Miten olette kertoneet nuorelle erosta?

Anonyymi

Eli kun kyseessä on jo 14vuotias niin kuinka paljon kerrotte eron syistä jne?
Kysyittekö lapselta kumman luona hän haluaa asua? Tätä asiaa pitää mielestäni nuorelta kysyä mutta en halua että hän joutuu ottamaan vastuuta asiasta ja mahdollisesti kokemaan jomman kumman vanhemman puolesta huonoa omaatuntoa tms

Omat aivot on vähän sotkussa nyt joten kaikki neuvot ja kokemukset aiheeseen liittyen on tervetulleita. Uskoisin että suht sovussa eroa pystytään vaimon kanssa hoitamaan

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Erotessani minulla oli 13 ja 16 v lapset.

      15 tytölle vaimoni oli kertonut etukäteen, vaikka sovimme, että kerromme yhdessä.
      12 v pojalle kerroimme yhdessä autossa pääsiäislomalta palatessa.

      Kertoessa puhuimme aika totuudenmukaisesti, mistä ero johtui, mutta koko ajan korostimme, ettei vika ole lapsissa.

      Olimme sopineet tapaamiset aikuisten kesken n. 1/3 minulle ja 2/3 vaimolle, ja kerroimme ne lapsille tyyliin, että kokeillaan ensin näin ja jos tuntuu, ettei se ole hyvä, niin vaihdamme järjestelyä (niin kuin teimmekin).

      Kannattaa yrittää välttää sitä, että lapset joutuvat jatkuvasti pomppimaan ja pakkailemaan. Pienille lapsille lyhyemmät välit ja isommat voivat olla pidempiä aikoja kerrallaan.

      Kannattaa olla yhteydessä paikkakuntasi lastensuojeluun. Sieltä saa hyviä neuvoja.

      • Anonyymi

        Kiitos!

        Jaksatko vastata vielä vähän lisää ?

        Oireiliko nuoret erossa kovinkin? Millaiseksi tapaamisjärjestely muuttui, tuliko lapsilta siihen toive?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos!

        Jaksatko vastata vielä vähän lisää ?

        Oireiliko nuoret erossa kovinkin? Millaiseksi tapaamisjärjestely muuttui, tuliko lapsilta siihen toive?

        "Oireiliko nuoret erossa kovinkin? "

        Sinänsä aika vähän ainakin lyhyellä aikavälillä. Itse asiassa toinen sanoi olevansa erosta tosi onnellinen, koska minun uudessa kodissa oli "helpompi hengittää".

        Toisaalta exäni asiat lähtivät menemään voimakasta alamäkeä uudessa liitossa ja mukaan astuivat mt-ongelmat ja alkoholi ja tämä on saattanut vaikuttaa tyttäreen, jolla on myös masennusta.

        Molemmat lapset ovat melko huonoissa väleissä exäni kanssa (joka siis teki aloitteen eroon). Vaikea kuitenkin sanoa, että mikä johtuu mistäkin.

        Tapaamisjärjestely kuitenkin muuttui osittain siksi, että se oli liianmonimutkainen ja osittain siksi, että lapset halusivat. Tytär muutti jossain vaiheessa kokonaan asumaan luokseni.

        Neuvoksi sanoisin, että älä yritä jotenkin erityisesti mielistellä lastasi. Keskity luomaan vakaa ja turvallinen koti, jossa on selvät säännöt eikä mitään erikoisjärjestelyjä sen takia, että näet häntä vähemmän tai haluat saada hänen suosionsa/rakkautensa.

        Jos sinulla ei ole jo uusi katsottuna, niin pidä uudet rakkaudet poissa kuvioista kuukausia tai mielummin pidempään. Kun se uusi rakkaus sitten tulee, niin katso, ettei hän yritä ottaa äidin roolia, vaan aikuisen roolin ja sinä tuet häntä.

        Hoida suhteet exääsi asiallisesti. Älä hauku häntä lapsen kuullen, äläkä yritä vaikeuttaa hänen elämää, vaikka hän olisi ollut miten epäreilu tahansa.

        Lapsesi on sen ikäinen, että vaikka sopisitte exäsi kanssa tapaamisjärjestelyistä mitä tahansa, ei viranomaiset tule enää lasta väkisin hakemaan, jos hän haluaa olla vain toisen luona.


    • Anonyymi

      Pyysin exältä, josko hän voisi edes lapsille olla rehellinen? Suuttu, kuinkas muuten? Kohtuuton vaatimus.
      En ole nähnyt lapsia eron jälkeen. Tai toista tapasin n. 5min äitinsä seurassa.
      isänpäiväkortin sain.

      • Anonyymi

        Aja oikeuksiasi vaikka viranomaisten kanssa.


    • Anonyymi

      Minulla ei ollut tuota ongelmaa, paljon muita kylläkin. Lapset, teinit odottivat hetkeä kuin kuuta nousevaa jolloin haen eroa. Samalla odottaen, että pääsevät kanssani asumaan toiseen paikkaan kuin isänsä. Niinikään eron syistä ei tarvinnut raportoida lapsille. He tiesivät.

    • Anonyymi

      Meillä on tilanne tämä.Olimme eroamassa pari vuotta sitten. Tytär oli 15v. Teki kaikkensa ,että kaikilla olisi mennyt hyvin. Nyt on kertonut ,kun uhka on toistaiseksi sivussa, että hän on ollut pari vuotta niin rikki kuin vaan voi olla, laihtui liikaa ( koulun hoiti kiitettävästi) , lopetti harrastukset.
      Hänen kaikki voimavaransa menivät siis tämän erouhkan käsittelyyn ( isä oli pettänyt vuosia ja siitä minä olin hajoamaisillaan).
      Poikamme 12 v ,ei puhunut asiasta, eikä puhu vieläkään, vaikka muuten on nyt avonaisempi. Aika näyttää mitä tämä on jättänyt häneen.
      Ja, jos meille kuitenkin tulee ero , miten hirveää se sitten on lapsille.
      Loppuviimein-aina , kun perheessä tapahtuu tällaista , se on valtava tragedia ja rikkoo kaikkea.

      • Anonyymi

        "Hänen kaikki voimavaransa menivät siis tämän erouhkan käsittelyyn ( isä oli pettänyt vuosia ja siitä minä olin hajoamaisillaan)"

        Teidän perheenne tarvitsee apua! Miksi ihmeessä siedät pettävää miestä? Olen varma, että ero tekisi hyvää teille kaikille. Nyt roikutte löyhässä hirressä - ja siihenkin vain tottuu.


    • Anonyymi

      Heinä kuussa vaimoni kärähti pettämisestä minä kiikutin avioeropaperit käräjäoikeuteen..vaimoni yllätykseksi löytyikin avioehto ja ok talosta pois muuttaminen ei ollutkaan hänelle selviö..uusi kaveri kovasti yrittää ehdottaa uutta asuntoa ja viedä nuoren kauniin vaimoni minulta ja 8 ja 13 v tyttöni...
      Minä sabotoin parhaani mukaan heidän tapaamisiaan ja nyt vaimoni ei tiedä mitä tehdä..asumme yhdessä..suhde toimii paremmin kuin koskaan ja petihommat varsinkin..uusi kaveri kouristelee lemmentuskissaan ja ei suostu kommunikoimaan kanssani..pelkää että vedän turpaan perheenituhoamisyrityksestä..tyttöni erittäin isäsidonnaisia ja olen varma,että jo kerran eronnut ja muita lapsia omaava mies ei tule rakastamaan toisen miehen siitämiä lapsia kuin omiaan..kerroinkin vaimolleni,että en kestä ajatusta,että toinen mies lukee tyttärelleni iltasadun..jos ei tyttöjä olisi..niin vaimoni olisi lentänyt ulos kuin leppäkeihäs..mutta taistelen edelleen perheeni yhdessä pitämisen vuoksi..10 kg laihtunut..stressi ilmeisesti..nyt en tiedä mitä tehdä..luovutanko?..vai vieläkö jaksan taistella perheeni puolesta..?neuvoja

      • Anonyymi

        No nyt kuulostaa kummallisesta. Miten avioehto voisi olla vaimollesi yllätys, jos hän on kerta siihen itse nimensä laittanut?

        Ei taida kirjoittajalla eikä hänen vaimollaan olla ihan kaikki inkkarit muumilaaksossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe