Dieselin syöksy kierre on todella hurja

Anonyymi

"Dieselautojen rekisteröinnit laskivat Euroopan unionissa alle 30 prosentin kolmannella vuosineljänneksellä, kertoi Euroopan autojärjesto ACEA torstaina.

Heinä–syyskuussa dieselautojen osuus uusista henkilöautojen rekisteröinneistä oli enää 29,1 prosenttia.

Muutamassa vuodessa tapahtunut muutos on ollut merkittävä. Vielä vuonna 2015 dieselautojen osuus uusista autoista oli bensiiniautoja suurempi. Silloin dieselien osuus oli 51,5 prosenttia ja bensiiniautojen osuus 43,7 prosenttia.

Vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien osuus oli niin ikään kasvussa 11,3 prosentissa. Ladattavien autojen osuus oli 3,1 prosenttia."

DIESELAUTOJEN REKISTERÖINTIEN määrä laski vuoden takaisesta 14 prosenttia noin miljoonaan autoon.

Vaihtoehtoista käyttövoimaa käyttävistä autoista ladattavien autojen myynti kasvoi 52 prosenttia vajaaseen 111000 kappaleeseen. Täyssähköautojen myynti kasvoi peräti 126 prosenttia reiluun 73000 kappaleeseen.

113

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yllättävää, että noinkin paljon.

      • Anonyymi

        Ei oikeastaan, ainoastaan aivokuolleet pellet rakastavat noita hiukkaspommeja.


      • Anonyymi

        Ei yllätä, kun kyse on verotus uudistuksesta joka nosti diesel pakettiautoja käyttäville taloudellisemmaksi ostaa bensiini farmari.

        Tuttu putkimies siirtyi WV transporteriin joka toimitettiin bensakoneisena.
        Ei dieselillä voi enää ajaa kuin takseissa. Ei ole muille enää järkeä ostaa dieseliä verotuksen takia.

        Itsellä oli vielä 2000 alussa Nissan Vanette Cargo, ja dieselvero oli olematon. Kevyt ja pieni paku, ei syönyt naftaa nimeksikään. Nyt ei osta kukaan enää paettiautoakaan dieselinä.

        Diesel mersut ilman taksikylttiä ovat taksisuharien takseja joista taksikyltti poistettuna yksityisajoissa.

        Ei dieseliä sosialismissa voi ajaa. Itseasiassa sosialismissa on hyvin vaikea edes elää kaikkien holhoamisten keskellä.


    • Anonyymi

      Pikkudieselit jääneet pois - liian kallista tekniikka.

      • Anonyymi

        Mikä on pikkudiisel ? Omaa autoani saa edelleen diiselinä 1,6


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on pikkudiisel ? Omaa autoani saa edelleen diiselinä 1,6

        Sehän se luetaan vielä pikkudieseliksi.


    • Anonyymi

      Suunta on valitettava päästöjen kannalta. Päästöthän ovat kovasti kasvaneet dieselien osuuden pienentyessä, koska suurin osa on siirtynyt dieselistä bensaan.
      Sähköautojen kasvuprosentit ovat kovia, mutta määrät edelleen vähäisiä suhteessa autokantaan. Euroopassa joudutaan miettimäön miten päästötavoitteet saavutetaan niiden nyt jäädessä yhä kauemmaksi. Tai luopua tavoitteista ja veikkaampa, ettei tavoutteista luovuta.

      Dieselvastainen kampanja on tuottanut tuhoisaa tulosta Euroopassa päästöjen kannalta. No kampanjassahan onkin tavoite ollut ihan muu kuin päästötason kurissapitäminen tai varsinkaan päästötason laskeminen.
      Suomessa taasen se on johtanut päinvastaiseen ilmiöön eli dieseleiden osuuden kasvuun autokannassa käytettyjen dieseleiden valtavan tuontimäörien vuoksi. Kyllähän nämäkin uudistavat Suomen ikivanhaa autokantaa ja sitä myöden myös parantaa päästötilannettakin, mutta ei niin hyvin kuin jos hankittaisiin uusia dieseleitä noiden sijasta. Korvautuuhan edes tuon vuoksi kuitenkin osin myös vanhaa bensa-autokantaa. No kustannuspuolihan se tähän ilmiöön on syynä, ei ostajien päästötason alentamispyrkimykset.

      • Anonyymi

        Suunta on nimenomaan hyvä päästöjen kannalta. Nykybensat ovat jo taloudellisempia kuin nykydieselit. Esim. Vesijärven auton EcoRun kilpailussa lokakuussa vähiten kuluttanut diesel (Skoda Octavia 1.6 TDI) vei 20% enemmän kuin bensiinisarjan voittanut Seat Leon 1.0 TSI farkku. Dieselin kulutus oli siis 20% suurempi, mikä tarkoittaa noissa taloudellisuusajoissa aivan hirveän suurta eroa! CO2-päästöjen suhteen tilanne on vielä pahempi dieselille, koska se tuottaa 10% enemmän hiilidioksidia per poltettu litraa. Eli 1.6 TDI:n CO2-päästöt olivat 30% korkeammat kuin 1.0 TSI. Lisäksi TSI:n suorituskyky on parempi.

        Tuon Octavian kuljettajapari oli todella kokenut ja menestynyt. Mm. pohjois-Euroopan EcoRun-kilpailun voitto tuolla diesel Octavialle. Dieselin ratissa on siis niin taloudellinen kuski kuin makdollista. TSI-kuskit olivat ensikertalaisia. Silti diesel kulutti selvästi enemmän

        Dieselin aika henkilöautoissa näyttää luetuinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunta on nimenomaan hyvä päästöjen kannalta. Nykybensat ovat jo taloudellisempia kuin nykydieselit. Esim. Vesijärven auton EcoRun kilpailussa lokakuussa vähiten kuluttanut diesel (Skoda Octavia 1.6 TDI) vei 20% enemmän kuin bensiinisarjan voittanut Seat Leon 1.0 TSI farkku. Dieselin kulutus oli siis 20% suurempi, mikä tarkoittaa noissa taloudellisuusajoissa aivan hirveän suurta eroa! CO2-päästöjen suhteen tilanne on vielä pahempi dieselille, koska se tuottaa 10% enemmän hiilidioksidia per poltettu litraa. Eli 1.6 TDI:n CO2-päästöt olivat 30% korkeammat kuin 1.0 TSI. Lisäksi TSI:n suorituskyky on parempi.

        Tuon Octavian kuljettajapari oli todella kokenut ja menestynyt. Mm. pohjois-Euroopan EcoRun-kilpailun voitto tuolla diesel Octavialle. Dieselin ratissa on siis niin taloudellinen kuski kuin makdollista. TSI-kuskit olivat ensikertalaisia. Silti diesel kulutti selvästi enemmän

        Dieselin aika henkilöautoissa näyttää luetuinta.

        Kyllähän noin voi olla, kun verrataan erikokoisia moottoreita ja autoja. Ja vielä eri autojakin. Tuollainen on tyypillistä juuri dieseldemonisoijien menettelyä. Ei siitä nyt kovin kauaa ole kun täälläkin yksi dieselvihaaja vertasi kolmelitraista isoa citimaasturidieselautoa johonkin litraiseen pieneen bensa-autoon ja sen perusteella tuli samanlaiseen johtopäätökseen kuin sinäkin, että bensa-auto on taloudellisempi ja vähäpäästöisempi.
        Onko kovinkin vaikeaa edes yrittää pysyä edesvähän kohtuudessa dieseldemonisoinneissaan?

        Jos vertailla haluaa, niin tietysti on asiallista verrata samankokoisia, samanmerkkisiä ja muutenkin vastaavia autoja. Ja kun näin tehdään, niin bensa-autoilla ei ole mitään mahdollisuuksia, kun päästöjen ja kulutuksen vähyyttä vertaillaan.

        Bensa-autojen kohtalona on tyytyminen marginaaliosaan ja juuri noihin pikkuisiin litraisiin moottoreihin. Ja jonkin aikaan hybrideiden apumoottoreina.
        Hyöty- ja vähänkin enemmän liikkuville ja joille pikkuautojen ominaisuudet eivät yksinkertaisesti riitä, pitäytyvät varmasti dieseleissä niin kauan kuin polttomoottoriautoja on liikenteessä. Ja silloin kovin moni nykyisin autoilevista ei enää autoja tarvitsekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän noin voi olla, kun verrataan erikokoisia moottoreita ja autoja. Ja vielä eri autojakin. Tuollainen on tyypillistä juuri dieseldemonisoijien menettelyä. Ei siitä nyt kovin kauaa ole kun täälläkin yksi dieselvihaaja vertasi kolmelitraista isoa citimaasturidieselautoa johonkin litraiseen pieneen bensa-autoon ja sen perusteella tuli samanlaiseen johtopäätökseen kuin sinäkin, että bensa-auto on taloudellisempi ja vähäpäästöisempi.
        Onko kovinkin vaikeaa edes yrittää pysyä edesvähän kohtuudessa dieseldemonisoinneissaan?

        Jos vertailla haluaa, niin tietysti on asiallista verrata samankokoisia, samanmerkkisiä ja muutenkin vastaavia autoja. Ja kun näin tehdään, niin bensa-autoilla ei ole mitään mahdollisuuksia, kun päästöjen ja kulutuksen vähyyttä vertaillaan.

        Bensa-autojen kohtalona on tyytyminen marginaaliosaan ja juuri noihin pikkuisiin litraisiin moottoreihin. Ja jonkin aikaan hybrideiden apumoottoreina.
        Hyöty- ja vähänkin enemmän liikkuville ja joille pikkuautojen ominaisuudet eivät yksinkertaisesti riitä, pitäytyvät varmasti dieseleissä niin kauan kuin polttomoottoriautoja on liikenteessä. Ja silloin kovin moni nykyisin autoilevista ei enää autoja tarvitsekaan.

        Seat Leon == Skoda Octavia == Volkswagen Golf, hieman eri kuorissa. Leonia voi hyvin verrata Octaviaan. Miksi moottorien pitää olla saman kokoiset? Molemmista irtoaa 85 kW. Sehän on dieselin vika, jos tarvii paljon isomman moottorin saman tehon aikaansaamisen. Kyllä ne vain ovat hyvä vertailupari. Leon oli vielä farkku ja Octavia hatchback.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seat Leon == Skoda Octavia == Volkswagen Golf, hieman eri kuorissa. Leonia voi hyvin verrata Octaviaan. Miksi moottorien pitää olla saman kokoiset? Molemmista irtoaa 85 kW. Sehän on dieselin vika, jos tarvii paljon isomman moottorin saman tehon aikaansaamisen. Kyllä ne vain ovat hyvä vertailupari. Leon oli vielä farkku ja Octavia hatchback.

        Ei tietysti tarvikaan olla, mutta jos tarkoitus on tehdä vertailuja, niin kyllä kohtuullista on verrata vertailukelpoisia keskenään.

        Se, että hevosvoimat on yhtäsuuret ei ole koko totuus, sehän on vain yksi ominaisuus. Eikä läheskään kaikille, tuskin monillekaan, pelkkä hevosvoimien määrä ole se keskeisin auton ominaisuus. Mikä ihmeen dieselin vika se nyt on, jos jokin dieselmoottori on rakennettu pienitehoiseksi, sehän on rakennettu sellaiseksi jostain syystä, mutta ei se mikään dieselominaisuus ole.
        Mikä menisi vikaan, jos vertaa vastaavia vertailukelpoisia autoja? Jos siis halutaan edes vähänkin objektiivista eikä tarkoitushakuista vertailua harrastaa.

        Vertailua tietysti vaikeuttaa, ettei dieseleitä valmisteta noin pieninä moottoreina. Ja suunta onkin hyvä ympäristön kannalta siten, että bensamoottorit pitäytyvät hyvin pienissä kokoluokissa ja dieselit isommissa kokoluokissa. Se on ainoa keino hillitä bensamoottorien isompia päästöjä. Kokoja saisi pienentää vielä lisääkin ja käyttää lähinnä hybridien apumoottoreina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietysti tarvikaan olla, mutta jos tarkoitus on tehdä vertailuja, niin kyllä kohtuullista on verrata vertailukelpoisia keskenään.

        Se, että hevosvoimat on yhtäsuuret ei ole koko totuus, sehän on vain yksi ominaisuus. Eikä läheskään kaikille, tuskin monillekaan, pelkkä hevosvoimien määrä ole se keskeisin auton ominaisuus. Mikä ihmeen dieselin vika se nyt on, jos jokin dieselmoottori on rakennettu pienitehoiseksi, sehän on rakennettu sellaiseksi jostain syystä, mutta ei se mikään dieselominaisuus ole.
        Mikä menisi vikaan, jos vertaa vastaavia vertailukelpoisia autoja? Jos siis halutaan edes vähänkin objektiivista eikä tarkoitushakuista vertailua harrastaa.

        Vertailua tietysti vaikeuttaa, ettei dieseleitä valmisteta noin pieninä moottoreina. Ja suunta onkin hyvä ympäristön kannalta siten, että bensamoottorit pitäytyvät hyvin pienissä kokoluokissa ja dieselit isommissa kokoluokissa. Se on ainoa keino hillitä bensamoottorien isompia päästöjä. Kokoja saisi pienentää vielä lisääkin ja käyttää lähinnä hybridien apumoottoreina.

        No miksi ei voi verrata Leonia ja Octaviaa? Sama auto eri kuorissa. TSI on kuitenkin suorituskykyisempi kuin 1.6 TDI oli kuorina sitten Octavia, Leon, Golf tai A3.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi ei voi verrata Leonia ja Octaviaa? Sama auto eri kuorissa. TSI on kuitenkin suorituskykyisempi kuin 1.6 TDI oli kuorina sitten Octavia, Leon, Golf tai A3.

        Tottakai voi verrata, mutta yleistävien johtopäätösten teko diesel vs bensa noiden päästöjen yms osalta on hieman toinen juttu. Hyvähän se tietysti olisi ilmaston kannalta, jos mahdollisimman moni bensa-autoa havitteleva ostaisi noita yksilitraisia.

        Eikä tuo jossain Vesijärvellä (missä lie) ollut joku ekoajokilpailu (mitkähän olosuhteetkin, ajoreitti yms olivat) eri autoilla varmaankaan osoita juuri mitään päästöjen ja kulutusten käytännön jokapäiväisessä normiajossa syntyviin arvoihin.
        Taannoin täälläkin oli esillä litraisen bensa-auton koeajo (merkkiä en muista) ja tulokset olivat kokolailla järkyttävät, keskikulutus oli selvästi yli 7l/100km. On jo melkoisesti isompi dieselauto, joka tuon ylittää. Tuo testiajo on varmasti lähempänä tosielämää kuin joku ekoajokisa.

        Sinänsähän on tosiaankin tietysti hyvä asia, jos bensa-autoilijat valitsevat noita litran bensamoottorisia, koska niillä pääsee tyypillisiin diesel-tasoisiin kulutus-ja päästölukemiin, mutta käytännössä näin ei taida olla. Jos kerran auton pitää jostain syystä välttämättä olla bensapolttomoottorinen.
        Valtaosa uusistakin bensa-autoista taitaa kuitenkin olla selvästikin isompimoottorisia. En tosin tiedä kuinka suuri osuus uusista bensa-autoista on yksilitraisia, enkä nyt jaksa tietoa kaivaakaan. Jopa kaksilitraisiakin ja ylikin bensa-autoja tulee vielä markkinoille ja ihan ’tavalliseen’ käyttöön ja kyllä kai niitäkin ostetaan. Silloin ei varmasti mennä päästöjen-vähyys - kriteeri ensimmäisenä ajatuksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai voi verrata, mutta yleistävien johtopäätösten teko diesel vs bensa noiden päästöjen yms osalta on hieman toinen juttu. Hyvähän se tietysti olisi ilmaston kannalta, jos mahdollisimman moni bensa-autoa havitteleva ostaisi noita yksilitraisia.

        Eikä tuo jossain Vesijärvellä (missä lie) ollut joku ekoajokilpailu (mitkähän olosuhteetkin, ajoreitti yms olivat) eri autoilla varmaankaan osoita juuri mitään päästöjen ja kulutusten käytännön jokapäiväisessä normiajossa syntyviin arvoihin.
        Taannoin täälläkin oli esillä litraisen bensa-auton koeajo (merkkiä en muista) ja tulokset olivat kokolailla järkyttävät, keskikulutus oli selvästi yli 7l/100km. On jo melkoisesti isompi dieselauto, joka tuon ylittää. Tuo testiajo on varmasti lähempänä tosielämää kuin joku ekoajokisa.

        Sinänsähän on tosiaankin tietysti hyvä asia, jos bensa-autoilijat valitsevat noita litran bensamoottorisia, koska niillä pääsee tyypillisiin diesel-tasoisiin kulutus-ja päästölukemiin, mutta käytännössä näin ei taida olla. Jos kerran auton pitää jostain syystä välttämättä olla bensapolttomoottorinen.
        Valtaosa uusistakin bensa-autoista taitaa kuitenkin olla selvästikin isompimoottorisia. En tosin tiedä kuinka suuri osuus uusista bensa-autoista on yksilitraisia, enkä nyt jaksa tietoa kaivaakaan. Jopa kaksilitraisiakin ja ylikin bensa-autoja tulee vielä markkinoille ja ihan ’tavalliseen’ käyttöön ja kyllä kai niitäkin ostetaan. Silloin ei varmasti mennä päästöjen-vähyys - kriteeri ensimmäisenä ajatuksena.

        Mitäs sellaisella litrasella bensavehkeellä vois tehdä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai voi verrata, mutta yleistävien johtopäätösten teko diesel vs bensa noiden päästöjen yms osalta on hieman toinen juttu. Hyvähän se tietysti olisi ilmaston kannalta, jos mahdollisimman moni bensa-autoa havitteleva ostaisi noita yksilitraisia.

        Eikä tuo jossain Vesijärvellä (missä lie) ollut joku ekoajokilpailu (mitkähän olosuhteetkin, ajoreitti yms olivat) eri autoilla varmaankaan osoita juuri mitään päästöjen ja kulutusten käytännön jokapäiväisessä normiajossa syntyviin arvoihin.
        Taannoin täälläkin oli esillä litraisen bensa-auton koeajo (merkkiä en muista) ja tulokset olivat kokolailla järkyttävät, keskikulutus oli selvästi yli 7l/100km. On jo melkoisesti isompi dieselauto, joka tuon ylittää. Tuo testiajo on varmasti lähempänä tosielämää kuin joku ekoajokisa.

        Sinänsähän on tosiaankin tietysti hyvä asia, jos bensa-autoilijat valitsevat noita litran bensamoottorisia, koska niillä pääsee tyypillisiin diesel-tasoisiin kulutus-ja päästölukemiin, mutta käytännössä näin ei taida olla. Jos kerran auton pitää jostain syystä välttämättä olla bensapolttomoottorinen.
        Valtaosa uusistakin bensa-autoista taitaa kuitenkin olla selvästikin isompimoottorisia. En tosin tiedä kuinka suuri osuus uusista bensa-autoista on yksilitraisia, enkä nyt jaksa tietoa kaivaakaan. Jopa kaksilitraisiakin ja ylikin bensa-autoja tulee vielä markkinoille ja ihan ’tavalliseen’ käyttöön ja kyllä kai niitäkin ostetaan. Silloin ei varmasti mennä päästöjen-vähyys - kriteeri ensimmäisenä ajatuksena.

        Hyvin pääsee sanoihin lukemiin myös jokapäiväisessä ajossa.
        https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

        Päästöt reilusti alle 100 g/km. Spritmonitorista ei löydy yhtään Golf-luokan Euro6xx dieseliä, jonka päästöt olisivat alle 100 g/km, bensoja löytyy lukemattomia. 10-20 vuotta sitten dieselit kuluttivat vielä selvästi vähemmän kuin bensat. Viime vuosina päästörajojen kiristyessä dieselien kulutukset ovat kasvaneet. Bensojen kulutukset ovat sitävastoin laskeneet. Nykyään bensan CO2-päästöt ovat jo dieseliä pienemmät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin pääsee sanoihin lukemiin myös jokapäiväisessä ajossa.
        https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

        Päästöt reilusti alle 100 g/km. Spritmonitorista ei löydy yhtään Golf-luokan Euro6xx dieseliä, jonka päästöt olisivat alle 100 g/km, bensoja löytyy lukemattomia. 10-20 vuotta sitten dieselit kuluttivat vielä selvästi vähemmän kuin bensat. Viime vuosina päästörajojen kiristyessä dieselien kulutukset ovat kasvaneet. Bensojen kulutukset ovat sitävastoin laskeneet. Nykyään bensan CO2-päästöt ovat jo dieseliä pienemmät.

        Jaksat edelleen vertailla erilaisia autoja, pikkubensamoottorilla varustettuja isompiin dieselmoottoreilla varustettuihin. Näin tietysti saat haluamasi tuloksen.

        Bensan CO2-päästöt ovat edelleen noin 15-30%, jopa varmaan 50% joissakin yksittäistapauksissa vastaavien dieseleiden päästöjä suuremmat.
        Se, että verrataan parhaimpien litran moottorilla varustetun bensamoottoriauton ja yli puolet suuremman dieselmoottoriauton CO2- päästöjä, ei anna mitään yleiseen johtopäötökseen johtavaa tietoa bensa vs diesel -autojen päästötasosta.

        Joku järki voisi olla ilmaston kannalta, jos bensa-autonostajat siirtyisivät valtaosaltaan näihin parhaisiin yksilitraisiin nykyisistä bensa-autoustaan. Mikä mahtaa olla uusien bensa-autojen suosituin merkki ja koko. Ei taida olla tuo Seatin 1-litrainen.
        Lisäksi edellyttäisi kuljettajalta samanlaista ajotapaa kuin noissa ekokisoissa. Jokainen autoilija voi kyllä nähdä, ettei kulutus ole hetikään se ensimmäinen asia mielessä kun autoilla ajetaan.

        Muuten kävin vilkaisemassa tuota Vesilahden ekokisan tuloksia. Raskaampi Octavia yli puolet suuremmalla dieselmoottorilla varustettuna ja kevyemmän bensaSeat Leonin kulutusero oli muutama litran kymmenys. Mielenkiintoista oli lisäksi, että paraskin selvästi Leonia pienempi Ibitsa samalla moottorilla ei pystynyt samaan kuin Leon, vaan oli dieselOctavian kanssa samoissa lukemissa. Tätä et tullut maininneeksi. Tuon perusteella ei kyllä minkäönlaisia yleistäviä johtopäätöksiä, joita suoraviivaisesti teit, ei kohtuudella voisi tehdä.

        Bensojen kulutus on kyllä laskenut reippaasti, kuten dieseleidenkin. Bensojen ehkä jopa enemmänkin. Bensojen kulutushan olikin huimas ’ennenvanhaan’. Allekymmenen litraa oli tiukassa autossa kuin autossa. Dieseleiden tasolle se kuitenkaan ei ole päässyt, kun verrataan taas tietysti vastaavia autoja. Päästöt ovat suorassa suhteessa kulutuksiin, niin myös CO2-päästöt. Dieselpolttoaine on energiapitoisempaa kuin bensa, joten ei taida ihan helposti kyetä bensalla saavuttamaan yhtä hyvää hyötysuhdetta millään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaksat edelleen vertailla erilaisia autoja, pikkubensamoottorilla varustettuja isompiin dieselmoottoreilla varustettuihin. Näin tietysti saat haluamasi tuloksen.

        Bensan CO2-päästöt ovat edelleen noin 15-30%, jopa varmaan 50% joissakin yksittäistapauksissa vastaavien dieseleiden päästöjä suuremmat.
        Se, että verrataan parhaimpien litran moottorilla varustetun bensamoottoriauton ja yli puolet suuremman dieselmoottoriauton CO2- päästöjä, ei anna mitään yleiseen johtopäötökseen johtavaa tietoa bensa vs diesel -autojen päästötasosta.

        Joku järki voisi olla ilmaston kannalta, jos bensa-autonostajat siirtyisivät valtaosaltaan näihin parhaisiin yksilitraisiin nykyisistä bensa-autoustaan. Mikä mahtaa olla uusien bensa-autojen suosituin merkki ja koko. Ei taida olla tuo Seatin 1-litrainen.
        Lisäksi edellyttäisi kuljettajalta samanlaista ajotapaa kuin noissa ekokisoissa. Jokainen autoilija voi kyllä nähdä, ettei kulutus ole hetikään se ensimmäinen asia mielessä kun autoilla ajetaan.

        Muuten kävin vilkaisemassa tuota Vesilahden ekokisan tuloksia. Raskaampi Octavia yli puolet suuremmalla dieselmoottorilla varustettuna ja kevyemmän bensaSeat Leonin kulutusero oli muutama litran kymmenys. Mielenkiintoista oli lisäksi, että paraskin selvästi Leonia pienempi Ibitsa samalla moottorilla ei pystynyt samaan kuin Leon, vaan oli dieselOctavian kanssa samoissa lukemissa. Tätä et tullut maininneeksi. Tuon perusteella ei kyllä minkäönlaisia yleistäviä johtopäätöksiä, joita suoraviivaisesti teit, ei kohtuudella voisi tehdä.

        Bensojen kulutus on kyllä laskenut reippaasti, kuten dieseleidenkin. Bensojen ehkä jopa enemmänkin. Bensojen kulutushan olikin huimas ’ennenvanhaan’. Allekymmenen litraa oli tiukassa autossa kuin autossa. Dieseleiden tasolle se kuitenkaan ei ole päässyt, kun verrataan taas tietysti vastaavia autoja. Päästöt ovat suorassa suhteessa kulutuksiin, niin myös CO2-päästöt. Dieselpolttoaine on energiapitoisempaa kuin bensa, joten ei taida ihan helposti kyetä bensalla saavuttamaan yhtä hyvää hyötysuhdetta millään.

        Ihan yhdentekevää jauhamista. Fakta on kuitenkin se, että diesel katoaa valikoimista ensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan yhdentekevää jauhamista. Fakta on kuitenkin se, että diesel katoaa valikoimista ensin.

        Tuostapa uskaltaa helposti olla eri mieltä. Koko Suomen kansantalous pyörii dieselillä eikä mitään vakavasti otettavaa vaihtoehtoa ole vielä saatavilla.

        Voi kysyä onko bensa tarpeellinen käyttövoima. Se on helposti korvattavissa eikä sen nopeakaan katoaminen juurikaan heilauttaisi kansantaloutta. Ilmastokin kiittäisi.
        Ja ihan kyllä bensa-autojen uusmyynnin syöksy on ihan tuossa hollilla tai jo alkanut. Ihan pikkuautoja lukuunottamatta autojen, joissa pelkkä bensamoottori, myynti on kovasti laskenut jo nyt. Isompien autojen voimanlähteenä pelkkä bensa on jo käytännössä harvan hankintalistalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietysti tarvikaan olla, mutta jos tarkoitus on tehdä vertailuja, niin kyllä kohtuullista on verrata vertailukelpoisia keskenään.

        Se, että hevosvoimat on yhtäsuuret ei ole koko totuus, sehän on vain yksi ominaisuus. Eikä läheskään kaikille, tuskin monillekaan, pelkkä hevosvoimien määrä ole se keskeisin auton ominaisuus. Mikä ihmeen dieselin vika se nyt on, jos jokin dieselmoottori on rakennettu pienitehoiseksi, sehän on rakennettu sellaiseksi jostain syystä, mutta ei se mikään dieselominaisuus ole.
        Mikä menisi vikaan, jos vertaa vastaavia vertailukelpoisia autoja? Jos siis halutaan edes vähänkin objektiivista eikä tarkoitushakuista vertailua harrastaa.

        Vertailua tietysti vaikeuttaa, ettei dieseleitä valmisteta noin pieninä moottoreina. Ja suunta onkin hyvä ympäristön kannalta siten, että bensamoottorit pitäytyvät hyvin pienissä kokoluokissa ja dieselit isommissa kokoluokissa. Se on ainoa keino hillitä bensamoottorien isompia päästöjä. Kokoja saisi pienentää vielä lisääkin ja käyttää lähinnä hybridien apumoottoreina.

        Minulla on lataushybridin apumootttorina 100kW tuplaturbo ja sähkömoottorina 65kW sähkömottori. Yhteistehona on käytettävänä noiden summa. Liikkuu kevyesti eikä konetta tarvitse kiusata. Riittää pieneen autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunta on nimenomaan hyvä päästöjen kannalta. Nykybensat ovat jo taloudellisempia kuin nykydieselit. Esim. Vesijärven auton EcoRun kilpailussa lokakuussa vähiten kuluttanut diesel (Skoda Octavia 1.6 TDI) vei 20% enemmän kuin bensiinisarjan voittanut Seat Leon 1.0 TSI farkku. Dieselin kulutus oli siis 20% suurempi, mikä tarkoittaa noissa taloudellisuusajoissa aivan hirveän suurta eroa! CO2-päästöjen suhteen tilanne on vielä pahempi dieselille, koska se tuottaa 10% enemmän hiilidioksidia per poltettu litraa. Eli 1.6 TDI:n CO2-päästöt olivat 30% korkeammat kuin 1.0 TSI. Lisäksi TSI:n suorituskyky on parempi.

        Tuon Octavian kuljettajapari oli todella kokenut ja menestynyt. Mm. pohjois-Euroopan EcoRun-kilpailun voitto tuolla diesel Octavialle. Dieselin ratissa on siis niin taloudellinen kuski kuin makdollista. TSI-kuskit olivat ensikertalaisia. Silti diesel kulutti selvästi enemmän

        Dieselin aika henkilöautoissa näyttää luetuinta.

        Kuka niistä päästöistä välittää? Ei niillä ole oikeasti ostajalle kuin akateeminen arvo. Auton veroja useimmat seuraa, ja valitsee sen perusteella edullisemman. Paljon ajavalle diesel on vielä hyvä vaihtoehto, vähemmän ajavalle joko perus bensa-auto, ladattava hybridi. tai sähköauto. Kalliit Itselataavat alkavat olemaan väliinputoajia ja viime vuosituhannen tekniikkaa.


    • Anonyymi

      Autovalmistajien yhdistys acea on huolissaan kun sähköautoja ja hybrideitä ei myydä kuin muutamassa eu maassa nimeksi.

      Balttiassa ja koko itä euroopassa eu alueella, etelä euroopassa kourallinen.

      Siellä on järki päässä.

      Odottakaas kun alkaa porsia nämä akkuhybridit ja akkuautojen akut ja sähkötekniikka. Suomessakin monilla on varmasti enemmän kuin todellinen vara autoissa kiinni ja rahoituksessa.

      Veikkaan että käytetyille ei löydy markkinoita juuri riskin takia mitä ei polttomoottorissa ole.

      • Anonyymi

        Vähäiset näkyvät olevan tietosi. Kuvitelmat kuitenkin todella suuret.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähäiset näkyvät olevan tietosi. Kuvitelmat kuitenkin todella suuret.

        Käy acea.be lukemassa uutinen missä kertovat hybrideiden ja sähköautojen ostomääristä eu alueella. Todella vähän on myyntiä.

        Meteliä tyhjästä oikeastaan sähköautojen ympärillä.


    • Anonyymi

      "Tänä päivänä markkinoille tulevat, uusinta mahdollista tekniikkaa edustavat dieselautot päästävät putken päästä äärettömän vähän mitään myrkyllistä tai vaarallista, ja todella vähän hiilidioksidia, jonka päästömääristä pitäisi myös olla huolissaan. Koska dieselin – myös huomattavasti fossiilista perinnepolttoainetta ympäristöystävällisemmän biodieselin – demonisointi jatkuu, keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat lähteneet jälleen nousuun.

      Joku saisi kertoa poliitikoille, että teknologia kehittyy koko ajan. Saattaisi käydä niin, että nyt kehityksen jarrupolkimella makaava lenkkitossu nousisi sen pedaalin päältä pois."

    • Anonyymi

      Euroopassa pienet dieselit olivat myydyin autotyyppi ja nyt niitä ei tehdä kun niiden päästöjen hallinta on liian kallista tehdä, eipä siinä mitään ihmettä tai outoa ole.
      Saako joku tuosta kiksejä tai mällit kalsareihin kun asiasta tekee oikein aloituksen??

    • Anonyymi

      Kohta sinun dieselpaskallasi ei ole mitään arvoa.

      • Anonyymi

        Niin tai sitten arvo nouseekin, kun päästötavoitteita aletaan tosissaan tavoitella. Kukapa tietää. Se mitä tiedetään on, että bensa-autot ovat pahimpia autoliikenteen päästölähteitä ja sekin tiedetään, että iso osa kuluttajista kampanjoinnin tuloksena on valitettavasti vaihtanut dieselautoista bensa-autoihin. Tämä on kestämätön tilanne ja se on alkanutkin jo näkyä päästöjen lisääntymisenä.

        Se lienee kuitenkin varmaa, että vähänkin aivan pienempiä kiesejä isommat bensa-autot ovat ensimmäisenä liipasimella, kun vihdoin ja viimein tosiasiat tulevat poliitikoillekin tietoon ja ymmärretyksi sen ohella, että autokannan sähköistysvauhti ei riitä lähimainkaan pienentämään päästötasoja tarpeeksi.

        Jäämme odottelemaan seuraavien vuosien kehitystä. Veikkaanpa, että se tulee olemaan monelle yllätys ja iso. Sinä kuulut näihin yllättyjiin lähes varmasti. Luultavasti jo hieman aavisteletkin näin käyvän.... eikös? 😎


    • Anonyymi

      mitä se haittaa jos diesel jää pois??? onhan muitakin parempia vaihtoehtoja.

      • Anonyymi

        Mutta kenelläkään ei ola varaa niitä hankkia eli ajamme 2035 vuonna autoilla joiden keskiikä 30v.Palkat tulee tippumaan 30-50% kaikilla aloilla siihen mennessä kun pää aukeaa Postin kanssa.Mutta välilliset verot nousee taas 50% 2035 mennessä. Tuskin silloin toimeentulotukia tai asumistukiakaan on eli nyt kannattaa hankkia tilava paku asunnoksi ja diesel se kun kulkee kaikella mitä sinne tungetaan lähes jos vanha kunnon kone on.


      • Anonyymi

        No joku saksalainen töpselihybridi vois olla kiva mutta mulla on heti 70 000 hyvää syytä pysyä 30 000 euron diesel eemelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joku saksalainen töpselihybridi vois olla kiva mutta mulla on heti 70 000 hyvää syytä pysyä 30 000 euron diesel eemelissä.

        Eemeli ja 200 dieseli hv automaati 👍


    • Anonyymi

      Merkkiliikkeistä ei löydy ainuttakaan dieselautoa. Ne on myyty jobbareille halvalla. Niistä ei ole hyvitetty juuri mitään.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö ;) käy vaikka joskus jossain sellaisessa...


    • Anonyymi

      Osta nokipommi ja aja loppuun. Vaihdossa et saa kohta siitä mitään.

      • Anonyymi

        Mikä ihme on nokipommi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihme on nokipommi?

        Dieselrousku on nokipommi. Onneksi dieselterrorille tulee loppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselrousku on nokipommi. Onneksi dieselterrorille tulee loppu.

        Mikä on dieselrousku? Tarkoititko rausku?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on dieselrousku? Tarkoititko rausku?

        Sukua bensarouskulle, mutta puhtaampi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on dieselrousku? Tarkoititko rausku?

        Rousku on sieni. Kangasrousku, haaparousku ja karvarousku lienevät yleisimpiä. Vaatii ryöppäämisen ennen valmistusta ruoaksi.


    • Anonyymi

      Oletteko miettineet kumpi on parempi huippuunsa kehitettynä moottorina Diesel vai Bensiini.
      Muuttuva säätöinen venttilikoneisto, sähköhydraulisesti toteutettu, nostot, ajoitus.
      Suorasuihkutus/suoraruiskutus.
      Turbo siivet säätyvät turbiini, ahdin.
      Sähköinen ilmavirran kiihdytin imusarjassa joka kilpa-auto tyyliin nopeuttaa ilman kulkua imusarjassa. mitä enemmän ilmaa, suurempi teho. Puhtaammat pakokaasut.
      Bensiini moottoriin on olemassa muitakin polttoaineita kuin bensiini.
      Dieseliin on saatavissa Parafiini (Gas-To-Liguid)(GTL) polttoainetta joka on tämän hetken parasta mitä on. Suosittelen.

      • Anonyymi

        Vielä ioni kaasutin. Jolla polttoaineen kulutus kaksi litraisessa moottorissa on sadalla kilometrillä 0.1-0.4 desilitraa.
        Ruikutuspumpunkin voi ionisoida. Kulutus polttoineessa samoin pientä.
        Television Myytinmurtajat ohjelma kokeili ionikaasutinta, saamatta hyviä tuloksia aikaiseksi,
        taisi muutama piuha jäädä kiinnittämättä.
        Soittakaapa aamutuimaan puhelin-numero neuvontaan ja kysykää ionikaasuttimesta ja Grafeeni akuista/paristoista. Osaavat kertoa yhtiöistä ja puhelin-numeroista niihin.


      • Anonyymi

        Aika sama. Kummallakaan ei ole minkäänlaista tulevaisuutta.


      • Anonyymi

        Joo, ja sitten ofomies rattiin ja foliopipo päähä. Unohtamatta tietenkään magneetinappeja korviin.

        Niinkuin näkyy, niin dieselpakokaasujen hengittäminen aiheuttaa aivovaurion.


    • Anonyymi

      Dieselillä ei ole enää mitään tulevaisuutta. Ei edes huijausdieselin valmistus lisää enää niiden menekkiä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siinä yksi nokipää selitteli mustaa valkoiseksi. ei saa päästöjen vähennyslaitteita ronkkia, hyi hyi, mutta seuraavassa lauseessa auliisti jaeltiin neuvoja, miten paljon maksaa ja miten paljon moisella tempulla säästää. Ei jäänyt kenellekään epäselväksi, että näihän tässä oikeasti kehoitettiin toimimaan. Ja samaan aikaa paukutetaan henkseleitä ympäristöystävillisyyden merkeissä.

        Juuri tästä syystä saatuttavat nokilekat pitää kieltää ainakin kaupungeissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä yksi nokipää selitteli mustaa valkoiseksi. ei saa päästöjen vähennyslaitteita ronkkia, hyi hyi, mutta seuraavassa lauseessa auliisti jaeltiin neuvoja, miten paljon maksaa ja miten paljon moisella tempulla säästää. Ei jäänyt kenellekään epäselväksi, että näihän tässä oikeasti kehoitettiin toimimaan. Ja samaan aikaa paukutetaan henkseleitä ympäristöystävillisyyden merkeissä.

        Juuri tästä syystä saatuttavat nokilekat pitää kieltää ainakin kaupungeissa!

        Sulla ei ole mitään muuta perusteita kieltovastimukselkesi kuin tuo jatkuvasti jankuttamasi muutamien, lähinnä muutamien nuorison tekemien vanhoihin linttaamisautoihinsa ’tehostamisvirityksiin’ vetoaminen. Sitä olet jaksanut toistella vuosikausia.

        Ei mitään kieltoja tietenkään tuollaisten perusteella jonkun fanaatikon mieliksi tehdä, ja varsinkaan, kun siinä menisi ’lapsi pesuveden mukana’.
        Saastuttaville autoille voi ilman muuta asettaa rajoituksia kohtuu huomioiden. Mutta nimenomaan päästöjen perusteella. Se osuisi tietysti koviten vanhoihin autoihin ja myös uudempia bensa-autoja.
        Bensa-autothan ovat pahiten päästöjä tuottavia autoja nykyautoista.


    • Anonyymi

      ei saa tdi autosta vaihdossa kuin lämmintä kättä

      ajamma loppuun siis

      • Anonyymi

        No eipä ole vaihtoehtoja.


    • Anonyymi

      Dieselin tuotantoa ajetaan alas. Tyhmille toki vielä myydään arvottomaksi käyvää muinaisteknologiaa.

      • Anonyymi

        Kerro ihmeessä minkä auton tekniikka on nykyaikaista niin tällaisen diesel-vajakinkin silmät aukenee.


      • Anonyymi

        No ainakaan sulla ei ole mitään ymmärrystä teknologioista. Silloin ei varmaankaan kannattaisi sepustuksissasi viitata teknologiaan millään tasolla. Niin tehden et tekisi itsestäsi täyttä pelleä niinkuin nyt kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ainakaan sulla ei ole mitään ymmärrystä teknologioista. Silloin ei varmaankaan kannattaisi sepustuksissasi viitata teknologiaan millään tasolla. Niin tehden et tekisi itsestäsi täyttä pelleä niinkuin nyt kävi.

        Inise mitä iniset dieselaasi. Kaikki nauravat tuollaisille kivikautiseen teknologiaan ripustautuville itsensä nöyryyttäjille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro ihmeessä minkä auton tekniikka on nykyaikaista niin tällaisen diesel-vajakinkin silmät aukenee.

        Ostin sitten ruåttalaisen 250 E:n kun kukaan ei viitsinyt minulle kertoa mikä on sitä parempaa tekniikkaa jolla 80tkm kilometriä vuodessa ajaisin. Tuhoutuuko nyt ilmakehä? Saanko enää nukutuksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostin sitten ruåttalaisen 250 E:n kun kukaan ei viitsinyt minulle kertoa mikä on sitä parempaa tekniikkaa jolla 80tkm kilometriä vuodessa ajaisin. Tuhoutuuko nyt ilmakehä? Saanko enää nukutuksi?

        arvonalennus pahin asia-meneppä hakeen vaihtohyvitystä vaikka bensiiniautoon tai hybridiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        arvonalennus pahin asia-meneppä hakeen vaihtohyvitystä vaikka bensiiniautoon tai hybridiin

        Jos kerran on vastikään ostanut auton, niin miksi ihmeessä siitä pitäisi mennä jotain tämänhetkistä vaihtohyvityshintaa kyselemään? Eihän auto ole mikään sijoitus, vaan käyttöesine.

        Toiseksi järjetöntähän olisi ylipäänsäkään pelkästään bensamoottorilla varustettua autoa enää tänä päivänä uutena ainakaan hankkia. Sellaiset ovat jo ’kuilun reunalla’ isojen päästöjen vuoksi. Kannattaa vähän seurata mitä ’päästömarkkinoilla’ tapahtuu ja se ei lupaa hyvää varsinkaan isompikokoisille bensamoottoriautoille.
        Jos sähkö tai hybridi ei innosta, niin tällä hetkellä vain diesel on järkevä ostos, kun uusista autoista uhutaan. Hybrideissäkin dieselhybridi on fiksumpi, mutta valitettavasti ne ovat vielä useimpien uusia autoja ostavien maksukyvyn ulottumattomissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kerran on vastikään ostanut auton, niin miksi ihmeessä siitä pitäisi mennä jotain tämänhetkistä vaihtohyvityshintaa kyselemään? Eihän auto ole mikään sijoitus, vaan käyttöesine.

        Toiseksi järjetöntähän olisi ylipäänsäkään pelkästään bensamoottorilla varustettua autoa enää tänä päivänä uutena ainakaan hankkia. Sellaiset ovat jo ’kuilun reunalla’ isojen päästöjen vuoksi. Kannattaa vähän seurata mitä ’päästömarkkinoilla’ tapahtuu ja se ei lupaa hyvää varsinkaan isompikokoisille bensamoottoriautoille.
        Jos sähkö tai hybridi ei innosta, niin tällä hetkellä vain diesel on järkevä ostos, kun uusista autoista uhutaan. Hybrideissäkin dieselhybridi on fiksumpi, mutta valitettavasti ne ovat vielä useimpien uusia autoja ostavien maksukyvyn ulottumattomissa.

        No se vaihtohyvitys tulee olemaan tulevaisuudessa vielä huonompi. Ja nimenomaan dieseleissä, bensoissa ei ole tapahtunut vielä vastaavaa. Bensa on ainoa järkevä polttishankinta tällä hetkellä, markkinat on nimittäin kyllästety dieseleillä kun niitä on roudattu tänne hullun kiilto silmissä. Näin se vaan menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        arvonalennus pahin asia-meneppä hakeen vaihtohyvitystä vaikka bensiiniautoon tai hybridiin

        Kun ajaa 80 tkm. vuodessa, niin nuo sinun tarjoamat vaihtoehdot tulisi paljon kalliimmiksi. Et taida autoilusta paljoa tietää.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suomessa dieselin osuus enää alle 20% ja putoaa nopeasti.

      • Anonyymi

        Tänä vuonna jää johonkin 10-15% tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä vuonna jää johonkin 10-15% tasolle.

        Suuressa osassa Suomea uusia autoja ostetaan vuosittain reilusti alle 5% (Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa alle 3 %) nykyiseen käytössä olevaan autokantaan verrattuna. Ei häivy bensat ja dieselit sieltä ihan äkkiä. Taitaa porukka loppua ennen polttiksia.


    • Anonyymi

      Nyt olisi tarve todella halvalle ja hyvälle diesel autolle. Kuka antaa vihjeen puoli-ilmaisesta täysin toimivasta autosta?

      Rahat ovat pöydälläni odottamassa viestiäsi. Tämä on tosi juttu, sillä liikkeistä noita autoja ei löydä. Kumma kylläkin.

      • Anonyymi

        Eikö juuri näitä halpoja ja hyviä tiisseleitä ole maamme myyntimarkkinat täynnä. Epäilen, että niille käy kuin maaseutusuomen asuintaloille: voi olla komeakin vaan arvo nolla. Kas kun ei ole sitä ostajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö juuri näitä halpoja ja hyviä tiisseleitä ole maamme myyntimarkkinat täynnä. Epäilen, että niille käy kuin maaseutusuomen asuintaloille: voi olla komeakin vaan arvo nolla. Kas kun ei ole sitä ostajaa.

        Minä vaihdoin ison dieselin ladattavaan hybridiin. Ajan liian vähän, jotta sen pitäminen olisi mitenkään järkevää verotuksen vuoksi. Sain siitä aivan kohtuullisen vaihtohinnan. Se oli myynnissä kokonaiset 3 päivää, kunnes katosi. Kyllä hyvillä dieseleillä on kysyntää, eikä niitä tarvitse ilmaiseksi antaa.


    • Anonyymi

      Otsikko on harhaanjohtava. Kaikkien polttomoottorien myynti laski. Sähköautojen myynti räjähti, mutta se on kuitenkin hyttysen ininä ruisrokissa. Ei ihmiset osta enää autoja, ne on netissä ja kattoo pornoo.

    • Anonyymi

      Telkkarit toimii vähällä virralla nykyään. Älypuhelimet toimii vähällä virralla nykyään.
      Äänentoistolaitteet toimii vähällä virralla nykyään. Kodin koneet (jääkaappi/pakastin yhdistelmä) toimii vähällä virralla nykyään, puhumattakaan pölynimureista. Valaistus kodeissa toimii vähällä virralla nykyään, samoin nykyaikainen suorasähkö lämmitys.
      Ruohonleikkuri toimii vähällä virralla, samoin oksasilppuri. Miksi ei siis se AUTOKIN, jolla liikutaan korkeintaan se 100 kilsaa päivässä, voisi myös toimia sähköllä? Kuinka moni teistä on muuten se "kuuluisa" kaupparatsu ammatiltaan, joka ajaa sen 1000 kilsaa päivässä?.....Kysyn vaan....

      • Anonyymi

        Ei nämä aasit oikeasti mitään aja, samaa tyhjäpäiden kääkätystä kuin hehkulamppujen tullessa tiensä päähän.


      • Anonyymi

        Mutta kun niitä vähän kuluttavia laitteita käyttää monta miljardia ihmistä, niin loppupeleissä ihmisten määrä maapalolla on se ydinpointti ja jutun juoni.

        Jos olisi puolet vähemmän porukkaa maapallolla, olisi aika paljon vähemmän saasteita ja luonnonvarojen kuluttamista.


    • Anonyymi

      Sinäänsä jännää että nyt kun dieselit ovat vihdoin puhtaampia kuin ennen, niin alkoi ilmastomuutoshysteria ja sitä myöden dieseleiden torppaaminen.

    • Anonyymi

      Romahdus on valtavan nopea, nyt ollaan jo alle 20 prosentissa.

      • Anonyymi

        Ootkos sattunut vilkaisemaan miten bensa-autojen myynti on romahtanut? Korkealta pudotaan kovaa.
        Eipä juurikaan enää osteta autoja, varsinkaan pikkuautoja suurempia, joissa ainoa voimanlähde on bensamoottori.

        Suunta on uusmyynnissä pois vähitellen polttomoottoriautoista. Näin käy. Ensimmäisenä yksityiskäyttö ja sitten vähitellen ammattiliikennekin. Ammattiliikenne on käytännössä kokonaan dieselkäyttöistä, joten dieselit poistuvat hitaammin autokannasta. Tuo nykytaso alkaa olla hyvin lähellä sitä, mikä se tulee olemaan pitkään tulevaisuuteen. Bensa-autojen myynti romahtaa seuraavaksi ja sehän on jo alkanutkin ja kiihtyy koko ajan.

        Käytettyjen osalta sama tulee viiveellä, se näkyy mm siinä, että edelleen dieseleiden osuus autokannassa on nousussa. Näin johtuen käytettyjen tuonnista, jossa dieseleiden osuus on suurin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootkos sattunut vilkaisemaan miten bensa-autojen myynti on romahtanut? Korkealta pudotaan kovaa.
        Eipä juurikaan enää osteta autoja, varsinkaan pikkuautoja suurempia, joissa ainoa voimanlähde on bensamoottori.

        Suunta on uusmyynnissä pois vähitellen polttomoottoriautoista. Näin käy. Ensimmäisenä yksityiskäyttö ja sitten vähitellen ammattiliikennekin. Ammattiliikenne on käytännössä kokonaan dieselkäyttöistä, joten dieselit poistuvat hitaammin autokannasta. Tuo nykytaso alkaa olla hyvin lähellä sitä, mikä se tulee olemaan pitkään tulevaisuuteen. Bensa-autojen myynti romahtaa seuraavaksi ja sehän on jo alkanutkin ja kiihtyy koko ajan.

        Käytettyjen osalta sama tulee viiveellä, se näkyy mm siinä, että edelleen dieseleiden osuus autokannassa on nousussa. Näin johtuen käytettyjen tuonnista, jossa dieseleiden osuus on suurin.

        Dieselpolttoneste on todella edullista, joten sillä kannattaa ajaa kaikki maantieajot.


    • Anonyymi

      vw vahva syyllinen maineen tuhrijana?

    • Anonyymi

      Minkähänlainen ihminen se vielä uskoo dieselhenkilöautoihin?

      • Anonyymi

        Uskoo??????
        Eihän kyse ole uskomisesta. Faktat riittää realisteille, mutta noistahan sulla ei tietysti ole kummoistakaan käsitystä


      • Anonyymi

        Ei kukaan järkevä sillä tulee kovat ilmastoverot niihin.Pakettiautoissa ei nouse toistaiseksi mitkään verot kun ei ole vaihtoehtoja ja niitä käyttää yli 90% yritykset jotka saa vähentää kaikki verot ja kulut kuitenkin yrityksen verotuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan järkevä sillä tulee kovat ilmastoverot niihin.Pakettiautoissa ei nouse toistaiseksi mitkään verot kun ei ole vaihtoehtoja ja niitä käyttää yli 90% yritykset jotka saa vähentää kaikki verot ja kulut kuitenkin yrityksen verotuksessa.

        Kovat ’ilmastoverot’ rokottaa nimenomaan ja ensisijaisesti bensa-autoja, koska ilmaston kannalta bensa-autojen päästöt ovat kaikkein suurimmat verratuna muihin vastaaviin autoihin. Ylivoimaisestikin suurimmat. Kyllä tietysti dieselit ja muutkin polttomoottorivoimanlähteet saavat osansa.

        Suunta on tällä hetkellä selvästi sähköautoihin. Yksi syy on massiivinen valtiollinen ohjaus ja tuet mm infraan. Myös tiedoituskampanjat ovat melkoisia. Ei siinä mitään, onhan tarkoitus ihan hyvä. Riski tietysti on, kuten aina, kun sitoudutaan ja uskotaan vain yhteen teknologiaan ja tässä tapauksessa vielä sellaiseen eli sähköön, jota varten on rakennettava koko infra käytännöllisesti katsoen kokonaan uusiksi. Ja sen kustannuksetkin maksaa isolta osin kaikki, ei vain käyttäjät, kun jopa lakiteitse siihen pakotetaan. Toivottavasti sitoutuminen osoittautuu tulevaisuudessa oikeaksi, muuten olisi kallis harhaisku.


    • Anonyymi

      Nykydieselit ovat kaikkein puhtain vaihtoehto autoiluun, näin se vaan on sanokoon pellet mitä tahansa.

      • Anonyymi

        Ikävä kyllä olet 10 vuotta myöhässä, sori vaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä olet 10 vuotta myöhässä, sori vaan

        Niin, silloin Katainen suosittelikin suomalaisia hommaamaan dieseleitä. Sen jälkeen valtio onkin rankaissut ostajia oikein huolella, veroilla. Muuta huonoa dieseleillä ei sitten olekaaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, silloin Katainen suosittelikin suomalaisia hommaamaan dieseleitä. Sen jälkeen valtio onkin rankaissut ostajia oikein huolella, veroilla. Muuta huonoa dieseleillä ei sitten olekaaan.

        Mitä rangaistuksia, veroja tai muita, erityisesti dieseleille tuon jälkeen on tullut?
        Ei nyt varsinaisesti tule yhtään mieleen.


    • Anonyymi

      Ainoastaan typerä suomijuntti näihin enää satsaa. Suomesta on tullut diesel romujen hautuumaa, koska juntti on juntti.

    • Anonyymi

      Älä selitä. Se on dieselin loppu. Nyt.

      • Anonyymi

        Noinhan väitit jo kymmenen vuotta sitten. Ja varmasti vielä seuraavat kymmenenkin vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan väitit jo kymmenen vuotta sitten. Ja varmasti vielä seuraavat kymmenenkin vuotta.

        Polttikset on kiellettyjä jo kymmenen vuoden päästä.


    • Anonyymi

      Laitetaanko 300 kg:n vai 3000 kg:n kokonaispainon peräkärry perään ja hinataan roikannokkaan vai tuodaanko osina?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mun dieselin alamäki on alkanut kun hyppään Mersun rattiin ja ajelen mukavasti seuraavat 1300 km. Pyörähdän tankkaamassa ja jatkan vihellen matkaani.

      • Anonyymi

        Dieselit loppuu ensin, mutta kaikki polttikset viimeistään 2030. Dieselin kuluttajamyynti lakkaa kyllä sekin piakkoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselit loppuu ensin, mutta kaikki polttikset viimeistään 2030. Dieselin kuluttajamyynti lakkaa kyllä sekin piakkoin.

        No voihan nenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voihan nenä.

        No sanos muuta. Siihen loppuu ilman saastutus sitte.


    • Anonyymi

      Kuka typerys enää dieseliä ostaisi? Vain Suomesta löytyy niin umpihölmöjä juntteja.

      • Anonyymi

        Kiva että isot tehtaat jaksaa vielä tehdä dieseleitä vain Suomeen. Hieno uutinen.


    • Anonyymi

      Kyllä oli tiedossa, että dieselautoilu loppuu.
      En olisi arvannut, että tällä vauhdilla mennään.
      Moottori kyllä kestää paljon,
      mutta se kaikki mikä on moottorin ympärillä,
      hajoaa nopeasti, anturit,erg,hiukkas-suodattimet,turbot, ym ym.
      Kalliiksi tulee ylläpitää nokivasaraa.
      Sitten vielä verot ja polttoaineen jatkuvat korotukset.
      Hyvä, että noista päästään.
      Tutkimuksen mukaan 90% vastustaa dieselautoja.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Miksi täällä keskustellaan dieselautoista, mutta ei separaattoreista. Historiaa molemmat.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Separaattorit ovat turvallisesti museoissa, mutta Euroopassa on 37 miljoonaa saastuttavaa nokilekaa (dieselgate huijauksen seurauksena), jotka myrkyttävät ilmaa vielä 10-15 vuotta ellei tähän puututa kovalla kädellä.

        https://tekniikanmaailma.fi/diesel-autot-saastuttavat-bensa-autoja-enemman-toteaa-tuore-tutkimus-ja-syyttaa-eurooppaa-diesel-addiktiosta/

        Sinä se jaksat toistella noita vanhoja ja moneen kertaa ruodittuja ja kevyiksi osoittautuneita lehtijuttuja. Kyllä sinäkin tiedät aivan hyvin, että muutama vuosi sitten oli massiivinen dieselvastainen kampanja, jonka jäljet johtivat... niin minne... . Tuokin v2017 vuoden artikkeli sopii siihen oikein hyvin. Nyttemmin tosiasiat ovat jo aika hyvin pääseet esiin, mutta sinä vielä ryvet noissa vanhoissa tarinoissa ja uskomuksissasi. Eikö jo noin 15 vuotta riitä sinulle vai vieläkö meinaat jatkaa seuraavatkin 15 vuotta?

        Euro6-dieselit tuottavat huomattavastikin vähemmän päästöjä kuin vastaavat bensa-autot. Siitä sinä et pääse yli etkä ympäri.
        Bensa-autojen uusmyyntihän on jo syöksykierteessä, ja siirtynyt pieniin autoihin ja moottoreihin kun dieselien on tasaantunutja päätynyt isompiin ja kalliimpiin autoihin. Bensa-autot onkin helppo korvata fiksummilla vaihtoehdoilla, toisin kuin dieselit vielä toistaiseksi. Niillä käyttäjäprofiileilla, joita nykyautoilijoilla on.
        Dieselhybridit ovat hinnoiltaan useimpien ostajien ulottumattomissa kuten dieselitkin yhä enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se jaksat toistella noita vanhoja ja moneen kertaa ruodittuja ja kevyiksi osoittautuneita lehtijuttuja. Kyllä sinäkin tiedät aivan hyvin, että muutama vuosi sitten oli massiivinen dieselvastainen kampanja, jonka jäljet johtivat... niin minne... . Tuokin v2017 vuoden artikkeli sopii siihen oikein hyvin. Nyttemmin tosiasiat ovat jo aika hyvin pääseet esiin, mutta sinä vielä ryvet noissa vanhoissa tarinoissa ja uskomuksissasi. Eikö jo noin 15 vuotta riitä sinulle vai vieläkö meinaat jatkaa seuraavatkin 15 vuotta?

        Euro6-dieselit tuottavat huomattavastikin vähemmän päästöjä kuin vastaavat bensa-autot. Siitä sinä et pääse yli etkä ympäri.
        Bensa-autojen uusmyyntihän on jo syöksykierteessä, ja siirtynyt pieniin autoihin ja moottoreihin kun dieselien on tasaantunutja päätynyt isompiin ja kalliimpiin autoihin. Bensa-autot onkin helppo korvata fiksummilla vaihtoehdoilla, toisin kuin dieselit vielä toistaiseksi. Niillä käyttäjäprofiileilla, joita nykyautoilijoilla on.
        Dieselhybridit ovat hinnoiltaan useimpien ostajien ulottumattomissa kuten dieselitkin yhä enemmän.

        Häpeä jankuttamasta samaa monologia vuodesta toiseen, kirjaimellisesti.
        Diesel on jo haudanreunalla, nähtiin jo biodiissel mahtava tulevaisuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häpeä jankuttamasta samaa monologia vuodesta toiseen, kirjaimellisesti.
        Diesel on jo haudanreunalla, nähtiin jo biodiissel mahtava tulevaisuus

        Sinäkö kommentoit jotakuta jankuttamasta samaa monologiaa? Jopas olet sitten hauska trolli...
        Ja itse olet jankuttanut sitä omaa monologiasi jankuttanut jo 15 vuotta. Ja ihan yhtä kirjaimellisesti samaa soopaa. Haudan reunalla sinun höpötyksissäsi diesel on ollut aina, kovasti se reuna vaan kestää, vaikka dieselien määrä liikenteessä kasvaa vieläkin, vaikka kovasti sähköautot ja hybridit ovat tulossa ja tapetilla. Bensa-autot, joita aina olet kehuskellut, ,taitavat jo olla huomattavasti lähempänä kuilun reunaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häpeä jankuttamasta samaa monologia vuodesta toiseen, kirjaimellisesti.
        Diesel on jo haudanreunalla, nähtiin jo biodiissel mahtava tulevaisuus

        Kun sinä itse jankutat samaa omaa tarinaasi vuosikausia ja joku jankuttaa vastaavasti samoilla omilla vastakommenteillaan, niin ei siitä pidä ärsyyntyä.

        Eihän nuo sinun väitteittesi sisältö ole miksikään muuttunut, joten ei tietysti vastineidenkaan sisältö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö kommentoit jotakuta jankuttamasta samaa monologiaa? Jopas olet sitten hauska trolli...
        Ja itse olet jankuttanut sitä omaa monologiasi jankuttanut jo 15 vuotta. Ja ihan yhtä kirjaimellisesti samaa soopaa. Haudan reunalla sinun höpötyksissäsi diesel on ollut aina, kovasti se reuna vaan kestää, vaikka dieselien määrä liikenteessä kasvaa vieläkin, vaikka kovasti sähköautot ja hybridit ovat tulossa ja tapetilla. Bensa-autot, joita aina olet kehuskellut, ,taitavat jo olla huomattavasti lähempänä kuilun reunaa.

        Taitaa olla mittarilla liian kallista tavaraa tai ureat jäässä päässäkin. 😂


    • Anonyymi

      Kateus ja luottamus on ansaittava, huijaamalla esim päästöissä valitettavasti ei saa kumpaakaan😉

    • Anonyymi

      En mie tiedä mistään syöksykierteestä. Ajelen päivästä toiseen uudenkarhealla Mersun dieselillä. En mie ole huomannut mitään syöksykierrettä. Mukavasti ja vakaasti kulkee. Ei hypi eikä ryi, eikä syöksyile kierteessä, eikä ilman kierrettä mitenkään.

      Jos joku kadehtii, niin kadehtikoon ja jos joku ajelee bensalla, tai hybridillä, niin ajelkoon. Ei heilauta puoleen, eikä toiseen. En kyllä ota toisten murheita, kuten täällä tunnutaan tekevän.

    • Anonyymi

      Aika outoa tämä raju nyt jo arvottomiksi käyneiden dieselautojen puolustaminen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jääräpäät eivät taju,että dieselien loppu on lähellä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe