Kokemuksia työkokeilusta?

Anonyymi

Minkälaisia kokemuksia teillä on työkokeilujaksoista? Olen itse ollut 10 vuoden aikana useissa eri firmoissa, useilla eri aloilla työkokeilussa (ikää nyt 31-vuotta). Varsinaisissa palkkatöissä olen ollut vain muutaman kerran hyvin lyhyen aikaa, nekin palkkatuella. Mutta kuitenkin, mieleeni muistuu eräs erittäin ikimuistoinen työkokeilupaikka erään kierrätyskeskuksen tavarannoutopalvelussa, jossa toimin pääsääntöisesti kuljetusrepsikkana ja sillointällöin kuskina. Työ oli fyysisesti erittäin raskasta kaikenmaailman painavien huonekalujen ja rättien raijausta. Muistan kyllä senkin kuinka joka perjantai oli paikat kovasta raatamisesta aivan kipeänä, plus vielä kaupanpäälle vitutus myymälänämmien kanssa turhasta kinastelusta, kuinka lahjoitustavarat eivät olleet näiden laiskojen tiskiinnojaavien vätysten mieleen. Kaikesta tästä kovasta raatamisesta todellakin sai vaan 200 euroa enemmän mitä työttömänä ja vaikka työpäivät olivat vaan 6 tuntisia, olivat ne kuitenkin helvetillisen pitkiä työn raskauteen nähden. Joidenkin palkallisten töissäkäyvien mielestä "kelan-tuilla" eläminen on muka laiskuutta ja selkärangattomuutta, mutta voin kertoa että ainakin tuo työ oli jotain aivan muuta. No nämä elämäntapatyöttömät ovatkin kyllä asia erikseen ja olkoon tämä tarina heille hyvä opetus siitä, kuinka jotkut viitsivät raataa ahkerasti saamatta siitä kunnon korvausta. Se, miksi olen aina hakeutunut juuri työkokeiluihin, enkä varsinaisiin palkkatöihin, on juurikin se valinnan ja paikansaannin helppous. Ja vaikka työkokeilupaikat ovat olleet mitä sattuu, minua kuitenkaan ei ole ikinä houkutellut hakea satunnaista avointa työpaikkaa, jota hakee useita satoja, jopa tuhansia työnhakijoita kerralla.

17

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noh, elämä on valintoja täynnä. Itse hakeudut jatkuvasti työkokeiluihin ja valitat että on raskasta ja palkka paska. Niin. Valintojen maailma.

      Ajattele mikä työpaikka ja palkka sulla tällä hetkellä voisi ollakaan jos olisit 10 vuotta sitten rohkeasti hakeutunut ihan palkkatöihin? Varmaan saisit enemmän kuin tonnin käteen.

      Valintoja, valintoja.

      • Anonyymi

        Ärsyttää tuollaiset itseään täynnä olevat p*skiaiset. Elämässä asiat eivät läheskään aina mene niin kuin itse haluaa, toisin kuin sinunkaltaisesi kultalusikka suussa syntyneet idiootit kuvittelevat.

        Kerronpa sinulle esimerkin: Sinä kävelet minua vastaan räpläten järjettömän ylihaintaista kännykkääsi. Minä teen valintani, otan puhelimesi ja heitän sen maahan niin, että se hajoaa. Sinun valintasi oli, että olisit saanut rauhassa jatkaa kännykän räpläämistä mutta minä valitsin toisin ja päätin hajottaa kännykkäsi.

        Tässä tapauksessa menimme minun valintani mukaan, emme sinun. Siinä ei paljoa sinun haluamiset auttaneet kun minä tein valintani. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Tuskinpa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ärsyttää tuollaiset itseään täynnä olevat p*skiaiset. Elämässä asiat eivät läheskään aina mene niin kuin itse haluaa, toisin kuin sinunkaltaisesi kultalusikka suussa syntyneet idiootit kuvittelevat.

        Kerronpa sinulle esimerkin: Sinä kävelet minua vastaan räpläten järjettömän ylihaintaista kännykkääsi. Minä teen valintani, otan puhelimesi ja heitän sen maahan niin, että se hajoaa. Sinun valintasi oli, että olisit saanut rauhassa jatkaa kännykän räpläämistä mutta minä valitsin toisin ja päätin hajottaa kännykkäsi.

        Tässä tapauksessa menimme minun valintani mukaan, emme sinun. Siinä ei paljoa sinun haluamiset auttaneet kun minä tein valintani. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Tuskinpa.

        Omistan järkyttävän ylihintaisen 99 euron Huawein, joten pieleen meni. Pieleen meni myös se, että sinä heittäisit puhelimeni yhtään minnekään. Et uskaltaisi, joten fantasiat sikseen ja mene töihin.

        Voi näitä nettisankareita. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omistan järkyttävän ylihintaisen 99 euron Huawein, joten pieleen meni. Pieleen meni myös se, että sinä heittäisit puhelimeni yhtään minnekään. Et uskaltaisi, joten fantasiat sikseen ja mene töihin.

        Voi näitä nettisankareita. :D

        Kuten aloittaja epäili, älykkyytesi ei näköjään riittänyt tarinan vertauskuvan ymmärtämiseen. Ihme, että kykenet edes noin tyhmänä kirjoittamaan selkeitä lauseita.

        Hänen pointti oli:

        Vaikka kuinka haluaisi ja tahtoisi, niin aina ei vaan käy niin kuin haluaisi.

        Eli vaikka henkilö A yrittäisi kaikkensa työnsaannissa ja olisi paljon henkilöä B fiksumpi ja lahjakkaampi, voi henkilö B saada vaikka suhteilla työputken alkuun mitään itse tekemättä.

        Toisin sanoen on helppo vittuilla, että "olisit mennyt töihin", vaikka jokainen järkeä päässään omaava ymmärtää, ettei töihin noin vaan mennä. Kaikille ei riitä edes niitä "paskatöitä" joista aloitella, nekin menee usein suhteilla.

        Miksi et vaikka mene kiikkuun, kun olet selkeä taakka yhteiskunnalle? Kaikkein parasta olisikin, kun kaikki te "mene töihin" tyypit iskettäisiin pakkotöihin palkatta ja tilalle työhaluisia työttömiä. Voisitte sitten siellä ulista porukalla ja ihmetellä, että eikö elämä olekaan ruusuilla tanssimista.


    • Anonyymi

      Jos aloittaja on vielä noin nuori, kannattaa hakeutua opiskelemaan! Jokin kunnon ammatti! Vuodet menee nopeasti ja pian huomaat olevasi keski-ikäinen ja rikot vaan kehosi noissa raskaissa palkattomissa hommissa. Ja minä vähän veikkaan, että perusturvaa tullaan tulevaisuudessa vaan pienentämään entisestään.

      • Anonyymi

        31-vuotias joka ei ole kymmeneen vuoteen palkkatyötä tehnyt. Ei tollasta minnekään opiskelemaan oteta, ja vaikka jonnekin amikseen pääsisikin, niin pari kuukautta "opiskelua" ja on niin raskasta hommaa, että sossumassien ääreen takaisin.


      • Anonyymi

        31 vuotias nuori? Haha.

        Ennen lähettiin sotaan 18-vuotiaina ja nykyään 31-vuotias on "noin nuori". Ei ihme että Suomi Oy Ab on kohta konkurssissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        31-vuotias joka ei ole kymmeneen vuoteen palkkatyötä tehnyt. Ei tollasta minnekään opiskelemaan oteta, ja vaikka jonnekin amikseen pääsisikin, niin pari kuukautta "opiskelua" ja on niin raskasta hommaa, että sossumassien ääreen takaisin.

        Miltä tuntuu olla päästään vajaa, osaat varmaan kertoa koska sellainen olet?

        Luuletko tosissasi, että opiskelemaan hakiessa kysellään jotain työhistorioita? Ehkä typerinpiä aasinsiltoja joita olen kuukausiin lukenut.

        Suomessa pääsee helposti vaikka yliopistoon ilman lukiopohjaa, joten opiskelemaan pääsee kyllä jos omaa edes keskiverron älynlahjat.

        Oishan tuo aikamoinen juttu, jos hakupapereissa kyseltäisiin työhistoriaa ja opiskelemaan pääsisi vain työnorjat.

        Logiiggasi on aika paskavammaista, koska vittuilet työttömälle, mutta samalla koet että työtön ei saisi edes opiskella jotta pääsisi eroon työttömyydestään. Toivottavasti joku työtön nisti vetää sinua kuonoon joku ilta, niin opit olemaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miltä tuntuu olla päästään vajaa, osaat varmaan kertoa koska sellainen olet?

        Luuletko tosissasi, että opiskelemaan hakiessa kysellään jotain työhistorioita? Ehkä typerinpiä aasinsiltoja joita olen kuukausiin lukenut.

        Suomessa pääsee helposti vaikka yliopistoon ilman lukiopohjaa, joten opiskelemaan pääsee kyllä jos omaa edes keskiverron älynlahjat.

        Oishan tuo aikamoinen juttu, jos hakupapereissa kyseltäisiin työhistoriaa ja opiskelemaan pääsisi vain työnorjat.

        Logiiggasi on aika paskavammaista, koska vittuilet työttömälle, mutta samalla koet että työtön ei saisi edes opiskella jotta pääsisi eroon työttömyydestään. Toivottavasti joku työtön nisti vetää sinua kuonoon joku ilta, niin opit olemaan

        Toki sisään pääsee, mutta entäs sitten? Siellä kun pitäisi jotain tehdäkin. Henkilö joka ei saa töitä 10 vuoteen ei kyllä saa yliopistossakaan mitään aikaan.

        Nyt vittu oikeesti. 31-vuotiaalla on ollut 13 vuotta aikaa opiskella ja tehdä töitä. Ei tällainen maagisesti mene yliopistoon ja hanki tohtorin tutkintoa. Höhö. Kovat on luulot joillakin mihin sossupummit pystyvät.


    • Anonyymi

      Mun mennä työkokeiluun kun en saanut työharjoittelun kautta työpaikkaa. Työkkärin tätin mielestä näin vanha yli50v. ei muuten työllisty, kiva oli kun tivasi miksen saanut töitä harjoittelupaikasta, piti selitellä ett iän takia kai ja kun eivät siellä viitsineet edes opettaa työtehtäviin. Miks olis panostaneet kun ei näin ikäloppua ollut edes tarkoitus ottaa töihin ja ehkei ulkonäköni ollut tarpeeks hyvä sen kaupan imagoon, enkä taustaltani ollut varakkaasta suvusta kuten muutamat muut työntekijät siellä. Ainoa oppi mikä jäi käteen oli se etten kaupan alan hommiin kelvannut, olin ö-mapin shaibaa kauppiaan silmissä, loputkin itsetunnosta romutettiin. Aattelin ett oon ollut aikoinani palkkatuella yhdellä kirpparilla töissä, ehkä saattaisin kelvata työkokeiluun ilmatteeks sinne paikkaan takas..sama kai missä näin epäkelpo työkokeilun suorittaa ja kirpparilla ei ulkonäöllä ollut niin nöpönuukaa kuin tuolla kaupassa, kyllä tällänen mörönsyötti sinne kirppariin saattais kelvata hommiin.

    • Anonyymi

      Työkokeilussa 2 kuukautta varastossa. Kaikki raskaimmat ja paskahommat teetätettiiin ehdottomasti. Paljon myös muita hommia jota ei kuulunut työtehtäviin.

      Työkokeilu loppui niin uusi kokeilija tuli tilalle.

      En työllistynyt työkokeilun jälkeen kyseiseen firmaan...

    • Anonyymi

      Työkokeilu ei ole työsuhde. Entä jos laitatkin hakemuksia työpaikkoihin, onhan sinulle kokeiluista kertynyt monenlaista osaamista.
      Hyvin monta vuotta sitten olin harjoittelijana käytännössä ison osan siitä jaksosta yksin, pienen paikkakunnan kirpparilla. Kassalla, asiakkaiden kysymksiin vastailin, siivosin kirpparin ennen sulkemista.
      Tietenkään paikkaan ei ollut tarkoituskaan minua saati ketään muutakaan palkata. Aiemmin olin työelämävalmennuksena siivonnut erästä toimistorakennusta. Sitä ennen tehnyt pätkän työelämävalmennusta kulkien palkatun työläisen työparina sivukylillä kyläavustajan hommissa. Nuo kumpikin pätkä olivat saman yhdistyksen hommina, ja minua kovin välillä mietitytti, milloin homma laitetaan poikki- ja lopulta työkkäri itse pisti poikki, ilmeisesti katsottiin että teen työsuhteessa normaalisti tehtävää työtä, jopa tyystin ilman ohjausta. (kuljin keikalle jollain ajanjaksolla yksin kun pari joka oli palkattu, oli pitemmällä sairaslomalla).
      Käsitin homman niin että mielellään olisivat pitäneet- yhdistys sai asiakkailta tuntikorvauksen. Eli suoraa tuloa, vaikkei maksanut palkkaa.

      • Anonyymi

        Eli teit orjatyötä, kannattikko ja eikö vituttanut? Mitä jäi hommasta käteen?


    • Anonyymi

      Ei mistään töiden kokeiluista jää yhtään mitään "käteen".
      Hakekaa vain tes-palkattua työtä ja kieltäytykää kokeiluista ja kuntouttavista heti työllistymissuunnitelmaa laadittaessa.
      Nuo työnteon kokeilut ei kuulu työkykyisille työttömille mitenkään päin.

      • Anonyymi

        Ei työnantajat ota yli 50v. olevia noin vain töihin, joten ei ole muuta mahdollisuutta kuin mennä noihin kokeiluihin tai palkkatukipaikkoihin, tulee muuten karenssia. Ainoa järkevä teko olis poistaa itseni kokonaan muonavahvuudesta, heittää lusikka nurkkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei työnantajat ota yli 50v. olevia noin vain töihin, joten ei ole muuta mahdollisuutta kuin mennä noihin kokeiluihin tai palkkatukipaikkoihin, tulee muuten karenssia. Ainoa järkevä teko olis poistaa itseni kokonaan muonavahvuudesta, heittää lusikka nurkkaan.

        Älä tee sitä. Taustapahuuden hahmot olisivat tyytyväisiä. Tule uskoon. Kristittyjen ylöstempaus tapahtuu pian, ja pahikset jäävät tänne vaivanaikaan. He kadehtivat sitten meitä, jotka temmattiin pois ennen sitä.


    • Anonyymi

      Minulla oli hyvä kokemus työkokeilusta palattuani Suomeen pitkän ajan jälkeen. Se tosin kesti vain viikon. Työnantaja oli harvinaisen ystävällinen, hauska ihminen. Ei missään vaiheessa kohdellut minua kuin orjaa. Palkka olisi ollut aivan uskomaton bonus siihen mukavan kokemuksen päälle. Muutamaa vuotta myöhemmin hän kutsui minut vielä sijaiseksi samantapaiseen hommaan.

      Suomessa aina asuneelle, täällä työtä tehneelle ilmaistyö ei ole hyväksyttävä ajantappokeino. Ellei hän itse sitä halua. Ilmaistyöhön pakottaminen on ihmisoikeusrikos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe