Maastureiden valo/karjaraudat

Cherokeen rauta

Onkos olemassa jotain lakiin perustuvaa säännöstä, joka kieltäisi valoraudan yläreunan tulemista nokkapellin yläpuolelle.
Siis kyseessä sen verran korkea rauta, että tulee n.5 cm yli.

8

5811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • l-200

      No niin.

      Katso rekisteriotteestasi onko ajoneuvo luokka M1G tai N1G, tuo G-kirjain merkkaa että auto kuuluu maastoajoneuvo luokkaa ja täten nuo rikkiviisaat valoteline-säännökset eivät koske autoasi.
      Pakettiautoissa(N1-luokka) ja henkilöautoissa(M1-luokka) on tarkoin määritelty minkälainen valoteline/"karjapuskuri" autossa saa olla.
      G-kirjain ajoneuvoluokassa ja melkein saa ripustaa vaikka vanhan hetekan keulaan eikä kukaan tule sanoman mitään.

      Omassa autossa raudan yläkaari tulee selkeästi konepellin ylitse ja muutenkin rauta on ronskin kokoinen ja ei katsuri sanonut raudasta yhtään mitään kun auton katsastin.
      Kannattaa sitten laitaa se rauta ihana tukevasti kiinni.

      Terveisin.
      L-200.

      • Cherokeen rauta

        Jes, kiitos selvennyksestä. Näytti olevan M1G.
        On ollut hankala löytää 90-luvun Jeeppiin rautaa, ja tämä löytynyt on hampailla oleva korkea versio. Ei muuta kun asentamaan.


      • Mika

        Mites sitten valot. Voiko valoja asentaa karjapuskurin yläpuolelle?

        Siis minullakin karjapuskurin ylärauta on selvästi konepeltiä korkeamalla, voiko tämän yläpuolelle asentaa valoja.

        Eivätpähän valot tuossa paikassa näkyvyyttä haittaa, ovat tosin kyllä näkökentässä. On huonoja kokemuksia tältä talvelta lisävalojen suhteen, kun eivät pysy suunnassa/paikallan jäähdyttimen edessä.

        Mitä sanovat määräykset katolle asennettavien (lisä)valojen suhteen?

        Riittääkö että johdot ovat irti tiellä ajettaessa vai pitääkö valot vielä kääntää sivuun tai peittää suojuksilla?


      • l-200
        Mika kirjoitti:

        Mites sitten valot. Voiko valoja asentaa karjapuskurin yläpuolelle?

        Siis minullakin karjapuskurin ylärauta on selvästi konepeltiä korkeamalla, voiko tämän yläpuolelle asentaa valoja.

        Eivätpähän valot tuossa paikassa näkyvyyttä haittaa, ovat tosin kyllä näkökentässä. On huonoja kokemuksia tältä talvelta lisävalojen suhteen, kun eivät pysy suunnassa/paikallan jäähdyttimen edessä.

        Mitä sanovat määräykset katolle asennettavien (lisä)valojen suhteen?

        Riittääkö että johdot ovat irti tiellä ajettaessa vai pitääkö valot vielä kääntää sivuun tai peittää suojuksilla?

        No niin.

        Niin, mitähän valoja mahdoit tarkoittaa?
        Lisävaloja, sumuvaloja, työvaloja, valoilmiötä, taskulamppua...???

        Lisävalojen referenssiluku ei saa ylittää lukemaa 75. Tämä koskee 1.1.1980 jälkeen rekisteröityjä autoja. Tätä vanhemmissa ref.luku saa olla 100 ja valot saa kahdentaa.
        Lisävalot tulee sijaita symmetrisesti keulassa ja olla kunnolla kiinni eika valoumpiot saa olla kuskin näkökentässä.

        Katolla lisävalot saavat olla etuakselin etupuolelle asennettuina(tämä tosin muistaakseni on kumottu mutta käytäntö on ed.mainittu).

        Jeep Cherokee renegade muodostaa tässä poikkeuksen koska autoon on saatavana EU-tyyppihyväksytty lisävalosarja katolle, kotoinen pohjantökkijä ei voi muuta kuin hyväksyä ne....

        Etusumareita saa laittaa yhden parin ja valojen tulee olla E-hyväksytyt. Asennuksesta on AKE:n ohjeet joita en löytänyt. Käytännössä, symmetrinen asennus ja ei liian korkealle(Sumarien yläpinta ajovalojen lasin alapuolella)
        Kiinnitys tukevasti.

        Kopio finlex:stä työvaloista

        "M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa sekä poliisin virkatehtävässä olevassa autossa ja N-luokan ajoneuvossa kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"

        Karu suomennos.
        Maasturissa(M1G-luokan auto) ei saa olla katolla valoja, ei edes maastossa käytettäviä erillisellä kytkimellä olevia valoja joita käytetään vain maastossa ajettaessa.
        Ed. teksti ja vastaava auto maastopakettiautona(N1G-luokan auto)
        "N-luokan ajoneuvossa kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"
        Laita valoja niin paljon kuin lystää...
        Kunhan valot ovat omien erillisten kytkimien takana ja valoja ei käytetä yleisessä liikenteessä ajettaessa.
        Sinällään perseestä tuo pykälä tuossa muodossa.

        Oma pajeroni maasturina(M1G) ja ei mitään valoja katolla sallituna ja nyt kun samainen autoni on pakuna ja pysyykin pakuna(N1G) niin sama vaikka minkälaista lamppua ruuvaan autooni niin on laillinen viritys.....
        On se niin hieno tämä suomalainen autolaki.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921256

        Siinä koko komeus ja vaikka alussa mainitaankin että kumottu valtaosin niin tuon mukaan menee niin AKE kuin poliisikin.....
        Lukemisen riemuja...

        Terveisin.
        L-200.


      • Mika
        l-200 kirjoitti:

        No niin.

        Niin, mitähän valoja mahdoit tarkoittaa?
        Lisävaloja, sumuvaloja, työvaloja, valoilmiötä, taskulamppua...???

        Lisävalojen referenssiluku ei saa ylittää lukemaa 75. Tämä koskee 1.1.1980 jälkeen rekisteröityjä autoja. Tätä vanhemmissa ref.luku saa olla 100 ja valot saa kahdentaa.
        Lisävalot tulee sijaita symmetrisesti keulassa ja olla kunnolla kiinni eika valoumpiot saa olla kuskin näkökentässä.

        Katolla lisävalot saavat olla etuakselin etupuolelle asennettuina(tämä tosin muistaakseni on kumottu mutta käytäntö on ed.mainittu).

        Jeep Cherokee renegade muodostaa tässä poikkeuksen koska autoon on saatavana EU-tyyppihyväksytty lisävalosarja katolle, kotoinen pohjantökkijä ei voi muuta kuin hyväksyä ne....

        Etusumareita saa laittaa yhden parin ja valojen tulee olla E-hyväksytyt. Asennuksesta on AKE:n ohjeet joita en löytänyt. Käytännössä, symmetrinen asennus ja ei liian korkealle(Sumarien yläpinta ajovalojen lasin alapuolella)
        Kiinnitys tukevasti.

        Kopio finlex:stä työvaloista

        "M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa sekä poliisin virkatehtävässä olevassa autossa ja N-luokan ajoneuvossa kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"

        Karu suomennos.
        Maasturissa(M1G-luokan auto) ei saa olla katolla valoja, ei edes maastossa käytettäviä erillisellä kytkimellä olevia valoja joita käytetään vain maastossa ajettaessa.
        Ed. teksti ja vastaava auto maastopakettiautona(N1G-luokan auto)
        "N-luokan ajoneuvossa kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"
        Laita valoja niin paljon kuin lystää...
        Kunhan valot ovat omien erillisten kytkimien takana ja valoja ei käytetä yleisessä liikenteessä ajettaessa.
        Sinällään perseestä tuo pykälä tuossa muodossa.

        Oma pajeroni maasturina(M1G) ja ei mitään valoja katolla sallituna ja nyt kun samainen autoni on pakuna ja pysyykin pakuna(N1G) niin sama vaikka minkälaista lamppua ruuvaan autooni niin on laillinen viritys.....
        On se niin hieno tämä suomalainen autolaki.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921256

        Siinä koko komeus ja vaikka alussa mainitaankin että kumottu valtaosin niin tuon mukaan menee niin AKE kuin poliisikin.....
        Lukemisen riemuja...

        Terveisin.
        L-200.

        Tarkoitin lisävaloja, siis lähinnä lisäpitkiä ja sumuvaloja. Toisaalta jos maastossa ajamista varten autossa on jotain valoja, niin voin niitä nimittää sitten vaikka työvaloiksi.

        No vastaushan tuli tuossa tekstissäsi, eli "eikä valoumpiot saa olla kuskin näkökentässä". Tämä oli kysymykseni.

        Mikähän tuossa on että tuollaisen venkuran ovat keksineet? Maasturissa kun ei mielellään mitään särkyvää kovin alas viitsisi laittaa...


      • Sakari

        "Kannattaa sitten laitaa se rauta ihana tukevasti kiinni."

        Merkki/mallikohtaisissa raudoissa on valmiit kiinnityspisteet, yleensä neljällä pienellä pultilla kiinnitys koriin. Ei ole mielestäni mikään maailman tukevin viritys. Miten itse olet laittanut tukevammin?


      • l-200
        Sakari kirjoitti:

        "Kannattaa sitten laitaa se rauta ihana tukevasti kiinni."

        Merkki/mallikohtaisissa raudoissa on valmiit kiinnityspisteet, yleensä neljällä pienellä pultilla kiinnitys koriin. Ei ole mielestäni mikään maailman tukevin viritys. Miten itse olet laittanut tukevammin?

        No niin.

        Nautarauta on autossani kiinni runkoon hitsatuissa kiinnityspisteissä.

        Tein 4 mm vahvasta kulmaraudasta L-kirjaimen muotoiset tuet(4kpl) jotka hitsattiin runkoon kiinni, kiinnitystuet runkopalkin molemmin puolin, eli 2 kpl/runkopalkki.
        Tähän tukipalan kiinnityskohtaan porasin 10,5 mm reiät ja nautarautaan hitsasin 50x50 mm palkista poikkipalkin johon kohdistetut kiinnitysreiät pulteille. Palkkiin laitoin sisälle putket joiden läpi kiinnityspultti tulee, putki siitä syystä että pultti kiristetäessä ei painata kiinnityspalkkia luttuun.

        Pulttina 8,8 lujuusluokan 10 mm pultti ja nyloc-mutterilla kiinnitys, luonnollisesti rikat välissä. tällä hetkellä rauta on kiinni vain 4:llä em. kokoisella pultilla mutta jahka kerkiää niin teen vielä ylimääräiset kiinnikket jotka tulevat puskuriin kiinni, näihinkin 4 pulttia eli rauta tulee olemaan myöhemmässä vaiheessa yhteensä 8:lla pultilla kiinni.
        Vaikkakin rauta on "vain" 4:llä pultilla niin kestää se jo nyt 100 kg painoisen miehen painon kiinnityksen puolesta eikä rauta vapise ajon aikana.

        T:
        L-200.


    • bullbar

      Eli 1.5.1999 jälkeen käyttöönotettuja koskee tuo M1G/N1G-sääntö. Eli tuota vanhempaan kippoon voi ruuvata nautaraudan keulaan vaikka olisi tavallinen takapotkuhiluksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2384
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      429
      2203
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

      Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      98
      1200
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

      Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      14
      1013
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      45
      859
    6. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      16
      837
    7. Olen pahoillani jos kärsit.

      Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    8. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      796
    9. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      748
    10. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      167
      737
    Aihe