Ikävä muoti-ilmiö tämäkin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/494de7ef-4a0a-4d90-ae79-19e9099908cf
Nuoret tytöt haluavat olla poikia
46
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Tähän "muoti-ilmiöön" ei kyllä ryhdy kukaan joka sitä ei todellakin ole tarkasti harkinnut ja kokee elämänsä sietämättömäjsi omassa kropassaan.
http://trasek.fi/perustietoa/sukupuolenkorjaus/
Joka tähän lähtee ja tämän jaksaa läpi käydä on todella hädässä ja kärsivä ihminen.
Itselläni diagnositiin sukupuolidysforia lapsena ja se oli vomakas vielä teini-iässä. Tunsin siis olevani poika vaikka olin tyttö.
Kun vartaloni alkoi saada naisen muotoja vihasin sitä epätoivoisesti. Vihasin naisellisia piirteitä itsessäni, enkä ollut koskaan elämässäni tyttömäinen. Murrosikä on muutenkin usein vaikeaa, ja sitten vielä tämä!
Nykyään tunnen olevani lähinnä sukupuoleton. en korosta naisellisia piirteitäni, en meikkaa, en ole kiinnostunut miehistä mutta en myöskään naisista. Pukeudun omalla tavallani joka on oma tyylini, ei miehen eikä naisen. Parisuhteita ja seurusteluita sekä lyhyitä suhteita minulla oli nuorempana paljonkin. Se oli jotenkin epätoivoista itsensä hakua, mutta en nauttinut koskaan seksistä enkä rakastunut koskaan.
Nyt olen hyväksynyt itseni. Jos muut eivät hyväksy, heidän päänsärkynsä.
Minulla on rakkaat ystävät ja perhe, olen onnellinen.- Anonyymi
Tarttis terapiaa ja lääkitystä nämä tapaukset, eivät silpomista. Irvokkaan näköistä kun ruma ja karvainen mies kulkee kolttu päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarttis terapiaa ja lääkitystä nämä tapaukset, eivät silpomista. Irvokkaan näköistä kun ruma ja karvainen mies kulkee kolttu päällä.
Nähtävästi sinä saat puhua rumista miehistä kolttu päällä mutta minä en saa sanoa niitä sediksi mekko päällä. Kukakohan täällä oikein niitä viestejä poistelee ja millä oikeudella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nähtävästi sinä saat puhua rumista miehistä kolttu päällä mutta minä en saa sanoa niitä sediksi mekko päällä. Kukakohan täällä oikein niitä viestejä poistelee ja millä oikeudella.
Poistellaanko täälä viestejä?
🤔🤔🤔
Vastasin trollikan voileipäkakku-viestiin kaksi kertaa, eikä kumpikaan jäänyt näkyviin, kun myöhemmin katsoin, olin ihmeissäni. Molemmat viestit siis normaaleja ruoka-aiheisia...
- Anonyymi
Jos tytöt saisivat kunnolla miestä, eivät enää haluaisi olla poikia
- Anonyymi
Tai sitten järkyttyisivät niin, että eivät halua olla naisia (jos mies on ätmi)
- Anonyymi
Varmaan jotain isättömiä lapsia. Niitä on ja tulee lisää.
Itsestään niitä ei tule eikä tyhjästä synny.
Oletan tytön olevan huomionkipeä ( tarvitsee huomiota hintaan mihin hyvänsä).
Kertoo epävakaasta persoonasta ja ongelmaisesta lapsuudesta. - Anonyymi
Aika järjetöntä tyhtyä sekundamieheksi
Lesbojahan nuo varmaan oikeasti ovat - Anonyymi
Koomistahan on että sitä joko selitetään ettei ole sukupuolia, tai sitten että niitä on tolkuttomasti, mutta sitten samat tapaukset kuitenkin määrittelevät itsensä pojiksi/tytöiksi jopa niin vahvasti että ovat valmiit menemään vaarallisiinkin leikkauksiin.
Jollei kerran sukupuolia ole niin silloin ei pitäisi olla myöskään "väärää" sukupuolta.- Anonyymi
Vihervasemmistolainen arvomaailma on siinä määrin ristiriitainen ettei se kestä kriittistä tarkastelua. Humpuukia koko sateenkaari-touhu.
- Anonyymi
Näihin hörhöihin viitti edes ärsyyntyä enää mutta tämä on surullinen tulos vuosikymmenen aivopesusta. Onneksi ei tarvitse olla nuori enää tässä todella sairaassa ja psykoottisessa maailmassa jossa jokainen elää harhoilleen.
Niin, kyllä tämä ihmisten silpominen pitäisi kieltää Suomessa. Omaa sukupuoltaan ei voi valita..Ei se ole omavalinteinen kysymys.. Sä voit leikata ihmisestä friikin..Rakentaa hälle tekopillu tai pumpattava teko peenis, mutta et koskaan vaihtaa sukupuoltas. Ei se ole aito, eikä aidoks muutu.
Mut jos se vastaa omaa psyykkistä ja henkistä olotilaa paremmin? Että näyttää sukupuolelle, joksika itsensä kokee.
Helmiina kirjoitti:
Mut jos se vastaa omaa psyykkistä ja henkistä olotilaa paremmin? Että näyttää sukupuolelle, joksika itsensä kokee.
Ei se toimi, eivätkä ympärillä olevat ihmiset koskaan miellä häntä sellaiseksi kuin hän ehkä itse kuvittelee.. Ei se toinen hetero mies ala homoilemaan, vaikka sulla olis kalannahasta rakennettu tekopillu ja väität ittees naiseksi.. Ei vaan mene niin.
blade83 kirjoitti:
Ei se toimi, eivätkä ympärillä olevat ihmiset koskaan miellä häntä sellaiseksi kuin hän ehkä itse kuvittelee.. Ei se toinen hetero mies ala homoilemaan, vaikka sulla olis kalannahasta rakennettu tekopillu ja väität ittees naiseksi.. Ei vaan mene niin.
No siis onhan pariskuntiakin, joissa sukupuolensa korjannut on saanut heterokumppanin. Koska suhdetta voidaan pitää heterona, kun sukupuolet on vastakkaiset.
Mut aikalailla ainakin julkisuudessa he löytää kumppaninsa toisesta sukupuolensa korjanneesta tai samaa sukupuoli identiteettiä kokevan. Joka luultavasti parhaiten häntä ymmärtääkin.Helmiina kirjoitti:
No siis onhan pariskuntiakin, joissa sukupuolensa korjannut on saanut heterokumppanin. Koska suhdetta voidaan pitää heterona, kun sukupuolet on vastakkaiset.
Mut aikalailla ainakin julkisuudessa he löytää kumppaninsa toisesta sukupuolensa korjanneesta tai samaa sukupuoli identiteettiä kokevan. Joka luultavasti parhaiten häntä ymmärtääkin.Vaikkapa Balian Buschbaum, hänellä on nainen puolisona ja hän itse on sukupuolensa korjannut mies, entinen nainen. Ja on muuten miehenä varsin komea. Ja heitä muitakin, joilla ns. heterosuhde.
- Anonyymi
Helmiina kirjoitti:
Mutta jos ei näytä?
- Anonyymi
Anna kun arvan sinun ammatin ja koulutuksen.
Kummallakaan ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, mutta "tiedät" kuitenkin kaiken. - Anonyymi
Helmiina kirjoitti:
Jos itse pystyy kaiken kustantamaan, ilman että yhteiskunta joutuu maksumieheksi, niin tehkööt kukin mitä tekee. Mutta sukupuoltaan ei pitäisi saada muuttaa virallisesti, tai ainakin sitten pitäisi jotenkin selvitä oikea sukupuoli.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos ei näytä?
Tarkoitat mitä? Voihan ihminen silti kokea olevansa muuta sukupuolta, kun mitä ulkonäkö tai genitaalit ilmoittaa. 😃
Anonyymi kirjoitti:
Jos itse pystyy kaiken kustantamaan, ilman että yhteiskunta joutuu maksumieheksi, niin tehkööt kukin mitä tekee. Mutta sukupuoltaan ei pitäisi saada muuttaa virallisesti, tai ainakin sitten pitäisi jotenkin selvitä oikea sukupuoli.
Hmm, en tiedä miten paljon yhteiskunta mitäkin kustantaa heille muutosprosessia. Luulis, että jotain. Tietääkö joku enemmän aiheesta?
Mutta mua henkilökohtaisesti ei mitenkään haittaa eikä häiritse, jos joku kokee tarvetta transihmisenä korjata kroppaansa mieleisekseen.
Mä uskon, että voi olla helpotus, kun näkee peilistä sen joksika itsensä kokee.
Mä olen asiaa jonkin verran miettinyt, henkilökertomuksia lukenut ja katsellut. Minusta on kiva nähdä, kuinka ahdistus muuttuu iloksi, kun muutos on valmis tai jo käynnissä.Helmiina kirjoitti:
Hmm, en tiedä miten paljon yhteiskunta mitäkin kustantaa heille muutosprosessia. Luulis, että jotain. Tietääkö joku enemmän aiheesta?
Mutta mua henkilökohtaisesti ei mitenkään haittaa eikä häiritse, jos joku kokee tarvetta transihmisenä korjata kroppaansa mieleisekseen.
Mä olen asiaa jonkin verran miettinyt, henkilökertomuksia lukenut ja katsellut. Minusta on kiva nähdä, kuinka ahdistus muuttuu iloksi, kun muutos on valmis tai jo käynnissä.Sorry, mutta miehuutta ei voi ostaa..Ravintoketjun huipulle nimittäin synnytään hyvällä tsäkällä geenien ohjaamina ja rakentamina.
Kaikkea ei sentään rahallakaan saa, vaikka paljon saakin. Tiettyjä aitoja juttuja ei saa, eikä voi ostaa.blade83 kirjoitti:
Sorry, mutta miehuutta ei voi ostaa..Ravintoketjun huipulle nimittäin synnytään hyvällä tsäkällä geenien ohjaamina ja rakentamina.
Kaikkea ei sentään rahallakaan saa, vaikka paljon saakin. Tiettyjä aitoja juttuja ei saa, eikä voi ostaa.Aitoja juttuja, tarkoitat synnynnäisiä? Noin muuten miehuus ei ole sen enempää eikä vähempää, kun naiseuskaan.
Et kai vaan ole sovinisti? 🤨- Anonyymi
Helmiina kirjoitti:
Mä olen asiaa jonkin verran miettinyt, henkilökertomuksia lukenut ja katsellut. Minusta on kiva nähdä, kuinka ahdistus muuttuu iloksi, kun muutos on valmis tai jo käynnissä.Kyllä lähtökohtana pitäisi olla se että koitetaan ensin hoitaa psyykkisiä ongelmia, ennen kuin lähdetään leikkelemään. Onhan niitäkin jotka ovat sitten "korjanneet" itsensä takaisin, mikä on kyllä aivan selkeä merkki siitä että veitsen alle pääsee aivan liian helposti.
- Anonyymi
blade83 kirjoitti:
Sorry, mutta miehuutta ei voi ostaa..Ravintoketjun huipulle nimittäin synnytään hyvällä tsäkällä geenien ohjaamina ja rakentamina.
Kaikkea ei sentään rahallakaan saa, vaikka paljon saakin. Tiettyjä aitoja juttuja ei saa, eikä voi ostaa.Niin jotkut miehet ovat siellä huipulla, mutta ätmit kuten sinä eivät todellakaan ole.
Anonyymi kirjoitti:
Niin jotkut miehet ovat siellä huipulla, mutta ätmit kuten sinä eivät todellakaan ole.
Tsäh:D... Tietäisit vain kuinka helposti voisin niistää nenäsi....
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä lähtökohtana pitäisi olla se että koitetaan ensin hoitaa psyykkisiä ongelmia, ennen kuin lähdetään leikkelemään. Onhan niitäkin jotka ovat sitten "korjanneet" itsensä takaisin, mikä on kyllä aivan selkeä merkki siitä että veitsen alle pääsee aivan liian helposti.
Jooo.
- Anonyymi
blade83 kirjoitti:
Kaikkea ei sentään rahallakaan saa, vaikka paljon saakin. Tiettyjä aitoja juttuja ei saa, eikä voi ostaa."Sorry, mutta miehuutta ei voi ostaa..Ravintoketjun huipulle nimittäin synnytään hyvällä tsäkällä geenien ohjaamina ja rakentamina."
Ja sinä se jaksat naurattaa, ainakin mua. Eihän tuota voi käsittää kuin vitsinä!
Istu sä vaan sen ravintoketjusi huipulla, mä painan duunia ja elätän itseni ja samalla muutaman muunkin, pääasiassa naisia. Siinä sivussa myös muutaman ravintoketjun huipulla olevankin... ja jos tulee luminen talvi; kenties palkkaan muutaman äijän lisää tekemään töitä firmani nimissä, omakotitalo alueelle.
trollikka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos ei näytä?
Riittää kun kelpaa itselleen.
- Anonyymi
Helmiina kirjoitti:
Tarkoitat mitä? Voihan ihminen silti kokea olevansa muuta sukupuolta, kun mitä ulkonäkö tai genitaalit ilmoittaa. 😃
Näitä kutsutaan joko jotenkin vammaisiksi tai muuten vain hulluiksi ja hörhöiksi. Ja valtakunnan rappeutuessa näitä tulee yhä lisää ja lisää. Rappioon se kaatui aikanaan mahtava Rooman valtakuntakin ja näin on aina käynyt ja näin tulee aina käymään.
Anonyymi kirjoitti:
Näitä kutsutaan joko jotenkin vammaisiksi tai muuten vain hulluiksi ja hörhöiksi. Ja valtakunnan rappeutuessa näitä tulee yhä lisää ja lisää. Rappioon se kaatui aikanaan mahtava Rooman valtakuntakin ja näin on aina käynyt ja näin tulee aina käymään.
Jaa. Mua ei huvita kutsua, enhän itse tiedä siitä olotilasta mitään jossa he elävät. Joten pidän suuni supussa.
- Anonyymi
blade83 kirjoitti:
Kaikkea ei sentään rahallakaan saa, vaikka paljon saakin. Tiettyjä aitoja juttuja ei saa, eikä voi ostaa.Määrittele"miehuus" äläkä vain edes vitsillä tee itsestäsi vajaaälyistä ja sano, että miehuus on kiinni ulkonäöstä.
Tottaki"miehuuden"voi ostaa ja geeneillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Tää nyt ei liity tähän suorastaan, mutta joskus käynyt mielessä, että kun olemassa niitä naiselsi pukeutuneita miehiä, että miten moni heistäkin pskenee sillä toksista maskuliinisuutta? Vaikka se romumarkus? Haluaa jotenkin olla feminiininen, mutta sitten on kuiten kiroiltava ja oltava sellainen ylimaskuliininen???
Eli miten paljon ulkoinen paine vaikuttaa näihin identiteettikriiseihin? 🤔Hän onkin persoonana erikoinen, hyvin kaksijakoinen. Joskus ajatellut, että hän pelleilee koko asialla. Pitää vitsinä... Vaan enpä tiedä.
Tunnen yhden miehen, joka pukeutuu naisten vaatteisiin, meikkaa ja edelleen kuitenkin on ihan miehen nimellä ja miehenä esittäytyy. Seurustelee miehen kanssa.
En ole koskaan kysellyt sen enempää. Hän on kertonut vain tykkäävänsä naisellisista jutuista.Helmiina kirjoitti:
Hän onkin persoonana erikoinen, hyvin kaksijakoinen. Joskus ajatellut, että hän pelleilee koko asialla. Pitää vitsinä... Vaan enpä tiedä.
Tunnen yhden miehen, joka pukeutuu naisten vaatteisiin, meikkaa ja edelleen kuitenkin on ihan miehen nimellä ja miehenä esittäytyy. Seurustelee miehen kanssa.
En ole koskaan kysellyt sen enempää. Hän on kertonut vain tykkäävänsä naisellisista jutuista.Jos Markuskin tykkää ottaa punkin naisen roolin? Naiselliset jutut kiehtoo.
Jos kokee olevansa välimalli.Helmiina kirjoitti:
Jos Markuskin tykkää ottaa punkin naisen roolin? Naiselliset jutut kiehtoo.
Jos kokee olevansa välimalli.No itselle tuli vaan mieleen se, että miesten maailmassa on oltava stereotyyppisen maskuliininen, monet kokee ainakin niin....
Niin sitten sitä ammutaan jollain tuollaisella vähän ylikin... ja voi olla, että naisellisuudessa on jokin herkkyys ja pehmeys, kauneus mikä kiehtoo, mutta sitä ei osata tuoda ulos muuten...
Toisaalta voihan se muuten olla muilla ns. Norminiehillä, että eletään se oma feminiinisyys naisten, puolison kautta. Silloin se kumppani on oltava kaunis, nuori ja kenties herkk, hento tms. ? 🤔
Heh... nyt kyllä karkaa jo kauas...🤣
Änäriä muuten nelosella! 😁💪 Laineen Paten porukka nahisee dukseja vastaan! 😆☝️Disse kirjoitti:
No itselle tuli vaan mieleen se, että miesten maailmassa on oltava stereotyyppisen maskuliininen, monet kokee ainakin niin....
Niin sitten sitä ammutaan jollain tuollaisella vähän ylikin... ja voi olla, että naisellisuudessa on jokin herkkyys ja pehmeys, kauneus mikä kiehtoo, mutta sitä ei osata tuoda ulos muuten...
Toisaalta voihan se muuten olla muilla ns. Norminiehillä, että eletään se oma feminiinisyys naisten, puolison kautta. Silloin se kumppani on oltava kaunis, nuori ja kenties herkk, hento tms. ? 🤔
Heh... nyt kyllä karkaa jo kauas...🤣
Änäriä muuten nelosella! 😁💪 Laineen Paten porukka nahisee dukseja vastaan! 😆☝️Eiku se on just hyvä, että kääntelee ja vääntelee eri puolia, utopistisen tuntuisiakin. Se on just ihan aatelia ajattelussa, että voi spekuloida ja päätellä, taas oyöritellä lisää.. 😜
Jees, mä pelaan itteni nukkumaan. 5 herätys. Öitä!! 😊 👍Helmiina kirjoitti:
Eiku se on just hyvä, että kääntelee ja vääntelee eri puolia, utopistisen tuntuisiakin. Se on just ihan aatelia ajattelussa, että voi spekuloida ja päätellä, taas oyöritellä lisää.. 😜
Jees, mä pelaan itteni nukkumaan. 5 herätys. Öitä!! 😊 👍No mähän jaksan väännellä! 😝☝️
Väännähän kroppa vaakatasoon! 😃👌
Öitä vaan ja kohta hei ei oo enää mitään tätä vuotta! 😆☝️😴😴
- Anonyymi
Eikö nykytekniikka voisi kehittää VEHKEET jotka voisi tarpeen tullen vaihtaa helposti
- Anonyymi
Ei ihmekkään koska naisen elämä on täyttä helvettiä.
- Anonyymi
Vain miehen elämä on surkeampaa kuin naisen. Miehet ovat kaikissa tilastoissa kodittomista ja väkivaltakuolemista lähtien yliedustettuna. Kyllä naisena täytyy olla kamalaa, kun 9000 muuta queerteorian virallisesti määrittelemää sukupuolta voi paremmin miehiä lukuunottamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain miehen elämä on surkeampaa kuin naisen. Miehet ovat kaikissa tilastoissa kodittomista ja väkivaltakuolemista lähtien yliedustettuna. Kyllä naisena täytyy olla kamalaa, kun 9000 muuta queerteorian virallisesti määrittelemää sukupuolta voi paremmin miehiä lukuunottamatta.
Älä valehtele itsellesi. Naiset kokevat perheväkivaltaa ja väkivaltakuolemia noin 1000 kertaa enemmän kuin miehet, tämän lisäksi naiset ovat yliedustettuina tilastoissa raiskauksista. Nainen joutuu pelkäämään paitsi väkivaltaa niin myös seksuaalista väkivaltaa eikä naisella ole mitään mahdollisuutta puolustautua kumpaakaan vastaan.
Mielummin koditon mies kuin raiskattu nainen.
Nainen joutuu myös kärsimään kuukautisista ja tuskallisesta synnytyksestä sekä raskaudesta.
Nainen saa myös helposti huoran maineen, joka pilaa naisen loppuelämän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä valehtele itsellesi. Naiset kokevat perheväkivaltaa ja väkivaltakuolemia noin 1000 kertaa enemmän kuin miehet, tämän lisäksi naiset ovat yliedustettuina tilastoissa raiskauksista. Nainen joutuu pelkäämään paitsi väkivaltaa niin myös seksuaalista väkivaltaa eikä naisella ole mitään mahdollisuutta puolustautua kumpaakaan vastaan.
Mielummin koditon mies kuin raiskattu nainen.
Nainen joutuu myös kärsimään kuukautisista ja tuskallisesta synnytyksestä sekä raskaudesta.
Nainen saa myös helposti huoran maineen, joka pilaa naisen loppuelämän.Se on mies, joka tekee naisen elämästä helvetin. Parempi siis pysyä niistä erossa.
- Anonyymi
Mistähän tuo muoti ilmiö johtunee. Eiköhän siitä,että poikia arvostetaan enempi. Ainakin minä koin kotona lapsena,meitä oli 2 tyttöä,2 poikaa. Pojat sai kalliita harrastuksia,siskoni muutti heti 18v pois kotoa,koska häntä ahdisti. Minä nuorempana muutin myös heti,kun pystyin. Tein lapsia ja olin naimisissa,erosin. Nyt pysyn sinkkuna,koska koin parisuhdeväkivaltaa.
Itse isänä näen ainakin omalla tytöllä todella pahana sellaisen riittämättömyyden tunnetilan. Tytöllä on vanhempi veli, joka pelasi salibandyssä ja täten sai kalliimman harrastukseen.
Täällä ei vaan ole tytöille kovin harrastusmahdollisuuksia, ei ainakaan niitä mitä hän haluaisi. Rahasta se ei ole kiinni.
Pyrin olemaan tasavertainen kummallekin, mutta ei siitä sitä täysin pysty tekemään. Toivoisin silti tyttöni ymmärtävän, että hän on ihan yhtä rakas kun poika. Että ei sitä mitata millään ulkoisella asialla.
Toivon, että sinäkin joskus pääsisit omista tuntemuksista lentoon omaan elämääsi, etkä pelkäisi. 🙂
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site876061Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto524442SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun574192SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt963789Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?
Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost73533Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1002615SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het502503Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?352419Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat492148Persut pettävät ja valehtelevat aina
Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val41479