyymi

      Isot hautajaiset, jossa vainaja on arkussa, on vähentymään päin varsinkin paikkakunilla, jossa kreatorion kappelia ei saa käyttää muihin kuin kirkollisiin siunaustilaisuuksiin. Sosiaaliset hautajaiset ovat sitten tuhlan laskun tai vain muistotilaisuuden yhteydessä.

    • Anonyymi

      Tämä tarkoittaa, että jos hautajaistilaisuus halutaan pitää saattotilaisuutena, jossa vainaja on vielä arkussa, sitä ei voi pitää haudalla, arkun laskun yhteydessä, koska vainaja&arkku menee tuhkaukseen. NÄin ollen kysymys kappelin käyttömahdollisuudesa nousee vääjäämättä esiin. Helsingissä ja Vantaalla tilanne on eri kuin Espoossa, Tuusulassa, Keravalla ja Järvenpäässä.

    • Anonyymi

      Helsingissä tilannetta parantaa Hietaniemen krematorio ja sen tunnustukseton kappeli. Kirkko jarruttanut krematorion tuloa Rovaniemelle.

    • Anonyymi

      Vapariliiton osaamattomat voisivat rakentaa tuhkabisneksen, jossa vapariliitolaisille tuhka myytäisiin teenä hyvällä voitolla, että kannattaa

    • Anonyymi

      Kirkon piirissä on vastustettu tuhlausta, kun pohdittu miten sitä sitten mennään viimeiselle tuomiolle, jos kuin kun j tulee toisen kerran.

    • Anonyymi

      Monet omaiset haluavat pitää hautajaistilsifuuden ennen kuin ruumis tuhkataan. Sitä pitää kunnioittaa.

    • Anonyymi

      Tuhkaamiseen myöntyminen on yksi osa uskonnollisten dogmien taipumiseen. Ruumiin ylösnoouseminen....

    • Anonyymi

      Tietääkö joku, salliiko islaminusko tuhkaamisen.

    • Anonyymi

      Tuhkan sijoittaminen veteen on edelleen yleistymään päin.

    • Anonyymi

      Tämä nostaa kysymyksen krematorioiden kappelien käytöstä.

    • Anonyymi

      Tuhkaukseen liittyy kysymys, järjestetäänkö saattotilaisuus ennen tuhkausta vai miten? Jos halutaan saattotilaisuus ennen tuhkausta, aktualisoituu sen pitopaikka. Espoo, Kerava, Tuusula ja Järvenpää ovat Kirkkohallituksen tiukemmalla linjalla. Ei uskonnottomille hautausmaan kappaelia.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuhkauksesta oli myös iso juttu Uskomaton Vapaa Ajattelija -lehdessä. Ehkä H S sai siitä idean?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhkauksesta oli myös iso juttu Uskomaton Vapaa Ajattelija -lehdessä. Ehkä H S sai siitä idean?

        Kyllä osin, ja HS:n jutun pääidea oli juuri merihautaus.


    • Anonyymi

      Espoos seurakunnan mielestä pappi ja kappeli kuuluvat yhteen, js sillä sipuli.

    • Anonyymi

      Mikähän tilanne oli 2020? Kiinnostaa vaan.

      • Anonyymi

        Espoon seurakunta on elänyt pimeydessä jo vuodesta 2008.


    • Anonyymi

      Olisi hauska saada tietoa, mikä on tuhkana hautausmaiden ulkopuolelle päätyvien osuus.

    • Anonyymi

      Tuhkausten osuus todennäköisesti on edelleen noussut. Maaseudulla on usein pitkä matka krematorion.rioon, jonka arkkuhautaus on yleisin.

    • Anonyymi

      Nyt on saata sekulaari jäähyväistilaisuuden pitopaikka Espooseen.

    • Anonyymi

      Maaseudulla arkkuhautaus luonnollisista syistä yleisin vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Hautausmaat on toinen juttu. Ensimmäinen on kysymys seremoniatiloista.

    • Anonyymi

      Mistä löytyy linkki päivitettyyn tietoon?

    • Anonyymi

      Koko maassa tuhkatuista 10 prosenttia sijoitetaan kirkon hautausmaiden ulkopuolelle.

      • Anonyymi

        Pääkaupunkiseudulla lisääntymään päin. Kesämökin multiin? Merelle?


    • Anonyymi

      Mites taivaaseen tuhkana?

    • Anonyymi

      Vuonna 2022 oli 88 %.

    • Anonyymi

      Tuhkaus ei poista tarvetta hautajaisiin ja hautajsistilaan. Päinvastoin.

    • Anonyymi

      Korostan. Tämä ei vähennä hautajaiztilojen tarvetta.

    • Anonyymi

      Taitaa olla nyt yli 90 %.

    • Anonyymi

      Yhä useamman vainajan tuhkan päätyy kirkon hautausmaiden ulkopuolelle.

      • Anonyymi

        Kirkko jääköön nuolemaan näppejään.


    • Anonyymi

      Näin Kiinalaiset ovat ratkaisseet hautajaisensa:
      https://t.me/DUMBSandCloning/502375
      Auto tulee vaikka vuoristokylään hoitamaan homman.

      • Anonyymi

        Hautajaiset ja vainajan ruumiin tuhkaus ovat kaksi eri asiaa. Saattotilaisuus voidaan pitää ennen tuhkausta. Hautajaisia voidaan pitää myös tuhkauksen jälkeen, myös yhdistyneenä muistotilaisuuteen, jossa vainajan tuhka kenties läsnä. Menetellään joskus niinkin, että ensin tuhka haudataan ja sitten siirrytään pitämään muistotilaisuutta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe