Olen toiminut eri alojen rekrytoijana yli kymmenen vuoden. Oma kokemukseni on, että suurin osa työnhakijoista on työttömiä ja tässä tuleekin yksi iso ongelma - työttömillä ei ole mitään tietoa alojen palkkauksesta. Esimerkiksi helpoista ja kevyistä töistä, kuten siivooja, ei missään tapauksessa voida maksaa niin suuria summia kuin työttömät haastatteluissa pyytävät. Viimekin viikolla joku esitti siivoojan työstä palkkapyynnökseen 1700 euroa kuukaudessa. Hiukan siinä naurahdin ja kerroin, että siivoojan työstä ei voida maksaa kuin korkeintaan 1500 euroa kuukaudessa ja silloinkin työntekijällä pitää olla koulutus ja vankka työkokemus alalta.
Itse voisin hyvillä mielin palkata jopa ahkeruutensa osoittavan pitkäaikaistyöttömän, mutta rekrytointi kaatuu aina palkkatoiveisiin, AINA. Työttömille annankin nyt ILMAISEN neuvon - älkää missään tapauksessa pyytäkö liikaa palkkaa. Sopiva pyyntö on 1000-1200 euroa kuukaudessa alasta riippumatta. Jos teillä on koulutusta tai kokemusta niin silloin voitte pyytää muutaman satasen enemmän. Teidän palkkanne kyllä mahdollisesti joskus nousee kunhan osoitatte ahkeruutenne sekä osaamisenne ja ennen kaikkea näytätte, että työ itsessään on palkkaa tärkeämpää.
Työttömien epärealistiset palkkatoiveet
36
78
Vastaukset
- Anonyymi
Kylläpä sitä nyt trollaillaan. Totuus nyt vaan on se että tonnin bruttopalkalla ei Suomessa kannata töitä tehdä.
Työnantajan kannattaa myös muistaa se että se tonnin työntekijä voi tulla aika helvetin paljon kalliimmaksi pitkässä juoksussa kuin se 1700 maksava työntekijä.
No ainakin on viihdyttävää lueskella näitä avohoitopotilaiden sepustuksia. :D- Anonyymi
Oletko mahdollisesti eräs haastateltava parin viikon takaa? Kutsuit minua tulloinkin avohoitopotilaaksi. Itse asiassa vartijat joutuivat saattamaan sinut ulos. Ilmeisesti pettymyksesi oli liian suuri kun kerroin, että et valitettavasti saanut paikkaa.
Olen pahoillani, jos pahoitin mielesi, mutta meidän pitää olla realistisia. - Anonyymi
Ja jos yhtään auttaa, niin sinun kohdallasi kyse ei ollut liian korkeasta palkkatoiveesta, vaan asenteesi oli täysin väärä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko mahdollisesti eräs haastateltava parin viikon takaa? Kutsuit minua tulloinkin avohoitopotilaaksi. Itse asiassa vartijat joutuivat saattamaan sinut ulos. Ilmeisesti pettymyksesi oli liian suuri kun kerroin, että et valitettavasti saanut paikkaa.
Olen pahoillani, jos pahoitin mielesi, mutta meidän pitää olla realistisia.Ota nyt oikeesti ne lääkkees. Vartijat ja herra ylirekrytoija. 😆😆😆
Anonyymi kirjoitti:
Olen pahoillani, jos pahoitin mielesi, mutta meidän pitää olla realistisia.Ootsä oikeesti natsi vaiko Trollolloo?
- Anonyymi
Vai että alasta riippumatta. Ministerin palkka on sitten se 1000-1200 e/kk?
- Anonyymi
Eipä aleta kuitenkaan saivartelemaan. Minä en palkkaa ministereitä enkä muutakaan ylemmän luokan väkeä. Minä keskityn vain "harmaaseen keskikastiin".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä aleta kuitenkaan saivartelemaan. Minä en palkkaa ministereitä enkä muutakaan ylemmän luokan väkeä. Minä keskityn vain "harmaaseen keskikastiin".
Mitä jos aloittaisit itsestäsi ja laitettaisiin ensiksi sinulle tonnin bruttopalkka palkkatuettuna pyoleksi vuodeksi, sitten kortistoon 10 vuodeksi ja sitten taas puoleksi vuodeksi palkkatuettuna tonnin palkalla ja sen jälkeen kortistoon 10 vuodeksi.
Ja niin, perustetaan ihan sinua varten erityinen komitea, joka päättää sinun puolestasi mihin ammattiin ja mille työnantajalle menet. Itse et saa päättää. Komitea valitsee sinulle mahdollisimman epämiellyttävän ammattialan ja työpaikan, sillä eihän työssä saa olla liian kivaa, hymyillä ei saa ja liian motivoitunut on muutenkin epäilyttävän oloinen.
Lopuksi tuo komitea ottaa kaiken kunnian itselleen, että he ovat lisänneet työllisyyttä (yksi puolen vuoden pätkä kerran 10 vuodessa). Sama komitea päättää missä kuljet, missä asut, kenen kanssa seurustelet. Et sinä itse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos aloittaisit itsestäsi ja laitettaisiin ensiksi sinulle tonnin bruttopalkka palkkatuettuna pyoleksi vuodeksi, sitten kortistoon 10 vuodeksi ja sitten taas puoleksi vuodeksi palkkatuettuna tonnin palkalla ja sen jälkeen kortistoon 10 vuodeksi.
Ja niin, perustetaan ihan sinua varten erityinen komitea, joka päättää sinun puolestasi mihin ammattiin ja mille työnantajalle menet. Itse et saa päättää. Komitea valitsee sinulle mahdollisimman epämiellyttävän ammattialan ja työpaikan, sillä eihän työssä saa olla liian kivaa, hymyillä ei saa ja liian motivoitunut on muutenkin epäilyttävän oloinen.
Lopuksi tuo komitea ottaa kaiken kunnian itselleen, että he ovat lisänneet työllisyyttä (yksi puolen vuoden pätkä kerran 10 vuodessa). Sama komitea päättää missä kuljet, missä asut, kenen kanssa seurustelet. Et sinä itse.Ideasi on mielenkiintoinen mutta minun kohdallani täysin epärealistinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopuksi tuo komitea ottaa kaiken kunnian itselleen, että he ovat lisänneet työllisyyttä (yksi puolen vuoden pätkä kerran 10 vuodessa). Sama komitea päättää missä kuljet, missä asut, kenen kanssa seurustelet. Et sinä itse.Mitenhän se palkkatuettu työnsä hoitaa jos siitä seuraa taas pitkä työttömyysjakso.
Minäkin olin palkkatuettuna töissä mihin itse hain ja tukijakson jälkeen ottivat vakituiseksi.
- Anonyymi
Niuvanniemen "rekrytoija" on taas vaihteeksi saanut tietokoneen käyttöönsä.
- Anonyymi
Juuri näin. Tää kyseinen heppu rekrytoi työntekijöitä ainoastaan kuvitelmissaan. Sääliksi käy kun jollakin on noin paska elämä, että tällaista pitää keksiä. Noh, elämä on. 😎
- Anonyymi
Älkää nyt herrantähden ottako tätä aloittajaa todesta,minä huomasin heti että tämä heppu on vaan pelleily mielessä asialla!!..Nuo palkkatarjoukset on täysin laittomat,ei edes koululaiselle tuollaisia makseta. Eläkeläisenäki saan enempi vaikka en tee yhtään mitään.
- Anonyymi
Kun kyse on työstä niin silloin minä en pelleile. Tämä ketju vain osoittaa sen tosiasian, että työttömillä on hämmästyttävän epärelistiset tavoitteet työn ja työn palkkauksen suhteen.
- Anonyymi
Eikö nykyään minimipalkka ole siinä 8€/h.
Jos työviikko on 40h niin kuukaudessa on keskimäärin 172h eli täyspitkillä päivillä minimipalkka on 1376€/kk. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö nykyään minimipalkka ole siinä 8€/h.
Jos työviikko on 40h niin kuukaudessa on keskimäärin 172h eli täyspitkillä päivillä minimipalkka on 1376€/kk.Minimipalkka on vain ammattiliittojen keksintö. Laki ei märää suomessa kuinka paljon palkkaa pitää maksaa.
- Anonyymi
Siivoojan työ helppoa ja kevyttä?? Tuossa kohdassa jo meni pieleen.
- Anonyymi
Kevyestä en tiedä, mutta ainakin joku toimistosiivous on niin helppoa että lähes jokainen terve aikuinen siihen pystyy. Tottakai se näkyy palkassa.
- Anonyymi
Työnhakukurssillakin oli yksi muka rekrytoinnissa ollut. Firma vaan jäi sanomatta. Ei tuntenut edes alojen erityispiirteitä. Huijausta oli.
- Anonyymi
On niitäkin oikeita rekrytoijia, jotka ovat joko tahalleen tai vahingossa täysin tietämättömiä yhtään mistään eikä edes kiinnosta omat työtehtävät tippaakaan. Yksikin korkeakoulutettu haastattelija ei edes tiennyt mitä tarkoittaa te-toimisto. Ei kai sitten itse ole omalla urallaan semmoiseen koskaan törmännyt.
- Anonyymi
Älkääpä ihmiset ottako tätä tosissanne, kyseessä ei ole mikään rekrytoija.
Palkkatasoista kannattaa aina ottaa etukäteen selvää, itseään ei kannata ali- tai ylihinnoitella. Palkoista voi ja pitääkin puhua avoimesti. - Anonyymi
No kun pyysin raksahommistakin 6 euroo tunti ja se oli liikaa en sanut töitä. Pyydän enemmän kun 9 euroa päivässä mutta vähemmän kun 9 euroo tunnissa.
- Anonyymi
Siis 6€/h,älä nyt ala polkemaan hintoja alle sakkorajan,sen verran pitää itseänsä arvostaa että ei ainakaan alle 12€/h ala yhtikäs millekkään.Huono palkka kostaantuu koko loppuelämän,varsinkin tuloihin suhteutetuissa tuissa ja lopuksi vielä eläkkeessä.
- Anonyymi
Kohta kokoomus ehdottaa et tarvii maksaa työnantajalle tuntipalkkaa että antaa hommia henkilölle.
- Anonyymi
Eiokös sellaista jo ole, "saat arvokasta kokemusta mutta palkkaa ei voida maksaa"
TS. palkkaa ei haluta maksaa ja teet kaikki firman paskahommat ja kokemus on nollatasoa kaikkien silmissä.
- Anonyymi
Ihmiset eivät suostu huonomalla palkalla töihin mitä saavat tukia? Mikä tässä oli yllättävää?
Henkilöstönvuokrausfirmat voisi ensimmäisenä rekrytoida pois vetämästä välistä. - Anonyymi
Työttömälle ainut realistinen palkka on 9 euron kulukorvaus 6kk ajan. Syy: työttömän työkyky ja ammattitaito eivät riitä korkeampaan palkkaan. Palkkaneuvottelu kuuluu vain työpaikan vaihtajille, joilla työkyky ja ammattitaito on todettu riittäväksi.
- Anonyymi
Duuneihin ei mennä palkkapyynnöllä vaan se on määritetty TES:ssa!
Esim. teollisuudessa on useimmiten 6 palkkaluokkaa tehtävistä riipuen ja ne ovat takuupalkkoja joita vähemmän ei voi maksaa!
Monessa firmassa on tuotantolisät joka tulee kaikille ja voi nostaa tuntipalkkaa selkeästi (20-30%)jos on tilauskantaa mistä vuolla se lisä!
Erikoisinta on se, että uusi työntekijä alkaa vaatimaan lisää palkkaa esim. 1-2kk jälkeen ja ylpeänä kertoo että osaa nyt työn johon haettiin osaavaa työntekijää....
10€/t on jo ihan sitä tasoa että elää, se on 1720€/kk tuloa ja verojen jälkeen keskimäärin 1250€.
Se että jos asuu ylihintaisessa asunnossa ja veloissa kahlaa on oma moka jos ei ole suhteuttanut menojaan!
Joidenkin mielestä edelleenkin on asenne se, että luottokortti jolla saa hankkia roinaa ja palveluja kalliimmalla on omituisesti in?
Itse tehdyn työn ja siitä saadun palkan suurin lisä on itsemääräämisoikeus! Sitä ei rahassa mitata noinvain!- Anonyymi
Kuukausipalkasta laskettu tuntipalkkani on 25,14 €/h. Jos jäisin työttömäksi niin en kyllä suostuisi työhön, josta maksetaan alle kaksikymppiä tunnissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuukausipalkasta laskettu tuntipalkkani on 25,14 €/h. Jos jäisin työttömäksi niin en kyllä suostuisi työhön, josta maksetaan alle kaksikymppiä tunnissa.
Voi olla että tuohon tulotasoon tottuneena mielesi muuttuu kun tiput ansiosidonnaiselta kelan rahoille.
- Anonyymi
Suomessa on Euroopan paskimmat palkat. Norjassakin minimipalkka on yli 18 euroa tunnilta.
- Anonyymi
Kyllä se vaan niin on että outoa on!! Ei tajua kukaan enää mitäänn kun nuoriso on niin laiskaa ettei kouluja jaksa käydä eikä työ maistu! Ei minun aikanani tälläsitä laiskottelua sallittu! Routa porsaat ajaa toivottavasti! Aaarh!
- Anonyymi
1000 € / kk saa työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea yhteensä.
Jo sairaan hoitaja saa sairaalassa 2500 € / kk lisää ja paljon jos haluaa tehdä paljon ilta-/yö-vuoroja ja töitä myös viikon loppuisin.
Ohjelmojille makstaan 2200-6000 € / kk välillä palkkaa riippuen siitä onko TES:in mukaisella palkalla eli 2200 € kk vai seniori full stack -koodari.
Olen ohjelmitsoalan yrittäjä ja tiedän ja kyllä sukulaiset kertoo palkkansa mitä ovat onnistuneet saamaan ilman että minun tarvitsee mennä verotoimistoon katsomaan yhtään kenenkään julkisia palkkatietoja. Alottaja on ylimielinen lahtari. Siivooja siivoaa palkan takia, ja sen palkan pitää olla elämiseen riittävä.
- Anonyymi
Minä taas olen toiminut työttömänä työnhakija jonkinaikaa. Ja melkein aina jos soittelee jollekkin työnantelijalle ja kysyy työhakukurssilla opetetulla kaikkein kauneimalla ostinatolla että "onks töitä?" Niin se työnantelija heti vastaa että "Ei!". Ja se vastaa noin ilman että ensin kysyisi että mikä onkaan minun työpanokseni hinta eli palkkatoive. Mites toi varsin yleinen tilanne niinku kalevilaisittain selitettäisiin?
Oisko selitys se että kun tarvittava määrä työntekijöitä on Oy:hyn tai muuhun työpaikkaan palkattu niin silloin ei ole tapana enää sinne enempää työntekijöitä töihin palkata paitsi jos joku jo palkattu lähtee veks.
Ja kun vaikkapa Siiri 18 v. on jonnekkin töihin palkattu, niin se Siirin työpaikka on Siirin hallussa sangen pitkään, joskus jopa lähemmäs 50 vuotta. Joten odottavan aika käy pitkäksi jos haluaa sinne Siiriksi Siirin paikalle, tosin ainahan silloin voi olla oikein aktiivinen työnhakija ja hakea rautakaupan tarjouksesta kirveen ja sitten eiku sinne metsätaipaleen kohdalle odottamaan että Siiri lähtee työpäivän loputtua työpaikaltaan polkupyöräilemään kotiaan kohden.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956798- 1591996
- 1131658
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551208Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢481074Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991035Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6957Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41899