miksi eivät rupea tekemään 1 litran dieseleitä niin kulutus 2 litraa satasella ja päästöt 0.
tehoja saatas ulos kevyesti yli 150hv ja yli 250nm väännöt nykytekniikalla?
1 litrainen diesel päästöt 0
31
135
Vastaukset
- Anonyymi
Pieniä dieseleitä on vanhemmissa autoissa 1.2-1.4 ei vie paljon pienessä viistoperäisessä kaupunkiautossa. Huippuvääntö on alle 2000rpm eli liikkuu kevyesti.
Itsellä on 77kw - 105hv 1.9tdi golfissa. On todella pirteä verrattuna samantehoisiin bensamoottoreihin, vetää hyvin 0-100kmh, peräkärry liikkuu kun 250nm on 1900kierroksella. Tässä ei vielä dfp suodatinta laitettu tehtaalla kuin lisävarusteena halutessa!. Hyvä moottori. - Anonyymi
Ostin heinäkuussa uuden pikkudieselin, Opel Corsa pakun 1250 cm3. Kuluttaa noin 3.6-4 litraa satasella ja saastepäästövero pienempi kuin entisen bensa-auton, 12 v. vanha Ford Fiesta pakun. Vanhan auton kulutus oli melkein kaksinkertainen. 2 litran kulutukseen on vielä matkaa, tuskin on realistinen, vielä...
- Anonyymi
kyllä aikoinaan oli daihatsulla pieni diesel,kestävä kuin mikä ja kulutus pientä, jo 90 luvulla.
jos tekisivät nykyään litran turbodieselin suoraruiskutuksella sekä nykyajan himmeleillä niin saataisiin taloudellinen ikiliikkuja jolla myös kerkeäisi koska voimaa olisi ihan riittävästi.- Anonyymi
Koska markkinatutkimukset osoittavat etteivät ihmiset sellaista pientä ihmedieseliä osta.
Ihmiset ostavat mieluummin käytetyn premiumin Ruotsista.
- Anonyymi
Pikku diesel olis tehokas ja näppärä?
- Anonyymi
Autojohtajalta hätkäyttävä arvio: "Jos kaikki Euroopan henkilöautot sähköistyisivät,
päästöt putoaisivat vain 0,4 prosenttia"
Kierrätys on POP, sanoo Pekka.
- Anonyymi
En usko että kulutus putoaa iskutilavuuden suhteessa, kun ei nytkään esim. saman valmistajan 1.6 ja 2.0 dieseleiden kulutuksessa ole juurikaan eroa.
Lisäksi yli 150 hevosvoiman (litra)teho vaikuttaa optimistiselta, kun ei 2-litraisistakaan oteta tehoa yli 300 hevosvoimaa. Myöskään äärimmilleen ahdettuna tuollaisen moottorin käyttöominaisuudet varsinkaan manuaalivaihteisena eivät välttämättä ole parhaimmat mahdolliset : teho tulee piikkinä kapealla alueella ja sen ala/yläpuolella ei tapahdu mitään ja kone on varsinkin tyhjäkäynnin tuntumassa täysin voimaton kun turbo ei ole mukana.- Anonyymi
automaatti 100 heppanen litran diesel,väännöt 150-200nm ois jees
- Anonyymi
joku litranen 100 heppanen turbodiisseli ois käypänen jokapäiväiseen ajoon töistä ja kotiin ja kauppaan.en muuta tarvitsisi ja että kulkee sen 120 ja kulutus pientä
- Anonyymi
miksi bensapirssi pitää olla 1000 kuutioisia jos niissä huono vääntö? esim suzuki,nissan yms pikku autot.
periaatteessa diisseliksi sitten pitäs riittää 500 kuutiota kun ne on tehokkaampia ja vääntävämpiä?- Anonyymi
ilmeisesti diesel alle 2l on mobo jos vs bensa?
uudessa polariksessa on 1l diesel ja teho 24hv:D
vertaa suzuki vitara 1.0 litranen 112hv ;=) - Anonyymi
Nokipaavon kello on pysähtynyt kekkoslovakian aikaan.
Dieselissä ei nykyään ole yhtään enempää vääntöä kuin bensakoneissa. Kun verrataan samankokoisia. Moottorin teho puolestaan on vääntö x kierrosluku, minkä kisan hidaskäyntinen diesel häviää armotta.
Myytti dieselien väännöstä on peräisin parinkymmenen vuoden takaa. Silloin tyypillinen bensakone oli vapari, esim. 1,6 l, 100 hv. Tälle sitten pätkäistiin vertailupariksi 2 l turboahdettu diesel ja kehuttiin, että enemmän vääntöä.
Jos nykyään 1,6 l diesel tuuttaa ulos vaikka 280 Nm ja 120 hv, niin litraa kohti arvot ovat 175 Nm ja 75 hv. Huppista, bensakoneista tiristetään enemmän. Esim omissa käsissäni ollut 1,4, josta ulos 250 Nm ja 170 hv (litraa kohti 178 Nm ja 121 hv). Niinkuin näkyy, vääntö tehdään ahtimella ja bensakoneista otetaan nykyään aikalailla sama vääntö/iskutilavuus kuin "vääntävistä" dieseleistä, mutta tehoa saadaan enemmän. Kiihtyvyydestä nyt puhumattakaan, koska bensakone myös kevyempi ja kiertää korkeammalle.
Diesel pärjää vain, kuin laitetaan isompi iskutilavuus. Litraisen dieselin vertailukohdaksi passaisi 0,7 l bensakone...
- Anonyymi
ei taida nyky mössöille kelvata 100 heppanen diesel ja litran tilavuudeltaan.
se pitää olla 3 litran mersuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu- Anonyymi
Meni porukka hiljaiseksi tuolla kommentilla😂
- Anonyymi
Alle kahden litran koneet ovat pelkkiä kusiruiskuja.
- Anonyymi
juurikin tästä oli kyse :D
- Anonyymi
no koska juuri nyt on suuri villitys nämä hieromasauva autot , halpa valmistaa ja maksetaan entisten hienouksien hintoja.
sama kun hienon sisävesijärjestelmän sijaan saat upean pihakaivon hiukan halvemmalla , tosin suomi täynnä toopeja jotka maksaa tuosta enemmän saa näet toivomuskaivon kaupan päälle.
paras moottori olisi 5 - 10 kilowatin akusto , startin tilalle kompressori ahdin jossa myös n. 5-20 kilowatin sähkömoottori samalla remmillä .
lähtö tapahtuisi ääneti , heti sähköllä , remmiahdin lähtisi mukaan 20- 40 kmh / vauhdissa kuten tuo bensamoottori .
olisi ruuhkissa ja kauppakeskuksissa akkuautona
ja muuten normi 150- 300 heppanen .
venttiilikoneisto korvattaisiin free valve tyylisesti elektroninen , kyllä olisi joka ukolle autoa.
mutta kun on niin halpa tehdä pelkkä akkuauto ja saadaan orja sähkönsiirron jatkeeksi.
kohta myydään " akkukapasiteettia" pörssissä , tilaa lataus aika netistä äpillä ,
kivihiilivoimala pumppaa vettä korkealle vuorelle josta saadaan akkuautoihin vesivoimalla 0 päästöistä sähköä.- Anonyymi
Tuosta veden pumppauksesta että Norja ostaa saksasta sähköä jolla pumppaavat, täyttävät korkealla olevia altaita sähköllä tiettyinä aikona. Se vesi pyörittää turbiineita joilla tehtään sähköä.
Googlella löytää juttua.
- Anonyymi
Dieselin etuja yksinkertainen kestävä moottori ja ei sytytyslaitteistoa ja ohjausta kuin bensassa.
Jos kaikki suomen autot olisi dieseleitä niin co2 olisi valtavasti pienempi jos sillä merkitystä. Koska dieselit on taloudellisempia.
Niitä ei ole koska suomessa keksitty henkilöautoihin joskus lisävero dieseliä käyttäviin autoihin. Se estää autojen pitämisen omistuksessa. En ymmärrä miksi se on edelleen voimassa kun co2 määrästä katsotaan verotus, co2 liitännäisyyttä on perusteltu sen vaikutukseen ilmastonlämpenemiseen. Eli jos kuka tahansa omistaisi dieselin niin kasvihuonekaasuja tulisi niiltä ajoilta vähemmän.
Mikään muu dieseliä käyttävä ajoneuvo, työkone, traktoriksi rekisteröity diesel mönkiä, metaäkoneet, kuorma-autot, Ei maksa korkeampaa veroa.
Diesel on polttoaine jota aina tullaan käyttään sen tärkeyden takia koska tuotanto ja talous sitoutuu siihen .- Anonyymi
> Dieselin etuja yksinkertainen kestävä moottori ja ei sytytyslaitteistoa ja ohjausta kuin bensassa.
Dieselin ostaja on yksinkertaisesti tyhmä.
Diesel on nykyään paljon monimutkaisempi. Ruiskutus on aina sähköisesti ohjattu suorasuihkutus, joten sähköviat lamauttavat nämäkin.
Ahdin on lähes aina "juuttuvasiipinen" eli säädettävillä johtosiivillä varustettu. Bensaturboissa johtosiipiä ei ole (no, on pari poikkeusta, mutta ne ovat varsin kalliissa autoissa). Siinä yksi vikakohde lisää. Itseasiassa aika yleistäkin, että kaltaisesi puupäät saa johtosiivet jumiin, kun koko ajan hissutellaan puupalikka polkimen alla.
Dieseleissä on jo 10 vuotta ollut hiukkassuodattimet ja tätäkin pidempään ERG. Viimeksi mainitun tehtävä on vähentää NOx päästöjä, jotka nokilekoja riivaavat. Pakokaasun kierrätys nokeaa imusarjan tukkoon -> pääsee sitä huoltamaa säännöllisesti. Noh, nokipäät kiertävät ongelman tulppaamalla EGR:n. Tästä on seurauksena, että NOx päästöt nousevat monikymmenkertaisiksi, mutta päästöjä ei onneksi mitata katsastuksessa. Tässä jo yksistään olisi peruste kieltää nokilekat tykkänään!
Nokilekoissa on myös hiukkasloukku, mikä menee ajan mittaan tukkoon. Uusiminen ei ole ihan halpaa lystiä, joten tämäkin pitää poistattaa ja auto ohjelmoida uudelleen, ettei vikavalot pala. Poiston jälkeen kaupunkien ilmaa saastutetaan pienhiukkalisilla, mutta onneksi nokilekojen päästöjä ei mitata katsastuksess. Tässäkin olisi peruste henkilöautodieselien totaalikiellolle.
BTW raskaassa kalustossa käytetään erilaista puhdistustekniikkaa, joka oikeasti toimii. Mutta se ei auta, kun yksi nokileka-henkilöauto tuottaa nykyään enemmän saasteita kuin 40 tonnin rekka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Dieselin etuja yksinkertainen kestävä moottori ja ei sytytyslaitteistoa ja ohjausta kuin bensassa.
Dieselin ostaja on yksinkertaisesti tyhmä.
Diesel on nykyään paljon monimutkaisempi. Ruiskutus on aina sähköisesti ohjattu suorasuihkutus, joten sähköviat lamauttavat nämäkin.
Ahdin on lähes aina "juuttuvasiipinen" eli säädettävillä johtosiivillä varustettu. Bensaturboissa johtosiipiä ei ole (no, on pari poikkeusta, mutta ne ovat varsin kalliissa autoissa). Siinä yksi vikakohde lisää. Itseasiassa aika yleistäkin, että kaltaisesi puupäät saa johtosiivet jumiin, kun koko ajan hissutellaan puupalikka polkimen alla.
Dieseleissä on jo 10 vuotta ollut hiukkassuodattimet ja tätäkin pidempään ERG. Viimeksi mainitun tehtävä on vähentää NOx päästöjä, jotka nokilekoja riivaavat. Pakokaasun kierrätys nokeaa imusarjan tukkoon -> pääsee sitä huoltamaa säännöllisesti. Noh, nokipäät kiertävät ongelman tulppaamalla EGR:n. Tästä on seurauksena, että NOx päästöt nousevat monikymmenkertaisiksi, mutta päästöjä ei onneksi mitata katsastuksessa. Tässä jo yksistään olisi peruste kieltää nokilekat tykkänään!
Nokilekoissa on myös hiukkasloukku, mikä menee ajan mittaan tukkoon. Uusiminen ei ole ihan halpaa lystiä, joten tämäkin pitää poistattaa ja auto ohjelmoida uudelleen, ettei vikavalot pala. Poiston jälkeen kaupunkien ilmaa saastutetaan pienhiukkalisilla, mutta onneksi nokilekojen päästöjä ei mitata katsastuksess. Tässäkin olisi peruste henkilöautodieselien totaalikiellolle.
BTW raskaassa kalustossa käytetään erilaista puhdistustekniikkaa, joka oikeasti toimii. Mutta se ei auta, kun yksi nokileka-henkilöauto tuottaa nykyään enemmän saasteita kuin 40 tonnin rekka.Onneksi näissä saastepommeissa on sisäänrakennettu itsetuhomekanismi.
BMW:n dieselit ovat viimeaikoina päässeet otsikoihin itsesyttymistaipumuksensa vuoksi.
Ja kaikissa turbodieseleissä väijyy taustalla se, että turbon alkaessa vuotaa öljyä moottori voi alkaa käymään tällä öljyllä -> teho/kierrokset ryntää, kunnes kiertokanki tms tulee lohkon kyljestä ulkomaailmaa ihmettelemään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi näissä saastepommeissa on sisäänrakennettu itsetuhomekanismi.
BMW:n dieselit ovat viimeaikoina päässeet otsikoihin itsesyttymistaipumuksensa vuoksi.
Ja kaikissa turbodieseleissä väijyy taustalla se, että turbon alkaessa vuotaa öljyä moottori voi alkaa käymään tällä öljyllä -> teho/kierrokset ryntää, kunnes kiertokanki tms tulee lohkon kyljestä ulkomaailmaa ihmettelemään.Oikeastaan dieselien pitkään vikalistaan pitäisi lisätä myös polttoainekäyttöiset lisälämmittimet. Pakkasillahan dieselit ovat perinteisesti kalisseet. Ääni tulee kuljettajan hampaista.
Ongelmaa on kierretty polttoainekäyttöisellä lämmittimellä (ebasto/Weber), joka useimmiten on kytketty toimimaan ainoastaan moottorin käydessä. Jos nokilekalla ajaa lyhyitä pätkiä, PA lämmitin ei kerkiä ikinä saavuttaa täyttä toimintalämpötilaansa ja nokeetuu tukkoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeastaan dieselien pitkään vikalistaan pitäisi lisätä myös polttoainekäyttöiset lisälämmittimet. Pakkasillahan dieselit ovat perinteisesti kalisseet. Ääni tulee kuljettajan hampaista.
Ongelmaa on kierretty polttoainekäyttöisellä lämmittimellä (ebasto/Weber), joka useimmiten on kytketty toimimaan ainoastaan moottorin käydessä. Jos nokilekalla ajaa lyhyitä pätkiä, PA lämmitin ei kerkiä ikinä saavuttaa täyttä toimintalämpötilaansa ja nokeetuu tukkoon.... meinasi unohtua. Ei voiteluöljyllä käyminen turbon öljyvuodon seurauksena ole ainoa nokilekoille ominainen äkilliseen itsetuhoon (mistä ympäristö kiittää) johtava itsetuhomekanismi.
Nokilekoissa kun sitä EGR:ää käytetään aika runsaasti, kun yritettään NOx päästäjä hillitä, niin tämä EGR on usein vesijäähdytteinen. Sihen kun tulee ajossa reilumpi vuoto ja vedet koneeseen. Veden kokoonpuristuvuus on aika olematonta... tarvitseeko avata lopputulosta sen enempää? Näitäkin on siis sattunut.
Tyypillisempi on tietenkin vesien lasku maahan, mistä tulee tilapäinen matkan katkeaminen.
- Anonyymi
Tuossa on hyvää juttua Vw:n 1.2 ja 1.4TDI diesel-piheistä moottoreista.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_223.pdf- Anonyymi
Audi A2 alumiinikorinen, tosi kevyt, ei ruostu ja pieni kulutus.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_240_d1.PDF
- Anonyymi
Mopoautoissa on puolen litran moottori, ja hiilidioksidipäästöt ovat vähän alle 100 grammaa sadalle kilometrille.
- Anonyymi
Berliinin ainokainen Tesla-taksi lopettaa toimintansa vuoden vaihteessa. Vuodesta 2016 taksina toimineen vuoden 2014 Tesla S -mallin omistaja Martin Doll kertoo Berliner Zeitung -lehdelle syyksi latausasemien vähyyden sekä lataamisen kalleuden.
- Anonyymi
tietääkö yksikään o päästö ääliö, paljonko on kulunut energiaa , kun sähköauto on kuluttanut 1 kw. sähköautokaan ei liiku eteenpäin 1 kilowatin määrää , jos et tiedä niin varmasti tajuat että kun jätät käyttämättä tuon 1 kw , säästät energiaa laskutavasta riippuen 4000- xxxxx w, eli paras ilmastoteko on että elä jeesustele vaan ole ajamati.
kaikki kuskit ovat energia kuluttajia , myös sinä täys 0 päästökone.
kulutus putoaa aina kun laskutapaa muutetaan, ja sitähän muutetaan tasaiseen.
yhtä naurettavaa kuin päästöjen mittaus, katsotaan vain tuleeko pilliin oikea seossuhde, ei mitään väliä tuleeko tavaraa muurahaisen vai vuoren verran. - Anonyymi
Millä autolla uskallat lähteä landelle joulunviettoon.?
Millä köyhempi kansa liikkuu nyt ja tulevaisuudessa ?
Mitä autoa ei tartte nostaa nosturin lavalle?
Se on käytetty Diesel.
Euro 5 ja 6
Vuodesta 2009 puhtaana.
Vanhat eri asia. - Anonyymi
Juuri näin! Mutta ei kummiskaan haluta koska oma peli on niin PIIIEEENIIII
- Anonyymi
Ilmastollisesti paras ratkaisu on olla ajamatta!
Ajan voi käyttää hiilineutraalisti kotona katsoen läppäriltä pornoa ja kirjoittaen kommentteja Suomi24:ään.
Suurin osa palstalaisista onkin juuri näitä ilmastotietoisia kulttuurikirjoittelijoita.
Hyvää joulua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1591394Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241159Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73879