Tämän päivän HS:ssä (9.11.) oli koeajoartikkeli uudesta 0,9litran bensamoottorilla varustettu Nissan Micrasta.
Koeajokulutus 7.1l/100km ja päästöt 146g. !!!!!
Eihän tuossa ole järjenhäiventäkään, jos päästöillä katsotaan olevan jotain merkitystä ylipäänsä mihinkään.
Saa olla jo melkoisen iso dieselauto, jolla päästään samoihin lukuihin.
Ja sitten joku jaksaa jauhaa päivästä toiseen täällä dieselien päästöistä.
Herätys todellisuuteen nyt
16
83
Vastaukset
- Anonyymi
Ja tuon hinnalla saa vaikkapa Ruotsista jo hieman vanhemman käytetyn dieselpremiumin, jonka päästöt eivät juurikaan ole suuremmat.
Ei tarvi ihmetellä suurta käytettyjen dieseleiden tuontia. - Anonyymi
Eihän dieselin CO2 päästöt ole se isoin ongelma, vaan hiukkaspäästöt ja typenoxidit.
Joten ihan sairasta rahdata niitä vanhoja romuja tänne saastuttamaan.- Anonyymi
Totta, isot CO2- päästöt, kuten CO-päästötkin, ovat bensa-autojen ongelma, ei dieselin.
Typenoksidipäästöt Euro6-dieseleissä samantasoisia kuin vastaavassa bensa-autoissa. Euro5:ssa hieman suuremmat. Euro6 tuli voimaan syyskuussa 2014eli viisi vuotta sitten.
Hiukkaspäästöt ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistetuissa dieseleissa käytännössä poistuneet, kun tuolloin hiukkassuodatin tuli pakollisiksi dieseleihin. Hiukkaspäästöongelma on ollut nimenomaan suorasuihkutusbensa-autojen ongelma, mutta tänä vuonna hiukkassuodin tuli pakollisiksi niihinkin, joten se ongelma poistui myös noista bensa-autoista. Kymmenen vuotta myöhemmin.
Näinollen, jos tuontiauto on yli kymmenen vuotta vanhaa mallia, niin se on vastaavaa bensaa enemmän saastuttava. Alle viisi vuotta vanhat ovat vastaavia bensa-autoja vähemmän saastuttavia.
Hiilidioksidipäästöjen osalta myös vanhat dieselit ovat vastaavia bensa-autoja vähäpäästöisempiä. Näin lienee ollutkin ’aina’.
- Anonyymi
Mun Euro6 on kuluttanut 5,2 koko historiansa aikana ja kamaa kulkee mukana yli 100 kg eli koko potti on 1700 kg. Ajotapa agressiivinen.
- Anonyymi
Tyhmä, tyhmempi, nokipää. Koeajoautoja poljetaan aika tavalla, joten kulutus on iso. Ja ylipäätään tuontyyppisillä autoilla ajetaan pääasiassa kaupunkiajoa. Mutta sehän ei estä nokipäätä vertaamasta omia maantieajojaan tähän.
Elävässä elämässä koettu. Nokipää kehui, miten mun mahtidiesel kuluttaa työmatka-ajossa vain 5 l/100, kun toisen kaverin bensapeli kuluttaa 10 l/100.
Sehän ei asiaan millään lailla vaikuttanut, että dieselillä ajettiin Lohjalta Tapiolaan ja bensavehkeellä Töölöstä Tapiolaan. Onhan Lohja-Espoo -väli kaupunkiajoa ihan siinä missä Helsingin ruuhkissakin pyöriminen, koska sekä Espoo että Lohja ovat kaupunkeja! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä, tyhmempi, nokipää. Koeajoautoja poljetaan aika tavalla, joten kulutus on iso. Ja ylipäätään tuontyyppisillä autoilla ajetaan pääasiassa kaupunkiajoa. Mutta sehän ei estä nokipäätä vertaamasta omia maantieajojaan tähän.
Elävässä elämässä koettu. Nokipää kehui, miten mun mahtidiesel kuluttaa työmatka-ajossa vain 5 l/100, kun toisen kaverin bensapeli kuluttaa 10 l/100.
Sehän ei asiaan millään lailla vaikuttanut, että dieselillä ajettiin Lohjalta Tapiolaan ja bensavehkeellä Töölöstä Tapiolaan. Onhan Lohja-Espoo -väli kaupunkiajoa ihan siinä missä Helsingin ruuhkissakin pyöriminen, koska sekä Espoo että Lohja ovat kaupunkeja!Taas ikioma kestotrollimme on taas vauhdissa.
Tarinat tavanomaiseen tapaan aivan jotain käsittämätöntä huuhaata. No niin kai se on oltavakin, kun yhtään faktaa ei kykene tuomaan taaskaan keskusteluun. Ei tietenkään , koska niitä ei ole trollin huuhaan tueksi olemassakaan.
Ei osoita kovin suuria älynlahjoja vain haukkua itse keksimillään saduilla. No muuta ei trollilla ole ja pakko näköjäön on jotain kirjoittaa, niin tuossa on tulos. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä, tyhmempi, nokipää. Koeajoautoja poljetaan aika tavalla, joten kulutus on iso. Ja ylipäätään tuontyyppisillä autoilla ajetaan pääasiassa kaupunkiajoa. Mutta sehän ei estä nokipäätä vertaamasta omia maantieajojaan tähän.
Elävässä elämässä koettu. Nokipää kehui, miten mun mahtidiesel kuluttaa työmatka-ajossa vain 5 l/100, kun toisen kaverin bensapeli kuluttaa 10 l/100.
Sehän ei asiaan millään lailla vaikuttanut, että dieselillä ajettiin Lohjalta Tapiolaan ja bensavehkeellä Töölöstä Tapiolaan. Onhan Lohja-Espoo -väli kaupunkiajoa ihan siinä missä Helsingin ruuhkissakin pyöriminen, koska sekä Espoo että Lohja ovat kaupunkeja!Kun sinun antisi tähän jokseenkin asialliseen keskusteluun on tuota tasoa, niin kannattaisi harkita onko osallistumisesi kovin viisasta.
- Anonyymi
Em Euro6 kulutuksesta saisi litran pois tappamalla hiukkaskiihdyttimen ja samantien vielä puoli litraa pois laihentamalla seosta. Turbon ikäennuste nousisi samalla sfääreihin, koska pakokaasun lämpö puolittuisi. Pakokaasujen päästöt jäisivät kuitenkin alle Euro6 vain Nx nousisi laihemmalla seoksella. Sivutuotteena 50 heppaa lisäpotkua.
- Anonyymi
Hiukkasloukut on poistettu käytöstä isossa osassa dieselautoja, lisäksi kylmänä nuo loukut eivät juurikaan toimi, joten melkoisia myrkkylähteitä ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiukkasloukut on poistettu käytöstä isossa osassa dieselautoja, lisäksi kylmänä nuo loukut eivät juurikaan toimi, joten melkoisia myrkkylähteitä ovat.
Kun muuta ei enää keksi, niin heitetään esiin väärinkäytökset ja joidenkin rikollinen toiminta.
Iso osa? Niinpä niin 😂.
Mitkän päästöjä vähentävät ja poistavat systeemit ei toimi pakkasella heti käynnistämisen jälkeen ihan riipoumatra mitä polttoainetta moottori käyttää. Bensa-autojenkin polttoainekulutus on hurja kylmänä käydessään ja sitä myöden myös järkyttävät päästöt.
Euro6-dieselit ovat vähemmän haitallisia päästöjä ilmaan tupruttavia kuin vastaavat bensa-autot. Sitä faktaa et kykene kumoamaan.
Bensa-autot ovat ’aina’ päästäneet ilmoille huomattavasti enemmän kasvihuonekaasuja (co2 ja co) kuin vastaavat dieselautot. Tätäkäön faktaa et pysty kumoamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun muuta ei enää keksi, niin heitetään esiin väärinkäytökset ja joidenkin rikollinen toiminta.
Iso osa? Niinpä niin 😂.
Mitkän päästöjä vähentävät ja poistavat systeemit ei toimi pakkasella heti käynnistämisen jälkeen ihan riipoumatra mitä polttoainetta moottori käyttää. Bensa-autojenkin polttoainekulutus on hurja kylmänä käydessään ja sitä myöden myös järkyttävät päästöt.
Euro6-dieselit ovat vähemmän haitallisia päästöjä ilmaan tupruttavia kuin vastaavat bensa-autot. Sitä faktaa et kykene kumoamaan.
Bensa-autot ovat ’aina’ päästäneet ilmoille huomattavasti enemmän kasvihuonekaasuja (co2 ja co) kuin vastaavat dieselautot. Tätäkäön faktaa et pysty kumoamaan.Eurodiesel 6 autoja on aika pieni osa Suomen dieselautokannasta, joten kyllä niitä myrkyttäjiä riittää. Jos puhutaan myrkyistä niin typenoksidipäästöt ovat välitön haitta ihmiselle, hiilidioksidit ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eurodiesel 6 autoja on aika pieni osa Suomen dieselautokannasta, joten kyllä niitä myrkyttäjiä riittää. Jos puhutaan myrkyistä niin typenoksidipäästöt ovat välitön haitta ihmiselle, hiilidioksidit ei.
No juuri siksihän Suomen eurooppalaisittain katsoen ehkä vanhin autokanta pitäisikin saada uudistumaan. Jopa nuo käytettynä tuotavat autotkin uudistavat Suomen autokantaa.
Euro6 tuli voimaan syyskuussa 2014, joten kaikki sitä vanhemmat eli yli viisi vuotta vanhemmat dieselit tuottavat enemmän typenoksideja kuin vastaavat bensa-autot. Euro5, joka tuli voimaan kymmenen vuotta sitten , rajoittaa myös kovasti typenoksideja. Mutta dieseleissä ne vielä olivat hieman bensa-autojen typenoksideja suurempia.
Euro-luokitukset koskevat muuten bensa-autojakin ihan yhtä lailla.
Keskieurooppalaisissa joissain suurkaupungeissa suunnitellut ja osin toteutetutkin rajoitukset dieseleille ja bensa-autoille koskevat pääosin Euro4 tai vanhempia autoja. Eli yli 10 vuotta sitten valmistettuja.
Kyllä hiilidioksidipäästöt ovat globaalisti pahempi asia kuin typpioksidit. Siksihän hiilidioksidipäästöt ovatkin kaikkialla verotuksen kriteerinä. Typpioksidi on paikallinen ongelma paikoissa, joissa ilma ei vaihdu eli esim suurten kaupunkien vilkkaasti liikennöidyissä katukuiluissa.
Ja aivan yhtä vahingollisia on bensa-autojen tuottamat typenoksidit kuin dieselautojenkin. Joillakin taitaa olla luulo, ettei bensa-autot päästä typpioksideja pakoputkestaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eurodiesel 6 autoja on aika pieni osa Suomen dieselautokannasta, joten kyllä niitä myrkyttäjiä riittää. Jos puhutaan myrkyistä niin typenoksidipäästöt ovat välitön haitta ihmiselle, hiilidioksidit ei.
Tuo kirjoittamasi noiden jopa kymmenen vuotta vanhojen dieselautojen päästöistä ja usein niiden vertailu vieläpä uusiin litran moottorilla varustettuihin pikkukopperoihin onkin ainoa tapa saada dieselautot näyttämään saastuttavammilta kuin bensa-autot.
Jos verrataan uusia tämän päivän bensa- ja dieselautoja tilanne on täysin toisenlainen ja dieselin ylivoimaa päästöjen vähyyden suhteen ei millään tosiasiaan perustuvalla tiedolla kyetä kiistämään
Eihän nyt tulevaisuuden ja nykyhetkeäkään päätöksiä , kehittämistä ja suunnittelua voi sentään tuolla tavalla perustella valitsemalla sopivasti jokin vanha dieseltekniikka ja vertaamalla sitä viimeistä huutoa olevaan bensatekniikkaan ja siitäkin valitsemalla vielä täysin eritasoiset, tässä tapauksessa eri moottorikoot, vertailukohteet.
Tuo, jos mikä on epärehellistä ja selvää tarkoitushakuisuutta propagandaa, ääripopulistiseksi trollaukseksikin vastaavaa usein kutsutaan monissa muissa yhteyksissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiukkasloukut on poistettu käytöstä isossa osassa dieselautoja, lisäksi kylmänä nuo loukut eivät juurikaan toimi, joten melkoisia myrkkylähteitä ovat.
Mistä tiedät ? Kyllä se hiukkasloukku toimii myös kylmässä moottorissa.
- Anonyymi
Rimpula n on tosi janoinen aivan karmea laite voi jesus senthään?
- Anonyymi
Nyt lippu salkoon, on juhlavuosi.
Euro 5 on nyt 10 vuotias. Pakokaasut ovat katiskassa.
Entä lentokoneet, laivat, rekat traktorit ???
Onko kuninkaalla ollenkaan vaatteita.
Onko malka omassa silmässä ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849