Palstalaisten metsänhoitotaidot

Anonyymi

Onkos palstalaiset olleet koskaan metsänhoitotöissä tai kaataneet puita.
Meikäläinen on ollut metsänhoitotöissä ja kaatanut puita, joten tiedän asiasta.
Kysytäänpäs, että mitä työkaluja ottaisitte mukaan, jos lähdette taimikkoa hoitamaan/propsipuita kaatamaan?
Sahat:-1 raivaus saha, 2 moottorisaha, 3 pokasaha, 4 timpurin käsisaha, 5 sirkkeli

Muut työkalut: 6 vesuri, 7 kirves, 8 kaatorauta, 10, kaatokiiloja, 9 pöllisakset, 10 tukkisakset, 11 rullamitta, 12 työntömitta.

Millaisilla varusteilla eli vaatetus ym. pukisitte päälle metsänhoitotyöhön mennessä, vapaa kertomus....

t. Ruma mies

24

154

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Muut työkalut lisäys: metsurin mitta

t. Ruma mies

• Anonyymi

Vastasin jo, mutta haluan pyytää anteeksi.
        Aloituksesi on mielenkiintoinen ja tulen seuraamaan keskustelua. Vaikka oppiakseni jotain;)

• Anonyymi

Puut kaadan motolla ja taimikkoon houkuttelen hirvet, kyllä se siitä sitten. ;)

• Mä olen teorian mies. Kaikki hoituu metsän hoitamisesta haaskaamiseen ja mekaanisesta kemialliseen teollisuuteen. Käytännön toimet on jääneet joulukuusen kaatoon ja puolen hehtaarin metsän istuttamiseen.

Osaan askarrella relaskoopin vaikka nippusiteistä ja tupakkiaskista.

• Anonyymi

Taimikonhoitoon raivaussaha ja puutarhurin isommat oksasakset taukovarustus
      Propsihakkuuseen sekä raivaus- että moottorisaha, kaatorauta ja -kiilat, metsurin mitta (vain jos ei tule omaan käyttöön), ensiapuvarustus, metsurin turvavarustus taukovarustus.

N51

• Raivaus ja moottorisaha mukaan

Varusteina kuulosuojaimet ja sahojen huoltovälineet

• Taimikkoa istuttaisin siihen tarkoitetulla paakkutaimiputkella. Sitten muutaman vuoden päästä kävisin polkemassa jalan heinikkoa kesäisin, raivaussahalla vesoaminen noin 5-10 vuoden jälkeen. Ensiharvennukseen tukkisakset, koukku, mitta ja moottorisaha. Tukkimetsään samat, mutta tukit kannattaa usein jo kaadattaa metsäkoneilla, muuten tuon voi tehdä harrastustoimintana.

Tietty puun tuonti metsästä kannattaa huomioida myös. Kuitupuukin painaa....

• Tukkimetsälle varmaan kannattaa ottaa kaatovänkäri lisäksi....

• Anonyymi

Taimikon istutus on kovaa hommaa, jos aukko on kivinen vaikka olisi laikutettu.
        Istutin toissa keväänä vajaa hehtaarin aukolle vajaa 1500 tainta.
        Aukko oli niin kivikköinen, että joka ikiselle taimelle joutui 10-20 kertaa tökkimään istutusputkea maahan ja aina istutus putki tökkäsi alapuolella olevaan kiveen.
        4 päivää meni urakassa, vaikka sen olisi parissa päivässä tehnyt, jos ei olisi ollut kivikkoinen istutuspaikka.

• Anonyymi
        Disse kirjoitti:

Tukkimetsälle varmaan kannattaa ottaa kaatovänkäri lisäksi....

Muutama nainen kaatovänkäriksi.

t. Ruma mies

• Anonyymi kirjoitti:

Taimikon istutus on kovaa hommaa, jos aukko on kivinen vaikka olisi laikutettu.
        Istutin toissa keväänä vajaa hehtaarin aukolle vajaa 1500 tainta.
        Aukko oli niin kivikköinen, että joka ikiselle taimelle joutui 10-20 kertaa tökkimään istutusputkea maahan ja aina istutus putki tökkäsi alapuolella olevaan kiveen.
        4 päivää meni urakassa, vaikka sen olisi parissa päivässä tehnyt, jos ei olisi ollut kivikkoinen istutuspaikka.

Joo. Mä joskus junnuna istutin ihan tavallisia taimia kuokalla 800 kpl. Sekin oli kivinen maa ja aiemminkin oli ollut kuusikkoa, niin välillä oli niin paljon niitä entisiä oksia edessä, että teetätti työtä.

Minusta kannattais miettiä täsmähakkuita.... metsä tuottais kokoajan, eikä tulis aukkoja! 😊☝️

• Anonyymi kirjoitti:

Muutama nainen kaatovänkäriksi.

t. Ruma mies

Sisko on tykännyt olla metsähommissa mukana, mutta kaatovänkärinä saa olla myös se rauta, missä on koukkukin, jos puu sattuu jäämään konkeloon. Voi vääntää nurin sen pyöräyttämällä rungosta. Tai sitten pitää vaan altapäin lähteä lyhentämään puuta.... 🤔

• Anonyymi
        Disse kirjoitti:

Joo. Mä joskus junnuna istutin ihan tavallisia taimia kuokalla 800 kpl. Sekin oli kivinen maa ja aiemminkin oli ollut kuusikkoa, niin välillä oli niin paljon niitä entisiä oksia edessä, että teetätti työtä.

Minusta kannattais miettiä täsmähakkuita.... metsä tuottais kokoajan, eikä tulis aukkoja! 😊☝️

Toinen vaihtoehto on jatkuvan kasvatuksen metsät, mikä onkin metsäpoliittisena tavoitteena. Tällöin jätetään tahallaan hyväkuntoiset (suuret, suorat, sienitaudittomat) kasvamaan ja vain liian pienet sekä tukki-/kuitumittaiset harvennetaan, kun yleensä on raivattu kaikki kaadettavien tieltä. Harvennushakkuu olisi kerran kymmenessä vuodessa, niin sama metsänomistaja saisi useammat myyntitulot omistuksensa aikana.

• Anonyymi kirjoitti:

Toinen vaihtoehto on jatkuvan kasvatuksen metsät, mikä onkin metsäpoliittisena tavoitteena. Tällöin jätetään tahallaan hyväkuntoiset (suuret, suorat, sienitaudittomat) kasvamaan ja vain liian pienet sekä tukki-/kuitumittaiset harvennetaan, kun yleensä on raivattu kaikki kaadettavien tieltä. Harvennushakkuu olisi kerran kymmenessä vuodessa, niin sama metsänomistaja saisi useammat myyntitulot omistuksensa aikana.

No joku tälläinen ois just hyvä. Se vaan on monelle olevinaan liian vähätuottoinen.... mutta tiedä häntä? 🤔

• Anonyymi
        Disse kirjoitti:

Täsmähakkuissa pitäisi olla puun korjuukoneet sitten senverran pieniä ja tehokkaita, että kaadetut puut saadaan kuljetettua metsästä pois, eikä kuljetus uria varten tarvi mahottoman leveää uraa tehdä.
        Ei siinäkään ole oikein järkeä, jos on päätehakkuu kypsää metsää vaikka hehtaari ja sieltä täältä kaataa muutaman puun vuodessa, niin ei motoa kannata sellaiseen kohteeseen ottaa muutaman puun takia.
        Metsän istutus kulut, kuten muokkaus, taimet ja istus, saa vähentää puun myyntituloista ja kaikki muutkin metsänhoitoon liittyvät hankinnat saa myös vähentää, että saa verotusta pienemmäksi.
        Minä ostin uuden Stihl moottorisahan, turvakengät,työkintaita, jotka hyväksyttiin metsävähennyksiin.
        Tälle vuodelle ostin uudet kevyemmän malliset metsurin viiltosuojahousut ja täytyy ostaa muutakin, että saa vähentää metsän myntitulosta, niin saa verotusta pienemmäksi.
        Mönkijän hankkimista myös ajattelin, mutta sitä tuskin saa kokonaan vähentää verotuksessa on se senverran suurempi investointi.
        Se on aika järjetöntä, että puunmyyntituloista menee vielä pääomavero, että suurin osa metsämyynti tuloista menee veroihin.

t. Ruma mies

• Anonyymi kirjoitti:

Täsmähakkuissa pitäisi olla puun korjuukoneet sitten senverran pieniä ja tehokkaita, että kaadetut puut saadaan kuljetettua metsästä pois, eikä kuljetus uria varten tarvi mahottoman leveää uraa tehdä.
        Ei siinäkään ole oikein järkeä, jos on päätehakkuu kypsää metsää vaikka hehtaari ja sieltä täältä kaataa muutaman puun vuodessa, niin ei motoa kannata sellaiseen kohteeseen ottaa muutaman puun takia.
        Metsän istutus kulut, kuten muokkaus, taimet ja istus, saa vähentää puun myyntituloista ja kaikki muutkin metsänhoitoon liittyvät hankinnat saa myös vähentää, että saa verotusta pienemmäksi.
        Minä ostin uuden Stihl moottorisahan, turvakengät,työkintaita, jotka hyväksyttiin metsävähennyksiin.
        Tälle vuodelle ostin uudet kevyemmän malliset metsurin viiltosuojahousut ja täytyy ostaa muutakin, että saa vähentää metsän myntitulosta, niin saa verotusta pienemmäksi.
        Mönkijän hankkimista myös ajattelin, mutta sitä tuskin saa kokonaan vähentää verotuksessa on se senverran suurempi investointi.
        Se on aika järjetöntä, että puunmyyntituloista menee vielä pääomavero, että suurin osa metsämyynti tuloista menee veroihin.

t. Ruma mies

No mönkkäri ja siihen vehkeet hiabista myöten ois kyllä hyvät, mutta jos meinaisi muutenkin pitää tuottavana tuolleen metsää, ois sitä päätoimisena oltava varmaan montasataa hehtaaria. Sitten alkais jo alat olla niin isoja, ettei kerkeäisi seurata koko aluetta.

Ei se metsänpito olekaan mitään helppoa. Se on kovaa hommaa ja monelle enemmän harrastus ja rakkaus siihen itse luontoon.

• Anonyymi

Kädet riittää.

-flowersreally-

• Anonyymi

Ainut mitä minä olen metsänhoito työtä tehnyt on risusavotta ja työkaluna oli yhden käden vesuri. Miehet teki työtään metsän puolella ja mun savotta oli mtsän ja pellon välissä oleva ojan rinne... ja vähän pohjallakin sitä pajukkoa kasvoi. Kaivinkoneella kaivoivat niitä juurakkoja ylös myöhemmin, kun mun katkomat pajukon risut oli 3ensin korjattu sieltä pois.

Sähköisellä moottorisahalla mä katkon joskus mökillä noin ranteen paksuisia oksia saunapuiksi. Siinä pääasiassa mun taidot metsän hoidosta.

Hätä tapauksessa kyllä saisin varmaan puunkin kaatumaan, tosin se saattaisi jäädä ns. konkeloksi, jos todella metsästä se pitäisi kaataa. Aakeelt laakeelt puun kaataa kuka vaan, kirveellä tai sahalla ... oikeestaan ammattilaisen tiedän käyttävän molempia.

• Anonyymi

Jaa, täällä ollaan kommentoitu....
      Raivaus saha taimikon hoitoon, myös vesuri on hyvä työväline kaadettujen rankojen karsimiseen, tosin moottorisahalla kaadettaessa tulee rangat karsittua, kun rankojen kylkeen vedetään moottorisahalla pitkittäiset sahaus jäljet, joilla puun kuori rikkoontuu ja puu alkaa kuivumaan.
      Moottorisaha on hyvä olla propsipuiden eli pöllipuiden kaatamiseen.
      Niitä kaadettaessa ei yleensä tarvi kaatorautaa tai kaatokiiloja, kuten tukkipuita kaadettaessa.

Ei pelkät kädet kyllä riitä, kuten -flowersreally- kommentoi, että pelkät kädet riittää.
      Pöllisaksilla pöllien käsittely ja nostelu on huomattavasti kevyempää, kuin paljain käsin.
      Raivaus sahalla työskenneltäessä riittää normaalit työvaatteet, mutta moottorisahalla sahatessa on ehdottomasti suotavaa olla jalassa metsurin turvakengät ja viiltosuoja housut.
      Jos moottorisahan terä osuu jalkaan, niin pahimmassa tapauksessa voi verenvuoto olla niin runsasta, ettei metsästä hengissä selviä pois, eikä apu ehdi ajoissa perille, joten turvallisuus on tärkeä seikka.
      Vaikkei sahaisi moottorisahalla, niin kannattaa olla tukevat kengät metsässä, ettei jalkaterät tule kipeiksi, kun kolhikkoisessa metsämaastossa päivän kävelee, niin se ottaa jalkojen päälle.

t. Ruma mies

• Anonyymi

Puunhalaajalle riittää.

-flowersreally-

• Anonyymi

Terveempänä ja nuorempana perus käsisahan ja köyden kanssa monta puuta kaadettiin mutsin kanssa. Jopa talvella,se oli rankkaa homma se. Nyt moottorisahalla.

peppis.

• Anonyymi

Nyt kun eläkkeelle jäätiin, kaverin kaa käytiin raivaamas ja 3m koivupropsit kasaan käsivoimin ,mitkä jaksoi. 117 kiintoa hakattiin/raivattiin, kaveri sahasi ja minä olin " hiioppina" toises kädes yhden käden sakset. Tarvittavat värkit mukana. Kävipä niinkin ,et joskus jäi latvahaarasta puu konkeloon, mut kaadettiin päälle toinen , yleensä lähtee, jos ei muuten. Ja makkaranotski päiväl appeeksi. Pelkkää koivua oli, Eka harvennus ,istutet, n. 40 v sitten itse, vä'hän liiankin pitkään jäi . no tuli tavaraa ja myytykin jo. Tuollanen menee viel harrastuksena. täs n,65 v.aana

• Bensaa ja sytyttimen. Sillä se on hoidettu. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4168
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3137
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe