Autistin päiväkirja

Anonyymi

Olen kirjoittanut ennenkin tänne päiväkirjaa ja nyt päätin aloittaa sen uudelleen kun edellinen vaikutti suositulta.
Tänä vuonna minulla on diagnosoitu määrittämätön hyperkineettinen häiriö ja lapsuusiän laaja-alainen kehityshäiriö. Ensimmäinen häiriö käsittää tietääkseni sen, etten saa aikaan melkein mitään ellei asia enemmän kiinosta. Toinen häiriö käsittää taas sen, että en osaa oikein toimia vuorovaikutustilanteissa. Siitä huolimatta olen onnistunut saamaan miehen ja hänen kanssaan lapsen, toinenkin on jo matkalla. Miehen oikeastaan hankin juuri sen ensimmäisen häiriön takia, sillä toivoin, että hän saisi aktivoitua minua sen verran, että saisin jotain aikaiseksi, se ei ole kyllä juuri toiminut.
Tällä hetkellä tilanteemme on sellainen, ettei meillä kummallakaan ole töitä. Mies on käynyt paljon korkea-asteen kouluja mutta ei ole onnistunut työllistymään siitä huolimatta. Minun työnsaantiani on hankaloittanut juurikin nuo edellämainitut häiriöt. Rahatilanteemme on ollut vaikea minun jäätyä hoitovapaalle. Mieheni aikoo taas ruveta opiskelemaan ja minä pelkään, että miten rahamme riittävät jos mieheltäni taas evätään päivärahat. Hän kuitenkin käy kuntouttavassa työtoiminnassa mutten tiedä, että voiko hän jatkaa sitä opiskeluaikanakin.
Meidän täytyisi ostaa uusi auto, koska miehelläni on pari muutakin lasta emmekä mahtuisi enää nykyiseen autoon uuden lapsen tultua. Ajattelin aluksi ostaa sen säästöilläni, mutta en tiedä, että millä sitä sitten eläisi, koska nykyisillä tuloilla ei pärjää. Voisimme myös hakea hoitolisää ja asumistukea mutta mieheni ei jaksa nähdä niiden takia vaivaa. Kai pitää yrittää saada hänet suostuteltua, koska hän on itsekkin todennut, että saan liian vähän rahaa.

200

1375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      AP

      Poika on aamuvirkku ja herää joskus jo viiden aikoihin eikä enää nukahda. Minulla taas on autismista johtuen runsas unentarve enkä muutenkaan ole aamuihmisiä. Mieheni taas on myös aamuvirkku ja herää silloin kun poikakin mutta silti hän aina herättää minut huolehtimaan pojasta. Huolehdittuani hänestä saan kuitenkin yleensä mennä uudestaan nukkumaan mutta en yleensä kerkeä saada unta ennenkuin mieheni tulee käskemään aamupuurolle. Siitä johtuen olen sekä aamuisin että iltaisin väsynyt.
      Aika loppui kesken kirjoittaa joten jatkan myöhemmin ehkä jostain muusta aiheesta

    • Anonyymi

      AP

      Olen vastikään tajunnut, että ehkä olen sittenkin masentunut. Olen kyllä joutunut vähän väliä tekemään masennustestejä mutta niistä ei ole löytynyt mitään. Syy on siinä, että masennus on onneksi vain ajoittaista. Luulen olevani masentunut sen takia, että elämässäni ei tapahdu tarpeeksi jännittäviä asioita. Autistit kuulemma yleensä pitävät rutiineista mutta minä en. Minusta se on tylsää, että joka ikinen päivä on samanlainen. Emme melkein koskaan käy missään ja talo on täynnä miehen hamstraamaa tavaraa. Kotona voisi olla mukavampaa jos täällä olisi edes siistiä. Onneksi taidamme saada konkreettista apua diagnoosini takia.
      Taidan taas jatkaa jonain muuna päivänä kirjoittamista.

    • Anonyymi

      AP

      Meillä käy perheohjaaja n. kerran viikossa ja hän sanoi, että olisi hyvä jos pojan kanssa kävisi kerran päivässä ulkona. Olisihan se sinällään ihan mukavaa, mutta tuntuu vain työläältä pukea ulkovaatteita n. 10 minuuttia päälle sen takia, että kävisi ulkona muuten vain pyörähtämässä. Sekin ulkona käymisessä haittaa, kun on hankala tietää, että onko pojalla kylmä.
      Siihenkin varmaan pitäisi keksiä joku järkevä ratkaisu, että miten poikaa kuljettaa autossa. On raskasta pukea pojalle toppavaatteet päälle jos ne joutuu heti autossa riisumaan. Ja autossa niitä on vielä hankalampi pukea takaisin. Tällä hetkellä otamme toppavaatteet vain erittäin pitkillä matkoilla pois. Lyhyemmillä annamme olla päällä ja keskipitkillä otamme esim. pipon ja hanskat pois ja avaamme haalarista vetoketjua. Toivottavasti tilanne helpottuu kun löydämme isomman auton, siellä sentään olisi vähän enemmän tilaa pukea.

    • Anonyymi

      AP

      Tiedän sen, että raha ei tee onnelliseksi, vaikkakin se edesauttaa siinä. Nykyisillä tuloillani olenkin joutunut puntaroimaan pojan ja rahan välillä. Valitsisinko yhteisen ajan pojan kanssa ilman mitään hupia vai valitsisinko rahan jolloin voin tarjota hänelle kaiken mitä hän tarvitsee. Silloin en kuitenkaan näkisi poikaani kuin muutaman tunnin päivässä lukuunottamatta viikonloppuja. Mietin myös, että onko minun edes mahdollista saada töitä kun ei löydy mitään mukavaa työpaikkaa ja epämukavalle työpaikalle minua tuskin haluttaisiin palkata. Ei siinä, ettenkö tekisi töitä vaan pelkään saavani työuupumuksen. Miten voisin jaksaa tehdä töitä jos kotitöidenkin tekemiseen pitää nähdä vaivaa enemmän kuin muiden. Minun diagnoosiani kuitenkin alettaisiin tarkemmin tutkia mikäli en saisi töitä tai saisin mutta en pärjäisi vaaditulla tasolla. Lääkärikään ei suositellut että kertoisin diagnooseista heti työhakemuksessa vaan hän sanoi, että kyllä sen haastattelussa huomaa, että poikkean muista. Huolestuttaa vain, että joudunko jatkamaan monta vuotta tylsää elämää jos hupiin ei ole rahaa. Toisaalta, jos hakisin töitä enkä saisi niin ehkä saisin työkyvyttömyyseläkettä, vaikka en vielä mikään vanha olekkaan. Luulisi, että sillä tulisi edes paremmin toimeen kuin nykyisellä kotihoidontuella.

    • Anonyymi

      AP

      Minä haluaisin käydä paikallisessa näkötornissa erään vuoren huipulla katsomassa miten valot näkyvät alhaalta näin vuoden pimeimmän ajan kunniaksi. Mieheni kuitenkin sanoo, että jos menen niin saan mennä yksin. Minä en tajua sitä, että miten hän ei voi suoda minulle edes sitä pientä huvia. Eihän se edes maksa mitään. Minä kyllä menen mieheni vuoksi kaikkiin inhottaviin paikkoihin mutta hän ei voi tehdä samaa minulle. Hän sanoo, ettei varmastikkaan mene minnekkään mihin hän ei halua. Olen toteuttanut hänen unelmansakkin mutta siitä ei näy merkkiäkään, että hän aikoisi toteuttaa minun. En voi tajuta, että miten mieheni viihtyy koko ajan sisällä sellaisessa paikassa mikä on niin täynnä tavaraa, että hyvä jos edes liikkumaan pääsee. Joudunkohan elämään koko elämäni näin etten pääse käymään missään ja koskaan ei tapahdu mitään. Pelkkä kaupassa käyntikin on viikon kohokohta. Toivottavasti mieheni tajuaa joskus antaa arvoa minunkin unelmille ja haaveille. Eihän mikään suhde voi toimia niin, että annetaan arvoa vain omille mieltymyksille ja toisen mielipiteet ovat taas niitä toissijaisia joille ei tarvi antaa mitään arvoa.

    • Anonyymi

      AP

      Mielessä on monia asioita joista voisi kirjoittaa. Tänään kuitenkin voisin kertoa joulusta.
      Itse en ole mikään jouluihminen. Ennen olin, kun en tiennyt, ettei joulu ole oikeasti Suomalainen perinne.
      Nykyään tiedän, että ennen joulua Suomessa vietettiin talvipäivänseisausta ja keskitalvea. Niitä haluaisin itsekkin viettää mutta muu perhe haluaa sokeasti viettää joulua. Pyrin kyllä siihen, ettei omat lapset tule koskaan viettämään joulua muuta kuin pakotetusti. Mieheni on kyllä sanonut, että voimme lopettaa joulun viettämisen heti, kun hänen vanhemmat ovat kuolleet. En kuitenkaan oikein usko, että se pitää paikkansa. Tuntuu siltä, että mieheni on yhtä innokas juhlimaan joulua mitä hänen vanhemmat lapsensakkin. Miten muka mieheni voisi yhtäkkiä lopettaa joulunvieton jos hän innostaa nykyään lapsiaankin viettämään sitä. Toivottavasti koko tämä jouluhössötys on kohta ohi, että pääsemme palaamaan normaalin arkeen joka ei saa hermoja yhtä kireälle.

    • Anonyymi

      AP

      Tarkistin tämän kuun menot ja näyttää siltä, että minulla olisi varaa kuluttaa vielä n. sata euroa ennenkuin eläisin yli varojeni. Uskomatonta jos tosiaankin onnistun säästämään näin pienistä tuloista. En ole kyllä käynyt missään muualla kuin ruokakaupassa ja tankkaamassa. En edes kerran käynyt kirpputorilla vaikka siihen oli mahdollisuus. Toivottavasti pystyn säästämään nykyisistä tuloistani jotta jäisi varaa siihen autoon ja huvituksiin.

    • Anonyymi

      AP

      Minun muistini on välillä pelottavankin huono. En ole vielä kovin vanhakaan mutta silti tuntuu, että minulla on paljon huonompi muisti kuin ikäisilläni. Olen kuitenkin käynyt testauttamaan muistini muttei siittä löytynyt mitään niin ihmeellistä, että sitä oltaisiin alettu enemmänkin tutkia.
      Nyt illallakin harjasin hampaat kahteen kertaan ja tajusin sen vasta, kun mieheni huomautti asiasta. En sitten tiedä, että onko huonolla muistilla yhteys niihin neurologisiin häiriöihin. Voisin kysellä siitä perheohjaajalta kun hänellä on kuulemma neuropsykiatrin pätevyys ja tietojeni mukaan hänen pitäisi alkaa "valmentamaan" minua.

    • Anonyymi

      AP

      En tiedä, että johtuuko autismista vai mistä, mutta en osaa ollenkaan arvioida pelkän itkun perusteella mikä pojalla on hätänä. Kuulemma ainakin jotkut vanhemmat kyseiseen pystyvät. Minusta joko itku ei muutu mitenkään tai jos muuttuu niin samalla lailla muuttuu itkun syykin. Silloin asia erityisesti haittaa, jos kaikki on kokeiltu mutta itku vielä jatkuu. Silloin yleensä ajattelen, että kai hampaita on tulossa tai sitten on mahavaivoja. Onneksi poika sentään tuntuu harjoittelevan jo kovasti puhumista niin silloin viimeistään alkaa tietämään, että mikä on hätänä kun hän osaa siitä kertoa. Mutta ei kai ne mahavaivatkaan luulisi enää kauan kestävän jos se sen itkun aiheuttaa.

    • Anonyymi

      Laskin äsken, että minun pitäisi alkaa saamaan huhtikuussa enemmän rahaa. Siihen asti pitäisi yrittää elää edes jotenkin säästäväisesti. Sentään viime kuussa selvisi, ettei se olekkaan aivan mahdotonta. Jos tosiaankin aikoisin pysyä tavoitteessa, niin sitten en kyllä voisi käyttää rahaa mihinkään muuhun kuin ruokaan ja bensaan. Yllätysmenoihinkin silloin saattaisi jäädä edes vähän rahaa. Lasten tilillekkin pitäisi laittaa 100 euroa, mieheni ei vain ole vielä päättänyt, että kumpi laittaa. Toivottavasti säästäminen onnistuu ettei auton oston takia tili menisi tyhjäksi.

    • Anonyymi

      AP

      Tänään kävimme Suomen suurimmassa leikkipaikassa lapsipuolten loman päätteeksi ettei heidän tarvitsisi viettää koko lomaa sisällä. Kun pääsimme perille niin kumpikaan ei edes suostunut menenään sinne. Poikapuolikin vain valitti, että hän haluaa äkkiä kotiin pelaamaan. Ärsyttää kun nykyään kännykkä on tärkeämpi kuin kaikki muut asiat. Oli sitten kyse huvipuistosta, harrastuksesta, tapahtumasta tai tivolista. Vaikka ulkona olisi koko vuodenajan paras sää niin siltikin halutaan vain pelata sisällä.

      • Anonyymi

        AP

        Tietenkin ymmärrän, että se on vanhempien tehtävä rajoittaa lasten pelaamista. Itse en kuitenkaan koe sitä tehtäväkseni vaan minusta mieheni pitäisi asettaa rajat heidän pelaamisellensa. Mieheni on kuitenkin lähes yhtä riippuvainen pelaamisesta kuin lapsensakkin.


    • Anonyymi

      AP

      Tänään olen tehnyt pitkästä aikaa kansallispukua kotona. Haluaisin saada sen mahdollisimman nopeasti valmiiksi, että voisin alkaa tekemään miehelleni ja minulle muinaispukuja. Minulla on kyllä yksi itse suunnittelema puku mutta haluaisin saada aivan oikean muinaispuvun. Ei sekään olisi kyllä mikään virallinen muinaispuku vaan siitä tehtyjen kahden eri version yhdistelmä. Minä en pidä alkuperäisen puvun mallista joten haluan tehdä sen toisen version mallisen puvun. Pidän myös eniten sen yhden version väreistä joten haluan yhdistää yhden version mallin ja toisen värit. Miehelleni tulisi samanlainen puku mutta vain sovellettuna niin, että mekon tilalla olisi tunika ja päällysmekon tilalla olisi päällystunika. Tekisin myös miehelleni housut ja kummallekkin säärisiteet. Tekisin alupuvut alkuperäisestä poiketen nokkoskankaasta. Tekisin sen lisäksi villasta mekon, tunikan ja housut niin, että kylmällä kelillä ei palelisi niin helposti. Voisin yrittää suunnitella mieheni pukuun myös jonkinlaisen viitan.
      Olisi myös mukava yrittää joskus neulakinnastekniikkaa. En tiedä kuitenkaan, että tuleeko siitä mitään, koska en osaa ainakaan kutoa. Jos ei onnistu, niin pitäisi ehkä teettää jollain lapaset ja villasukat.

    • Anonyymi

      AP

      Kävimme sunnuntaina kaupungissa ja huomasin, että kuinka ikävää on jos rahat eivät riitä muuta kuin pakollisiin menoihin. Kävimme syömässä eräässä paikassa missä mieheni oli luvannut että kävisimme. Siellä oli kuitenkin tehty remonttia ja hinnat olivat nousseet pilviin. Mieheni kuitenkin oli sitä mieltä, että menisimme silti kerta hän oli luvannut. Mietin myös, että raskinko edes käydä kirpputorilla. Turhaan kai sitä kaupungissa edes käy jos ei ole varaa käydä missään. Tykkään silti käydä siellä, koska se tuo niin paljon vaihtelua tylsään arkeen. Olen ikionnellinen siitä, että huhtikuussa minun pitäisi alkaa saada enemmän rahaa niin ei tarvi kituuttaa olemattomilla tuloilla.
      Harrastukseni vie myös paljon rahaa. Siinä on sellainen perusmaksu. En muista, että oliko se vuodelle vai puolelle vuodelle kerrallaan. Se ei ole kuitenkaan kallis. Siinä vain pitää tehdä todella kalliita hankintoja. Nytkin minulle tilataan eräs tarvittava asia, johon menee n. koko kuun tulot.
      En tiedä, miten selviän sinne huhtikuuhun asti. Vielä kun pitää se autokin joskus ostaa. Mieheni ehkä pitää maksaa siitä osa jos säästöni eivät riitäkkään.

    • Anonyymi

      AP

      Tänään loppui viimeinen vauvanruokapurkki. Pitäisi tästä lähtien yrittää saada joka päivä jotain ruokaa aikaiseksi. En tiedä, että tuleeko se onnistumaan vai pitääkö yrittää tarjota sitä mitä kaapista löytyy. Olisihan se ruuan teko helppoa jos saisi käyttää niitä kaupan puolivalmiita ateria-aineksia. Mieheni ei kuitenkaan oikein tykkää niistä, hän tykkää, että ruoka tehdään mieluiten alusta asti itse. Olen sentään saanut yleensä käyttää niitä kauppojen valmiita tomaattikastikepurkkeja. Joitain muitakin puolivalmiita ruokia olen joskus saanut tehdä. Onneksi sentään anoppi toi juuri lihaperunalaatikkoa niin ei tarvitse ihan heti vaivaantua tekemään ruokaa.
      Toinen kerrottava asia voisi olla, että vauvastamme tuli viimeviikon aikana taapero. Ajattelin, että voisimme koittaa jättää bodyt pois kun hän alkaa käyttämään housuvaippoja. En kuitenkaan tiedä, että miten ne pysyvät päällä ilman bodyä. Poikamme on melko laiha muttei ole kyllä kovin pitkäkään. Toinen huolenaihe on se, ettei meillä ole kuin pari T-paitaa. Nekin näyttävät niin isoilta, että mietin mahtuuko normaali paita sen päälle. Ylihuomenna voisin päästä käymään kirpputoreilla, en kyllä tiedä, että raskiiko niistä ostaa mitään.

    • Anonyymi

      AP

      Minua häiritsee se, että lapsipuolet vain pelaavat täällä koko olonsa ajan. Poikapuolikin jätti kännykän äitinsä luo ja otti vain tablettinsa mukaan. Huomaa kyllä, että eivät he kännyköitä käytä oikeastaan muuhun kuin pelaamiseen. Mietin, että pitäisi keksiä aina jotain mielekästä tekemistä kun he ovat täällä. Sitten muistin, että olenhan aina välillä sitä yrittänytkin mutta kummatkin haluavat vain mielummin pelata kännyköillään. Nytkin mieheni sanoi, että heidän pitäisi tulla ulos auttamaan häntä kotiaskareissa mutta tytärpuoli on jäänyt siitä huolimatta sisälle pelaamaan.
      Olemme aloittaneet perhepartion ja lapsipuolet olivat mukana aloituskerralla. Samaan aikaan siellä oli sudenpenturyhmä eli siellä oli samanikäisiä lapsia jotka leikkivät keskenään. Lapsipuolia ei kuitenkaan kiinnostanut leikkiä heidän kanssaan. Huomaa, että heidän mielikuvituksensa ovat kärsineet jatkuvasta pelaamisesta jos enää normaalit lasten asiat eivät kiinosta vaan aina pitäisi olla kännykkä kourassa.
      Ärsyttää kun miehenikin on yhtä riippuvainen pelaamisesta. Hän kyllä sanoo, että olisi hyvä jos lapset tekisivät jotain muutakin muttei kuitenkaan tee asialle mitään. Aina kun lapsipuolet ovat täällä niin kaikki vain pelaavat ja minä joudun olemaan yksin pojan kanssa yrittäen tehdä normaaleja askareita.

    • Anonyymi

      AP

      Tänä talvena on selvinnyt, että asumme hometalossa. Meidän oli tarkoitus rakentaa lapsille huoneita vintille mutta nyt en tiedä, että onko se turhaa jos talo on asuinkelvoton. Mieheni tuskin kuitenkaan voisi kuvitellakkaan poismuuttoa. Hän ei myöskään usko, että homeesta olisi minkäänlaista terveydellistä haittaa joten hän tuskin edes suostuu ottamaan selvää, että voiko ongelmaa korjata.
      Asiasta toiseen. Minua inhottaa kun lapsipuolet käyttävät täällä äitinsä luota tulleita vaatteita. Tuntuu turhalta ostella heille päälle pantavaa jos he eivät edes käytä niitä. Nytkin tytärpuolella oli repussaan toppahousut äitinsä luota. En tiedä, että täytyikö heidän olla ulkona ennen tänne tuloa vai oliko toppahousut otettu varta vasten mukaan. En sitten tiedä, että onko täällä olevissa vaatteissa heidän mielestään jotain vikaa vai miksi he käyttävät mieluummin muualta tulleita vaatteita.

    • Anonyymi

      AP

      Neuropsykiatri kehotti minua lukemaan kirjan erään aspergerin omaavan henkilön ajatuksista ja elämästä. Mieheni kuitenkin sanoi, ettei hän oikeasti olettanut, että lukisin sen. En sitten tiedä, että miksi hän sen kehotti lukemaan. Neuropsykiatri vaikutti myös siltä, että hän haluaa tulla mielummin kutsutuksi nepsyksi. En sitten tiedä, että onko sillä neuropsykiatri-nimikkeessä hänen mielestään jotain vikaa. Voinhan sitten täälläkin kutsua häntä pelkäksi nepsyksi.
      Nyt olen lukenut sen kirjan ja siitä jäi mieleen ainakin kaksi asiaa. Toinen on se, että ihmisten kommunikointi kuulemma perustuu 80%:sesti kehonkieleen. Minusta tuo lukema kuulostaa aivan utopistiselta.
      Toinen on se, että hänkin mietti, että miksi ihmiset valehtelevat niin usein ja pettävät todella helposti lupauksensa. Kuulemma ihmiset elekielellä osoittavat, etteivät he edes tarkoita koko asiaa. Mieheni selitti, että muiden mielestä on hauskaa valehdella ja samalla osoittaa elekielellä, ettei tarkoita sitä mitä on sanonut. En kyllä tajua, että mitä hauskaa siinä voisi olla mutta kai sen ymmärtävät vain sellaiset henkilöt jotka osaavat elekieltä.
      Olemme riidelleet mieheni kanssa monesti asiasta ja olen sanonut, että hänen pitäisi olla sellainen henkilö johon pystyn eniten luottamaan. Nyt kuitenkin tajuan, ettei hän valehtele minulle tarkoituksella. Kunpa hänkin tajuaisi sen, ettei voi kertoa minulle elekielellä noita sanattomia asioita.
      Haluaisin myös tällä kertaa kertoa mieheni peliriippuvuudesta. Ärsyttää, kun mieheni sanoo, että hänen pitää keretä tekemään esim. kotitöitä mutta oikeasti hän menee vain pelaamaan. Saunassakin jää usein moni asia hoitamatta, koska mieheni mieluummin pelaa.
      Olen yrittänyt sanoa hänelle, että eikö hänenkin kannata mennä ottamaan selvää siitä onko hänellä jokin häiriö tai vastaava. Hän hamstraa tavaroita, hän ei saa asioita aikaiseksi, tavalliset valot ottavat häntä silmiin, hän tressaantuu sellaisista asioista mistä muut rentoutuvat ja hän suostuu ajattelemaan joitain asioita vain tietyn määrän päivässä. Hankalaa yrittää suunnitella menoja, jos hän suostuu vasta viime tingassa päättämään, että olemmeko edes menossa jonnekin. Joskus meiltä jää menemättä joihinkin paikkoihin, koska mieheni ei saanut päätettyä, että menemmekö sinne vai emme. Yleensä olemme hänen takiaan valmiiksi myöhässä paikoista vaikkemme ole edes vielä lähteneet.
      Tästä voisin jatkaa erääseen toiseen mieleen tulleeseen asiaan. Nepsy sanoi, että se ei ole minun vikani, etten jaksa tehdä asioita enkä voi sille mitään. Tästä minulla on ristiriitaiset tunteet. Tavallaan se on lohduttavaa, ettei minun tarvitse yrittää tehdä mitään koska en jaksa kuitenkaan mutta samalla asia vaivaa minua. Tottakai haluaisin pystyä pitämään kotini siistinä mutta se ei vain onnistu, varsinkaan kun mieheni hamstraa turhaa tavaraa. Olisi paljon helpompaa jos voisin siivota ilman, että minun täytyisi välittää mieheni mielipiteistä.
      Tästä tuli mieleen taas eräs toinen asia. Mieheni usein valittaa, etten auta häntä kodin askareissa. Aina kuitenkin kun kysyn miten voisin auttaa häntä niin hän ei suostu kertomaan. Sitten jos yritän auttaa häntä omatoimisesti niin hän suuttuu ja sanoo että teen jotain väärin. Siksi en uskalla auttaa häntä jos meille tulee taas riitaa siitä, etten olisi tehnyt jotain oikein. Ennen autismin diagnoosia kävin terapiassa juttelemassa elämästäni. Siellä sanottiin, että minun kuuluukin olla kyseisessä tilanteessa hämmentynyt ja että mieheni on se joka käyttäytyy oudosti.

    • Anonyymi

      Todella fiksun oloisesti puhut ja analysoit asioita. Kyllä miehesikin pitäisi tehdä muuta kuin vain pelata. Ja jos talossanne on homeongelma, se on aika vaarallista hengitysteille. Missä askareissa sinun pitäisi miestäsi auttaa? Onhan sinulla kotityöt ja vauva hoidettavana. Ja miehesi pitäisi osata luopua liiasta tavarapaljoudesta. Haittaa siivoamista todella paljon.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        En ole oikein varma, että missä kaikessa minun täytyisi auttaa häntä. Ainakin hän haluaisi, että pitäisin ruokapöydän tyhjänä ylimääräisestä tavarasta. Se on kuitenkin hankalaa, koska en tiedä, että minne tavarat laittaa, koska kaikki muutkin paikat ovat täynnä. Pöydällä on myös hänen tavaroitaan enkä ainakaan tiedä niistä minne ne kuuluvat. Pöydälle myös kertyy nopeasti uutta tavaraa, tuntuu muutenkin vähän turhalta pitää vain pöytä paljaana jos joka ikinen paikka pursuaa tavaraa. Mieheni hamstraa esim. tyhjiä leipäpusseja ja muovirasioita jotka suurin osa heittäisi roskiin. Nyt ne täyttävät keittiön laskupinnat ja niitä löytyy monesta laatikosta. Hän myös haluaa minun huolehtivan esim. siitä ettei tee jää laittamatta. Tähän olen sanonut, että teen valmistukseen tarvitsisi käytännön ohjeet. Mieheni joka ikinen aamu neuvoo minua esim. siinä, että missä järjestyksessä minun tarvii kaataa vettä mihinkin. Teetä juo välillä neljä henkilöä ja miehenikin juo sitä niin paljon, ettei yksi kannu riitä. Minulla myös unohtuu tehdä jotkin asiat, esim. eilenkin unohdin pistää termospullon korkin kiinni. Melkein aina unohtuu siirtää teepannu keskemmäs levyä jottei se jäähdy. Hän myös haluaa, että auttaisin laittamaan puita pesään tai huuhtelemaan astioita. Voisin kyllä tiskatakkin, mutta hanasta ei vain tule lämmintä vettä vaan sitä täytyy erikseen lämmittää isossa kattilassa hellalla. Sen takia mieheni aina hoitaa tiskaamisen. Meiltä kyllä löytyy lämminvesivaraaja mutta mieheni ei jonkun takia halua käyttää sitä. Hänestä se vesi lämpenee tarpeeksi helposti hellallakin. Sitä paitsi joko varaajassa tai vesimittarissa on jotain vikaa mitä mieheni ei ole saanut korjattua. Aina kun varaajan laittaa päälle niin vettä ei meinaa tulla kunnolla, kuitenkin jos tarpeeksi kauan laskee niin sitä saattaa alkaa tulla hyvin.
        Tässä oli nyt muuta mieleen tullut esimerkki.


    • Anonyymi

      AP

      Mielessä käy paljon asioita mistä voisin kirjoittaa, jos nyt kuitenkin kertoisin ajankohtaisimmista. Viime päiväkirjassa kerroin meidän asunnostamme kaupungissa. Mietimme, että sen voisi koittaa laittaa vuokralle matkustajien käyttöön. Mieheni ei ole kuitenkaan saanut sitä vielä aikaiseksi. Siihen ei varmaankaan menisi kuin muutama minuutti kun siitä tekisi ilmoituksen. Mieheni ei kuitenkaan jaksa miettiä niin lyhyttä aikaa päivässä asuntoa. Hän kuitenkin valittaa, että meillä menee turhaa rahaa siihen, että asunto on tyhjillään. Minä voisin muuten tehdä ilmoituksen, mutta mieheni sanoo, että hänen pitäisi tarkistaa millainen siitä tulee. Taitaa sitten kestää kauan ennenkuin saamme asunnon hyötykäyttöön.
      Tänään tulimme käymään asunnolla, koska miehelläni on asioita kaupungilla. Keksin myös ainoan hyvän asian tässä asunnossa. Tämä sijaitsee katutasolla mitä inhoan. Nyt kuitenkin kun tulimme niin huomasin, että sehän on oikeastaan kätevää. Poika nukahti matkalla ja ikkunasta näkyy hyvin autoon niin tietää milloin hän herää. Sitten ei tarvi kävellä kuin ovesta ulos niin on jo auton luona.
      Toinen asia mistä voisin kertoa on se, että ajattelin jos menisin pojan kanssa uimakouluun. Uimakoulun sivuilla kuitenkin lukee, että poika menisi vanhempien ryhmään kun taas ilmoittautumissivulla lukee, että poika menisi nuorempien ryhmään. Olen lähettänyt jo jonkin aikaa sitten viestiä uimakoulun opettajalle, että kumpaan ryhmään minun täytyisi poika ilmoittaa mutta sieltä ei ole kuitenkaan vielä tullut vastausta. Kai menemme sitten siihen nuorempien ryhmään jos vastausta ei tule. Niihin molempiin on kyllä vasta ilmoittautunut yksi perhe. En tiedä, että mikä on minimi, että se uimakoulu järjestetään. Mieheni sanoi, että hän ei välttämättä jaksa tulla joka viikko mukaan enkä minäkään oikein ainakaan aluksi tiennyt, että jaksanko minäkään mennä ilman miestäni. Olen kuitenkin ajatellut, että nythän poika kuitenkin jo kävelee niin hänen kanssa voisi olla ihan mukavaa kahdestaankin. Sitä paitsi käymme uimassa niin harvoin, että meidän ei oikein tulisi muuten käytyä. Olimme kyseisessä uimakoulussa kun poika oli aivan pieni. Ajattelin, että voisimme käydä paikallisessa uimapaikassa kun opimme tekniikat. Emme ole kuitenkaan vuoteen saaneet aikaiseksi käydä siellä.
      Nyt mieheni tuli asioilta niin täytyy lopettaa.

    • Anonyymi

      En tiedä lasten uimakouluista mitään, mutta oletan että koska lapsesi osaa jo kävellä, eli on siis ihan pieni taapero vielä, niin luulen että teille on paras se vauva- tai perheuinti. Luin että vauva- ja perheuinti on tarkoitettu 3 kk - 3v lapsille. Olette siis jo vauvauinnissa varmaan käyneet, eli vauvasi ei pelkää vettä.

      Toivottavasti pääset sinne nuorempien ryhmään, että ilmoittautuneita on tarpeeksi.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Emme ole vieläkään saaneet pojalle nimeä. Minä tein miehelleni pitkän listan kauan ennen pojan syntymää jossa oli kaikkia hyviä nimiä. Halusin, että pojalle olisi jo nimi kun hän syntyy. Mieheni ei kuitenkaan suostunut miettimään nimiä. Kun olin sairaalassa niin mieheni sitten laittoi minulle viestillä nimen, jonka oli kuulemma päättänyt jo kauan sitten. En tajua, miksi hän ei sanonut ennen pojan syntymää, että minkä nimen hän halusi jos kerta tiesi sen valmiiksi. Minä en pidä nimestä eikä mieheni ole suostunut miettimään mitään muuta nimeä. Minusta on uskomatonta, että hän on koko ajan yrittänyt saada vain oman ehdotuksensa läpi ilman, että hän on suostunut miettimään mitään muuta nimeä. Tänään meillä kävi pari henkilöä kyseisen asian tiimoilta ja ajattelin, että nyt asia vihdoin ratkeaisi. Niin ei kuitenkaan käynyt, vaan he vain yrittivät saada jonkinlaisen kompromissin aikaan. Miehelleni ei kuitenkaan mikään ehdotus sopinut. Mieheni kuitenkin ihme kyllä suostui allekirjoittamaan paperin missä pojalle haetaan edunvalvojaa, jotta hänelle saataisiin nimi. Minua kyseinen ei haittaa, että joku muu päättäisi nimen, koska sitten minä ja mieheni varmaan pitäisimme siitä yhtä paljon tai vähän. Mieheni oli kuitenkin vihainen, toivottavasti hän ei taas ala olemaan kyseisen asian takia monta päivää huonolla tuulella. Itse haluaisin pojalle perinteisen nimen, perinteiden kunnioittaminen kuuluu jopa uskontoommekin. Silti mieheni haluaa pojalle nimen jonka hän on keksinyt omasta päästään. Toivottavasti poika saisi pian jonkun nimen, ettei meidän tarvitsisi enää miettiä asiaa.
      En ole varma, että muistinko kertoa kaikkea mutta voin jatkaa myöhemmin jos tulee jotain mieleen.

      • Anonyymi

        Tuli mieleeni että kun tyttäremme syntyi niin tyttären isä sanoi tulevalle kummitädille että sinä saat päättää lapsen nimen.Idiootti. KUUNTELIN KUMMITÄDIN EHDOTUKSIA NIMESTÄ ja tulin siihen tulokseen että kyllä se olen minä joka asian sitten tiedän. Kaikenlaista.


    • Anonyymi

      Minusta on aika outoa, jos lapsellanne, joka osaa jo kävellä ei ole vielä virallista nimeä. Mikäli kuuluu kirkkoon, on aika tyypillistä, että lapsi kastetaan noin 3 kuukauden ikäisenä. Jos ei kuulu kirkkkoon, vaan johonkin muuhun uskontoon taikka lahkoon, kyllä väestörekisteriin on lapsen syntymän jälkeen tietyssä ajassa ilmoitettava lapsen nimi. Eri asia mitä hellittelynimiä vanhemmat lapsestaan käyttävät, on oltava myös vähintään yksi virallinen nimi. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, on vanha sanonta. Kyllä lapsi teidän puheistanne huomaa, että tarkoitatte häntä, vaikka nimittäisitte eri nimillä.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Kuten arvasin mieheni rupesi pitämään mykkäkoulua. Toivottavasti hän leppyy iltaan mennessä tai viimeistään aamulla.
      Meidän pitäisi käydä tapaamassa ystäviämme seuraavalla viikolla, toivottavasti mieheni ei ole ainakaan silloin vihainen. Ei se kyllä periaatteessa haittaisi, sillä miehelläni on yhtenä päivänä menoa juuri silloin kun meillä olisi mahdollisuus tavata ystäviämme. Voisinhan mennä pojan kanssa kahdestaan. Ystävämmekään tuskin epäilisivät, että meillä olisi riitaa, koska olen jo aiemmin ilmoittanut heille etten tiedä pääsemmekö käymään kolmestaan.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni piti mykkäkoulua vielä eilen illalla ja tänäänkin näyttää siltä, että hän aikoo jatkaa. Eilen hän kuitenkin sen sanoi, että on pettynyt minuun ja meinaa jatkaa mykkäkoulua vielä monta päivää. Minusta on lapsellista alkaa pitämään mykkäkoulua jos ei saa tahtoaan läpi. Mieheni on muutenkin sellainen ettei hän yleensä suostu kompromisseihin. Jos olemme onnistuneet riitelemään jostain asiasta tarpeeksi kauan niin hän joskus sanoo suostuvansa tulemaan puolitiehen vastaan. Myöhemmin hän kuitenkin saattaa sanoa ettei ole tyytyväinen lopputulokseen ja että hän sanoi suostuvansa kompromissiin vain sen takia, että olisin hiljaa kyseisestä asiasta. Minusta on älytöntä, että kaiken pitäisi mennä juuri niin kuin hän haluaa. Minusta suhteen pitäisi perustua kompromisseihin eikä vain toisen mielipiteisiin. Välillä tuntuu, että tekeekö hän kuitenkin kaiken tahallaan vaikka sanoo, että olemme tasa-arvoisia tässä suhteessa.
      On tässä mykkäkoulussa kuitenkin se hyvä puoli, että saa nukkua tarpeeksi. Poika heräilee vieläkin öisin emmekä tiedä syytä. Mieheni on herkkäunisempi joten hän yleensä käy peittelemässä pojan öisin. Joskus hän kuitenkin herättää minut laittamaan pojalle peiton päälle. Nyt hän ei tietenkään herättänyt mykkäkoulun takia joten sain nukkua kunnolla koko yön. Hän ei myöskään herättänyt puurolle joten sain nukkua niin pitkään kuin halusin.
      Sunnuntaina olisi perhepartio ja mietin, että meinaakohan mieheni pitää sinne asti mykkäkoulua. Yleensä kun mieheni pitää mykkäkoulua ja meidän pitäisi lähteä käymään jossain niin sen jälkeen mieheni saattaa käyttäytyä normaalisti. En kuitenkaan muista, että onko hän joskus jatkanut mykkäkoulua vaikka olisimme tulleet kotiin.

      • Anonyymi

        Mykkäkoulu toista kohtaan on yksi vallantahdon väline, saada alistaa toinen jollakin tapaa tossunsa alle.


    • Anonyymi

      Tasa-arvoinen suhde on sitä, että välillä tehdään miehen mielen mukaan ja välillä vaimon mielen mukaan päätökset. Ei voi olla niin, että kaikki päätökset ovat miehen mielen mukaiset. Ja vaikka välillä päädytään kompromissiin, mutta sen jälkeen mies alkaa sanomaan, ettei ole tyytyväinen päätökseen ja alkaa mököttää ja pitää mykkäkoulua, ei se ole ollut sitten mikään kompromissi. Saa vain aikaan sen että sillä kertaa riita päättyy, mutta jatkuu taas hetken kuluttua. On hyvä, että miehesi antaa sinun välillä nukkua yöt hyvin, että hoitaa lasta välillä, eikä aina herätä sinua.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Voisin tällä kertaa kertoa jostain eri aiheesta. Minulla nimittäin on kännykän muisti vähissä. Olen miettinyt, että pitäisikö minun ostaa uusi vain kyseisen asian takia. Kännykkä kuitenkin muuten toimii kunnolla. Minun kuitenkin täytyy välillä poistaa tärkeitä sovelluksia jotta tila riittäisi. Välillä näyttölle tulee ilmoitus ettei kännykkä välttämättä toimi normaalisti vähäisen muistin takia. Ostin muistikortin ja luulin ongelman ratkeavan sillä. Kävi kuitenkin ilmi ettei kortille saa kuin pienen osan sovelluksista. En sitten tiedä, että pitääkö yrittää pärjätä tällä poistellen välillä sovelluksia vai ostaa uusi.
      Toinen asia on se etten tiedä mitä homeongelmalle kannattaisi tehdä. Pitäisiköhän siitä kertoa nepsylle. En halua, että kukaan sairastuu sen takia, että talossa on hometta. Varsinkaan lapset. Inhottaa kun mieheni ei välitä muiden terveydestä. Mietin välillä, että kannattaako tänne ostaa mitään jos kaikki menevät homeeseen. Välillä inhottaa kun tarvitsee jotain esinettä ja huomaakin sen olevan homeessa.

    • Anonyymi

      AP

      Yrittiköhän mieheni taas jotenkin sanattomasti viestittää jotain kun hän sanoi, että hänen mykkäkoulunsa jatkuu vielä monta päivää. Nyt nimittäin vaikuttaa siltä, että hän olisi jo lopettanut mykkäkoulun.
      Muutenkin nykyään tulee aina mietittyä, että mitä kaikkea muut tarkoittavat. Sitäkin olen miettinyt, että missä tilanteissa valehtelu on sallittua ja missä ei. Itse ajattelisin ettei koskaan saa valehdella mutta muut ihmiset tuntuvat valehtelevan jatkuvasti eikä kukaan välttämättä kiellä heitä vaikka tietäisivätkin, että joku valehtelee.
      Hankala varmaan poikaakin kasvattaa jos mieheni opettaa hänelle, että valehtelu on sallittua jos elekielellä vain osoittaa valehtelevansa. Minähän en sitä valehtelua siinä tapauksessa ymmärtäisi vaan sanoisin hänelle, ettei hän saa valehdella.
      Lapsipuoletkin valehtelevat jatkuvasti ja olen aina miettinyt, että miksei mieheni kiellä heitä. Tytärpuolikin teki uudenvuodenlupauksen ettei valehtele kuukauteen. Mietin, että miksei mieheni sanonut hänelle, ettei hän saisi valehdella koskaan. Kaippa kyse on sitten taas niistä sanattomista vitseistä mitä en ymmärrä. En ymmärrä kyllä sitäkään, että miksi jotkut lupaavat olla valehtelematta jos se on kuitenkin sallittua.

      • Anonyymi

        Valehtulla on lyhyet jäljet koska valehtelija ei muista pitää kiinni siitä mitä valheita on puhunut. Aikaa myöten kun valehtelija patologisesti vaan jatkaa ohutta yläpilveään niin on valheineen omassa helvetissään ja ei tiedä enää kuka itsekään on ja oliks tarua vai totta. Sekoboltsi.


    • Anonyymi

      Kyllä mielestäni voisit sanoa sille nepsylle, että teillä on hometta. Se on helppo todeta, onko sitä vai ei. Esim monet talon ostajat tuovat paikalle homekoiran, joka vainuaa, onko hometta vei ei. Eivät sitten osta, mikäli hometta on todettu. Voihan homevauriot korjatakin, tiedän monta taloa, joihin on homeen takia tehty remontti ja ovat nyt ihan asuttavassa kunnossa lapsiperheelle.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        Mieheni ei kuitenkaan usko, että home voisi olla millään lailla terveydelle haitallista joten en tiedä, että suostuisiko hän testauttamaan minkälaisesta homeesta on kyse. Sitä paitsi en ole varma, että olisiko meillä edes varaa remonttiin. Nytkin pitää tehdä useita hankintoja uutta lasta varten. Itsekkin olen niin huono säästämään jos rahaa ei ole käytettäväksi mihinkään muuhun kuin bensaan ja ruokaan. Viime kuussa ainakin tuli käytettyä vähän päälle sata euroa enemmän mitä sain rahaa. Tässä kuussa taas rahaa on tainnut jäädä ihmeen paljon säästöön.


    • Anonyymi

      AP

      Mieheni on vielä välillä piikitellyt vaikkakin lopetti sen mykkäkoulun. En sitten tiedä, että vaivaako häntä jotkut yksittäiset asiat vai vieläkin se, etten hyväksynyt pojalle inhoamaani nimeä.
      Sekin on hankala tajuta, että miksi jostain yksittäisestä asiasta täytyy pahoittaa toisenkin mieli. Esimerkkinä vaikka se jos on nukkunut huonosti. Nykyään kyllä jos mieheni on jostain vihainen ilman, että tiedän syytä niin ajattelen, että miestäni varmaan ärsyttää joku. Ennen luulin aina, että olin tehnyt jotain väärin ja se oli minun vikani, että mies on vihainen. Nykyään kuitenkin yritän olla pahoittamatta mieleni jos mies piikittelee, koska tiedän, ettei se välttämättä ole vikani. Joskus mieheni taas sanoo joitain loukkaavia asioita joista pahoitan mieleni. Myöhemmin hän kuitenkin sanoo ettei tarkoittanut sitä. Se onkin juuri ongelma kun en voi tietää mitä mieheni tarkoittaa ja mitä ei. Sekin olisi helpottavaa, jos hän aina kertoisi miksi on vihainen niin ei tarvisi yrittää arvailla.
      Sitäkin olen miettinyt, että onkohan se normaalia, että hyväkin suhde voi päättyä yhtäkkiä. Joskus miehelläni ja minulla on ollut sellaisia riitoja, että melkein on laittanut jo eroanomuksen vireille vaikka suhteemme toimii muuten hyvin. Jotkut asiat ovat vain sellaisia joita ei hyväksy. Onneksi ei ole kuitenkaan koskaan ollut kyse pettämisestä vaan lähinnä siitä, että arvomaailmat risteävät. Miehenikin välillä sanoo, että pitäisi erota jos emme saa sopua aikaiseksi. Silti hän aina peruu eroehdotuksen. Minusta on älytöntä ehdottaa eroa jos sitä ei oikeasti tarkoita. Tuntuu, että hän vain haluaa nähdä, että kuinka pitkälle olen valmis menemään.
      Onneksi tuollaisia riitoja tulee todella harvoin ja toivon, että jos niitä tulee vielä tulevaisuudessa niin niistäkin selvitään.

    • Anonyymi

      AP

      Minua häiritsee se, etteivät lapsipuolet käytä täällä olevia vaatteita. He melkein aina laittavat päällensä vaatteet jotka heillä oli päällä tänne tullessa. Mieheni sanoi, että kyse on oma-alotteisuuden puutteesta. Hänen mukaansa he eivät itse osaa ottaa kaapista vaatteita vaan kaikki tarvii laittaa heille valmiiksi. Luulisi nyt, että kouluikäiset lapset osaisivat itse ottaa tarvittavat vaatteet kaapista, ja jos kyse on tosiaankin vain oma-alotteisuuden puutteesta niin miksi he ottavat sieltä kaapista aina ne vaatteet jotka eivät ole täältä vaikka ne ovat laitettu perimmäiseksi kaappiin. Pitää seuraavalla kerralla sitten vielä koittaa, että laittaa ne vaatteet taas kaapin perälle ja täältä olevat vaatteet esille. Inhottaa pitää kaapin täytteenä turhaan sellaisia vaatteita joita ei edes käytetä.

    • Anonyymi

      AP

      Tämä aamu on taas ollut yhtä riitelyä. Aluksi mieheni valitti kun en heti noussut hakemaan poikaa sängystä. Sanoin sitten hänelle, että kerta hän pystyy nousemaan salamana sängystä niin minusta hänen pitäisi hakea poika.
      Avattuani kännykän selvisi myös, että mieheni on ilmoittanut sinne perhepartioon ettemme olisikaan tulossa. Ärsyttää kun hän tekee kaikkia koskevia päätöksiä kysymättä minulta tai edes ilmoittamatta kyseisestä päätöksestä. Harmittaa sitten kuulla joltain toiselta henkilöltä ettemme olisikaan tulossa.
      Perhepartio on muutenkin taas peruttu koska kaikilla on muuta menoa. En voi ymmärtää sitä, että näinkö tämä yhteiskunta tosiaankin toimii, että vaikka jostain on sovittu kuukautta aiemmin niin siltikin siihen päälle keksitään jotain muuta menoa. Ihan niinkuin ketään ei edes kiinnostaisi koko partio.
      Samalla lailla kävi yhden kokouksen kanssa minne mieheni ja minun piti kerran mennä. Ei sinne olisi tullut paljon ketään paikalle niin sekin jouduttiin siirtämään.
      Mieheni myös tänään uhkaili erolla jos pojalle ei saataisi hänen haluamaansa nimeä. Olen jo niin kyllästynyt tuohon, että uhkaillaan erolla jos ei saa tahtoaan läpi. Sanoin sitten, että hänen uhkailunsa ei tehoa minuun.
      Tänään pitäisi käydä miehen vanhemmilla syömässä mutta en tiedä, että jääkö minulta menemättä. Mieheni on ollut taaskin niin vihainen, että minunkin päiväni on pilalla.
      En ole varma, että jäikö tästä joku asia kertomatta mutta lisään sen sitten myöhemmin jos tulee mieleen.

    • Anonyymi

      AP

      Tämä aamu on taas ollut yhtä riitelyä. Aluksi mieheni valitti kun en heti noussut hakemaan poikaa sängystä. Sanoin sitten hänelle, että kerta hän pystyy nousemaan salamana sängystä niin minusta hänen pitäisi hakea poika.
      Avattuani kännykän selvisi myös, että mieheni on ilmoittanut sinne perhepartioon ettemme olisikaan tulossa. Ärsyttää kun hän tekee kaikkia koskevia päätöksiä kysymättä minulta tai edes ilmoittamatta kyseisestä päätöksestä. Harmittaa sitten kuulla joltain toiselta henkilöltä ettemme olisikaan tulossa.
      Perhepartio on muutenkin taas peruttu koska kaikilla on muuta menoa. En voi ymmärtää sitä, että näinkö tämä yhteiskunta tosiaankin toimii, että vaikka jostain on sovittu kuukautta aiemmin niin siltikin siihen päälle keksitään jotain muuta menoa. Ihan niinkuin ketään ei edes kiinnostaisi koko partio.
      Samalla lailla kävi yhden kokouksen kanssa minne mieheni ja minun piti kerran mennä. Ei sinne olisi tullut paljon ketään paikalle niin sekin jouduttiin siirtämään.
      Mieheni myös tänään uhkaili erolla jos pojalle ei saataisi hänen haluamaansa nimeä. Olen jo niin kyllästynyt tuohon, että uhkaillaan erolla jos ei saa tahtoaan läpi. Sanoin sitten, että hänen uhkailunsa ei tehoa minuun.
      Tänään pitäisi käydä miehen vanhemmilla syömässä mutta en tiedä, että jääkö minulta menemättä. Mieheni on ollut taaskin niin vihainen, että minunkin päiväni on pilalla.
      En ole varma, että jäikö tästä joku asia kertomatta mutta lisään sen sitten myöhemmin jos tulee mieleen.

    • Anonyymi

      Nyt kyllä miehesi teki ruman tempun sinulle, kun oli perunut teidän perhepartion käyntinne, kertomatta edes sinulle. Jospa se oli peruttu varsinkin siksi, että on kenties hiihtoloma ja ei ole tarpeeksi osanottajia. Mutta olisi miehesi siitä pitänyt sinulle kertoa ennen kuin se oli ajankohtaista.

      Mira

    • Anonyymi

      Mitähän mieltä ne miehesi vanhemmat ovat siitä nimestä, jota et hyväksy lapsellenne ja miehesi vihoittelee sinulle siitä. Ei kyllä vanhemmilla ole mielstäni mitään osaa eikä arpaa siitä, mitä nimiä heidän lapsensa omille lapsilleen antavat.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        Mieheni äiti ainakin on sanonut, ettei se ole mikään oikea nimi. En tarkemmin tiedä heidän mielipidettään kun en ole kysynyt.


    • Anonyymi

      Tuo miehesi äidin mielipide, ettei se ole oikea nimi, paljastaa jo sen, ettei lapsen isoäitikään pidä nimestä. Eihän isoäidin tarvitse pitää, mutta jos sinä, lapsen äitikään et pidä nimestä, niin se on jo pahempi este. Kyllä miehesi pitää jo antaa periksi ja tulla vastaan ilman mykkäkoulua.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Kerroin aiemmin, että meidän pitäisi tavata tällä viikolla ystäviämme. Nyt sekin on kuitenkin peruuntunut. Tällä kertaa se ei ole kuitenkaan mieheni vika. Sen eilisen riidan jälkeen meillä on onneksi taas mennyt hyvin. Keskiviikkona sitten varmaan käymme kolmistaan kaupungilla. Olisi kyllä ollut varmaan mukavampaa käydä tapaamassa ystäviä, koska käymme siellä niin harvoin mihin he olisivat tulleet. Muutenkaan melkein koskaan ei tapahdu mitään ihmeellistä. Mieheni menee seuraavan viikon loppuna koulun lähipäivään. Hänellä kestää siellä pari päivää. Mietin, että voisinkohan silloin itsekkin lähteä käymään jossain pojan kanssa tai voisikohan toinen ystävistämme tulla käymään täälläpäin. En kuitenkaan tiedä, että viitsiikö parin päivän takia lähteä minnekkään kauas. Ihottaa, kun nyt tästäkin tulee vain tavallinen tylsä viikko. Olisi kiva jos joskus edes tapahtuisi jotain mutta mieheni viihtyy vain kotona emmekä saa täällä melkein koskaan mitään aikaiseksi. Mieheni on kyllä sanonut, että voisin joskus lähteä lomalle ilman häntäkin. Minusta se ei olisi kuitenkaan yhtä mukavaa jos mieheni ei tulisi mukaan. Olen kyllä miettinyt, että jos ystävämme joskus pyytävät meitä lähtemään jonnekkin heidän kanssaan eikä miestäni huvita lähteä niin voisin ehkä silloin lähteä ilman miestäni.

    • Anonyymi

      AP

      Miehelläni on kohta synttärit ja mietin pitäisikö minun yrittää tehdä täytekakku. En ole kuitenkaan koskaan tehnyt sellaista joten en tiedä miten se onnistuisi. Toinen vaihtoehto on, että voisin ostaa sellaisen. Ei ole kuitenkaan enää paljon aikaa emmekä käy usein kaupassa ja haluaisin, ettei mieheni saa vihiä asiasta.
      Toinen asia on se uimakoulu. Se alkaisi tässä kuussa mutta sieltä ei ole vieläkään tullut vastausta, että kumpaan ryhmään täytyisi ilmoittautua. Ihmeellistä, että joissain yrityksissä asiakaspalvelu on noin huonoa. Mitenhän he luulevat saavansa uusia asiakkaita jos edes viesteihin ei vastata. Kumpaankin ryhmään on nyt kuitenkin ilmoittautunut kaksi perhettä.

    • Anonyymi

      AP

      Kyty on entinen autokauppias joten mieheni haluaisi, että hän arvioisi millainen auto meidän pitäisi ostaa. Mieheni ei ole kuitenkaan saanut aikaiseksi kysyä häneltä. Mietin, että saammeko ajoissa ostettua autoa koska sellaisia tulee harvoin vastaan millaisen ajattelimme ostaa. Pelkään, että joudumme ajamaan kahdella autolla jos haluaisimme käydä jossain.

    • Anonyymi

      AP

      Lähetin tänään äitiysrahahakemuksen enkä malta odottaa, että kohta minulla on taas varaa muuhunkin kuin vain pakollisiin menoihin.
      Minusta se on järjetöntä miten tulot pienenevät puoleen kun tulee lapsia. Työtön saa mukavasti rahaa niin, että niiden pakollisten menojen jälkeen jää varaa muuhunkin mutta sitten jos on lapsia niin sitä rahaa ei saa senkään vertaa. Kuvittelisi, että kun ruokakunta kasvaa niin myös tulot kasvaisivat mutta jonkun takia se ei mene niin. Lapsia täytyy olla todella monta, että rahat riittäisivät hyväntasoiseen elämiseen. Onneksi meidän ei todennäköisesti enää koskaan tarvitse pärjätä näin pienellä summalla.

    • Anonyymi

      Ei Suomessa suuria rahoja yhteiskunnalta saa, olet sitten äitiys- tai vanhempainvapaalla. Nehän ovat sidoksissa työuraasi ja sieltä saatuun palkkaan. Jos on työtön, saa ansiosidonnaista jonkun aikaa ja loppuu tietyn ajan kuluessa sekin ja putoat peruspäivärahalle. Osa saa toimeentulotukea ja osa asumistukea. Nekin heti alenevat, mikäli toinen on hetken vaikka sijaisena töissä muutaman viikon. Myös opiskeluaika ja kurssit vaikuttavat kaikkiin näihin. On se melkoinen viidakko.

      En ole itse perehtynyt niihin, kun ei ole ollut ajankohtaista. Joillakin läheisilläni on kyllä ollut tälläkin hetkellä. Pitäisi olla Kela-asiantuntija, että osaa nämä kaikki kiemurat.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni on jostain löytänyt ilmoituksen eräästä teemamatkasta vai miksi sitä sanoisi. Se on kyllä vain Suomessa ettei sen kauempana. Se olisi jo ensi viikolla ja tänään olisi viimeinen ilmoittautumispäivä. Mieheni eilen lähetti matkanjärjestäjälle sähköpostin jossa hän kysyi, että voiko matkalle ottaa lapsen mukaan, koska emme muuten pääsisi sinne. Minä voisin vaikka jäädä hotellille tapahtumien ajaksi jos poika ei saisi olla niissä mukana. Mieheni myös ehdotti, että voisimme kysyä vanhemmiltani, että haluaisivatko hekin tulla hotellille niin he voisivat vahtia poikaa.
      Jos matka ei onnistu niin äiti on kutsunut meidät silloin heille kylään elleivät he itse lähde minnekkään muualle. Mieheni ei ole kuitenkaan vielä päättänyt, että kävisimmekö siellä jos matka ei onnistuisi.
      Kiva, että miehenikin välillä yrittää järjestää jotain tällaista ettei tarvitsisi olla koko ajan kotona tekemättä mitään.

    • Anonyymi

      AP

      Miehelleni on vastattu matkasta, että poika saisi tulla mukaan mutta sinne pitäisi lähteä todella aikaisin niin mieheni ei ole vielä päättänyt, että lähdemmekö siltikin.
      Pojalle tarvitsisi myös ostaa uudet aurinkolasit. Ajattelin, että voisin ostaa joko Real Shadesit tai Julbot. En kuitenkaan osaa päättää, että kummat olisivat paremmat.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni sanoi, että emme menisi matkalle liian aikaisen lähdön takia. Kysyin sitten, että käymmekö vanhemmillani mutta mieheni sanoi ettemme kävisi sielläkään, koska sitten joutuisimme jättämään pojan musiikiikoulun väliin. Minusta voisimme kyllä jättää kerran käymättä kun olemme käyneet kaikilla muilla kerroilla. Olisimme kyllä varmaan voineet käydä vanhemmillani hiihtolomallakin mutta silloin emme päässeet perhepartion takia mikä sitten kuitenkin peruttiin, koska melkein kukaan muu ei olisi ollut tulossa muiden menojen takia. Inhottaa, kun ei voi käydä lomalla kun olettaa, että silloin olisi joku harrastus mutta sitten se perutaankin kun kaikilla muilla on jotain muuta tekemistä keksittynä juuri sille päivälle. Pitää kuitenkin katsoa, että meinaako mieheni myöhemminkin ettemme olisi menossa sillä saattoihan hän taas sanoa sen vain jonain vitsinä mitä minä en tajunnut.

    • Anonyymi

      AP

      Varasin tänään pojalle sen uimakoulun nuorempien ryhmään. Mieheni sanoi, että hänkin ehkä voi tulla jos pojalla on siihen mennessä nimi.
      Pitäisi kokeilla, että vieläkö uimavaatteet mahtuvat päälle. Minun pitäisi kehdata mennä sinne bikineissä mikäli sellainen tavallinen uimapuku ei enää mahdu. Muutenkin se on ollut melko tiukka vaikka numeron mukaan sen pitäisi olla vähän iso.
      Kai sitä ryhmää voi myöhemmin vaihtaa jos uimaopettaja olisikin sitä mieltä, että poika sopisi paremmin vanhempien ryhmään. Siellä on vähemmän uijiakin. Vanhempien ryhmä on heti pienempien ryhmän jälkeen joten aikakaan ei paljon muuttuisi.

    • Anonyymi

      Millä nimellä poikanne on tähän mennessä ollut? Onko hän vain poika se ja se. Tai joku lempinimi? Jos odotat jo toista lasta, kai ne bikinit paremmin sopivat nyt kuin kokouimapuku? Hyviä uimahetkiä teille.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        Poikaa on aiemmin kutsuttu lempinimellä.
        Mietin vain, että ovatkohan bikinit liian paljastavat.


    • Anonyymi

      Eivät bikinit todennäköisesti liikaa paljastavat ole, ajattelin vain, että jos on masu hiukan kasvanut, on normaali uimapuku liian kireä vatsan kohdalta. Ei vatsalla raskauden näkyminen mikään häpeä ole.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Itse ainakaan en pidä mahaa mitenkään näyttelytavarana. Rannallakin kun näkee naisia joilla maha löytyy niin mietin, että eivätköhän he voi peittää sitä mitenkään paremmin.
      Nyt tulee kuitenkin itse sorruttua esittelemään sitä joten en tiedä, että voiko siitä vastaisuudessa valittaakkaan.
      Olen miettinyt, että pitäisiköhän uimaopettajalta kysyä, että osaako hän suositella pojalle jotain kelluntapukua. Toinen vaihtoehto olisi uimarengas jossa ollaan ikäänkuin uima-asennossa. Olisi hyvä kuulla, että kumpi olisi järkevämpi hankkia.
      Sekin huolettaa, että poika ei syö kovin monipuolista ruokaa. En jaksa oikein tehdä mitään ja jos kysyn mieheltä mitä tekisin niin hän saattaa vastata vain että: "ei kai sitä mitään tarvitse tehdä jos syömme huomenna karjalanpiirakoita ja ylihuomenna makkaraa". Mies sitten yleensä keittää pojalle porkkanaa, perunaa ja/tai lanttua mutta eihän niillä pelkästään kovin hyvin toimeen tule.
      Olisi mukavaa jos jaksaisin tehdä edes kerran päivässä ruokaa. Kerran sain tehtyä joka päivä jotain mutta sitten helpot reseptit loppuivat kesken eikä oikein huvittanut syödä heti samoja ruokia.
      Joskus jos teen jotain ruokaa niin huomaan, että eihän se edes ollut kovin vaivalloista, jotkut ruuat ovat taas melko työläitä. Joka viikolle pitäisi myös keksiä kaksi ruokaa mitkä sisältävät kalaa. Yleensä vaikka tietäisin, että joku ruoka valmistuu melko helposti niin en silti jonkun takia jaksa tehdä sitä. Voihan kyse olla ainakin siinä, että mieheni haluaa, että ruoka tehtäisiin pääsääntöisesti puuhellalla. Se tarkoittaa sitä, että ruokaa täytyisi tehdä aikaisin ja nopeasti ettei talo lämpene liikaa. Olisi paljon helpompaa tehdä ruokaa jos sen saisi valmistaa sähköhellalla.
      Muutenkin on hankala suunnitella puolen viikon ruokalista etukäteen ja jos ostaa ainekset niin sitten anoppi saattaa käskeä syömään. Silloin ruokatarvikkeet meinaavat vanheta kaappiin ja entä jos ei enää haluaisikaan syödä kyseistä ruokaa mitä päätti tehdä puoli viikkoa sitten.
      Sitten jos tekee jotain niin on hankala päättää että mitä sen kanssa syö enkä tiedä ainakaan sitä, että millainen kastike pitäisi tehdä mihinkin ruokaan.

    • Anonyymi

      Miksi miehesi haluaa, että ruoka tehdään nimenomaan puuhellalla? Haluaako sästää sähköä? Sytyttääkö itse hellaan tulet ja hakee puut liiteristä. Onhan pikkulapsille paljonkin monipuolisia ruokia kaupasta ostettavissa, joita voi lämmittää vaikka mikrossa siihen sopivassa astiassa. Aikuisten ruokailuaineet eivät välttämättä edes sovi pikkulapselle, ovat liian rasvaisia taikka liian vahvoja maultaan. Monet lapset pitävät siitä, että saavat ns sormiruokaa, pilkottu sopivia paloja vaikka kurkusta, melonista taikka omenasta. Ovat sopivia välipaloja heidän järsiä omilla pikkuhampaillaan. Puurot ovat myös sopivia, samoin vaikka karjalanpiirakat. Pienet puuroannokset on todella helppo tehdä mikrouunissa, muutaman minuutin vain vie, ei tarvita sen paremmin sähköhellaa, eikä varsinkaan puuhellaa.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        En ole varma, että miksi mieheni haluaa, että ruuat tehdään juuri puuhellalla. Hän kyllä yleensä itse sytyttää hellaan tulet ja hakee puut.
        Emme ole mieheni kanssa oikein sen kannalla, että pojalle ostettaisiin kaupasta valmisruokia, koska hän saa syödä jo aivan oikeaa ruokaa. Minä ainakin haluaisin, että poika söisi mahdollisimman samaa ruokaa kuin mekin. Kuitenkin aina kun syömme leipää niin mieheni antaa leikata pojalle vain leivänsiivuja. Itse laittaisin siihen voita, juustoa ja kurkkua päälle mutta mieheni sanoo ettei niitä voi laittaa kun poika kuitenkin tiputtaisi kaikki pois ja sotkisi.
        En myöskään pidä joitain yksittäisiä ruokia kunnollisena välipalana, koska ne eivät ole monipuolisia. Olisi hyvä, jos välipala sisältäisi useita erilaisia ainesosia. Puuroakaan en oikein laske välipalaksi, koska poika syö joka aamu puuroa joten siinäkin voi olla päivän aikana liikaa toistoa jos hän söisi sitä kahdesti päivässä.
        Karjalanpiirakat voisivat muuten olla hyvä välipala mutta yleensä kun niitä on niin mieheni haluaa syödä niitä pääruuaksi. Yleensä sitten syömme päivässä "oikeaa" ruokaa 1,5 karjalanpiirakkaa henkeä kohden jos sinä päivänä satumme syömään niitä. Sen lisäksi syömme myöhemmin ehkä sitä makkaraa. Vaikka miehen vanhemmat lapset eivät olisikaan käymässä niin emme siltikään välttämättä syö koko pakettia kerralla, hänen mielestä söisimme liikaa jos söisimme kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AP

        En ole varma, että miksi mieheni haluaa, että ruuat tehdään juuri puuhellalla. Hän kyllä yleensä itse sytyttää hellaan tulet ja hakee puut.
        Emme ole mieheni kanssa oikein sen kannalla, että pojalle ostettaisiin kaupasta valmisruokia, koska hän saa syödä jo aivan oikeaa ruokaa. Minä ainakin haluaisin, että poika söisi mahdollisimman samaa ruokaa kuin mekin. Kuitenkin aina kun syömme leipää niin mieheni antaa leikata pojalle vain leivänsiivuja. Itse laittaisin siihen voita, juustoa ja kurkkua päälle mutta mieheni sanoo ettei niitä voi laittaa kun poika kuitenkin tiputtaisi kaikki pois ja sotkisi.
        En myöskään pidä joitain yksittäisiä ruokia kunnollisena välipalana, koska ne eivät ole monipuolisia. Olisi hyvä, jos välipala sisältäisi useita erilaisia ainesosia. Puuroakaan en oikein laske välipalaksi, koska poika syö joka aamu puuroa joten siinäkin voi olla päivän aikana liikaa toistoa jos hän söisi sitä kahdesti päivässä.
        Karjalanpiirakat voisivat muuten olla hyvä välipala mutta yleensä kun niitä on niin mieheni haluaa syödä niitä pääruuaksi. Yleensä sitten syömme päivässä "oikeaa" ruokaa 1,5 karjalanpiirakkaa henkeä kohden jos sinä päivänä satumme syömään niitä. Sen lisäksi syömme myöhemmin ehkä sitä makkaraa. Vaikka miehen vanhemmat lapset eivät olisikaan käymässä niin emme siltikään välttämättä syö koko pakettia kerralla, hänen mielestä söisimme liikaa jos söisimme kaikki.

        mielestäni ruoka-asioista ei kannata niin suurta numeroa tehdä. Kattilaan keittoa, esim jauheliha, kaali, lohi- vaihdellen ja muusit ja nakit ja jotain porkkaraastetta. Kaikki kelpaa kun ei ole välipaloja naposteltu ja hyvä ruokaväli n. 4 tuntia. sitten välipala yms. Jokanen syö kun nälkä ja jos ei niin se oli siinä sitten, seuraavan 4 tunnin päästä jo terveelle ihmiselle maistuu .


    • Anonyymi

      AP

      Minua pitkästyttää olla kotona koska emme saa melkein koskaan mitään aikaan. Olisi mukava jos voisimme tehdä suursiivouksen mutta kun mieheni on hamstraaja niin se ei tietenkään onnistu. Hän kyllä aina joka kesä lupaa että siivotaan mutta ikinä emme pääse kuin vähän alkuun. Jos saisin siivota yksin niin ei menisi varmaan kuin muutama kuukausi kun täällä olisi jo puhdasta.
      Sekin myös haittaa etten itse jaksa ruveta tekemään mitään. Nytkin voisin harjata tuvan maton mutta koska miehenikään ei melkein koskaan tee kotitöitä niin en minäkään jaksa.
      Ihmettelen, että miten muut jaksavat ensin käydä töissä 8 tuntia ja sen jälkeen tehdä vielä 5 tuntia kotitöitä. Minä tuskin jaksan tehdä kotitöitä edes viittä tuntia viikossa.
      Kotityötkin vievät ihmeen paljon aikaa. Minulla menee esim. lattian lakaisuun koko päivä. En voi ymmärtää, että miten muut saavat asiat hoidettua niin nopeasti. Yleensä olen aina viimeinen jos aloittaa jonkun jutun samaan aikaan muiden kanssa.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni lähti tänään sinne koulun lähipäivään. Yritin löytää mielenkiintoisia tapahtumia lähialueilta tälle ajalle mutta en löytänyt. Pari tapahtumaa kiinnosti vähän mutta en tiedä, että saako niihin tuoda lapsia.
      Juuri tällaiset päivät ovat niitä masentavia. Kotona ei ole oikein muutenkaan viihtyisää kun on niin sotkuista ja nyt minun pitäisi olla täällä pari päivää kahdestaan pojan kanssa.
      Tuntuu, että pitäisi siivota kun mies on poissa mutta mieli tekee vain rentoutua. Tällaista ongelmaa ei välttämättä olisi jos täällä olisi jo valmiiksi siistiä.

    • Anonyymi

      Meillä mies imuroi asunnon noin kerran viikossa. Hän myös pesee pesuhuoneen lattian ja seinät noin kerran kuukaudessa todella tehokkaasti ja desinfioi höyrypesimellä. Samalla hän pesee lattiakaivon ja vaihtaa siihen uuden nukkasihdin, joka täyttyy siinä ajassa hiuksista, sen huomaa, kun se ei enää vedä kovin hyvin.

      Emme myöskään hamstraa mitään, varsinkaan muovipusseja ja erilaisia ruuista tulevia kertakäyttökippoja, vaan roskiin heti, kun on tyhjentynyt. Meillä on taloyhtiössä todelle hyvin järjestetty erilaisten jätteiden keräys. On roskahuoneessa erikseen astiat biojätteelle, muoville, lasille, peltipurkeille, lehdille ja pahville sekä sekajätteelle.

      Kauppaan viemme tyhjät pullot ja kaupan aulassa on paikka, minne viedään esim vanhat paristot.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Mekin olemme harkinneet hörypesurin ostoa. Pitäisi vain selvittää, että mikä olisi paras. Sillä olisi hyvä pystyä pesemään monta eri paikkaa.
      Musiikkikoulussa sanottiin, että seuraava kerta saattaa peruuntua, sitä ei kuitenkaan vielä osattu sanoa varmaksi. Se olisi hyvä siinä mielessä, että sitten pääsisimme käymään vanhemmillani. He kyllä kuitenkin ajattelivat, että hekin voisivat tulla käymään täällä. Minä haluaisin, että menisimme mieluummin sinne, koska käymme niin harvoin missään. Anoppi kuitenkin sanoi, että vanhempani ovat joskus luvanneet käydä siellä kylässä. En sitten tiedä, että jääkö meiltä menemättä sinne vai tulevatko he tänne.

    • Anonyymi

      AP

      Ennenkuin mieheni lähti, mietin, että mitä söisimme pojan kanssa tänään. Appiukko oli ostanut pojalle purkin pennepastaa joten ajattelin syöttää sen. Mieheni kuitenkin sanoi, että voinhan keittää itselleni makaronia. Aiemmin mieheni sanoi ettei minun tarvitse tai kannata tehdä ruokaa silloin kun hän ei ole kotona koska enhän tee sitä aina muutenkaan. Nyt kuitenkin mietin, että pitäisikö minun keittää pojalle ja minulle makaroneja ja sekoittaa siihen paistettua kanamunaa. Sähköhella on kuitenkin tavaran peitossa joten se täytyisi raivata ensin. Sitä pidetään suurimmaksi osaksi laskutilana kerta sitä käytetään niin harvoin. Minä kyllä tekisin sillä paljon mieluummin ruokaa kuin puuhellalla.

    • Anonyymi

      AP

      Eilen tuli viesti, että musiikkikoulu on peruttu. Huomenna myös saattaa mennä lapsipuolilta koulu kiinni. Mieheni haluaisi selvittää, että pääsevätkö he tänne jos koulu menee kiinni. Junavuoroja on kuulemma kuitenkin peruttu joten en ole varma, että miten he tänne tulisivat. Toisesta autosta on varmaan akku pilalla ja toisessa pakoputki rikki. Inhottaa, kun näiden asioiden takia miehelläni kestää niin kauan miettiä, että lähdemmekö käymään vanhemmillani. Kohta heiltä kerkeää loppua loma ennenkuin mieheni saa päätettyä, että olemmeko menossa käymään siellä.
      Uimakouluakin on siirretty parilla viikolla. Toivottavasti sitä ei enää siirretä, että kerkeämme edes käymään siellä.
      En muista, että jäikö tästä taas jotain kertomatta mutta kerron myöhemmin jos mieleen tulee jotain.

    • Anonyymi

      AP

      Kuulemma lapsipuolten koulu on kuukauden kiinni. He kuulemma voivat tulla tänne siksi aikaa. Saa nähdä, että milloin he tulevat tänne mutta vaikuttaa siltä, ettemme välttämättä kerkeä käydä vanhemmillani. Sen kuitenkin näkee vasta myöhemmin.
      Toivottavasti lapsipuolet eivät vietä koko kuukautta pelaten vain kännyköillä mutta mitä muuta voisi olettaakkaan. Olisi mukava jos he etsisivät täältä päin kavereita mutta täällä se ei kuulemma ole tapana, että lapset etsivät itse kaverinsa vaan kaverit täytyisi aina löytää esim. tapahtuman kautta. Tulee mieleen entisaika milloin ihmiset täytyi esitellä toisilleen että he saivat edes jutella keskenään. Lapsipuolet kyllä kävivät kesällä joka päivä viikon ajan yhdessä tapahtumassa mutta kavereita ei löytynyt. Tytärpuoli kuulemma vietti aikaa joidenkin kanssa mutta hänellä on kuulemma tarpeeksi kavereita. Poikapuoli taas ei ole kiinnostunut mistään tapahtumista tai harrastuksista joten tuskin hänkään kavereita löytää.
      Inhottaa kun mieheni ei puutu lastensa pelaamiseen, koska on yhtä riippuvainen pelaamisesta. Minusta olisi paljon mukavampaa tehdä yhdessä asioita niinkuin ennen ennenkuin lapsipuolet saivat kännykät mutta nykyään kaikki vaan istuvat omien laitteidensa ääressä pelaamassa.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni on vihdoin saanut päätettyä, että menemme käymään vanhemmillani. Heiltä kyllä kerkeää loma loppua ennenkuin lähdemme takaisin.
      Isä meinasi vaihtaa autoon laturin jos pääsemme lähtemään sillä. Jos pitää lähteä toisella autolla niin siitä hän aikoi korjata pakoputken.
      Mieheni myös taas tänään piti luennon siitä miksi pojalle pitäisi valita hänen keksimänsä nimi ja sanoi, ettemme voi lähteä käymään vanhemmillani jos en suostu allekirjoittamaan nimipaperia. Sanoin sitten jotain, että "taas sinä uhkailet". Siihen mieheni vastasi, että minä muka uhkailisin häntä kun en hyväksy pojalle sellaista nimeä mistä en edes pidä.
      Minä olen jo niin kyllästynyt tuohon jatkuvaan uhkailuun jos mieheni ei saa tahtoaan läpi että mielestäni voisimmekin erota jos hän olisi tosissaan. Tiedän kuitenkin, ettei hän tarkoita sitä mitä sanoo, sen olen näiden vuosien aikana oppinut.
      Tuo on juuri ärsyttävää, kun ensin päätetään jotain ja sovitaan kaikki ja sitten ollaankin yhtäkkiä perumassa koko hommaa. En tiedä miten elekielellä osoitetaan ettei tarkoiteta jotain asiaa jos luvataan jotain mutta mieheni pitäisi ymmärtää se, että kaikki mitä hän minulle sanoo myös tarkoittavat minulle sitä, että jokin asia on niin kuin sanotaan. Ärsyttää jos tulee luvattua vaikka kavereillekkin jotain ja myöhemmin mieheni sitten keksii yhtäkkiä ruveta perumaan lupauksiaan. Yleensä mitä aiemmin hän lupaa jotain niin sitä aiemmin hän yrittää sen perua. Se taitaa olla melko lailla vakio. Jos jostain on sovittu esim. viikkoa aiemmin niin päivää ennen lupauksen täyttöä hän yrittää perua sen. Jos taas jostain on sovittu puolta vuotta aiemmin niin hän yrittää perua lupauksensa kuukautta aiemmin.

    • Anonyymi

      AP

      Tänään taas laitoin lapsipuolten vaatteet kaappiin jotka heillä oli tänne tullessaan ja sieltä kaapista laitoin kaikki muut vaatteet esille. Saa nähdä, että valitaanko päälle täältä olevat vaatteet vai käydäänkö taas hakemassa kaapista ne toiset. En tiedä, että viitsinkö tulevaisuudessa enää ostaa heille vaatteita jos nykyisiäkään ei aleta käyttämään. Inhottaa, kun kaapit ovat täynnä vaatteita joita ei edes välttämättä käytetä. Silti aina kun heiltä kysyy, että käyttävätkö he niitä vaatteita niin he aina vastaavat käyttävänsä mutta siltikään he eivät käytä niitä.

    • Anonyymi

      Ihmeellistä, painostavaa uhkailua miehesi harrastaa sinua kohtaan, kun uhkaa että ette lähdekään vanhemmillasi käymään, jos et suostu hänen keksimäänsä pojan nimeen ja allekirjoittaa jopa suostumuksesi paperille.

      Nuo miehesi lapset kasvavat varmaan sellaista vauhtia tällä hetkellä, että turhaan ostat heille vaatteita, nehän jäävät jo pian pieniksi kaapin hyllyssä lojuessaan. Jospa eivät jostain syystä pidä niiden kuosista, mutta eivät kehtaa sanoa. Eivät he kaiketi kovin usein teillä edes ole. Jos ostat heille jotain uutta vaatetta, mene heidän kanssaan yhdessä kauppaan ja itse valitsevat mieleisensä. Silloin varmaan kelpaa.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Lapsipuolet valitsivat päällensä täältä olevat takit mutta poikapuoli laittoi päällensä tullessa päällä olleet rikkinäiset ja likaiset housut vaikka täällä olevat ovat ehjiä. Tytärpuoli laittoi täältä olevat kengät mutta poikapuoli ei. Molemmilla on mukana tulleet pipot päässä. Tytärpuoli on käyttänyt mukana tullutta huivia ja hanskoja ja poikapuoli on käyttänyt sekä mukana tulleita hanskoja että täältä olevia.
      Haluaisin, että lapsipuolilla olisi kuivat vaatteet mitkä laittaa päälle jos edelliset kastuvat mutta kai voin tehdä niinkin, että ostan heille vain yhdet vaatteet varalle jotta heidän ei tarvitsisi käyttää märkiä vaatteita. Nykyään olen pyrkinyt siihen, että täältä löytyy molemmille vähintään kahdet ulkovaatteet.
      Kaupassa käynti yhdessä olisi muuten hyvä idea, mutta useimmiten tytärpuoli ainakin haluaa odottaa autossa kun muut käyvät kaupassa. Sitä paitsi, he tuskin viitsivät edes katsella itselleen mieluisaa päällepantavaa.
      Uimakoulua on myöskin taas siirretty mutta vielä ei ole tietoa, että mihin asti se siirtyy. Pitäisiköhän sinne laittaa viesti ettemme pääse tulemaan vai katsoisiko, että saako sen jotenkin järjestettyä.

    • Anonyymi

      AP

      Tytärpuoli on kaivanut taas mukana tulleen takin kaapin perältä, tiesin kyllä jo aluksi, että niin tulee käymään. Olisi mukavaa jos lämpenisi niin paljon, että he voisivat käyttää välikausivaatteita. Silloin he joutuisivat käyttämään täällä olevia vaatteita, koska heillä ei ole mukana välikausivaatteita.
      Lapsipuolet ovat tehneet täällä koulutehtäviä ja mietin, että valittavatkohan opettajat, että he eivät ole tehneet niitä kunnolla vai eikö niitä edes tarvi tehdä niinkuin ohjeessa käsketään. Jos esim. käsketään kirjoittaa joka päivä 30 sanaa niin kaikkia ei aina kirjoiteta. Minusta jos käsketään tehdä noin niin se tarkoittaisi vähintään kolmeakymmentä sanaa mutta se ei haittaisi jos kirjoittaisi sanan tai pari enemmän.
      Inhottaa myös ettei mieheni ole vieläkään laittanut kytylle viestiä siitä autosta. Oikeanlaisia ei tule melkein koskaan vastaan ja nytkin myynnissä on vain se yksi. Kohta sekin varmaan myydään.
      Ajattelin myös, että kun saamme sen auton ostettua ja jos siitä jää vielä rahaa säästöön niin voisimme ostaa niillä sisarusrattaat. Nyt niiden hankinta venyy ties vaikka kuinka pitkälle. Toivottavasti saamme ostettua nekin ennen uutta lasta. Voisihan rattaat ostaa kyllä ennemminkin mutta sitten ei välttämättä jäisi tarpeeksi rahaa siihen autoon.

    • Anonyymi

      AP

      Eilen taas löytyi talosta uusi homekohta. Mieheni on kerran kasannut siihen läjän tavaroita ja nyt kun ne otettiin pois niin kävi ilmi, että kaikki ovatkin aivan homeessa.
      Mieheni myös ruukaa usein valittaa, että mikään ei mahdu minnekkään kun joka paikka on täynnä tavaraa. En tajua, että miksi hän valittaa jos hän itse kerryttää niitä tavaroita joka paikkaan.
      Tänään kun poikapuoli teki tehtäviä niin hänen täytyi keksiä joku tarina ja kirjoittaa se vihkoon. Mieheni sitten etsi netistä jonkun valmiin tarinan ja käski kirjoittaa sen vaikka poikapuoli ei ollut edes kerennyt keksiä mitään. Mieheni on käynyt opettajakoulun ja tietää ettei saa plagioida mutta silti hän käski poikaansa tekemään sen vaikka tarina käskettiin keksiä itse.

      • Anonyymi

        AP

        Tästä unohtui kertoa se, että kun homekohta löytyi niin kysyin mieheltäni pitäisikö ottaa selvää onko home terveydelle haitallista niin mieheni vastasi että: "no ei ole terveydelle haitallista". En tajua, että hän on valmis riskeeraamaan kaikkien terveyden omien uskomustensa takia.


    • Anonyymi

      AP

      Tietenkin se ainut löytämäni hyvä auto on myyty kun mieheni ei ole vieläkään saanut pistettyä kytylle viestiä. Tulee todella hankalaa löytää parin kuukauden sisällä yhtä hyvää autoa.
      Vaunut ovat kuitenkin nyt ehkä hakua vaille järjestetty. Niihin ei kyllä tule mukana koppaa joten se täytyy ostaa erikseen. Sivulaukkukin pitäisi ostaa jos aikoisin käyttää niitä vain pojan kanssa ennenkuin uusi lapsi tulee. Samoin niihin olisi mukava hankkia kaikkia muitakin tarvikkeita esim. hoitolaukku.
      Mieheni on myös sanonut lastensa pukeutumisesta, että he eivät muka itse osaa valita oikeita vaatteita päälle vaan heille pitäisi joka ikinen kerta sanoa mitä täytyy laittaa päälle. Itse uskon, että kyllä kouluikäisten lasten pitäisi jo osata itse pukea oikeanlaiset vaatteet päälle. Toisaalta, kyllä heillä on välillä ollut melko huono vaatetus verrattuna ulko-olosuhteisiin jos ei ole puuttunut asiaan. Poikapuolikaan ei ole melkein koko talvena käyttänyt kalsareita ja kerran kun piti olla pari tuntia ulkona niin tytärpuoli laittoi käteen vain välikausihanskat. Sekin tuli mieleen, että poikapuoli ei myöskään välillä käytä edes ulkohousuja tai hanskoja. Jos taas ollaan menossa jonnekkin eikä ulkona olla kuin siirtymät niin silloin kyllä kummallakin on täydet tamineet päällä. En tajua, että miksi he silloin juuri pukeutuvat kaikista lämpimimmin jos ei aiota edes olla ulkona.

    • Anonyymi

      Nyt on ollut melko leuto talvi, ehkä eivät sen takia pukeudu lämpimästi. Nuoret, murrosikää lähenevät pojat varsinkin laistavat pitkien kalsarien käytöstä, kun ovat kuulemma niin hankalat päällä.

      Siitä homeesta huolestuisin, onko se kaapissa vai kenties lattialla niiden tavaroiden alta löytynyt? Viittaisi vesivahinkoon. Ei tavarat niin vain itsekseen mene homeeseen.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        Hometta on ollut ainakin ovissa jotka erottavat kylmät ja lämpimät tilat. Myös tietokonelaukku sängyn ja seinän välissä oli homeessa ja ompelukone peilipiirongin ja levyhyllyn välissä. Eräästä nurkasta löytyi hometta johon oli kasattu tavaraa ja ne kaikki tavaratkin olivat homeessa. Myös sellainen pieni olkalaukku oli muovisessa suljettavassa sängynaluslaatikossa homeessa.


    • Anonyymi

      AP

      Liityin kerran Marttoihin, koska ajattelin, että se innostaisi minua tekemään enemmän kotitöitä. Nyt olen kuitenkin tajunnut, että ehkä se Marttajärjestö on suunnattu enemmän sellaisille jotka ovat ennestään innokkaita kotitöistä kuin sellaisille jotka vain haluaisivat olla innokkaita niistä. Olen miettinyt, että kannattaisiko nyt sitten erota vaikka en ole ollut kovin kauaa siinä mukana. Uuden lapsen tulo voisi olla siihen hyvä tekosyy. Sieltä kuitenkin sai paidan kun liittyi enkä ole vielä kertaakaan käyttänyt sitä. Pitäisiköhän se palauttaa ettei se olisi turhan panttina.
      Toinen asia josta voisin kertoa on se, että en ole kerennyt yli vuoteen lukea kaikkia sähköposteja. Olen mukana monessa mielipidepaneelissa ja nyt olen miettinyt, että pitäisikö niistä erota. Niihin on mukava ottaa osaa mutta en oikein tahdo enää keretä. Nyt täytyisi miettiä, että mistä paneelista lähden ensimmäisenä. Yhdestä saa nopeasti korvauksia ja kahdessa on mukavan monipuoliset taustakysymykset. Yhteen taas saatetaan lisätä joku ekstrapalkinto usein vastaaville. En ole varma, että odottaisinko sitä vai poistuisinko jo paneelista. Eihän se ole vielä varmaa, että onko sellainen edes tulossa tai jos on niin milloin.

    • Anonyymi

      AP

      Välillä mietin, että miksi mieheni on edes halunnut perheen, koska hän ei yleensä halua tehdä mitään perheenä. Nytkin hän haluaa, että vain toinen lähtisi hakemaan niitä kärryjä. Sitten jos vaikka pojalla on musiikkikoulu niin hän ei yleensä halua lähteä kanssamme. Kaupassakaan emme käy melkein koskaan yhdessä. Emme myöskään tee melkein mitään yhdessä kotona sillä mieheni yleensä vain pelaa silloin kun hänellä ei ole mitään tärkeää tekemistä. Minusta olisi ainakin paljon mukavampaa tehdä kaikki yhdessä mutta mieheni mielestä taas kaikki on mukavampaa tehdä yksin.

    • Anonyymi

      Kyllä teillä on mielestäni paha homeongelma asunnossanne. Koska hometta löytyy sieltä sun täältä, tulee mieleeni, että teillä on kosteusongelma asunnossanne ja aika pahana. Onko teillä yleensä joku vakiolämpö päällä?

      Moniin paneeleihin kuuluminen ei hyödytä, mikäli niihin ei vastaa. Kyselyt menevät vanhaksi, ovat tietyn ajan vain voimassa, että saadaan otoksia tiettyihin asioihin kansalta.

      Miehesi vaikuttaa kyllä hyvin yksin viihtyvältä, ette harrasta edes kaupassakäyntiä yhdessä, mikä on aika ihmeellistä, koska olette molemmat kotona, eli kumpikaan ei ole töissä. Jos toinen on töissä ja käy kaupassa ennen kotiin tuloa, silloin ymmärrän, että käy yksin. Toinen juttu on tietenkin, että jos on monta lasta niin toinen käy yksin kaupassa ja toinen kaitsee lapsia kotona, ettei koko lauma ole kaupassa mukana.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Talo on vanha ja lämmitysratkaisukin on melkein yhtä vanha. Lämmitämme taloa puuhellalla joten aamulla täällä on melko kuuma mutta illalla taas kylmä. Jos ulkonakin on kovin kylmä niin lämmitämme taloa kaksi kertaa päivässä.
      Tänään huomasin, että niille uusille kärryille saattaa olla jo viimeistään ensi viikolla käyttöä. Eräässä lehdessä on kuponki jonka miehenikin varmaan haluaa käydä lunastamassa. Samalla voisin käydä pojan kanssa eräässä leikkipaikassa. Muut tuskin haluavat käydä siellä. He varmaan käyvät sillä välin kaupassa missä kyllä haluaisin itsekkin käydä mutta kai on tärkeämpää käydä katsomassa sitä leikkipaikkaa. Mieheni varmaan voi kokeilla sillä välin sitä kärryjen ostoskori-ominaisuutta.

    • Anonyymi

      AP

      Ilmeisesti käymme testaamassa niitä kärryjä vain kolmestaan sillä lapsipuolet menevät viikoksi jonnekkin reissuun äitinsä ja hänen miesystävänsä kanssa. Toivottavasti sitten miehenikin suostuu tulemaan sinne leikkipaikkaan että minäkin pääsisin käymään siellä kaupassa.

    • Anonyymi

      Pyydät vain mieheltäsi, että hän on vähän aikaa pojan kanssa leikkipaikassa, mikäli se on auki nyt koronan aikana, koska haluat itsekin käydä kaupassa pitkästä aikaa. Eiköhän suostu.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        En ole niin varma suostumisesta sillä yleensä meille tulee melkein riita sen takia, että mieheni haluaa käydä joka paikassa yksin vaikka minä haluaisin mukaan. Itse en jaksaisi riidellä mutta kai voin yrittää sitä, että miehenikin olisi mukana leikkipaikassa edes vähän aikaa jotta pääsisimme käymään yhdessä kaupassa. Yleensä mieheni kuitenkin tokaisee, että voin käydä kaupassa yksinkin jos minun kerta on pakko päästä. En tajua, että mikä siinä on niin hankalaa jos kävisimme yhdessä.
        Nytkin mieheni on menossa yksin hakemaan niitä kärryjä ja minun täytyy jäädä pojan kanssa kotiin ja lapsipuolet menevät käymään miehen vanhemmilla. Inhottaa, kun melkein koskaan ei tapahdu mitään ja sitten kun tapahtuisi niin minä en pääse mukaan. Mieheni kyllä taas ehdotti, että voinhan lähteä yksinkin mutta autismin omaavana ei tunnu luontevalta käydä yksin hakemassa kärryjä. Mieheni varmasti tietää kuinka mukavaa minusta olisi välillä päästä käymään talon ulkopuolella mutta silti hän kieltää sen keksien huonoja tekosyitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AP

        En ole niin varma suostumisesta sillä yleensä meille tulee melkein riita sen takia, että mieheni haluaa käydä joka paikassa yksin vaikka minä haluaisin mukaan. Itse en jaksaisi riidellä mutta kai voin yrittää sitä, että miehenikin olisi mukana leikkipaikassa edes vähän aikaa jotta pääsisimme käymään yhdessä kaupassa. Yleensä mieheni kuitenkin tokaisee, että voin käydä kaupassa yksinkin jos minun kerta on pakko päästä. En tajua, että mikä siinä on niin hankalaa jos kävisimme yhdessä.
        Nytkin mieheni on menossa yksin hakemaan niitä kärryjä ja minun täytyy jäädä pojan kanssa kotiin ja lapsipuolet menevät käymään miehen vanhemmilla. Inhottaa, kun melkein koskaan ei tapahdu mitään ja sitten kun tapahtuisi niin minä en pääse mukaan. Mieheni kyllä taas ehdotti, että voinhan lähteä yksinkin mutta autismin omaavana ei tunnu luontevalta käydä yksin hakemassa kärryjä. Mieheni varmasti tietää kuinka mukavaa minusta olisi välillä päästä käymään talon ulkopuolella mutta silti hän kieltää sen keksien huonoja tekosyitä.

        AP

        Juuri luin, että se leikkipaikka on kiinni vaikka vielä eilen näkyi, että se olisi auki. Sentään ei tarvitse mieheni kanssa ruveta tappelemaan asiasta vaikka olisinkin halunnut käydä siellä. Täytyy sitten käydä tarkistamassa joku toinen kerta millainen se on.
        Yhden ruokapaikan sentään pitäisi olla vielä auki niin voisimme käydä syömässä mutta vielähän senkin tilanne kerkeää muuttua.


    • Anonyymi

      AP

      Tuntuu, että mikään asia ei oikein menisi eteenpäin. Olisi mukava jaksaa pitää koti siistinä ja tehdä ruokaa vähintään kerran päivässä. Ruokaa tulee kyllä silloin tällöin tehtyä mutta siivottua ei tahdo tulla ellei ole pakko. Se voisi helpottaa asiaa jos täällä olisi edes perussiistiä eikä talo olisi täynnä turhaa tavaraa. Sekin voisi auttaa jos olisi kaikki nykyaikaiset välineet ettei tarvitsisi käyttää koko ajan harjaa ja puuhellaa.
      Toivottavasti sitten kun nepsy on saanut käytyä niin monesti että voi tehdä sen tarkentavan diagnoosin niin alkaisimme saamaan konkreettista apua. Kyllä hän nytkin on sanonut, että voi joskus siivota ja voimme joskus vaikka tehdä yhdessä ruokaa mutta en minä ainakaan kehtaa alkaa pyytämään sellaisia asioita. Varsinkaan, kun hän on sanonut, ettei itsekkään pidä ruuanlaitosta.
      Se olisi minusta todella tärkeää, että miehenikin saisi apua ainakin hamstrausongelmaansa ja ehkä siihen peliongelmaan. Minusta vain minulle on turha tarjota apua jos en kuitenkaan saa siivota kuin vain pienen osan. Sekin voisi olla hyödyllistä jos täällä kävisi kotiapulainen joka olisi oikeasti kiinnostunut ruuanlaitosta ja siivouksesta.
      En tajua, että miten muut ihmiset jaksavat tehdä sellaisia asioita jotka eivät motivoi heitä yhtään. Toisaalta olisihan minustakin paljon helpompaa saada jotain aikaan jos miehenikin olisi apuna mutta ei hän melkein koskaan pelaamiseltaan kerkeä.
      Tuntuu, että mitä enemmän aikaa kuluu niin sitä hankalampaa minun on siivota. Minusta on turha siivota jos sillä ei saa aikaiseksi kuin vain vähän paremman siivon. Sen takia olisikin mukavaa jos joskus saisimme tehtyä sen suursiivouksen mitä mieheni on joka kesä luvannut.

    • Anonyymi

      Se oisikin ihanaa, että saisitte kotiinne sellaisen konmaristin, olet varmaan lukenut tästä ja katsonut ohjelmia tv:stä, missä tämä henkilö tulee kotiin ja auttaa hamstraajia turhan tavaran poisheittämisessä ja sitten siivoaisitte koko talossa suursiivouksen. Siihen voi mennä muutama päivä, mutta sitten kun se on tehty, on helppoa jatkaa puhtaanapitoa kun muistaa, ettei ala taas keräämään turhia tavaroita nurkkiin.

      Eikö teillä ole edes pölynimuria? Harjalla tietenkin saa isommat roskat pois, ei imurikaan mitä tahansa sisäänsä vedä., mutta imurilla saa sitten helposti pölyt ja villakoirat pois, harjalla pöly vaan nousee ilmaan ja putoaa taas lattialle ja muille pinnoille. Meillä on kaksi imuria, iso, perinteinen perässä vedettävä ja toinen on kevyt varsi-imuri vaikka päivittäiseen käyttöön.

      Nyt keväällä taikka kesällä olisi hyvä teidän tehdä tämä operaatio, varsinkin kun teille on tulossa toinen pikkuinen, en kyllä tiedä milloin, mutta sitten olisi hyvä aloittaa "puhtaalta pöydältä" toisen lapsen myötä.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      On meillä pölynimuri mutta sitä säilytetään kylmässä tilassa. Mieheni haluaisi, että se otettaisiin päivää ennen käyttöä lämpimään mutta silti sitä ei saa ottaa koska mieheni mielestä sille ei löydy paikkaa lämpimästä.
      Itse ajattelin, että olisimme tehneet suursiivouksen viimeistään ennen pojan tuloa mutta ei siitäkään tullut mitään. Nyt sitten joka paikka on täynnä tavaraa mihin poika pääsee käsiksi.
      Kärryt ovat tavarakorin kiinnitystä vaille valmiit. Se oli erilainen mitä kuvittelin mutta toivottavasti se sopii ettei tullut turhaa hankintaa. Kärryistä pitäisi löytää vielä pari kiinnityskohtaa mihin tavarakori kiinnitetään. Ellei sitä saa kiinni niin kärryt varmaan jäävät vielä odottamaan että niihin saa hankittua uuden korin joka sopii tai sitten niihin pitäisi seuraavaksi laittaa koppa ja odottaa, että kopalle tulee käyttäjä.

    • Anonyymi

      AP

      Se unohtui kertoa, että uimakoulun pitäisi alkaa aikaisintaan viikkoa ennen uuden lapsen tuloa. En tiedä, että onko järkevämpää perua se vai katsoa, että kuinka pitkälle se lykkääntyy. Inhottaa, kun jouduin oikein perustelemaan itselleni, että miksi minun kannattaisi jaksaa mennä sinne ja nyt en sitten välttämättä edes pysty käymään siellä.

    • Anonyymi

      AP

      Taitaa olla niin, ettei se sivukori sovi niihin vaunuihin. Olen yrittänyt laittaa sitä vaikka kuinka kauan kiinni mutta en tajua, että mihin ne pari kohtaa pitäisi kiinnittää. Paketissa luki, että sen pitäisi olla helppo laittaa. Kysyin vielä siltä myyjältä, että onko se sellainen runkoon kiinnitettävä mitä niissä kuvissa näkee ja hän vastasi sen olevan ja lähetti kuvan missä sellainen kori oli ympyröity. Luulin säästäväni sillä pari kymppiä, kun ostin sen mutta nyt näyttää siltä, että kaikki rahat menivät hukkaan. Emme sitten varmaan pääsekkään testaamaan niitä kärryjä sinne kauppaan, ainakaan sen sivukorin kanssa. Nyt sitten varmaan täytyy ostaa toinen sivukori jonka pitäisi sopia jos aiomme käyttää kärryjä ennen uuden lapsen tuloa.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni sanoi, että minun täytyisi laittaa sille myyjälle viesti ettei se kori ole samanlainen mitä luvattiin. En tiedä, että ajatteleeko hän meidän saavan rahat takaisin. En tiedä, että kehtaanko alkaa vaatimaan mitään, koska se osoittaisi sen, etten itse ole ollut tarpeeksi "älykäs" tajuamaan, että se kori oli erilainen miksi hän sitä vakuutti. Siinä kuvassa oli vain se paketti missä oli ääriviivapiirros siittä korista. Silloin aloin miettimään, että onko se varmasti samanlainen mitä niihin kärryihin pitäisi sopia mutta kun se myyjä vakuutteli että se on samanlainen niin sitten ostin sen siinä uskossa, että siinä paketissa se kuva vain näyttää erilaiselta mitä se oikeasti on.

    • Anonyymi

      AP

      Minulla on pari vaihtoehtoa mistä voisin ostaa sen sivulaukun. Toisessa se on halvempi ja sen saisi heti mutta toisessa on myynnissä myös hoitolaukku mutta sieltä taas kestäisi, että se sivulaukku tulee. En sitten tiedä, että pitäisikö toisesta ostaa sivulaukku ja toisesta hoitolaukku vai jättäisikö sivulaukun kokonaan ostamatta vai ostaisiko sen kuitenkin siittä kaupasta mistä hoitolaukunkin. Sitten täytyisi miettiä, että ostanko samalla myös sade- ja hyönteissuojat mutta se tulisi melko kalliiksi. Huopakin olisi myös ihan mukava ostaa. Sitten mietin että ostaisinko suojat vain yhteen istumaosaan vai ostaisinko jo etukäteen siihen toiseenkin.

    • Anonyymi

      Voit ihan hyvin palauttaa sen sivukorin, ettei se sovi sittenkään, turhaan ajattelet, että olisit ollut tyhmä mitenkään, jos ei sovi niin ei sovi. Varmasti saat rahat takaisin. Tavaroillahan on vähintään 14 päivän, jopa 30 päivän palautusoikeus ja pitää saada vastaava sopiva tuote tilalle taikka rahat takaisin.

      • Anonyymi

        Edellisen kirjoitti Mira. Hyönteissuoja voi olla hyvä, mutta sadesuoja ehkä melko turha. Onhan vaunuissa kuomu ja vaunusuoja, joka pitää melko hyvin sateen ulkopuolella ja kuka nyt rankkasateella vauvaa ulos vie. Tosin sinulla on kyseessä kaksoisvaunusysteemi, kun lapsilla on niin pieni ikäero. Se voi antaa haasteita näihin ostoihin.

        Mira


    • Anonyymi

      AP

      Televisiosta tuli joskus ohjelma biojätepusseista. Ne eivät kuulemma maadu kotioloissa ellei sitten ole juuri oikeanlaiset olosuhteet. Eivätkä ne oikein käy niistä biojätepusseistakaan vaikka niillä onkin sellainen nimi. Ne kuulemma jäävät kiinni niihin koneistoihin millä sitä biojätettä käsitellään. En sitten tiedä, että onko ympäristöystävällisempi valinta laittaa kaupassa hedelmät biojätepussiin vai tavalliseen pussiin.
      Tänään oli viimeinen päivä käydä siellä kaupassa eikä mieheni kuitenkaan ollut innostunut lähtemään. Joudumme sitten maksamaan jos tarvitsemme sellaista tuotetta ellei vastaan tule samanlaista tarjousta.
      Tilasin myös sen sivukorin ja hoitolaukun. Ostin ne eri kaupoista kun sillä säästi n. 10-15€. En sitten raskinut ostaa mitään muuta lisäksi, huovankin jätin ostamatta kun tuskin sitä kesällä tarvitsee.
      Lapsipuolet lähtevät kuulemma vasta lauantaina sinne reissuun. En kyllä tiedä, että meneekö poikapuoli kun hän ei kuulemma haluaisi lähteä. En voi tajuta, että miten jotkut eivät halua käydä missään vaan aina pitäisi pysyä kotona. Hän on varmaan oppinut sen mieheltäni. Minusta olisi ainakin ihanaa jos joskus itse pääsisi käymään kodin ulkopuolella. Sentään tänään piti käydä lääkärissä ja samalla kävin lähikaupassa niin tuli edes vähän vaihtelua päivään.

    • Anonyymi

      Meillä käytetään biojätteisiin paperipusseja. Hedelmille otan kaupassa mieluummin sen tavallisen hedelmämuovipussin, en sitä biomuovipussia, joka tuoksuukin mielestäni pahalle. Tähän hedelmäpussiin kerään sitten meillä ne muoviset ruokien, juustojen ja leikkeleiden rasiat ja en sulje pussin suuta tiukasti, koska se erottelukone jätelaitoksessa joutuu repimään ne auki.

      Miehesi poika taitaa olla siinä iässä, että ei paljoa vierailuista välitä.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Kaikkea tarvitsisi ostaa nyt kun joka paikka on kiinni. Poika tarvitsisi kumisaappaat ja kokoa pienemmät haalarit. Pitäisi varmaan hankkia uusi riippukeinukin sisälle jos sellaista aikoo vielä käyttää koska entinen on hajoamassa. Kirpputorilla tuli kerran vastaan parit kumisaappaat mutta molemmissa oli niin jäykät pohjat etten viitsinyt ostaa niitä. Haalaritkin ostan mieluummin käytettynä koska jos ostaisin ne uutena niin haluaisin suomalaiset mutta nykyään täällä ei enää tehdä kovin hienoja haalareita.
      En muista, että jäikö jotain taas kertomatta mutta lisään sitten myöhemmin jos tulee mieleen.

      • Anonyymi

        AP

        Tuli mieleen, että saahan niitä käytettyjä vaatteita netistäkin mutta itse ainakin ostan niitä mielummin kirpputorilta sillä niissä pääsee näkemään ennen ostoa millaisia ne ovat.


    • Anonyymi

      AP

      Pojalle tarvisi myös ostaa uusi potkupyörä. Meillä on kyllä poikapuolen vanha mutta se on vielä liian iso. Olen harkinnut yhtä missä sanotaan, että sen pitäisi olla oikean kokoinen. Olisi kuitenkin mukava päästä testaamaan sellaista ensin jonnekkin liikkeeseen jotta pyörä ei varmastikkaan olisi liian iso. Olisi inhottavaa jos meillä olisi kaksi liian isoa potkupyörää.

    • Anonyymi

      AP

      Tänään on taas sellainen päivä kun mietin, että välittääkö mieheni edes minusta. Muutama päivä sitten hän sanoi, että hänestä olisi mukavaa jos en puhuisi enää koskaan mitään. Tänään sitten yritin saada häneltä vastauksen eräällä toisella tavalla johon mieheni sanoi, että "onpa hyvä, että olen menossa ulos niin ei tarvi kuunnella". Loukkaannuin siittä jonka mieheni huomasi ja sitten hän kysyi kuin ei tietäisi, että "no mikä nyt on"? En sitten tiedä, että tarkoittaako hän oikeastikkin sitä ettei hän enää koskaan halua minun sanovan mitään vai sanoiko hän sen jollain tietyllä äänensävyllä tai käyttikö hän jotain elekieltä minkä olisi normaalille henkilölle pitänyt tehdä selväksi ettei hän tarkoita sitä.

    • Anonyymi

      Onpa teillä välillä hankalaa tuo keskinäinen kommunikointi. Kyllä pitäisi olla hieman avoimemmat välit, ettei tarvitsisi arvailla, onko toinen tosissaan vai ei.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        Kai se voi johtua siitäkin, ettei mieheni aina muista tai tajua, etten minä huomaa millä äänensävyllä jokin asia sanotaan tai etten osaa elekieltä. Ainakin itse toivon, että kyse on vain siittä eikä mistään vakavammasta.


    • Anonyymi

      AP

      Tänään kun kävimme miehen vanhemmilla syömässä niin siellä oli samaan aikaan toinen kyty ja hänen naisystävänsä. En tiedä, että seurustelevatko he vain vai ovatko he kihloissa tai naimisissa. Sormuksia heillä ei ainakaan ole vaikka ovat olleet jo monta vuotta yhdessä. Miehenikään ei ihme kyllä osaa sanoa millaisessa suhteessa he ovat.
      Kytyn naisystävä kuitenkin sanoi, että meille olisi tulossa tyttö. Äitini taas sanoo, että poika.
      Minusta olisi kiva selvittää lapsen sukupuoli mutta mieheni haluaa pitää sen yllätyksenä. Olisi paljon helpompaa miettiä pojalle ja uudelle lapselle sopivat nimet jos tietäisi kumpi on tulossa.

    • Anonyymi

      AP

      Elämäni olisi suunnilleen täydellistä jos miehenikin suostuisi tekemään sellaisia asioita joista pidän. Olisi myös hyvä jos saisimme kotimme järjestykseen ja myös pidettyä sen sellaisena. Minusta olisi ihanaa jos melkein koskaan ei olisi tylsää hetkeä vaan aina olisi jotain tekemistä. Olisi ihanaa tutustua erilaisiin paikkoihin ja käydä lomalla. Nyt taas viikosta toiseen on samanlaista eikä melkein koskaan tapahdu mitään. Olen sanonut miehelleni, että voisin viihtyä kotonakin paremmin jos täällä olisi edes siistiä.
      Olisi todella mukavaa jos pystyisin keksimään jonkun keinon jolla mieheni tajuaisi, että kodin ulkopuolellakin on vaikka mitä mukavaa. Nykyään hän keskittyy vain opintoihinsa, yhdistysasioihin ja kun hän niiltä kerkeää niin lopun ajan hän käyttää pelaamiseen.
      Hän on kyllä sanonut, että voin yksinkin tehdä kaikenlaisia asioita mutta minusta se kertoo huonosta suhteesta jos aviopari tekee kaikki asiat erikseen.
      Mieheni on kyllä sanonut, että voisi olla mukavampaa käydä paikoissa jos ei tarvitsisi huolehtia kotona olevista asioista. Meillä on esim. kanoja joita mieheni melkein aina käyttää tekosyynä ettemme voi käydä missään. Kanat ovat kyllä mukavia mutta mietin, että tarviikohan meidän pitää niitä jos se hankaloittaa mieheni mielestä niin paljon kaikkea muuta.
      Jatkan myöhemmin, tuli meno.

      • Anonyymi

        AP

        Mieheni on sanonut, että hän halusi kanat siksi ettei minulle tulisi koti-ikävä. Minä kuitenkin ajattelen niin, että koti on siellä missä sydänkin. Siksi mietin, että onkohan miehenikään mielestä välttämätöntä pitää kanoja jos vain meidän suhde ja muutkin asiat toimisivat tarpeeksi hyvin.
        En taida tähän hätään keksiä enempää.


    • Anonyymi

      AP

      Lapsipuolet tulivat jo tänään reissusta. He olivat äitinsä miesystävän asuntoautolla liikkeellä. Minäkin haluaisin meille asuntoauton. Sillä olisi todella mukavaa matkustaa ympäriinsä. Sen vain täytyisi olla melko tilava että lapsipuoletkin mahtuisivat mukaan. Se olisi hyvä jos sänkyjä ei tarvisi joka päivä laittaa pois vaan ne saisivat olla niin kuin ne ovat. Niin suurta asuntoautoa kyllä tuskin löytyy joten täytyisi varmaan tyytyä sellaiseen jossa sängystä tehdään päiväksi pöytä. Mieheni ei kuitenkaan halua asuntoautoa. Toivittavasti voimme sitten joskus matkustella edes jotenkin muuten.

    • Anonyymi

      AP

      Tänään mieheni sanoi, että jos hän vaikka kysyy jotain niin saan vastata siihen yhdellä sanalla. En kuitenkaan tiedä, että saanko itse kysyä vaikka yhden sanan kysymyksiä.

    • Anonyymi

      Aika vaikeata on kysyä yhden sanan kysymyksellä. Yhden sanan vastauksenkin voi lähinnä sanoa vain että kyllä taikka ei.

      On kyllä aika isojakin asuntoautoja ja -vaunuja, mutta kyllä niissä aina joudutaan peti laittamaan kiinni päiväksi, että saadaan pöytä ja istumapaikat. Jos on kesä ja lämmin niin silloin voi tietenkin syödä asuntovaunun ulkopuolella, joten sängyt voisi olla petaamattakin niinä päivinä.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Vanhempani ovat ostaneet hiljan asuntovaunun mitä kyllä saisi käyttää mutta kumpikaan meistä ei osaa peruuttaa edes peräkärry perässä. Sitä paitsi ymmärtääkseni se ei ole kovin iso emmekä ole vielä nähneet sitä.
      Tänään sivukori ja hoitolaukku ovat tulleet postiin. Mieheni varmaan käy huomenna hakemassa ne. Hän sanoi samalla jäävänsä vanhemmilleen tekemään jotain koulutehtävää joka pitää saada muistaakseni ylihuomiseksi valmiiksi.
      En tajua, että tulevatko nuo tehtävät parin päivän varoitusajalla vai käyttääkö mieheni liikaa aikaa pelaamiseen vai onko hänellä niin paljon tehtäviä, että sitten täytyy olla äkäinen kun on enää pari päivää aikaa tehdä ne.
      Toissa kerralla kun nepsy kävi niin mieheni on siittä lähtien yrittänyt rajoittaa lastensa pelaamista. Ei se ole kovin hyvin toiminut mutta ovat he välillä tehneet jotain muutakin. Minusta mieheni pitäisi näyttää heille esimerkkiä ja rajoittaa omaakin pelaamista eikä koko ajan pelata samalla kun kieltää muita pelaamasta.
      Viime kerralla kun nepsy kävi niin hän kysyi, että onko omalla kohdallani joitain asioita joissa toivoisin parannusta. Muistin sanoa siihen hätään vain siivoamisen enkä enää myöhemmin viitsinyt lisätä sitä, että olisi mukava viettää aikaa muuallakin kuin kotona. Toivottavasti hän jotenkin onnistuu saamaan miehenikin innostumaan siivouksesta.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni lähti eilen vanhemmilleen sillä autolla josta on pakoputki rikki. Hän kuitenkin palasi vaihtamaan autoa joten onkohan siinä jokin muukin vikana. En ole kuitenkaan voinut kysyä. Sekin täytyisi kohta katsastaa jos sillä meinaa vielä ajaa. Meidän kyllä pitäisi ostaa se uusi auto heti kun mahdollista joten ei kai sitä autoa ole pakko katsastaa.
      Se uusi hoitolaukku muistuttaa vähän tietokonelaukkua. Siinä tuli mukana myös hoitoalusta joka on varmaankin kätevä silloin kun ei ole mitään muuta alustaa.
      Nepsy sanoi, että seuraavalla kerralla kun hän tulee niin voisimme leipoa. Kaapissa oli yksi avattu piirakkajauhopussi josta ajattelin, että sitähän voisi käyttää. Otettuani pussin huomasin kuitenkin, että se oli ainakin ulkopuolelta homeessa. En ole kuitenkaan vielä tarkistanut, että onko kaapissa jotain muutakin homeessa. Nyt sitten mietin, että pitäisikö tehdä vaikka kääretorttua tai pasteijoita.
      Minullakin on muuten kohta syntymäpäivä. Silloin olisi mukava käydä jossain. Ensiksi ajattelin jotain kylpylälomaa mutta seuraavana päivänä on heti neuvola joten se tuskin onnistuu. Syömässäkään ei oikein voi käydä kun mikään paikka ei tarjoa ruokaa paikanpäällä. Sielläkin olisi kiva käydä missä kerran jaettiin niitä ilmaisia tuotteita. Sielläkään ei ole kuitenkaan kuin kauppa ja se yksi ruokapaikka auki. Lähellä olevat kylpylät eivät taas ole auki. Toivottavasti keksin jotain, ettei siittä tule samanlaista tylsää päivää kuin kaikista muistakin. Silloin olisi kyllä kiva käydä testaamassa niitä uusia kärryjä kerta siinä on nyt se oikeanlainen sivukori.

    • Anonyymi

      AP

      Unohtui kertoa, että mieheni sanoi sen tehtävän tulleen jo aiemmin mutta hän ei ollut vain saanut aikaiseksi aloittaa sen tekemistä. Ihmeellistä kun hän oma-aloitteisesti hakee opiskelemaan mutta silti hänellä ei ole motivaatiota aloittaa tehtäviä ajoissa. Kai se pelaaminen voi vaikuttaa asiaan kun sitä täytyy tehdä vaikkei oikeasti edes ole aikaa tärkeämmillekkään asioille.

    • Anonyymi

      AP

      Kaapissa oli avaamaton leipäjauhopussikin homeessa. Jos minä saisin päättää, niin pyytäisin jonkun arvioimaan, että pystyykö sen homeen ilmestymisen jotenkin estämään. Ihme kun miestäni ei home haittaa vaikka tavarat ovat homeessa. Sentään hän heitti ne jauhot pois vaikka uskoo ettei homeesta ole haittaa. Minua ainakin inhottaa, kun kaapista löytyy käyttämättömiä tuotteita homeessa tai tavarat ovat homeessa. Nytkin tietokonelaukussa oli uudestaan hometta. Kai se takaisin tulee jos sitä ei kunnolla puhdista tai voihan sitä tulla vaikka puhdistaisikin. Pitää tarkistaa kaikki ruokatarvikkeet mitä pitäisi käyttää leipomiseen ennenkuin nepsy tulee ettei niissäkin ole hometta.

    • Anonyymi

      Minusta teillä on aika paha paha ongelma homeen takia ja home ei ole mitenkään vaaraton aine kodeissa. Ihmettelen, jos teillä ei ole mitään hengitystievaikeuksia taikka allergioita homeen takia. Teillä täytyy olla aika paha kosteusongelma talossanne, koska jopa tietokonelaukku oli homeessa. Sitä on siis joka puolella. Meillä homehtuu vain leipä kaapissa, jos se on unohtunut sinne moneksi viikoksi syömättä ja on muovipussissa.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Minulla on kyllä ennen tänne muuttoakin ollut koko ajan yskää ja nenän tukkoisuutta joten se olisi hankala huomata jos olisi homeesta kyse.
      Näyttää siltä, että syntymäpäivästänikin saattaa tulla tavallinen tylsä päivä ellei miehelläni ole mitään yllätystä. Olen yrittänyt näyttää netistä erilaisia paikkoja joissa voisimme käydä sinä päivänä mutta mieheni ei taida ottaa ymmärtääkseen tai sitten hän on unohtanut koko syntymäpäivän. Huomenna kuitenkin käymme hänen vanhemmillaan syömässä, toivottavasti siellä muistetaan mainita jotain niin miehenikin ehkä tajuaisi että voisimme tehdä jotain mukavaa. On hän kuitenkin varmaan lahjan hankkinut jo aikoja sitten, saa nähdä, että muistaako hän antaa sen. Joskus sanoin miehelleni, että uusi auto olisi mukava lahja mutta se taitaa olla liikaa toivottu. Tuskin hän on edes sanonut asiasta vieläkään mitään kytylle kun ei ole kuulunut mitään.
      Lahjasta muistin erään toisen asian. Äiti lupasi ostaa pojalle haitarin kun hän on tarpeeksi vanha erikoistuakseen johonkin tiettyyn soittimeen. Se olisi mukava soitin mutta minusta tuo on ehkä vähän liian aikaisin päätetty. Ties vaikka poika ei olisikaan musikaalisesti lahjakas tai haluaisi alkaa soittamaan jotain muuta. Viulukin olisi ihan kiva soitin, sillä vain täytyy harjoitella todella paljon että sillä oppii soittamaan.
      Tytärpuolikin on soittanut jo joitain vuosia viulua mutta viimeksi kun kuulin hänen soittavan niin on se vielä melko vingutusta. Kuulemma hänen pitäisi soittaa puolesta tunnista tuntiin päivässä oppiakseen soittamaan hyvin. Mutta niin kuin tekstistä varmaan voi päätellä hän ei soita sitä melkein ollenkaan. Täälläkään se ei ole melkein koskaan mukana ellei ole erikseen käsketty ottaa tai sitten se on mukana jos hän on tullut suoraan harjoituksista. Minusta hänen kannattaisi vaikka vaihtaa pianon soittamiseen niin ei mene taidot hukkaan.

    • Anonyymi

      Tuosta soittimen hankinnasta olen samaa mieltä kanssasi, että kannattaa ostaa vain sellainen soitin, minkä nuori itse haluaa sitten kun on tarpeeksi vanha itse päättämään.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Niinkuin arvasin syntymäpäiväni oli kuin mikä tahansa muukin päivä. Ainoa ero oli se, että mieheni oli laittanut perunalla täytetyn karjalanpiirakkani päälle kynttilän. Lahjaakaan en ole vielä saanut.
      Pitäisiköhän poikapuolellekkin ostaa välikausihaalarit. Nytkin hän on toppahaalarit päällä ulkona vaikka siellä on melkein 13 astetta lämmintä.
      Pitäisi varmaan myös ostaa pojalle se potkupyörä, tuskin sitä pääsee missään liikkeessä käymään testaamassa.
      Sitten kun mieheni alkaa taas kuuntelemaan minua niin yritän vaatia, että tekisimme kaikkea muutakin kuin vain olisimme kotona tekemättä mitään. Vintillekkin pitäisi tehdä kolme tai neljä huonetta. Olisi mukavaa jos tänne saisi enemmän tilaa jos lapsipuolet olisivat edes kesällä vintillä. Saa kuitenkin nähdä, että montako vuotta siihen menee ennenkuin jotain tapahtuu.

    • Anonyymi

      AP

      Yksi asia vaivaa yhteiseloamme niin paljon, että sen takia voisi vaikka erota. Mieheni ei nimittäin tajua, että kaikkia aikuisille tarkoitettuja ohjelmia ei voi näyttää lapsille. Nytkin hän katsoo televisiosta lastensa kanssa jotain ruokotonta aikuistenelokuvaa. Toivottavasti hän ei tule koskaan näyttämään sellaisia ohjelmia meidän lapsille tai silloin on ihan varma ettemme voi jatkaa yhdessäoloa.

    • Anonyymi

      AP

      Äidin ja isän pitäisi tulla käymään huomenna ja he aikovat yöpyä asuntovaunussa. Tulee sitten nähtyä millainen se on. Mieheni ei kuitenkaan taida tietää asiasta mitään. Kysyin hänen äidiltään kun he kävivät täällä tänään tuomassa myöhästyneitä syntymäpäiväkukkia, että voisimmeko vanhempieni kanssa käydä heillä kahvilla. Se sopi mutta minun pitäisi soittaa hänelle ja sopia ajankohdasta. Tällaisissa tilanteissa toivoisin, että muiden kanssa keskustelu olisi minulle yhtä helppoa kuin kaikille muillekkin. En ole koskaan aiemmin soittanut anopille mutta nyt en voi laittaa miestänikään asialle joten kai se täytyy hoitaa itse. Olen laittanut miehelleni pari viestiä joissa yritän saada hänet tajuamaan ettei hän voi jatkaa nykyisiä toimiaan mutta en ole saanut vielä vastausta.

    • Anonyymi

      AP

      Uimakoulusta tuli tänään viesti, että se saattaa alkaa n. kuukausi siittä kun uuden lapsen pitäisi tulla. Onnistuisikohan sinne osallistua pojan kanssa. Uuden lapsen ainakin pitäisi olla 3kk vanha ennenkuin hän voi osallistua. Pojalle vain pitäisi ostaa uimalasit ja ilmoittaa, että hän osallistuu vanhempien ryhmään. Pitää kuitenkin katsoa, että voinko jättää uuden lapsen kuukauden vanhana miehen hoitoon siksi aikaa kun kävisimme uimassa. Voihan se uimakoulu kyllä vieläkin siirtyä, ehkä voisimme osallistua perheuintiin jos niin käy.

    • Anonyymi

      AP

      Tänään mieheni sanoi, ettei ole kieltänyt minua puhumasta. Jos se oli hänen mielestään vain vitsi kun hän sanoi, ettei halua minun enää koskaan puhuvan niin mikseihän hän ole sitä aiemmin sanonut. Saa nähdä, että koska sitten saamme puhuttua sen nyt vaivaavan asian taas kerran läpi.
      Huomenna pitäisi mennä käymään vanhempieni kanssa mieheni vanhemmilla kahvilla. Saa nähdä, että menemmekö kahdella autolla vai jääkö osa väestä tänne.
      Asuntovaunussa oli parisänky ja kerrossänky. Poikaa ei taida uskaltaa vielä laittaa alimmaiseenkaan sänkyyn. Kai lapsipuolet vielä mahtuisivat mukaan jos omat lapset nukkuisivat minun ja mieheni kanssa parisängyssä. Täytyisi vain huolehtia siittä, että kaikilla olisi tarpeeksi tilaa nukkua ettei tulisi käännyttyä kenenkään päälle.
      Olisi kyllä ihana joskus lähteä käymään sillä jossain reissussa kunhan ei tarvitsisi alkaa peruuttelemaan. Isä kuitenkin pelotteli, että siihen voi tarvita yhdistelmäkortin. Äiti kuitenkin sanoi ettei sellaista tarvita mikäli yhteispaino ei ole liian suuri. En kyllä tiedä, että ylittyykö se sitten uuden auton kanssa. Yritin aiemmin saada vanhempani hankkimaan asuntoauton niin olisimme voineet ostaa sen puoliksi mutta äiti halusi mieluummin vaunun. Täytyy joskus katsoa, että uskaltaako sillä lähteä mihinkään.

    • Anonyymi

      Minulla ei ole itselläni ajokorttia, mutta tarkistin, että siinä auton ja asuntovaunun yhdistelmässä on tietty painorajoitus ja silläkin on merkitys onko asuntovaunussa omat jarrut vai ei.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni sanoi ettei ole sen takia maininnut, että se oli vitsi kun hän sanoi ettei halua minun enää koskaan sanovan mitään, koska ei ole kuulemma edes muistanut koko asiaa.
      Hän myös sanoi, että näytti sen aikuisille suunnatun elokuvan sen takia lapsilleen, koska se oli nopea ratkaisu. En kuitenkaan voi hyväksyä sitä, että lapsille näytetään jotain aikuisten elokuvia ilman, että niiden sisältöä tarkistetaan etukäteen.
      Katselin haitareita netistä ja luin, että sellaista voi alkaa soittamaan jo kolmevuotiaana. Olisi varmaan järkevää yrittää käydä sellaisissa tapahtumissa missä soitetaan haitaria, että poika voi sitten aikanaan sanoa, että haluaako alkaa soittamaan sellaista.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni on kuulemma hukannut lahjani. Tietääkseni sen pitäisi olla jossain kamarissa. Se kyllä muistuttaa enemmän varastoa koska se on täynnä tavaraa joten saattaa mennä kauankin ennenkuin saan sen. Toivottavasti siellä tulee samalla siivottua kun mieheni etsii lahjaa.

    • Anonyymi

      AP

      Lapsipuolet ovat kuulemma menossa taas lauantaina johonkin.
      Miehenikin lähti tänään käymään kaupungissa. Olisi sitä ehkä itsekkin voinut lähteä mutta mikään paikka ei ole auki.
      Mieheni käy samalla ottamassa kuvia asunnostamme. Meinaanohan hän viimeinkin saada tehtyä sen ilmoituksen. Sanoin kyllä, että voin minäkin sen tehdä. Mieheni sanoi myös, ettei se ole ollut ajanpuutteesta kiinni ettei ilmoitusta ole saatu tehtyä vaan saamattomuudesta. En tiedä, että miksi hän on sitten aina valittanut, että asuntoon menee koko ajan rahaa vaikka se on tyhjillään kerta hän ei ole jaksanut tehdä asian eteen mitään. Minä kuitenkin lupasin, että voin taas koittaa tehdä sen ilmoituksen jos mieheni vain jaksaa tarkistaa sen.

    • Anonyymi

      AP

      Lapsipuolet kuulemma tulevat huomenna takaisin. Heillä myös pitäisi alkaa parin viikon päästä koulu. En sitten tiedä, että pääsevätkö he heti kohta lomalle vai pitkittyykö lomalle pääsy. He saattavat muutenkin olla äitinsä luona alkukesästä normaalia pidempään uuden lapsen tulon takia. En tiedä, että menevätkö he jo äitienpäiväksi takaisin vai viettävätkö he sen täällä. Yleensä heidän äitinsä on halunnut jonkun takia viettää äitienpäivää ilman lapsia.
      Mieheni on joskus luvannut, että lähtisimme käymään Norjassa. Minusta siellä olisi mukavinta päästä käymään asuntoautolla. Äiti meinasi ettei vaunulla taida olla järkevää lähteä ettei joudu peruuttelemaan. Vanhemmillani on kuitenkin eräs kaveri jolta varmaan voisi saada auton lainaan. Olisi kyllä kaikista mukavinta jos voisimme ostaa oman asuntoauton, vielä kun miehenikin innostuisi asiasta.

    • Anonyymi

      AP

      Eilen aamulla tajusin, että eihän meillä ole nyt kuin yksi auto käytettävissä. Mieheni sanoi, että se toinen ei pysy käynnissä. Pitäisi n. kuukaudessa löytää jostain uusi auto tai muuten osa väestä oikeasti pitää jättää kotiin kun olemme lähdössä käymään jossain. Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei mieheni näytä tekevän mitään asian eteen. Pitää yrittää kysyä häneltä, että miten hän oikeasti kuvittelee meidän pärjäävän yhdellä autolla jossa ei ole tilaa kaikille. Pakkohan hänetkin on saada tajuamaan, että se auto pitäisi löytää niin pian kuin mahdollista.

    • Anonyymi

      AP

      Eilen aamulla tajusin, että eihän meillä ole nyt kuin yksi auto käytettävissä. Mieheni sanoi, että se toinen ei pysy käynnissä. Pitäisi n. kuukaudessa löytää jostain uusi auto tai muuten osa väestä oikeasti pitää jättää kotiin kun olemme lähdössä käymään jossain. Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei mieheni näytä tekevän mitään asian eteen. Pitää yrittää kysyä häneltä, että miten hän oikeasti kuvittelee meidän pärjäävän yhdellä autolla jossa ei ole tilaa kaikille. Pakkohan hänetkin on saada tajuamaan, että se auto pitäisi löytää niin pian kuin mahdollista.

    • Anonyymi

      Ei autismissa mitään pahaa ole. Se on vain voimakkaasti perinnöllinen ja yleensä pahenee. Gretakin on aika vaikean tason autisti joten kuuluisakin ihminen voi kärsiä tällaisesta rakenteellisesta perimästä

    • Anonyymi

      Olen ajatellut, että miehesi pitkittää auton ostoa, jopa siitä yksinkertaisesta syystä, että teillä ei hänen mielestään ole varaa siihen. Eivät käytetyt autotkan ihan halpoja ole, mikäli aikoo saada kulkupelin, joka on katsastettu ja kunnossa.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Minulla ainakin riittävät säästöt autoon, kunhan se ei vaan ole mahdottoman kallis. En kuitenkaan voi ymmärtää miestäni, että miten hän pitää tuollaisia pakollisia hankintoja jonninjoutavina. Yleensä hän ostelee kaikkea turhaa tavaraa ja jos minä ostan jotain tarpeellista niin hän sanoo, että olemme kohta vararikossa.
      Rahoista voisin jatkaa seuraavaan aiheeseen. Kävin eilen kaupassa ja aloin miettimään, että mitä sitä ostaa. Pitäisikö ostaa ympäristöystävällisiä tuotteita nyt kun on kerrankin taas varaa vai ostaisiko mahdollisimman halpaa niin jäisi rahaa enemmän säästöön. Luomujauhelihakin maksaa kaksi kertaa enemmän verrattuna tavalliseen. Kun ei ollut varaa luomuun niin huomasin, että kuinka vähän ruoka voi maksaa jos ostaa halvinta. Nykyään taas ostosten hinta tuntuu päätä huumaavalta jos ostaa luomutuotteita niinkuin ennen.
      Meillä on homeongelman lisäksi myös muurahaisongelma. Minä inhoan sitä, että muurahaisia on joka paikassa mutta miestäni se ei haittaa. Hän kuitenkin lupasi, että saisin ostaa muurahaissyöttejä. Meillä on ollut sellaisia käytössä ja ne ovat aluksi toimineet ihan hyvin mutta sitten muurahaiset ovat aina tulleet takaisin. Nyt ajattelin kokeilla jotain syöttiä jossa on eri ainetta, vielä kun pääsisi käymään kaupassa.

    • Anonyymi

      AP

      Lapsipuolet lähtivät eilen äidillensä. Heillä kuulemma loppuu koulu heti kesän alussa. Mieheni sanoi, että voivathan he tulla tänne heti silloin. Olen itsekkin ajatellut, että olisiko parempi jos he olisivat täällä. Hirvittää jättää poikaa yksin nukkumaan jos itse tarvitsee lähteä keskellä yötä. En kuitenkaan tiedä, että viitsisivätkö lapsipuolet nousta jos hän herää yöllä. Nykyään hän kuitenkin useimmiten nukahtaa uudestaan jos käy vain laittamassa peiton takaisin päälle. Pitää kuitenkin katsoa, että mitä lasten äiti meinaa siitä jos he tulisivatkin heti kesäloman alussa. Hankalaa, kun omat vanhempani asuvat niin kaukana. Miehenikin sanoi, että äiti kyllä tulisi tänne heti kun pääsisi. Matkaan kyllä menisi jokunen tunti ja kummatkin käyvät töissä joten tuskin heitä kannattaa edes kutsua. Mieheni kuitenkin aikoo tulla heti kotiin kun uusi lapsi on tullut.

    • Anonyymi

      AP

      Tänään löytyi uusi hyvän oloinen auto. Toivottavasti mieheni saa lähetettyä edes siitä linkin kytylle. Se on kyllä niin kallis ettei minulla yksin riitä rahat siihen. Kai sitä kuitenkin täytyy harkita sillä vastaavia autoja tulee niin harvoin myyntiin että tuo voi olla viimeinen mahdollisuus.

    • Anonyymi

      AP

      Olisi mukava päästä käymään vielä jossain ennen uuden lapsen tuloa, se vain on ongelma, että joka paikka on kiinni. Ystävämme ja vanhempani ovat kuitenkin kyselleet, että milloin käymme siellä päin kylässä. Mieheni ei ole kuitenkaan vielä uskaltanut luvata mitään koska hänellä on kiire koulujuttujen tai muiden kanssa. Toivottavasti kuitenkin pääsisimme käymään siellä koska ei ole oikein muutakaan vaihtoehtoa miten pääsee viettämään mukavaa aikaa. Meidän pitäisi myös ostaa televisioon kiintolevy, että pääsisimme tallentamaan sillä elokuvia. Toivottavasti voimme käydä ostamassa sen samasta paikasta mistä ostimme televisionkin, silloin tulisi uusia kärryjäkin testattua kun nyt emme ole vielä käyneet missään. Siitä tuli mieleen, että huomenna minun pitäisi käydä kaupungissa kaupoilla niin tulee taas mukava poikkeus arkeen.

    • Anonyymi

      AP

      Olisin ostanut Torista yhden voirasian kun se oli myynnissä siinä kaupungissa jossa siskoni asuu. Olin sopinut jo myyjän kanssa, että sisko tulee hakemaan sen. Ilmoitus kuitenkin poistettiin ja kun kysyin, että onko voirasia vielä haettavissa niin se oli kuulemma myyty. Ihmeellistä, että hän myi sen ennen hakua jollekkin toiselle eikä edes ilmoittanut minulle. Nyt kuitenkin olen sopinut erään toisen myyjän kanssa ostavani samanlaisen voirasian jos hakuajankohta sopii.
      Meidän pitäisi hakea se samalla reissulla kun menemme vanhemmilleni tai tulemme sieltä.
      Aluksi mieheni suunnitteli, että lähtisimme käymään siellä kun hänen lapsillaan alkaa kesäloma. He ovat tulossa tänne heti silloin mutta en tiennyt asiasta vielä kun mieheni ehdotti, että lähtisimme käymään vanhemmillani kesäkuun alussa. Minä sanoin, että emmekö voisi käydä siellä niin pian kuin mahdollista, koska sitten ei välttämättä tietäisi, että ehtisimmekö takaisin ennenkuin uusi lapsi tulee.
      Äitini muuten sanoi, että hänkin saattaa tulla kuitenkin kesäkuussa käymään jos hänellä on tarpeeksi pitkä tauko töistä.
      Poikaakin on vaivannut jo jonkin aikaa jokin. En tiedä, että johtuuko se hampaista vai onko hänellä vatsavaivoja mutta hän on normaalia huonommalla tuulella ja välillä kiljuu kurkku suorana. Nyt olemme yrittäneet keksiä jonkun yhdistävän tekijän mistä se kiljuminen saattaisi johtua. Mieheni mietti, että syökö poika liikaa mutta minusta hän syö ennemminkin liian vähän. Voikohan vatsa tulla kipeäksi liian yksipuolisesta ruuasta.

    • Anonyymi

      AP

      Inhottaa kun mieheni pelaa jatkuvasti vaikka hänellä on tärkeämpääkin tekemistä. Nytkin hän valitti kun hänellä on yhdistysasioita jotka täytyisi saada hoidettua kun ne ovat jääneet hoitamatta. Teki mieli kysyä, että miksei hän sitten hoida niitä. Tuntuu niinkuin poika ja minä olisimme hänen tärkeysjärjestyksessään vasta yhdistysasioiden ja pelin jälkeen. Voisimme saada paljon enemmän asioita tehtyä jos mieheni käyttäisi aikaa muuhunkin kuin pelaamiseen. Olen yrittänyt vaatia häneltä, että alkaisimme viettämään aikaa enemmän perheenä eikä niin, että emme tee melkein koskaan mitään yhdessä. Mieheni kuitenkin sanoi, että hänen mielestään teemme paljonkin asioita yhdessä. Minusta meidän kuitenkin pitäisi olla vapaa-ajallakin yhdessä eikä vain silloin kun on pakko. Entisessä päiväkirjassa kirjoitin siitä, kun hän oli koko ajan tietokoneella. Se korjaantui pojan tulon myötä mutta nyt hän on jäänyt samalla lailla kiinni pelaamiseen, toivottavasti sekin helpottaa kun uusi lapsi tulee. Hän aina ennenkin valitti, kun hänellä ei ole aikaa hoitaa kaikkia yhdistysasioita, en sitten tiedä, että miten hänellä on nyt yhtäkkiä runsaasti aikaa pelaamiseen. Inhottaa, kun poika opetteli uusia taitoja mutta mieheni mieluummin pelasi kuin esim. katseli sitä, kun poika otti ensimmäisiä askeleita. En sitten tiedä, että eivätkö nuo uudet taidot ole enää niin kiinnostavia jos kyseessä on jo kolmas lapsi.

    • Anonyymi

      AP

      Laitoin eilen uuden kännykän tilaukseen. Inhottaa ostaa uusi kun edellinen toimii moitteetta mutta en enää saa järjestettyä mistään lisää tilaa. Ostin vähän kalliimman kuin olin suunnitellut mutta siinä on enemmän muistia ja kaupan päälle tulee lisävarusteita. Toivottavasti nyt ei tarvi ostaa heti enää parin vuoden päästä uutta kännykkää muistin loppumisen takia. Siinä on muistia niin paljon kuin sai.
      Se lasten leikkipaikkakin on taas auennut siellä yhdessä paikassa. Toivottavasti pääsemme käymään siellä tällä viikolla että vielä kerkeämme ennen uuden lapsen tuloa. Samalla olisi kiva käydä pizzalla ja jäätelöllä. Miehenikin lupasi tulla leikkipaikkaan. Ties vaikka lapsipuoletkin viihtyvät kun saavat leikkiä pojan kanssa. Pääsisi myös testaamaan niitä uusia kärryjä kun mieheni ei ole vielä antanut siihen mahdollisuutta.

    • Anonyymi

      AP

      Sanoin miehelleni, ettemme taida keretä hankkia sitä autoa ajoissa. Siihen hän vastasi, että oli unohtanut koko asian. En voi tajuta, että hän on unohtanut noin oleellisen asian. Yritin kysyä, että olisiko minun sitten kuitenkin pitänyt muistuttaa asiasta vaikka on kielletty mutta en saanut siihen vastausta. Olen kyllä joskus muulloinkin sanonut saman asian mutta ilmeisesti hän ei ole kuullut. Nyt hän kuitenkin toivottavasti laittoi kytylle viestiä. Se auto sijaitsee kaukana ja sitä varmaan pitäisi käydä koeajamassakin ellei halua luottaa vain myyjän tietoihin. En sitten tiedä, että miten koeajo järjestettäisiin kun lapsi voi tulla hetkenä minä hyvänsä. Kohta lapsipuolet joutuvat jäämään kotiin kun käymme jossain.

    • Anonyymi

      AP

      Poika on täynnä mäkäräisten puremia ja hyttysten pistoja kun mieheni ei ole aiemmin suostunut siihen, että hankittaisiin joku hyönteisten karkottaja. Tänään poika sitten raapi itseään ja mieheni käski pistää siihen jotain lääkepitoista voidetta joka pojalle kerran määrättiin erääseen toiseen vaivaan kun pelkkä bepanthen ei riittänyt. En kyllä laittanut puremiin sitä vaan erästä luonnonmukaista voidetta. Minä en halua, että poika oppii vaatimaan aina jotain lääkerasvoja jos jossain vähän kutisee. Tytärpuolikin on opetettu siihen, että sitä rasvaa kyllä tulee jos tarpeeksi vaaditaan. Minä en voi ymmärtää tuota, että aina yritetään lääkkeillä ratkaista kaikki mikä hoituu itsestäänkin. Aina kun pojalla on jotain ihottumaa niin mieheni ehdottaa, että pitäisikö sitä rasvaa laittaa jääkaapista. Se ihottuma on kyllä lähtenyt päivässä pois luonnonmukaisella rasvallakin. Olikohan kerrankin niin, että poikapuolella oli joku pieni naarmu josta ei edes tullut verta niin mieheni kysyi häneltä, että haluaako hän laastarin. Poikapuoli vastasi ettei tarvitse. Mieheni kuitenkin tyrkytti sitä laastaria niin kauan, että poikapuoli lopulta suostui. Sitten minä kysyin, että miksi hän antoi laastarin vaikkei poikapuoli halunnut. Mieheni vastasi, että hän muutti mielensä. Siihen vastasin, että niin, kun hänelle koko ajan tyrkytettiin sitä.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni ajatteli, että hänen vanhempansa tulevat hakemaan lapset heille siksi aikaa kun mieheni on kanssani sairaalassa. Minä sitten hain pojan pinnasängyn alalaatikosta patjansuojan ja lakanan joita poika käyttäisi mummolassa. Samalla huomasin, että ne lakanatkin olivat homeessa, joitakin ei ole edes käytetty. Inhottaa, kun viime tingassa huomaa, että jokin asia mitä tarvitsisi on homeessa. Pitääköhän ottaa pojalle sitten uusi lakana mukaan jossa on kosteussuoja samassa kun sitä ei ole säilytetty sängyn alla vai saakohan sen patjansuojan ja lakanan puhtaaksi.

    • Anonyymi

      Kyllä homeenkin saa vaatteista ja yleensä kankaista pois, mutta on aika työlästä hommaa. On teillä melkoisen kostea asunto, kun käyttämätön lakana homehtuu sängynaluslaatikossa. Joskushan vaate tai pyyhe voi homehtua, jos se on laitettu kosteana pyykkikoppaan odottamaan pesua.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Nyt meillä on kaksi poikaa mutta ei vieläkään autoa jonne kaikki mahtuisivat. Mummu täyttää kohta pyöreitä ja siellä olisi mukava päästä käymään jos meillä vain olisi auto millä mennä. Lähetin miehelleni viestin jossa kysyin, että miten hän on edennyt autoasian suhteen. Toivottavasti kytykin auttaa parhaansa mukaan sopivan auton löydössä vaikka mieheni meinasi, että itse se pitää etsiä. Ilmeisesti kyty ei kuitenkaan suosi sellaisia autoja minkälaisen minä haluaisin. Täytyy sitten luottaa hänen arvostelukykyynsä ja hyväksyä sellainen auto mitä hän ehdottaa jos hän edes ehdottaa mitään.

    • Anonyymi

      Paljon onnea toisen pojan syntymän johdosta ja hyvää vointia äidille ja vauvalle ja koko perheellenne!

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Nyt meidän perhe tuntuu oikeastikkin perheeltä kun on kaksi lasta. Ennen se ei oikein tuntunut mutta nyt kun pojalla on pikkuveli niin on mukava seurata tulevaisuudessa heidän leikkejään.
      Nyt myös huomaa itsekkin ensimmäistä kertaa, että kuinka paljon vanhempi poika on elämänsä aikana kasvanut. Hän alkaa muistuttamaan jo leikki-ikäistä ettei enää mitään taaperoa. Onhan siihen kyllä vielä muutama kuukausi aikaa.
      Mieheni suunnittelee isänsä auton ostoa. Se on kuulemma seitsemänpaikkainen ja ymmärtääkseni ne penkit saa jotenkin nostettua sieltä tavaratilan lattiasta. Penkit ovat aina olleet alhaalla niin sitä on luullut vain viisipaikkaiseksi.
      Kytykin on löytänyt erään auton. Hän ei kuitenkaan kuulemma tiedä, että onko sen merkkinen hyvä. Hän oli vain nähnyt sen erään tuttavan automyyjän liikkeen pihassa. Minusta se kuitenkin vaikuttaa paremmalta mitä appiukon auto ja se on halpa verrattuna sellaiseen mitä suunnittelin. Tilan puute vain saattaa olla ongelma. Takimmaisille penkeille pääsee ilmeisesti istumaan kun kaataa keskimmäisen rivin penkin selkänojan. En myöskään tiedä, että miten kärryt mahtuvat tavaratilaan tai mahtuuko niiden lisäksi sinne enää mitään muuta. Kyty kuitenkin meinasi, että tilavammissa autoissa on paljon kalliimmat käyttökustannukset. En sitten tiedä, että pitääkö tyytyä sellaiseen pieneen tila-autoon jos vain kärryt mahtuvat kyytiin.

    • Anonyymi

      AP

      Pitkästä aikaa kerkeän käydä kirjoittamassa tänne.
      Huolettaa nuoremman pojan nimen kohtalo. Uskon, että sen kanssa menee samalla lailla kuin vanhemmankin. Mieheni ei kelpuuta mitään perinteistä nimeä joten tuskin hän suostuu nuoremmallekkaan pojalle sellaista antamaan. Melkein tekisi mieli hyväksyä miehen ehdottamat nimet vain, että pääsisimme asiassa eteenpäin eikä nuoremman pojan nimestä tulisi samanlaista tappelua. Olisi ollut helpompaa jos meille olisi tullut tyttö. Silloin olisin heti tiennyt ehdottaa nimeä ja muutenkin olisi ollut erilaisia vaihtoehtoja. Nyt kuitenkin tiedän entuudestaan, ettei mieheni hyväksy mitään nimeä minkä minä haluaisin pojalle antaa.

    • Anonyymi

      On aika ihmeellistä miehesi asenne pojan nimeä kohtaan. Eikö ensimmäisellä pojallakaan ole vielä oikeasti nimeä? Miten se on mahdollista? Meillähän lapsikin saa jo henkilötunnuksenkin kohta syntymän jälkeen, mutta kai sitä ennen on oltava nimet, joko yksi, kaksi tai kolme nimeä kaikkiaan. Ovatko miehesi ehdottamat nimet jotain sellaisia, mitä suomalainen nimilaki ei hyväksy?

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        Vanhemmallakaan pojalla ei ole vielä nimeä. Hänelle pitäisi sitä varten oleva edunvalvoja määrätä nimen mutta siitä ei ole vielä kuulunut mitään. Henkilötunnuksen saa ennen nimeä mutta kela-korttiin tarvitsee nimen. Mieheni haluaa pojalle neljä nimeä mutta itse haluaisin vain yhden. En kuitenkaan siitä jaksa erikseen alkaa tappelemaan joten mieheni saa päättää kolmesta viimeisestä nimestä kunhan edes se ensimmäinen olisi sellainen mistä pidän. Uskon kuitenkin, että miehen ehdottamat nimet olisivat mahdollisia kunhan ne vain kelpaisivat minullekin. Meille kuitenkin sanottiin ettei edunvalvoja rupea antamaan pojalle sellaisia nimiä mitä mieheni haluaa.
        Sitten voisin jatkaa siitä auto asiasta. Kyty sanoi juurikin sen mitä pelkäsin. Sinne pienempään autoon ei mahdu perälle juurikaan mitään. Se olisi siis meille todella epäkäytännöllinen. Ainakin kun käymme vanhemmillani niin meillä on farmarin perä täynnä tavaraa. Tuskin tulisimme toimeen pienellä autolla. Mieheni kuitenkin sanoo ettei meillä olisi varaa ylläpitää isompaa autoa. Saa nähdä mihin päädymme, pieneen autoon jonne ei mahdu muuta kuin matkustajat vai korkeakustannuksiseen isoon autoon johon mahtuisi tavaraakin.


    • Anonyymi

      AP

      Mieheni mielestä pelkässä porkkanassa ja perunassa on enemmän ravinteita mitä niissä kaupoissa myytävissä lastenruuissa. Jännittää mitä neuvolassa sanotaan kun poika ei ole kasvanut puolessa vuodessa lähes ollenkaan. Ties vaikka mieheni silloin uskoo, että ei pelkällä perunalla ja porkkanalla pärjää.
      Lapsipuoletkin ovat lähteneet vähäksi aikaa äidillensä. Toivottavasti meillä on jo silloin uusi auto kun he tulevat takaisin. Mieheni kyllä sanoi toivovansa, että joku muu vain päättää myydä auton meille. Miehelläni tuskin on kaikki kotona sen suhteen, että hän vain olettaa kaiken tapahtuvan ilman että minkään eteen nähdään vaivaa.
      Sentään hän on innostunut vintin remontoinnista. Pitäisi vain keksiä, että minne ne kaikki huoneet mahduttaa. Vintillä on ennestään yksi huone joten sinne täytyisi rakentaa vielä 2 tai 3 huonetta. Meidänkin kamari on niin iso että sen voisi jakaa. Huoneen keskellä vain on pönttöuuni ja ikkuna niin se seinä täytyisi rakentaa aivan kiinni siihen ikkunaan. Myös tuuletusikkuna pitäisi hankkia pienempään huoneeseen. Vintille taas olisi järkevin rakentaa huoneet niin, että jakaisi ne päädyt seinällä ja molemmille puolille tulisi huoneet. Silloin vain tarvisi vaihtaa ikkunat koska ne ovat keskellä päätyjä. Mieheni kuitenkin sanoi, että se olisi liian kova urakka. Nyt sitten täytyy sijoitella ne huoneet sikin sokin jolloin vintille ei tule välttämättä juurikaan luonnonvaloa.

    • Anonyymi

      AP

      Tällä viikolla on niin paljon tekemistä, että jotain voi unohtua. Olen alkanut hankkimaan astiastoa, koska nyt meillä on vain sekalaisia astioita eikä niitäkään ole kovin paljon. Netissä olisi myynnissä lautasia mutta minun pitäisi rekisteröityä sinne sivulle, että pystyisin ostamaan niitä. Miehelläni on kuitenkin tunnukset joten hänen täytyisi ostaa ne lautaset. Ne ovat vielä päivän myynnissä mutta mieheni ei ole saanut aikaiseksi kysyä niiden ostosta.
      Huomennakin pitäisi muistaa käydä hakemassa paketti postista ja sen jälkeen mieheni menee luovuttamaan verta ja minä aion mennä siksi aikaa poikien kanssa kirppiksille. En ole kuitenkaan vielä saanut kärryjä kasaan. Toivottavasti se onnistuu tämän päivän aikana että voimme lähteä huomenna. Huomenna olisi myös mukava saada ne kärryt nopeasti auki ettei joudu kovin kauaa yrittämään. Kai niiden kokoaminen voi helpottua kun sen joutuu tekemään tarpeeksi usein. Mieheni ei vain ole aiemmin innostunut lähtemään mihinkään joten kärryjä ei ole tarvinut kasailla. Ainostaan kun ne tulivat niin ne täytyi laittaa kasaan ja silloinkin kesti ennenkuin hoksasin miten se tehdään.
      Vanhempanikin tulevat käymään viikonloppuna mummun kanssa. Ajattelimme käydä siellä paikassa missä on se lasten leikkipaikka. Mieheni kuitenkin sanoi, että hänen täytyy lähteä pariksi päiväksi asioille. Hoksasin sitten, että eihän meillä ole kahta autoa käytössä koska mieheni lähtee meidän autolla. Jos aiomme päästä lähtemään niin pitäisi kysyä appiukon tai kytyn autoa lainaan. Jos lainaisimme appiukon autoa niin mahtuisimme kaikki samaan autoon. Vanhempani kyllä ajattelivat, että ottaisimme asuntovaunun mukaan niin mummu pääsee sinne lepäämään jos hän ei jaksa olla mukana koko päivää. Silloin pitäisi vetää vaunua appiukon autolla jos mahdollista. Mieheni ei kuitenkaan välttämättä viitsi kysyä autoa lainaan ja minä en ole varma, että kehtaanko itse. Emme kuitenkaan voi lähteä jos jompikumpi ei kysy.
      Siinä taisi olla tärkeimmät tapahtumat tällä viikolla ellei jotain unohtunut.

    • Anonyymi

      AP

      Pojalle ei ole tullut melkein ollenkaan lisää painoa liki puoleen vuoteen, pituutta hän on kyllä silti kasvanut. Neuvolassa sanottiin, että hänen pitäisi alkaa syömään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. En kyllä tiedä, että miten ihmeessä sen mahdollistaisi. Nykyäänkään en jaksa tehdä edes kerran päivässä ruokaa. Meillä kyllä alkoi se perheohjaaja (vai mikä se nimitys oli) käymään 1-4 kertaa viikossa joten häntähän voisi pyytää tekemään ruokaa. En kuitenkaan haluaisi, koska jos hän ei tykkää laittaa ruokaa edes omassa kodissa niin tuntuu kauhealta sitten pyytää häntä tekemään ruokaa täälläkin. Mieheni pelkää pojan lihovan jos hän alkaisi syömään kahdesti päivässä lämpimän aterian. En minäkään mistään ylettömästä lihomisesta pitäisi mutta tässä vaiheessa se olisi varmasti hyvä jos pojalle alkaisi tulla edes vähän painoa. Neuvolassa kylläkin sanottiin, että poika ei ole kuitenkaan vielä niin laiha, että se olisi haitallista.

    • Anonyymi

      AP

      Ärsyttää, että lasten saannin jälkeen jotkut ihmiset ovat alkaneet puhua ruokottomuuksia. Tekisi mieli sanoa jotain mikä saisi heidät pitämään suunsa kiinni. Äitinikin koko ajan hokee raivostuttavia asioita. Siinä tilanteessa tekee mieli jättää koko lapsi hoitamatta jos sen takia pitää alkaa puhumaan sopimattomia. En ymmärrä sitä, että joidenkin mielestä joissain tilanteissa voi jättää estot kokonaan pois ja sanoa kaikki törkyjutut mitä mieleen juolahtaa. Tiesin, että äidiksi rupeaminen on häveliästä mutta en varmaan osannut varautua siihen, että muut voivat alkaa laukomaan häveliäitä kommentteja.

      • Anonyymi

        Valaise hiukan, millaisia ruokottomuuksia olet saanut kuulla lapsiesi takia. Äitisikin hokee raivostuttavia asioita? Millaisia? Millainen on häveliäs kommentti?

        Totta kai vanhemmat ihmiset tuppaavat antamaan ohjeita vauvan ja lasten hoidosta. Se on ihan ymmärrettävää, vaikka se raivostuttaisi ja heidän ohjeensa saattavat olla jo vanhanaikaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valaise hiukan, millaisia ruokottomuuksia olet saanut kuulla lapsiesi takia. Äitisikin hokee raivostuttavia asioita? Millaisia? Millainen on häveliäs kommentti?

        Totta kai vanhemmat ihmiset tuppaavat antamaan ohjeita vauvan ja lasten hoidosta. Se on ihan ymmärrettävää, vaikka se raivostuttaisi ja heidän ohjeensa saattavat olla jo vanhanaikaisia.

        AP

        Yksi esimerkki on vaikka että: "Lotase **ssi suuhun". Välillä saa kuulla sellaisia kommentteja, että tuntuu kuin kehollani ei olisi enää minkäänlaista arvoa vaan kuka tahansa voi puhua siitä mitä ja miten haluaa.


    • Anonyymi

      Edellisen kirjoitti Mira ja jatkan vielä, että itse sain paljonkin ohjeita anopiltani. Hän varoitti milloin mistäkin asiasta, esim jos nukuttaa lasta pihalla, saattaa tulla kissa vaunuihin ja tukehduttaa lapsen asettumalla nukkumaan liian lähelle vauvan kasvoja ja jopa rotista hän varoitteli, joita ainakin maaseudulla on paljonkin edelleen.

    • Anonyymi

      AP

      Lapsipuolet tulevat huomenna emmekä ole vieläkään löytäneet uutta autoa. Minulla on käynyt mielessä, että voisimmehan lainata appiukon autoa kun lapsipuolet ovat käymässä mutta en ole kuitenkaan ehdottanut sitä miehelleni sillä se varmasti vain pitkittäisi meidän autohankintaa.

    • Anonyymi

      AP

      Nepsy sanoi, että voisin yrittää tehdä edes pojalle pari lämmintä ateriaa päivässä. Minusta se ei ole järkevää, että jos joskus jaksaisin tehdä kahdesti päivässä ruokaa niin ensimmäisellä kerralla valmistaisin sitä vain yhdelle henkilölle. Samalla vaivallahan teen ruokaa kaikkien syötäväksi.
      Kunnasta lahjoitettiin liput huvipuistoon. Hoksasin kyllä, että meillähän pitäisi olla isompi auto jos meinaisimme päästä käymään siellä.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni ei ole vieläkään päässyt peliriippuvuudesta. Ärsyttää, kun vaikka nuoremmalle pojalle tarvitsisi vaihtaa vaippa eikä hanasta tietenkään tule lämmintä vettä joten mieheni pitäisi kaataa sitä. Hän ei kuitenkaan pidä mitään kiirettä vaan antaa pojan huutaa kurkku suorana hoitopöydällä siihen asti, että hän malttaa lopettaa pelaamisen. Sama asia on vaikka kun minun pitää huolehtia vanhemmasta pojasta ja nuorempi huutaa. Tai kun huolehdin nuoremmasta pojasta samalla kun vanhempi kaataa potan sisällön lattialle. Eikä mieheni ole edes senkään jälkeen halukas lopettamaan vaan antaa tuotosten lojua jonkin aikaa lattialla.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni ajatteli, että voisimme lähteä käymään ensi viikolla vanhemmillani ja samalla poiketa huvipuistossa. Näyttää kuitenkin siltä, että koko viikon sataa jolloin emme voi lähteä. Voihan ennuste kyllä vielä muuttua mutta huvipuistoon pitäisi ilmoittaa vähintään kolme päivää aiemmin, että on menossa. Eikä meillä ole vielä sitä uutta autoakaan. Kai me sitten lainaamme appiukon autoa kun sää on sen verran hyvä, että pääsemme lähtemään.
      Mieheni sanoi siihen liittyen, että minun pitäisi kysyä kytyltä, että millainen auto on hyvä. Huomenna olemme menossa appivanhemmille syömään ja kyty on siellä. En kyllä tiedä, että miten minä kehtaan kysyä häneltä autosta. Inhottaa, kun mieheni ei voi hoitaa puhumista. Mieluummin lähettäisin vaikka sähköpostia.

      • Anonyymi

        Lähetä ihmeessä kytylle sähköpostia siitä autosta, niin asia on helppo ottaa esille, kun tapaatte. Miksi miehesi ei voi sitä häneltä kysyä? Ota sinä asia reippaasti vaan esille.

        Mira


    • Anonyymi

      Ajattelin vielä tuota käyttämääsi kyty-sanaa, eikö hän ole siis miehesi veli? Miksi miehesi ei voi kysyä asiaa omalta veljeltään?

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Kyty on miehen veli eikä mieheni halua kysyä häneltä siksi autosta, koska ei jaksa nähdä vaivaa asian eteen. Minä löysin yhden auton, jollaista kyty on kerran ehdottanut. Silloin en oikein innostunut asiasta, koska sellainen on yhtä kallis kuin tilavampi auto vaikka se ei ole yhtä iso. En kuitenkaan tiedä, että löytyykö parempaa autoa, varsinkaan kun kyty on ehdottanut sellaista. Mieheni lähetti hänelle linkin kyseisestä autosta ja nyt vain pitäisi odottaa vastausta. Se olisi kyllä kätevässä paikassa. Jos se olisi hyvä niin voisimme poiketa hakemaan sen kun tulemme takaisin vanhemmiltani.

    • Anonyymi

      AP

      Muistin juuri, että auto pitäisi katsastaa mikäli emme löydä uutta autoa. Toivottavasti katsastuspäivä ei ole vielä mennyt. En ainakaan haluaisi alkaa katsastamaan sitä jos sillä ei edes meinata ajaa. Toivottavasti sinne uuteen autoon mahtuu kärryt kyytiin mikäli kyty toteaa sen hyväksi.

    • Anonyymi

      Olet siis ottanut uuden auton puheeksi kytysi kanssa. Ja hän etsii sellaista teille. Turha sitten entistä katsastaa, mikäli ei aio sitä enää käyttää.

      Mira

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni on sitä mieltä, että nykyisen auton kävisi vielä katsastamassa. Hän ajatteli, että sen antaisi vaihdossa kun hankkii sen uuden auton. En sitten tiedä, että ostaisimmeko sen jo ennemmin ennenkuin menemme vanhemmilleni jos se on tarpeeksi hyvä. Muuten joudumme lähtemään varmaan kahdella autolla, riippuu kyllä siitä miten sen saa järjestettyä. Seuraavan viikon maanantaina näyttäisi nykyisen ennusteen mukaan olevan hyvä sää, sehän kuitenkin vielä kerkeää muuttua moneen otteeseen mutta toivottavasti pääsemme silloin lähtemään.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni sanoi, että päättäisimme torstaina milloin menemme huvipuistoon. Toivottavasti sääennuste sitten pysyy ettei tarvitse olla vesisateessa. Voisihan sen käynnin siirtääkkin mutta en tiedä lähteekö sitä kuitenkin. Pojan uimakoulu on tiistaina joten toivottavasti pääsemme kuitenkin käymään siellä. Sitten voisi lähteä aikaisintaan vasta keskiviikkona. Ei meidän ole kuitenkaan välttämätöntä päästä sinne uimakouluun. Toivottavasti kyty vastaa mahdollisimman pian siihen sähköpostiin. Olisi kiva päästä lähtemään uudella autolla.

    • Anonyymi

      AP

      Autosta on mennyt jo puoli kuukautta sitten viimeinen katsastuspäivä. Mieheni uskoo ettei kyty vastaa siihen sähköpostiin. En sitten tiedä, että pitäisikö meidän mennä kokeilemaan, että mahtuuko kärryt kyytiin tai kysyä jollain muulla tavalla kytyltä, että onko kannattavaa ostaa se auto.
      Uimaopettajalta voi ostaa seuraavalla kerralla sellaisen uimaliivin pojalle. Toivottavasti käymme sitten tulevaisuudessa paljon uimassa. Olisi mukava jatkaa uimakoulua vielä senkin jälkeen kun nykyinen loppuu mutta se on vain melko kallista ja se on kaukana. Sitä paitsi vielä ei ole varmaa, että jatkuuko uimakoulu edes kyseisessä paikassa. Pitäisiköhän sitten mennä jonnekin muualle uimakouluun.

    • Anonyymi

      AP

      Autoasia on edennyt nyt ihmeellisen nopeasti. Laitoin liikkeeseen viestin jossa sanoin, että voimme vaihtaa auton jos sinne mahtuu kärryt perään. Toivottavasti ne mahtuvat, sillä muuten pitäisi taas etsiä uutta ja isompaa autoa. Se olisi helppoa jos voisi ostaa kunnollisen tila-auto niin ei tarvitsisi ruveta miettimään mutta mieheni mukaan niissä ovat kustannukset liian kalliit.
      Luultavasti kävisimme sitten katsastamassa auton ennen vaihtoa. Toivottavasti pääsemme lähtemään sunnuntaina vanhemmilleni, koska nykyisen sääennusteen mukaan silloin ei pitäisi sataa. Ei se auton saanti kuitenkaan välttämättä vaikuta siihen, että pääsemmekö lähtemään vai emme sillä eihän meillä alunperinkään olisi ollut mahdollisuutta lähteä omalla autolla. Kai me sitten lainaamme appiukon autoa mikäli se myytävänä oleva auto olisi liian pieni.

    • Anonyymi

      AP

      Tänään pitäisi viimeistään soittaa sinne huvipuistoon mikäli aikoisi päästä sunnuntaina lähtemään. Mieheni kuitenkin meinasi, että hänellä on niin paljon keskeneräisiä tehtäviä ettei hän saa niitä vähään aikaan valmiiksi. Maanantainakin saattaa paistaa aurinko mutta silloin pitäisi taas soittaa jo huomenna. Sen jälkeen auringon pitäisi paistaa vasta ensi viikon lauantaina. Alkaa vähän jo mietityttämään, että kerkeämmekö edes käydä koko huvipuistossa ennenkuin lapsipuolilla alkaa koulu.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni sanoi, että voisimme lähteä aikaisintaan keskiviikkona vanhemmilleni. Seuraavan viikon loppuna näyttäisi olevan nykyisen ennusteen mukaan sellainen keli, että pääsemme lähtemään. Toivottavasti miehelläni ei ole silloin hänen mielestä jotain tärkeämpää.
      Sieltä autoliikkeestäkin vastattiin. He sanoivat etteivät kärryt mahdu taakse. Minä jo toivoin, että meillä olisi tämän viikon lopussa uusi auto. En enää oikein tiedä, että mitä tekisi. Nostaako budjettia ja yrittää löytää isomman auton jossa olisi pienemmät kustannukset vai pitääkö budjetin samana ja ostaa isomman auton jossa on isommat kustannukset. Ei kuitenkaan tekisi mieli ostaa niin pientä autoa mitä meinasimme ettei taas kohta tarvi ostaa isompaa.

    • Anonyymi

      AP

      Se tästä nyt sitten vielä puuttuikin, että lapsipuolet lähtevät käymään maanantaina toisella mummullansa. Vielä ei ole tietoa, että milloin he tulevat takaisin. Toivottavasti kuitenkin ennen kesäloman loppua ettei jää huvipuisto käymättä.

    • Anonyymi

      AP

      Tytärpuoli sanoi anopilleni, etteivät he enää tulisi meille ennen koulun alkua. Lapsipuolten toinen mummu kuitenkin asuu samalla suunnalla omien vanhempieni kanssa. Mieheni ajatteli, että menisimme neljästään vanhemmilleni ja tullessa kävisimme lapsipuolten kanssa huvipuistossa. En sitten tiedä, että tulisivatko he meidän kyydillä, silloin kyllä tarvisi olla isompi auto. He myös voisivat tulla heidän äitinsä ja hänen miesystävänsä kyydillä (jos hän on mukana) ja he kaikki voisivat tulla vaikka huvipuistoon tai osa voisi olla jossain muualla sen aikaa. Se kuitenkin tuottaa hankaluuksia, että käynti pitäisi varata kolme päivää etukäteen ja sekin olisi hyvä jos ei sataisi.

    • Anonyymi

      AP

      Lapsipuolet varmaan jätetään vanhemmilleni kun heidän äitinsä palaa miesystävänsä kanssa takaisin. Täytyy sitten lainata appiukolta autoa. Hyvä toisaalta, että vain lapsipuolet tulevat kanssamme takaisin sillä muuten emme kerkeäisi olla vanhemmillani kuin päivän tai pari. Toivottavasti pääsemme ylihuomenna lähtemään. Sääkin näyttää osuvan ainakin nykyisen ennusteen mukaan kohdilleen. Meillä pitäisi olla monta päivää mistä valita.

    • Anonyymi

      AP

      Eilinenkään ei mennyt aivan putkeen. Mieheni kävi aiemmin katsastamassa auton ja se laitettiin ajokieltoon. Sitten kun hän kysyi kytyltä, että onko hänen toinen auto käytettävissä jos appiukko ajaisi sillä. Se on kuitenkin kuulemma seisonnasa ja siinä on kuulemma vielä talvirenkaatkin alla. Mieheni kuitenkin sai appiukon auton lainaan ja lähti pyörällä hakemaan sitä että pääsimme pojan kanssa uimaan. Saattaa kuitenkin olla, että kytyn autoon vaihdetaan renkaat ja se otetaan pois seisonnasta.
      Lapsipuolten äiti miesystävineen lähtee huomenna takaisin joten meidän pitäisi silloin viimeistään lähteä vanhemmilleni. Emme siltikään kerkeä olla siellä kuin vain pari päivää sillä lauantaina pitäisi viimeistään tulla takaisin ellei halua olla huvipuistossa sateella.
      Nyt pitäisi kerätä pakata ja muistaa ottaa kaikki mukaan. Tänään viimeistään pitäisi myös muistaa soittaa sinne huvipuistoon.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni ajatteli, että korjaisimme auton ja katsastaisimme sen jotta saisimme sen myytyä. Itse en oikein usko, että siinä on järkeä. Kyty kuitenkin etsi siihen tarvittavat osat joten kai siitä jonkin verran rahaa saa. En kyllä tiedä, että kuka sen haluaisi ostaa ellei varaosiksi.
      Vanhempani ostivat asuntoauton. Se ei ole ulkoa mitenkään hienon näköinen mutta sisältä se on ihan siisti. Siitä kyllä löytyy paljon pikkuvikoja. Silti on ihanaa päästä joskus lainaamaan sitä. Ajattelin, että voisin kustantaa sinne uuden radion ja kaiuttimet mikäli se koetaan tarpeelliseksi.
      Voisin sitten kertoa yhdestä minua vaivaavasta asiasta. Mieheni edelliset lapset ovat nimittäin hankittu kumppanuusvanhemmuusperiaatteella. Mieheni kuvitteli aikoinaan, ettei löytäisi ketään jonka kanssa perustaa perheen. Sen takia hän etsi netistä henkilön jonka kanssa teki lapset. Kun me tapasimme ja saimme lapsia niin mieheni sanoi, että jos voisi muuttaa mennyttä niin hän ei olisi hankkinut aiempia lapsiaan. Olemme kuitenkin huolehtineet heistä entiseen tapaan. Joskus kyllä mietin, että millaista elämä olisi ilman miehen vanhempia lapsia. Hankala ajatella, että mitä olisin itse tehnyt kyseisessä tilanteessa, koska lasten hankkiminen ei ole koskaan ollut omalla toivelistalla. Tähän piti vielä lisätä jotain mutta unohdin mitä se oli, joten jatkan myöhemmin jos se tulee mieleen.

      • Anonyymi

        AP

        Jatkan kun muistin mikä unohtui. En tiedä, että kumpi olisi helpompi hyväksyä. Se, että mieheni olisi ollut oikeassa suhteessa lasten äidin kanssa vai se, että lapset ovat hankittu ilman minkäänlaista tunnesidettä lasten äitiä kohtaan.


    • Anonyymi

      Ei sinun mielestäni tarvitse ajatella tuota, olethan kirjoittanut joskus, että miehesi ja hänen lastensä äiti eivät ole koskaan asuneet yhdessä, eli eivät ole olleet edes avoliitossa. Muistelen, että yhdessä vaiheessa sinua vaivasi se, että miehelläsi oli aikoinaan myös nainen, jota kutsuit avovaimokseen. Tämä nainen on tainnut jäädä kokonaan jo pois kuvioistanne. Oikaise jos muistan väärin.
      Nämä kaksi vanhempaa lasta ovat kuitenkin miehesi lapsia, sitä ei enää saa tekemättömäksi. Olisihan voinut olla niinkin, että ovat eronnut pari, mutta huoltavat lapset yhdessä.
      Pääsittekö muuten lauantaina sinne huvipuistoon.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        Mieheni kyllä asui lasten äidin kanssa siihen asti yhdessä, että lapset olivat niin vanhoja, että heitä oli jotenkin helppo kasvattaa yksin. Lapset eivät kyllä itse muista sitä aikaa kun he kaikki asuivat saman katon alla.
        Mieheni entinen avovaimo on onneksi myös jäänyt pois kuvioista. Hän alkoi käymään jo niin päällekäyväksi, että minun oli pakko puuttua asiaan. En myöskään olisi missään nimessä halunnut, että hän olisi ollut jossain tekemisissä lasteni kanssa. Nykyään on ihanan huojentavaa, kun ei tarvitse aina pelätä kun mieheni puhelin soi, että sieltä soittaisi miehen entinen avovaimo. Hänen jäädessä pois kuvioista elämämme on muuttunut paljon seesteisemmäksi.
        Pääsimme myös käymään siellä huvipuistossa ja ilmankin oli juuri sopiva.


    • Anonyymi

      AP

      Appiukko kävi tänään vaihtamassa autonsa kytyn autoon. En kyllä tiedä, että miksi hän halusi sen jo nyt takaisin.
      Lapsipuolet lähtevät sunnuntaina äidillensä, sitä ennen olisi kiva päästä käymään tivolissa. Saa kuitenkin nähdä, että onko mieheni tarpeeksi halukas lähtemään.
      Ajattelin yrittää hakea enemmän erilaisia autoja. Mieheni haluaisi sellaisen, josta saa penkit laitettua lattian tasolle. Sellaisissa ei ole kuitenkaan yleensä paljon tilaa takana. Saa nähdä, että onnistunko löytämään tarpeeksi tilavaa autoa. Olisi mukavaa löytää sellainen pian ettei aina tarvitsisi kysyä appiukon autoa lainaan vaan voisi lähteä liikkeelle aina kun huvittaa.
      Voisin vielä jatkaa kirjoittamista mutta taidan kuitenkin tehdä sen joku toinen päivä kun on enemmän aikaa.

    • Anonyymi

      AP

      Tytärpuolen vaatelipastossakin on ilmeisesti vaatteet homeessa. Senköhän takia hän yleensä ei käytä täällä olevia vaatteita. Kunpa miehenikin joskus innostuisi tekemään asialle jotain. Pitää varmaan ostaa tahranpoistoainetta. Kaikista lakanoistakaan ei home lähtenyt tavallisessa pesussa.
      Mieheni nykyään sanoo, että hänestäkin olisi mukavaa käydä kaikissa paikoissa. Siltikään se ei vaikuta siltä. Hän aina tuntuu ajattelevan kaikki asiat niin hankalasti. Hän aina sanoo, että kanoille pitää olla hoitaja. Miehen vanhemmat kuitenkin hoitavat niitä enemmän kuin mielellään. Pitäisiköhän kuitenkin ehdottaa miehelle, että luopuisimme kanoista, silloin hän ei voisi käyttää sitä tekosyytä etteikö kanoille olisi hoitajaa. Puhuimme asiasta keväällä ja mieheni sanoi, että kyllähän niitä ainakin kesän voi pitää kun ne saavat olla ulkona. Emme ole kuitenkaan päästäneet kanoja pitkään aikaan häkin ulkopuolelle. Mieheni ei pidä siitä, että ne käyvät syömässä marjat puskista. Minusta kuitenkin kanoja on melko turha pitää jos ne ovat vain häkissä. Joskus hän on käyttänyt tekosyynä esim. sitä, että kukaan ei ole tekemässä puita. En tajua, että miten se estäisi mitään sillä eihän kukaan niitä sitten poltakkaan. Kesälläkin olisi ollut todella kiva päästä käymään yhdessä tapahtumassa. Mieheni ei kuitenkaan saanut päätettyä, että menemmekö vai emme. Hän taisi sanoa, että järjestelyjen eteen täytyy nähdä niin paljon vaivaa. En kuitenkaan tajua, että mitä vaivaa siitä olisi hänelle ollut jos minä olisin varannut majoituksen ja hoitanut muutkin asiat. Sanoin hänelle, että seuraavalla kerralla hänen täytyy päättää ajoissa, että olemmeko menossa jonnekin vai emme jotta kaikki järjestelyt on helpompi hoitaa. Joskus mieheni on kyllä sanonut, että hän voi kyllä lähteä paikkoihin jos olen hoitanut kaikki järjestelyt etukäteen. Hän on kyllä toisaalta sanonut, ettei hän varmasti lähde jos minä vain ilmoitan, että nyt mennään. Onneksi nykyään vanhemmillani on se asuntoauto, että välttämättä mitään järjestelyjä ei edes tarvita. Mieheni on myös sanonut, että voisin lähteä yksinkin mutta minusta ei ole läheskään yhtä kivaa käydä yksin jossain mitä perheen kanssa. Ehkä sitten kun pojat ovat niin isoja, että he haluavat käydä jossain niin voisin lähteä pelkästään heidän kanssaan jos mieheni ei halua mukaan. Toivottavasti joskus tilanne muuttuisi siihen suuntaan, että pääsisimme käymään paikoissa ettei tulisi koko ajan vain oltua kotona tekemättä mitään. Minusta mieheni pitäisi alkaa kiinnittämään enemmän huomiota minun haaveisiin kerta minä olen jo toteuttanut hänen haaveensa.

    • Anonyymi

      Minä olisin kyllä huolestunut tuosta teidän homeongelmasta. Meillä ei ole ikinä homehtunut mikään vaate, joka on kuivana ja puhtaana kaapissa taikka laatikossa. Kosteudella on pakko olla osuutensa asiaan. Ja kyllähän homeinen vaate haisee homeelle, eli pahalle, ei ihme, jos miehesi lapset eivät halua niitä päälleen, jotka ovat teillä olleet säilössä. Onko teillä asunnossa kosteusmittaria. Kosteusprosentti on 40-60 %:n välissä, jolloin se on normaali. Talvella kerrostaloasunnoissa saattaa laskea jopa 30 %:iin, jos on keskuslämmitystalo ja liian kuiva huoneilma näin ollen. Monet hankkivat jopa ilmankostuttimen talveksi. Olen joskus huomannut, että jos menee esim jonkun kesämökille talvella ja siellä ei ole ollut pientä vakiolämpöä päällä, niin nukkumaan mennessä lakanat ja petivaatteet tuntuvat aivan kosteilta.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        Kosteusmittari näyttää yleensä 50-60%. Välillä on vähän enemmänkin. Täälläkin lakanat tuntuvat ainakin välillä nihkeiltä. En kuitenkaan tiedä, että miten kosteutta saisi pidettyä pienempänä. Ehkä se voisi auttaa jos puuhellaan ei sytyttäisi tulta joka päivä mutta mieheni haluaa aina sytyttää tulen vaikkei välttämättä tarvitsisi.


    • Anonyymi

      Luulisi että puuhellaan tulen sytyttäminen ja sen lämpö paremminkin kuivattavat ilmaa, ei kostuta. Onko teillä muut huoneet aina kylmillään? Muistan kun olin lapsi, asuimme talossa, jossa oli puulämmitys, kun hellaan sytytti tulet, keittiö lämpisi hetkessä ja kamarissa poltettiin puita pönttöuunissä, niin kamarin lämpö pysyi talvellakin noin 16-17 asteessa, mutta keittiössä oli aamulla 8, eli kun hellasta tuli sammuu, se ei kauaa pidä lämpöä.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        Itse olen kuullut, että puiden poltossa syntyy kosteutta mutta voin olla väärässäkin. Kosteutta voisi myös lisätä iso kattila hellalla jossa lämmitetään vettä päivää varten. Muut huoneet ovat kylmänä paitsi keittiö ja tupa.


    • Anonyymi

      AP

      Mieheni sanoi, että yrittäisimme katsastaa toisen auton josta oli pakoputki rikki. Hänen vain pitäisi kysyä isältään, että onko siinä muuta kuin vain käy katsastamassa. Kävisimme tekemässä sen tällä viikolla lähimmässä isossa kaupungissa. En tiedä, että kävisimmekö ostoskeskuksissa tai kirpputoreilla tai syömässä mutta odotan innolla, että pääsemme tekemään jotain arjesta poikkeavaa.
      En kyllä tiedä, että miten pärjäämme kun appiukosta aika jättää. Moni asia olisi jäänyt hoitamatta ilman häntä. Esim. juurikin nuo autoremontit. Mieheni kyllä osaa varmaankin korjata jotain mutta en tiedä, että jäisikö suurempi remontti tekemättä. Isäni kyllä osaa korjata autoja mutta siinäkin on vain pitkä välimatka ja hän on muutenkin sitä mieltä, että mieheni pitäisi itse osata korjata ne.
      Appiukko on myös huolehtinut siitä, että meillä on puita liiterissä. On miehenikin välillä kaatanut aina yhden puun pihapiiristä. Meillä olisi kyllä metsää josta voisi hakea puita mutta ei kourallista kärryä jolla ne olisi helppo tuoda. Muuten se olisi todella työlästä. Mieheni ei kuitenkaan kuulemma tiedä tuon taivaallista kourallista kärryistä. Tietäisiköhän appiukko. Olen myös miettinyt, että voisimme yrittää saada sellaisen lainaan jostain.
      Appiukko myös väänsi putket kun meille vaihdettiin pienempi lämminvesivaraaja. Nytkin mieheni piti kysyä häneltä, että tarvitseeko vesimittariin laittaa jotain väliin ettei se ala vuotamaan jos siitä poistaa yhden osan.

    • Anonyymi

      AP

      Mieheni hoksasi ettemme voikkaan mennä katsastamaan autoa, koska siihen on vain talvirenkaat. Meillä on kyllä siihen uudet kesärenkaat mutta ne eivät ole vanteilla. Mieheni sitten ajatteli, että kävisimme lähimmässä kaupungissa laittamassa ne vanteille. Toivottavasti voimme käydä samalla vaikka kirpputoreilla ja pizzalla. Siellä pizzeriassa olisi lasten leikkipaikkakin. En kyllä tiedä, että onko se yksi kirpputori auki, kun siellä on ollut vesivahinko. Toivottavasti se on kuitenkin saatu jo korjattua.

    • Anonyymi

      AP

      Vanhemman pojan väliaikaiselta edunvalvojalta tuli kirje jossa hän pyysi meitä valitsemaan pojalle nimen tai muuten hän päättää sen. Mieheni kuitenkin sanoi tälläkin kertaa ettei hän edes halua kuulla ehdotuksiani. Niinpä lähetin ne edunvalvojalle sellaisenaan. Mieheni väittää, että pojalla olisi jo hänen antama nimi käytössä. Minä kuitenkin sanoin ettei pojalla ole mitään nimeä. Mieheni käytöksen takia tuntuisi mukavalta jos pojalle tulisi jokin muu nimi kuin se minkä mieheni haluaa. Älytöntä, että mieheni kuvittelee voivansa päättää pojan nimen yksin.
      Olen myös keksinyt nuoremmallekkin pojalle nimiehdotuksen, mieheni ei vain vielä ole suostunut ilmaisemaan mielipidettään siitä.
      Tällä viikolla olisi paljon eri tapahtumia missä voisi käydä. Mieheni ei ole kuitenkaan vieläkään saanut päätettyä, että olemmeko menossa.

    • Anonyymi

      AP

      Taas on ollut niin kiire etten ole kerennyt käydä kirjoittamassa tänne.
      Se auton on nyt katsastettu mikä laitettiin aiemmin ajokieltoon.
      Pojalta loppui uimakoulu juuri kun hän alkoi tottua sukeltamiseen. Nuorempi poika aloittaa uimakoulun seuraavalla viikolla. Olisi todella mukavaa päästä harrastamaan perheuintia mutta mieheni ei jaksa lähteä kauas. Voisin käydä molempien poikien kanssa erikseen uimassa mutta se taitaa olla liian kallista ja vielä kun niitä uimakouluja ei löydy läheltä.
      Poikien musiikkikoulu alkaa tällä viikolla ja seuraavalla viikolla taas pari omaa harrastusta joten saattaa kirjoittamiseen tulla enemmänkin taukoja.

    • Anonyymi

      AP

      Hankala löytää sopivaa autoa. Netissä on vaikka kuinka monta vaihtoehtoa eikä niistä jokaista viitsi kysellä, että mistä saa penkit piiloon ja mahtuuko kärryjä. Jos yrittäisin valita aina yhden kerrallaan ja kysellä siitä ja jos se ei ole sopiva niin valitsisin uuden.
      Nepsyn ollessa kesälomalla meille tuli käymään toinen henkilö. Hän kuitenkin on käynyt täällä vaikka nepsy palasikin lomalta. Henkilökohtaisesti en ole oikein pitänyt hänestä vaikka hän auttaa siivoamisessa. Lastenhoidon kanssa hän on huonompi. Hän vasta aloitti työt kun nepsy jäi lomalle. Sen kyllä huomaa, ettei hänellä ole ainakaan pienempien lasten osalta kokemusta. Silti hän yrittää neuvoa minua siitä, että miten minun täytyisi lapsiani kasvattaa. Se kai siinä ärsyttääkin kun joku itseä kokemattomampi tulee neuvomaan, että miten minun pitäisi lapsia hoitaa. Aina kun hän sanoo, että mitä minun pitäisi tehdä niin mietin, että onko hän lukenut sen juuri jostain vai onko joku käskenyt häntä sanomaan niin. Kyllä kai minä itsekkin osaan netistä lukea lastenhoitovinkkejä ilman, että kukaan niitä puolestani kertoo.
      Olen myös suunnitellut kantorepun hankkimista. Olisi mukava käydä vaikka vanhemman pojan kanssa kävelemässä niitä lyhyitä luontopolkuja. Jos poika ei jaksaisi kävellä tai hän ei pääsisi jostain kohdasta itse niin voisin kantaa häntä. En kuitenkaan tiedä, että millaisen hankkisin. Pitäisikö ostaa suomalainen, siinä ei kyllä suositella, että lasta kannetaan kasvot menosuuntaan jos hän on etupuolella. Itse haluaisin, että sillä voisi kantaa etupuolella kasvot meno- ja tulosuuntaan sekä selässä. Sitä löytyy pari sellaista ulkomaalaista reppua joten pitäisiköhän ostaa kuitenkin sellainen vai mieluummin suomalainen. Sehän on kuitenkin vain suositus ettei lasta kanneta edessä kasvot menosuuntaan.

    • Anonyymi

      AP

      Voisin jatkaa siitä kumppanuusvanhemmuusteemasta. Mieheni on silloin aikoinaan ottanut kuvia joissa he ovat "perheenä" olleet yhdessä tai viettämässä aikaa. He ovat esim. viettäneet joitain juhlia yhdessä. Sen takia pelkäsin ensimmäisenä vuonna kun aloin olemaan mieheni kanssa yhdessä, että ei kai hänen entinen naisystävänsä aio viettää juhlia kanssamme. Onneksi ei ole näkynyt. Mieheni sanoi, että voihan sitä ystävän kanssa viettää aikaa. Onneksi se "ystävä" on itse ottanut etäisyyttä mieheeni sen jälkeen kun aloimme olemaan yhdessä. Tuo ystävä sana kyllä kalskahtaa melko lailla omiin korviin. Minusta on outoa, että "ystävillä" on yhteisiä lapsia. Olen tottunut siihen, että kun erotaan niin sitten erotaan. Mutta hankala kai se on erota jos ei ole mitään virallista suhdetta koskaan ollutkaan. Viettävätköhän muutkin kumppanuusvanhemmat aikaa "perheenä" jos sitä oikeaa kumppania ei ole löytynyt vai ovatko he enemmänkin kuin eroperheet joissa lapset näkevät kerralla vain toista vanhempaa. On jokatapauksessa hankala olla ajattelematta asiaa kun on tottunut siihen, että taustalla olisi ollut edes jonkinlainen suhde jos on yhteisiä lapsia mutta kun heillä sitä ei ole ollut.

    • Anonyymi

      Minulle jäi hieman epäselväksi se, että tarkoititko nyt tässä kumppanuusvanhemmuustemassa miehesi entistä avovaimoa, vai hänen kahden ensimmäisen lapsensa äitiä, jonka kanssa hän oli asunut yhdessä jonkin aikaa lasten ollessa pieniä. Oletan sinun tarkoittaneen ex-avokkia jonka kanssa oli ottanut kuvia "perheenä".

      Minusta se on luonnollista, jos lasten äiti vierailee teillä vaikkapa lasten syntymäpäivillä, mutta että ex-naisystävä soittelisi ja vierailisi, se olisi jo melko outoa. Onneksi hän ei ole enää kuvioissa mukana, vaikka hän miehesi mielestä voisi olla vielä ystävä. En minäkään hyväksyisi.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        Miehelläni ei onneksi ole entisen avovaimonsa kanssa lapsia joten tarkoitin lasten äitiä. Ei lasten äiti ole vieraillut meillä syntymäpäivinäkään vaan yleensä he viettävät syntymäpäivät äitinsä luona. He saavat sitten meidän ostamat lahjat täällä. Mieheni piti sitä syynä kun ei jättänyt entistä avovaimoaan huomiotta, että hän halusi olla hänelle vieraanvarainen kun he näkivät harvemmin kuin me. Minusta kuitenkaan se vieraanvaraisuus ei saa mennä suhteemme edelle. En tajua, että miten mieheni tuntui välittävän enemmän siitä vieraanvaraisuudesta kuin suhteessamme koska meillä oli aina jonkin aikaa välit kireällä kun hänen entinen avovaimonsa otti yhteyttä. Jos mieheni ei pystynyt sanomaan entiselle avovaimolleen ettei hän halua hänen olevan meihin yhteydessä eikä enää välitä tästä niin minusta hänen olisi pitänyt jättää hänet huomiotta. Kai hän olisi sitten jossain vaiheessa ymmärtänyt luopua mieheni tavoittelusta. Minusta oli ikävää kun minun itse piti tehdä mieheni entiselle avovaimolle selväksi, että häntä ei kaivata väliimme kerta mieheni ei sitä pystynyt tekemään. En kuitenkaan tajua sellaisia ihmisiä, jotka vuosia haikailevat vanhan suhteen perään eivätkä voi jatkaa elämäänsä ilman toista. Toivottavasti hän tajuaa joskus jättää miehen lapsetkin rauhaan. Luulisi heidänkin tajuavan jossain vaiheessa, että millainen henkilö hän on. En tiedä, että tietävätkö he edes oikeasti kuka hän on kun hän on valehdellut heille olevansa heidän tätinsä. Luulisi kuitenkin lasten jo tuossa iässä tajuavan ettei se heidän tätinsä ole.


    • Anonyymi

      AP

      Mieheni rajasi auton hakuehtoja ja sen jälkeen löytyi pari hyvältä vaikuttavaa autoa. Lähetin toisesta kysymyksen, että saako penkit alas ja mahtuuko kärryjä. Toisesta näki kuvasta, että siinä pitäisi olla reilusti tilaa verrattuna muihin samankaltaisiin autoihin. Ajattelimme näyttää ilmoituksen siitä tänään kytylle. Se on vain sen verran kaukana, että sitä pitäisi varta vasten lähteä hakemaan jos sen meinaa ostaa. Se on yksityisellä myynnissä joten meidän nykyiselle autolle täytyisi keksiä joku muu ostaja. Voisimme vuokrata yöksi asunnon tai mennä hotelliin jos se auto olisi tarpeeksi hyvä ostettavaksi. Asuntoautollakin voisimme lähteä, mutta nyt se ei ainakaan taida olla ajokunnossa, koska se jätti välillä kun eno oli käymässä sillä jossain. Se auto ei ole parhaimman näköinen myynnissä olevista vaihtoehdoista mutta ei onneksi ruminkaan.

    • Anonyymi

      AP

      Kyty sanoi heti siitä autosta josta kysyin tietoja, ettei sen merkkistä autoa kannata hankkia. Se toinen oli hänen mielestään ihan hyvä. Sain kuitenkin sellaisen käsityksen, että eräs toinen automerkki olisi parempi. Olen sitten kysellyt tietoja muistakin autoista. Niihin ei ole kyllä vielä vastattu.
      Minua ärsyttää se, että jotkut ostavat ainakin vanhemmalle pojalle tyttöjen vaatteita ja leluja. Nytkin äiti toi pojalle tyttöjen kelluntapuvun ja kun kerran olimme yhdessä kaupassa niin hän koko ajan ehdotti tyttöjen vaatteita. En voi tajuta, että miksi jotkut ostavat tyttöjen tavaroita pojalle. Minä en ainakaan niitä tule pojillani käyttämään. Vaikka kuinka monta kertaa sanoo, että ei tyttöjen tavaroita niin silti niitä aina tulee. En sitten tiedä, että johtuuko se siitä, että nykyään ei saisi sanoa esim. jokamiehenoikeudet vaan jokahenkilönoikeudet. Minusta tuo kuitenkin alkaa mennä jo liian pitkälle jos siitä on kyse.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä kanssasi, että tämä jokahenkilönoikeudet on mennyt liian pitkälle. Kyllä suurin osa ihmisistä on vielä joko tyttö taikka poika, nainen taikka mies. Kaikista yritetään tehdä vain henkilöitä vailla sukupuolta. Kyllä lapsi isompana ilmaisee kumpia leluja hän haluaa, tyttöjen vai poikien.

        Mira


    • Anonyymi

      AP

      Kohta on nuoremman pojan neuvola ja vanhemman pojan kontrollikäynti. Emme ole syöttäneet pojalle toista lämmintä ateriaa. Hän on kuitenkin syönyt nykyään joka päivä oikeaa ruokaa, ei vain perunaa ja porkkanaa. Itse ainakin uskon, että paino on lähtenyt jo sillä nousuun.
      Olen kuitenkin miettinyt sitä toisen lämpimän aterian lisäämistä aikatauluumme. En oikein tiedä, että missä välissä sen söisi. Leivän jälkeen mieheni ei heti jaksa syödä lämmintä ateriaa ja sen jälkeen molemmilla on kyllä usein mahat täynnä vielä sinne iltaleipään asti. Puuron jälkeen ei kerkeä syödä lämmintä ateriaa ja iltaleivän jälkeen menemme usein suoraan nukkumaan. Olisi kyllä mielenkiintoista syödä joskus kaksi lämmintä ateriaa päivässä jos vain keksisi, että missä välissä sen söisi. Uskon kuitenkin, että silloin olisi koko päivän ähkyssä jos koko ajan pitäisi olla syömässä.

    • Anonyymi

      AP

      Siihen autoasiaan saattaa tulla taas muutos. Kyty suunnittelee vaihtavansa auton ja appiukon olisi määrä alkaa ajamaan sillä uudella autolla. Se tarkoittaisi sitä, että appiukon nykyinen auto saattaisi tulla meille. Muutenhan se varmaan olisi helppo ratkaisu mutta jos joskus satumme tarvitsemaan kaikki penkit käyttöön niin sitten kärryt eivät mahtuisi kyytiin. Minua ei ainakaan innosta parin vuoden välein vaihtaa autoa. Nykyinenkin autokin oli vain tilapäisratkaisu kun siinä on isompi tavaratila kuin siinä mikä ei nyt ole katsastettuna. Kai siihen sitten kuitenkin pitäisi tyytyä. Eipähän olisi niin kiire hankkia sitten sitä oikeanlaista autoa. Olisi helpompaa jos meillä olisi varaa maksaa isomman auton kustannukset.
      Siitä tuli mieleen, että TE-toimistosta käskettiin miehen hakea töitä olisiko n. tunnin matkan päähän joksikin ohjaajaksi tai vastaavaksi. Itse en kuitenkaan oikein usko, että mieheni kovin todennäköisesti löytää töitä kun hän on ollut jo niin pitkään työttömänä. En sitten tiedä, että karttavatko työnantajat jonkun takia sellaisia henkilöitä vai mikä siinä on.

    • Anonyymi

      AP

      Ajattelin kokeilla tänään sitä kahdesti päivässä lämpimän aterian syömistä kun mies on koko päivän kokouksessa. Onhan siinäkin, kun puolen tunnin päästä kun edellinen ruoka on syöty niin joutuu jo tekemään uutta.
      Mieheni myös kerran antoi laittaa lämminvesivaraaja päälle. Vettä tuli paremmin, en kyllä muista, että olenko joskus kirjoittanut mikä siinä oli vikana. Tällä kertaa hanasta ei kuitenkaan alkanut tulemaan lämmintä vettä. Olisi mukavaa jos varaaja saataisiin toimimaan ja sitä vielä saisi käyttää. Minäkin voisin sitten tiskata ettei mieheni tarvitsisi aina valittaa, että joka paikka on täynnä astioita.

    • Anonyymi

      Kuinka vanha teidän lämminvesivaraajanne on? Sillehän povataan 15 - 20 vuoden kestoikää, jolloin kannattaa vaihtaa uuteen. Katsoin netistä tietoja varaajista ja niiden kesto ei ole ikuista. Kovin vanhaa ei kannata edes korjata, vaan ostaa uusi. Ne syöpyvät ja menevät puhkikin riippuen veden laadusta. Ainakin sisareni talossa jouduttiin se vaihtamaan.

      Mira

      • Anonyymi

        AP

        En ole varma varaajan iästä mutta puheiden perusteella se taidetaan korjata. Olisi mukavaa jos hanasta tulisi joskus normaalisti lämmintä vettä. Se helpottaisi paljon ainakin omaa arkea. Toivottavasti mieskin joskus tykästyisi siihen, ettei vettä koko ajan tarvi lämmittää hellalla. Saattaisi kosteuskin vähentyä kun joka päivä ei tulisi kattiloista höyryä. Olisi muutenkin mukavaa jos käytössämme olisi enemmän nykypäivän mukavuuksia. Jäisi aikaa paljon kaikelle muullekin jos kodinhoito ei veisi niin paljon aikaa.


    • Anonyymi

      AP

      Vanhemman pojan edunvalvojalta tuli viesti, että hän on päättänyt pojalle nimen. Etunimi on omista ehdotuksistani, ei kuitenkaan välttämättä se paras. Toiseksi nimeksi tulee nimi jonka mieheni halusi etunimeksi. Meillä on vielä viikko aikaa keskustella asiasta jos mieheni siihen suostuu. Sen jälkeen nimi lähtee väestötietojärjestelmään. Kohta siis mieheni suostuu miettimään nuoremman pojan nimeä kun vanhemmalle pojalle saadaan nimi. Arvelen kyllä, että siitä tulee samanlainen tappelu mutta saa nähdä.

      • Anonyymi

        Odotan mielenkiinnolla, onnistuiko vanhemman pojan edunvalvojalta se pojan nimiehdotus ja onnistuiko miehesi nielemään sen. Sekin että sinun ehdotuksistasi etunimeksi ei ollut se paras mielestäsi, joten edunvalvoja otti sieltä välistä, eli ajatteli teitä kumpaakin.

        Mira


    • Anonyymi

      AP

      Mieheni on vähentänyt vastuutehtäviään eri yhdistyksissä. Toivottavasti tulevaisuudessa sitten alkaisimme tekemään sellaisia asioita mistä minäkin pidän. Nyt minulla on kuitenkin niin paljon harrastuksia, että emme kerkeä käymään paljon missään. Sitä uimakoulua on kyllä jäljellä enää viisi kertaa niin sen jälkeen on aina joka toinen viikko neljä päivää putkeen sellaisia päiviä jolloin ei ole mitään toimintaa. Ehkä sitten voisimme mennä käymään jossain.

    • Anonyymi

      Voisit kertoa pitkästä aikaa taas kuulumisiasi. Odotan mielenkiinnolla.

      Mira

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe