Kokemuksia työkokeilusta?

Anonyymi

Minkälaisia kokemuksia teillä on työkokeilujaksoista? Olen itse ollut 10 vuoden aikana useissa eri firmoissa, useilla eri aloilla työkokeilussa (ikää nyt 31-vuotta). Varsinaisissa palkkatöissä olen ollut vain muutaman kerran hyvin lyhyen aikaa, nekin palkkatuella. Mutta kuitenkin, mieleeni muistuu eräs erittäin ikimuistoinen työkokeilupaikka erään kierrätyskeskuksen tavarannoutopalvelussa, jossa toimin pääsääntöisesti kuljetusrepsikkana ja sillointällöin kuskina. Työ oli fyysisesti erittäin raskasta kaikenmaailman painavien huonekalujen ja rättien raijausta. Muistan kyllä senkin kuinka joka perjantai oli paikat kovasta raatamisesta aivan kipeänä, plus vielä kaupanpäälle vitutus myymälänämmien kanssa turhasta kinastelusta, kuinka lahjoitustavarat eivät olleet näiden laiskojen tiskiinnojaavien vätysten mieleen. Kaikesta tästä kovasta raatamisesta todellakin sai vaan 200 euroa enemmän mitä työttömänä ja vaikka työpäivät olivat vaan 6 tuntisia, olivat ne kuitenkin helvetillisen pitkiä työn raskauteen nähden. Joidenkin palkallisten töissäkäyvien mielestä "kelan-tuilla" eläminen on muka laiskuutta ja selkärangattomuutta, mutta voin kertoa että ainakin tuo työ oli jotain aivan muuta. No nämä elämäntapatyöttömät ovatkin kyllä asia erikseen ja olkoon tämä tarina heille hyvä opetus siitä, kuinka jotkut viitsivät raataa ahkerasti saamatta siitä kunnon korvausta. Se, miksi olen aina hakeutunut juuri työkokeiluihin, enkä varsinaisiin palkkatöihin, on juurikin se valinnan ja paikansaannin helppous. Ja vaikka työkokeilupaikat ovat olleet mitä sattuu, minua kuitenkaan ei ole ikinä houkutellut hakea satunnaista avointa työpaikkaa, jota hakee useita satoja, jopa tuhansia työnhakijoita kerralla.

5

55

Vastaukset

• Noh, elämä on valintoja täynnä. Itse hakeudut jatkuvasti työkokeiluihin ja valitat että on raskasta ja palkka paska. Niin. Valintojen maailma.

Ajattele mikä työpaikka ja palkka sulla tällä hetkellä voisi ollakaan jos olisit 10 vuotta sitten rohkeasti hakeutunut ihan palkkatöihin? Varmaan saisit enemmän kuin tonnin käteen.

Valintoja, valintoja.

• Ärsyttää tuollaiset itseään täynnä olevat p*skiaiset. Elämässä asiat eivät läheskään aina mene niin kuin itse haluaa, toisin kuin sinunkaltaisesi kultalusikka suussa syntyneet idiootit kuvittelevat.

Kerronpa sinulle esimerkin: Sinä kävelet minua vastaan räpläten järjettömän ylihaintaista kännykkääsi. Minä teen valintani, otan puhelimesi ja heitän sen maahan niin, että se hajoaa. Sinun valintasi oli, että olisit saanut rauhassa jatkaa kännykän räpläämistä mutta minä valitsin toisin ja päätin hajottaa kännykkäsi.

Tässä tapauksessa menimme minun valintani mukaan, emme sinun. Siinä ei paljoa sinun haluamiset auttaneet kun minä tein valintani. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Tuskinpa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ärsyttää tuollaiset itseään täynnä olevat p*skiaiset. Elämässä asiat eivät läheskään aina mene niin kuin itse haluaa, toisin kuin sinunkaltaisesi kultalusikka suussa syntyneet idiootit kuvittelevat.

Kerronpa sinulle esimerkin: Sinä kävelet minua vastaan räpläten järjettömän ylihaintaista kännykkääsi. Minä teen valintani, otan puhelimesi ja heitän sen maahan niin, että se hajoaa. Sinun valintasi oli, että olisit saanut rauhassa jatkaa kännykän räpläämistä mutta minä valitsin toisin ja päätin hajottaa kännykkäsi.

Tässä tapauksessa menimme minun valintani mukaan, emme sinun. Siinä ei paljoa sinun haluamiset auttaneet kun minä tein valintani. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Tuskinpa.

Omistan järkyttävän ylihintaisen 99 euron Huawein, joten pieleen meni. Pieleen meni myös se, että sinä heittäisit puhelimeni yhtään minnekään. Et uskaltaisi, joten fantasiat sikseen ja mene töihin.

Voi näitä nettisankareita. :D

• Jos aloittaja on vielä noin nuori, kannattaa hakeutua opiskelemaan! Jokin kunnon ammatti! Vuodet menee nopeasti ja pian huomaat olevasi keski-ikäinen ja rikot vaan kehosi noissa raskaissa palkattomissa hommissa. Ja minä vähän veikkaan, että perusturvaa tullaan tulevaisuudessa vaan pienentämään entisestään.

• 31-vuotias joka ei ole kymmeneen vuoteen palkkatyötä tehnyt. Ei tollasta minnekään opiskelemaan oteta, ja vaikka jonnekin amikseen pääsisikin, niin pari kuukautta "opiskelua" ja on niin raskasta hommaa, että sossumassien ääreen takaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.