Iskias, selkäydinkanavan ahtauma vai mikä?

Anonyymi

Olen vähän päälle 30-vuotias mies. Ylipainoinen edelleen, mutta laihduttanut vuoden sisällä n. 30 kg. Vaivana on alaselkäjumi ja oikeaan jalkaan säteilevä kipu ja puutuminen, jotka pahenevat kävellessä. Selkä oli pitkään jumissa ja ajoittain kipeä, erityisesti istuminen teki pahaa ja liikkeelle lähtö oli vaivalloista. Kuitenkin n. vartin kävelyn jälkeen paikat tuntuivat aukenevan ja kävellä pystyi ilman tuskia. Nyt viime vkl tienoilla tilanne muuttui siten, että istuminen ei aiheuta kipua selkään ollenkaan, eikä selkä muutenkaan ole samalla lailla jumissa liikkeelle lähdettäessä, vaan kipu on paikallistunut pääasiassa lonkkaan ja pohkeen alueelle. Saatoin nukkua yhden yön oudosti selkä mutkalla kun nukahdin kannettavan kanssa sänkyyn. Kävely on todella tuskaista, ja joudun pysähtelemään. Varpaat ovat puuduksissa. Lääkäriin olen menossa, mietin vain että mikähän tämä on? Iskiaksen tyyppiset oireet muuttuivat ikään kuin selkäydinkanavan ahtauman oireiksi?

3

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mulla on jalkojen puutumista ja iskias-tyyppistä kipua ja kipua nilkkaan ja jalkaterään asti sekä myös koko jalkaterän puutumista. Otettiin magneettikuvat joista selvisi että on jotain hermojuuriaukon ahtaumaa. Nyt olen leikkausjonossa.
      Usein selän hermovaivoja hoidetaan iskiaksena jota ne eivät sitten välttämättä olekaan.
      Hyvä kun olet lääkärille menossa, toivotaan että hän laittaa sut kuviin niin selviää mikä kivun ja puutumisen aiheuttaa.

      Voi tietysti olla että vaiva on lonkan puolella, joskus tekee samanlaista oireilua.
      Varmaankin lääkäri yrittää saada selville syyn.

      • Anonyymi

        Terve! Kävin fysiatrilla, joka väänsi SI-nivelen jumin auki. Se auttoi jo uskomattoman suuresti! Vielä jäi kuitenkin hermopinne jäljelle, jota nyt selvitellään sitten magneettikuvalla. Jatko sitten kuvan tulosten perusteella.

        Toivotaan että pääset nopeasti leikkaukseen ja että vaiva sillä helpottaisi!


    • Anonyymi

      Mita kuuluu ketjun aloittajalle tai muille, joillanon ollut samanlaisista oiretta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe