Polttomoottoriautojen hinnoissa valtava syöksykierre

Anonyymi

Uutisoi IS:
https://www.is.fi/autot/art-2000006293053.html

Kukaan ei enää halua polttomoottoriautoa. Yrittävät pitää vanhan hengissä niin pitkään, että sähköautojen hinnanlasku tasaantuu. Tesla, VW ovat jo laskeneet hintoja ja muut tulevat perässä.

Vietämme mielenkiintoisia aikoja, tähän asti autot ovat perinteisesti vain kallistuneet vuosi vuodelta.

34

90

Vastaukset

  • "Polttomoottoriautojen hinnoissa valtava syöksykierre"

    Hyvä saadaan halvempia vähänkäytettyjä autoja!

    • Koskee lähinnä dieselautoja, joita suurin osa tuontiautoista on.


  • Kukaan täysijärkinen ei nyt osta polttomoottoriautoa. Ei etenkään mitään uutta 50k Volvoa.

    • Hihii, kukaan järkevä ei osta kehitysvaiheessa olevia patteriautoja ja toimi sen kehittelyn maksajana ja testiapinana. Noiden kehitysversioitten hinnat romahtaa todella nopeasti kun uutta ja parempaa puskee markkinoille kiihtyvään tahtiin muutaman vuoden sisään.
      Tesla on hyvä esimerkki, alle 3 vuotiaasta yli 120ke maksavasta hyvitettiin alle 60ke uuteen Teslaan, mieti sitä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Hihii, kukaan järkevä ei osta kehitysvaiheessa olevia patteriautoja ja toimi sen kehittelyn maksajana ja testiapinana. Noiden kehitysversioitten hinnat romahtaa todella nopeasti kun uutta ja parempaa puskee markkinoille kiihtyvään tahtiin muutaman vuoden sisään.
      Tesla on hyvä esimerkki, alle 3 vuotiaasta yli 120ke maksavasta hyvitettiin alle 60ke uuteen Teslaan, mieti sitä.

      Ymmärrätkö, että sähköautoja on ollut jo vuosia markkinoilla? Voit mennä vaikka Nettiautosta katsomaan, että hinnat eivät ole mihinkään romahtaneet käytetyissä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Hihii, kukaan järkevä ei osta kehitysvaiheessa olevia patteriautoja ja toimi sen kehittelyn maksajana ja testiapinana. Noiden kehitysversioitten hinnat romahtaa todella nopeasti kun uutta ja parempaa puskee markkinoille kiihtyvään tahtiin muutaman vuoden sisään.
      Tesla on hyvä esimerkki, alle 3 vuotiaasta yli 120ke maksavasta hyvitettiin alle 60ke uuteen Teslaan, mieti sitä.

      Kaikkien ylikalliiden autojen hinnat romahtavat käyttövoimasta riippumatta. Siinä saa syyttää lähinnä itseään jos menee ostamaan yli 100k. Tuossa Teslan tapauksessa osasyy sitä paitsi oli se, kun Tesla itse laski hintojaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ymmärrätkö, että sähköautoja on ollut jo vuosia markkinoilla? Voit mennä vaikka Nettiautosta katsomaan, että hinnat eivät ole mihinkään romahtaneet käytetyissä.

      Nimenomaan voit mennä katsomaan, että on romahtaneet ihan hitosti


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kaikkien ylikalliiden autojen hinnat romahtavat käyttövoimasta riippumatta. Siinä saa syyttää lähinnä itseään jos menee ostamaan yli 100k. Tuossa Teslan tapauksessa osasyy sitä paitsi oli se, kun Tesla itse laski hintojaan.

      ”Osasyy sitäpaitsi”
      Mitä sitten? Tästähän juuri oli kyse, hinnat laskee.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ymmärrätkö, että sähköautoja on ollut jo vuosia markkinoilla? Voit mennä vaikka Nettiautosta katsomaan, että hinnat eivät ole mihinkään romahtaneet käytetyissä.

      Kohta romahtaa kun paremmat ja kehittyneemmät tulee markkinoilla. Voihan noista pyytää ihan mitä haluaa, mutta millä hinnalla kaupat tehdään?
      Onhan se nyt ihan selvää kun laitteet paranee ja niitä tehdään paljon enemmän, niin hinnat putoaa ja laatu paranee.


  • Diesel lähtee ensin, muutaman vuoden kuluttua niitä ei valmisteta. Siitä hiukan eteenpäin, niin polttomoottorit yleensäkin katoaa kaikista uusista autoista. Ehkä 10 vuotta on vielä mahdollisuus ajaa polttiksella. Sitten ei oikein enää ole löydettävissä kuluttajamyyntiä polttonesteille. Jää autoharrastajien hommaksi hakea apteekista bensaa ja ajaa museopolttiksilla.

    • Täyttä sontaa. Siis aikaisintaan 10v kuluttua on mahdollista, että sähköautojen myynti alkaa ohittaa polttikset. Vasta siitä hiljalleen alkaa polttomoottorien määrä liikenteessä laskemaan ja sitä mukaa nesteiden myynti. Joskus 2050 ehkä saattaa loppua bensanmyynti.


    • Ja kun juuri on kerrottu kuinka dieseliä on kehitetty lähes o-päästöiseksi ja sillä on kova noste. No ihan pieniin kinnereihin sellaisia koneita ei kannata laittaa, mutta isompiin ja parempiin autoihin kylläkin. Taitaa käydä enmpikin niin, että iso puhdas diesel tulee olemaan tulevaisuuden ihannoitu V8:n tapainen ikoni.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Täyttä sontaa. Siis aikaisintaan 10v kuluttua on mahdollista, että sähköautojen myynti alkaa ohittaa polttikset. Vasta siitä hiljalleen alkaa polttomoottorien määrä liikenteessä laskemaan ja sitä mukaa nesteiden myynti. Joskus 2050 ehkä saattaa loppua bensanmyynti.

      Sinä aasi et vissiin ymmärrä oikein mitään mistään? Autotehtaat eivät enää juurikaan valmista dieseleitä, ja muutaman vuoden päästä eivät valmista ollenkaan. Polttomoottoreille on tulossa aika nopea loppu, kun sähköautojen hinnat hetken päästä putoavat, ja toisaalta polttomoottoreille ja -nesteille tulee lisää sanktioita. Tämän kaiken olisit voinut selvittää lukemalla uutisia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Sinä aasi et vissiin ymmärrä oikein mitään mistään? Autotehtaat eivät enää juurikaan valmista dieseleitä, ja muutaman vuoden päästä eivät valmista ollenkaan. Polttomoottoreille on tulossa aika nopea loppu, kun sähköautojen hinnat hetken päästä putoavat, ja toisaalta polttomoottoreille ja -nesteille tulee lisää sanktioita. Tämän kaiken olisit voinut selvittää lukemalla uutisia.

      Hetken päästä kyllä joo. Markkinaosuus nyt vissiin jotain 0,5%, mutta mä en vaan hiffaa. Ehkä sun on paras pysyä siellä Sähköautot Nytissä, kun noin voimille käy kuplan ulkopuolella.
      Tässä menee vuosia ennen kuin edes on riittävää infraa sähköautojen yleistymiselle.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Sinä aasi et vissiin ymmärrä oikein mitään mistään? Autotehtaat eivät enää juurikaan valmista dieseleitä, ja muutaman vuoden päästä eivät valmista ollenkaan. Polttomoottoreille on tulossa aika nopea loppu, kun sähköautojen hinnat hetken päästä putoavat, ja toisaalta polttomoottoreille ja -nesteille tulee lisää sanktioita. Tämän kaiken olisit voinut selvittää lukemalla uutisia.

      Kukahan tässä asiassa aasi on ? Valtaosa autotehtaista valmistaa diiseleitä, erittäin puhtaita vähän kuluttavia. Sähköauton " hetken päästä tapahtuvaa hinnanpudotusta" ei ole tulossa. "Sanktioista polttomoottoreille" oman diiselini verot kevenee ensi vuonna 10%.


  • https://dawn.fi/artikkeli.cfm/2019/11/03/kaytetyt-autot-hinnat-romahtivat-bmw-audi-mb-tesla-efekti

    "perinteisten luksusmerkkien, BMW:n, Mercedes-Benzin ja Audin käytettyjen autojen myynti on romahtanut."

    "pari vuotta vanhojen perinteisten luksusmerkkien myynti on romahtanut - ja samalla ovat romahtaneet hinnat. "

    "Syyksi siihen, että pari vuotta vanhat Bemarit, Mersut ja Audit eivät enää kelpaakaan, pidetään Teslaa ja etenkin sen Model 3-mallia. Tilastotietojen mukaan monet asiakkaat, jotka olivat aiemmin kiinnostuneita ostamaan pari vuotta vanhan saksalaisen auton itselleen, päätyvätkin ostamaan uuden Tesla Model 3:n. "

    Mitä USA edellä sitä Suomi perässä.

    • Paljonko noiden hinnat sitten on laskeneet? Mitä eroa aiempaan? Ei minusta Nettiautossa ole mitään erityisen halpoja mesejä myynnissä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Paljonko noiden hinnat sitten on laskeneet? Mitä eroa aiempaan? Ei minusta Nettiautossa ole mitään erityisen halpoja mesejä myynnissä.

      "Paljonko noiden hinnat sitten on laskeneet?" Paljon
      "Mitä eroa aiempaan?" polttishinnat alentuneet.
      "Ei minusta Nettiautossa ole mitään erityisen halpoja mesejä myynnissä."
      Ei vielä, mutta tulossa on. Suomi seuraa jälkijunassa. Polttisautojen hinnat romahtelee ensin USA:ssa, sitten monissa Keski-Euroopan maissa, erityisesti Saksassa, myös Norjassa, Ruotsissa, Suomi seuraa perässä, mutta aikataulua pitää vielä arvailla. Selvää on, että polttisauto ON ERITTÄIN HUONO SIJOITUS, etenkin uusi.
      Nyt kannattaa seurata asioita. Esim. https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/, jotta voi valistuneemmin arvata, milloin sama romahdus tapahtuu Suomessa. Autojen sähköistymisen vauhti näyttää kiihtyneen, myös meillä Suomessa, vaikka täällä sähköautoilua ei kovin merkittävästi tuetakaan. Nyt esim. näyttää kovasti siltä, että uusi Seat Mii Electric saattaisi olla ensi vuonna rekisteröidyin automalli, jos vaan Seat pystyy toimittamaan (luultavasti ei pysty). Mutta ota tuo https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/ päivittäiseen seurantaan, niin tiedät paremmin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Paljonko noiden hinnat sitten on laskeneet?" Paljon
      "Mitä eroa aiempaan?" polttishinnat alentuneet.
      "Ei minusta Nettiautossa ole mitään erityisen halpoja mesejä myynnissä."
      Ei vielä, mutta tulossa on. Suomi seuraa jälkijunassa. Polttisautojen hinnat romahtelee ensin USA:ssa, sitten monissa Keski-Euroopan maissa, erityisesti Saksassa, myös Norjassa, Ruotsissa, Suomi seuraa perässä, mutta aikataulua pitää vielä arvailla. Selvää on, että polttisauto ON ERITTÄIN HUONO SIJOITUS, etenkin uusi.
      Nyt kannattaa seurata asioita. Esim. https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/, jotta voi valistuneemmin arvata, milloin sama romahdus tapahtuu Suomessa. Autojen sähköistymisen vauhti näyttää kiihtyneen, myös meillä Suomessa, vaikka täällä sähköautoilua ei kovin merkittävästi tuetakaan. Nyt esim. näyttää kovasti siltä, että uusi Seat Mii Electric saattaisi olla ensi vuonna rekisteröidyin automalli, jos vaan Seat pystyy toimittamaan (luultavasti ei pysty). Mutta ota tuo https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/ päivittäiseen seurantaan, niin tiedät paremmin.

      Jutussa ei ollut mitään vertailua aiempaan. Toki jos on totta, että leasing-yhtiöt tekee tappiota nykyisillä sopimuksillaan, niin hinnanlaskua on tapahtunut. USA:ssa kyseisien eurooppalaisien autojen myynti kuitenkin paljon vähäisempää kuin Suomessa, eri markkina siis alun alkaenkin.

      Polttis voi olla entistä huonompi sijoitus, muttei hyvältä vaikuta sähköautokaan sijoituksena.


    • Tämähän on tosi hyvä asia jos tapahtuu myös Suomessa. Saa kunnon auton edulliseen hintaan eikä mitään teslaa.


    • Suomessahan on aina myyty samanlaisia autoja, kuin Usa:ssa. Esim. Fordin avolava on ollut yli 20 vuotta Usa.n eniten myyty automalli. Mikä on vastaavien markkinaosuus Suomessa yhteensä ?


  • Nissan Leaf 2014 maksoi uutena ainakin 45000e
    https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/10835918
    Nyt hp. 15 900e.

    Saman hintaluokan C-meseillä noilla kilometreillä (69tkm) arvoa jäljellä melkeinpä kymppitonni enemmän. Tekee 100km matkaa kohden 14,5e enemmän arvonlaskua. Noin paljoa ei polttoaineesta pysty säästämään, vaikka sähkö olisi ilmaista.

    Ja käyttötarkoitusta katsoen oikea verrokki ei tietenkään ole isompi ja ylellisempi mese, vaan esimerkiksi saman konsernin Megane, mikä maksanut 2014 ehkä 20te ja nyt noilla kilometreillä hintaa vähintään kymppitonni jäljellä.
    Leafin arvo siis laskenut kolme kertaa enemmän, eli 20 000e enemmän per 69tkm eli 29e/100km lisäkustannus pelkästä arvonlaskusta sähköautoilijalle. Kylläpä vaan kannatti.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Leafin hinta 2013 oli alle 36 000€. 2014 halvempi, jossain vaiheessa tarjouksessa oli 29 000€
      https://www.autotalli.com/artikkeli/autoesittely-nissan-leaf-2013

      Laske mukaan mesen polttoaine ja huoltokulut jotka tuolla matkalla noin 12 000 - 15 000 € leafia kalliimmat.

      Polttoainetta tuossa juuri laskin ja siihen ei kyllä mene kuin 10e/100km eli korkeintaan 6900e tuossa tapauksessa, eikä se sähkökään ilmaista ole. Huoltojen halvemmuudesta ei mitään näyttöä. Jos Leafin jollain ihmeellä saisikin samanhintaiseksi kokonaiskuluiltaan kuin mesen, niin edelleen eri luokan autoja ja se Megane parempi verrokki ja sen kuluihin Leafia ei saa millään painettua.
      Halvimpien C-mesejenkin hinnat alkaneet kolmosella. Pyrin arvioimaan hinnat varusteineen molemmille.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Polttoainetta tuossa juuri laskin ja siihen ei kyllä mene kuin 10e/100km eli korkeintaan 6900e tuossa tapauksessa, eikä se sähkökään ilmaista ole. Huoltojen halvemmuudesta ei mitään näyttöä. Jos Leafin jollain ihmeellä saisikin samanhintaiseksi kokonaiskuluiltaan kuin mesen, niin edelleen eri luokan autoja ja se Megane parempi verrokki ja sen kuluihin Leafia ei saa millään painettua.
      Halvimpien C-mesejenkin hinnat alkaneet kolmosella. Pyrin arvioimaan hinnat varusteineen molemmille.

      Huonosti laskit! 7 l /100km on lähellä, 1,5€ litrahinnalla tekee 10 500€. Huoltohinnat mesessä huimia verrattuna leafiin.
      Vertailu sähköauto vs. polttis on vähintäänkin kyseenalaista, kaikki riippuu siitä mitä kyseinen ihminen autossa arvostaa. Hinta edellä ajatellen kannattaa ostaa tonnin romu tai jos uuden haluaa niin halvin dacia.
      Autoilussa kuten kaikessa kulutustavaroissa mielipiteitä ja ostointressejä on monia.
      Sähköautolla ajanut ei voi kuvitella vaihtavansa takaisin polttikseen, voimalinjan ero on huima.
      Polttomoottori on äänekäs, haiseva, tärisevä tehosyöppö jonka tehontuotto perustuu räjähdyksiin, ei tuollainen ole enää tätä päivää.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Huonosti laskit! 7 l /100km on lähellä, 1,5€ litrahinnalla tekee 10 500€. Huoltohinnat mesessä huimia verrattuna leafiin.
      Vertailu sähköauto vs. polttis on vähintäänkin kyseenalaista, kaikki riippuu siitä mitä kyseinen ihminen autossa arvostaa. Hinta edellä ajatellen kannattaa ostaa tonnin romu tai jos uuden haluaa niin halvin dacia.
      Autoilussa kuten kaikessa kulutustavaroissa mielipiteitä ja ostointressejä on monia.
      Sähköautolla ajanut ei voi kuvitella vaihtavansa takaisin polttikseen, voimalinjan ero on huima.
      Polttomoottori on äänekäs, haiseva, tärisevä tehosyöppö jonka tehontuotto perustuu räjähdyksiin, ei tuollainen ole enää tätä päivää.

      Olet laskutaidoton idari.

      Ilman muuta vertailu on kyseenalaista, paras vaan julistaa sähkis parhaaksi laskematta mitään. Kun ei osaa vaikka yrittäisi.

      Nimenomaan pyrin vertaamaan samantasoiseen eli Meganeen. Esitin myös vertailun samanhintaiseen. Ei yllättänyt, ettei uskovaiselle mikään jumalaansa uhkaava laskelma kelpaa.


  • Minä uskon monen odottavan sähköautoissa Toyotan esille tuloa. Autoa, jossa nivelien ja tekniikan tulee kestää entistä kauemmin. Toyotalla on tästä jo nyt näyttö ja kun he kehittävät uudet akut autoihin, niin tämä muuttaa tilanteen toiseksi.

    Siinä vaiheessa vain latausasemat puuttuvat useimmilta. Sähköautot ovat pääkaupunkiseudulla, mutta ilmeisesti siellä ei ole hyvä olla varsinkin kesäviikonloppuisin, kun teille saadaan (kymmenien) kilometrien jonot aikaan muutaman kerran vuodessa.

    Kertokaapa latauspaikastanne, kun 500 000 autoa on tukkimassa maantiet saman aikaikesti Juhannuksena, jouluna, pääsiäisenä ja vähemmässä määrin kaikkina lämpiminä viikonloppuina. Unohtamatta yhtäaikaa olevia hiihtolomaviikkoja.

    Vitsi, kun naurattaa ajaa ruuhkassa tuhannen ja sitäkin pitemmän matkan löpöt tankissa, lämmöt täysin päällä tai ilmastointi kesällä. Mutta, kun ei naurata yhtään tähänkään mennessä. Saati, jos olisi vielä pinna kireänä virrasta.

    • Hehee, usko on sairasta jos se on noin sokeaa.


    • Näillä tojohönöillä on hirveä tarve osallistua sähköautokeskusteluun vaikka tojolla ei ole nyt eikä tule olemaan vielä vuosiin yhtään sähköautoa tarjolla Suomessa.
      Sitten nämä tarinat on näitä nauretavia selityksiä siitä miten tojo tulee voimalla sitten joskus. Totuus on kuitenkin se että tojo teki pahan virhearvion ladattavien autojen kanssa on nyt täysin sivuraiteilla.
      Tuon mokan korjaaminen kestää vuosia.


  • "Polttis voi olla entistä huonompi sijoitus, muttei hyvältä vaikuta sähköautokaan sijoituksena."
    Pitää olla todellisuudentaju pahasti kateissa jos pitää käyttöautoa sijoituksena. Se on vain yksi kuluerä muiden joukossa ja autoon laitettua rahaa ei koskaabn sa takaisin.
    Aina kun vaihdat autoa niin maksat diilerille lisää rahaa. Se mitä saat vanhasta vaihdossa on akuankkarahaa sillä vain maksamasi väliraha on todellista rahaa.
    Kun myyt autosi käteisellä eteenpäin ilman vaihdokkia on oikeata rahaa. Tulee monelle haaveilijalle tippa linssiin kun oman auton käteisarvo mitataan.

    • Länkynlänkyn. Kerro lisää, vaikka että talvi on tulossa?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Länkynlänkyn. Kerro lisää, vaikka että talvi on tulossa?

      On se vaan äärimmäisen tyhmää käyttää käyttöautosta sanaa "sijoitus". Oli pakko korjata.


  • Golf-sähkärin hinta romahti vastikään 8000€. Teslan kalleimpien mallien hinta romahti jokin aika sitten jopa 40.000-80.000€, halvimmat useita tuhansia. Nämä olivat uusien autojen hintaromahduksia.
    Tuossa pari esimerkkiä,
    Eipä ole polttisten vastaavanlaisista hintaromahduksista uutisoitu.

    • Tuohan on pelkästään positiivinen juttu, kaikille, myös Teslan omistajille, saavat uuden auton alleen välirahalla jonka ovat bensarahassa säästäneet.


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.