Miksi tulit tai et tullut uskoon Jeesukseen?

Anonyymi

Raamatussa kerrotaan totuus. Tämä on tieteellinen totuuskin.Kyseessä on tosiasia.

Mutta jotkut uskovat jonkin olevan mahdolkista, mitä Raamatussa kerrotaan.

Jotkut kiistävät systemaattisesti kaiken mitä Raamatussa kerrotaan. Esim. Israelin pääkaupunki on Jerusalem kun lukee Raamatussa niin jotkut siihenkin heti liukuhihnalta: en usko!

Mutta jos asian tämä sama henkolö lukee maantiedon oppikirjasta niin silloin hän tuumii. Juu, ahaa, Jerusalem on Israelin pääkaupunki. Esimerkki voisi olla selvennykseksi paremmin valittu mutta idea on tuossa eli ilmoituksen lähde vaikuttaa joihinkin ihmisiin muokaten päätelmäänsä.

Vastaa nyt otsikon kysymykseeni.

12

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensisijaisesti tiedot katsotaan tietoa sisältävistä kirjoista.

Raamattu on uskonnollinen kirja, jossa ei juuri tietoa ole. Mutta oletuksia ja luuloja sitäkin enemmän.

• Anonyymi

Tulin uskoon koska en voi olla uskomatta tosiasiaan.

• Anonyymi

No johdantoteksti tosiaankin ohjaa vähän ajatuksia sivuun itse otsikon kysymyksestä mutta vastatakseni varsinaiseen kysymykseen että miksi tulin uskoon, niin en kyllä oikeastaan edes osaa vastata koska se on jäänyt itsellenikin jonkinlaiseksi mysteeriksi. Ainakaan kotikasvatus tai ympäristö ei minua siihen suuntaan muokannut koska vanhempani ja lapsudenperjheeni, perheemme ystäväpiirit ja sukulaiset joiden kanss oltiin tekemisissä, ovat aina olleet joko ateisteja tai muuten vaan suhtautuneet kielteisesti kristinuskoon ja uskontoihin ylipäätään. Tietoni kristinuskosta olen lapsuudessani saanut pääasiassa kouluopetuksesta.

Kävin kouluni siihen aikaan kun koulussa vielä oli koko koulun yhteiset aamuhartaudet jolloin joka aamu koko kansakoulun ala-asteen väki kokoontui suurillekäytäville veisaamaan virsiä rehtorin säestäessä poljettavaaurkuharmoonia ja piti joku opettajista joka aamu hartauspuheen. Toki ruokaillessa koulussa opetettiin yhteiset ruokarukoukset: ruualle ei saanut käydä ennenkuin kaikki panivat kädet ristiin ja yhdessälausuivat: "siunaa Jeesus ruokamme, aamen!" Pöydästä ei saanut nousta ennenkuin kaikki yhtäaikaa opettajan antaessa luvan ja sitä edelsi rukous: "kiitos Jeesus ruuasta, aamen!"

Varsinaisesti tulin uskoon eli sain käsittää autuuden nuoruudessa, aikuisiän kynnyksellä, vuosikymmeniä sitten. Kai se sitten Taivaanisä johdatti elämäntilannettani niin että minua alkoi sisällisesti kiinnostaa uskonasiat ja aloin etsiä vastauksia tai tietoa Raaamattua lukemalla. Mitä enemmän luin, sitä enemmän vakuutuin.

Armoahan se kaikki on, suurta ja ihmeellistä armoa! En minä ole tehnyt mitään "ratkaisua", minussa vaan syntyi usko kun luin Raamattua. Mitä enemmän olen asiaa pohtinut, sitä enemmän on kirkastunut että tämä kaikki on vaan Jumalan suurta pitkämielisyyttä ja laupeutta synteihinsä kuollutta ihmiskuntaa kohtaan.

Toisaalta olen tullut ymmärtämään omien kompurointieni kautta jotain siitä ettei usko tule tässä katoavaisessa elämässä vielä valmiiksi vaan joka aamu on armo uus!

• Anonyymi

Jokaisen on itse tehtävä päätös uskooko vai ei.Itse olin hyvin nuori
      kun elämä toi sairauden josta en meinannut parantua ,muistan vielä
      hyvin kun ristin pienet käteni ja lupasin
      Jumalalle olla hänen omansa aina.Parantuminen alkoi tuosta tapahtumasta ,vaikka en sitä pyytänytkään,koska minun valtasi syvä
      rauha.

• Anonyymi

Ei se nyt kyllä aivan niin mene että ihminen "vaan päättää ruveta uskomaan".

Ei kukaan voi ottaa ellei anneta. Usko ei ole ihmisen oma päätös vaan lahja jonka Pyhä Henki vaikuttaa. Vaikka toisaalta kyllä ymmärrän että inhimillisesti katsoen on lähellä sellainen luulo että itse on ollut kovin suurikin "päättäjä" omassa uskoontulemisessaan koska kokemuksemme mukaan Jumala ei toimi siten että pakottamalla mekaanisesti jonkun uskomaan, vaan VAIKUTTAMALLA uskomisen lahjan niin että Pyhä Henki taivuttaa ihmisen tahdon myötämieliseksi ja ihminen lakkaa vastustamasta Jumalan kutsua.

Muistetaan että Jeesus itse on opettanut: "Ei kukaan voi tulla minun luokseni ellei Taivaallinen Isä häntä vedä!"

"Ilman minua te ette voi mitään!"

"Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät!"

• Anonyymi kirjoitti:

Ei kukaan voi ottaa ellei anneta. Usko ei ole ihmisen oma päätös vaan lahja jonka Pyhä Henki vaikuttaa. Vaikka toisaalta kyllä ymmärrän että inhimillisesti katsoen on lähellä sellainen luulo että itse on ollut kovin suurikin "päättäjä" omassa uskoontulemisessaan koska kokemuksemme mukaan Jumala ei toimi siten että pakottamalla mekaanisesti jonkun uskomaan, vaan VAIKUTTAMALLA uskomisen lahjan niin että Pyhä Henki taivuttaa ihmisen tahdon myötämieliseksi ja ihminen lakkaa vastustamasta Jumalan kutsua.

Muistetaan että Jeesus itse on opettanut: "Ei kukaan voi tulla minun luokseni ellei Taivaallinen Isä häntä vedä!"

Mahtavaa. Eli kaikki työ on turhaa mitä tulee uskovien lisääntymiseen. Asiaa ei voi auttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, koska jokainen on jo valittu Golgatalla, vastuu jää yksilölle kuinka siihen vastaa, voi miten yksinkertaista!

edellinen asiaa tahallaan luterilaiseen tapaan sekottava voisi miettiä esin Joh 3:16 sisältöä !

Kuka siinä jää pois laskuista?

Ketä taivaallinen Isä ei vedä?

jne...
        kysymys on lähinnä siitä että evankeliumia ei saarnata ollenkaan valtakirkon toimesta, siellä saarnataan luterilaisuutta joka tekee kuulijoista passiivisia .... no ei ole Jumala vielä kutsunut jne...

• Anonyymi

Jumalan Armosta.Hän teki minulle suuren laupeuden.Hän täytti minut ilollaan, toivollaan, rakkaudellaan, lohdutuksellaan, Pyhällä Hengellään. Se on paras kokemukseni tässä elämässä.

Ja tämä tapahtui kotonani kun rukoilin sängyllä suuressa ahdistuksessa.

Ahdistus alkoi muuttumaan hyviksi asioiksi. Perushyväolotila vaikutti heti ja tunnistetavasti mutta meni aika kauan ymmärtää minuun tulleen Pyhän Hengen ja se rauha ja lepo, hyvät olot, olivat Pyhältä Hengeltä vaikutustaan minuun.

Herraa kumarsin äsken lattialle langenneena rukoukseen ja oli hyvä olla siinä Jeesuksen eteen kumartuneena , Ch52cm

• Anonyymi

Ensin uskoin koska usko pakkosyötettiin pyhäkoulusta alakouluun ja siitä eteenpäin. Kristinusko oli itsestäänselvyys. Rukoilin ja uskoin että joku kuunteli.

Sitten menin rippikouluun. Pastoriksi osui uskonkiihkoinen joka selitti miten evoluutiota ei ole tapahtunut ja miten Raamattu on tarkkaa historiankirjoitusta ja kuinka Jumalan vaikutus näkyy kansojen kohtaloissa. Alkoi olla liian paksua.

No ei koko uskontoa pidä yhden hurahtaneen papin mukaan tuomita ja niinpä rippikoulun jälkeen luin läpi Raamatun. Genesiksestä Johanneksen ilmestykseen joka kirjan. No sukuluettelot hypin yli. Mitä pitemmälle etenin sitä alkukantaisemmalta ja epäyhtenäisemmältä kirjoituskokoelma näytti. Huipentumana oli Johanneksen ilmestys joka oli sairas verinen väkivaltafantasia. Selvästi katkeroituneen mielen kostounelma, jossa fantasioidaan, että kerran vielä me ollaan jotain ja meitä pilkanneet tulevat kärsimään vielä niin saatanasti (sananmukaisesti).

No vieläkään en ihan kokonaan uskoa korkeampaan voimaan hylännyt vaan ajattelin että Raamatussa on puutteensa, mutta ehkä se on vain yksi versio "perimmäisestä totuudesta". No lueskelin kaiken mahdollisen Tao-te-tsingistä Tiibettiläisten Kuolleidenkirjaan, Koraaniin ja zen-budhalaisiin kirjoituksiin. Sitten oli pakko myöntää että uskonnot ovat mielikuvitusten tuotetta. Jos niiden takana jotain on, niin se on ihmisen tarve keksiä selitys sille mitä ei ymmärrä.

• Anonyymi

Samanlaisia kokemuksia on minulla. Lapsena kyllä uskoin Jumalaan joka oli persoonallinen ja kuuli ja vastasi rukouksiini. Enää en pysty uskomaan. Uskonnon "tosiasiat" vaikuttavat mielikuvituksen tuotteilta.

• Anonyymi

Raamattu kertoo tarkasti historiasta.Arkeologia todistaa niistä. Sinulla on jokin epätarkka käsitys Raamatussa olevasta historiassa tapahtuneesta asiasta?

Olitko paikanpäällä itse näkemässä tarkemmin mitä menneisyydessä tapahtui?

Tyhmyys ja valhe ovat veljekset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samanlaisia kokemuksia on minulla. Lapsena kyllä uskoin Jumalaan joka oli persoonallinen ja kuuli ja vastasi rukouksiini. Enää en pysty uskomaan. Uskonnon "tosiasiat" vaikuttavat mielikuvituksen tuotteilta.

Oletko kuullut minne Jeesuksen kieltäjät joutuvat?

Minä uskon Jeesukseen. Kun kuolen niin osani on hyvä ikuisesti.
        Minä uskon ihmeitä tekevään Jumalaan.
        Jumala on erillinen kuin ihminen. Sun ei kannata lukea Raamattua ajatellen että Jumala kykenee siihen samaan kuin sinä. Jumalan oppii tuntemaan Raamattua lukemalla.

Ota joskus selvää näistä: Sielu, henki, ruumis, ylösnousemus ruumis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      98
      4822
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3952
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      211
      3850
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      119
      2257
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      78
      1980
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1366
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1324
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      168
      1296
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      546
      1178
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1135
    Aihe