Onkos olemassa jotain lakiin perustuvaa säännöstä, joka kieltäisi valoraudan yläreunan tulemista nokkapellin yläpuolelle.
Siis kyseessä sen verran korkea rauta, että tulee n.5 cm yli.
Maastureiden valo/karjaraudat
8
5811
Vastaukset
- l-200
No niin.
Katso rekisteriotteestasi onko ajoneuvo luokka M1G tai N1G, tuo G-kirjain merkkaa että auto kuuluu maastoajoneuvo luokkaa ja täten nuo rikkiviisaat valoteline-säännökset eivät koske autoasi.
Pakettiautoissa(N1-luokka) ja henkilöautoissa(M1-luokka) on tarkoin määritelty minkälainen valoteline/"karjapuskuri" autossa saa olla.
G-kirjain ajoneuvoluokassa ja melkein saa ripustaa vaikka vanhan hetekan keulaan eikä kukaan tule sanoman mitään.
Omassa autossa raudan yläkaari tulee selkeästi konepellin ylitse ja muutenkin rauta on ronskin kokoinen ja ei katsuri sanonut raudasta yhtään mitään kun auton katsastin.
Kannattaa sitten laitaa se rauta ihana tukevasti kiinni.
Terveisin.
L-200.- Cherokeen rauta
Jes, kiitos selvennyksestä. Näytti olevan M1G.
On ollut hankala löytää 90-luvun Jeeppiin rautaa, ja tämä löytynyt on hampailla oleva korkea versio. Ei muuta kun asentamaan. - Mika
Mites sitten valot. Voiko valoja asentaa karjapuskurin yläpuolelle?
Siis minullakin karjapuskurin ylärauta on selvästi konepeltiä korkeamalla, voiko tämän yläpuolelle asentaa valoja.
Eivätpähän valot tuossa paikassa näkyvyyttä haittaa, ovat tosin kyllä näkökentässä. On huonoja kokemuksia tältä talvelta lisävalojen suhteen, kun eivät pysy suunnassa/paikallan jäähdyttimen edessä.
Mitä sanovat määräykset katolle asennettavien (lisä)valojen suhteen?
Riittääkö että johdot ovat irti tiellä ajettaessa vai pitääkö valot vielä kääntää sivuun tai peittää suojuksilla? - l-200
Mika kirjoitti:
Mites sitten valot. Voiko valoja asentaa karjapuskurin yläpuolelle?
Siis minullakin karjapuskurin ylärauta on selvästi konepeltiä korkeamalla, voiko tämän yläpuolelle asentaa valoja.
Eivätpähän valot tuossa paikassa näkyvyyttä haittaa, ovat tosin kyllä näkökentässä. On huonoja kokemuksia tältä talvelta lisävalojen suhteen, kun eivät pysy suunnassa/paikallan jäähdyttimen edessä.
Mitä sanovat määräykset katolle asennettavien (lisä)valojen suhteen?
Riittääkö että johdot ovat irti tiellä ajettaessa vai pitääkö valot vielä kääntää sivuun tai peittää suojuksilla?No niin.
Niin, mitähän valoja mahdoit tarkoittaa?
Lisävaloja, sumuvaloja, työvaloja, valoilmiötä, taskulamppua...???
Lisävalojen referenssiluku ei saa ylittää lukemaa 75. Tämä koskee 1.1.1980 jälkeen rekisteröityjä autoja. Tätä vanhemmissa ref.luku saa olla 100 ja valot saa kahdentaa.
Lisävalot tulee sijaita symmetrisesti keulassa ja olla kunnolla kiinni eika valoumpiot saa olla kuskin näkökentässä.
Katolla lisävalot saavat olla etuakselin etupuolelle asennettuina(tämä tosin muistaakseni on kumottu mutta käytäntö on ed.mainittu).
Jeep Cherokee renegade muodostaa tässä poikkeuksen koska autoon on saatavana EU-tyyppihyväksytty lisävalosarja katolle, kotoinen pohjantökkijä ei voi muuta kuin hyväksyä ne....
Etusumareita saa laittaa yhden parin ja valojen tulee olla E-hyväksytyt. Asennuksesta on AKE:n ohjeet joita en löytänyt. Käytännössä, symmetrinen asennus ja ei liian korkealle(Sumarien yläpinta ajovalojen lasin alapuolella)
Kiinnitys tukevasti.
Kopio finlex:stä työvaloista
"M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa sekä poliisin virkatehtävässä olevassa autossa ja N-luokan ajoneuvossa kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"
Karu suomennos.
Maasturissa(M1G-luokan auto) ei saa olla katolla valoja, ei edes maastossa käytettäviä erillisellä kytkimellä olevia valoja joita käytetään vain maastossa ajettaessa.
Ed. teksti ja vastaava auto maastopakettiautona(N1G-luokan auto)
"N-luokan ajoneuvossa kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"
Laita valoja niin paljon kuin lystää...
Kunhan valot ovat omien erillisten kytkimien takana ja valoja ei käytetä yleisessä liikenteessä ajettaessa.
Sinällään perseestä tuo pykälä tuossa muodossa.
Oma pajeroni maasturina(M1G) ja ei mitään valoja katolla sallituna ja nyt kun samainen autoni on pakuna ja pysyykin pakuna(N1G) niin sama vaikka minkälaista lamppua ruuvaan autooni niin on laillinen viritys.....
On se niin hieno tämä suomalainen autolaki.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921256
Siinä koko komeus ja vaikka alussa mainitaankin että kumottu valtaosin niin tuon mukaan menee niin AKE kuin poliisikin.....
Lukemisen riemuja...
Terveisin.
L-200. - Mika
l-200 kirjoitti:
No niin.
Niin, mitähän valoja mahdoit tarkoittaa?
Lisävaloja, sumuvaloja, työvaloja, valoilmiötä, taskulamppua...???
Lisävalojen referenssiluku ei saa ylittää lukemaa 75. Tämä koskee 1.1.1980 jälkeen rekisteröityjä autoja. Tätä vanhemmissa ref.luku saa olla 100 ja valot saa kahdentaa.
Lisävalot tulee sijaita symmetrisesti keulassa ja olla kunnolla kiinni eika valoumpiot saa olla kuskin näkökentässä.
Katolla lisävalot saavat olla etuakselin etupuolelle asennettuina(tämä tosin muistaakseni on kumottu mutta käytäntö on ed.mainittu).
Jeep Cherokee renegade muodostaa tässä poikkeuksen koska autoon on saatavana EU-tyyppihyväksytty lisävalosarja katolle, kotoinen pohjantökkijä ei voi muuta kuin hyväksyä ne....
Etusumareita saa laittaa yhden parin ja valojen tulee olla E-hyväksytyt. Asennuksesta on AKE:n ohjeet joita en löytänyt. Käytännössä, symmetrinen asennus ja ei liian korkealle(Sumarien yläpinta ajovalojen lasin alapuolella)
Kiinnitys tukevasti.
Kopio finlex:stä työvaloista
"M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa sekä poliisin virkatehtävässä olevassa autossa ja N-luokan ajoneuvossa kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"
Karu suomennos.
Maasturissa(M1G-luokan auto) ei saa olla katolla valoja, ei edes maastossa käytettäviä erillisellä kytkimellä olevia valoja joita käytetään vain maastossa ajettaessa.
Ed. teksti ja vastaava auto maastopakettiautona(N1G-luokan auto)
"N-luokan ajoneuvossa kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"
Laita valoja niin paljon kuin lystää...
Kunhan valot ovat omien erillisten kytkimien takana ja valoja ei käytetä yleisessä liikenteessä ajettaessa.
Sinällään perseestä tuo pykälä tuossa muodossa.
Oma pajeroni maasturina(M1G) ja ei mitään valoja katolla sallituna ja nyt kun samainen autoni on pakuna ja pysyykin pakuna(N1G) niin sama vaikka minkälaista lamppua ruuvaan autooni niin on laillinen viritys.....
On se niin hieno tämä suomalainen autolaki.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921256
Siinä koko komeus ja vaikka alussa mainitaankin että kumottu valtaosin niin tuon mukaan menee niin AKE kuin poliisikin.....
Lukemisen riemuja...
Terveisin.
L-200.Tarkoitin lisävaloja, siis lähinnä lisäpitkiä ja sumuvaloja. Toisaalta jos maastossa ajamista varten autossa on jotain valoja, niin voin niitä nimittää sitten vaikka työvaloiksi.
No vastaushan tuli tuossa tekstissäsi, eli "eikä valoumpiot saa olla kuskin näkökentässä". Tämä oli kysymykseni.
Mikähän tuossa on että tuollaisen venkuran ovat keksineet? Maasturissa kun ei mielellään mitään särkyvää kovin alas viitsisi laittaa... - Sakari
"Kannattaa sitten laitaa se rauta ihana tukevasti kiinni."
Merkki/mallikohtaisissa raudoissa on valmiit kiinnityspisteet, yleensä neljällä pienellä pultilla kiinnitys koriin. Ei ole mielestäni mikään maailman tukevin viritys. Miten itse olet laittanut tukevammin? - l-200
Sakari kirjoitti:
"Kannattaa sitten laitaa se rauta ihana tukevasti kiinni."
Merkki/mallikohtaisissa raudoissa on valmiit kiinnityspisteet, yleensä neljällä pienellä pultilla kiinnitys koriin. Ei ole mielestäni mikään maailman tukevin viritys. Miten itse olet laittanut tukevammin?No niin.
Nautarauta on autossani kiinni runkoon hitsatuissa kiinnityspisteissä.
Tein 4 mm vahvasta kulmaraudasta L-kirjaimen muotoiset tuet(4kpl) jotka hitsattiin runkoon kiinni, kiinnitystuet runkopalkin molemmin puolin, eli 2 kpl/runkopalkki.
Tähän tukipalan kiinnityskohtaan porasin 10,5 mm reiät ja nautarautaan hitsasin 50x50 mm palkista poikkipalkin johon kohdistetut kiinnitysreiät pulteille. Palkkiin laitoin sisälle putket joiden läpi kiinnityspultti tulee, putki siitä syystä että pultti kiristetäessä ei painata kiinnityspalkkia luttuun.
Pulttina 8,8 lujuusluokan 10 mm pultti ja nyloc-mutterilla kiinnitys, luonnollisesti rikat välissä. tällä hetkellä rauta on kiinni vain 4:llä em. kokoisella pultilla mutta jahka kerkiää niin teen vielä ylimääräiset kiinnikket jotka tulevat puskuriin kiinni, näihinkin 4 pulttia eli rauta tulee olemaan myöhemmässä vaiheessa yhteensä 8:lla pultilla kiinni.
Vaikkakin rauta on "vain" 4:llä pultilla niin kestää se jo nyt 100 kg painoisen miehen painon kiinnityksen puolesta eikä rauta vapise ajon aikana.
T:
L-200.
- bullbar
Eli 1.5.1999 jälkeen käyttöönotettuja koskee tuo M1G/N1G-sääntö. Eli tuota vanhempaan kippoon voi ruuvata nautaraudan keulaan vaikka olisi tavallinen takapotkuhiluksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212384
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4292203Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?981200Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?141013- 45859
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!16837Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34800Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109796Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.238748Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte167737