Laulunopiskelu aikuisena

Mirea

Olen alkanut viime aikoina miettiä, että menisin laulutunneille. Ongelmana? kuitenkin on että ikäni lähestyy jo kolmeakymmentä. Eli kiinnostaisi tietää, voiko enään tämän ikäisenä kehittää laulutaitoaan mitenkään, vai onko jo liian myöhäistä?

Minulla on varsin hyvä lauluääni, mutta tuntuu siltä etten oikein "osaa" laulaa, kun ei ole oikein mitään tietoa hengitystekniikoista sun muista lauluteknisistä asioista.

Sitten vielä muutama kysymys (jos joku viitsii vastata)

- Miten pystyy määrittelemään mihin äänialaan (sopraano, altto yms.) kuuluu?

- Olen kuullut laulajista, jotka pystyvät laulamaan monen oktaavin alueelta (4 tai ylikin) onko tällainen kyky synnyinlahjana saatua taitoa vai harjoituksen tulosta?

Sitten vielä ihan uteliaisuudesta tällainen kysymys, että pystyykö lauluäänestä, jonka laajuus tällä hetkellä on noin kaksi oktaavia kehittämään mitään kunnollista?

13

2856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tenoori

      Et ole mikään vanha!
      Melkein parempi jos on vähän enemmän kuin liian vähän ikää kun alkaa kehittämään ääntä. Silloin ääni kestää paremmin "jumppaa". Tietysti olis hyvä jos tuntisi vähän musiikin perusteita; nuotit,rytmit ym. Lauluope kuulee (pitäisi kuulla) minkä äänialueen ääni sulla saatta olla tai tulee olemaan. Ei muuta kun tervetuloa laulutunneille!

    • toinenope

      Äänialasta ei kannata olla huolissaan. Sulla on sitten se mikä on, ja se on oikeastaan opettajan tehtävä valita ohjelmistoa sen mukaan kun äänesi kehittyy. Pahin virhe on yleensä se, että joku on laulanut kuorossa sopraanoa tai tenoria, ja sittenon täysin vakuuttunut, että tätä äänialaa hän sitten edustaa, koska yläasteen musiikin opettaja laittoi mut siihen ääneen. Sitten kun opettaja yrittää tarjota jotain tavallisemmas rekisterissä olevaa materiaalia, niin siitä sitten loukkaannutaan ja sitä pidetään jotenkin vähemmän hienona äänialana.

      Itselläni on ääniala on vuosien mittaa laajentunut, mutta kyllä se on edelleen ihan arvoitus, että miten se tänään toimii ja miten huomenna. Turha niitä oktaaveja on miettiä, kun sen äänen kvaliteetti voi sitten olla ihan mitä vaan! :)

    • siba-opiskelija

      Äänen kehittäminen ei ole iästä kiinni. Tosin jos ammattilaulajaksi halajat niin sitten on vähän myöhäistä.
      Oikealla tekniikalla yleensä ääniala kasvaa, tai ainakin olemassa oleva helpottuu.
      Äänifakki määräytyy paitsi äänen korkeuden myös äänensävyb mukaan. Kaikkein tärkeintä on se missä ääni tuntuu istuvan mukavimmin.
      mulle voi myös meilata: [email protected]
      voin kertoa lisää, annan myös tunteja hki-alueella.

      • Robert75

        Itse asiassa aika monet tunnetut laulajat ovat aloittaneet laulun opiskelun kolmekymppisenä. Pentti Perksalo aloitti vasta neljänkymmenen ikäisenä.


      • tuokin
        Robert75 kirjoitti:

        Itse asiassa aika monet tunnetut laulajat ovat aloittaneet laulun opiskelun kolmekymppisenä. Pentti Perksalo aloitti vasta neljänkymmenen ikäisenä.

        Musta näytää vähän siltä. että varsinkin miesten äänet syttyvät hieman myöhemmin kuin naisten. Varsinkin bassot...


      • Muri

        Koulupojan kommentti, missä ei ole muuta perää, kuin omien opiskelujen rahoitus, sääli😳


    • "Iäkäs laulaja"

      Olisin vain halunnut vastata tälle kirjoittajalle,joka lähestyy kolmeakymmentä ja haluaisi opiskella laulua,että SIITÄ VAAN.Ihminen ei ole koskaan liian vanha aloittamaan lauluopintoja.Itse aloitin 31-vuotiaana ja pääsin jopa vielä musiikkiopistoon opiskelemaan.Siellä olen nyt sitten suorittanut kursseja toisensa jälkeen ja keikkaa piisaa klassisellakin puolella.Ei muuta kuin ryhdy toimeen ja ota selvää opiskelupaikoista.Vain itse voimme vaikuttaa omaan onneemme ja toteuttaa unelmiamme.Ei sitä kukaan muukaan puolestamme tee,joten GO FOR IT!!!

    • äippä67

      kyllä voi aikuisenakin opiskella laulua, ainakin kalassista. Laulua voi ja pitääkin opiskella aina, koskaan ei ole valmis... aina sitä voi kehittää ja ääntä on hyvä yllä pitää ja huoltaa kokoajan. minäkin aloittelen uudelleen äitiyslomalla ja kolemen lapsen jälkeen...olen opiskellut säännöllisen epäsäännöllisesti nuoresta asti ja välillä on ollut pitkiäkin taukoja... mutta mistään ei löydy 40-kumppisille mitään kanavaa esiintyä tai harrastaa laulua niin että joku muukin kuulee oman äänen kehityksen jne... ja sen ettei se opiskelu ole mennyt hukkaan.

      • Elämä on lauluni

        Itsekin aloitin äskettäin yli kolmekymppisenä lauluopinnot ja kyllä se kehitystä on jo hieman tullut parissa kuukaudessa.

        Äippä67:lle sanoisin ja kysyisin, että mitä kanavaa oikein kaipaat siihen esiintymiseen? Musiikkiopistot järjestävät säännöllisesti konsertteja, jos siellä opiskelet. Karaokelavallekin voit mennä hämmästyttämään kuulijoita, jos vaan viitsit luikauttaa jonkin kevyemmän laulun. Klassisen musiikin piirit ja harrastus on vaan Suomen kokoisessa maassa niin pientä, että amatöörien on hankalampaa löytää kuulevaa yleisöä. Kun kerran ammattilaistenkin on vaikea saada siitä leipänsä. Tulee mieleen mm. Petrus Schroderus, joka ymmärtääkseni on nyt siirtynyt takaisin poliisin hommiin. Sääli!

        Hienoa muuten, että tämäkin palsta on hieman siistiytynyt sitten viime näkemän!


      • aaa23
        Elämä on lauluni kirjoitti:

        Itsekin aloitin äskettäin yli kolmekymppisenä lauluopinnot ja kyllä se kehitystä on jo hieman tullut parissa kuukaudessa.

        Äippä67:lle sanoisin ja kysyisin, että mitä kanavaa oikein kaipaat siihen esiintymiseen? Musiikkiopistot järjestävät säännöllisesti konsertteja, jos siellä opiskelet. Karaokelavallekin voit mennä hämmästyttämään kuulijoita, jos vaan viitsit luikauttaa jonkin kevyemmän laulun. Klassisen musiikin piirit ja harrastus on vaan Suomen kokoisessa maassa niin pientä, että amatöörien on hankalampaa löytää kuulevaa yleisöä. Kun kerran ammattilaistenkin on vaikea saada siitä leipänsä. Tulee mieleen mm. Petrus Schroderus, joka ymmärtääkseni on nyt siirtynyt takaisin poliisin hommiin. Sääli!

        Hienoa muuten, että tämäkin palsta on hieman siistiytynyt sitten viime näkemän!

        Schroderus on Kansallisoopperan kuorossa laulaen tenoria!
        Tuskin riittää aika poliisihommiin.


      • Elämä on lauluni
        aaa23 kirjoitti:

        Schroderus on Kansallisoopperan kuorossa laulaen tenoria!
        Tuskin riittää aika poliisihommiin.

        Hieman vanhentunut tieto, mutta argumentti pitää. Schroderus kyllä siirtyi poliisin hommiin kuukausiksi, koska Kansallisoopperassa ei ollut hänelle riittävästi rooleja. Lue tuolta:

        http://www.kaleva.fi/plus/juttu784521_page0.htm

        Eli väitteeni siitä, että klassisen musiikin huipunkin on vaikea pysyä Suomessa leivän syrjässä, pitää. Mutta päästyään kuoron ykköstenoriksi hän tosiaan jätti poliisin hommat uudestaan.

        http://www.kaleva.fi/plus/juttu799455_page0.htm


      • Muri

        Tylsää, kun mennään henkilökohtaisuuksiin😢


    • Korvissa_vinkuu

      Jos löydätte hyvän laulunopettajan, kertokaa minullekin. Naapurini on kerrostalon seinän takana ostanut karaokelaitteet ja alkanut "laulaa" joka päivä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe